• Autor: Jakub Němec
Čo sa deje v našom mozgu a kde sa berú všetky naše obavy? To je otázka, na ktorú sa snažia vedecky odpovedať zástupy psychológov, ale hráči počítačových hier už majú vďaka štúdiu Double Fine Productions jasno 16 rokov. V roku 2005 totiž vyšiel humorný titul Psychonauts o špeciálnej jednotke bojujúcej za zdravý rozum ľudstva. Tvorcovia sa na pôvodnú zábavnosť snažia nadviazať v pokračovaní Psychonauts 2. Podarilo sa im naplniť očakávania fanúšikov kultovej jednotky?
zdroj: Double Fine Productions
Predstavte si svet, v ktorom sa každý psychický problém dá vyriešiť „jednoduchou“ operáciou. Do hlavy sa vám cez špeciálne dvere v tyle vpraví špeciálna jednotka statočných psychonautov na čele s malým hrdinom Razputinom (pre kamarátov Raz) Aquatom, ktorí sa pokúsia rozpliesť klbko pokazených mozgových závitov a pomôcť vám tak od vášho trápenia. Samozrejme s vaším dovolením a varovaním, že sa všetko môže ešte zhoršiť. Zdá sa vám to šialené? Tak to sa pripravte na poriadnu jazdu, pretože štúdio Double Fine Productions po 16 rokoch nadviazalo na svoju hru Psychonauts a stavia na rovnako zbesilých základoch kultovej 3D skákačky.
Fanúšikovia svojrázneho univerza boli ako na ihlách už od prvého oznámenia prác na Psychonauts 2 a so stále väčšou skepsou sledovali postupné odkladanie ich modly. Čakanie sa však oplatilo, tvorcovia využili každý deň na dotiahnutie ich vízie a predložili nám veľmi zábavnú hru, pri ktorej sa budete od smiechu chytať za brucho. Psychonauts 2 totiž môže slúžiť ako studnica šialených nápadov, fantasmagorických výjavov a neuveriteľnej predstavivosti. Neviem, na čom vývojári počas tvorby hry fičali, ale musel to byť kvalitný matroš. Cítite sa, ako by ste sedeli pri stole s Timom Burtonom, Jokerom a Sigmundom Freudom, ktorí varia svoju mačkopsiu tortu. Lenže na rozdiel od výrobku Čapkových hrdinov vám tu bude neuveriteľne šmakovať.
V každej hlave totiž nájdeme iné myšlienky, ktoré formujú interiér príslušnej dutiny lebečnej. S veľmi svojráznym humorom sa tak pozriete do ordinácie šialeného zubára (tvorcovia dokonca varujú všetkých, čo majú fóbiu zo svojho dentistu), psychadelického kasína, na hippie festival a mnoho ďalších miest, ktoré vás zanechajú v nemom úžase z fantázie tvorcov z Double Fine Productions. Pritom som si spočiatku hovoril, že pôjde o veľmi lineárnu záležitosť, ktorú si užijem ako priamočiaru filmovú jazdu. Nemohol som byť ďalej od pravdy. Psychonauts 2 je totiž ako rozkvitajúci púčik, ktorí vás nechá spoznať svoju krásu postupne. Každý okvetný lístok vás očarí nielen svojou farbou, ale celým svetom, ktorý perfektne zapadá do starostlivo navrhnutej mozaiky.
Autori sa totiž neboja ničoho. V Psychonauts 2 obratne pracujú so všetkými mysliteľnými žánrami, takže sa stretnete s hororovými výjavmi, napínavými scénami či komediálnymi výstupmi, až nakoniec skončíte pri groteske. Chvíľku pozorujete až bondovsky ladenú scénu, aby ste následne skončili v šialenej kulinárskej súťaži s plyšovými zvieratkami. Budete pri tom neveriacky krútiť hlavou, ale pritom všetko skvele funguje a vy si uvedomíte, že v „tomto“ svete je to normálne. Keď vám hra nesadne počas prvých pár minút, tak ju pravdepodobne vypnete a už sa k nej nevrátite.
Pokiaľ však pristúpite na miestne pravidlá, budete sa skvele baviť. Uvidíte príbeh mladíka Raza, ktorý sa s profesionálnymi agentmi jednotky psychonautov pokúsi zachrániť celý svet pred dávno zabudnutým zlom zvaným Maligula. Počas svojej odysey sa stretne s množstvom do detailov dotiahnutých a vtipných charakterov, ktoré by v každej druhej hre spoľahlivo uzurpovali hlavnú úlohu. Tu však slúžia ako kulisa pre všemožné formy humoru. Svoje si nájdu fanúšikovia situačných vtipov, groteskových pádov, paródie, irónie či slovných hračiek. Je teda veľká škoda, že sa titul Psychonauts 2 nedočkal oficiálnej lokalizácie, pretože jazykovo horšie vybavení hráči si ho skrátka nemôžu užiť naplno.
