PET AD homeoffice

God of War (RECENZIA) – horúci kandidát na najlepšiu akčnú adventúru roka

Zobraziť katalóg

Recenzia

Aktualizované

Séria hack and slash adventúr God of War má už všeličo za sebou. Prvý diel vyšiel v roku 2005 a Kratos sa stal okamžite jednou z ikon konzoly PlayStation. S poslednými epizódami však značka strácala dych, čo sa prejavilo na priazni hráčov a tým pádom aj na predajoch. Boh vojny sa preto na niekoľko rokov uložil k spánku, aby ho opäť oživil kreatívny riaditeľ Santa Monica Studios Cory Barlog.

Barlog sa podieľal na prvých dieloch a po absencii u veľkej časti vývoja God of War 3 bol povolaný späť do akcie, aby nezastaviteľného bojovníka priviedol späť k životu. Proces resuscitácie celej značky bol, ako sa na sériu patrí, priamo brutálny. Nová mytológia, nová zbraň, nový príbeh. Ako sa Kratos popasoval so svojím najnovším dobrodružstvom, zistíte v recenzii, ktorá je doplnená o naše video zo seriálu „Hráme...“, kde God of War predstavujeme prostredníctvom záberov z hrania a komentáre. Na video sa môžete pozrieť nižšie.

Obsah recenzie God of War

  1. God of War exceluje skvelým príbehom
  2. O výchove syna a krvavom zabíjaní
  3. Kratos v zajatí RPG žánru
  4. Cez Bifröst po vetvách Iggdrasilu až do Midgardu
  5. Svet God of War núti k preskúmavaniu
  6. God of War je horúci adept na hru roka
  7. Recenzia God of War: záverečné hodnotenie

God of War exceluje skvelým príbehom

Nikdy by som nečakal, že pri opise príbehu čohokoľvek zo série God of War budem toľko zväzovaný na jednej strane reštrikciami autorov, ktorí prosia o zachovanie niektorých prekvapení (a že sú naozaj veľké), a na strane druhej (a to najmä) vlastnej etiky. Príbeh nového God of War je totiž plný príbehových zvratov a hlavne prekvapení. Z toho dôvodu len jemne načrtnem úvodnú zápletku snáď len pre prípad, že ste posledného pol roka boli odrezaní od civilizácie a nevedeli, že Kratos vymenil grécku mytológiu za tú severskú.

God of War; Wallpaper: Kratos, sekera, ruiny

Jednou z hlavných zmien v novom God of War je výmena Kratovho arzenálu. Magická sekera Leviathan je však skvelou náhradou, ktorú si okamžite obľúbite.

Autori prezentovali aktuálny prírastok do God of War série ako tzv. Soft reboot, teda nový začiatok pre sériu, avšak s priznanou minulosťou. Pokiaľ ale patríte medzi fanúšikov, môžem vám prezradiť aspoň to, že ide v zásade o pokračovanie (tj. God of War 4) a narazíte na veľa momentov, ktoré vo vás vyvolajú nefalšovaný hráčsky orgazmus a nostalgické spomienky na predchádzajúce Kratovo dobrodružstvo.

Jadro príbehu je ale úplne jednoduché a paradoxne ide o dôkaz, ako celá séria dospela. Predchádzajúce diely obsahovali niekedy až príliš zložitý príbeh, ktorý bol ale častokrát len zle spísanou zámienkou k tomu, aby ste mohli masakrovať gréckych bohov po desiatkach. Teraz má však Kratos celkom iné problémy – na krku má mladého syna, je v úplne novom prostredí a k tomu všetkému ho začína doháňať vlastná minulosť.

God of War; Gameplay: boh a bohyňa God of War; Gameplay: zamyslený Kratos God of War; Gameplay: had sveta

Obrázok 1: Na svojej ceste svetom God of War získate veľa zaujímavých spojencov. Obrázok 2: Kratov zádumčivý pohľad uvidíte pomerne často. Obrázok 3: Jedným z vašich priateľov sa stane aj obrovský Had Sveta.

O výchove syna a krvavom zabíjaní

Jedným z ústredných motívov God of War je syn Atreus, s ktorým sa musí Kratos vydať na dlhú cestu. Vďaka tomu vznikol pre sériu úplne nový prvok – v sprievode svojho potomka sa pohybujete prakticky po celú dobu. Autori však radi zdôrazňujú, že Atreova prítomnosť neslúži iba na to, aby mohla hra rozprávať životný príbeh náhle dospelejšieho a vyzretejšieho Krata. Táto dvojica totiž prináša nielen zaujímavý a často veľmi emotívny príbeh, ale hlavne úplne novú hrateľnosť.

Atreus je hodnotným spoločníkom v boji, kedy síce sám nikoho nezabije, ale je schopný niektorých protivníkov omráčiť alebo im aspoň ubrať zdravie, a pretože bojuje takmer len pomocou luku, dokáže sa väčšinou udržať mimo epicentrum boja, čo zapadá do filozofie hry, keď najmä z počiatku nie je veľmi schopným bojovníkom. God of War si tak zachováva konzistenciu vo všetkých svojich oblastiach, čo býva častý kameň úrazu akčných adventúr.

Malý syn sa však vďaka výcviku svojho otca rýchlo zlepšuje a vy mu za získané skúsenosti odomykáte nové schopnosti. Atreus tak celkom skoro dokáže aj skočiť na nepriateľa a zraziť ho k zemi, ak potrebuje Kratos pomoc. Inovatívny je tiež spôsob, akým Atreovi zadávate príkazy. Neustále síce hráte v úlohe Krata, ale vďaka šikovne riešenému ovládaniu môžete jedným tlačidlom vydať pokyn na streľbu z luku na vybraných nepriateľov, takže vo výsledku kontrolujete dve postavy naraz, čo skvele funguje a nebojím sa tento prvok označiť za takmer revolučný.

Veľmi dôležité však pre mňa bolo to, že tá povestná chémia pracuje skvele nielen v bitkách, ale aj počas príbehových sekvencií alebo len pri obyčajnom prieskume severských svetov. God of War sa minimálne vyrovnalo umeniu dialógov z Uncharted 4 alebo The Lost Legacy a ich schopnosti posúvať príbeh aj v rámci obyčajného tárania. Už tak problematické budovanie vzťahu otca a syna je okorenené Kratovým božstvom a samozrejme tiež množstvom ďalších mytologických problémov. Prvýkrát v sérii budete God of War hrať nielen kvôli ďalšiemu krviprelievaniu, ale aj preto, aby ste zistili, ako sa títo dvaja chlapíci pobijú so svojím osudom.

God of War; Gameplay: Atreus God of War; Gameplay: boss

Obrázok 1: Atreus sa väčšinou dokáže postarať sám o seba, stále je to ale malý chlapec. Obrázok 2: Obrovskí nepriatelia, akým je tento drak, nechýbajú ani v tomto dieli God of War.

Kratos v zajatí RPG žánru

Predchádzajúce diely vyzerajú v porovnaní s aktuálnym rebootom ako obyčajné koncepty niečoho, čo až v roku 2018 rozvinuli autori do nevídaných rozmerov. A je jedno, či rozprávame o príbehu, hrateľnosti alebo svete, v ktorom sa pohybujete. Podobne je na tom aj príklon k RPG. Doteraz sa vaše počínanie zameriavalo na zbieranie červených orbov, ktorých ste potom vymieňali za nové kombá. To je tu nahradené robustným, ale veľmi dobre fungujúcim systémom získavania skúseností a špeciálnej hernej meny.

