PlayerUnknown's Battlegrounds, alebo ak skrátene PUBG, sa medzi hráčmi teší obrovskému záujmu a nepochybne aj vďaka nemu sa žáner battle royale stal jedným z vôbec tých najobľúbenejších. Popularita PUBG ale začala v poslednej dobe trochu slabnúť (najmä vinou konkurenčného Fortnite), tvorcovia zo štúdia Bluehole teda v snahe nalákať nových fanúšikov začali svoju hru vydávať na rôznych platformách, čoho je žiarivým príkladom aj najnovšia verzia pre PS4. Nie je už ale predsa len neskoro?
• Recenzia (PS4) • Novinky • Recenzia (PC) •
• Žáner: Battle royale • Vývojár: PUBG Corp. • Vydavateľ: Bluehole Studio • Platformy a Dátum vydania: PC (20. decembra 2017),Xbox One (4. september 2018), PS4 (7. decembra 2018), Switch (2019?) • Homepage: playbattlegrounds.com/main.pu
• Recenzia: 5. 1. 2019 • Autor: Štěpán Lenk
Princíp battle royale je pravdepodobne všetkým hráčom, alebo aspoň väčšine, dobre známy. V praxi ide o online PVP režim, v ktorom určitý počet hráčov (obvykle 100) zoskočí bez výbavy na neobývaný ostrov, kde s pomocou nájdených zbraní bojujú o holý život v stále sa zmenšujúcej zóne. Kto zostane posledný nažive, vyhráva. Je to geniálne jednoduchý a chytľavý koncept, čo sa skvele ukázalo na raketovom úspechu práve PUBG, o ktorom takmer cez noc hovorili a hrali takmer všetci.
Tvorcovia PUBG samozrejme nie sú autormi tohto konceptu, podobných projektov (nehovoriac o filme Battle Royale z roku 2000) v minulosti vzniklo nespočet, ale až vďaka obrovsky úspešnému počinu štúdia Bluehole žáner battle royale získal tak masovú popularitu a ostatní herní vývojári začali podľa tohto receptu variť tiež .
PUBG charakteristiky svojho žánru spĺňa do bodky. Spoločne s ostatnými hráčmi zoskočíte z lietadla padákom na hernú plochu a pomocou všemožných zbraní a výbavy sa snažíte zostať nažive ako posledný. Čo sa hrateľnosti týka, PUBG žmýka z tejto premisy maximum. Pokiaľ sa totiž niečo PUBG nedá vytknúť, je to rozhodne atmosféra. Tá vás od momentu pristátia na ostrove úplne pohltí, strhujúce súboje o holý život vaše nadobličky donúti k abnormálnej produkcii adrenalínu a váš tep vystrelí do nebeských výšin. A v tej chvíli jednoducho viete, že urobíte všetko, čo je potrebné, aby ste prežili.
Prvých pár minút je vždy rozhodujúcich. Čo najrýchlejšie totiž musíte nájsť zbraň, nabiť ju, a pokiaľ možno zohnať aj nepriestrelnú vestu či helmu. Potom už sa môžete pustiť do prieskumu rozľahlej mapy a napínavých súbojov s ostatnými hráčmi. V PUBG, rovnako ako v ostatných battle royale tituloch, samozrejme hrá veľkú úlohu aj náhoda, minimálne na začiatku zápasu. Niekedy jednoducho nemáte šťastie na tú správnu výbavu, alebo pristanete rovno do rany niekomu, kto už stačil pozbierať zbraň rýchlejšie ako vy.
Samotné súboje sú ale veľmi zábavné, napínavé a vidina víťazstva vás ženie stále dopredu. Poraziť ale ostatných 99 hráčov nie je nič jednoduché a než uvidíte triumfálny nápis „Winner Winner Chicken Dinner“, možno to nejakých pár (desiatok) pokusov zaberie. Podstatné ale je, že vás PlayerUnknown's Battleground bude baviť, aj napriek vaše počiatočné neúspechy. Nehovorím však, že každú porážku ustojíte bez straty nervov. Keď sa k vám taký posledný žijúci nepriateľ potichu zakráda a zozadu vás zákerne odprevadí jedným výstrelom z brokovnice do hlavy, pravdepodobne poletí ovládač z okna. A potom PlayStation. A potom vy.
Hodenou udičku a podnetom k opätovnému hraniu sú potom denné a týždenné challenge, ktorých plnením si zarábate herné menu (Battle Points), za ktoré si možno nakupovať rôzne oblečky, skiny a iné a kozmetické záležitosti. Čo rozhodne vítam, trochu mi ale vadí, že sú až na výnimky dostupné vo forme loot boxov, ktorých obsah je založený len na náhode. Pokiaľ si teda nejaký kúpite, môžete sa len modliť a dúfať, že vám vypadne niečo, čo sa vám bude páčiť, čo nie je práve šťastné.
Ešte nešťastnejší je fakt, že si za reálne peniaze môžete kúpiť ešte menu prémiovú (G-Coin), v tomto prípade už ale presne vidíte konkrétne položky, ktoré za ňu môžete dostať. Snažia sa snáď tvorcovia hráčov „nenápadne“ pritlačiť k utrateniu nejakého toho eura navyše? Možno. Dobrou správou ale je, že vám skiny v PUBG nedávajú žiadnu hernú výhodu, nemusíte ich teda vôbec riešiť, ak vyložene nechcete zmeniť imidž.
Do neľútostného boja o prežitie sa môžete pustiť sólo, vo dvojici, prípadne vo štvorčlennom tímu. Viac režimov na rozdiel napríklad od Fortnite bohužiaľ na výber nie je, na druhú stranu PUBG ponúka hneď niekoľko máp s rôznym prostredím (púšť, tropická lokácia, stredoeurópska krajina), z ktorých sa náhodne vyberá na začiatku každého matchu.
