V značení grafických kariet Radeon RX 560 vládne trochu zmätok. Na trhu totiž existujú hneď dva varianty týchto grafických kariet, ktoré sa medzi sebou líšia nielen špecifikáciami grafického čipu, ale najmä výkonom. A pretože značenie je pre oba varianty týchto Radeonov úplne rovnaké, neskúsený človek si ich tak medzi sebou môže ľahko zameniť. V dnešnej recenzii si preto predstavíme grafickú kartu Asus RX 560 O4G EVO, ktorá je predstaviteľom práve toho slabšieho Radeonu RX 560, a porovnáme si ju s tým výkonnejším variantom. Aby ste sa pri výbere Radeonu RX 560 nepomýlili, na záver si tiež ukážeme, ako oba tieto varianty medzi sebou správne rozpoznať.
Grafická karta Asus RX 560 O4G EVO je postavená na hernom grafickom čipe AMD Polaris 21 spoločnosti AMD s 2 deaktivovanými blokmi CU (Compute Unit), na ktorý sú pomocou 128bit zbernice pripojené moduly grafickej pamäte typu GDDR5 s kapacitou 4 GB. Svojím výkonom potom Asus RX 560 O4G EVO patrí do segmentu stredného výkonu (mainstream), kde zaberá tie absolútne najnižšie poschodia pomyselného výkonnostného rebríčka.
Maximálna frekvencia grafickej karty je 1 187 MHz a frekvencia grafických pamätí 1 500 MHz, čo u pamätí typu GDDR5 predstavuje efektívnu frekvenciu 6 000 MHz. Oproti referenčným hodnotám je teda karta na jadre pretaktovaná o 12 MHz. Grafické pamäte sú taktované v referenčných hodnotách Radeon RX 560D.
Grafická karta Asus RX 560 O4G EVO meria na dĺžku 220 mm a na základnej doske vášho počítača zaberie 2 rozširujúce sloty. O chladenie sa stará jednoduchý liaty hliníkový chladič, ktorý presahuje plošný spoj grafickej karty o 40 mm. Moduly grafických pamätí nijako chladené nie sú, napájacia kaskáda je chladená menším hliníkovým pasívom.
Aktívna časť systému chladenia je tvorená dvoma 75 mm ventilátormi s aerodynamicky tvarovanými lopatkami. Sú odolné voči prachu, certifikované podľa IP5X, s vylepšenou spoľahlivosťou a dlhšou životnosťou. Ventilátory chladiča nepodporujú technológiu ODB a otáčajú sa rýchlosťou 1 330 ot./min aj pri nízkej záťaži a teplote.
Pri testovaní účinnosti chladenia v nástroji 3DMark Fire Strike Stress Test dosiahla grafická karta Asus RX 560 O4G EVO na skóre 98,3 %, a v týchto testoch stability snímkovej frekvencie tak s menšou rezervou prešla (minimálna hranica je 97 %). Charakteristika závislosti hlučnosti od otáčok ventilátora je nasledujúca:
O napájanie grafickej karty Asus RX 560 O4G EVO sa stará 4 + 1-fázová napájacia kaskáda, ktorá nevyžaduje žiadne prídavné napájanie a vystačí si iba s tým, čo jej dodá zbernica PCI Express. Príkon karty bol výrobcom nastavený na 48 W a ten potom k jej prevádzke odporúča zdroj s výkonom minimálne 400 W.
Výstupy na monitor sú u grafickej karty Asus RX 560 O4G EVO riešené pomocou jedného DVI-D (Dual Link) konektora, jedného konektora DP 1.3/1.4 (Display Port) a jedného konektora HDMI 2.0.
Súčasťou balenia grafickej karty Asus RX 560 O4G EVO sú tiež firemné nástroje spoločnosti Asus s názvom GPU Tweak II.
GPU Tweak umožňuje pracovať v používateľskom rozhraní „Simple“, v ktorom môžete vyberať jeden z troch prednastavených výkonnostných režimov.
