Doručení zdarma Emise pro AP+ v app - všechny segmenty

Destiny 2: Shadowkeep (RECENZIA) – Nová éra začína

Zobraziť katalóg

Recenzia

Aktualizované

Bungie sa pred nedávnom odpútalo od vydavateľstva Activision Blizzard a rozšírenie Shadowkeep je ich prvým samostatným výtvorom. Ten prináša príbehovú kampaň odohrávajúcu sa na Mesiaci, ktorý sa vracia z prvého dielu, nové herné režimy a veľa väčších či menších úprav. Podarilo sa autorom využiť novonadobudnutú voľnosť? Dozviete sa v našej recenzii.

Recenzia (PS4 Pro)


• Žáner: Akčné RPG , FPS • Multiplayer: Áno (online, co-op) • Vývojár: Bungie • Vydavateľ: Bungie • Platformy a Dátum vydania: PC, PS4, Xbox One, Stadia (1. októbra 2019)Homepage • Čeština: Nie


Obsah recenzie Destiny 2: Shadowkeep (PS4 Pro)

  1. Destiny 2 mieri k svetlým zajtrajškom
  2. Hor sa na Mesiac
  3. Kampaň Destiny 2: Shadowkeep iba začína
  4. Shadowkeep pridáva nový obsah aj do PvP
  5. Systém Armor 2.0 posúva Destiny 2 bližšie k RPG
  6. Shadowkeep je DLC predovšetkým pre hardcore fanúšikov
  7. Nie najlepšie, ale určite veľmi dôležité rozšírenie
  8. Recenzia Destiny 2: Shadowkeep: záverečné hodnotenie
  9. HW nároky na Destiny 2 PC

Destiny 2 mieri k svetlým zajtrajškom

• Recenzia: 25. 10. 2019 • Autor: Filip Němec

Destiny má za sebou dlhú cestu. Prvému dielu zabralo dosť času, než konečne našiel svoj „sweet spot“, a to isté bohužiaľ postretlo aj Destiny 2, ktoré tápalo až do vydania rozšírenia Forsaken. Na základe najnovších udalostí ale verím, že tie najlepšie výpravy nás ešte len čakajú. Po odpojení Bungie od vydavateľstva Activision Blizzard to totiž vyzerá s touto vesmírnou soap operou lepšie a lepšie.

Destiny 2: Shadowkeep; screenshot: zbroj
Výprava na Mesiac so sebou prináša aj „mesačnú“ zbroj pripomínajúcu skafandre astronautov.

Až rozšírenie Forsaken ukázalo, kam by sa značka Destiny mohla uberať. Obsahom prekypujúce a zábavné DLC vlialo krv do žíl upadajúcej online akcii a práve vydané DLC Shadowkeep nie je ničím iným než ďalšou výdatnou transfúziou, ktorú Destiny 2 potrebuje. Nechcem nič zakríknuť, ale ak Bungie udrží nastavenú latku, majú sa fanúšikovia Destiny na čo tešiť.

Hor sa na Mesiac

Rozšírenie Shadowkeep prináša mnoho zmien, na tie sa však pozrieme neskôr. Ako prvé totiž naskočíte do novej príbehovej kampane, ktorá ako vždy funguje skôr ako prológ k novému obsahu. To platí aj tentoraz, avšak autori si pravdepodobne uvedomili, že práve kampaň by potrebovala mierne vystužiť, a tak sú nové príbehové misie ďaleko väčšie, pompéznejšie, napínavejšie a hlavne zábavnejšie.

Destiny 2: Shadowkeep; gameplay: skala Destiny 2: Shadowkeep; gameplay: pyramída
Podstatne vážnejšia, takmer až thrillerová nota, Destiny 2 perfektne sedí.

