Jurassic World Evolution 2 (RECENZIA) – Druhýkrát a lepšie?

• Autor: Ondřej Zeman

Dodatočný obsah je pre rad hier prvkom, ktorý ich reálne posúva dopredu a robí z nich vo svojej podstate lepšie diela, ktoré však boli schopné fungovať viac ako obstojne aj bez ich prispenia. Niekedy však základný titul dorazí v takom stave, že je na ňom očividné isté vykostenie. Jurassic World Evolution by sme do takej kategórie zaradili, pretože mal skutočne problémy s obsahom. Jurassic World Evolution 2 by podľa niektorých nemal trpieť podobným nešvárom. Ako na tom je, vám povieme v našej recenzii.

Jurassic World Evolution 2; screenshot: cover

Zdroj: Frontier Developments

Jurassic World Evolution 2 (RECENZIA PC) – Obsah článku

1. Príbehy v Jurassic World Evolution 2 dokážu zaujať
  2. Stavanie parku snov
  3. S dinosaurami je v Jurassic World Evolution 2 sranda aj trápenie
  4. Chcete malý prídavok za osemnásť eur?
  5. Aj napriek pár nedostatkom patrí Jurassic World Evolution 2 medzi výrazné budovateľské stratégie
  6. Recenzia Jurassic World Evolution 2: záverečné hodnotenie
  7. HW nároky na hru Jurassic World Evolution 2 PC

Príbehy v Jurassic World Evolution 2 dokážu zaujať

Dinosaury sú konečne voľní. Má to ale jeden háčik. Sloboda im úplne nesvedčí, a tak potrebujú vašu pomoc, inak dlho neprežijú. Príbehové ťaženie Jurassic World Evolution 2 vás stavia pred v divočine žijúcich obrov, ktorých musíte dostať späť do klietok. Ak zlyháte, zomrú od hladu. Aktívne sa preto v odlišných prostrediach púšťate do budovania rôzne veľkých centier, ktoré nielenže majú zaistiť prežitie šupinatých titánov, ale navyše uspokojiť aj nálady ľudu túžiaceho po tom ich uvidieť. Nech výstavba Jurských svetov začne!

Jurassic World Evolution 2; gameplay: apatosaurus

Sledovanie dinosaurov si možno v Jurassic World Evolution 2 skutočne vychutnať.

Ako veľký fanúšik dinosaurov, a predovšetkým milovník série Jurský Park, som si popravde neužil ani tak základné ťaženie, výzvy či sandbox, ale skôr časť nazvanú Chaos Theory. Tá hráčovi dáva možnosť zmeniť minulosť, alebo lepšie povedané, zúčastniť sa budovania zábavných centier, ktoré nakoniec padli pod náporom počasia, dinosaurích tesákov či kvôli ľudskej chamtivosti. Prvou hráčovou destináciou je Isla Nublar, ktorý je v podstate prvým miestom veľkej katastrofy, poprípade môže byť, pretože je vo výsledku iba na vás, ako sa s jednotlivými situáciami vysporiadate. Ak sa napríklad k bezpečnosti postavíte praktickejšie ako ľudia okolo nadšením prekypujúceho miliardára Johna Hammonda, s trochou šťastia park pozdvihnete k výšinám.

Okrem úplne prvého Jurského parku je vám v režime Chaos Theory umožnené pustiť sa do obnovovania vízie Johna Hammonda. Môžete loviť dinosaurov na Isla Sorna v koži nemálo bohatého Simona Masraniho, odštartovať s tým istým boháčom existenciu Jurského Sveta alebo sa s hlavnou hrdinkou aktuálnych filmov Claire zapojiť do záchrany dinošov, ktorí nemajú veľmi predstavu o tom, čo sa na nich rúti. Celkovo sú sekundárne kampane pre Jurassic World Evolution 2 spracované na výbornú. Každá vám navyše vo svojej podstate dáva pocit, že máte možnosť vyhnúť sa chybám, ktoré ste mohli vidieť vo filmoch. Vždy sa ale niečo pokazí, na to môžete dať krk, takže musíte byť neustále na pozore. Ak nebudete, pokojne sa môžete stať obeťou nejakého šupinatého nenažranca.

