Empire of Sin (RECENZIA) – Napínavá bitka o Chicago

Niektorých herných tvorcov má človek neodmysliteľne spojených so značkami, ktorým umožnili vzniknúť, čo im následne nedáva veľa priestoru na to, aby skúsili iný žáner. John Romero je postavou, ktorá definovala prvé krôčiky riadnych FPS hier. Možno práve preto by len málokto povedal, že práve on sa pustí do vývoja ťahovky. Na staré kolená sa do toho však predsa len dal, vďaka čomu tu máme gangsterskú stratégiu Empire of Sin, o ktorej vám povie viac naša recenzia.

Empire of Sin; wallpaper: gang

Empire of Sin (Hra)

Ťahovú stratégiu Empire of Sin vyvíja štúdio Romero Games a vydáva spoločnosť Paradox Interactive. Hra vychádza 1. 12. 2020 na PC, PS4, Xbox One a Switch bez českej lokalizácie a multiplayeru. | Homepage

Články: | Recenzia

Empire of Sin (RECENZIA PC) – Obsah článku

1. Chicago v Empire of Sin šepká vaše meno
  2. Nepriateľ môjho nepriateľa je môj priateľ
  3. Nebol som tu už náhodou?
  4. Ťahovka Empire of Sin vsádza viac na diplomaciu ako na bitky
  5. Recenzia Empire of Sin: Záverečné hodnotenie
  6. HW nároky na hru Empire of Sin PC

Chicago v Empire of Sin šepká vaše meno

Určité spoločenské nálady, udalosti a politické kroky neraz umožnili vyšplhať sa k moci tým, ktorí by sa k nej za normálnych okolností dostali skutočne len ťažko, alebo keď už, tak nikdy v plnej sile. Jedným z nie príliš šťastných ťahov bolo schválenie prohibičného zákona, ktorý odštartoval kapitolu dejín, na ktorú v USA nespomínajú veľmi radi. Ako by aj mohli, keď išlo o etapu, kedy sa gangy produkujúce alkohol bez väčších škrupulí masakrovali nielen niekde v zapadnutých skladoch, ale aj v uliciach veľkých metropol. Tie boli doslova plné rôznych organizácií, ktorých vodcovia sa chceli na úkor iných dostať až na vrchol, čo umožnilo zažiariť napríklad Al Caponemu. Ako však ukazuje kampaň Empire of Sin, tento násilnícky tučko nebol jediným hráčom v partií, ktorú môže vyhrať iba jeden.

Empire of Sin; gameplay: boss
Najrýchlejšou cestou k víťazstvu je v Empire of Sin priama eliminácia všetkých konkurentov, pri ktorej nabehnete do ich sídla a jednoducho ich odpravíte.

Vedľa neho sa do boja o Chicago vrhol rad ďalších postáv, ktorým osud vo finále veľmi neprial. Tu však máte možnosť históriu zmeniť a vydať sa do boja buď za budúceho kráľa, alebo za jedného z jeho menej úspešných sokov, ktorým v prohibičných časoch šťastie neprialo a na vrchol sa jednoducho nedostali. K dispozícii je vám daných celkom štrnásť veľmi špecifických postáv s unikátnymi bojovými, ekonomickými a diplomatickými bonusmi, ktoré do istej miery určujú, po akej ceste je dobré sa s nimi vydať, a ktorým praktikám sa naopak vyhnúť oblúkom. Za zaujímavý osobne považujem fakt, že popri jedinečných schopnostiach disponujú jednotliví začínajúci šéfovia podsvetia tiež osobitým príbehovým pozadím a dejovou linkou, ktorú v ich koži pri expandovaní svojho impéria rozvíjate.