Svoj podiel na tom má samozrejme nová lokácia. Teda nová len pre hráčov druhého dielu. Z jednotky sa totiž vrátil Mesiac, a ako sa dalo čakať, autori zabrnkali na silne nostalgickú strunu. Výsledkom tak je možnosť navštíviť presne tie miesta, ktoré poznáte z prvého dielu, avšak často v trošku novšej podobe, pretože zub času a zároveň obyvatelia tejto planéty, rasa Hive, urobili tiež svoje. Nová lokácia ale nie je len recyklátom pôvodného Mesiaca. Autori celý priestor značne rozšírili, takže „nová“ oblasť je podstatne väčšia ako v prvom diele. Známe miesta sa potom dočkali prerobenia aj z toho dôvodu, aby lepšie vyhovovali vedľajším aktivitám, ako sú skvele dizajnované mini dungeony Lost Sectors.

Niekto možno autorom vytkne, že očakával niečo úplne nové, pre mňa osobne je však Mesiac príjemným prekvapením. Nové oblasti sú dobre navrhnuté, zatiaľ čo prieskum tých pôvodných si ako pamätník naozaj užívam. Celou kampaňou vás navyše sprevádza stará známa Eris Morn, ktorú môžete poznať z rozšírenia The Taken King a Dark Below, ktoré vyšli pre prvý diel. Hoci autori pochopili, že kampaň si zaslúži väčšiu pozornosť, opäť nie je nijako výrazne dlhá. Dohráte ju za zhruba 5 hodín a čas od času vás odporúčaná úroveň jednotlivých misií donúti pustiť sa do vedľajšieho obsahu. Kampaň tak bohužiaľ nejde prejsť bez pauzy na jeden záťah.

Destiny 2: Shadowkeep; gameplay: Eris Morn Destiny 2: Shadowkeep; gameplay: Tank
Obrázok 1: Návrat známych postáv vždy poteší. Obrázok 2: Rozsiahle priestranstvá Mesiaca budete objavovať aj v útrobách tanku.

Kampaň Destiny 2: Shadowkeep iba začína

Destiny 2 je však stále o tom, čo príde po kampani. Tentokrát sa ale plynulo neprejde k ďalšiemu, už nie toľko príbehovému obsahu, ale dôjde k podobnému zvratu ako v prípade The Division 2, kedy síce porazíte hlavné zlo, ale nakoniec celý svet obsadí ešte niečo ďaleko horšie. V tomto prípade je to z trailerov avizovaná invázia rasy Vex, ktorá sa dostala na všetky planéty solárneho systému. S tým potom súvisí úplne nový režim Vex Offensive určený pre šesť hráčov a vyžadujúce tesnú kooperáciu, pretože v ňom musíte čeliť hordám nepriateľov. Mód je to vcelku zábavný, ale neprináša nič výrazne nové.

Destiny 2: Shadowkeep; gameplay: Mesiac Destiny 2: Shadowkeep; gameplay: Dungeon Destiny 2: Shadowkeep; gameplay: Hive
Vizuálne je Destiny 2 stále príťažlivou hrou, avšak dva roky staré jadro už ukazuje svoje limity.

Pokiaľ naopak túžite po menšom fireteame, pripravilo si pre vás Bungie aktivitu nazývanú Nightmare Hunts, ktorá vychádza z udalostí príbehovej kampane a kde spolu s ďalšími dvomi spoluhráčmi musíte čeliť najrôznejším úhlavným nepriateľom z minulosti. Dĺžkou a obtiažnosťou ide o také kratšie Strike misie, ktoré sú veľmi dobre navrhnuté a majú zaujímavú znovu hrateľnosť. Veľmi som si Nightmare Hunts obľúbil, pretože sú vhodnou voľbou v momente, keď už sa nechcete púšťať do niečoho veľkého, ale zároveň túžite po peknej odmene. Pravým opakom je potom raid pre 6 hráčov, ktorý opäť patrí k tomu najlepšiemu, čo žáner looter shooter ponúka, a vyžaduje starostlivú spoluprácu tímu a neustálu verbálnu komunikáciu. A tiež hodiny a hodiny času.

