Doručení zdarma Alzaboxy

Babylon's Fall (RECENZIA) – Cynické kooperatívne RPG bez duše

Zobraziť katalóg

• Autor: Jiří Fait

Babylon's Fall je... „zaujímavé“ kooperatívne akčné RPG od PlatinumGames – japonských borcov na slovo vzatých. Po Nier: Automata a Astral Chain som očakával ďalší unikátny zážitok, ktorý mal okoreniť nevýrazné vody live-service. Ale aj keď má hra niekoľko pekných nápadov a jasne zamýšľaný výtvarný štýl, Babylon's Fall zaostáva vo všetkých smeroch, čo má za následok nudný, nenaplňujúci a zdĺhavý zážitok, ktorý zachraňuje naozaj len hrsť svetlých momentov. Viac v našej recenzii.

Babylon's Fall; screenshot: cover

zdroj: PlatinumGames

Babylon's Fall v skratke

    Babylon's Fall

  • Žáner: Akčná adventúra, hack and slash
  • Vývojár: PlatinumGames
  • Vydavateľ: Square Enix
  • Čeština, česká lokalizácia: Nie

  • Dátum vydania a platformy: 3. 3. 2022 na PC, PS5 a PS4

Babylon's Fall (RECENZIA PC) – Obsah článku

  1. Babylonská veža padá už v samotnom začiatku
  2. Nie som škaredý, jednoducho len nie som dostatočne pekný!
  3. Babylon's Fall oslepí svojou neprehľadnosťou
  4. Tímová práca v súboji? Čo to je?
  5. Babylon's Fall – zaujímavý nápad, nedotiahnuté vyhotovenie
  6. „Free-to-play“ live service za takmer 70 eur
  7. Recenzia Babylon's Fall: záverečné hodnotenie
  8. HW nároky pre Babylon's Fall PC

Babylonská veža padá už v samotnom začiatku


Babylon's Fall rozhodne nerobí dobrý prvý dojem – na začiatku si pre svojho hrdinu (Sentinela) vyberiete jednu z troch frakcií, ktoré určujú jeho počiatočné vybavenie a celkovú estetiku. Huysiania sú, teda podľa herného opisu, ľahko obrnení, Agaviania sú žoldnieri s kladivami, zatiaľ čo Geleilionovia predstavujú vraj svižných, do kožušín a peria odetých zabijakov s lukmi. Babylon's Fall tak naznačoval, že voľba frakcie bude mať podobný vplyv ako herná trieda v MMORPG s popisom, ktorý približne zodpovedá klasickej „svätej trojici“ RPG tried – tank, liečiteľ a DD (damage dealer). V skutočnosti môžu všetky tri frakcie rovnako kombinovať svoje zbrane bez funkčného rozdielu v hrateľnosti. Odlišnosti sú čisto kozmetické.

Babylon's Fall; gameplay: sentinel

zdroj: vlastný

Nech už si zvolíte akékoľvek „povolanie“, vo výsledku to nič moc neovplyvní.

Samotná tvorba postavy navyše nemá akúkoľvek zmysluplnú rozmanitosť. Pokiaľ dúfate, že budete vyzerať inak ako japonsky (a genericky) drsne/delikátne, budete sklamaní. Bežne sa dostávam do príjemnej pasce starostlivého vytvárania svojich postáv, čo mi často zaberie aj niekoľko desiatok minút, ale s iba nevýraznými možnosťami, ktoré sú v Babylon's Fall k dispozícii, som bol z tejto tvorby postavy vonku za menej ako päť. Vôbec tomu nepomáha aj fakt, že Babylon's Fall je vizuálne až otrasne nevzhľadný. Keď som prvýkrát otvoril tvorbu postavy, okamžite som cúvol a prekontroloval nastavenie grafiky – nenavolila mi hra automaticky najnižšiu úroveň detailov? Bolo niečo zle s mojimi ovládačmi?

Babylon's Fall; gameplay: príbeh

zdroj: vlastný

Príbeh síce asi žiadne ocenenie nezíska, aspoň však máte nejakú motiváciu, ktorá vás po určitú dobu ženie dopredu.

Nie som škaredý, jednoducho len nie som dostatočne pekný!


