AD homeoffice AD homeoffice

Battlefield V (TÉMA) – čo je zle na jednej z najzaujímavejších FPS roka 2018?

Zobraziť katalóg

Článok

Aktualizované

Minulý mesiac som sa Battlefield V veľa venoval. U hry pre viacerých hráčov som strávil niečo vyše sto hodín, vďaka čomu som si vytvoril dostatočne objektívny náhľad na najnovšie FPS z dielní EA DICE, ktorá ma aj cez svoje nedostatky skutočne zaujala. Čo presne sa mi na celku nepáči a aké zmeny tento titul podľa môjho názoru potrebuje k tomu, aby dlhodobo prežil, si prečítate v našom tematickom článku.

iPrečítajte si tiež, ako sme Battlefield V hodnotili v recenzii
Battlefield V; screenshot: cover

Battlefield V po sto hodinách hrania – obsah

  1. Lietadlá a pozemné operácie nakoniec nie sú takou výhrou, ako sa pri oznámení Battlefield V očakávalo
  2. Tides of War dlhodobo narúšajú koncentráciu hráčov
  3. Balans zbraní ujde, v rámci ich úprav však hra od EA DICE pokrivkáva
  4. Poriadny anticheat v Battlefield V stále chýba
  5. Ustupovaním si EA DICE zatiaľ fanúšikov nezískalo

Lietadlá a pozemné operácie nakoniec nie sú takou výhrou, ako sa pri oznámení Battlefield V očakávalo

• Téma: 10. 1. 2019 • Autor: Ondřej Zeman

Krátko po predstavení Battlefield V bola myšlienka s útočiacim tímom zoskakujúcim z lietadiel oslavovaná kvôli inovatívnosti celého nápadu. Na niektorých mapách však tento systém nefunguje práve najlepšie. Útočiace skupiny kvôli jeho dizajnu nie sú schopné podnikať zmysluplné výpady na bránené pozície. Obrancom naopak stavia do cesty malé nekoordinované hlúčiky protivníkov, ktoré možno z vyvýšených bodov ľahko rozstrieľať na handry. Čas od času sa vám dokonca stane, že sa nemôžete v aktuálnom výsadku objaviť, čo celej situácii vôbec nepomáha.

Battlefield V; screenshot: prístav

Severská mapa, v ktorej bojujete o prístavné mesto Narvik, sa stala vďaka svojej osobitosti jednou z kultových bojových lokácií Battlefield V.

Pre väčšinu hráčov sa z Airborne fázy stala veľa problematická etapa celej bitky, ktorá pre útočníkov v nemalom množstve prípadov končí prehrou. Vo finále im veľmi nepomôže ani zohratosť či individuálne schopnosti jednotlivcov. Ak obrancovia zaujmú dobré pozície, sú útočníci bez šance, pretože sú mŕtvi skôr ako dopadnú na zem. Battlefield V by mal vojakov vedúcich výpad podľa môjho názoru minimálne v priebehu páde obrniť dočasnou nesmrteľnosťou, ktorá zabráni zabíjaniu a zbytočnej frustrácii. Poprípade im dať možnosť vytvoriť na pevnom podlaží malú základničku, z ktorej budú jednotne vyrážať do boja.

Celkom veľkým sklamaním pre mňa bol po stránke nových mechanizmov tiež vplyv jednotlivých častí pozemných operácií, od ktorých som zrejme čakal viac. Neraz sa môjmu tímu podarilo zastaviť postup nepriateľských síl počas prvých dvoch etáp bitky. Namiesto toho, aby sme boli následne vyhlásení za víťaza, zápas naďalej pokračoval bez výraznejších zmien do tretej fázy s určitým štatistickým bonusom. Osobne som čakal, že EA DICE sa s týmto prvkom riadne pohrá, čím urobí z každého stretu unikátny zážitok. Bohužiaľ sa tak nakoniec nestalo. Snáď v nasledujúcich mesiacoch dostanem do rúk rozsiahle misie, ktoré budú o kvapku osobitejšie a prepracovanejšie než tie súčasné.

Battlefield V – obrana (gameplay)

Kvalitní spoluhráči sú v Battlefield V pre úspech úplne zásadní. Pri horšej zostave družstva nemáte na výhru nárok, ani keby ste hrali akokoľvek dobre.

Tides of War dlhodobo narúšajú koncentráciu hráčov

Rovnako ako výsadkové fázy, aj pozemné operácie boli Tides of War zo začiatku komunitou hlasno ospevované, pretože išlo o prvok, ktorý u iných projektoch pravidelne posilňuje slabý základ. V Battlefield V sa táto myšlienka žiaľ trochu zvrhla kvôli návrhu systému výziev, ktorý vyzerá na prvý pohľad úplne nevinne. Keď sa mu však budete venovať pozornejšie, zistíte, že spočiatku priateľsky vyzerajúci mechanizmus je agresívnejšieho razenia tlačiaci hráčov k veľmi podivnému chovaniu.