Pochváliť treba aj spomínané „dungeony“ Lost Sectors. Tie sú teraz prepracovanejšie a v podstate ide rovnako o menšie Strike misie, ktoré možno absolvovať aj v jednom hráčovi, ale už nie tak jednoducho. Vzrástla totiž ako ich obtiažnosť, tak aj lákavosť odmeny. Popri nových Striekoch sú tu aj upravené Nightfall misie, ktoré sú teraz určené naozaj tým najtvrdším Strážcom. Autori všeobecne v určitých režimoch trošku pritvrdili, čo je pravdepodobne tým, že si uvedomili, kto sú ich hráči. Prevažne totiž ide o hardcore fanúšikov série, ktorí vyžadujú poriadnu výzvu. Na druhej strane oceňujem, že aj Nightfall si zachoval matchmaking, ktorý na nižšej obtiažnosti má stále svoje opodstatnenie.

Destiny 2: Shadowkeep – Nightfall misia (Gameplay)

Strike misie a ich ťažšie Nightfall varianty patria spolu s novým raidom k tomu najlepšiemu, čo Destiny 2 ponúka.

Shadowkeep pridáva nový obsah aj do PvP

Hoci je Shadowkeep predovšetkým PvE rozšírenie, autori si vyhrnuli rukávy a konečne sa pozreli aj na multiplayer, ktorý si v Destiny 2 hovorí Crucible. Ten tvorcovia už od prvého dielu balansujú najrôznejšími smermi, pričom od vydania Forsaken je vidieť, že sa presúvajú k rýchlejšej a frenetickejšej akcii napríklad vďaka zníženiu time to kill, čo bol vítaný krok. V tomto smere pokračuje Bungie aj naďalej. Okrem opätovného vyvažovania zbraní a herných mechanik (získavanie ťažkých nábojov je konečne ľahšie) najviac vítam predovšetkým možnosť vybrať si, do akého herného režimu sa pustíte, čo je pri iných hrách štandard, ktorý autori nejakým záhadným spôsobom až do dnešného dňa zanedbávali.

Novinkou potom je rad nových módov, do ktorých sa možno teraz pustiť aj v režime 3 proti 3, takže pokiaľ máte ďalších dvoch zohraných kamarátov, rozhodne si užijete skvelú zábavu. Mňa osobne zaujal staronový režim Elimination, na ktorého začiatku je v samotnom strede mapy už pripravená debnička s ťažkými nábojmi a počiatočný rush mi pripomína skvelé časy pri hrách, ako boli Quake 3: Arena alebo Unreal Tournament. Tak trochu samozrejmosťou sú potom aj tri nové mapy, ktoré sú veľmi dobre navrhnuté a rýchlo som si ich obľúbil.

Destiny 2: Crucible – Elimination mód (Gameplay)

Návrat režimu Elimination pôsobí veľmi nádejne.

Systém Armor 2.0 posúva Destiny 2 bližšie k RPG

Súčasne s vydaním Shadowkeep avizovali vývojári tiež uvoľnenie nového systému brnenia s názvom Armor 2.0. V teoretickej rovine sme sa mu venovali už v novinke, teraz však môžem potvrdiť, že ide o vítanú úpravu, ktorá Destiny 2 opäť posúva bližšie k RPG žánru. Armor 2.0 poteší najmä tých, ktorí chcú mať postavu čo najviac „upraviteľnú“ podľa svojho herného štýlu a zároveň ich baví neustála honba za tým najlepším možným vybavením. Novo totiž brnenie nedostáva náhodne perky ako doteraz, čo boli často nervy drásajúce úskalia, kvôli ktorým ste boli nútení buď kombinovať kusy, ktoré k sebe vizuálne nepadnú, alebo ste sa museli oddať stále sa opakujúcemu grindu, aby ste získali jeden špecifický diel.

Tomu je už koniec, Bungie totiž prichádza s modifikátormi, ktoré štatistiky brnenia upravia podľa vašich potrieb. Ich koncentrácia v loote je pomerne vysoká, ale tie najlepšie modifikátory samozrejme získate z tých najťažších aktivít, takže vás hra vcelku príjemne núti sa neustále zlepšovať a skúšať ťažšie výzvy. Všetko bohužiaľ kazí rozdelenie modifikátorov na jednotlivé elementy (arc, solar a void). Do niektorého vybavenia idú iba solar modifikátory, do iného zase arcové, čo je veľmi mätúce, pretože toto rozdelenie nedáva žiadny zmysel a verím, že tento systém ešte prizná väčšie či menšie úpravy.