Na svojich dobrodružstvách Kratos a Atreus zbierajú suroviny, ako je potrebná svartalfheimská oceľ alebo niflheimská zliatina, z ktorej si potom môžu u trpaslíkov ukovať brnenie úplne nové, alebo to pôvodné vylepšiť. Z počiatku budete možno trochu zmätení z veľkého množstva surovín, tu zase mohli autori mierne ubrať. Hra ponúka nečakane bohatú ponuku jednotlivých častí brnenia, ktoré sa líšia najmä v zložení atribútov. Niektoré zvýšia silu vašich útokov, iné podporia účinok magických rún alebo navýšia zdravie. Svojho Krata si tak možno doslova zostaviť podľa toho, akým štýlom bojujete.

God of War; Gameplay: boj God of War; Gameplay: suboj s trollom God of War; Gameplay: souboj

Obrázok 1: Pokiaľ Atreovi nedávate konkrétne príkazy, bojuje úplne sám. Obrázok 2: V súbojoch sa budete veľmi často stretávať s presilou protivníkov. Obrázok 3: Štít je veľmi podstatnou súčasťou súbojového systému God of War a ponúka nečakane veľa spôsobov využitia.

To isté platí aj o zručnostiach, ktoré si kupujete za získané skúsenostné body. Jednotlivých skillov je požehnane a aj v tomto smere God of War neuveriteľne dospelo. Kombinovať jednotlivé útoky, zostavovať kombá a úplne organicky využívať rôzne štýly boja je možné veľmi rozmanitými spôsobmi a je dosť dobre možné, že sa spôsob, akým bojuje váš Kratos, bude od toho môjho úplne odlišovať. O niečo menej vylepšujete aj samotného Atrea. Kupujete mu dokonalejšiu zbroj, odomykáte nové schopnosti a vylepšujete vlastnosti jeho luku.

Zmieniť sa samozrejme musím o novej ikone Kratovho arzenálu. Sekera Leviathan strieda ikonické Čepele Chaosu, a zatiaľ čo z prezentačných materiálov sa Leviathan zdal byť minimálne schopným nástupcom, po rýchlom zoznámení vám bude ihneď jasné, že toto je najlepšia zbraň, ktorú kedy akýkoľvek superhrdina držal v rukách. Variabilita použitia je fantastická, rovnako ako jednotlivé útoky a ich kombinácie, ktoré na seba výborne nadväzujú a každý súboj potom vyzerá ako vopred pripravená akčná snímka. Najväčšiu pochvalu si však zaslúžia efekty pri hádzaní a najmä chytaní sekery späť do rúk. Tomuto môže konkurovať snáď len filmový Thor a jeho Mjollnir.

God of War; Gameplay: zbroj God of War; Gameplay: sekera

Obrázok 1: Vylepšiť Kratovu zbroj na maximum si vyžaduje podstatne viac času a najmä excelentné výkony pri súbojoch. Obrázok 2: Sekeru Leviathan sa autorom God of War podarilo stvárniť úplne skvele a jej efekty vás budú baviť aj po desiatkach hodín strávených v hre.

Cez Bifröst po vetvách Yggdrasilu až do Midgardu

Že je v hre naozaj aj Thor vás najskôr príliš neprekvapí. Ak ste ale mali podobne ako ja obavy, či novému svetu budete rozumieť, nemusíte sa báť. Najmä ak ste videli aspoň jeden diel z filmového Thora, budete v God of War ako doma. Všetkému velí Všeotec Odin, ktorý zjednocuje alebo naopak bojuje s ostatnými svetmi, a cestujete pomocou Bifröstu, ktorý je spojený so všetkými svetmi prostredníctvom vesmírneho stromu Yggdrasilu. Skrátka a dobre, stará dobrá klasika severskej mytológie, snáď len v niečo krvavejšom podaní.

God of War; Gameplay: cestovanie medzi svetmi God of War; Gameplay: boh God of War; Gameplay: lore

Obrázok 1: Vesmírny strom Yggdrasil sa dočkal v God of War fantastického stvárnenia. Obrázok 2: Stretnete menej aj viac známe postavy severskej mytológie. Obrázok 3: Zložitosti severských krajín a ich minulosť poodhalia Atreus a jeho preklady drevených kroník.

S rýchlym napojením na novú mytológiu pomôže aj samotný Atreus, ktorý celý svet ukazuje Kratovi, ktorý pochádza z antickej Sparty a severské krajiny a ich zvyky veľmi nepozná. Podobne ako on sa ale rýchlo v krajine zorientujete, to ale len preto, aby vás hra v ďalších hodinách neprestávala udivovať. Predovšetkým to sú lokácie – obrovské, nádherné a plné života – a niekedy aj skvelá výprava, ktorá spomínaného filmového Thora necháva ďaleko za sebou.

Autori sa rozhodne prekonali, pretože vytvorili nielen samotný Midgard, teda hlavnú domovinu ľudí, ale aj všetkých osem zostávajúcich svetov severskej mytológie. Pozriete sa tak napríklad do Jötunheimu, krajiny ľadových obrov, Svartálfaheimu, ktorý obývajú temní elfovia, či Helu, severskej obdoby pre Krata tak známeho podsvetia. Najmä Midgard ponúkne obrovské, no detailné prostredie, v ktorého strede sa nachádza dúhový most Bifröst obklopený obrovským, pritom plne prístupným jazerom. To obýva Had Sveta a podľa toho, ako sa pohybuje, dvíha sa a zase klesá vodná hladina, ktorá odhaľuje inak nedostupné miesta.

God of War; Gameplay: most k Bifröstu God of War; Gameplay: Yggdrasil

Obrázok 1: V samotnom strede každého sveta je most Bifröst, ktorý sa pohybuje podľa toho, do akého sveta plánujete cestovať. Obrázok 2: Ani pri cestovaní medzi svetmi neuvidíte žiadny loading, jednoducho sa prejde vetvami Yggdrasilu.

Svet God of War núti k preskúmavaniu

Aj čo sa týka roly prostredia získalo God of War úplne nový prístup. Preč je lineárny postup vopred naskriptovanými tunelmi. Príbehové misie sú síce presne napísané, ale kedykoľvek ich môžete prerušiť a venovať sa preskúmavaniu jednotlivých svetov, k čomu vás bude Atreus často vyzývať. V zásade to ale nie je ani potrebné, pretože prostredie God of War je tak pohlcujúce, že aj napriek skvelému deju sa radi čas od času budete venovať vedľajším úlohám, ktoré ale sami o sebe rozprávajú ďalšie veľmi zaujímavé príbehy.

God of War; Gameplay: čarodejnica God of War; Gameplay: mapa Midgardu God of War; Gameplay: drak

Obrázok 1: Každý svet ponúkne úplne odlišný vizuálny štýl, najviac však svojou diverzitou prekvapí Midgard. Obrázok 2: Ten je zaujímavý nielen množstvom herného obsahu, ale aj svojou rozlohou. Obrázok 3: Príbehové misie sú variabilné a postavia vás pred rozličných nepriateľov.