Jurassic World Evolution 2 – First Park

Na začiatku máte vždy hromadu financií. Musíte si ich však riadne rozložiť, pretože bankrot nie je nikdy ďaleko.

Stavanie parku snov

Príbehy Jurassic World Evolution 2 sú bezpochyby niečím, čo možno považovať za jeho primárne ťahúne. Lenže aj keď je táto položka pre niektorých hráčov zásadná, budovateľské stratégie rozhodne nemajú stáť iba na príbehu. Našťastie pre nás, tento kus ponúka aj slušne spracovaný budovateľský koncept, ktorý sa v základe príliš nelíši od toho, čo poznáme z iných obdobne ladených projektov. Na začiatku všetkého máte pred sebou vždy úlohu spočívajúcu v postavení elementárnych kameňov vašej bázy, čo znamená predovšetkým zaistenie stabilného prísunu energie. Tá totiž zásobuje prakticky všetky budovy, takže jej treba skutočne veľa.

A práve pri elektrickej energii a doplňovaní rôznych konzumných vecí sa na chvíľu zastavím. Je to totiž nutné robiť ručne. Nie, že by ste museli točiť kolesom, ale potraviny pre zásobovacie stanice či počiatočné generátory musíte pumpovať pomocou kliknutia. Že to veľmi otravné nie je? No, pokiaľ to robíte raz za čas, tak je to asi v poriadku, problém je v tom, že vás do toho Jurassic World Evolution 2 celkom tlačí, aby ste mali pocit skutočnej správy parku. Aj bez tohto otravného prvku však práce nemáte málo, pretože ste často nútení venovať sa vlastnoručnému odchytu alebo prieskumu chorých tvorov. Počítam preto s tým, že skôr či neskôr sa objaví možnosť doplňovania pochutín zautomatizovať, aj energia je totiž v ďalšej vyriešená (a zautomatizovaná) malou elektrárňou.

Jurassic World Evolution 2; gameplay: auto

Pri hraní môžete vziať kontrolu nad autami a vrtuľníkmi, cez ktoré sa dá aktívne podieľať na opravách a budovaní parku.

V okamihu, keď sa hráčovi podarí vyriešiť všetky jeho dočasné energetické problémy, sa môže naplno pustiť do budovania svojho parku. Výbehy pre zver sa tu stavajú veľmi ľahko, rozhodne lepšie ako vo väčšine podobných hier, vďaka čomu si svoje zábavné centrum sformujete relatívne rýchlo. Nič náročné vo výsledku nie je ani pokryť celé stredisko rôznymi zábavnými atrakciami a budovami určenými na uspokojenie elementárnych túžob návštevníkov. Definovanie základov je jednoducho taký relax.

S dinosaurami je v Jurassic World Evolution 2 sranda aj trápenie

Skutočnou výzvou je až celková starostlivosť o dinosaury, vysadením ich vajec počnúc a samotným chovom končiac. Mať ich pod kontrolou totiž nie je vôbec nič jednoduché, práve naopak. Dá sa povedať, že na tomto prvku môže váš podnik padnúť. Na počiatku všetkého je vajce, lenže aj pri tomto vajci musíte vždy riešiť kvalitu. Čím kvalitnejšie vzorky DNA vytiahnete z fosílií, tým zdravší máte vo finále druh. Navyše sa tým aj navýši šanca na to, že sa produkcia vajec úplne nepokazí.

Jurassic World Evolution 2 – First Park Ready for Fun

Keď sa vám podarí prežiť prvé hodiny hrania, vybudujete park, ktorý bude fungovať. Jeho jediným problémom sa stanú náhodné problémy, ktorých sa nezbavíte ani s najmodernejšími technológiami.

