Judgment (RECENZIA) – detektív s Jakuzou za chrbtom

Už čoskoro

Invázia japonských hier do euroamerického priestoru trvá už niekoľko desaťročí, čo predovšetkým fanúšikovia východného životného štýlu vítajú s otvorenou náručou. Niektoré projekty upadnú do zabudnutia, ale iné sa držia medzi stálicami hernej scény. A práve medzi ne patrí séria Yakuza, pre ktorú spoločnosť SEGA vydala detektívny spin-off Judgment. Ako sa nám vyšetrovanie brutálnej vraždy v štvrti Kamurocho páčilo, sa dozviete v našej recenzii.

Recenzia (PS4)NovinkyOznámenie

• Žáner: Akčná adventúra • Multiplayer: Nie • Vývojár: SEGA • Vydavateľ: SEGA • Platformy a Dátum vydania: PS4 (25. júna 2019) • Homepage: yakuza.sega.com/judgment/ • Čeština: Nie

Obsah recenzie Judgment

1. Tieň viny neustále v pätách sympatického detektíva
  2. V Judgment neviete, kam skôr skočiť
  3. Detektívna práca len na efekt
  4. Audiovizuál Judgment s horkosladkou príchuťou
  5. Vydarený pohľad z druhej strany barikády
  6. Recenzia Judgment: záverečné hodnotenie

Tieň viny neustále v pätách sympatického detektíva

• Recenzia: 21. 6. 2019 • Autor: Jakub Němec

Takayuki (Tak) Yaga je mladý muž, ktorý vďaka peniazom Jakuzy vyštudoval právo a staral sa o poriadok a bezpečie vo svojej rodnej štvrti Kamurocho. Jeho morálny kódex naruší až obhajoba Shinpeia Okuba, obžalovaného z niekoľkých vrážd. Vďaka nedostatku dôkazov a kvalitnej práci počas pojednávania sa Takayugimu podarí domnelého zabijaka oslobodiť, ale tomu indivíduu nenapadne nič lepšie, než obratom zabiť svoju priateľku a zapáliť celý dom. To by otriaslo aj bezcharakternými kariéristami, čo potom s naším čestným ústredným hrdinom. Preto sa rozhodol vymáhať zákon po svojom – stáva sa súkromným detektívom, ktorý pátra po dôkazoch priamo v teréne a občas vezme nejakých melouchov od svojich bývalých právnických kolegov.

Judgment; gameplay: yakuzák

Zberba okolo Kyoheia Hamura nejde po ranu ďaleko, ako mnohokrát sami spoznáte na vlastnej koži.

Dej titulu Judgment sa odohráva rok po tom, keď sa Tak dostáva k prípadu, ktorý zamotal hlavu miestnej polícii – sériový vrah označený ako Krtek likviduje členov Jakuzy a počas zabíjania im ide po očiach. Nič pekné samo o sebe, ale keď sa do podozrenia dostane kapitán klanu Matsugane Kyohei Hamur, musí sa Tak do vyšetrovania pustiť so všetkým. Nie je na to našťastie sám, po ruke mu je bývalý jakuzák Masaharu Kaito. Príbeh sa príjemne prepletá s rôznymi odbočkami, ale postupne smerujete k záverečnému rozuzleniu. Rozprávanie je rozčlenené do štrnástich kapitol, na ktorých začiatku sa seriálovo zhrnie dej. Toto mi skvele sedelo, pretože som si jednotlivé asi dvoj až trojhodinové časti dávkoval ako odpočinok medzi konferenciami E3 a pritom neustále zostával v obraze.

V Judgment neviete, kam skôr skočiť

Projekt štúdia Ryu Ga Gotoku nadväzuje na ich sériu Yakuza a berie si z nej takmer všetko podstatné. Príbeh z ulíc Komurocha by namiesto názvu Judgment pokojne mohol mať ďalšiu číslovku k titulom z japonskej mafie. Takže si užijeme scenár plný zvratov, vedľajšie úlohy aj závratný počet aktivít v živom meste. A tu sa podľa mňa objavuje prvý zádrhel. Kým ústredná príbehová linka sa nesie vo veľmi vážnom tóne, nie je núdza o thrillerovo ladené pasáže plné bitiek a násilia, tak niektoré vedľajšie questy sú v porovnaní s tým veľmi veľký úlet.