Ponuka zbraní je pomerne široká, od automatických pušiek, SMG, pištolí, pušiek, granátov až po chladné zbrane na čele s pre PUBG dnes už charakteristickou panvičkou. Veľmi sa mi páči možnosť strelné zbrane ešte upgradovať pomocou prídavných modifikácií (pažba, zameriavač, rukoväť, atď...), ktoré dodatočne upravujú ich vlastnosti. Výber ostatnej výbavy je tiež pomerne bohatý a siaha od nepriestrelných viest a prilieb rôznej kvality po energetické drinky a prášky proti bolesti, ktoré krátkodobo zvyšujú zdravie. V žiadnej správnej vojnovej vrave tiež nesmú chýbať výbušniny – na granáty klasické, dymové, omračujúce teda narazíte celkom často.
Po mape sú tiež roztrúsené rôzne vozidlá, ktorých škála osciluje medzi motorkami, otlčenými džípmi, nákladiakmi a nadupanými americkými muscle cary, ktoré vás síce dopravia na miesto určenia patrične rýchlo, rev motora a burácanie výfuku vás ale na druhú stranu prezradí na míle ďaleko.
PS4 verzia PUBG sa nijako zásadne nelíši od ostatných platforiem, hlavný rozdiel teda pochopiteľne plynie z používania iných periférií. Treba podotknúť, že ovládanie a inventár je playstationovému ovládaču prispôsobené veľmi slušne, samotný pohyb vašej postavy ale nie je úplne responzívny. Občas som mal pocit, že niektoré akcie reagujú s oneskorením, napríklad zbieranie vecí či otváranie dverí, nehovoriac o preliezaní prekážok. K tej sa jednoducho musíte postaviť priamo čelom, inak sa požadovaná akcia nespustí a budete len hlúpo poskakovať na mieste. Nič zásadné, ale v nejakej vypätejšej situácii vás každé také spomalenie môže stáť život.
Ako je po stránke hrateľnosti PUBG v poriadku, grafika je bohužiaľ skôr priemerná, navyše trpí nezanedbateľnými technickými problémami. Animácie všetkých postáv sú smiešne, často dochádza k prepadom FPS, pomalému načítaniu textúr a podobným radostiam. Samotná priemerná grafika by však nemusela byť takým problémom, osobne vždy pri hrách uprednostňujem hrateľnosť a najnovšie efekty a hyperrealistickú grafiku nevyžadujem, pri PUGB mi ale zúfalo chýba nejaký výraznejší vizuálny štýl, vďaka ktorému by sa tento titul odlíšil od záplavy podobne vyzerajúcich strieľačiek na trhu. Tejto hre jednoducho chýba osobnosť.
Mizernú vizuálnu stránku našťastie aspoň čiastočne vyvažuje dobre spracované a hlavne realistické ozvučenie. Počúvať kroky blížiacich sa hráčov je tu úplne kľúčovým herným mechanizmom a môže vám často zachrániť život, V PUBG sa ale aj každý výstrel adekvátne rozlieha priestorom a automaticky vás núti aspoň pokľaknúť a hľadať najbližší úkryt. Vďaka tomu tiež PUBG získava solídny boost už tak vydarenej atmosféry.
Každopádne je PUBG vydarený zástupca battle royale žánru, ktorý bohužiaľ stráca body prevažne po technickej stránke. Nemôžem povedať, že by ma hra ako taká nebavila, avšak priemerná grafika, absencia osobitosti a časté chyby ma nútia radšej siahnuť po konkurenčných tituloch, ktoré často ponúkajú oveľa vyladenejší zážitok. PlayerUnknown's Battleground pre PS4 vyšlo 7. decembra 2018.
Táto recenzia bola napísaná pre PS4 verzii.
Klady
Zápory
Štěpán Lenk
My name is Štěpán Lenk, and video games have been a part of my life ever since I can remember. I thought that I would grow up and would replace the fun with more mature activities, but luckily that didn't happen. My favourite genre is RPG, and I am more interested in gameplay than graphics processing.
Len málokde u nás nájdete sneh. Pokiaľ vám skutočne chýba, PUBG Corporation tu pre vás teraz majú na testovacích serveroch stredne veľkú, bielu perinou pokrytú mapu Vikendi. Tá prináša do PlayerUnknown's Battlegrounds nielen novú lokáciu, ale aj vozidlá a samozrejme doteraz riadne neotestované zbrane, ktoré treba pred vypustením na klasické servery vyskúšať a doladiť.
Primárnym lákadlom mapky Vikendi by malo byť fungovanie už spomínaného snehu, v ktorom po sebe budete zanechávať stopy, takže ho budete môcť využiť na nastraženie pasce či vystopovanie zraneného nepriateľa, ktorý vám vďaka nemu len tak neutečie. Na beta serveroch by malo nové bojisko zotrvať asi mesiac. Potom čo bude riadne otestované, by malo doraziť na konzoly, kde nie sú chyby predsa len tolerované toľko ako na PC.
• Novinka: 20. 11. 2018 • Autor: Ondřej Zeman
O Xbox One je už chvíľu známe, že exkluzivity sám neutiahne a tak sa pri hrách, ktoré nepatria do produkcie Microsoftu, skôr či neskôr väčšinou dočkáme verzie, ktorá smeruje nielen na PC ale aj na konkurenčnú konzolu od Sony, ktorej vlastníci si na niektoré dielka musia jednoducho počkať. Aby som tu nebol označený za človeka s averziou voči jednému z najväčších herných gigantov, uvediem jasný príklad, v podobe jedného z dielov série Tomb Raider (Rise of the Tomb Raider), na ktorý si museli majitelia PS4 aj PC počkať, čo sa dosť negatívne odrazilo na predajoch.
Úprimne sa teda veľmi nečudujem tomu, že PlayerUnknown's Battlegrounds minimálne podľa zákulisnej šuškandy relatívne skoro dorazí na konkurenčné konzoly Sony a Nintenda, ktoré po skončení exkluzivity, ktorú si platil doteraz Microsoft, chcú na zoznam hier hrateľných na ich herných zariadeniach zaradiť tiež legendárne dielo PUBG Corporation. Minimálne na PS4 by mal tento klenot doraziť už siedmeho decembra. Celok bude obsahovať všetok obsah, ktorý majú aktuálne dostupný hráči na PC aj na Xbox One.
