AD homeoffice Alzaboxy

Mario Party Superstars (RECENZIA) – Virtuálna doskovka na dlhé večery

Za éry Xboxu 360 a PS3 boli remastery a iné prerábky veľmi ojedinelou záležitosťou, s príchodom Xboxu One, PS4 a Switchu sa však s najrôznejšími recyklátmi roztrhlo vrece a možno úplne najväčšiu dieru v ňom rozpáralo Nintendo, ktoré sa pre svoj Switch nebojí vydať aj niekoľko remasterov, remakov či kolekcií starších hier za rok. Mario Party Superstars je ukážkovým príkladom, ako pozbierať už vydaný obsah, preleštiť ho do lepšej grafiky a vydať ako novú hru. Prejde to ale Nintendu aj tentoraz?

Mario Party Superstars; wallpaper: cover

zdroj: NDcube

Mario Party Superstars (RECENZIA Switch) – Obsah článku

1. Závan starých časov
  2. Mario Party Superstars je interaktívna doskovka
  3. V Mario Party Superstars záleží na náhode
  4. Tie najlepšie herné dosky Mario Party série
  5. Kto je cieľovkou Mario Party Superstars?
  6. Skvelá hra pre milovníkov doskoviek
  7. Recenzia Mario Party Superstars: záverečné hodnotenie

Závan starých časov

Aby bolo hneď od začiatku jasno – Nintendo sa nás rozhodne nesnaží oklamať a nepredstiera, že Mario Party Superstars je niečím úplne novým. Hra otvorene priznáva, že berie to najlepšie zo série Mario Party, nijako výrazne do pôvodného obsahu nezasahuje a v mnohých ohľadoch dokonca na často archaický pôvod nostalgicky upozorňuje. Rozhodne teda nejde o nejakú habaďúru na hráčov.

Základ Mario Party Superstars tvorí pätica herných plôch z niekoľkých dielov, ktoré vyšli napríklad na Nintende 64 aj GameCube, takže ich hráči pôvodných hier po vydarenom facelifte dosť možno ani nespoznajú, čo môže platiť aj o viac ako stovke minihier. Aj tie sú rovnako ako herné dosky recyklované z predchádzajúcich dielov série a spoločne ponúkajú zábavu na desiatky, pre niekoho možno aj stovky hodín. Podobne ako v prípade klasických doskových hier túto studnicu zábavy totiž nemusíte nikdy vyčerpať. Otázkou je, ako veľmi je hranie Mario Party Superstars zábavné.

Mario Party Superstars; gameplay: hlavné menu

Hlavná ponuka je tvorená malým mestečkom, z ktorého sa dá dostať skočením do rúrky k hlavnému režimu, ale tiež si pustiť napríklad len jednotlivé minihry alebo sa pozrieť na svoje predchádzajúce úspechy.

Mario Party Superstars je interaktívna doskovka

Najskôr sa ale pozrime, ako sa Mario Party Superstars hrá. Oproti Super Mario Party z roku 2018 je totiž Mario Party Superstars výrazne komplexnejšou a zložitejšou hrou. Na začiatku hry si vyberiete jednu z piatich hracích dosiek, po ktorých sa postavy pohybujú podobne ako v Človeče, nehnevaj sa. Každý hráč si na začiatku svojho ťahu hodí kockou a podľa svojho hodu prejde ďalej o zvolený počet políčok. Každé políčko sa však správa inak, niektoré vám pridá mince, iné ich uberie či spustí náhodnú udalosť. Akonáhle všetci hráči dokončia svoj ťah, spustí sa minihra, v ktorej hrajú všetci proti sebe, sú rozdelení do tímov alebo hrá jeden proti zvyšku.

Po každej minihre ste podľa svojich výsledkov odmenení mincami. Za tie si môžete kupovať špeciálne predmety, ako je napríklad rozbitá kocka, ktorá hádže iba do troch a môžete ju podstrčiť inému hráčovi, alebo si za 20 mincí kúpiť hviezdičku. Kto má najviac hviezdičiek na konci hry, vyhráva.

Mario Party Superstars - Overview Trailer

V necelých štyroch minútach autori predstavujú veľkú časť minihier aj jednotlivých herných dosiek.