Judgment Dealing with Yakuza I Alza Magazín (Gameplay, PS4 Pro, No Commentary)

Keď sa na vás naštvú chalani z Jakuzy, musíte sa poriadne oháňať, aby ste odišli v jednom kuse.

Ako príklad si uveďme zákazku, v ktorej musíte nájsť zlodeja dámskych nohavičiek Professora Pantyho. Musíte sledovať stopy, nájsť pilota drona loviaceho čipkované artefakty (aspon že sú vyprané, keď ich berie zo šnúry) a nakoniec s ním vybojujete súboj, počas ktorého spodnú bielizeň ovoniava, čím získa nadpozemskú silu. Pre fanúšikov Yakuzy, resp. japonskej kultúry, nič prekvapujúce, ale v koncepte detektívky šialenosť. Nie každá zákazka pre Yagamovu detektívni agentúru vás nechá šokovane zízať na obrazovku, ale niektoré výstrelky v mojich očiach spoľahlivo ničia atmosféru. Mimo prípady sa ešte môžete zúčastniť ďalších aktivít – navštevovať VR herňu, hrať automatové arkády či pokúšať šťastenu v kasíne partičkou pokeru.

Počas pobehovania po štvrti na vaše zmysly skrátka bude útočiť jedno lákadlo za druhým, takže držanie sa hlavnej príbehovej linky vyžaduje veľké sústredenie. Lenže v hlavných misiách sa musíte pripraviť pokojne na dvadsaťminútové videá, v ktorých iba pasívne sledujete, kam vás scenáristi posunú (niečo podobné ste si mohli užiť v inej japonskej záležitosti Kingdom Hearts 3). Preto sa občas radi oddáte nenáročným činnostiam, pri ktorých si môžete oddýchnuť. Len sa musíte pripraviť, že namiesto kvalitného dabingu hlavných postáv sa pri vedľajších aktivitách dočkáte iba textových dialógov, ktorých protagonistov sprevádzajú podivné vzdychy, čo pôsobí naozaj zvláštne (nahovorenie všetkých by zrejme vyšlo príliš draho).

Judgment; gameplay: kamoš Judgment; gameplay: takayuki Judgment; gameplay: zlodej

Počas hlavného príbehu Judgment sa stretnete s plejádou zaujímavých postáv – od kamaráta z mokrej štvrte po zlodejíčka konajúceho v duchu Robina Hooda.

Detektívna práca len na efekt

Osobne som Project Judge, ako sa titul Judgment pôvodne označoval, sledoval predovšetkým kvôli tvorcami veľmi akcentovanej detektívnej práci, ktorá nás mala nechať okúsiť prácu súkromného detektíva v teréne. Nakoniec ich dostaneme celú náruč, pretože v rámci zákaziek budeme sledovať a fotiť ciele mobilom či dronmi, páčiť zámky, otvárať sejfy, skúmať miesta činu alebo preverovať dôkazy. Občas nás dokonca scenáristi nechajú vybrať otázku pri výsluchu. Lenže dojem, že iba plníte nejakú minihru, bez ktorej dokončenia sa nemôžete posunúť ďalej v príbehu, vás nebude chcieť opustiť. Vďaka tomu síce máte pocit, že ste na stope zločinu, ale na jeho vyriešenie nemusíte urobiť nič navyše.

Je to celkom škoda, pretože práve policajná práca mala byť tým hlavným odlišovacím prvkom od série Yakuza. Ako som už písal vyššie, veľa hráčov bude príbeh Takayukiho vnímať ako návrat do známeho prostredia, napriek tomu nemusíte byť znalec japonského mafiánskeho eposu, aby ste si Judgment užili. Mimo slušne odsýpajúcej príbehovej linky plnej prehrávaných emócií (čo už, občas máte pocit, že sa pozeráte na telenovelu, ktorú strieda drsný film zo špinavej ulice) si užijete predovšetkým zábavno poňatý súbojový systém. Ak patríte medzi milovníkov východoázijských akčných snímok, budete si v okopávaní pobudov na ulici či grobianov v službách Jakuzy vyložene užívať.