Popravde som z prvých dvadsiatich hodín v hre strávil minimálne polovicu rôznymi vedľajšími aktivitami. S každým objaveným ostrovom, skrytou jaskyňou či prístavom sa zoznamujete s príbehmi severskej mytológie, získavate nových priateľov a samozrejme tiež suroviny a vybavenie, vďaka ktorému je následný priechod hrou čiastočne jednoduchší a oveľa zaujímavejší, pretože si odomknete nové schopnosti skôr, než keby ste sledovali len hlavnú príbehovú linku.

Tá vám vystačí na približne 25 hodín, čo je rozhodne sympatické číslo. S radosťou však musím konštatovať, že príbeh nie je umelo naťahovaný a len málokedy vás zavedie do už navštívených lokácií. Naopak, najmä ku koncu je spád príbehu obrovský a vy sa modlíte, aby celé to dobrodružstvo ešte neskončilo. Ale viete čo? Dohraním hlavnej dejovej linky God of War rozhodne nekončí. Okamžite som sa vydal do plnenia početných vedľajších aktivít a rýchlo som nadobudol pocit, že vlastne v príbehu aj naďalej pokračujem. Atreus a Kratos majú ďalšie doteraz nepočuté rozhovory a príbehová sebestačnosť vedľajších aktivít je len ďalším príjemným prekvapením. God of War vás jednoducho nepustí, kým celý Midgard a priľahlé svety nebudú žiť aspoň chvíľu v mieri.

God of War; Gameplay: plavba God of War; Gameplay: dedina God of War; Gameplay: loďka

Obrázok 1: Pohyb medzi vzdialenejšími miestami prebieha takmer výhradne na lodi. Obrázok 2: Aj napriek rozľahlosti všetkých svetov si budete všímať najrôznejšie detaily, ktoré dodávajú hre na uveriteľnosti. Obrázok 3: Pri každej plavbe sa budú Kratos a Atreus rozprávať, takže sú aj tieto chvíľky zaujímavé.

God of War je horúci adept na hru roka

Najnovší prírastok do série o sparťanskom zabijakovi bohov prekonal už tak vysoké očakávania vo všetkých smeroch. Neuveriteľne dospelý a hlboký príbeh je okorenený rodičovskými problémami a zároveň Kratovu temperamentnú náturou. Rozhodne však nečakajte nejakú adaptáciu na putovanie Joela a Elie z The Last of Us, God of War frčí na úplne inej vlne. Vyspelejší je aj súbojový systém, kedy je kamera posadená priamo za Kratov chrbát a sníma ho z podstatne väčšej blízkosti. Všetko je intenzívnejšie, dynamickejšie a odvážim sa povedať (a to ako fanúšik predchádzajúcich dielov) tiež zábavnejšie. Len kamera samotná je podivuhodným prvkom, prepláva si medzi postavami podľa svojej ľubovôle a ponúka tak pútavý filmový zážitok. Počas celej hry neuvidíte jediný strih.

Zážitok z hry je o to zaujímavejší, keď si uvedomíte, že za celú hru nestretnete žiadnu nahrávaciu obrazovku. Aj napriek tomu, že God of War ponúka niekoľko veľkých svetov, nikdy neuvidíte žiadny loading. Áno, občas si hra pomôže napríklad krátkym pobytom v Bifröste, aby sa stihol nahrať nový svet, ale aj počas toho Krata ovládate a môžete sledovať dianie okolo. Keď navyše zmieňujem deväť svetov, ktoré spája vesmírny strom Yggdrasil, musím dodať, že tri z nich vám zostanú na príkaz Odina uzamknuté. Hra samotná síce nič neprezradí, ale je zrejmé, že sa pripravuje minimálne jedno DLC.

God of War; Gameplay: mŕtvy obor God of War; Gameplay: vrchol Midgardu

Obrázok 1: Rozľahlosť niektorých lokácií je obdivuhodná a pre sériu rozhodne neobvyklá. Obrázok 2: Sneh, piesok alebo zelená tráva. Všetko vyzerá v novom God of War úplne fantasticky.

K vizuálnemu spracovaniu nie je snáď potrebné nič dodávať. Stačí sa pozrieť na obrázky v článku alebo ideálne naše video Hráme... God of War, ktoré nájdete v úvode recenzie. Tohtoročný God of War je novým míľnikom vo vizuálnom spracovaní akčných adventúr so svojimi realistickými textúrami, fantastickým nasvietením či úchvatnými časticovými efektmi. Po hrateľnosti aj technologickej stránke ide o videoherný klenot, ktorý bude jednoznačne bojovať o titul najlepšej hry roka 2018.

Nemôžem inak než všetkými desiatimi nové Kratovo dobrodružstvo odporúčiť a zároveň dodať, že táto recenzia je len malou ochutnávkou. „God of War 4“ ponúka hneď niekoľko fantastických zvratov a prekvapení, u ktorých budú najmä fanúšikovia série zažívať záchvaty nekontrolovateľnej radosti a nadšenia. Vydarené české titulky sú len čerešničkou na torte. Lepší reštart série si snáď fanúšikovia ani autori nemohli priať.

God of War; Wallpaper: útok zhora

Záverečná exekúcia väčších protivníkov nechýba ani tentoraz, s dospelosťou príbehu však ubudla ich brutalita a krvavosť.

Recenzia God of War: záverečné hodnotenie

Hodnotenie 100% Alza.sk
Hlavné parametre: Hrateľnosť
100 %
Audiovizuálne spracovanie
100 %
Znovu hrateľnosť
75 %
God of War; recenzia

Klady

  • Skvelý príbeh
  • Fungujúca spolupráca otca so synom
  • Spracovanie severskej mytológie
  • Dobre fungujúci súbojový systém
  • Detailný a rozsiahly herný svet
  • Pútavé vedľajšie aktivity
  • České titulky

Zápory

  • Možno až príliš surovín na výrobu brnenia
Filip Němec

Filip Němec

Hry boli mojím najlepším priateľom aj milenkou už od detstva. O hrách som začal písať už na strednej škole, čím som vysedávanie pri herných strojoch ospravedlňoval najskôr pred rodičmi a teraz pred manželkou. V minulosti som vo forme textu aj herných relácií prispieval do magazínov ako Games.cz, Eurogamer.cz či Zing.cz. V Alza Magazíne mám na starosti herné konzoly všetkého druhu a z hier potom najmä preteky, v osobnej rovine som navyše hlavným strojcom vyostrených diskusií medzi konzolistami a PC Master Race.