V oboch prípadoch záporná odpoveď, ale aj so všetkými nastaveniami na maximum má Babylon's Fall „vizuálnu kvalitu“ hry pre PlayStation 3. Navyše som sa dlho nemohol zbaviť pocitu, že mám špinavý monitor, za čo mohol ten unikátny grafický dizajn titulu. Hra sa snaží napodobniť klasickú olejovú maľbu – ako by ste sa pozerali na umenie v pohybe. Farby sú nanášané v pruhoch a šmuhách, s očividným prelínaním a husto texturovaným vzhľadom modelov postáv, ktorý by skutočne mohol byť celkom pôsobivý. V praxi však všetko pôsobí blativo, nevýrazne a v mnohých prípadoch rušivo.

Keď sa objaví prvá cutscéna, na obrazovku sa aplikuje filter, ktorý pokryje obraz len sotva znateľnými pruhmi hustej textúry, čo napodobňuje výtvarnú techniku známu ako impasto. Impasto sa, podľa wikipedie, najčastejšie používa na dodanie hĺbky a váhy dielu, pričom vrstvená farba pôsobí ako fyzický kontrast, ktorý priťahuje pohľad. Impasto, ktoré sa používa s rozvahou, vraj vizuálne zvýrazňuje dôležité detaily a tie nedôležité ustupujú do pozadia. Ako už ale bolo povedané, v Babylon's Fall impasto pôsobí skôr, ako by vám niekto škodoradostne a neustále štetcom patlal monitor. Je vizuálne rušivá a nemožno ju nijako vypnúť. Slúži tak iba na to, že vám v boji ešte viac sťažuje prehľad.

Babylon's Fall; gameplay: cutscéna Babylon's Fall; gameplay: zahmlenie

zdroj: vlastný

Byť vizuálne unikátny ešte neznamená byť pohľadný. Na toto sa naozaj nepozerá dobre.

V predchádzajúcich hrách PlatinumGames sa skvele osvedčil čistý grafický dizajn a kontrastné farby (napr. čiernobiele a kontrastné červené sekvencie nepriateľov v Nier: Automata), čo umožnilo vizuálnu prehľadnosť potrebnú pre rýchly štýl akcie. Babylon's Fall oproti tomu využíva modré projektily vystreľované z modrých nepriateľov v neprehľadnom prostredí, ktoré sa od seba úplne neodlišujú. Keď sa snažíte súčasne vyhýbať prilietajúcim strelám, rozpoznávať animácie odlišných útokov a vyhýbať sa už aktívnym kúzlam, je vizuálna prehľadnosť životne dôležitá. Toto sa naozaj nepodarilo.

Babylon's Fall oslepí svojou neprehľadnosťou


PlatinumGames sa dlho osvedčujú ako majstri akčných súbojov, ktorí svoj žáner zdokonaľujú už niekoľko rokov – fantastické hry, ako je Nier: Automata, Astral Chain a Bayonetta, to len potvrdzujú. Obsahujú štýlové a plynulé súboje, ktoré sú prístupné nováčikom a zároveň odmeňujú skúsených hráčov. Jednoducho sú špecialitou tejto spoločnosti a kooperatívny titul s týmto štýlom hrania znel z počiatku ako splnený sen.

Babylon's Fall; gameplay: psychický útok

zdroj: vlastný

Na papieri zaujímavý vizuálny štýl, v praxi však neprehľadná spleť efektov, v ktorých sa ľahko stratíte.

Babylon's Fall bohužiaľ nedosahuje ani zďaleka úroveň predchádzajúcich titulov od PlatinumGames. Ide o úmorné stláčanie poväčšinou jedného až dvoch tlačidiel s nepriateľmi, ktorí dokážu nasiaknuť až smiešne množstvo poškodenia. Pri hre sólo (na rozdiel od kooperácie) sa navyše objavujú vážne problémy s akoby neexistujúcim škálovaním (scaling) – v sólovom režime síce obdržíte menšie poškodenie, zdravie nepriateľov sa však zrejme nemení. Niekoľkokrát sa mi stalo, že som sa pokúsil dokončiť úroveň sám (ľudia sa v ranej fáze odpojili), ale musel som misiu v polovici opustiť kvôli úplnej nude – zo zdravia protivníka som útokmi odhrýzal milióntinu milimetra za sekundu a keby som nepriateľa mohol začať štekliť, asi by som docielil valnejšieho účinku.