Každá epizóda Tides of War pred vás predkladá výzvy, ktoré je nutné pre postup na vyššiu úroveň plniť. Ak ich nesplníte, zostanete na jednom bode, z ktorého sa nepohnete. Teda až do momentu, kedy urobíte, čo po vás hra chce, čo je pre ľudí, ktorí si chcú normálne zahrať, dosť frustrujúce. Zasiahnutí sú týmto pochybne navrhnutým systémom aj tí, ktorí sa mu aktívne nevenujú, pretože sa v ich tíme samozrejme vyskytuje rad jedincov, bažiacich po tom, aby zdarne zakončili jednotlivé kapitoly.

Battlefield V; gameplay: bug spawnu

V niektorých prípadoch vám Battlefield V vďaka bugu neumožní sa ani oživiť na výsadkovom bode.

Ak sa pýtate, akým spôsobom hráči plniaci výzvy narušujú prežitok tým, ktorí chcú jednoducho normálne hrať, opäť uvediem jasný príklad. V druhej fáze Tides of War sa väčšina úloh zamerala na ťažkú techniku, lietadlá a ich elimináciu. Jeden by si povedal, že sa na takejto palete výziev nedá veľa pokaziť. Chyba lávky. Akonáhle zložia vojaci niekoľko vozidiel, objaví sa pred nimi úloha s likvidáciou lietadiel, takže väčšina z nich sa následne nie je schopná dostať z pozície, na ktorej leží protiletecká zbraň. Veľmi bizarná je tiež situácia, kedy na bojisku vidíte pätnásť ostreľovačov označujúcich vám nepriateľské tanky v snahe splniť si výzvu, počas čoho sú silami protivníka odstreľovaní a zabíjaní bez toho, že by sa nejako zvlášť bránili.

Ako by mala EA DICE v prípade Tides of War ďalej postupovať? Celkový systém by mal byť minimálne podľa môjho názoru upravený tak, aby bolo spektrum výziev rozsiahlejšie a nenútilo hráča do plnenia nezmyselných úloh, čím naruší hranie všetkým zúčastneným. Ideálne by bolo vytvoriť paletu nenásilne vyzerajúcich zadaní, ktoré by človek neplnil podľa poradia, ale podľa toho, ako by si viedol v hre, čím by sa odstránil zástup útočníkov čakajúcich na nepriateľský tank alebo päť technikov stabilne opravujúcich priateľský stroj v snahe zdarne dokončiť jednu z kapitol.

Battlefield V; gameplay: překážka Battlefield V; gameplay: pád

Obrázok 1: Strieľanie cez hromadu snehu má väčšinou za následok vašu smrť, pretože protivník sa dozvie, že tu ste a ihneď vám pošle guľku. Obrázok 2: Pri zoskoku z lietadla musíte vždy počítať s tým, že možno ani nedopadne na zem.

Balans zbraní ujde, v rámci ich úprav však hra od EA DICE pokrivkáva

Aktuálne ponúkaný zoznam zbraní ponúka o niečo rozsiahlejšiu škálu, než nám bola daná k dispozícii po vydaní. Tides of War prinieslo v prvom rozšírení pár kúskov, ktorých balans bol obstojnou ukážkou toho, ako majú byť odladené novo pridané pušky a brokovnice. Celkovo sa tým pádom nemôžem na Battlefield V po tejto stránke veľmi sťažovať. Trošku mi však chýba širšia paleta umožňujúca mi vybaviť sa väčším spektrom smrtiacich hračiek z druhej svetovej vojny, ktorých nám EA DICE doposiaľ neponúklo veľa.

Battlefield V – Priesmyk (gameplay)

Niektoré ťažké zbrane majú v Battlefield V diskutabilnú efektivitu. Raz s nimi oponenta zabijete a inokedy mu neurobí ani škrabanec.

Hlavným problémom Battlefield V je po stránke zbraní relatívne rozsiahle spektrum rôznych optik. Tie dokážu urobiť z kadečoho odstreľovačky, s ktorou sa nemôžu klasické jednoranové pušky merať. Najviac sa podľa môjho názoru výbave prieskumníka blížia hračky, ktorými disponuje útočník a podpora, pretože akonáhle na nich vložíte puškohľad, ste relatívne slušne schopní odrovnať na diaľku väčšinu ostrostrelcov bez ohľadu na to, akú majú aktuálne po ruke výstroj. Osobne túto skutočnosť považujem za problém, pretože načo tu potom vôbec táto trieda je, keď ju v smere, v ktorom by mala vynikať, zatieňujú ostatné herné povolania. Popravde by nebolo vôbec zlé úpravu výstroje viac špecifikovať a oklieštiť niektoré špecializácie o výkonné zameriavače.