Novinky – God of War

  1. (01.04.18) Dva nové vývojárske denníčky približujú úlohu Atrea a vznik sekery Leviathan
  2. (19.03.18) God of War si už vyskúšali niektorí novinári, hra sa tiež prezentuje novými zábermi a reklamou
  3. (09.03.18) Sony predstavilo svoj God of War PS4 Pro Bundle
  4. (24.01.18) Príbehový trailer odhaľuje dátum vydania a ďalšie informácie
  5. (09.01.18) God of War predstavuje nový súbojový systém
  6. (05.01.18) Ako „znovuobjaviť už preskúmanú cestu“ a kam sa God of War vydá nabudúce
  7. (09.12.17) God of War bude poriadny kúsok, tešiť sa vraj môžeme na 25 – 35 hodín herného času
  8. (03.11.18) Nový trailer God of War z Paris Games Week ukazuje efektívnu bojovú spoluprácu otec-syn

Dva nové vývojárske denníčky približujú úlohu Atrea a vznik sekery Leviathan

(Update 01.04.18) Ako sa približuje dátum vydania, začínajú nás autori zásobovať zaujímavými útržkami z pripravovaného God of War, a to najmä vo forme trailerov a vývojárskych denníčkov. Aktuálne sa vývojári zamerali na dve veľké novinky – Kratovho syna Atrea a sekeru Leviathan. Predovšetkým prítomnosť Kratovho potomka je niečo, vďaka čomu sa objavuje množstvo otázok a najmä aj pochýb. Ako už sme ale písali v našom skoršom update, podľa prvých ohlasov je nové partnerstvo zabijaka bohov a jeho syna spracované veľmi dobre a Atreus rozhodne nie je guľou na nohe.

Jeet Shroff zo Santa Monica Studios sa vo videu zasvätenom Atreovi rozhovoril o jeho úlohe v hre. Sám Kratos je totiž typ bojovníka, ktorý pomoc rozhodne nepotrebuje a Atreus nemá byť niekým, kto by na seba v súbojoch strhával pozornosť. Tá patrí výhradne Kratovi. Je však akýmsi mostíkom k tomu, aby sme sa v sérii God of War mohli vydať na neprebádanú cestu, ktorá ukáže Krata v úplne novom svetle.

Mnoho vývojárov sa pri práci na chystanom God of War stalo rodičmi, čo bolo obrovským zdrojom nápadov pre stvorenia Atrea. Jeet Shroff niektoré okamihy v hre opisuje ako klasickú adaptáciu momentov, kedy dieťa odveziete do školy a ono sa popoludní vráti s päťkou z testu. Inak povedané, váš vzťah má dobré aj zlé momenty. Jednou z Atreových príležitostí, ako vyniknúť, je prepojenie so svetom severskej mytológie. Dokáže čítať starodávne runy a zjavne je aj veľmi bystrý, pretože sa bude hodiť pri riešení najrôznejších hádaniek.

V zmysle boja o Atreovi hovoria autori skôr ako o ďalšej zbrani, ktorú môže Kratos využiť, než ako o pomocníkovi. Toto tvrdenie podporuje aj samotná hrateľnosť, pretože Atreove útoky možno pomocou jedného tlačidla veľmi presne ovládať a takisto bude možné jeho schopnosti všemožne vylepšovať. Autori však veľmi nehovoria o Atreovej úlohe v príbehu, čo je zrejme aj zámer. Naše hráčske zmysly nám však napovedajú, že v tomto smere bude nové God of War zaujímavým dobrodružstvom.

Recenzie na God of War budú môcť vyjsť už 12. apríla

V ďalšom videu, ktoré sa zameriava na sekeru Leviathan, kreatívny riaditeľ štúdia Cory Barlog priznáva, že Blades of Chaos sú nesmierne ikonické. Každý ich pozná a každý ich miluje. Nová zbraň tak logicky musela byť úžasná, aby sa svojim predchodcom minimálne vyrovnala. Cory vraj v samotných začiatkoch vývoja znázorňoval Krata práve so sekerou a táto predstava sa nakoniec ujala. Že bude môcť Kratos sekeru Leviathan aj hádzať, vraj bolo rozhodnuté už pomerne skoro, až neskôr ale prišiel jeden z dizajnérov s nápadom, že by ju mohol Kratos tiež privolávať späť.

Oproti predchádzajúcim hrám je príjemnou novinkou upraviteľnosť hlavnej zbrane. Zatiaľ čo predtým bolo možné len odomykať rôzne špeciálne schopnosti, Leviathan má hneď niekoľko častí, ktoré sa dajú rôzne vylepšovať a meniť. Schopnosti sekery si tak každý hráč bude môcť namixovať podľa svojho herného štýlu, čo znie veľmi zaujímavo. Kým upgradovať bude možné jednotlivé časti zbrane, ako je čepeľ alebo porisko, najviac nás asi budú zaujímať dva sloty pre magické runy, ktoré bude možné rôzne kombinovať alebo ich efekty aj synergicky prepojiť.

Vydanie God of War je stanovené na 20. apríla, a hoci nás autori zasypávajú novými materiálmi, stále toho o hre veľmi veľa nevieme. Prečo Kratos vymenil pôsobisko, kde sa vzal Atreus alebo prečo Krata prenasledujú kvôli jeho minulosti? Odpovede však získame už veľmi skoro. Embargo na recenzie by navyše malo padnúť už 12. apríla, čo je dosť nezvyčajné a znamená to len jediné – Sony novému God of War naozaj verí.



God of War si už vyskúšali niektorí novinári, hra sa tiež prezentuje novými zábermi a reklamou

(Update 19.03.18) S blížiacim sa dátumom vydania začína Sony prezentovať God of War aj novinárom. Vybraní jedinci si mohli zahrať prvé dve hodiny z hry a dojmy sú zatiaľ veľmi pozitívne. Chválu žne nový súbojový systém aj spolupráca Krata a jeho syna Atrea, o ktorej sme sa rozpísali v predchádzajúcej novinke. Tieto nové prvky vraj fungujú veľmi dobre, všetko tak zatiaľ nasvedčuje tomu, že by mohlo ísť o ďalší PlayStation 4 hit roka 2018.

God of War; Atreus a Kratos na lovu

Zo všetkého najskôr musí Kratos naučiť Atrea loviť. Nie pre zábavu, ale pre prežitie. A zabijaka bohov evidentne vytáča, že jeho syn v tom zo začiatku nie je príliš dobrý.

Z noviniek možno spomenúť najmä to, že Kratos nebude od svojej minulosti úplne odstrihnutý, hoci sa o to sám pokúša. Bližšie nešpecifikované udalosti ho donútili uchýliť sa do anonymného ústrania, ktoré sa pokúša nájsť v Midgarde. Akú úlohu v tom hrá jeho syn Atreus, ale zatiaľ nevieme. Isté je z hrateľnej ukážky naopak to, že hneď na začiatku hry Krata jeho minulosť doženie, takže hra ako taká na jeho minulé bitky rozhodne nezabudla. Sám Atreus však svojho otca považuje maximálne za schopného bojovníka, o jeho krvavej histórii alebo dokonca božskom pôvode však vôbec nič netuší. Je prinajmenšom zaujímavé uvažovať, kedy a ako to celé „praskne“ a Kratos bude musieť vyjsť s pravdou von.

God of War; Atreus a Čarodejnica God of War; Atreus a Kratos God of War; Kratos a Atreus v bitve

Obrázok 1: Na svojej výprave sa stretnete množstvom symbolov severskej mytológie, vrátane tejto čarodejnice. Obrázok 2: Niežeby Atreus potreboval pár zaúch, niektoré požiadavky jeho otca sa mu ale príliš nepozdávajú. My sa mu ani nečudujeme. Obrázok 3: V boji je však Atreus schopným pomocníkom.