Asus GPU Tweak II taktiež umožňuje prejsť do „profesionálneho“ rozhrania, v ktorom potom môžete používateľsky nastavovať rôzne parametre grafickej karty, ako sú napríklad frekvencia grafického čipu, frekvencia grafických pamätí, otáčky ventilátorov chladiča alebo tiež nastavovať limity teploty, spotreby atď. Vďaka nástroju GPU Tweak si tak môžete nastaviť správanie grafickej karty podľa svojich špecifických potrieb. Grafickú kartu môžete napríklad nastaviť na jej maximálny výkon, alebo naopak môžete jej výkon obmedziť a dať prednosť skôr lepším prevádzkovým vlastnostiam (teplota, hlučnosť či spotreba).
Na sledovanie správania grafickej karty ponúka nástroj GPU Tweak II samozrejme tiež monitoring, s ktorého pomocou môžete vidieť všetky okamžité aj historické údaje dôležitých prevádzkových hodnôt, ako sú napríklad frekvencie, teploty, otáčky ventilátorov, napätie grafického čipu atď.
V dnešnej recenzii sme do testov pre porovnanie herného výkonu a prevádzkových vlastností grafickej karty Asus RX 560 O4G EVO zaradili nasledujúce modely zo segmentu stredného výkonu (mainstream):
ŠPECIFIKÁCIA grafických kariet | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip Variant Family | Veľkosť Tranzistory Výroba | SP TMU ROP | VRAM veľkosť Bus Clock | Base Clock Turbo Clock real Clock | interface TDP |
Asus RX 560 O4G EVO | Polaris Polaris 21 XL GCN 4nd GEN | 123 mm2 3,000 million 14nm FinFET | 896 56 16 | GDDR5 4.096 GB 128b/6000 | 1187 MHz 1187 MHz 1187 MHz | PCIe 3.0 x8 48 W |
MSI GTX 1060 Armor 6G OCV1 | GP106 GP106-400-A1 pascal | 200 mm2 4,400 million 16nm FinFET | 1280 80 48 | GDDR5 6.144 GB 192b/8008 | 1544 MHz 1759 MHz 1905 MHz | PCIe 3.0 x16 140 W |
Zotac GTX 1060 AMP! Edition | GP106 GP106-400-A1 pascal | 200 mm2 4,400 million 16nm FinFET | 1280 80 48 | GDDR5 6.144 GB 192b/8008 | 1557 MHz 1772 MHz 1888 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
MSI GTX 1060 3GT OC | GP106-3 GP106-300-A1 pascal | 200 mm2 4,400 million 16nm FinFET | 1152 72 48 | GDDR5 3.072 GB 192b/8008 | 1544 MHz 1759 MHz 1904 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
Gigabyte GTX 1050 Tí G1 Gaming 4G | GP107 GP107-400-A1 pascal | 132 mm2 3,300 million 14nm FinFET | 768 48 32 | GDDR5 4.096 GB 128b/7008 | 1367 MHz 1481 MHz 1797 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
Gigabyte GTX 1050 OC 2G | GP107 GP107-300-A1 pascal | 132 mm2 3,300 million 14nm FinFET | 640 40 32 | GDDR5 2.048 GB 128b/7008 | 1 380 MHz 1493 MHz 1750 MHz | PCIe 3.0 x16 70 W |
Sapphire Nitro + RX 580 8GD5 SE | Polaris Polaris 20 XT GCN 4nd GEN | 232 mm2 5,700 million 14nm FinFET | 2304 144 32 | GDDR5 8.192 GB 256b/8000 | 1430 MHz 1430 MHz 1430 MHz | PCIe 3.0 x16 183 W |
Sapphire Nitro + RX 570 4GD5 | Polaris Polaris 20 XL GCN 4nd GEN | 232 mm2 5,700 million 14nm FinFET | 2048 128 32 | GDDR5 8.192 GB 256b/7000 | 1340 MHz 1340 MHz 1 340 MHz | PCIe 3.0 x16 160 W |
Gigabyte RX 560 Gaming OC 4G | Polaris Polaris 21 XT GCN 4nd GEN | 123 mm2 3,000 million 14nm FinFET | 1024 64 16 | GDDR5 4.096 GB 128b/7000 | 1224 MHz 1 224 MHz 1185 MHz | PCIe 3.0 x8 48 W |
V dnešných testoch grafických kariet sa zameriame výhradne na ich herný výkon, ktorého ukazovateľom pre nás bude rýchlosť snímkov. Čím vyššie hodnoty snímkovej frekvencie karta v testoch dosiahne, tým lepšie, a jej výkon môžeme pokladať za vyšší. Snímková frekvencia je v počítačových hrách meraná pomocou nástrojov Fraps a OCAT, ktoré zaznamenávajú časy potrebné na vytvorenie jednotlivých snímok (frame times) v grafickej pipeline. Z týchto nameraných časov je potom následne kalkulovaná nielen priemerná rýchlosť snímkov, ale aj ukazovatele plynulosti pohybu 1 % Low a 0,1 % Low (pozri nižšie).