• Update: 13. 9. 2018 • Autor: Ondřej Zeman
Najvýraznejšou novinkou je zaručene tréningový režim, ktorý vám umožní zdokonaliť ktorúkoľvek zo schopností nutných na to, aby ste v PUBG prežili. K dispozícii vám budú pretekárske dráhy, vodné plochy a strelnice lákajúce k otestovaniu vašej mušky. Na hernej mape sa bude môcť pohybovať súčasne až dvadsať hráčov, ktorých životy nebude možné zraziť pod jeden bod, čo v praxi znamená, že sa nemusia báť smrti či hlupákov narušujúcich ich plány a cvičebný rytmus.
Aktuálne vypustený update neobohacuje PlayerUnknown's Battlegrounds len o testovací priestor. Tvorcovia z PUBG Corporation skrz neho pridali do svojej hry tiež trojmiestne vozidlo Tukshai, ktoré nájdete len na mape Sanhok, a novú zbraň MK47 Mutant, ktorú je možné získať len v lokáciách Erangel, Miramar a Sanhok. Celkovo možno vidieť, že vývojári na svojom dieliku skutočne tvrdo pracujú. Snáď im tento náboj vydrží minimálne ešte do vypustenia ďalšieho bojiska. Ďalšie podrobnosti o update číslo 21 si môžete prečítať tu.
(Update 23. 8. 2018) V deň vydania PUBG na PC sa tejto nadupanej, no nie príliš odladenej akcie dočkali aj majitelia konzoly Xbox One, ktorí k nej dostali prístup skrz program Xbox Preview fungujúci na podobnom systéme ako predbežný prístup na Steame. Teraz sa však má situácia podľa informácií z prezentácie Inside Xbox z Gamescom 2018 zmeniť. Už v septembri by totiž mala byť vypustená finálna verzia tejto hry aj na platforme Microsoftu.
Plná verzia PlayerUnknown's Battlegrounds k nám dorazí na Xbox One už 4. septembra 2018. Obsahovať by podľa všetkých informácií mala všetky aktuálne mapy, zbrane, vozidlá a kozmetické prvky. Primárnou otázkou zostáva, či na tom bude po vydaní lepšie ako PC verzia, ktorá doposiaľ nie je celkom opravená. Snáď nám tvorcovia minimálne na tejto konzole dodajú dielo, ktoré bude možné považovať za hotové.
(Update 10. 8. 2018) Od hier z predbežného prístupu sa očakáva, že budú po vypustení z jeho vôd maximálne vyladené po všetkých stránkach. Nie každý projekt sa samozrejme podarí zbaviť chýb predtým než je vydaná jeho finálna verzia, sami vývojári sa potom však následne snažia čo najrýchlejšie zabezpečiť nápravu. PUBG Corporation k tejto problematike pristupuje svojim osobitým spôsobom: namiesto toho, aby na svojom diele v minulých mesiacoch poriadne pracovali, teraz otvárajú stránku „Opravte PUBG“.
Podľa slov tvorcov v súčasnosti potenciál PUBG brzdí predovšetkým prítomnosť technických chýb problematická optimalizácia a rôzne typy bugov, s ktorými sa hráči stretávajú pri hraní. Práve s pomocou stránky „Opravte PUBG“ by chceli neblahú situáciu v nasledujúcich týždňoch zmeniť. Či sa im to podarí je otázkou, osobne im však veľmi neverím, pretože za posledných osem mesiacov toho veľa neopravili.
Pokiaľ premýšľate nad tým, prečo sa vývojári k tomuto kroku odhodlali, odpoveď je relatívne jednoduchá. PUBG sa pomaly, ale iste prepadá v rebríčku hraných titulov, na ktorého vrchole stojí samozrejme Fortnite, a tak sa tvorcovia na poslednú chvíľu snažia svoj projekt nakopnúť skôr, než úplne upadne do zabudnutia, čo sa v minulosti už stalo nejednému velikánu. Snáď sa im stávka na túto kartu oplatí viac, než predchádzajúce investície do kozmetických prvkov.
(Update 23. 6. 2018) Najnovšia mapa do PUBG je na prvý pohľad oveľa menšia ako Erangel či Miramar. Hneď pri zoskoku z lietadla ste vďaka tomuto faktu schopní dostať sa na väčšinu bodov len za pomoci padáku. Celok je však relatívne slušne inštalovaný, takže je neustále nutné počítať s tým, že v niektorej z polorozpadnutých budov nájdete po zuby ozbrojeného hráča, ktorý vám bez väčšieho rozmýšľania napáli projektil medzi oči.
Dĺžka zápasu je na Sanhok veľmi ovplyvnená celkovou veľkosťou. Počas troch až piatich minút sa počet účastníkov bitky väčšinou zníži asi na polovicu. V prvých dvoch lokáciách, ktoré sú v PUBG dostupné od vypustenia z predbežného prístupu, bol počet redukovaný o niečo pomalšie ako tu. Rýchlejší je tu tiež pohyb energetického poľa nútiaceho jednotlivých hráčov k častejšiemu opúšťaniu dobre zaistených pozícií. Vďaka celkovému tempu (jedna bitka zabrala asi pätnásť minút) som si pri hraní tejto mapy spomenul na podobne dynamický Fortnite, v ktorom nie sú zápasy tiež nijako dlhé, takže si ich podľa môjho môžu vychutnať aj príležitostní hráči.
(Update 10. 5. 2018) Pri tvorbe najnovšej mapy do PUBG sa tvorcovia podľa svojich slov veľmi inšpirovali ostrovmi juhovýchodnej Ázie, ktoré nepatria medzi žiadne velikány. Sanhok by sa mal podľa všetkých dostupných informácií rozprestierať na priestore 4 × 4 km, čo z neho vedľa iných herných lokácií robí nepatrného drobčeka, ktorého preskúmanie vám nezaberie veľa času. Zápasy na ňom možno práve z tohto dôvodu budú oveľa kratšie ako na ostatných vojnových zónach.
V súčasnosti prezentovaný návrh Sanhok vyzerá na prvý pohľad skutočne lákavo. Na ostrove by sme mali nájsť rekreačné centrum, prastarý chrám, doky plné lodí, rozsiahlu jaskyňu, výcvikový tábor a rad priemyselných budov, v ktorých útrobách si budete môcť počkať na nič netušiacich nepriateľov, ktorí budú rovnako ako vy pátrať po zbraniach a výbave.