Destiny 2: Shadowkeep; gameplay: dorazenie nepriateľa
Jednou z menej podstatných, ale o to krajších noviniek sú nové zakončovacie údery, ktorými možno skoliť už napoly mŕtvych nepriateľov.

Shadowkeep je DLC predovšetkým pre hardcore fanúšikov

Tým sa dostávam k problému, ktorý je síce dvojsečný a nie každý si ho všimne, ale pre Destiny 2 môže byť veľkým nebezpečenstvom. Bungie súbežne s DLC Shadowkeep totiž vydalo Destiny 2: New Light, čo je free to play verzia Destiny 2, avšak bez kampaní Forsaken a Shadowkeep. Nepochybujem, že tento krok privedie mnoho nových hráčov, ktorí však budú v prvých minútach aj hodinách úplne stratení. Bungie sa totiž v snahe uspokojiť najmä svojich hardcore fanúšikov (čo je v súčasnej chvíli, odhadujem, prevažná väčšina Destiny 2 hráčov) uchýlila miestami až k absurdnej zložitosti niektorých mechanik. Tie síce potešia dušu verného fanúšika, ktorý zrazu bude mať ďalší dôvod prečo sa púšťať do zdĺhavého grindu, ale novo prichádzajúci budú neuveriteľne zmätení. A nielen oni. Pokiaľ ste si dali s Destiny 2 po Forsaken na pár mesiacov pauzu, takisto sa budete dlho rozpozerávať.

Potrebujete napríklad vzácnu Essence of Pride? Tak musíte najskôr zložito nazbierať 5 ks Phantasmal Core. No áno, ale aby ste získali 5 ks Phantasmal Core, potrebujete prvýkrát získať 100 ks Phantasmal Fragments. A tie získate ako? No pozbierate 500 ks Hélium Flaments. A to je ten lepší príklad, pri ktorom ihneď viete, čo potrebujete a zostáva iba zistiť, kde jednotlivé suroviny nájsť. Lenže v prvých hodinách ste zasypávaní rôznymi materiálmi a artefaktami a nemáte najmenšie tušenie, na čo slúžia či ako sú zriedkavé.

Destiny 2: Shadowkeep; gameplay: armor 2.0
K existujúcim trom atribútom udávajúcim napríklad rýchlosť obnovy zdravia pribudla trojica ďalších z prvej hry – Strength, Discipline a Intellect. Vďaka tomu si teraz postavu možno upraviť ešte lepšie podľa svojich predstáv.

S materiálmi, vybavením a vylepšovaním postavy potom súvisí grind. Ten tu samozrejme stále je a možno je ho viac ako kedykoľvek predtým. Všetky tie materiály totiž musíte niekde získať, navyše čím lepšie chcete zbrane, brnenia či modifikátory, tým viac sa musíte púšťať do ťažších výziev a tým intenzívnejšie sa celý grindovací kolotoč roztáča. S príchodom systému Armor 2.0 je navyše nutkanie mať čo najlepšie vybavenie ešte väčšie, pretože si ho môžete upraviť k obrazu svojmu. Destiny 2 však vďaka všetkým predchádzajúcim rozšíreniam ponúka takú porciu obsahu, že výber aktivít je jednoducho obrovský a grind vlastne nie je vôbec otravný, čo považujem za najväčšiu devízu Destiny 2 všeobecne.

Nie najlepšie, ale určite veľmi dôležité rozšírenie

Aj napriek všetkej chvále ale Destiny 2 nie je tak dobrým rozšírením ako Forsaken. Ten predstavil dve nové, obrovské lokácie, novú rasu a podstatne viac exotického vybavenia. Shadowkeep na tom rozhodne nie je po stránke obsahu zle, ale treba dodať, že novinky ako systém Armor 2.0 a ďalšie sú zadarmo dostupné všetkým, bez nutnosti zhotovovať DLC Shadowkeep. Zaslúži si však pochvalu za skvele spracovaný Mesiac a zároveň pokarhanie za stále dosť krátku príbehovú kampaň a zbytočné zmätky v prípade modifikátorov či surovín.