Nikdy však nemáte istotu, znáška má totiž niekoľko kúskov, z ktorých si môžete vybrať. Niektoré kúsky ponúkajú pozitíva, iné naopak negatíva. Za všetko však platíte, takže je potrebné voliť obozretne a myslieť trošku na budúcnosť, ktorá môže byť pri správnom zvolení génov vcelku žiarivá. Keď ich ale namiešate zle, môže sa vám stať, že váš výtvor bude agresívnym a zbytočným tvorom určeným na porážku, pretože jednoducho nebude schopný efektívne fungovať s ostatnými zvieratkami, a aby toho nebolo málo, ešte bude napádať hliadky, čo je tu neprípustné.

Škála dinosaurov je v Jurassic World Evolution 2 o niečo rozsiahlejšia ako v jeho predchodcovi. Pohrať sa vďaka tomu môžete s druhmi, ktoré síce boli vo filmoch, avšak predchádzajúcemu dielu boli odopreté. Dinoši sa tentokrát pohybujú ako na súši, tak aj vo vode a tiež vo vzduchu, kde si s nimi pôjde zalietať. Nečakajte však, že budú vami vytvorené zvieratá len tak sedieť vo svojich výbehoch. Prakticky každé z nich sa čas od času zoberie a začne robiť neporiadok, a keď náhodou nie, pomôže mu počasie, ktoré robí s oplotením hotové divy. Vyhýbať sa novo vygenerovaným tvorom nebudú ani rôzne choroby. Od neposlušnosti a závažných ochorení im máte možnosť pomôcť cez finančne nákladné úpravy genetiky, ktorá vám dáva k dispozícii pestrú škálu alternatív, ako monštrá posunúť na vyšší evolučný level.

Jurassic World Evolution 2; gameplay: svet

Za zvyškami dinosaurov budete cestovať po svete a získavať ich z rôznych vykopávok s pomocou vedcov, ktorí predstavujú ďalší mikroprvok, nad ktorým máte kontrolu.

Chcete malý prídavok za osemnásť eur?

Už prvý Jurassic World Evolution sa preslávil tým, že prakticky ihneď po vydaní predával pár dinosaurov za relatívne vysokú cenu. Jurassic World Evolution 2 v tomto ohľade svojho predchodcu nijako nezahanbuje. Opäť tu chýbajú dodatočné monštrá, na ktoré vás hra stabilne upozorňuje v hernom menu, kde to na hráča vyvoláva istý tlak. A aká je cenovka? Na pomery takto ladených DLC nie úplne malá, ešte vzhľadom na to, čo to do hry reálne prináša. Za takmer 18 eur dostanete päť nových prehistorických tvorov a pár kozmetických prvkov. Keď tento balíček porovnám napríklad s malými expanziami pre Total War: Warhammer 1 či 2, je nutné povedať, že toho v pomere cena/výkon prináša relatívne málo a tvorcovia cez neho naskakujú na diskutabilnú obchodnú stratégiu použitú pri ich prvotine.

Je trošku škoda, že vývojári nedali hráčom tentoraz niečo hodnotnejšie. Navyše sa im ani nepodarilo zbaviť ich výtvory rôznorodých bugov. Možno som mal smolu, ale v každej z mojich herných kampaní som sa s niečím stretol. Raz to boli vyložene neškodné lietajúce autá, inokedy zase zaseknuté ovládanie nútiace ma k reštartu celej mapy či pokazená animácia znehodnocujúca celý nasledujúci postup, pretože hra následne nerobí to, čo reálne má. Namiesto davov návštevníkov kvôli tomu dostanete iba ďalšie účtenky vedúce vo finále ku krachu celého parku. Mrzí ma, že som na tieto nešváry narazil po vydaní, pri verzii pre recenzentov by som na nich totiž nebral až taký ohľad. Takto je to ale celkom zásadný problém.

Jurassic World Evolution 2 – Second Mission

Jurassic World Evolution 2 aktuálne trpí nemalým množstvom bugov. Je však možné, že o pár mesiacov tvorcovia väčšinu z nich odstránia.