Aktuálne je Sanhok dostupný len na testovacích serveroch, kam ho vývojári PUBG umiestnili preto, aby mohli mapu poriadne vyladiť predtým, než ju zaradia medzi pôvodné bojisko. Dátum vydania finálnej verzie tejto lokácie nie je zatiaľ pevne stanovený. Ak však testovanie pôjde dobre, normálne by hráči do nej mohli s vysokou pravdepodobnosťou pozrieť v nasledujúcich mesiacoch. Podrobnejšie informácie sa pravdepodobne dozvieme na hernom veľtrhu E3 2018.
(Update 10. 3. 2018) S týmto oznámením si tvorcovia PlayerUnknown's Battlegrounds dali celkom na čas. Nakoniec sme sa však dočkali predstavenia plánu bezplatných rozšírení na rok 2018, ktoré by mali dielo z produkcie Bluehole citeľne posunúť vpred. Tešiť sa podľa slov samotných autorov môžeme na desiatky rôzne ladených úprav. V tomto texte vám predstavíme skutočne len tie najvýraznejšie z nich.
Prvou veľkou inováciou bude úprava vzhľadu budov. Namiesto jednoduchých nevzhľadných štruktúr budú do PUBG vložené kvalitnejšie modely, ktoré budú mať, na rozdiel od v súčasnosti prezentovaných stavieb, bližšie k reálnym halám a obydliam. Ako veľmi detailnosť ovplyvní chod hry, sa uvidí až v nasledujúcich mesiacoch. Osobne sa však obávam, aby citeľné vylepšenia nezhoršili nárazovo optimalizáciu, s ktorou malo PlayerUnknown's Battlegrounds po spustení nemalé ťažkosti.
Druhou zásadnou novinkou je nová tropická mapa, ktorá bude poskytovať o niečo menší priestor ako pôvodné vojnové zóny PlayerUnknown's Battlegrounds. Fakticky by sme sa mohli dočkať podobnej situácie ako v nedávno prezentovanej TPS akcii Fortnite, ktorá tiež ponúkala neveľké bojisko, čím fakticky zintenzívnila boje a značne znížila dĺžku celého zápasu, pretože sa väčšina hráčov medzi sebou zabila v priebehu prvých piatich až siedmich minút.
Treťou citeľnou inováciou je pridanie systému vyjadrovania, prostredníctvom ktorého budete schopní ostatným hráčom ukázať, čo si o nich myslíte aj bez slov. Okrem neho budú do PlayerUnknown's Battlegrounds samozrejme vložené tiež nové doteraz detailne neprezentované režimy, vozidlá, zbrane a rôzne predmety uľahčujúce streľbu z jednotlivých smrtiacich hračiek. Vedľa hmatateľných prvkov sa dá tiež tešiť na achievmenty, úpravu TPS a FPS režimu, vylepšenie penetrácie či prepracovanie parašutistickej fázy.
Vylepšenia by sa mala dočkať aj optimalizácia PUBG, ktorá je podľa množstva hráčov stále vo veľmi diskutabilnom stave. Aktuálni vlastníci sa môžu tiež tešiť na prepracovanie zvuku áut a hráčov, ktorých hlasitosť by mala byť definovaná tým, koľko toho na sebe ponesú. Ak ste v priebehu hrania mali problém s podvodníkmi, máme pre vás príjemnú novinu. Upravená by mala byť podľa všetkých informácií aj ochrana proti jedincom, ktorí majú potrebu podvádzať a kaziť hru ostatným.
Citeľným vylepšením ochrany proti spomenutým jedincom tvorcovia prakticky robia prvý krôčik k tomu, aby mohli PlayerUnknown's Battlegrounds časom zaradiť medzi Esport projekty. Sami však hovoria, že ich čaká ešte dlhá cesta, pretože ich dielo ešte stále nezodpovedá normám, ktoré by mal spĺňať hotový titul. V priebehu tohto roka sa im snáď podarí priblížiť k tomuto cieľu čo najviac. Celý zoznam zmien si môžete prečítať tu.
(21.12.17) Aktuálna herná scéna praje predovšetkým tvorcom, ktorí svoje diela vydávajú v rámci predbežného prístupu, kde si ich môžu hráči vyskúšať už v ranej fáze vývoja. Autori takto vytváraných hier často argumentujú tým, že chcú do práce na svojom projekte zapojiť za určitý poplatok aj názorovo bohatú komunitu. Realita je väčšinou bohužiaľ trošku iná. Po vybraní slušných finančných čiastok sa často sťahujú do ústrania a na hlasy prispievateľov čakajúcich na dátum vydania reagujú len minimálne, či vôbec. Len máloktorému kúsku, ktorý sa nachádza v Early Access, sa ho podarí opustiť. Popravde som podobný scenár očakával aj v prípade online akcie PlayerUnknown's Battlegrounds. Nakoniec som sa však podobne ako rad iných dočkal.
Samotný vývoj tohto komunitou obľúbeného diela trvá samozrejme už nejaký ten piatok, v predbežnom prístupe však PUBG zotrvalo prekvapivo krátko. Kórejskí vývojári z Bluehole sa zrejme chceli vyhnúť problémom, ktoré majú konkurenčné diela (Dayz, H1Z1, The Culling), a tak vstúpili do Early Access s viac-menej hotovým titulom, ktorý bolo potrebné doladiť predovšetkým po technickej stránke. Vo finále v ňom nepretrvávala ani dvanásť mesiacov. Úprimne si však myslím, že keby s vydaním finálnej verzie počkali ešte mesiac či dva, ničomu by to neuškodilo. Celku by to len prospelo, pretože jeho technická stránka nie je práve niečím, čím by sa mohli autori PUBG chváliť. Detailnejšie sa na tento problematický aspekt zameriam ďalej v recenzii.
