Stellar Blade AP+ plus nový vizuál

Iron Harvest (RECENZIA) – Tuhá RTS s mechmi v hlavnej úlohe

Zobraziť katalóg

• Autor: Ondřej Zeman

Taktickejšie RTS sú u hráčov veľmi obľúbené, vývojári sa do ich vývoja však veľmi často nepúšťajú, pretože sú na produkciu náročnejšie ako o niečo tradičnejší zástupcovia strategického žánru. Čas od času sa našťastie objaví nejaký ten tvorca, ktorý naberie odvahu a pustí sa do práce na niečom zacielenom na hlbšiu taktiku, čo je aj prípad Iron Harvest, ktorý na prvý pohľad pripomína Company of Heroes. Čím sa od neho líši, vám povieme v tejto recenzii.

Recenzia (PC)

Iron Harvest; wallpaper: mech
Alza Magazín

Iron Harvest (Hra)

Real-time stratégiu Iron Harvest vyvíja štúdio KING Art a vydáva spoločnosť Deep Silver. Hra vychádza 1. 9. 2020 na PC a počas roka 2021 na PS4 a Xbox One s českou lokalizáciou a multiplayerom. | Homepage


Články: | Recenzia 

Iron Harvest (RECENZIA PC) – Obsah článku

  1. Svet patrí v Iron Harvest gigantickým robotom
  2. Budovanie základne tu funguje obdobne ako v Company of Heroes
  3. Zle vyzbrojené jednotky je možné v Iron Harvest prezbrojiť
  4. KING Art sa podarilo vysporiadať s technickou stránkou len napoly
  5. RTS Iron Harvest jasne cieli na fanúšikov Company of Heroes
  6. Recenzia Iron Harvest: záverečné hodnotenie
  7. HW nároky pre Iron Harvest PC

Svet patrí v Iron Harvest gigantickým robotom

Minulosť sa už nedá zmeniť, je jednoducho napísaná. Hry sú však ideálnym spôsobom, ako sa vrátiť tokom času k určitým zásadným momentom a pozrieť sa na to, akým smerom by sa dejiny uberali za predpokladu, že by sa tá či oná slávna udalosť nestala. Príbeh Iron Harvest nám ukazuje doskovou hrou Scythe inšpirovaný svet po industriálnej revolúcii, ktorá prebehla trošku inak ako v našej realite. Ľudstvo sa totiž vďaka neskutočnému zápalu posunulo oveľa viac, než sa podarilo našim predkom. Okrem jednoduchých parných strojov sa mu podarilo vynájsť tiež dodnes nie príliš používané mechy. Tie ľudia zapojili nielen do činností každodenného života, ale zaradili ich tiež do vojnového arzenálu, čím sa z prvej svetovej vojny stal konflikt, o ktorého výsledku nakoniec nerozhodla ľudská sila, ale obrie stroje.

Iron Harvest; gameplay: koľaje
Príbehové misie Iron Harvest vás zavedú na množstvo miest. Škoda len, že ich náplň nepatrí k tým najpestrejším.

Po jeho skončení väčšina obyvateľov univerza Iron Harvest počítala s tým, že konečne nastane vek pokoja a mieru. Najvyššie kruhy však zmýšľali trošku odlišným spôsobom ako obyčajný ľud, čo sa stalo osudným polanijskej rodáčke Anne Kossovej. Tá žila so svojím otcom a priateľmi v malej dedinke relatívne jednoduchým životom až do okamihu, než k nim vtrhla ruská, teda lepšie povedané rusvietska armáda nehľadajúc nikoho iného ako milovaného otecka hlavnej hrdinky, ktorý sa nakoniec v mene vyššieho dobra svojej dcéry vzdal. Annu táto prehra našťastie nezlomila, stala sa z nej členka odboja vedúceho v rámci kampane za Polániu svoj ľud proti agresorom z východu.