Odštartovať svoju zločineckú dráhu môžete v Empire of Sin v koži írskeho gangstera Deana O'Baniona, írsko-amerického miešanca Franka Ragena, alebo Angela Gennu, ktorý sa do histórie zapísal nielen ako zločinec, ale aj ako tvorca plánu vraždy O'Baniona. Vedľa reálnych postáv, ktoré zalievali ulice Chicaga krvou, ponúka toto dielo tiež niekoľko ženských protagonistiek majúcich v roku 1920 rovnaké práva a možnosti ako muži. Môžete sa ujať spanilej Goldie Garneau, cirkusovej Maggie Dyer, francúzskej emigrantky Stephanie St. Clair, alebo nekompromisnej Írky Mabel Ryley. Sám som si z prítomných vybral postaršiu dámu Elvira Duarte, ktorej bola vzorom prababička Johna Romera, takže je to drsná dáma bez akýchkoľvek škrupulí.

Empire of Sin – Elvira Duarte Start I Alza Magazín (Gameplay)

Elvíra je drsná baba, ktorá nemá problém s trochou šťastia sama vystrieľať za cenu niekoľkých šrámov pokojne skladisko plné nepriateľov.

Elvírin vzhľad nebol jediným dôvodom, prečo som si túto dôchodkyňu zvolil. Na prvý pohľad ma u nej upútala schopnosť diablov dych. Aj keď by si jeden pomyslel, že by táto zručnosť mohla byť získaná absenciou čistenia zubov, nie je to tak. Stará pani je vybavená špeciálnym parfumom, ktorý môže raz za čas streknúť pod nos svojim nepriateľom, čím ich otrávi smrtiacim jedom, ktorý z nich dočasne urobí poslušné bábky. Jednoducho baba, čo má štýl. Nie že by ostatní nemali zaujímavé tromfy, vedľa už spomínaného dychu mi však neprišli dostatočne účinné pre môj štýl hrania. Samotný balans jednotlivých postáv mi však prišiel spracovaný veľmi dobre, vďaka čomu som sa pri eliminácii šéfov podsvetia neraz zapotil.

Nepriateľ môjho nepriateľa je môj priateľ

Po vybraní jedného z vodcov podsvetia vaše prvé krôčiky v Empire of Sin povedú do jednej z menších štvrtí, o ktorú sa delíte nielen s potenciálnymi sokmi, ale aj obyčajnými zlodejmi bez akýchkoľvek konexií. Práve tí sa stanú pri každej hre vaším primárnym cieľom, pretože nemajú spôsob, ako vašej agresívnej organizácii efektívne čeliť, takže väčšinu ich budov zaberiete aj bez toho, že by sa vaša postava skutočne výrazne zapotila. Samotná expanzia tu prebieha predovšetkým tak, že obsadzujete konkurenčné sídla, načo ich buď zbúrate, vyrabujete, alebo jednoducho začleníte do svojej ríše a urobíte z nich tak svoj podnik. Kým demolácia a rabovanie vás nestojí ani dolár, za vytvorenie stabilného zdroja príjmov musíte vždy zaplatiť nemalé peniaze.

Empire of Sin; gameplay: ekonomika Empire of Sin; gameplay: bordel Empire of Sin; gameplay: produkcia
Riadenie ríše je v Empire of Sin relatívne komplexné, takže je dobré pri prvom prechode počúvať prítomného poradcu.

Cena, ktorú je potrebné zaplatiť, je definovaná predovšetkým tým, čo vlastne chcete v uvoľnených priestoroch prevádzkovať. Najnáročnejšie na financie sú varne alkoholu, ide totiž o činnosť, ktorá podporuje všetky ostatné aktivity vášho impéria. Keď na ich rozbehnutie nemáte, môžete si otvoriť kasíno, tajnú nálevňu alebo bordel, v ktorom sa peniažky tiež slušne točia. Najmenej náročným biznisom je prevádzkovanie hotelov, lenže ako už to tak býva, nejde o úplne ideálnu cestu k zbohatnutiu, pretože malé investície jednoducho veľké zisky neprinášajú. Celkovo však nepatrí žiadny z podnikov medzi niečo, o čo sa nie je po prvom financovaní nutné starať. Každé miesto je možné následne vylepšiť, čím mu zaistíte lepšiu ochranu pred políciou a gangstrami, alebo navýšite jeho profit.