Súčasná verzia PUBG vám ponúkne TPS (third-person) a FPS (first-person) režim a dve odlišne navrhnuté bojiská. Prvým miestom, kde sa budú odohrávať strety až jednej stovky hráčov, je fiktívny ostrov v Čiernom mori Erangel, ktorý je od útoku rebelov na sovietsku vojenskú základňu a miestne biologické laboratórium úplne opustený. Pri jeho prieskume budete môcť zavítať do časom zabudnutých miest, nefunkčných jadrových elektrární, v rýchlosti vyprataných armádnych zariadení či do útrob polorozpadnutých fariem, ktoré ich obyvatelia už dávno opustili. Celá lokácia mi veľmi pripomína vymyslenú postsovietsku krajinu Chernarus, v ktorej sa odohráva slávny survival projekt DayZ.
Druhou lokalitou, do ktorej zavítate, je mexicky ladená oblasť Miramar zasadená v púšti. Primárnym bodom tejto mapy je relatívne rozsiahle mesto Los Leones, kde sa často stretávajú väčšie skupinky hráčov. Ak budete chcieť prežiť dlhšie ako pár minút, nezostane vám nič iné, ako sa uliciam opusteného veľkomesta spočiatku vyhýbať a preskúmavať staveniska, prístavy, väzenie a rôzne obytné štruktúry ležiace v pustatine, ktorej vizuálne spracovanie nie je vôbec zlé. Obe aktuálne prístupné vojnové zóny vám dajú k dispozícii extrémne rozsiahle územie, po ktorom sa budete od zoskoku až do svojej smrti (čí víťazstva) pohybovať. Časom by sme sa mali dočkať testovacej plochy a kolbiska umiestneného v Európe.
Na začiatku každého kola PUBG sú všetci účastníci zoradení na malom ihrisku, kde majú možnosť otestovať ponúkané zbrane a poriadne si zakričať do mikrofónu. Po naplnení stavu je sto neohrozených posadených do prepravného lietadla, z ktorého môžu v priebehu preletu nad vojnovou zónou kedykoľvek vyskočiť. V momente, kedy opúšťajú jeho vnútro, pre nich štartuje boj o život. Ihneď po dosiahnutí zemského povrchu sa vrhajú do budov, hľadajú zásoby a začínajú sa zabíjať medzi sebou. Počas prvých piatich až siedmich minút sa úvodný počet preživších zmenší asi na polovicu. Z radov tejto päťdesiatčlennej skupinky nakoniec vzíde jedinec, ktorý si vďaka svojim nadpriemerným bojovým a pozorovacím schopnostiam (alebo výnimočnému šťastiu) bude schopný prebiť cestu až do finále, z ktorého po sérii náročných situácií vyjde ako absolútny víťaz daného PUBG zápasu.
Víťazom väčšiny zápasov sa v PlayerUnknown's Battlegrounds stávajú jedinci schopní rýchleho uvažovania a dlhodobého plánovania, ktorí si starostlivo vyberajú pozície, na ktoré sa v nasledujúcich minútach pomocou dostupných dopravných prostriedkov (autá, motorky, člny) presunú. Permanentný pohyb je tu potrebný, predovšetkým kvôli pomaly sa zmenšujúcej elektrickej bariére obklopujúcej celú bojovú zónu, občasným zásahom delostrelectva a z neba padajúcim zásobovacím balíčkom, ktoré obsahujú to najlepšie možné vybavenie.
Hráči The Culling a H1Z1 si iste pamätajú na jedincov, ktorí si namiesto zbraní do svojich batôžkov neustále pchali prebytočné zásoby a rôzne nezmyselné predmety, ktoré im v boji nemohli nijako výrazne pomôcť. PlayerUnknown's Battlegrounds je od týchto vecí našťastie viac-menej oslobodené. Prípadní zberači tu nájdu len veľmi obmedzené množstvo lekárničiek, obväzov, kanistrov s benzínom, liekov na bolesti, adrenalínových injekcií a energetických drinkov dočasne zaisťujúcich regeneráciu životov. Limitované spektrum požívatín určitým spôsobom núti chorobných hľadačov čokolád plniť svoje úložné priestory iba skutočne potrebným vybavením.
Na rozdiel od palety úžitkových predmetov je výber zbraní skutočne pestrý. Nájsť v ňom môžete brokovnice, luky, pištole, samopaly, karabíny, pušky, ľahké guľomety, výbušniny a kontaktné smrtiace hračky, ktoré budete užívať predovšetkým v momentoch, kedy sa k vám protivník dostane príliš blízko, alebo keď dôjde obom stranám všetka munícia. Popri relatívne obsiahlej škále zbraní je možné v truhlách a opustených domoch nájsť aj rôzne súčiastky zvyšujúce dostrel, veľkosť zásobníku, presnosť či výrazne znižujúce hlučnosť streľby. Každé zbraňové rozšírenie je možné namontovať len na určitý predmet, čo prakticky znamená, že napríklad tlmič určený pre P92 na AWM rozhodne nenasadíte.
Zbrane, požívatiny, muníciu a vesty budete nachádzať predovšetkým vo vojenských základniach a husto zastavaných mestách. Pri prehľadávaní opustených obytných budov a skladov musíte byť permanentne v pozore, nikdy totiž nemôžete vedieť, kto na vás v ich útrobách čaká. Komunita PlayerUnknown's Battlegrounds je veľa akčného rázu. Väčšina jej členov najprv strieľa a až potom sa pýta. Čas od času narazíte na výnimky, nie je ich však veľa. Aj za tie však môžete byť radi, pretože táto hra veľmi rýchlo mení mentalitu zúčastnených. Osobne som pri sólo hraní narazil len na pár diplomaticky ladených protihráčov, s ktorých pomocou som sa dostal takmer až na slušne ohodnotenú pozíciu posledného preživšieho.