Judgment Tailing I Alza Magazín (Gameplay, PS4 Pro, No Commentary)

Sledovanie cieľa sa vo svojej podstate zmrští na hľadanie úkrytov na ulici, keď sa váš objekt záujmu otočí. Po dokončení si zaobstaráte fotku mobilom a hurá za zadávateľom zákazky po zaslúžené jeny.

Takayuki disponuje dvojicou bojových štýlov – tigra využijete predovšetkým proti silným protivníkom (aj keď ja si s ním bohato vystačil väčšinu času aj proti mnohopočetnej presile), zatiaľ čo väčšie davy budete posielať k zemi s pomocou chvatov žeriava. Všetky mlátenia pôsobia ako starostlivo naplánovaný tanec, pri ktorom jednotlivé chvaty prepájate do pôsobivých komb, ktoré možno zakončiť drvivými údermi po nabití príslušnej zručnosti (odrážanie od stien zakončené efektným kopom či možnosť preskúmať zblízka pouličnú lampu nie je pre súpera nič príjemné). Zakončovacie techniky sa postupne učíte a otvárate ich v rozsiahlom strome pasívnych a aktívnych skillov, kde rozvíjate tiež svoje sociálne a detektívne vlastnosti.

Audiovizuál Judgment s horkosladkou príchuťou

Súbojové pasáže plné neónových farbičiek a spomaľovacích úderov ako v Matrixe vyzerajú skvele, lenže sa vám celkom skoro zunujú, pretože počas pobehovania po Kamurochu vás čo chvíľku napadne trojica či štvorica týpkov, ktorí vás nezdržia ani minútu, než sa porúčajú k zemi. Preto sa budete tešiť na nápaditejšie strety so silnejšími bossmi, počas ktorých rutina prejde na boj o život. Predovšetkým intenzívne bitky v interiéroch, pri ktorých zničíte kompletné vybavenie izby, vyzerajú skvele. Na druhú stranu pôsobí veľmi vtipne, keď zničíte videoherňu, v ktorej sa po vašom zásahu na zemi váľajú iba triesky, aby v následnej príbehovej sekvencii všetko stálo neporušené na svojom mieste.

Judgment; gameplay: kasíno Judgment; gameplay: dorážačka Judgment; gameplay: Kamurocho

Primárna príbehová linka hry Judgment sa podarila aj po audiovizuálnej stránke, vedľajšie aktivity sú na tom o poznanie horšie.

Nepoteší ani zasekávanie hlavného hrdinu o predmety hojne rozosiate po ulici. Pri pokluse budete neustále do niečoho narážať a zakopávať, čo po chvíľke začne otravovať. Naopak pasáže, pri ktorých niekoho chytáte, prípadne keď pred niekým utekáte a musíte rýchlo reagovať na prekážky v okolí, sú vymyslené veľmi pekne a ani vám nebude vadiť QTE mechanika, pretože sa ju podarilo implementovať veľmi prirodzenou cestou (aj počas súbojov). Ako ste asi pochopili, mám z navrhnutia herného dizajnu titulu Judgment rozporuplné pocity, ktoré sa ešte viac umocňujú v rámci audiovizuálu diela štúdia Ryu Ga Gotoku.

Na prvý pohľad nevyzerá jakuzácka odnož vôbec zle a nesie sa v mantineloch nastolených poslednej šiestu častí, resp. prerábky Yakuza Kiwami 2. Hlavným postavám venovali grafici veľa času (Takayuki vyzerá skvele v každej situácii), ale tým vedľajším sa podobnej starostlivosti nedostalo. Kontrastuje tak vydarené poňatie CGI sekvencií a akčných častí so zobrazením vedľajších misií, ktoré by zaslúžili ešte trošku práce. Niektoré nedostatky sa tvorcovia snažili utopiť v neónoch prežiarujúcich nočnú dobu, čo sa im vlastne podarilo, ale o to viac potom chyby vystupujú v dennom svetle.

Judgment; gameplay: selfie Judgment; gameplay: mord Judgment; gameplay: panty

Vyložene vážne, napínavé a až drastické momenty sa striedajú s japonsky uletenými scénkami.