Zlé by z dlhodobého hľadiska popravde nebolo ani rozšírenie vývoja zbraní aj na sekundárne pištole, výbušniny a vedľajšiu výstroj, ktorá by mohla mať tiež minimálne osem unikátnych špecializácií upravujúcich jej zameranie či efektivitu voči jednotlivým typom nepriateľov. V aktuálnom stave ponúka Battlefield V nesmierne chudobné evolučnej spektrum, ktoré si u každého nástroja smrti otvoríte už po štyroch úrovniach, takže máte hotovo skôr, než sa s nimi poriadne rozhliadnete. Jeho výrazná expanzia by hre podľa mňa neskutočne pomohla.

Battlefield V; gameplay: kozmetika Battlefield V; gameplay: vývoj Battlefield V; gameplay: sekundárne zbrane

Obrázok 1: Kozmetické doplnky nevyzerajú v tomto diele vôbec zle, ich spektrum by však mohlo byť pestrejšie. Obrázok 2: Battlefield V mal pôvodne ponúkať rozsiahle množstvo alternatívnych ciest vývoja, nakoniec ide o výber veľmi chudobný. Obrázok 3: Sekundárnym zbraniam a výstroji úplne chýba možnosť postupu, čo je podľa môjho názoru škoda.

V rámci streľby samotnej mi na zbraniach vadí len jeden aspekt. Ak si nájdete výhodnú pozíciu, z ktorej môžete páliť, neraz sa vám stane, že pri streľbe namiesto eliminácie protivníka budete vytvárať diery do kameňa, ktorý by vám nemal nijako prekážať. Zaujímavé však je, že oponenti do vás môžu bez ťažkostí šiť, čo z vás robí možno až príliš ľahký cieľ. Pri tomto nešváre úprimne dúfam v blízke opravenie, pretože ma tento bug neraz prinútil až k vypnutiu hry v návale hnevu.

Poriadny anticheat v Battlefield V stále chýba

Ihneď po vydaní Battlefield V sa EA DICE dušoval, že sa v jeho hre podvádzajúci hráči len tak neobjavia, a keď už, existujúca ochrana s nimi rýchlo urobí krátky proces. Vo finále zrejme zostalo len pri prázdnych vyhláseniach, pretože pri hraní neraz narazíte na jedinca s magickými projektilmi alebo s ťažkým guľometom vybaveným muškou, ktorú by im závidel aj Vasilij Zajcev, ktorého schopnosti s ostreľovacou puškou boli preslávené. Sám som v priebehu hrania niekoľkokrát narazil na kúsky, ktoré s nadľudskou rýchlosťou eliminovali jedného nepriateľov za druhým bez ohľadu na to, či ich videli, alebo nie. Hrať proti týmto indivíduám bol vždy zážitok, ktorý by som nikomu neprial prežiť.

Battlefield V – umieranie (gameplay)

Bugy sú stálym problémom Battlefield V. Čím dlhšie ho budete hrať, tým viac lahôdok v ňom nájdete.

Namiesto toho, aby bol podvádzajúci hráč v priebehu hrania vyhodený ochranou proti podvodníkom, pokojne si dohrá kolo a veselo sa vrhne do ďalšej bitky, ktorú svojou prítomnosťou pokazí všetkým. Znechutení sú útočníci, ktorí sa nie sú schopní dostať za žiadnych okolností z počiatočnej lokácie, vďaka čomu sa ich počet v priebehu niekoľkých minút zmenší na pár mentálne odolných jedincov. Veľmi nadšení zo vzniknutej situácie nie sú ani obrancovia, ktorých oponentov kosí ich spoluhráč rýchlosťou blesku, takže si ani oni sami veľmi nezahrajú. Prakticky môžu len čakať na zvyšky, ktorých je vo finále žalostne málo, zábava je tým pádom na bode mrazu pre obe skupiny. Jediný, kto sa v priebehu celej operácie baví, je cheater, ktorého ego muselo byť vzhľadom na jeho správanie riadne nízke.

Jednou z hlavných priorít EA DICE by malo byť posilnenie ochrany proti podvádzaní hráčom. Najlepšie by bolo kráčať v stopách Ubisoftu, ktorého Rainbow Six: Siege sa s problémistami nebabre a bany v ňom padajú relatívne stabilne za všemožné priestupky, čím sa aktívne čistí komunita od rôznych problémy vytvárajúcich jedincov, ktorí jednoducho nechcú rešpektovať dané pravidlá či napádajú iných účastníkov zápasu. Osobne si stojím za myšlienkou, že by pre EA DICE bolo dobré viac zasahovať do celého diania v prospech normálnych ľudí bažiacich po kvalitnom multiplayerovom zážitku, čo aktuálne bohužiaľ nerobia.