Aby som bol úprimný, trošku mi tu chýba hlbšie rozpracovaný sociálny prvok, ktorý by hráčom v sólo lobby umožňoval zakončiť hru s náhodne nájdeným spojencom. Ak v súčasnosti nájdete na bojisku priateľa a podarí sa vám spolu prežiť až do konca, ste vo finále nútení vybrať si medzi novo naviazaným priateľstvom a výhrou. Keby tu existovala možnosť tvoriť aliancie za chodu, PlayerUnknown's Battlegrounds by sa minimálne v tomto smere posunulo v rámci žánru veľmi dopredu. Takto tu pred sebou máme klasický FPS/TPS model, ktorého cieľom je jednoduchá tímová (2 – 4 členovia) či sólová eliminácia všetkých hráčov na mape, čím sa od ostatných konkurenčných diel bohužiaľ nejako zvlášť neodlišuje.
Ako som už naznačil pred niekoľkými odsekmi, technická stránka PUBG nie je práve dvakrát vyladená. Trošku uponáhľaným vydaním tvorcovia zrejme zapríčinili to, že sa vo finálnej verzii ich projektu stále nachádza niekoľko problematických prvkov, ktoré spomínal môj kolega Jirka Fait vo svojom preview. Pri hraní som sa podobne ako on stretol so slušnou škálou menších bugov a podivne fungujúcim systémom zásahov.
Opomenúť tiež nemôžem hojnú prítomnosť hráčov zneužívajúcich rôzne podporné programy. Hoci sa s ich prítomnosťou snaží autor aktívne bojovať, čas od času narazíte na človeka, ktorý vás napríklad pomocou jednoduchej pištole zabije jednou ranou v pohybe na prekvapivo veľkú vzdialenosť (200+ m) aj napriek tomu, že by vás reálne nemal zasiahnuť. Skutočné šanca na to, že sa toto podvodnícke plemeno podarí plne vykoreniť, zrejme nie je reálna. Snáď sa však Bluehole podarí ich počet za niekoľko mesiacov znížiť na prijateľné minimum.
PlayerUnknown's Battlegrounds okrem týchto problematických prvkov samozrejme trápi aj nie príliš vyladená optimalizácia, ktorej stav niektorým hráčom príde v poriadku. Ja sám si však stojím za tým, že výrazné prepady fps nemajú v hre s kvalitne spracovanou technickou stránkou čo hľadať. Aby som bol úprimný, za určitých okolností by som bol ochotný menšie výpadky v plynulosti tolerovať, hra by však v takom prípade musela disponovať o niečo lepšie vyzerajúcim vizuálom, pomocou ktorého by si bola schopná obhájiť vyššiu HW náročnosť či občasnú poruchovosť.
Hoci sa okolo PlayerUnknown's Battlegrounds v súčasnosti pohybuje obrovský počet hráčov, rozhodne nie je možné povedať, že je táto komunitou zbožňovaná online akcie určená pre každého. Fakticky je to veľmi špecifický titul, ktorého tvorcovia veľmi efektívne skombinovali prvky z diel, ktoré tu boli dávno pred ním. Nájsť v ňom môžeme niektoré aspekty z DayZ, H1Z1, The Culling a rady ďalších. Od väčšiny konkurenčných kúskov sa však v jednom zásadnom ohľade líšia. Jeho tvorcovia dokázali vývoj aj cez rad ťažkostí dotlačiť až do konca, za čo im patrí hold. Vo finálnych fázach svojej práce bohužiaľ zabudli doladiť technickú stránku svojho projektu, ktorej stav je natoľko biedny, že by som sa ju nebál priradiť k hre nachádzajúcej sa v predbežnom prístupe, ktorá na svoju premiéru ešte len čaká.
Ak by som si mal vytvoriť zoznam precenených hier vezúcich sa na vlne davovej mánie, PUGB by sa zrejme nachádzalo na jednej z prvých priečok. Hráčmi oslavovaný projekt z dielní Bluehole prakticky žiadnym spôsobom neposúva žáner, ktorý zastupuje. Opäť sú pred nás postavené veľké bojiská, slušná paleta zbraní, agresívna komunita a svet trápený rôznymi technickými nedostatkami. Investíciu do tohto diela môžem odporučiť len za predpokladu, že patríte medzi fanúšikov podobne ladených online podujatí, a ste im ochotní odpustiť niektoré spomínané nešváry. Na konkurencii tých najlepších hier roka 2017 však PUBG podľa mňa nestačí.
Finálna verzia PlayerUnknown's Battlegrounds dorazila na PC 20. decembra. Na Xbox One je k dispozícii len v preview verzii. Dátum vydania na PS4 zatiaľ nebol oznámený. Táto recenzia bola napísaná pre PUBG PC.
Klady
Zápory
Ondřej Zeman
My name is Ondřej Zeman. I've been playing video games since I was a kid, and over the past few years, my hobby has become a professional reality. Now, I write several dozens of video game reviews. I mostly play strategy games, turn-based RPGs, and quality FPS.
Niekedy v marci tohto roka bola na Steame vypustená battle royale strieľačka s podivným názvom PlayerUnknown's Battlegrounds (čiže PUBG). Stojí za ňou kórejská spoločnosť Bluehole a hlavnú časť vývoja mal na starosti Brendan Greene, ktorý v minulosti vytvoril mód pre ARM-u II DayZ: Battle Royale a mal čo dočinenia aj so známou vyvražďovačkou H1Z1. Ide síce o predbežný prístup a PlayerUnknown's Battlegrounds trpí všemožnými bugmi a nedorobkami, na popularite mu to ale evidentne neuberá – veď ide o jeden z najprepieranejších titulov súčasnosti. Do tejto chvíle sa ho predalo cez 20 miliónov kópií a na Steame pred niekoľkými mesiacmi predbehol Dotu 2 na pozíciu najhranejšej hry. Ako dopadlo naše stretnutie s týmto fenoménom?
Spoločnosť Bluehole ešte pred oficiálnym vydanie poodhaľuje novú púštnu mapu, ktorá nám znovu pripomenie pocit neznáma pri vyvražďovaní ostatných hráčov na neprebádanom území. Zároveň sa môžete pozrieť na gameplay trailer predstavený na tohtoročných The Game Awards. Tvorcovia navyše potvrdili dátum vydania na PC s verziou 1.0.