Herná náplň sa skladá z dvoch základných častí. V prvej sa pohybujete po „našom“ svete, prihovárate sa jednotlivým aktérom a snažíte sa dopracovať k misiám v hlavách zaujímavých charakterov. Tu vidím celkom problém, pretože dizajn väčších lokácií je neprehľadný a občas jednoducho neviete, kam máte ísť. Musíte veľmi sústredene vypočuť všetky rozhovory a nájsť v nich indície (opäť problém pre neangličtinárov). Škoda, že sa autori nerozhodli do Psychonauts 2 zaštepiť nejaký navigačný systém. Veď v rámci telepatických možností hrdinov by nešlo o nič tak prevratné, nie?
V rámci druhej, akčnejšej časti Psychonauts 2, sa už zorientujete oveľa ľahšie. Vnútri hláv ide o priamočiaru jazdu, v ktorej nemožno zablúdiť, pretože máte jasne daný cieľ. Pomocou psychických zručností Raza prekonáte prekážky a máte splnené. Napriek tomu sa v nabúraných mozgoch budete chcieť zdržať, a to nielen kvôli zberateľským predmetom, ktorých je požehnane. Čo hlava, to audiovizuálny unikát, ktorý bez slov dokáže rozprávať svoj vlastný príbeh. Ani sa nečudujem, že tvorcom trvalo tak dlhý čas, než Psychonauts 2 dokončili, pretože s takou lavínou dotiahnutých nápadov by si inde vystačili na desať hier, kdežto tu nájdete všetko v jednom balíku.
Napriek tomu sa v Psychonauts 2 nájdu miesta, v ktorých hra nie je úplne na jednotku. Asi najväčšou boliestkou sú súboje s mozgovou domobranou. Návrh samotných bojovníkov sa síce podaril, pretože sa proti vám vyrojí vtipné stvárnenie všemožných psychických porúch (k mojim favoritom patrí panický záchvat), ale ich zabíjanie už taká hitparáda nie je. Pomocou kombinovania Razových psychických zručností jednotlivé stvorenia likvidujete v zaujímavých kombináciách, ale všetko je dosť neprehľadné a vlastne si s trochou snahy poradíte s dvoma tlačidlami. Navyše je potrebné bojové schopnosti neustále prepínať, pretože na tlačidlách máte vždy priradené len štyri, čo pre niekoho môže byť dosť problém (aj s prihliadnutím na relatívne nízku obťažnosť).
Druhý zásadný problém vidím v ovládaní Raza v 3D prostredí. Psychonauts 2 totiž trpia podobnými problémami ako iné skákačky s voľným priestorom. Občas sa váš hrdina jednoducho nechytí rímsy, inokedy si skočí do priepasti alebo na vodnú hladinu (tá je smrteľná, pretože náš malý dobrodruh je prekliaty rodinným strachom z vody). Titul to všetko mierni tým, že je relatívne zhovievavý k vašim chybám – máte dosť životov a po ich vyčerpaní sa objavíte s plne obnoveným zdravím. Napriek tomu sa v Psychonauts 2 nájdu pasáže, pri ktorých si budete frustráciou trhať vlasy na hlave (myslím teba, bowlingová guľa), takže sa pripravte na občas kolísajúcu obťažnosť.
Aby sme nekončili kritizovaním, mrkneme sa spolu na audiovizuálnu stránku Psychonauts 2. Tá je totiž absolútne úžasná. Jednotlivé regióny mapy či vnútrajšky hláv sú dotiahnuté k maximálnej dokonalosti. Ak na nejakú chybičku narazíte, tak si ju ani nevšimnete, pretože prostredie je štylizované do rôznych nočných môr podľa fóbie jednotlivých nešťastníkov. Aj po niekoľkonásobnom prechode objavíte skryté vtipy, easter eggy alebo zastrčený zberateľský predmet (tie sa trochu otravne zbierajú ako v oveľa starších hrách a k niektorým sa dostanete až po zlepšení vlastností). Ozvučenie vrátane dabingu sa tiež podarilo a absolutórium si zaslúžia skladatelia soundtracku, pretože k lokalitám dokonale sedí.