Podobných momentov si v Judgment užijete viac než dosť aj v hudobnom podkrese. Ja osobne som mal najväčší problém s neustálym striedaním melódií ako vystrihnutých z nákupných centier počas rozverných pasáží a temným ladením, ktoré by neurobilo hanbu ani v mestečku Twin Peaks. Našťastie zvuky a ruchy počas aktívneho hrania vyššie uvedenými problémami netrpia a skvele podporujú atmosféru detektívneho thrilleru v živom meste. Ak ste už niektorý z dielov série Yakuza absolvovali, určite tušíte, čo môžete čakať. Nováčikovia najprv možno zažijú kultúrny šok, z ktorého sa však veľmi rýchlo otrepú a vydajú sa ústrety uliciam Kamurocha.

Vydarený pohľad z druhej strany barikády

Konečne nastal čas podrobiť Judgment záverečnému zhodnoteniu. Bez mučenia musím priznať, že som sa u spin-offu zavedenej série Yakuza veľmi dobre bavil. Aj keď som mal z niektorých japonských reálií mierne zdesenie ešte pri písaní tejto recenzie, myslím, že sa tvorcom podarilo uveriteľne preniesť atmosféru krajiny vychádzajúceho slnka do euroamerických obývačiek (veľmi tomu pomáha vydarený japonský dabing, odporúčam). V spoločnosti Takayukiho strávite desiatky hodín, pretože až pokoríte hlavný príbeh, môžete sa oddávať priehrštiu aktivít, ktoré vám fiktívnu štvrť Kamurocha ponúkne. Môžete ochutnávať ázijskú kuchyňu, baliť dievčatá, pretekať s dronmi, podvoliť sa hazardu, surfovať virtuálnou realitou a to je len náznak všetkých možností.

Judgment; screenshot: film

CGI sekvencie v Judgment dýchajú filmovou atmosférou, bohužiaľ sa dočkáte pokojne dvadsaťminútovej prestávky od samotného hrania a zmeníte sa na pasívneho diváka.

Je veľkou škodou, že sa nepodarilo viac zapracovať detektívne mechaniky, resp. dať hráčovi naozaj voľnú ruku počas vyšetrovania. Máte síce pocit, že sa zúčastňujete honu na sériového vraha, ale ide skôr o takú ochutnávku, pretože vás Judgment stále vodí za ručičku a vo svojej podstate nie je možné urobiť chybu. Rozhodne nechcem povedať, že by bol titul štúdia Ryu Ga Gotoku zlý, len naplno nevyužil naznačený potenciál. Ak ste priaznivcom jakuzáckej ságy, tak po Judgment môžete bez problémov siahnuť, pre ostatných pôjde o nováčikovský ústretový vstup do sveta japonskej mafie. Exkluzivitu pre systém PS4 si môžete zahrať od 25. júna.

Recenzia Judgment: záverečné hodnotenie

Hodnotenie 81 % Alza.sk
87 %
83 %
80 %
Judgment; recenzia

• Spletitý príbeh
  • Zaujímavé postavy
  • Obrovské kvantum vedľajších aktivít
  • Súbojový systém
  • Rozsiahly strom zručností
  • Životom oplývajúca štvrť
  • Grafické spracovanie ústrednej dejovej linky

• Japonské reálie môžu niektorých hráčov zaskočiť
  • Nevyužitý potenciál detektívnej práce
  • Absencia nahovorenia dialógov vedľajších úloh
  • Niekomu nemusí sadnúť prehnané herectvo hlavných postáv
  • Grafické spracovanie vedľajších úloh

Tigrie škáry alebo pazúry žeriava?

• Novinka: 3. 6. 2019 • Autor: Jakub Němec

K hlavným poznávacím znameniam série Yakuza bezo sporu patrí jeho unikátny súbojový systém, ktorý v sebe kombinuje precíznosť ázijských bojových umení a nadhľad akčných filmov východnej proveniencie. Nový projekt štúdia Sega sa už skôr hlásil k odkazu ságy zo štvrte Kamurocho, takže nikoho neprekvapí, že mlátenie nepriateľov v hre Judgment bude prebiehať v príbuznom štýle. Paradoxne sa skôr pozastavíte nad tým, ako veľmi sú si obe hry podobné. Detektív Takayuki Yaga dokáže dať na frak komukoľvek, kto sa mu postaví do cesty, a v prachu cesty za sebou dokáže nechať pochrámané aj väčšie skupinky nepriateľov.