(Update 08.12.17) To by sme už asi chceli veľa, takže sa teraz musíme uspokojiť „len“ s novou mapou. Ono to však nemusí hneď znamenať, že sú tvorcovia držgroši a držia nás skrátka, pretože nové prostredie znamená aj inú taktiku a odlišný prístup k boju. Pôvodná oblasť Erangel prekypovala zeleňou, lesmi a poskytovala dostatočné množstvo miest, kde sa mohol hráč zašiť. Miramar (tak sa volá nová mapa) bude o vyprahnutej pustatine s mestskými zástavbami a neľútostnou púšťou.
Aký veľký vplyv na zmenu štýlu boja bude nová mapa mať, si môžete už teraz vyskúšať na testovacích serveroch PUBG. Miramar je z veľkej časti pretkaná mestami a budovami a vývojári k väčšine lokácií poskytli krátky popis:
Nová púštna mapa Miramar je už dostupná na testovacích serveroch PlayerUnknown's Battleground. Môžete tak s predstihom vyskúšať odlišné prostredie a otestovať svoje schopnosti tu prežiť. Studio Bluehole potvrdilo oficiálny dátum vydania, ktorý je naplánovaný na 20. decembra pre PC. Vlastníci Xbox One môžu PUBG začať hrať od 12. decembra cez Game Preview program, ale na púštnu mapu si budú musieť ešte chvíľu počkať. Tá sa pre Microsoft konzolu chystá na začiatok roka 2018.
Ešte je potrebné spomenúť, že verzia 1.0 bude (okrem novej mapy) okrem iného tiež obsahovať možnosť šplhať cez prekážky, alebo ich rovno pohodlne preskočiť. Hráči PUBG dobre vedia, ako frustrujúce napríklad bývalo „zaseknutie sa“ o miniatúrny múrik, cez ktorý sa jednoducho nedalo dostať – väčšinou vás to totiž stálo život. No snáď bude tomuto nešváru vo verzii 1.0 urobený koniec. Uvidíme sa na bojisku!
Nasleduje pôvodný článok, dojmy z hrania PlayerUnknown's Battlegrounds...
Musím sa priznať, že ma volanie z temnej PUBG strany nechávalo dlho chladným, avšak nedávno sa mi naskytla príležitosť si PlayerUnknown's Battlegrounds zahrať a teda aj na vlastnej koži vyskúšať, čo je na malom ostrove s niekoľkými ruinami, opustenými mestami a ďalšími prekážkami tak príťažlivé. Trochu som dúfal v oživenie žánru a v niečo čerstvé, čo nemalo ani H1Z1 alebo DayZ: Battle Royale, ale toto tu nehľadajte. Z môjho pohľadu ide jednoducho len o ďalšiu battle royale strieľačku s obrou mapou.
Po spustení matchmakingu a úvodnej "zoznamovačke" s hráčmi na neutrálnej pôde vás hra spolu s ďalšími 99 ľuďmi vtlačí do lietadla, z ktorého vzápätí vyskočíte na ostrov pod vami. Rozloha ostrova je zhruba 8 × 8 km, takže sa na ňu bez problémov zmestí 100 hráčov bez toho, aby pôsobil preľudnene. Do hry môžete skočiť buď sólo, alebo ako súčasť partie v závislosti na tom, čo ste si zvolili v úvodnom menu. Prvá prekážka pre mňa bola vybrať vhodné miesto na výsadok (to znamená také, ktoré si za svoj cieľ nezvolí polovica posádky lietadla), aby som mal aspoň nejakú šancu prežiť prvých pár minút. Aj keď vlastne prvá skutočná výzva bola prežiť samotný let!
Aby som bol presný, ochutnávku som dostal už v spomínanej neutrálnej zóne, kde bezcieľne pobehovali ďalší hráči a každý mal „niečo na srdci“, niečo, čo by rád oznámil ostatným, a to vo všetkých známych jazykoch a čertovsky hlasno. Avšak akonáhle sa ocitnete všetci natlačení v lietadle, spustí sa doslova kakofónia zvukov pripomínajúca autobus opitých fanúšikov nejakého futbalového klubu. Začujete tu naozaj hrozný spev, rasistické nadávky, náhodné škreky a hlasné fučanie, čo znie ako dych umierajúceho medveďa, pretože má užívateľ mikrofón strčený zrejme až v krku. Našťastie toto všetko môžete vypnúť, čo by som na začiatku rozhodne odporúčal.
Akonáhle som sa z tej urevanej plechovky dostal von a úspešne preplachtil k zemi, zamieril som si to k (na prvý pohľad) opustenej chalúpke s garážou a zrejme aj stodolou. Vnútri chaty som pozbieral nejaký samopal, gate a cool steampunkové okuliare. Dokonca sa tam povaľoval aj batoh s redbullom, takže som si pripadal riadne vybavený. Otvoril som ďalšie dvere vedúce na záchod a tam sa okrem porcelánovej misy nachádzala slečna s brokovnicou, ktorá ma rýchlo poslala do úvodného menu, aj keď som bol už celým telom za hrubým múrom. A tak skončil môj statočný príbeh asi najhranejším titulom súčasnosti s názvom PlayerUnknown's Battlegrounds. Koniec.
Ak by vás toto odradilo, do hry sa radšej ani nepúšťajte. Hráči, ktorým chýba hrošia koža a nervy z ocele totiž môžu v návale zlosti spôsobiť okolitému vybaveniu (a tiež blízkym osobám) nevratné poškodenie. A verte mi, že toto sa bude diať často. Na začiatku to ešte toľko nebolí ako po mnohých nervy trhajúcich minútach, kedy ste si piplali svojho „playera“ a odnikiaľ priletela guľka, ktorá zničila polhodinu vášho času a nemilosrdne ho hodila do čiernej diery.
Ak ste sa dočítali až sem, potom zrejme patríte medzi tých, ktorých niečo len tak nezlomí a chcete sa dozvedieť viac. Zabudneme teda na môj osobný nezdar a pozrieme sa, ako neskončiť rovnako rýchlo a čo pre to urobiť. Podľa mňa je stále dobrá stratégia vyhliadnuť si opustenejšiu lokáciu. Síce sa tam neváľa toľko vybavenia a zbraní, ale tiež to znamená o dosť menšiu šancu, že sa na rovnaké miesto vydajú ostatní. V PUBG môžete nájsť lekárničky, granáty všemožných druhov, alebo aj jednoduché oblečenie ako obyčajné tričká či obligátne motorkárske prilby.