Prvé dojmy novinárov tiež potvrdzujú skvelé vizuálne spracovanie, ako je už u PlayStation exkluzivít zvykom. Vyzdvihnúť treba detailnosť prostredí hýriacich veľmi kvalitnými textúrami, ktoré vytvárajú na prvý pohľad reálne kulisy deviatich svetov Midgardu, na druhej strane ale dokážu perfektne podčiarknuť umelecké fantasy stvárnenie severskej mytológie. God of War taktiež ponúkne volumetrické nasvietenie, prepracovaný motion blur efekt, fantastické časticové efekty ohňa a čiastočne zničiteľné prostredie. V zásade tak máme od novinárov, ktorí mali tú možnosť si nové God of War zahrať, potvrdené, že hra je kvalitná po stránke hrateľnosti aj vizuálu. Zostáva teda už len vydržať do apríla, kedy hra vyjde na PlayStation 4.

Nová porcia videí – zábery z hrania, vysvetlenie súbojového systému a TV reklama

Urobiť si obrázok o úvode hry môžete z nových uverejnených záberov, kde sa Kratos a jeho syn Atreus vydávajú na nebezpečnú cestu. Akčné pasáže sú prekladané takzvanými otcovskými radami o bojovaní a zmysle života, pričom je evidentné, že Kratos aj Atreus nie sú zo svojho nového vzťahu úplne nadšení. Na skvelé súboje sme v sérii God of War zvyknutí, rozmer srdcervúceho rodinného príbehu, hoci prešpikovaného brutálnou elimináciou mýtických nepriateľov, je však niečo úplne nové. Niečo, na čo sa rozhodne v roku 2018 tešíme.

V ďalšom novom videu sa autori rozhovorili o súbojovom systéme. V podstate potvrdzujú to, o čom sme písali už v našom update z januára. Lepší obrázok si však urobíte vďaka videu, na ktoré sa môžete pozrieť nižšie. Poslednou z porcie video obsahu je skvelá CGI reklama, ktorá odráža chémiu medzi Kratom a jeho synom, ale tiež ukazuje prostredia, rozličných nepriateľov a predovšetkým láka na 20. apríl, kedy God of War vychádza pre PlayStation 4.



Sony predstavilo svoj God of War PS4 Pro Bundle

(Update 09.03.18) Vydanie veľkého exkluzívneho titulu spoločnosti Sony sa blíži a pre firmu to znamená veľký test. Séria si dala päťročnú prestávku, takže sú nervózni vydavatelia aj samotní vývojári. Sony nechce nič nechať na náhodu a možno aj preto oznámila špeciálnu PlayStation 4 Pro edíciu pri príležitosti vydania God of War.

Ako môžete vidieť, ide o tematicky ladenú konzolu a ovládač. Farebné vyhotovenie je predovšetkým strieborné a sivé, čo miestami dopĺňa temnejšia sivá a žltá. Na hornej časti konzoly je vyobrazený strom zručností Kratosa, ktorý sa v hre bude používať na vylepšovanie sekery Leviathan. Na prednej strane môžete vidieť rozličné runy, ktoré predstavujú oblasti z hry God of War, do ktorých sa pozrieme. Ovládač vyzerá v porovnaní so samotnou konzolou ako chudobnejší príbuzný, ale aj tak ide o príjemný doplnok pre fanúšikov.

Ovládač aj konzola (čo je inak štandardné 1 TB PlayStation 4 Pro) sú dostupné v limitovanej edícii God of War PS4 Pro. Tá obsahuje samotnú hru a bližšie nešpecifikovaný „digitálny obsah“. Edícia bude k dispozícii v oficiálny deň vydania God of War, ktorý je naplánovaný na 20. apríla. Cena pre západný trh je 400 amerických dolárov, takže tento bundle stojí presne toľko, ako klasické PS4 Pro. Limitovaná edícia je k dispozícii v rámci predobjednávok aj na Alze, a to samostatne, aj vrátane konzoly.

Mikrotransakcie v God of War nenájdeme

Mikrotransakcie v poslednej dobe hýbu herným svetom a táto pre mnohých viac ako malá „nepríjemnosť“ sa dotkla aj pripravovaného God of War. Paniku u fanúšikov vyvolal celkom nevinný screenshot, na ktorom sa nachádzalo niečo, čo pripomínalo akúsi menu. Čoskoro sa objavili špekulácie, že God of War pôjde cestou mikrotransakcií, čo však vzápätí vyvrátil riaditeľ Cory Barlog.

God of War; PS4 Pro Bundle God of War; PS4 Pro Bundle

Obrázok 1: Špeciálna edícia pre God of War, PlayStation 4 Pro bundle. Obrázok 2: Okrem konzoly nájdete v edícii tiež hru a ďalší digitálny obsah.

Ten na otázku, či bude hra obsahovať lootboxy, jednoznačne odpovedal: „V žiadnom prípade!!!“ („No freaking way!!!“). Spoločnosť Sony neskôr potvrdila, že God of War skutočne žiadny systém mikrotransakcií nemá. Táto forma platby je poslednou dobou veľkým tŕňom v oku mnohých hráčov a napríklad taký Star War: Battlefront 2 na ňu výrazne doplatil. Tu sa ale zatiaľ zdá, že Kratovi a jeho synovi Atreovi nič nestojí v ceste a o chvíľu sa s nimi (dúfajme) stretneme v severskej divočine.



Príbehový trailer odhaľuje dátum vydania a ďalšie informácie

(Update 24.01.18) Konečne to máme čierne na bielom. Vývojári zo Sony Santa Monica sa dlho hrali na tajnostkárov, teraz už však vieme, že najnovšie God of War vyjde 20. apríla. Fanúšikovia však v príbehovom traileri nájdu oveľa viac zaujímavých informácií než len dátum vydania. Ukážka je oproti predchádzajúcim videám podstatne bohatšia na zaujímavé scény, ktoré osvetľujú, s čím zo severskej mytológie bude mať Kratos dočinenia a možno si z nich tiež vytiahnuť pár informácií o vzťahu Atrea k jeho otcovi aj matke.

Jej osud bude pravdepodobne spečatený už na začiatku hry a Kratos sa tak so svojím potomkom vydá najprv jej telo spopolniť a pozostatky potom následne rozprášiť tam, kde si sama priala. Potvrdili sa tiež špekulácie o tom, že Atreus nemá zo začiatku tušenie o pravom pôvode svojho otca a pravdepodobne tiež o tom, že je poloboh. Situácie, ktorým však budete v hre čeliť, dajú aj neskúsenému potomkovi jasné indície, že Kratos nie je obyčajný smrteľník.

God of War; Kratos, Atreus, konverzácia God of War; Kratos, Atreus, North, enemy

Obrázok 1: „Zabil si už niečo tak veľké?“ Pýta sa v traileri Atreus svojho otca. Obrázok 2: Aj v najnovšom God of War vám poskytnú pomoc tie najrôznejšie mýtické bytosti.

Kratos sa očividne v God of War o informácie zo svojej minulosti nechce príliš deliť, avšak ak je Atreus jeho syn, musel chtiac-nechtiac niečo po oteckovi zdediť. Možno teda očakávať prechod z výčitiek v štýle: „Prečo si mi dočerta nepovedal, že si poloboh?“ K otázkam typu: „Ja som tiež poloboh?“ Zo záveru príbehového traileru už snáď ani nemôže byť pochýb o tom, že nás v apríli čaká nadupaná porcia krvavého zabíjania a pravdepodobne sa dočkáme aj nejakých easter eggov a narážok na predchádzajúce Kratovo dobrodružstvo.