Ako už bolo povedané v predchádzajúcich odsekoch, v meste nebudete iba vy a neorganizované skupiny, ktoré možno ľahko rozprášiť a zabrať nimi okupovaný majetok. Vedľa vás tu budú aj ďalšie gangy so silnými vodcami a tí majú podobné ambície ako vy. Len málokto sa však dokáže na tomto krvavom ihrisku presadiť sám, a v ten moment prichádza na rad diplomacia. Tá je tu, obdobne ako v prípade väčšiny diel, na ktorých produkciu sa určitým spôsobom podieľa spoločnosť Paradox Interactive, na veľmi vysokej úrovni. Tvoriť vďaka jej spracovaniu môžete s ostatnými gangstrami obchodné dohody, aj krehké aliancie, ktoré väčšinou vydržia do momentu, než oponent zbadá známku slabosti.

Empire of Sin – Death of Al Capone I Alza Magazín (Gameplay)

Al Capone je postavou, s ktorou si neradno zahrávať. Keď ho však v Empire of Sin získate na svoju stranu, dokáže za vás vyriešiť nejeden problém.

Vzhľadom na to, že ide o ťahovú stratégiu orientovanú na mafiu, nechýbajú tu okrem tradičnej diplomacie ani nelegálne dohody. Objednať si cez nich máte možnosť nájomnú vraždu, požadovať peniaze od tých, ktorí vám dlhujú maličkosť, alebo požiadať silnejšieho hráča o protekciu, ktorá vám umožní presunúť svoje sily do ofenzívy, zatiaľ čo vám bude dočasný kamarát kryť chrbát. Aby som povedal pravdu, spracovanie kooperácie jednotlivých skupín proti ostatným zoskupeniam patrí popri prepracovanému systému budovania impéria medzi jedny z najvýraznejších prvkov Empire of Sin. Hráč má vďaka tomuto aspektu stále pocit, že sa v meste niečo deje, a hlavne, že nie je iba jediným aktérom celej bitky o Chicago, čo sa mi na diele Romero Games neskutočne páči.

Nebol som tu už náhodou?

Ako každá správna ťahová stratégia, vám Empire of Sin ponúkne tradične ladený súbojový systém, ktorý sme mohli vidieť napríklad už v prípade série XCOM. Všetci hrdinovia majú v základe dva akčné body, ktoré môžu použiť na útok, pohyb, alebo použitie niektorého z mnohých predmetov, ktoré vám dávajú vývojári z Romero Games k dispozícii. Malá vo výsledku nie je ani škála zbraní, ktoré možno naverbovaným postavám, či vášmu bossovi vraziť. Ponúknuté sú vám tu pušky, brokovnice, pištole, ľahké guľomety a samopaly, medzi ktorými nechýba legendárna mafiánska zbraň Thomson, známa tiež pod prezývkou Tommy Gun.

Empire of Sin; gameplay: Elvíra Duarte Empire of Sin; gameplay: Frankie Donovan Empire of Sin; gameplay: Frank Ragen
Kým nočné kluby sú spracované relatívne dobre, zvyšok bojísk nestojí po stránke dizajnu za veľa. Celku by prospela prítomnosť automatiky, vďaka ktorej by sa mu darilo lepšie vysporiadať sa stereotypom, pretože nudné časti by išlo jednoducho preskočiť.

Paleta unikátnych profíkov, ktorých možno vyslať do akcie, je nezvyčajne pestrá, takže je z čoho si vyberať. Špecialisti svoje služby však neponúkajú každému. Na to, aby ste ich mohli najať, potrebujete istú mieru rešpektu získaného prostredníctvom vrážd a expanzií. Ani ten vám však náklonnosť jednotlivých ostrých chlapcov nemusí zabezpečiť, pretože všetci disponujú komplexnými osobnými príbehmi, ktoré im neumožňujú spolupracovať s istými ľuďmi, kvôli čomu je nutné partiu zostavovať skutočne starostlivo. V rámci vývoja postáv vám tento kus, vzhľadom na relatívne obmedzený evolučný strom, dych asi nevezme, osobne s tým však nemám až taký problém, predsa len nejde o čistokrvné RPG. Horšie, než s obmedzeným formovaním hrdinov, som sa pri hraní zmieroval s dizajnom interiérov, v ktorých bojujete.