Nezlomná vodkyňa odboja nie je jedinou postavou, ktorej je v rámci príbehu Iron Harvest daný priestor. Celkom tu nájdete rovno tri scenáre, v ktorých sa dozviete viac o pohnútkach jednotlivých strán a hlavne spoznáte nové postavy, s ktorých pomocou pochopíte lepšie chod tohto na strojoch značne závislého univerza. Dej samotný ani náplň misií tu popravde nepovažujem za nič zázračné, vďaka slušnému spracovaniu prvotných protagonistov a hlavne dabingu som si však zdolanie celej kampane relatívne užil. Dokázal by som si však predstaviť, že by sa tvorcovia s náplňou jednotlivých scenárov viac vyhrali.

Iron Harvest – Attack on the train station I Alza Magazín (Gameplay)

Dĺžka misií je v Iron Harvest rôznorodá. Niektoré vám môžu však pokojne zabrať viac ako hodinu vášho času.

Budovanie základne tu funguje obdobne ako v Company of Heroes

RTS žáner nám v minulosti ponúkol rôzne spôsoby ako budovať základňu. V niektorých dielach nám vývojári dali úplnú slobodu, inokedy zasa stavili skôr na koncept jasne definovaného priestoru na budovanie. V prípade Iron Harvest sa tvorcovia z KING Art rozhodli kráčať po ceste, ktorú už v minulosti vyšliapala bravúrna stratégia Company of Heroes. Väčšinu normálnych budov tu preto máte možnosť postaviť iba v jasne stanovenom priestranstve rozkladajúcom sa okolo vášho veliteľského centra. To je prakticky srdcom vašej neveľkej základne produkujúcej zanedbateľné množstvo surovín potrebných na akúkoľvek formu expanzie, takže si len s ním vystačíte len do momentu, než vaše srdce zatúži po širšej škále jednotiek, pretože táto štruktúra vám ich veľa neponúka.

Našťastie vám Iron Harvest obdobne ako iné RTS dá vo väčšine prípadov do rúk hneď zo štartu pár dobrých chlapov. Tí sú ochotní expandovať vašu sféru vplyvu a obsadzovať vo vašom mene železné bane a rafinérie produkujúce ropu, ktoré potrebujete pre ďalší rast vašej základne. Prvou budovou, ktorú je tu dobré postaviť, sú jednoznačne kasárne. Ide totiž o vstupenku k prvému radu pechotných jednotiek o niečo viac špecializovaných než ich kamaráti z od počiatku dostupného veliteľského centra. Aj napriek ich kvalitám však stále nepôjde o najlepších z najlepších, pretože k nim sa dostanete až potom, čo výcvikový komplex prejde riadnym vylepšením, bez ktorého si takto ladené stratégie popravde už nie som schopný ani predstaviť.

Iron Harvest; gameplay: šrot Iron Harvest; gameplay: delo Iron Harvest; gameplay: lovec
Elimináciou nepriateľov nezískavajú vaše jednotky iba skúsenosti. Pechota dokáže v troskách nájsť tiež suroviny, ktoré sa môžu následne použiť na produkciu nových strojov.

Ako už však bolo povedané v minulých odsekoch, prvú svetovú vojnu v Iron Harvest rozhodne nevyhrala pechota, takže sa kasárne aj napriek svojej vysokej dôležitosti rozhodne nestanú poslednou budovou, ktorú tu postavíte. Veľmi zásadná pre vašu budúcnosť bude zaručene dielňa, ktorá bude produkovať veľké smrtiace vojnové stroje vyžadujúce k chodu jasne definovaný počet operátorov rekrutovaných z radov vami kontrolovaného obyvateľstva. To je ochotné nielen nasadnúť do obrieho mecha, ale tiež vziať do rúk zbraň a jednoducho sa pustiť do boja za vašu vec. Hoci je vôľa ľudu vysoká, nemožno počítať s tým, že by jeho zásoby boli nevyčerpateľné. K dispozícii budete mať vždy len určitý počet mužov a žien ochotných sa naverbovať.