Destiny 2: Shadowkeep; gameplay: planéty
Za posledné dva roky zvládlo Destiny 2 nazbierať toľko obsahu, že novo prichádzajúci hráči nebudú vedieť, kam skôr skočiť. A vlastne aj tí existujúci si na nedostatok rozličnej zábavy nemôžu sťažovať.

Destiny 2: Shadowkeep je však predovšetkým skvelým prísľubom toho, že budúcnosť Destiny 2 je zaliata slnkom a skvelými hernými zážitkami. Bungie evidentne úplná sloboda svedčí a som veľmi zvedavý, ako sa bude svet Destiny 2 vyvíjať ďalej.

Táto recenzia bola napísaná na PS4 Pro verziu.

• Zdroje: Vlastné

Recenzia Destiny 2: Shadowkeep: záverečné hodnotenie

        Hodnotenie 70 % Alza.sk
Hlavné parametre: Hrateľnosť
75 %
Audiovizuálne spracovanie
80 %
Znovu hrateľnosť
95 %
Default; recenze

Klady

  • Skvele spracovaný Mesiac
  • Napínavá a tajomná kampaň
  • Systém Armor 2.0
  • Skvelý raid, Nightfall misia aj Lost Sectors
  • Nové PvP aj PvE módy

Zápory

  • Pre novo prichádzajúcich môže pôsobiť zmätene až prekombinovane
  • Stále príliš krátka príbehová kampaň
  • Nezmyselné rozdelenie modifikácií
Filip Němec

Filip Němec

Hry boli mojím najlepším priateľom aj milenkou už od detstva. O hrách som začal písať už na strednej škole, čím som vysedávanie pri herných strojoch ospravedlňoval najskôr pred rodičmi a teraz pred manželkou. V minulosti som vo forme textu aj herných relácií prispieval do magazínov ako Games.cz, Eurogamer.cz či Zing.cz. V Alza Magazíne mám na starosti herné konzoly všetkého druhu a z hier potom najmä preteky, v osobnej rovine som navyše hlavným strojcom vyostrených diskusií medzi konzolistami a PC Master Race.

HW nároky na Destiny 2 PC



Minimálne HW požiadavky Odporúčané HW požiadavky
Operačný systém Windows 7 64-bit Windows 7 64-bit
Procesor Intel Core i3-3250 3.5GHz / AMD FX-4350 Intel Core i5-2400 3.1GHz / AMD Ryzen R5 1600X
Grafická karta NVIDIA GeForce GTX 660 / Radeon HD 7850 NVIDIA GeForce GTX 970 4GB / Radeon R9 390
DirectX DirectX 11.0 DirectX 11.0
Operačná pamäť 6 GB 8 GB
Pevný disk 105 GB 105 GB

S akým herným PC na Destiny 2?

Chcete si uľahčiť výber? Nižšie pre vás máme tipy na vhodné herné počítače podľa náročnosti.

Alza GameBox GTX1660

Minimálne požiadavky:

Alza GameBox GTX1660

Alza GameBox RTX2060

Odporúčané požiadavky:

Alza GameBox RTX2060

Alza BattleBox RTX2080S Cougar

Pre náročných:

Alza BattleBox RTX2080S Cougar

i Mohlo by vás zaujímať
iPozrite sa na všetky články z hernej sekcie. Ďalšie novinky zo sveta hier, esportu a technológií nájdete na facebooku a instagrame Alza Gaming.

Destiny 2: Shadowkeep vychádza 1. októbra 2019 na PC, PS4, Xbox One a Google Stadia. O novinkách vás budeme informovať.

Vytlačiť
P-DC1-WEB11
Zavoláme Vám a odborne poradime
+421 2 5710 1800
Otázka na objednávku
Otázka na tovar
Prosím, zadajte svoj telefón:
Zavolajte mi
Na vašom súkromí nám záleží My, spoločnosť Alza.cz a.s., IČO 27082440, používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom o. i. aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. Kliknutím na tlačidlo „Rozumiem“ súhlasíte s využívaním cookies a predaním údajov o správaní na webe na zobrazenie cielenej reklamy na sociálnych sieťach a reklamných sieťach na ďalších weboch.
Viac informácií Menej informácií