Hráči počítačových hier zažívajú počas kalendárneho roka niekoľko vrcholov, na ktoré sa tešia. Mimo vydania očakávaných titulov sú to tiež konferencie, kde sa oznamujú nové projekty a odhaľujú detaily pripravovaných hier a medzi najobľúbenejšie akcie tak patrí E3, Gamescom a Tokyo Game Show. Lenže v posledných rokoch sa ukazuje, že veľmi zaujímavé poznatky získame aj z vývojárskych konferencií, medzi ktorými vyniká Game Developers Conference v San Franciscu, v rámci ktorej prebieha tiež prieskum o budúcnosti hrania.
• Téma: 29. 1. 2020 • Autor: Jakub Němec
Game Developers Conference býva podujatie, kde sa stretávajú úspešní vývojári predstavujúci hlavné prvky svojich úspešných projektov s vizionári, ktorí ukazujú technológie udávajúce trendy na budúce roky. V roku 2019 sa ako hlavné témy ukázali streamovacie služby s dôrazom na Google Stadia, bezdrôtové okuliare pre virtuálnu realitu, s ktorými sa vytasila facebooková spoločnosť Oculus, a súboj o exkluzivity medzi rivalmi Steam a Epic Store. S odstupom času môžeme povedať, že všetky tri projekty sa v nasledujúcich mesiacoch významne prejavili – Stadia prekvapila nedotiahnutosťou konceptu a vnútornými poplatkami, Epic ukázal, že sa nebojí priťahovať veľké tituly tesne pred vydaním, a Oculus Quest dokázal prepojiť pohodlie bezdrôtovej virtuálnej reality s kvalitou zobrazenia Oculus Rift S.
Ako sami vidíte, všetky tri revolučné návrhy sa točili okolo počítačov a tento trend sa s veľkou pravdepodobnosťou nezmení ani v dňoch 16. – 20. marca 2020, kedy sa bude konať tento ročník Game Developers Conference. Z tradičného predbežného prieskumu State of Game Industry totiž vyplýva, že 54 % projektov herných vývojárov naposledy smerovalo na PC, čo je oproti konzolám PS4 (24 %) a Xbox One (21 %) viac ako polovičná prevaha. Štatistika je samozrejme ovplyvnená veľkým počtom nezávislých titulov, ktoré vyjdú len na počítače, ale aj tak je táto dominancia na trhu s hrami obrovská. Nintendo Switch sa s 12 % radí dokonca až za VR tituly, čo je aspoň z môjho pohľadu prekvapenie. So 40 % sa o slovo hlásia aj mobilné aplikácie (vývojári mohli v odpovediach označiť viac vhodných odpovedí, preto je súčet percent vyšší ako 100 %).
Minulosť jasne udáva smer, ktorým sa svet počítačových hier vydáva, čo potvrdzujú aj dáta o súčasne vyvíjaných tituloch. Na PC sa totiž chystá 56 % všetkých pripravovaných projektov, Xbox si drží 23 % a PS4 25 % trhu. Priestor dostávajú tiež tituly pre novú generáciu konzol, pretože 9 % smeruje na Xbox Series X (resp. Project Scarlett) a 11 % na PS5. Takmer rovnaký podiel pripravovaných hier si držia mobily (39 %), VR tituly (14 %) a o pár percent si polepšilo Nintendo Switch (17 %). Pozoruhodná je skutočnosť, že Google Stadia sa javí pre mnoho vývojárov ako nezaujímavá služba, pretože na neho smeruje len 6 % aktuálne pripravovaných hier.
Pre niektorých fanboyov v našich radoch môže byť rozčarovaním situácia na poli exkluzivít pre konzoly novej generácie, teda Xbox Series X a PlayStation 5, pretože čisto týmito titulmi sa zaoberá len 5 % oslovených vývojárov. Z mnohých pohľadov sa tomu dá rozumieť, pretože Xbox jasne proklamoval, že všetky hry zo stajne štúdií Xbox pocestujú tiež na počítače (inak by služba Xbox Game Pass trošku stratila na svojom lesku), a navyše 34 % štúdií sa v súčasnosti sústreďuje na tituly, ktoré budú určené ako na súčasnú, tak na budúcu generáciu konzol. Fakt, že PS4 a Xbox One X ešte zďaleka nie sú za zenitom a dočkajú sa ešte niekoľkoročnej podpory, potvrdzuje celých 22 % vývojárov pracujúcich na exkluzívnych tituloch práve pre „starú“ generáciu.
Zároveň je však nutné poznamenať, že nová generácia konzol je pre súčasného tvorcu veľmi atraktívna, pretože mimo dominantných PC (50 %) sa o tvorení hier pre PlayStation 5 bude zaujímať až 38 % vývojárov a hneď v závese s 37 % sa drží Nintendo Switch. Možno by bolo vhodné pouvažovať nad tým, prečo je Xbox Series X lákavý len pre 25 % oslovených. Môže za to skutočnosť, že konzolové tituly Microsoftu budú smerovať aj na PC? Alebo tvorcovia nemajú dôveru v koncept predplatiteľských služieb Xbox Game Pass, v rámci ktorých sa dostanete k novinkám za paušálny poplatok? Odpoveď asi nebude tak jednoduchá, ale premýšľať by nad ňou mala predovšetkým skupina ľudí okolo šéfa Xboxu, Phila Spencera, aby im neušiel vlak ako v prípade Xbox One.
Tvorcovia sa tiež vyjadrovali k otázkam spojeným s virtuálnym hraním. Mnoho z nich verí, že by sa v priebehu piatich rokov mala do popredia dostať skôr augmentovaná realita spájajúca herné prvky v reálnom svete (32 %) namiesto klasickej virtuálnej reality (25 %). Podľa môjho názoru je to spojené predovšetkým s prenosnosťou AR zariadení (mobily) a nulovým obmedzeniam v rámci pripojenia (ak nepočítame výdrž batérie). Tu sa však ponúka zvyšujúca popularita okuliarov Oculus Quest, ktoré označilo 39 % vývojárov ako v súčasnosti najzaujímavejší VR hardvér.
Vlastne sa nie je čomu diviť, pretože vďaka službe Oculus Link, ktorá je zatiaľ v beta verzii, môžete pripojiť Quest k počítaču a urobiť z neho klasický Rift s rovnakým výkonom a dokonca o niečo lepším rozlíšením. Napriek tomu je investícia do samotného hardvéru pre používateľov menej lákavá a nutnosť byť „priviazaní“ do jednej miestnosti menej pohodlná, než si zahrať free-to-play hru na mobile (o nepríjemných mikrotransakciách radšej nehovoriac) cestou zo školy/práce, počas ktorej môžeme pochytať pár pokémonov alebo poraziť skvadru dementorov. Uvidíme, ako sa k budúcnosti AR hier vyjadria odborníci počas prednášok v rámci Game Developers Conference organizovanej 16. – 20. marca 2020.
• Zdroje: prieskum State of Game Industry
Game Developers Conference 2020 prebieha od 16. do 20. marca 2020. O novinkách vás budeme informovať.