Judgment – Combat (trailer)

Pouličné súboje v Judgment si berú to najlepšie zo série Yakuza.

Svoju silu súkromné očko prejaví pomocou štýlu tigra, kde agresívnym a brutálnym prístupom pošle k zemi oponentov s využitím rôznych objektov v lokácii. Tiež sa môžete pripraviť na drvivé dorážacie údery, ktorými svojich sokov pošlite v ústrety jeho kolegom. Pri stretnutiach s viacerými agresormi naraz sa oplatí presedlať skôr do štýlu žeriava, vďaka ktorému budete schopní lepšie kontrolovať pohyb viacerých osôb naraz. V špeciálnych chvatoch sa zameriate hlavne na zasiahnutie všetkých prítomných tak, aby sa už nezdvihli. Či už si vyberiete ľubovoľný prístup, filmovo poňatú akčné jazdu si budete môcť užiť od 25. júna na PS4.

• Zdroje: YouTube (PlayStation)

Judgment – Oznámenie

1. Hľadá sa sériový vrah
  2. Yakuza sa naučí anglicky

Hľadá sa sériový vrah

• Oznámenie: 13. 3. 2019 • Autor: Jakub Němec

Ulice Kamurocha nie sú bezpečné, potuluje sa po nich sériový vrah so záľubou v krutých násilnostiach na obetiach. Pátranie polície (možno úmyselne) nikam nevedie, a tak sa na scéne objavuje súkromný detektív Takayuki Yaga, muž pevných zásad, ktorý sa nedá kúpiť miestnou mafiou. A musíme si uvedomiť, že potýkať sa budeme s poriadnymi gangstrami, pretože titul Judgment (v originále Judge Eyes), exkluzivita na PS4, patrí do rodiny série Yakuza. Tou sa samozrejme vo veľkej miere nechá inšpirovať, takže od projektu spoločnosti Sega môžeme čakať atmosférický príbeh, adrenalínové súboje, návštevy karaoke barov a ďalšie podivnosti.

Judgment - anglický dabing (trailer)

Trailer pre západný svet ukazuje, ako sa podaril anglický dabing (niektorí z vás iste zostanú pri japonskom originále). Zároveň z neho zistíte, čo všetko sa dá v Judgment podniknúť.

Judgment avšak iba nekopíruje zavedený štýl, ale prihadzuje ďalšie mechaniky k dobru. V rámci vyšetrovania sa tak dostaneme k oveľa prepracovanejším policajným praktikám, budeme hľadať dôkazy, kombinovať indície a postupne sa tak približovať páchateľovi. Zároveň očakávame pobehovanie po okrsku, mlátenie miestneho výkvetu podsvetia, nakupovanie a blbnutie na atrakciách. Opäť sa tak vžijeme do japonskej verzie GTA so silným príbehovým zázemím, ktoré si necháme páčiť. A že sa máme načo tešiť, prezrádzajú recenzie z Krajiny vychádzajúceho slnka. V domovine tvorcov totiž hra už vyšla 13. decembra a web Famitsu ju ohodnotil skvelými 37 bodmi zo 40. Nuž, čo si budeme hovoriť, cez 150 000 predaných kópií len v Japonsku hovorí za všetko.

Yakuza sa naučí anglicky

Judgment má v rukávoch schované ešte ďalšie tromfy. Prvýkrát od roku 2005, kedy bola anglicky nadabovaná Yakuza, sa projekt z tejto série znovu dočká anglického dabingu namiesto tradičných anglických titulkov. Tvorcovia síce robili drahoty, ale nakoniec privolili k euroamerickej lokalizácii. Tradicionalisti však nebudú ochudobnení a môžu si detektívne pátranie užiť pekne v japončine. Vlk sa tak nažerie a koza ostane celá. Práca na prehovorenie všetkých textov je tiež dôvodom, prečo sa Judgment objaví na našich trhoch až 25. júna. Medzitým sa môžeme kochať oku lahodiacimi zábermi z hrania, ktoré máme k dispozícii vďaka japonským hráčom.

Judgment; screenshot: boj Judgment; screenshot: pátranie Judgment; screenshot: sledovačka

V Judgment si užijeme dostatok detektívnej práce – výsluchy, pátranie, sledovačky a samozrejme boj.