To, čo ale naozaj chcete, je stará dobrá M16 alebo Kalašnikov. A ako som už spomenul predtým, ak dopadnete do pokojnejšieho miesta, máte veľkú šancu nájsť slušné vybavenie obsahujúce napríklad aj ďalekohľad na pušku, upravený zásobník, do ktorého dáte viac munície, alebo iné doplnky na zbrane. Batohy, prilby a nepriestrelné vesty tu majú niekoľko úrovní kvality. Do väčších batohov sa zmestí viac vybavenia a lepšie vesty s prilbami zase vydržia viac zásahov. Bez nich idete k zemi pomerne rýchlo.
Po pár minútach vás hra začne nabádať k pohybu a na vašej mape sa objaví biely kruh znázorňujúci tzv. bezpečnú zónu (červené kruhy zase ukazujú miesto, ktoré bude o chvíľu bombardované). V tomto prípade „bezpečné zóna“ znamená miesto, kde môžete existovať bez toho, aby vám hra priebežne nedávala elektrické šoky, ktoré by vám nakoniec spôsobili smrť. Po vzore svojich starších súrodencov battle royale žánrov, PlayerUnknown's Battlegrounds jednoducho ženie hráča dopredu a nenecháva veľa priestoru na premýšľanie typu „mám po tomto týpkovi ihneď vystreliť, alebo skúsiť vyjednať spojenectvo?“ – o tom predsa pôvodné Battle Royale tiež bolo.
Tu ide proste len o zabíjanie. PUBG nie je DayZ alebo temné zóny (čo je lokácia z hry The Division), kde so sebou útok na iného hráča prinášal ako výhody, tak aj nevýhody. Tu to je čisto o eliminácii všetkých v dohľade. Čo mi príde ako veľká škoda, pretože sa tu od hráčov nechce nič nové a PlayerUnknown's Battlegrounds tak neponúka nič, čo by som už nevidel v iných tituloch rovnakého žánru. Hra tiahne ku klasickému deathmatchu na veľkej mape, čo zrejme väčšine vyhovuje, ale ja v tom vidím premárnenú príležitosť.
Veľká časť hráčov sa zrejme regrutuje z tých, ktorí mali H1Z1 už po krk a dúfali...vlastne neviem v čo presne. Možno jednoducho chceli to isté, akurát na inej mape? Alebo si hovorili, že TENTOKRÁT to už bude hotová a dokončená hra. Očividne NIEČO našli, pretože sa okolo PUBG voda zatiaľ nepodpísala a titulu sa darí mimoriadne dobre. V hre som zažil chvíle napätia a vzrušenia ako v každých battle royale hrách.
Napríklad keď sa sólo zakrádate okolo kríkov, pričom bezpečná zóna sa pomaličky zmenšuje a vy sa nemôžete postaviť a utekať preč, pretože je to všade (okrem tých kríkov) otvorená krajina, kde to iste pokrýva nejeden hľadáčik pušky. V diaľke pritom začujete ozvenu výstrelov, ale ako sú ďaleko alebo odkiaľ prichádzajú, nemôžete dostatočne presne učiť. Proste sa posúvate pomaly dopredu, sledujete tabuľku ukazujúcu počet zostávajúcich hráčov (ktorých je už len desať) a dúfate, že nebudete počuť bzučanie guliek okolo vašej hlavy. Nakoniec sa v blízkosti ozve hlasný štekot zbraní spolu s oznámením o úmrtí ďalších 6 „používateľov“. Teraz je vaša chvíľa! Zdvihnete sa spoza kríkov a...schytáte guľku do palice! No, sú aj horšie spôsoby, ako prehrať, takže toto vlastne ešte stálo za to.
Ak sa rozhodnete hrať v skupine (a hlavne s priateľmi), potom je PUBG neskutočná zábava. Hra sa stále stretáva s radom bugov, problémami s optimalizáciou a nevyladeným systémom zásahov (hit register), kedy to niekedy vyzerá, že vás protivník zasiahol aj cez desať centimetrov hrubú stenu. Avšak v skupine môžu tieto bugy vytvoriť naozaj zábavné situácie vedúcej k nejednému záchvatu smiechu. Na druhú stranu sa v partii môžete cítiť prehnane sebavedome a vaša hrdosť takto utrpí ešte viac, keď vás nevyberavo jedného po druhom zloží slečna zašitá v dome a ešte sa vám vysmeje, ak ste si nechali zapnutý voice chat.
Bohužiaľ ani tieto napäté a zábavné situácie môj pohľad na PUBG nijako nezmenili. Je to proste len ďalšia battle royale hra, ktorá neponúka nič prevratné alebo originálne. Bluehole tu, podľa môjho názoru, mali možnosť napumpovať živú vodu do stagnujúceho žánru. Namiesto toho sa rozhodli proste pokrčiť ramenami a urobiť viac toho istého. Mnohým to, zjavne, stačí, ale ja zostávam nepresvedčený.
PUBG sa má vybrodiť zo statusu early access na PC niekedy v decembri a keďže sa 12. 12. chystá verzia na Xbox One, odhadujem, že sa vydanie uskutoční niekedy okolo tohto dátumu. Novinkou má byť púštna mapa a preskakovanie cez prekážky (takzvaný vaulting).
|
Minimálne HW požiadavky | Odporúčané HW požiadavky |
---|---|---|
Operačný systém | Windows 7 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i3-4340/AMD FX-6300 | Intel Core i5-6400/AMD FX-8320 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 660 / Radeon Radeon HD 7850 | NVIDIA GeForce GTX 970 / Radeon R9 390 |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operačná pamäť | 6 GB RAM | 8 GB RAM |
HDD | 30 GB | 30 GB |
PlayerUnknown's Battlegrounds vychádza 20. decembra 2017 na PC, 4. septembra 2018 na Xbox One a 7. decembra 2018 na PS4. Neskôr by k nám mala doraziť aj verzia na Nintendo Switch. O novinkách vás budeme pravidelne informovať.