Tímová práca v súboji? Čo to je?


V kooperácii je situácia o niečo lepšia, ale boj stále viazne, pretože medzi spoluhráčmi zdanlivo chýba funkčná súhra, a to aj pri útoku na rovnakých nepriateľov. Môžete sa napríklad pokúsiť fungovať ako tank, ale neexistujú žiadne schopnosti, ktoré by tomu napomáhali – možnosť „tauntovať“ (nalákať na seba) nepriateľa je v takýchto hrách zásadná. Tu však môžete len dúfať, že sa protivník náhodne rozhodne útočiť iba na vášho „tanka“.

V hre navyše chýbajú mechanizmy, ktoré by dodali pocit tímovej spolupráce. Čo napríklad zraziť nepriateľa do vzduchu kladivom, umožniť šermiarovi, aby ho uzamkol do vzdušného komba pomocou nejakej tímovej schopnosti a nasledovala by sniperská rana z luku – dúfal som v niečo podobné (vzhľadom na kvalitu súbojov v predchádzajúcich tituloch PlatinumGames), ale nič také tu nie je .

Babylon's Fall; gameplay: tým

zdroj: vlastný

„Tímová spolupráca“, ak sa to tak dá vôbec nazvať, funguje akurát v cutscénach – tu si postavy rozumejú, ale akonáhle príde na rad skutočný boj s hráčmi, ide všetko bokom.

Súboje pôsobia pomaly a ťažkopádne. Zvlášť frustrujúce je drobné oneskorenie pri úhybe a skoku, a ak napríklad začnete animáciu útoku, nemôžete ju už (napríklad práve úskokom) zrušiť. Nepriatelia vás tiež často zrážajú k zemi na bolestivo dlhé chvíle, ktoré sa im však nedarí strategicky využiť. Obťažnosť hry Babylon's Fall nakoniec spočíva skôr vo vyčerpávajúcej odolnosti vašich protivníkov, ktorí vydržia naozaj veľa.

Babylon's Fall – zaujímavý nápad, nedotiahnuté vyhotovenie


Babylon's Fall má niekoľko zaujímavých nápadov, napríklad arzenál zbraní, ktoré si so sebou prinesiete. Pre každú misiu si vyberiete štyri kúsky, z ktorých každý zodpovedá jednému typu útoku – dve zbrane slúžia ako vaše ľahké a ťažké útoky a ďalšie dve sa používajú na špeciálny „spektrálny“ útok. Každý typ zbrane funguje inak a teoreticky máte vo svojom arzenáli nástroj pre každú hrozbu, ktorej čelíte, čo dáva pocit rozmanitosti.

Babylon's Fall; gameplay: boss

zdroj: vlastný

Bossovia sú snáď jediní protivníci, ktorí vyžadujú nejakú väčšiu dávku strategizovania. Nakoniec však ale skončia na odolnosti – tej svojej, ktorá je v sólo hre takmer nezlomná, ale hlavne tej vašej, teda ako dlho budete schopní vydržať.

Nakoniec som ale v praxi zistil, že každá úloha sa dala ľahko vyriešiť zbesilým stláčaním tlačidiel, a hoci sa zbrane líšili, v žiadnom momente som nemal pocit, že by jedna zbraň bola výrazne lepšia ako druhá. V hre Babylon's Fall sa vyskytujú rôzni nepriatelia a pre niektorých musíte zvoliť odlišnú taktiku – protivníkov so štítom napríklad zasiahnuť zozadu, strelcov treba neustále sledovať a bossovia niekedy vykonávajú útoky typu „bullet-hell“ (kedy okolo seba metajú desiatky projektilov, ktorým sa musíte vyhnúť). Tie síce predstavujú určitú strategickú výzvu, ale nie takú, aby bol hlavný bojový akt trvalo pútavý.

„Free-to-play“ live service za takmer 70 eur


Čo treba ale naozaj „vyzdvihnúť“, je drzosť vydavateľa Square Enix ohľadom implementácie ceny za hru a celkové poňatie ekonomického systému Babylon's Fall. Ide totiž o titul za plnú cenu – 69 eur za základnú verziu alebo 109 eur za digitálnu deluxe edíciu. Napriek tomu bola hra uvedená na trh s battle passom a kozmetickými mikrotransakciami, ktoré sú vám vmetené do tváre takmer okamžite po spustení hry.