Dosiahnuté hodnoty priemernej snímkovej frekvencie jednotlivých grafických kariet sú do grafov zapisované zostupne tak, že karta s najvyššou dosiahnutou snímkovou frekvenciou je v grafe umiestnená hore a naopak model s najnižšou snímkovou frekvenciou úplne dole.
Hodnota ukazovateľa „1 % Low“ je vypočítaná ako 99. percentil z nameraných hodnôt časov snímok (frame times) prevedených na snímkovú frekvenciu. Ak túto hodnotu poznáme, môžeme potom povedať, že 99 % snímok bolo vytváraných rovnakou a vyššou snímkovou frekvenciou, než je hodnota tohto ukazovateľa. Analogicky možno tiež povedať, že zvyšné jedno percento snímok bolo vytvárané nižšou snímkovou frekvenciou. Tento ukazovateľ môžeme využiť na analýzu plynulosti pohybu v hrách, keď napríklad jeho hodnota pohybujúca sa nízko pri hranici 30 FPS znamená, že pohyb v hre už nie je pre oko hráča plynulý, ale skôr trhavý.
Hodnota ukazovateľa „0,1 % Low“ sa vypočítava podobne ako predchádzajúci ukazovateľ, do úvahy je však braný percentil 99,9. Tento ukazovateľ odhaľuje menej časté, zato výraznejšie poruchy v plynulosti hry, kedy sa pri inak plynulom pohybe obraz na okamih akoby zasekne (stuttering). Čím nižší je tento ukazovateľ, tým výraznejšie „záseky“ sa v hre objavujú, a pohyb tak nie je plynulý aj napriek tomu, že priemerná rýchlosť snímkov ukazuje vysoké hodnoty.
Ak teda vieme ako, čo a čím bolo testované, môžeme sa smelo pustiť do výsledkov dnešných testov.
Wolfenstein II: The New Colossus je akčná a dobrodružná herná strieľačka z pohľadu prvej osoby. Hra bola postavená na hernom engine IdTech6 vývojármi zo štúdia MachineGames a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Bethesda. Hra podporuje nové herné rozhranie Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne Manhattan Ruins po dobu 84 sekúnd nástrojom OCAT. Priechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Wolfenstein II: The New Colossus |
Wolfenstein II: The New Colossus je úplne prvou hrou, ktorá bola postavená výhradne na grafickom rozhraní API Vulkan. Z tohto grafického rozhrania viac profitujú grafické karty s čipom AMD a grafickej karte Asus RX 560 O4G EVO sa tu darí veľmi dobre.
Assassins Creed: Origins je akčná adventúra v poradí už desiatej série, ktorá sa tentoraz odohráva v starovekom Egypte. Hra bola postavená na hernom engine AnvilNext 2.0 vývojármi zo štúdia Ubisoft Montreal a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Ubisoft. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku po dobu 121 sekúnd nástrojom Fraps. Priechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach.
Testy Assassin´s Creed: Origins |
Počítačová hra Assassins Creed: Origins nie je ku grafickým kartám AMD veľmi prívetivá. Grafické karty spoločnosti NVIDIA tu podávajú oveľa lepšie výsledky.