Zle vyzbrojené jednotky je možné v Iron Harvest prezbrojiť

Ako už to tak v prípade väčšiny RTS býva, aj v Iron Harvest pracuje balanc jednotiek na princípe kameň/nožnice/papier, čo v praxi znamená, že určití špecialisti platia na daný typ jednotiek, zatiaľ čo tí sa naopak zameriavajú na elimináciu iného typu bojovníkov. V bezpečí vďaka tomuto konceptu nebudú ani obrie vojnové stroje, pretože aj medzi pechotou sa nájde pár profíkov schopných pocuchať pláty mocným mechom, ktorých konštrukcia neraz vyvoláva dojem neporaziteľnosti. V základe si hráč musí vždy vystačiť s ľahko vyzbrojenými pešiakmi a technikmi, ktorých cieľom nie je ani tak bojovať, ako skôr budovať základňu a defenzívne štruktúry v jej okolí. Dosť zásadné je čo najrýchlejšie sa rozhliadnuť a poslať jednotky do akcie, čím sa tento kus príliš nelíši od Company of Heroes.

Iron Harvest – Train defense I Alza Magazín (Gameplay)

Bránenie pozície si v Iron Harvest vždy užijete viac ako útok, pretože AI nie vždy robí, čo má.

Keď nevezmem do úvahy menšie šarvátky, táto fáza je primárne o zábore a vylepšovaní produkčných budov. Tie vám umožnia získať dostatočné množstvo surovín potrebných na ďalšiu expanziu otvárajúcu vám nové jednotky a hlavne mechy, bez ktorých sa dlho nezaobídete, pretože pechota tu rozhodne nehrá prím, hoci vám čas od času nejakú tú vedľajšiu bitku vyhrá. Akonáhle sa k nim dostanete, vaša budúcnosť bude závisieť predovšetkým od toho, ako veľmi efektívne s nimi budete schopní zaobchádzať. Aj pre nich totiž platí princíp kameň/nožnice/papier. Navyše sú cenovo menej dostupní, čo v praxi znamená, že stratu vojakov oželieť môžete, pád robotického bojovníka však pokojne predznamená váš koniec, minimálne teda za predpokladu, že na neho vsadíte všetky karty.

Ako už to tak v RTS býva, každá frakcia má v Iron Harvest trošku odlišnú paletu bojovníkov než konkurenčné zoskupenia. Rusvieti sú značne bojovným národom, ktorého vojaci vsádzajú predovšetkým na kontaktný boj. Veľká časť ich jednotiek disponuje smrtiacimi nástrojmi efektívnymi na kratšie vzdialenosti, vďaka čomu nimi produkovaný mechanickí obri nemajú problémy s tým eliminovať protivníka v riadnom súboji telo na telo bez toho, aby sami padli. Opakom strojov tohto zoskupenia sú mašiny vyrábané v továrňach Polanie, ktorá viac než na priame bitky vsádza na boj z diaľky. Veľkú časť ich síl preto tvoria rôzne kvalitné delá na čele s mobilnou pevnosťou Tur schopnou si poradiť pomocou svojho dela prakticky s akýmkoľvek oceľovým protivníkom.

Iron Harvest; gameplay: súboj titanov Iron Harvest; gameplay: obri Iron Harvest; gameplay: trosky
Všetky stroje disponujú v Iron Harvest špecifickými schopnosťami. Niektoré majú dokonca regeneráciu.

Svoje kvality má tiež posledná zúčastnená strana Saxonia, pri ktorej je možné nájsť nemalé množstvo tankov, ktoré majú namiesto často nespoľahlivých pásov klepetá. Jednotlivé herné zoskupenia v Iron Harvest nedisponujú iba unikátnou pechotou a mechanickými bojovníkmi. Od ostatných frakcií sa líšia aj vďaka niekoľkým hrdinom, ktorých majú možnosť vyslať do bitky. V prípade Polanie nájdete odstreľovačku Annu sprevádzanú medveďom Wojtekom, zatiaľ čo za Saxonov bojujúci Gunter operuje s dvoma vlkmi, granátometom a nesmierne efektívnym oceľovým pazúrom určeným pre prípady núdze. Kým šampióni aj stroje majú výstroj pevne definovanú, v prípade pechoty je možnosť padlých nepriateľov obrať a prezbrojiť, čo sa mi nesmierne páči, pretože sa vďaka tomu máte možnosť stabilne adaptovať.