God of War predstavuje nový súbojový systém

(Update 09.01.18) Jedným z dôvodov náhleho úpadku série bol stále rovnaký súbojový systém, ktorý podporoval vysoko sadistickú povahu „starého“ Krata, ktorý sa nebál masakrovať desiatky nepriateľov. Nový severský Kratos je však o niečo rozvážnejší, pretože samotné súboje sú podstatne viac taktickejšie. Masochistické dekapitácie nepriateľov mu síce stále nie sú cudzie, zmena zbraňového arzenálu ale jasne vyústila v značne odlišný spôsob boja.

God of War; Kratos, Axe, Leviathan

Severský Kratos bude musieť oveľa starostlivejšie vyberať svojich nepriateľov. S tými najsilnejšími mu pomôže jeho syn Atreus alebo tiež okolité prostredie.

Blades of Chaos boli skvelým nástrojom, ktoré dokázali ničiť hneď niekoľko nepriateľov naraz. Nové God of War bude ale predovšetkým o prioritách, ktoré prisúdite jednotlivým nepriateľom. Sekera Leviathan je síce stále veľmi mocnou zbraňou, ale sústrediť sa môžete spravidla len na jedného protivníka a postupnosť, s akou budete k súperom pristupovať, má byť podľa tvorcov kľúčová.

Nie že by súboje mali vždy jedno riešenie, práve naopak. Štýlu boja ale budete musieť prispôsobiť svoje konanie. Môžete sa napríklad vrhnúť na tie najväčšie monštrá a nechať zatiaľ synáčika Atrea šípmi ostreľovať slabšie moštrum, ktoré by vás len zdržiavalo. Nie vždy to však bude možné. Na niektorých protivníkov bude aj sekera Leviathan krátka a tak využijete synove schopnosti omráčenia nepriateľov. Atreus v God of War totiž sám veľa škody nenarobí, jeho šípy ale uštedrujú špecifický druh poškodenia, ktoré protivníkom neuberá veľa života, ale po chvíli ich omráči.

God of War; Hlava God of War: Artwork; giant

Obrázok 1: Aj severská mytológia ponúka nespočetné množstvo obrovských monštier, ktoré môžu slúžiť ako Kratovi obetný baránkovia. Obrázok 2: Spolupráca Krata a jeho syna Atrea má byť kľúčovou súčasťou nielen súbojov.

Interaktívne prostredie, vylepšovanie postavy a koniec fixnej kamery

V taký moment môže Kratos rýchlo priskočiť a predviesť sa s jednou zo svojich charakteristických a predovšetkým sadistických koncoviek, kde praskajú kosti, vyškriabavajú sa oči a čeľuste sa oddeľujú od seba. Autori God of War však zdôrazňujú, že riešení konfliktov bude vždy niekoľko. Podstatnú dávku inovácií prináša v tomto smere tiež prostredie, ktoré bude možné využívať vo svoj prospech. Na ťažších nepriateľov možno tak napríklad zhodiť skalný masív alebo využiť neďaleké vodné plochy.

Variabilitu herných štýlov potvrdzuje tiež možnosť modifikovať svoje vybavenie. Do sekery možno vložiť kúzelné runy, ktoré bude možno vylepšovať a vdýchnu Leviathanu nové schopnosti, ako je potrebné zmrazenie nepriateľov na krátky okamih. Aj možnosť hádzať Leviathan a po stlačení tlačidla si ho privolať podobne ako Thorov Mjölnir je špeciálnou schopnosťou jednej z rún, ktoré prinesú najmä elementárne bonusy. V God of War sa tak môžete tešiť okrem ľadu napríklad aj na oheň.

God of War; North, Bridge

Pekné artworky naznačujú, že prostredie God of War pre PS4 bude aj napriek mrazivému zasadeniu variabilné a snáď aj pastvou pre oči.

Príklon k RPG znamená tiež to, že za získané skúsenosti bude možné odomykať nové schopnosti, a to nielen pre seba, ale aj pre Atrea, ktorý má byť úplne sebestačnou postavu a neoceniteľným pomocníkom. Väčšia osobitosť nielen súbojov potvrdzuje aj (v sérii prvýkrát) dynamická kamera, ktorá je po novom posadená podstatne bližšie za Kratovo rameno, takže by najmä súboje mali byť podstatne intenzívnejšie. Zaujímavo vyznieva aj informácia, že za celú dobu hrania God of War nezaznamenáte jediný strih kamery, celá hra bude tzv. „One-shot“.



Ako „znovuobjaviť už preskúmanú“ a kam sa God of War vydá nabudúce

(Update 05.01.18) Ako už dobre viete, God of War opustil známu a prebádanú základňu gréckej mytológie a vydáva sa na sever. Kratos si „zaobstaral“ potomka, ktorý bude navyše plniť úlohu pomocníka a do hry sa tiež vkradli RPG prvky, bez ktorých si už snáď ľudia žiadnu akčnú adventúru nevedia predstaviť. Podľa Barloga je dosť možné, že sa budúce pokračovanie (po tomto titule) pozrie opäť na úplne iné miesto. Egyptská alebo mayská kultúra je momentálne v rebríčku amerických Santa Monica Studios na prvom mieste.

Barlog tvrdí, že grécka doba je pre God of War už jednoducho pasé. Chceli niečo nové a zaujímavé, čo nakoniec vyústilo v soft-reboot značky v severskej mytológii. Navyše to mayskou a egyptskou érou nemusí vôbec končiť a každá ďalšia inštalácia môže priniesť iné prostredie. To nám trochu pripomína spôsob tvorby hier Assassin´s Creed, kedy je väčšina dielov zasadená do inej doby.

God of War; Boss God of War; Kratos a syn

Obrázok 1: Poď si pre ranu sekerou, obluda! Obrázok 2: Kratos tu bude mať chvíľky, kedy sa len nerozháńa zbraňou a nemasakruje stovky nepriateľov.

Čo nie je tak ďaleko od pravdy, pretože sám Cory Barlog priznal, že by si želal, aby God of War rástol a zvyšoval svoju popularitu, ako napríklad séria Uncharted alebo Assassn´s Creed. Shannon Studstill sa dokonca zmienil o tom, že tento diel vôbec nemusel vzniknúť. Veľa ľudí si totiž v Sony myslelo, že by si značka God of War mala takpovediac „odpočinúť“ po nejednoznačnom prijatí posledného God of War: Ascension. Čo v preklade znamená, že sa uloží k večnému spánku a v horšom prípade sa na ňu zabudne. Barlog sa vraj musel veľmi snažiť, aby všetkých ostatných presvedčil o pokračovaní.

God of War dostane české titulky

Podľa Studstilla a Barloga vraj začala séria upadať a hráčom sa God of War opozerala. Bolo to stále to isté – tvrďas Kratos zabíja jedného boha za druhým, ale... čo ďalej? Toto bolo pre vývojárov znamenie, že je potrebné sa posunúť a skúsiť titul nejakým spôsobom oživiť.

God of War; Kratos, Suboj

Či už pôsobí God of War (2018) akokoľvek odlišne, stále je tu Kratos – zabijak bohov a totálny tvrďas. A čo, že sa presunul na sever a stal sa bradatým otcom?