Babylon's Fall; gameplay: battlepass Babylon's Fall; gameplay: deluxe

zdroj: vlastný

Celkom čoskoro po spustení zistíte, že Babylon's Fall sa z vás bude aj po zaplatení plnej ceny snažiť vylákať ďalšie peniaze, kedykoľvek to len bude možné.

Keby išlo o free-to-play záležitosť s voliteľnými nákupmi v hre, mikrotransakcie by boli ako tak pochopiteľné (navyše tu neexistuje PvP, takže sa, teoreticky, nemožno na nič sťažovať), ale s prémiovou cenovkou sa očakáva kvalita, ktorá tu jednoducho neexistuje. O to viac zarážajúce to je v tomto prípade – ide totiž o skúsené vývojárske štúdio PlatinumGames, a navyše vydavateľa Square Enix. Museli sa tvorcovia Nier: Automata a Bayonetty podvoliť „pánom“ zo Square, ktorí sa zrejme nepoučili z pochybného Marvel's Avengers, a vytvorili tento nedomyslený kooperačný paskvil nie z vlastnej vôle?

Babylon's Fall; gameplay: hláška

zdroj: vlastný

Tieto slová obchodníka sa možno zapíšu do histórie – zrejme totiž predpovedal budúcnosť titulu.

Nijako ich netrápi nulový záujem zo strany hráčov, ktorí už na Steame Babylon's Fall v podstate pochovali (v čase písania si titul „užíva“ niečo cez 300 ľudí, čo je pre hru tohto žánru bolestivo málo)? Square Enix sa síce dušuje, že má pre tento kúsok veľké plány a nechce za ním zabuchnúť dvere. Lenže pokiaľ tu nedôjde k nejakému zásadnému, kompletnému prekopaniu, Babylon's Fall zrejme čoskoro upadne do zabudnutia.

• Zdroje: Vlastné


Babylon's Fall (RECENZIA)


Záverečné hodnotenie

Táto recenzia bola napísaná pre PC verziu hry. Kľúč na recenziu poskytol distribútor Cenega Czech.

Hodnotenie3/10 ZLÉ
Verdikt:

Nevýrazné súboje, závažné nedostatky vo vizuálnom spracovaní a prehľadnosti a absolútna absencia synergickej tímovej spolupráce, to všetko podkopáva zmysel Babylon's Fall aspoň vyskúšať, čomu vôbec nepomáha ani premrštená cenovka. Posledný titul od PlatinumGames sa tak zatiaľ javí ako neuspokojivý pokus o live-service, nad ktorým sa zrejme čoskoro zavrie hladina herných vôd.

Babylon's Fall; recenzia

Klady

  • Súboje v niektorých situáciách dokážu zabaviť
  • Podanie hlavného príbehu nie je úplne zlé

Zápory

  • Podivná voľba pri grafickom štýle
  • Balans medzi co-opom a sólo hraním takmer neexistuje
  • Misie sú nudné a zdĺhavé
  • Nedomyslený matchmaking, ktorý vás po minúte hodí do hry sólo, ak sa nikto nepripojí
  • Umierajúca hráčska základňa
  • Všadeprítomné mikrotransakcie
Jiří Fait

Jiří Fait

Volám sa Jiří Fait a dalo by sa povedať, že videohry sú motorom môjho života už od doby, čo sa mi po prvýkrát dostala pod ruku guľôčková myš. Takže som vlastne taký herný „boomer“ a som na to patrične hrdý. Okrem športu, ktorý pod EA a 2K prišli o dušu, nepohrdnem takmer žiadnym žánrom, pokiaľ ma príbeh danej hry udrží pred monitorom. Na poli hernej žurnalistky zo seba stále oklepávam neskúsenú zelenú trávu, ale o to väčšia zábava je krôčik po krôčiku sa posúvať vpred.