KING Art sa podarilo vysporiadať s technickou stránkou len napoly

Už v rámci bety nám vývojári z KING Art prezentovali relatívne slušne fungujúce dielo, v ktorom sa výrazne vsádzalo na bitky. Hlavným problémom celku bolo už v lete to, že jednotky nezvládali plniť niektoré príkazy, a keď už ich plnili, väčšinou sa vám to stalo osudným, pretože jednoducho nakoniec aj tak neurobili 100 %, čo ste od nich chceli. Aktuálna verzia Iron Harvest je na tom o niečo lepšie, nemožno však povedať, že by sa tvorcovia s problematickým prvkom dokázali úplne vysporiadať. Čas od času som sa stretol s tým, že sa bojovníci neboli schopní riadne zaradiť, alebo šli k svojmu cieľu značne nelogickou cestou, kvôli čomu dosť nehrdinne skonali. Problém som mal popravde aj s nie vždy fungujúcim krytím a rôznorodými bugmi, z ktorých by som spomenul napríklad strieľanie cez budovy alebo zasekávajúce sa postavičky.

Iron Harvest – Match against normal AI I Alza Magazín (Gameplay)

Na normálnej úrovni obťažnosti sa v Iron Harvest nezapotíte. Pokiaľ chcete výzvu, musíte si navýšiť náročnosť.

Kým pathfinding, krytie, alebo bugy nepatria medzi niečo, čím by sa mohli tvorcovia Iron Harvest chváliť, za optimalizáciu ich naopak môžem pochváliť. Počas hrania som sa vďaka jej kvalitnému spracovaniu prakticky nestretol s výraznejšími prepadmi fps, alebo pádmi hry. Veľmi príjemným prekvapením popravde bolo správanie umelej inteligencie, pri ktorej návrhu vývojári zrejme dbali na to, aby dosahovala rovnaké kvality ako optimalizácia, pretože jej výkony boli nadpriemerné. Na normálnej úrovni išlo o trošku pasívneho soka. Akonáhle som však zdvihol o stupienok či dva obťažnosť, z mierne škodiaceho oponenta sa stala skutočná hrozba valiaca do poľa jedného mecha za druhým a hlavne snažiaca sa aktívne taktizovať, čím mojim verným spôsobila neraz ťažké straty vedúce vo finále k mojej úplnej porážke. Škoda len, že škála máp, na ktorej by sa s ňou bolo možné stretnúť, nie je rozsiahlejšia.

RTS Iron Harvest jasne cieli na fanúšikov Company of Heroes

Vo svojej dobe bolo Company of Heroes hrou, ktorá sa značne odlišovala od konceptu, s ktorým pracovala väčšina jeho súčasníkov. Iron Harvest je obdobne ako jeho duchovný vzor kúskom, ktorý nielenže pracuje s tradičnými mechanizmami, ale tiež výrazne vsádza na taktiku a využitie bojiska, s čím sa u RTS človek nestretne každý deň. Ponúknutá je vám v ňom slušne prezentovaná kampaň, tri frakcie so špecifickými jednotkami, hrateľnosť orientovaná na taktiku a hŕstka prepracovaných bojísk. Vzhľadom na obstojnú kvalitu tohto diela je mi celkom ľúto, že sa jeho tvorcovia úplne nevysporiadali s nedostatkom máp, bugmi, pathfindingom a diskutabilne fungujúcim krytím, ktoré ho trápili už v bete. Keby sa im to podarilo, možno sme tu mohli mať nového princa RTS žánru. Tak snáď sa nabudúce KING Art bude dariť lepšie.

Iron Harvest; gameplay: streľba cez budovu Iron Harvest; gameplay: krytí Iron Harvest; gameplay: kolízia
Ani Iron Harvest sa nepodarilo úplne vyhnúť rôznym chybám. Stretnúť sa teda dá so streľbou cez budovy, nie príliš dobre fungujúcim pathfindingom a krytím, ktoré vás príliš neochráni.