Vzhľadom na to, že God of War (ktorého dátum vydania je stanovený na neurčité „niekedy v roku 2018“) doteraz nevyšiel, je ešte pomerne skoro na nejaké závery týkajúce sa iných dôb a mytológií. Zatiaľ len vieme, že nad tým tvorcovia uvažujú. A jedna dobrá správa pre našincov a najmä našich českých bratov na záver: tuzemská pobočka Sony oznámila, že sa God of War dočká českých titulkov. Navyše potvrdila, že je v pláne lokalizácia aj ďalších projektov.



God of War bude poriadny kúsok, tešiť sa vraj môžeme na 25 – 35 hodín herného času

(Update 09.12.17) Akčné adventúry sú zábavným a pre konzoly PS kľúčovým žánrom. Dôraz na prepracovaný singleplayer z nich však často robí síce výživné, ale krátkodobé záležitosti, ktoré sú zdatnejší hráči schopní sfúknuť za jeden deň. To býval aj prípad titulov z ikonickej série God of War, ktorej jednotlivé inštancie neprekročili (snáď s výnimkou druhého dielu) hranicu desiatich hodín na jedno zahranie.

To by sa malo zmeniť s vydaním God of War, teda s napäto očakávaným „mäkkým reboot“ série, fakticky ôsmou God of War hrou a sequelom k God of War 3... no, aby ste sa v tom vyznali, proste a jednoducho: God of War 2018 bude natoľko obsiahle, že by sa jeho herný čas mal podľa kreatívneho riaditeľa Santa Monica Studio, Coryho Barloga, vyšplhať až na 25 – 35 hodín. Vyhlásil to počas úvodnej prezentácie na PlayStation Experience 2017. Svet nového God of War toho vraj na objavovanie ponúkne množstvo a ciest vedúcich k cieľu bude hneď niekoľko – a bude samozrejme na hráčoch, akú si vyberú.

God of War; Boss God of War; Kratos

Obrázok 1: V God of War sa stretnete s najrôznejšími potvorami severskej mytológie. Obrázok 2: Kratos si nechal narásť bradu. Sympaťák, čo poviete?

Pokiaľ ide o dátum vydania, zatiaľ nie je potvrdený žiaden konkrétny termín, avšak podľa niektorých neoverených informácií by sme mohli počítať s marcom 2018. Na PlayStation Store sa dokonca na chvíľu objavil dátum 22. marec, aj keď ťažko povedať, či nešlo len o chybu... Nech už je to akokoľvek, dlho už na „God of War 4“ snáď čakať nebudeme.



Nový trailer God of War z Paris Games Week ukazuje efektívnu bojovú spoluprácu otec-syn

(Update 03.11.18) Poslednú poriadnu ukážku z gameplayu God of War sme mali možnosť vidieť na tohtoročnej E3. Od tej doby o vývojároch zo štúdia Santa Monica skoro nebolo počuť, a tak nie je divu, že sme do tohto nového paliva pre kotol vlaku menom Hype vkladali veľké nádeje. Či sa čakanie oplatilo, alebo mohli podľa vášho názoru tvorcovia poodhaliť predsa len niečo navyše, posúďte z traileru sami.

Ukážka je to rozhodne pekná a spolupráca medzi Kratosom a Atreom vyzerá efektne. Otázka však je, či bude aj skutočne efektívna – v traileri to tandemu otec-syn síce išlo od ruky, avšak ťažko povedať, nakoľko išlo o bežnú a spontánnu situáciu a nakoľko sme boli svedkami starostlivo naskriptovaného súboja. Aby z Atrea nakoniec nebolo skôr bremeno, ktoré sa vám bude pliesť pod nohami a vašu sekerku vracačku... nechajme sa prekvapiť. Dátum vydania stále nebol konkretizovaný, tešiť sa môžeme niekedy začiatkom roka 2018.

God of War; Kratos a Atreus God of War: Artwork; Súboj

Obrázok 1: Kratos si v novom diele God of War vyskúša rolu otca. Obrázok 2: Atreus by mal otcovi v súboji pomáhať najmä svojím lukostreleckým umením. Či ale nakoniec nespôsobí viac problémov ako úžitku, to budeme vedieť až po vydaní hry niekedy na začiatku roka 2018.

Obsah preview God of War

  1. God of War predstavuje soft-reboot celej série
  2. Zbohom, Olymp! God of War zavíta na sever
  3. God of War obohatia RPG prvky
  4. Kratos do súbojov vyfasuje nové zbrane, vrátane svojho syna
  5. God of War je vyvíjaný pre štandardné PS4, to znamená 30 fps

God of War pre PS4 predstavuje soft-reboot celej série

(06.07.17) Pravdepodobne najpodstatnejšie informácie pre všetkých fanúšikov slávneho zabijaka (nielen) bohov, ktorý ide zrejme s dobou a pod bradou mu tak po novom vlaje hipsterská brada, je fakt, že God of War začína takpovediac „nanovo“. Áno, ide stále len o „soft“ (mäkký) reboot, napriek tomu však bude tých noviniek dosť na to, aby hard-core fanúšikov predchádzajúcich, už siedmich dielov, a vôbec všetkých odporcov zmien rozbolela hlava.

Nie je náhoda, že v titule nenájdeme rímsku IV. Príbehovo síce na trojku God of War nadväzuje, ale všeobecne „sme chceli všetko prerobiť,“ povedal šéf projektu Cory Barlog, ktorý sa po niekoľkoročnej pauze opäť ujíma vývoja – čo je podľa nás pre konečný výsledok hry, ktorú Sony s veľkou slávou oznámila už na E3 2016, výborná správa. Začneme s určite najväčšou novinkou, a tou je príbeh, resp. prostredie, v ktorom budeme rôzne potvory aj ďalšie osadenstvo severskej mytológie zabíjať tentoraz.

God of War; Kratos, Atreus v lodi

God of War, God of War 2018 alebo tiež God of War 4 sa síce prezentuje iba ako „soft“ reboot, sám Kratos však túto zmenu vzal skutočne vážne. Namiesto Grécka Sever, namiesto mečov sekera... a namiesto vlka samotára „vzorný“ otec s potomkom na krku.

Zbohom, Olymp! God of War zavíta na sever

Áno, spoločnosť Kratos a syn presúva svoj krvavý podnik na sever. Aké budú jej vzťahy s miestnym božským panteónom, to je zatiaľ neisté, úplne pohodové spolužitie to však zrejme nebude. A môžete počítať s tým, že sa s nimi stretnete tvárou v tvár, pretože časovo sa God of War odohráva „kedysi pred Vikingami“, teda v čase, keď ich z pohľadu iných kultúr dosť krutí bohovia kráčali po Zemi. Z deviatich svetov severskej mytológie tak pravdepodobne navštívime okrem ľudského Midgardu aj božský Asgard či Vanaheim. Čo sa severskej mytológie týka, o nej sa môžete tiež mnohé dozvedieť v úspešnej „indie“ hre Hellblade: Senua's Sacrifice, ktorá čoskoro vyjde tiež na Xbox One.