Middle-earth: Shadow of War je akčná počítačová RPG hra založená na svete postáv J.R.R. Tolkiena a odohráva sa v čase medziobdobí Hobita a Pána prsteňov. Hra bola postavená na hernom engine Firebird vývojármi zo štúdia Monolith Productions a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Warner Bros. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 56 sekúnd nástrojom Fraps. Priechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Middle-earth: Shadow of War |
Mass Effect: Andromeda je akčná RPG hra z pohľadu tretej osoby, ktorá bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia BioWare a vydaná v apríli 2017 spoločnosťou Electronic Arts. Hra patrí do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape EOS po dobu 80 sekúnd nástrojom Fraps. Priechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Mass Effect: Andromeda |
Battlefield 1 je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra, ktorej dej sa odohráva počas I. svetovej vojny. Hra bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA Dice a vydaná v októbri 2016 spoločnosťou Electronic Arts. Hra podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape Avanti Savoia po dobu 57 sekúnd nástrojom Fraps. Priechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Battlefield 1 |
Počítačová hra Battlefield 1 a najnovšie herné rozhranie DirectX 12 sa v prípade grafických kariet NVIDIA príliš v láske nemajú. Preto by som majiteľom týchto kariet odporúčil hru hrať radšej s nastavením na vykresľovanie pomocou DirectX 11. Radeony spoločnosti AMD sú na tom trochu lepšie a DirectX 12 predsa len nejaký ten výkon navyše prinesú. Aj tak by som ale odporúčal hrať túto hru skôr pod DirectX 11. Vyvarujete sa občasných zásekov v hre, ktoré sa u DirectX 12 sem tam objavujú, čo dokazuje aj nízka hodnota ukazovateľa 0,1 % Low.
Deus Ex: Mankind Divided je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra s prvkami RPG, stealth a sociálnej interakcie. Hra bola postavená na hernom engine Dawn Engine vývojármi štúdia Eidos Montreal a vydaná v auguste 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra patrí do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 98 sekúnd nástrojom Fraps. Priechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
DOOM je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra odohrávajúca sa v strede démonickej invázie na zariadení UAC. Hra bola postavená na hernom engine Id Tech 6 vývojármi zo štúdia Id Software a vydaná v máji 2016 spoločnosťou Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape UAC po dobu 109 sekúnd nástrojom OCAT. Priechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach.
Testy DOOM |
Počítačová hra DOOM podporuje vykresľovanie pomocou OpenGL alebo Vulkan. Tu platí jednoduché pravidlo: Ak chcete mať vysokú snímkovú frekvenciu v hre, hrajte ju vždy pod rozhraním Vulkan. Z tohto dôvodu tiež testujeme túto hru iba pod týmto novým a moderným rozhraním. Grafickej karte Asus RX 560 O8G EVO sa tu darí opäť veľmi dobre.
Tom Clancy's The Division je on-line strieľačka z pohľadu tretej osoby, ktorá prebieha v otvorenom svete. Hra bola postavená na hernom engine Snowdrop vývojármi zo štúdia Massive Entertainment a vydaná v marci 2016 spoločnosťou Ubisoft. Hra je súčasťou herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 96 sekúnd nástrojom Fraps. Priechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach.
Testy Tom Clancy's The Division |
Tom Clancy's The Division je jednou z ďalších hier, kde sa vám rozhodne oplatí opustiť DirectX 11 a prepnúť rendering hry na DirectX 12. To však neplatí v prípade slabších grafických kariet spoločnosti NVIDIA (GeForce GTX 1050/Ti), tam radšej nechajte vykresľovanie na DirectX 11.
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akčná adventúra z pohľadu tretej osoby, v ktorej s Larou Croft preskúmavate rôzne prostredia, riešite puzzle aj bojujete o prežitie. Hra bola postavená na hernom engine Horizon vývojármi zo štúdia Crystal Dynamics a vydaná v januári 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra je súčasťou herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 86 sekúnd nástrojom Fraps. Priechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider tiež podporuje DirectX 12, avšak mainstreamové grafické karty z neho nijako významnejšie neťažia.
Star Wars: Battlefront je akčná strieľačka z pohľadu prvej a tretej osoby, ktorá je založená na téme filmových Star Wars. Hra je postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA DICE a bola vydaná v novembri 2015 spoločnosťou Electronic Arts. Hra patrí do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na mape Survival on Tatooine po dobu 105 sekúnd nástrojom Fraps. Priechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akčný RPG (role-playing game) sandbox, v ktorom plníte zadané úlohy z pohľadu tretej osoby. Hra bola postavená na hernom REDengine vývojármi zo štúdia CD Projekt RED a vydaná v máji 2015 rovnakou spoločnosťou. Hra je súčasťou herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape White Orchard po dobu 84 sekúnd nástrojom Fraps. Priechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
V počítačovej hre Zaklínač: Divoký Hon je veľmi častým javom stuttering, teda akési chvíľkové „zaseknutie“ obrazu. Hodnoty ukazovateľa „0,1% Low“ ukazujú, že na týmto nepríjemným stutteringom v hre trpia Radeony trochu viac než grafické karty spoločnosti NVIDIA.