Tie najlepšie herné dosky Mario Party série

Základná premisa hry je teda pomerne jednoduchá, jednotlivé herné dosky nie sú ale len obyčajnou farebnou podložkou, po ktorej ťapkajú vaše postavy, ale ide skôr o živý svet, v ktorom sa nielen všetko odohráva, ale ktorý do hry tiež rád zasahuje. Na vybraných políčkach narazíte na Bowsera, ktorý vás donúti kúpiť predražený predmet, inokedy zasa protihráč narazí na možnosť ukradnúť vám nazbierané peniaze či dokonca celú hviezdu alebo sa náhle poprehadzujú prvky celej hernej mapy.

Každá z piatich dosiek je navyše úplne iná. Na najľahšej a najfarebnejšej Yoshi's Tropical Island budete okrem ostatných hráčov súperiť s dvoma okruhmi políčok, medzi ktorými sa náhodne presúva Bowser a Birdo predávajúci hviezdičky, vo Woody Woods sa zasa po každom kole mení smer na križovatkách, zatiaľ čo najťažší Horror Land strieda rovno deň a noc, čo pravidlá hry mení kompletne.

Mario Party Superstars; gameplay: Tropical Island Mario Party Superstars; gameplay: Horror Land

Každá z pätice dosiek je úplne iná a ponúka veľmi odlišný herný zážitok.

V Mario Party Superstars záleží na náhode

Z opisu jednotlivých dosiek ste zrejme pochopili, že Mario Party Superstars je veľmi závislé na náhode. Určite, aj v Človeče, nehnevaj vlastne všetko závisí od náhodného hodu kockou, ale to je to posledné, čo budete pri hraní Mario Party Superstars viniť z vášho (ne)úspechu. Zatiaľ čo pravidelne sa meniace smery na križovatkách môžete vziať do úvahy pri plánovaní ďalšieho ťahu, pretože ide o predvídateľný prvok, veľká časť herných mechaník sa deje úplne náhodne a mne osobne kazila zážitok z hrania.

Napríklad hneď v prvej hre, pre ktorú som si zvolil najľahšiu obťažnosť, som po celý čas viedol, pretože sa mi darilo v minihrách. Avšak v predposlednom kole ma protihráči obrali o dve hviezdičky a na konci hry sa ešte udeľovali bonusové hviezdy napríklad za najkratšiu nachodenú vzdialenosť a podobné nezávideniahodné výsledky a ja som skončil posledný. Je pravda, že niektoré prvky ako práve udeľovanie bonusových hviezd na konci je možné vypnúť a vplyv náhody znížiť, nikdy ale nepôjde ani zďaleka o takú spravodlivú hru ako napríklad spomínané Človeče, nehnevaj sa.

Mario Party Superstars; gameplay: minihra – kladivá Mario Party Superstars; gameplay: minihra – streľba

Niekedy súťažíte v minihre všetci proti sebe, inokedy vás hra náhodne rozdelí na tímy.

Kto je cieľovkou Mario Party Superstars?

Tým sa dostávame možno k tomu najdôležitejšiemu, a to pre koho vlastne Mario Party Superstars je. Celú hru totiž môžete odohrať s ďalšími hráčmi na jednej konzole, na viacerých konzolách v lokálnej hre, online alebo proti umelej inteligencii. Pokiaľ nemáte po ruke ďalších živých (proti)hráčov, o obstaraní Mario Party Superstars ani neuvažujte. Pri hre proti AI vás nečaká nijako veľká zábava, pretože rovnako ako spomínané Človeče, nehnevaj sa, ide o párty hru. Ťahy nepriateľa navyše nie je možné preskakovať, takže je hranie proti AI nielen nezábavné, ale aj zdĺhavé.

Karta sa samozrejme obracia pri hre so živými súpermi, ideálne ak ste spolu v jednej miestnosti. V takom momente možno aj čiastočne vziať späť výhradu o veľkom vplyve náhody, pretože pri hre s priateľmi je cieľom skôr zábava pri samotnom hraní než konečný výsledok. Pred každou hrou si navyše môžete navoliť aj z akých minihier chcete, aby hra žrebovala, obťažnosť dosky, počet kôl či hendikep. Proti deťom tak môžete zvoliť jednoduchšiu dosku, zatiaľ čo proti rovnako skúseným parenom môžete vybrať napríklad iba tie najťažšie minihry.

Mario Party Superstars; gameplay: nastavenie hry Mario Party Superstars; gameplay: tutoriál

Obrázok 1: Každú hru si možno detailne nastaviť. Obrázok 2: Pred každou minihrou dostanete možnosť si všetko nanečisto vyskúšať, čo sa pri tak veľkom množstve minihier skutočne hodí.