Posledným prvkom, na ktorý pozerám relatívne kriticky, je ovládanie Jurassic World Evolution 2. Na hre je totiž veľmi zrejmé to, že hoci vyšla na konzoly aj PC, v určitých ohľadoch bola ladená primárne tak, aby išla čo možno najlepšie na tom prvom. A práve kvôli tomuto kroku sa na počítačoch hra nehrá úplne ideálne. Dalo by sa povedať, že je to kvôli sérii zbytočných klikov o niečo kostrbatejšie, než som v prípade väčšiny budovateľských stratégií mieriacich iba na jednu platformu zvyknutý. Podobne, ako v prípade bugov, však snáď ide o dočasnú záležitosť, na ktorej vývojári ešte počas nasledujúcich týždňov a mesiacov zapracujú.

Aj napriek pár nedostatkom patrí Jurassic World Evolution 2 medzi výrazné budovateľské stratégie

Vývoj je vždy zákerný. Niekedy sa genetika predvedie v tom najlepšom svetle, zatiaľ čo inokedy sa pred nami vo finále objaví niečo nepekné. Jurassic World Evolution 2 možno našťastie označiť za vydarené dielo, ktoré ukazuje, že herná evolúcia pri snahe tvorcov môže fungovať. Ide o kvalitné pokračovanie podarenej stratégie, ktoré vylepšilo celkovú hrateľnosť, prinieslo niekoľko zaujímavých príbehových kampaní spolu so sandboxom, v rámci ktorého máte možnosť ukojiť svoje budovateľské chúťky. Hráč sa však v súčasnosti musí vysporiadať s rôznorodými bugmi narušujúcimi hrateľnosť a ťažkopádnejším ovládaním. Servírované sú mu, okrem iného, už teraz cenovo mierne prepálené DLC, ktoré ukazujú cestu, po ktorej sa bude tento projekt v nasledujúcich mesiacoch a možno aj rokoch uberať.

Jurassic World Evolution 2; gameplay: bug

Autá sú jedným z prvkov, na ktoré sa bugy vyložene lepia.

• Zdroje: Vlastní

Jurassic World Evolution 2 (RECENZIA)

Budovateľskú stratégiu Jurassic World Evolution 2 vyvíja a vydáva štúdio Frontier Developments. Titul vychádza 9. 11. 2021 na PC, PS5, PS4, Xbox Series X/S a Xbox One.

Táto recenzia bola napísaná pre PC verziu hry. Kľúč na recenziu poskytla PR agentura Heaven Media.

Hodnotenie8/10 VEĽMI DOBRÁ

Jurassic World Evolution 2 je kvalitný nástupca slušne spracovanej budovateľskej stratégie, ktorá mala svoje muchy, avšak vedela zabaviť. Na tom sa príliš nezmenilo. Pokiaľ vám sadol prvý diel, určite venujte tomuto kúsku svoj čas. Má totiž čo ponúknuť všetkým, ktorí by sa radi pozreli na to, ako by mohol vyzerať chov dinosaurov.

Jurassic World Evolution 2; recenzia

• Pestrá škála dinosaurov
  • Budovanie vás chytí
  • Chaos Teory vám umožní meniť dejiny
  • Rôzne menšie vylepšenia
  • Kontrola techniky a pozorovanie dinosaurov

• Bugy
  • Horšie ovládanie
  • Niekomu nemusí sedieť DLC politika

My name is Ondřej Zeman. I've been playing video games since I was a kid, and over the past few years, my hobby has become a professional reality. Now, I write several dozens of video game reviews. I mostly play strategy games, turn-based RPGs, and quality FPS.

HW nároky na hru Jurassic World Evolution 2 PC

Procesor Intel i5-4590 | AMD FX 8370 Intel i7-5775C | AMD Ryzen 5 1500X
Grafická karta NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti, 4 GB | AMD Radeon RX 470 NVIDIA GeForce GTX 1070, 6 GB | AMD RX 570, 8 GB