Crysis 3 je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra odohrávajúca sa vo fiktívnej budúcnosti. Hra bola postavená na hernom CryEngine 3 vývojármi zo štúdia Crytek a vydaná v máji 2013 spoločnosťou Electronic Arts. Hra patrí do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne SWAMP po dobu 115 sekúnd nástrojom Fraps. Priechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Crysis 3 |
Herné testy grafickej karty Asus RX 560 O4G EVO máme za sebou, poďme sa teda spoločne pozrieť na to, ako sa vlastne tejto karte darilo v porovnaní so svojimi dnešnými rivalmi. Nasledujúce grafy zobrazujú výkonnostné rozdiely medzi jednotlivými modelmi v rôznych rozlíšeniach. Hodnoty v grafoch sú uvedené v percentách výkonu, ktorý bol spriemerovaný zo všetkých dnešných meraní.
Sumarizácia výkonu |
Výkon grafickej karty Asus RX 560 O4G EVO je daný najmä výkonom samotného grafického čipu Polaris 21 (XL), ktorý sa od iných grafických kariet Radeon RX 560D môže líšiť iba prednastavenou frekvenciou grafického čipu, nastavenou frekvenciou grafických pamätí či nastaveným vyšším limitom spotreby, ktorý následne tak veľmi neobmedzuje frekvenciu grafickej karty. Na udržanie vyššej frekvencie grafickej karty, a tým aj jej výkonu, potom môže pomôcť tiež kvalitný systém chladenia, ktorý udrží grafický čip na nízkych teplotách.
V prípade grafickej karty Asus RX 560 O4G EVO sa reálna frekvencia grafického čipu v testovaných hrách držala na 1 187 MHz a len výnimočne klesla k 1 158 MHz pri efektívnej frekvencii grafických pamätí 6 000 MHz.
Oproti grafickej karte Gigabyte RX 560 Gaming OC 4G zaostala dnes testovaná grafická karta Asus RX 560 O4G EVO takmer o 10 %. Pretože priemerné frekvencie grafických čipov boli u oboch týchto grafických kariet prakticky totožné (1 185 vs. 1 187 MHz), tento rozdiel vo výkone môžeme smelo pripísať „úsporným“ zásahom do grafického čipu Polaris 21 (XL) na grafickej karte Asus RX 560 O4G EVO.
Grafický čip Polaris 21 (XL) na grafickej karte Asus RX 560 O4G EVO totiž týmito zásahmi prišiel o dva bloky CU (Compute Unit), a disponuje tak o 128 SP (Stream Processor) a 8 TMU (Texture mapping unit) menej než grafický čip Polaris 21 (XT) na grafickej karte Gigabyte RX 560 Gaming OC 4G. Podobne sa na nižšom výkone Asus RX 560 O4G EVO podpísalo tiež cca 14 % zníženie efektívnej frekvencie grafických pamätí z pôvodných 7 000 MHz na 6 000 MHz.
Prevádzkové vlastnosti grafických kariet boli merané v počítačovej hre Crysis 3 po dobu 30 minút hrania na mape Swamp. Dosiahnuté hodnoty teplôt (°C), hlučnosti (dBA) aj spotreby (W) boli zaznamenané až na konci tohto merania.
Prevádzkové vlastnosti |
Ako už tak u takto málo výkonných grafických kariet býva, prevádzkové vlastnosti grafickej karty Asus RX 560 O4G EVO sú výborné. Teploty sa u tejto grafickej karty držali tesne pod hranicou 70 °C pri otáčkach ventilátorov, ktorých hlučnosť nepresiahla 34 dBA, a môžem vám teda garantovať, že túto grafickú kartu vo svojom PC prakticky nepočujete.
Menším nedostatkom u grafickej karty Asus RX 560 O4G EVO je absencia funkcie 0dB Fan, ktorá vypína ventilátory chladiča v čase, kedy nie je potrebné grafickú kartu aktívne chladiť. Bohužiaľ táto funkcia u tejto grafickej karty chýba, a ventilátory sa tak otáčajú rýchlosťou 1 330 ot./min aj v čase, keď to nie je absolútne potrebné.