Battlefield V; gameplay: cheater Battlefield V; gameplay: normál Battlefield V; gameplay: vyvážené

Obrázok 1: Podvodníci dokážu hru pokaziť nielen nepriateľom, ale aj členom svojho tímu, ktorí si veľmi nezahrajú. Obrázok 2: Za normálnych okolností má zdatný hráč v Battlefield V vyrovnaný počet smrtí aj zásahov. Obrázok 3: Nie vždy sa vám však bude dariť, takže je potrebné brať ohľady aj na horších spoluhráčov, pretože raz sa na ich mieste môžete ocitnúť aj vy sami.

Ustupovaním si EA DICE zatiaľ fanúšikov nezískalo

V minulých týždňoch sa Battlefield V stal terčom komunitných negativistov kritizujúcich vysokú náročnosť. EA DICE sa bohužiaľ s kritikou nebola schopná riadne vysporiadať, takže nakoniec ustúpila a zvýšila zranenia nutné na elimináciu protivníka. Ihneď po nahodení patchu s touto zmenou sa opäť zdvihla vlna nárekov, ktorá bola tentoraz zacielená na to, že je hra príliš ľahká. Vývojári v tomto prípade znovu podľahli a vrátili veci do starých koľají, čím vo finále nič nezachránili, ale tiež ani nepokazili.

Doterajšie ústupky EA DICE sú podľa môjho názoru veľmi nevýrazné. Prakticky by sa dalo povedať, že opravujú len tie najmenej pálčivé problémy, ktoré jeho projekt trápia. Fanúšikovia Battlefield V na ich akcie práve vďaka tejto skutočnosti nereagujú práve najlepšie. Väčšina z nich čaká aktívnejší prístup, stabilnejší prísun záplat a nové prvky, ktorými by sa posunula hrateľnosť na vyššiu úroveň. Niektorým aktuálne veľmi chýba napríklad realistický režim, s ktorého pomocou by sa oddelila slabšia časť hráčov od tých, ktorí túžia po trošku obťažnejšom zážitku bez mieridiel a ukazovateľov zranenia.

Battlefield V; screenshot: ťažká technika

Tanky a iné obrnené vozidlá prešli od posledného dielu série výraznou zmenou. V Battlefield V sa s nimi za istých okolností dokáže vysporiadať aj jednotlivec, čo bolo v predchádzajúcom Battlefield 1 prakticky nemožné.

Z dlhodobého hľadiska nemá Battlefield V nakročené vôbec zle a má niečo do seba, takže sa pri jeho hraní rozhodne nenudíte. Škála nedostatkov, ktorými aktuálne trpí, však nie je zanedbateľná. U niektorých aspektov možno relatívne ľahko mávnuť rukou, iné naopak tvoria základné piliere hrateľnosti, na ktorých upravení sa EA DICE musí zamerať, ak chce u svojho diela relatívne stabilnú hráčsku základňu, ktorá by ho hrala. Za seba musím povedať, že mám tento titul skutočne rád, niektoré nešváry mu však odpustiť nemožno, kvôli čomu by som mu v prípade opätovného hodnotenia celku zrejme znížil finálne číslo o pár percent.

iPozrite sa na všetky články z hernej sekcie
i Mohlo by vás zaujímať

Battlefield V vyšlo 20. novembra 2018 na PC, PS4 a Xbox One.



Battlefield V: Deluxe Edition – Xbox Digital
Hra na konzolu – Xbox One S/Xbox One X, Xbox Series X, Xbox Series S, elektronická licencia, kľúč pre Xbox Live, žáner: akčný a strieľačky, pre online hranie vyžaduje predplatné Xbox Live Gold,
91,90 €
Ihneď na stiahnutie
Objednávací kód: MXESD0856
Battlefield V: Deluxe Edition Upgrade – Xbox Digital
Herný doplnok /DLC–Xbox One S/Xbox One X, elektronická licencia, kľúč pre Xbox Live, žáner: akčný, na uplatnenie je vyžadovaná základná hra
19,90 €
Ihneď na stiahnutie
Objednávací kód: MXESD0848
Vytlačiť
P-DC1-WEB11
Zavoláme Vám a odborne poradime
+421 2 5710 1800
Otázka na objednávku
Otázka na tovar
Prosím, zadajte svoj telefón:
Zavolajte mi
Na vašom súkromí nám záleží My, spoločnosť Alza.cz a.s., IČO 27082440, používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom o. i. aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. Kliknutím na tlačidlo „Rozumiem“ súhlasíte s využívaním cookies a predaním údajov o správaní na webe na zobrazenie cielenej reklamy na sociálnych sieťach a reklamných sieťach na ďalších weboch.
Viac informácií Menej informácií