HW nároky pre Babylon's Fall PC



Minimálne HW požiadavky Odporúčané HW požiadavky
Operačný systém Windows 10 64-bit Windows 10 64-bit
Procesor Intel Core i5-7600K | Intel Core i5-10400F | AMD Ryzen 3 PRO 3200G | AMD Ryzen 5 3500 Intel Core i7-11700
Grafická karta NVIDIA GeForce GTX 1650 | NVIDIA GeForce GTX 1060, 6 GB | AMD Radeon RX580 NVIDIA GeForce RTX 3060, 12 GB GDDR6
DirectX DirectX 11.0 DirectX 11.0
Operačná pamäť 8 GB 16 GB
Pevný disk 20 GB 20 GB

• Zdroj: Steam (24. 3. 2022)

S akým herným PC na Babylon's Fall?

Chcete si uľahčiť výber? Nižšie pre vás máme tipy na vhodné herné počítače podľa náročnosti.

Alza GameBox Core GTX1650

Základná zostava:

Alza GameBox Core GTX1660 Super

Alza BattleBox Core RTX3060 Gungnir

Optimálna zostava:

Alza BattleBox Core RTX3060 Gungnir

Alza BattleBox Ryzen RX 6800 XT Master

Zostava pre náročných:

Alza BattleBox Ryzen RX 6800 XT Master

i Mohlo by vás zaujímať

Čo sme skôr napísali o Babylon's Fall

Babylon's Fall – Oznámenie

  1. Babylon's Fall – navštívime rytiera prastarého Babylonu?
  2. HW nároky pre Babylon's Fall PC

Babylon's Fall – navštívime rytiera prastarého Babylonu?

• Oznámenie: 15. 12. 2019 • Autor: Štěpán Lenk

Názov láka k predpokladom, že sa dej novej hry štúdia PlatinumGames bude odohrávať v starovekom Babylone, nič ale momentálne nie je potvrdené a ani trailer toho príliš neprezrádza. Vieme len, že sa chopíme úlohy akéhosi rytiera, ktorý sa pohybuje v rozmanitých a veľmi detailných prostrediach rozpadnutých miest, hradov a katedrál a okolo seba sa oháňa veľkým mečom a akýmsi astrálnym bičom/hákom. Oficiálne stránky však ukazujú postáv hneď niekoľko, dočkáme sa snáď niekoľkých voliteľných povolaní? Úprimne v to dúfam.

Babylon's Fall – State of Play (Trailer)

Štúdio PlatinumGames si pre nás pripravuje ďalšiu akčnú nálož a my už sa nemôžeme dočkať!

Nepriatelia sa v traileri väčšinou regrutujú z radov rytierov a iných opancierovaných bytostí, pričom niektorí z nich dosahujú vskutku impozantné veľkosti. Babylon's Fall bude podľa dostupných záberov zrejme čistokrvná hack and slash záležitosť, čo je dobre, pretože súboje na prvý pohľad vyzerajú fantasticky. To ale nie je žiadnym veľkým prekvapením, PlatinumGames v tejto oblasti excelujú takmer zakaždým. Nemenej vydarený je však aj vizuálny štýl pripomínajúci obraz maľovaný veľmi hrubými ťahmi štetca.

Vydanie hry si na starosť vezme Square Enix, s ktorým PlatinumGames spolupracovali napríklad na vynikajúcom titule Nier: Automata. Babylon's Fall vyjde na PC a PS4, presný dátum ale bohužiaľ nie je zatiaľ známy. Tvorcovia ale trochu nejednoznačne sľubujú viac informácií už „budúce leto“, takže keď sa niečo udeje, buďte si istí, že vám prinesieme všetky detaily.

• Zdroje: babylonsfall.square-enix-games.com, YouTube (Playstation), vlastné

Vytlačiť
P-DC1-WEB14
Zavoláme Vám a odborne poradime
+421 2 5710 1800
Otázka na objednávku
Otázka na tovar
Prosím, zadajte svoj telefón:
Zavolajte mi
Na vašom súkromí nám záleží My, spoločnosť Alza.cz a.s., IČO 27082440, používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom o. i. aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. Kliknutím na tlačidlo „Rozumiem“ súhlasíte s využívaním cookies a predaním údajov o správaní na webe na zobrazenie cielenej reklamy na sociálnych sieťach a reklamných sieťach na ďalších weboch.
Viac informácií Menej informácií