Na Psychonauts 2 sa skrátka oplatilo počkať, aj tých dlhých 16 rokov. Sympatický hrdina naskakuje na pokračovanie svojho dobrodružstva v ešte lepšej forme ako v roku 2005 a ukazuje nám, že psychológia môže byť pekne divoká jazda, keď sa pacientom naozaj dostanete do hlavy. Záruku zábavy zaisťuje vtipný príbeh (pokiaľ slušne ovládate angličtinu), sympatické postavy a fenomenálna audiovizuálna stránka, ktorú však brzdia relatívne repetitívne súboje, neprehľadnosť otvorených lokácií a občas kolísajúca obťažnosť. Celkovo ide o jednu z najlepších 3D plošinoviek tohto roku a nemyslím si, že by ju len tak niečo prekonalo. Psychonauts 2 vychádza 25. augusta 2021 na PC, Xbox One, Xbox Series X/S (zadarmo ako súčasť Game Passu) a PS4.
• zdroje: vlastné
Záverečné hodnotenie
3D akčná skákačka Psychonauts 2 od štúdia Double Fine Productions vyšla 25. augusta 2021 pre PC, PS4, Xbox One a Xbox Series X/S.
Táto recenzia bola napísaná pre PC verziu hry. Kópiu pre recenziu poskytla česká pobočka Xboxu.
Psychonauts 2 je 3D skákačka, počas hrania ktorej sa zasmejete, užijete si podarený príbeh a necháte sa ohromiť dychberúcou fantáziou tvorcov. Bohužiaľ sa titul nevyhol niektorým nepríjemnostiam kaziacim výsledný dojem, ktorý je však aj napriek nim viac než pozitívny.
Klady
Zápory
Jakub Němec
Since I can remember, I have hidden my identity behind the name Jakub Němec. I have always wanted to experience adventures with the hero, which is why I developed a great passion for books and video games as a child. In interactive worlds, I prefer RPGs of all kinds. Most recently, I am interested in independent titles that have innovative ideas.
Minimálne HW požiadavky | Odporúčané HW požiadavky | |
---|---|---|
Operačný systém | Windows 7 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i3-3225 | AMD Phenom II X6 1100T | Intel Core i7-7700K | Ryzen 5 1600 |
Grafická karta | Nvidia GeForce GTX 1050 | AMD Radeon RX 560 | Nvidia GeForce GTX 1060 | AMD Radeon RX 580 |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operačná pamäť | 8 GB | 8 GB |
HDD | 30 GB | 30 GB |
• Zdroj: Steam (25. 8. 2021)
Chcete si uľahčiť výber? Nižšie pre vás máme tipy na vhodné herné počítače podľa náročnosti.
• Oznámenie: 12. 12. 2018 • Autor: Ondřej Zeman
Hlavným hrdinom Psychonauts 2 bude opäť Razputin Aquata, ktorému dobrí priatelia a tí, ktorým sa nechce vyslovovať celé jeho meno, hovoria jednoducho Raz. Už od malička túžil tento pohybovo nadaný jedinec po jedinom, stať sa agentom v špeciálnej agentúre pre osoby nadané výnimočnými psychickými schopnosťami, ktorá do svojich radov verbuje len tých najlepších z najlepších.
Nakoniec sa mu to samozrejme podarilo. V Psychonauts 2 sa teda zaradí medzi členov špeciálnej jednotky, ktorú ostatné agentúry nazývajú Psychonauti. Bohužiaľ si na vstup medzi týchto profesionálov nevybral práve najlepší čas. Celá organizácia je v rozklade a vám tým pádom nezostáva nič iné, než sa dať do práce a nájsť problémistov, ktorí sa snažia v tajnosti priviesť znovu k životu pradávne zlo. Podľa traileru predstaveného na The Game Awards 2018 sa vedľa záležitostí poriadku budete musieť postarať aj o svoje vlastné vnútro, ktoré zrejme tiež nebude v ideálnom stave.
V boji proti silám zla budete v Psychonauts 2 užívať svoju obratnosť, psychické schopnosti a samozrejme dostupné zbrane. Minimálne z toho, čo nám bolo predstavené, sa budete na každú misiu pripravovať v Psychonauts HQ, ktorá rovnako ako v iných tituloch prezentuje východiskový bod, z ktorého budete vyrážať do akcie. Psychonauts 2 by malo doraziť už v priebehu budúceho roka na PC, Xbox One a PS4. Presný dátum zatiaľ nie je známy.