Tvorcovia Empire of Sin si totiž s bojmi odohrávajúcimi sa vnútri budov veľa práce nedali. Po väčšinu času preto budete dobývať viac-menej rovnaké bojisko, čo po čase vedie ku stereotypnému pocitu. O kvapku lepšie, než sekundárne polia, sú navrhnuté primárne základne gangov. Tie sú spracované kreatívnejšie ako permanentne obrážanie skladiska a špinavých bordelov, v ktorých strávite takmer polovicu herného času, stále však nie sú potrebné tak kvalitné ako úrovne v Divinity: Original Sin 2, alebo XCOM 2. Nečakajte tým pádom, že by ste v nich našli explozívne sudy či iné prvky, ktoré by bolo možné použiť na elimináciu nepriateľov, z čoho som ako fanúšik prvkov v priestore, s ktorými môžu všímavejší jedinci pracovať, veľmi veľkú radosť nemal. Mohlo byť lepšie.

Empire of Sin – Death of Angelo Genna I Alza Magazín (Gameplay)

Súboj s Angelom Genny bol vďaka jeho schopnosti vrhať nože dosť náročný, pretože bol schopný počas chvíle mojich verných slušne potrápiť.

Ďalším relatívne zásadným problémom sú vedľa značne odfláknutých úrovní tiež bugy, s ktorými som sa bohužiaľ stretával častejšie, než by som sám chcel. Vysporiadavať som sa musel prevažne s miznúcou hrdinkou a nepriateľmi odmietajúcimi dokončiť svoj ťah, kvôli ktorým som neraz musel reštartovať celú hru. Kým bugy nás budú ešte nejaký ten piatok určite trápiť, optimalizácia je našťastie na vysokej úrovni, takže si hranie užijete na najvyššie detaily aj na stredne silných strojoch.

Ťahovka Empire of Sin vsádza viac na diplomaciu ako na bitky

Na Empire of Sin som sa ako správny fanúšik stratégií z prostredia mafie neskutočne tešil. Nakoniec som od Romero Games dostal nadpriemerný titul tipujúci primárne na kvalitné spracovanie postáv, zaujímavé príbehové zasadenie, premyslenú správu impéria a pútavú diplomaciu, ktorá sa tu skutočne podarila. To isté bohužiaľ nemožno povedať o dizajne úrovní, v ktorých trávite väčšinu času. Sú totiž prekvapivo odfláknuté, kvôli čomu si bitky na sto percent budete vychutnávať iba niekoľko hodín, než nastúpi stereotyp. Okrem toho, sú v Empire of Sin prítomné ešte rôzne závažné bugy, ktoré vás neraz donútia si nejaký ten zbytočný súboj zopakovať.

Empire of Sin; gameplay: Al Capone Empire of Sin; gameplay: exekúcia Empire of Sin; gameplay: bug
Niekoľkokrát sa vám v Empire of Sin stane, že svojich protivníkov výstrelom nezabijete, ale iba ťažko zraníte. Poranených mužov aj ženy je tu následne možné krvavo popraviť, čím zobudíte v nepriateľoch strach.

Táto recenzia bola napísaná pre PC verziu hry. Kópiu na recenziu poskytol vydavateľ Paradox Interactive.

Recenzia Empire of Sin: záverečné hodnotenie

Hodnotenie 70 % Alza Magazín

Ťahová stratégia Empire of Sin z dielní Romero Games je titulom, ktorý v určitých ohľadoch exceluje a v iných mierne zlyháva. Odporučiť ho môžem predovšetkým takticky nenáročným hráčom túžiacim už nejaký ten piatok po tom, aby si mohli vybudovať svoje zločinecké impérium v ére prohibície. Náročnejší stratégovia by mali kúpu starostlivo zvážiť.

Empire of Sin; recenzia

• Profesionálni žoldnieri s osobitými príbehmi
  • Prepracovaný dizajn kontroly impéria