Spotreba (príkon) grafickej karty Asus RX 560 O4G EVO je naozaj nízka, dokonca nižšia ako u konkurenčnej GeForce GTX 1050.
Požiadavky na výkon grafických kariet a vlastne celého systému pre virtuálnu realitu sú oveľa vyššie ako u bežných počítačových hier. VRMark obsahuje celkom tri testy virtuálnej reality, ktoré bežia na monitore počítača, a k testu nevyžadujú žiadne náhlavné súpravy.
Výsledky testu Orange Room ukazujú výkon systému v scénach s bežnými požiadavkami na VR, test Cyan Room je potom o niečo náročnejší a na vykresľovanie scény využíva rozhranie DirectX 12. Test Blue Room ukazuje výkon vo veľmi náročných scénach VR, ktorých požiadavky však uspokoja až niektoré grafické karty budúcej generácie. Benchmark Blue Room tu preto testovaný nie je.
VRMark |
Ako je z testov VRMark zrejmé, grafická karta Asus RX 560 O4G EVO je na využitie virtuálnej reality úplne nevhodná. V oboch testoch Orange Room aj Cyan Room sa totiž držala vždy pod požadovanou snímkovou frekvenciou, takže je úplne jasné, že s touto grafickou kartou môžete na virtuálnu realitu rovno zabudnúť, čo samozrejme u takto málo výkonnej grafickej karty nie je ani žiadnym veľkým prekvapením.
Čo teda povedať na záver? Predovšetkým, Asus RX 560 O4G EVO je grafickou kartou, ktorá vás svojím výkonom rozhodne nijako neoslní, a je tak vhodná najmä pre tých úplne najmenej náročných či začínajúcich hráčov počítačových hier, ktorí ju môžu využiť k nejakému naozaj nenáročnému eSport Gamingu. Na hranie náročnejších akčných strieľačiek rovno zabudnite, ale to platí aj pre ostatné menej výkonné grafické karty vrátane GeForce GTX 1050. Ak si chcete aspoň trochu kvalitnejšie zahrať, budete musieť ísť minimálne do GeForce GTX 1050 Ti, lepšie však do niečoho ešte výkonnejšieho, ako sú GeForce GTX 1060, či Radeony RX 580 a RX 570.
V prípade, že ste sa aj tak rozhodli pre nejaký ten Radeon RX 560, určite si dajte veľký pozor na to, čo vlastne kupujete. Značenie Radeon RX 560 je naozaj neprehľadné a dalo by sa povedať, že aj trochu zavádzajúce. Pod týmto označením sú totiž dnes ponúkané prakticky dva druhy rôzne výkonných grafických kariet, ktoré medzi sebou rozpoznáte len podľa počtu výpočtových jednotiek (Stream processors). Ten výkonnejší Radeon RX 560 ich nesie plný počet 1 024, tie menej výkonné Radeony potom iba 896, a podobajú sa tak skôr starším Radeonom RX 460. Ak zvolíte omylom slabší Radeon, prídete tak celkom zbytočne približne o 10 % výkonu, ktorý by vám potom pri hraní mohol chýbať.
V prípade grafickej karty Asus RX 560 O4G EVO bohužiaľ ide práve o ten slabší Radeon, a vy by ste sa tak radšej mali porozhliadnuť po niečom inom, napríklad po Asus Strix RX 560 O4G Gaming, ktorý navyše vďaka 6-pin konektoru prídavného napájania disponuje vyšším TDP, a môže si tak dovoliť aj vyššie frekvencie.
Asus RX 560 O4G EVO
Grafické kartyGrafická karta Asus RX 560 O4G EVO vás svojím výkonom rozhodne nijako neoslní, a je tak vhodná najmä pre tých úplne najmenej náročných či začínajúcich hráčov počítačových hier, ktorí ju môžu využiť na nejaký naozaj nenáročný eSport Gamingu.
Klady
Zápory
Pavel Šantrůček
My name is Pavel Šantrůček, and I have been working professionally with graphics cards for more than 5 years. I've been mostly focused on structure reviews and graphics cards testing for the last two years, which has become an integral part of my working life at GPUreport.cz. As a programmer, I am also the author of several graphics cards frame-rate analysis tools. One of the most widely known is the Frame Latency Analytics Tool (FLAT), and it is widely used around the world.