Táto recenzia bola napísaná pre PC verziu hry. Kópiu pre recenziu poskytol vydavateľ Deep Silver.

• Zdroje: Vlastné

Recenzia Iron Harvest: záverečné hodnotenie

        Hodnotenie 69 % Alza Magazín
Verdikt:

Nový výtvor KING Art je tuhou stratégiou, ktorá sa od konkurencie odlišuje primárne veľkým dôrazom na taktiku. Ak patríte medzi fanúšikov Company of Heroes, akceptujete stredne závažné nedostatky a chcete obstojnú RTS s mechmi, nemusíte dlho váhať. Ak však túžite po niečom s vyššou znovu hrateľnosť, počkajte si radšej na zľavu, alebo sa poobzerajte inde.

Iron Harvest; recenze

Klady

  • Zaujímavý dej zložený z troch kampaní
  • Trojlístok odlišne navrhnutých národov
  • Prepracované bojisko
  • Detailné spracovanie jednotlivých strojov
  • Pre nejedného hráča určite prítomnosť českej lokalizácie

Zápory

  • Problematický pathfinding
  • Diskutabilne fungujúce krytie
  • Veľa rôzne závažných bugov
  • Relatívne úzka škála máp
Ondřej Zeman

Ondřej Zeman

Moje meno je Ondřej Zeman. Hernej žurnalistike sa venujem už viac ako sedem rokov, počas ktorých som mal možnosť vypracovať sa z herného blogera na plnohodnotného žurnalistu na serveri Zing.cz, z ktorého som po čase odišiel na Alza Magazín. Aj keď som hrdým vlastníkom konzoly Nintendo Switch, mojou najväčšou vášňou je hranie na PC, kde som mal možnosť zrecenzovať už viac ako dve stovky rôzne kvalitných titulov. Slabosť mám primárne na ťahové RPG, indie projekty, prepracované FPS a komplexné stratégie.

HW nároky pre Iron Harvest PC



Minimálne HW požiadavky Odporúčané HW požiadavky
Operačný systém Windows 10 64-bit Windows 10 64-bit
Procesor Intel Core i5-4460 3.2GHz/AMD FX-8370 Intel Core i7-8700K 6-Core 3.7GHz/AMD Ryzen 5 3500X 6-Core 3.6GHz
Grafická karta NVIDIA GeForce GTX 960 2GB/Radeon RX 550X 4GB NVIDIA GeForce RTX 2060 6GB/Radeon RX 5700 8GB
DirectX DirectX 11.0 DirectX 11.0
Operačná pamäť 8 GB 16 GB
Pevný disk 30 GB 30 GB

• Zdroj: game-debate.com (5. 9. 2020)

S akým herným PC na Iron Harvest?

Chcete si uľahčiť výber? Nižšie pre vás máme tipy na vhodné herné počítače podľa náročnosti.

Alza GameBox Core GTX1650

Základná zostava:

Alza GameBox Core GTX1660 Super

Alza BattleBox Core RTX3060 Gungnir

Optimálna zostava:

Alza BattleBox Core RTX3060 Gungnir

Alza BattleBox Ryzen RX 6800 XT Master

Zostava pre náročných:

Alza BattleBox Ryzen RX 6800 XT Master

i Mohlo by vás zaujímať

3,0
Company of Heroes 2 – PC DIGITAL
Hra na PC – elektronická licencia, kľúč pre Steam, žáner: stratégia,
Zľavnené
7 €
Ihneď na stiahnutie
Objednávací kód: MVE004875
Vytlačiť
P-DC1-WEB06
Zavoláme Vám a odborne poradime
+421 2 5710 1800
Otázka na objednávku
Otázka na tovar
Prosím, zadajte svoj telefón:
Zavolajte mi
Na vašom súkromí nám záleží My, spoločnosť Alza.cz a.s., IČO 27082440, používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom o. i. aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. Kliknutím na tlačidlo „Rozumiem“ súhlasíte s využívaním cookies a predaním údajov o správaní na webe na zobrazenie cielenej reklamy na sociálnych sieťach a reklamných sieťach na ďalších weboch.
Viac informácií Menej informácií