Zvažovaná bola mimochodom aj egyptská mytológia, ale jej zameranie na civilizáciu príliš neladila s poňatím, ktoré sa tvorcovia rozhodli príbehu God of War prepožičať. Chladná a viac-menej ľudoprázdna divočina sa k novému Kratovi, ktorý v sebe objavil otca, a mentora svojho syna Atrea hodila oveľa lepšie. Presne tak, neľútostný, zúrivý bojovník vo svojom vnútri odhalil citlivejšie, oveľa vyrovnanejšie ja. Lepšie povedané, bude tak musieť urobiť, ak chce byť svojmu potomkovi dobrým otcom a predovšetkým ho ochrániť pred zlým svetom.

Atreus vie, že je jeho otec poloboh, avšak jeho rôznorodá minulosť zahŕňajúca aj súboj na život a na smrť s pánom Olympu Diom (Atreovým dedkom) mu je zatajená. Santa Monica zatiaľ ani nekomentovala totožnosť jeho matky, stredobodom celého príbehu God of War bude najmä to, „ako Kratos učí svojho syna byť bohom a ako Atreus učí svojho otca byť opäť človekom.“ Poetické, nemyslíte? Každopádne to vyzerá, že tak-„trošku“-podliaka Krata spoznáme z úplne inej stránky, čo znie prinajmenšom veľmi zaujímavo.

God Of War; Kratos God of War; Rodina Warhammer: Vermintide 2; Súboj

Obrázok 1: Kratos sa ujme novej roly otca. Obrázok 2: Totožnosť Atreovej matky zatiaľ nebola odhalená, avšak zo spôsobu, akým o nej Kratos a syn hovoria, sa zdá, že je pravdepodobne mŕtva. Obrázok 3: Kratos a Atreus sa na svojej ceste stretnú s rôznymi protivníkmi

God of War obohatia RPG prvky

Výrazné zmeny ale čakajú aj samotnú hrateľnosť God of War. Samozrejme, stále pôjde v prvom rade o bojovku, ale vplížia sa nám do nej aj RPG prvky, ktoré evidentne nemôžu chýbať už takmer v žiadnej akčnej adventúre, ako naposledy ukázal napríklad aj Assassins Creed: Origins. Tešiť sa preto môžeme napríklad na časovo obmedzenú a celkovo prekopanú schopnosť zúrivosti, postupné zdokonaľovanie lukostreľby či systém craftovania, pričom suroviny budeme nachádzať zrejme v priebehu celej hry.

Hoci vývojári pri prezentácii God of War stavajú do popredia singleplayerový zážitok (multiplayer po nie celkom vydarenej premiére v Ascencion chýba), momentálne sa zdá, že znovu hrateľnosťou Kratovho nového dobrodružstva príliš oplývať nebude. Svet God of War nie je otvorený a príbeh sa nebude nijako vetviť. Znamená to, že všetci hráči prežijú rovnaké situácie podobným spôsobom. V tomto smere sme, priznáme sa, čakali možno trošku viac. Na druhej strane nás teší skutočnosť, že sa niektoré z pofidérnych a nezábavných minihier minulých dielov už nevrátia.

God of War; Enemy God of War; Spánok

Obrázok 1: Kratos si v novom diele God of War vyskúša rolu otca. Obrázok 2: Atreus by mal otcovi v súboji pomáhať najmä svojím lukostreleckým umením. Či ale nakoniec nespôsobí viac problémov ako úžitku, to budeme vedieť až po vydaní hry niekedy na začiatku roka 2018.

Kratos do súbojov vyfasuje nové zbrane, vrátane svojho syna

Pokiaľ hovoríme o novinkách v God of War, nemožno pochopiteľne nespomenúť Kratosovej nové „pracovné“ nástroje. S vedomím, že krátke čepele na severe na nikoho dojem neurobia, zavesil svoje verné zubaté dýky na klinec a z arzenálu vytasil magickú sekerku. Tá dokáže veľa užitočných vecí, napríklad sa dá nabiť energiou prírodných živlov, vrhnúť proti dotierajúcim nepriateľom a neskôr čarovne privolať späť. Ako zbraň môže Kratos využiť aj svoj nový štít... a pre tých, ktorí problémy najradšej riešia ručne-stručne, je tu možnosť rozdať si to s protivníkmi len holými rukami.

Do zbraňovej kategórie de facto patrí aj Atreus. Aj keď celý God of War prejdeme v koži Krata, syn nám bude pomáhať nielen v príbehových scénach a pri riešení rôznych puzzle. Počas boja bude z luku páliť bleskové šípy a pri potýčke s väčšou skupinou nepriateľov vraj medzi ním a otcom dôjde k spravodlivému rozdeleniu práce – tatko sa postará o silnejšie potvory, potomok sa ujme likvidácie slabších jedincov. Uvidíme, ako to bude nakoniec fungovať a či nám chlapec nebude skôr prekážať.

God of War je vyvíjaný pre štandardné PS4, to znamená 30 fps

God of War; mountains

Grafické spracovanie God of War vyzerá na obrázkoch (ako už to tak býva) fantasticky. Isté obavy máme z limitu 30 snímok za sekundu, aj keď vývojári hráčov uistili, že majitelia PS4 Pro zvýšený výkon zaznamenajú.

Na záver sa zastavíme pri technickej stránke God of War. Pomerne zásadným posunom je prechod od zafixovaného pohľadu kamery z pohľadu tretej osoby známeho z predošlých dielov série do súčasnej, voľne nastaviteľnej pozície „za ramenom“. Podobne skvele (aspoň čo sa nás týka) znie aj správa, že hra bude jednoliaty celok, zabudnúť tak môžeme na otravné loading screeny. A aby toho nebolo málo, soundtrack si vezme na starosť Bear McCreary (Battlestar Galactica, The Walking Dead).

Oproti tomu z iného súdka je zase vyhlásenie, že God of War pobeží iba na 30 snímkach za sekundu. Autori už pred časom potvrdili, že je hra vyvíjaná pre štandardné PlayStation 4, hoci vyšší výkon v prípade PS4 Pro vraj určite pocítime. Grafika ako taká vyzerá v traileroch parádne, dúfajme teda, že sa niečoho aspoň veľmi podobného dočkáme aj na našich domácich konzolách.

i Pozrite sa na všetky články z hernej sekcie!
i Mohlo by vás zaujímať

God of War vychádza 20. apríla exkluzívne pre PlayStation 4.

4,9 299×
God Of War – PS4
Hra na konzolu – PS4/PS4 Pro, PS5 (s mechanikou), krabicová verzia, žáner: akčný, – Vo svete plnom príšer, drakov a bohov leží celá zodpovednosť na tvojich pleciach. Otázkou je, ako dokážeš napraviť chyby minulosti a ochrániť tak svoju budúcnosť, keď je tvoj život plný krvi a chaosu?
Zľavnené -55 %
7,99 € 17,90 €
Na sklade 3 ks
Objednávací kód: MSX2001
Vytlačiť
P-DC1-WEB04
Zavoláme Vám a odborne poradime
+421 2 5710 1800
Otázka na objednávku
Otázka na tovar
Prosím, zadajte svoj telefón:
Zavolajte mi
Na vašom súkromí nám záleží My, spoločnosť Alza.cz a.s., IČO 27082440, používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom o. i. aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. Kliknutím na tlačidlo „Rozumiem“ súhlasíte s využívaním cookies a predaním údajov o správaní na webe na zobrazenie cielenej reklamy na sociálnych sieťach a reklamných sieťach na ďalších weboch.
Viac informácií Menej informácií