Nech už ale budete hrať s kýmkoľvek, počítajte s tým, že nepôjde o hru na pár minút. Aj najľahší ostrov, kde vám hra odporučí aspoň 15 kôl, vám zaberie približne trištvrte hodiny a s ďalšími doskami sa časová náročnosť zvyšuje. Pre hranie Mario Party Superstars tak potrebujete skutočne oddaných hráčov, čo je napríklad jedna z prekážok, na ktorú som narazil ja. Moje okolie čakalo, že sa vytasím skôr s titulom podobným Super Mario Party, kde nie je potrebné zdĺhavo vysvetľovať fungovanie hry a ide sa rýchlo na vec. Hre to však rozhodne nevyčítam, ide skôr o špecifikum a hráči zvyknutí na klasické doskové hry na to budú pripravení.

Skvelá hra pre milovníkov doskoviek

Z predchádzajúcich riadkov je jasné, že Mario Party Superstars nie je hrou pre každého, skoro by sa až dalo povedať, že nie je hrou pre bežného hráča videohier. Vyžaduje viac času, niekoľko priateľov po ruke a nebojím sa povedať, že do značnej miery aj nízke očakávania. Oproti predchádzajúcemu dielu Super Mario Party totiž v istých ohľadoch pôsobí ako krok späť. Dodnes si pamätám, ako som sa na Gamescome ešte v čase, keď Super Mario Party malo ešte len vyjsť, zišiel pri stole so štyrmi ľuďmi, ktorých som do tej doby nikdy nevidel, a bavili sme sa nad minihrami geniálne využívajúcimi pohybové ovládanie či vibračnú technológiu HD Rumble. Nikto nečakal, kým ten ďalší hodí kockou. Len sme si užívali inovatívne ovládanie a čerstvé nápady.

Mario Party Superstars; gameplay: golf Mario Party Superstars; gameplay: boo

Mario Party Superstars je jedna z tých hier, pri ktorých vám nižší výkon Switchu a teda aj horšia grafika nevadí.

Nič z toho sa bohužiaľ v prípade Mario Party Superstars nedeje. Kvalita jednotlivých minihier je veľmi rozdielna, čo bolo zábavné v minulom tisícročí, už dnes tak baviť nemusí, inak povedané veľa minihier je skutočne veľmi triviálnych. Čo mi však vadí ešte o niečo viac, je to, že Mario Party Superstars absolútne zahadzuje najväčšie výhody Switchu. Vôbec žiadne využitie pohybového ovládania či vibrácií. Pri hraní v tabletop režime aspoň môžete hru ovládať iba jedným Joy-Conom, takže nejakú výhodu predsa len Switch ukazuje, ale to je žalostne málo. Mierne ma sklamalo aj „zabalenie“ celej skrumáže starších dosiek a minihier. Od spracovania ponúk až po chabý systém levelovania a odmien, ktoré nie sú takmer vôbec motivujúce. Naopak graficky je na tom Mario Party Superstars celkom dobre a svoj účel doskovej hry plní so cťou.

Mario Party Superstars je skvelým príkladom príslovia o palici a bití psa. Ste hráč samotár? Potom pre vás bude Mario Party Superstars pomalým a nezábavným, často aj nespravodlivým utrpením. Máte okolo seba hráčov milujúcich doskovky? Mario Party Superstars si dosť možno zamilujete a pripočítajte si minimálne jeden bod k dobru. Tak ako tak ale hre chýba inovatívna iskra známa z nových Nintendo hier a aby som prihodil ešte jedno slovenské porekadlo, pohár trpezlivosti s recykláciou už vydaných titulov od Nintenda začína pretekať.

Mario Party Superstars (RECENZIA)

Párty hru Mario Party Superstars vyvíja štúdio NDcube a vydáva spoločnosť Nintendo. Titul vychádza 29. 10. 2021 exkluzívne na Switch.

Kópiu pre recenziu poskytla spoločnosť ConQuest.

Hodnotenie7/10 DOBRÁ

Pokiaľ k sebe máte aspoň jedného ďalšieho hráča, ktorému nie sú cudzie doskové hry, pripravte sa na potenciálne nekonečnú zábavu, stovka minihier sa totiž len tak neohrá. V opačnom prípade ale popremýšľajte aspoň nad viac inovatívnym, rýchlejším a s AI hrateľným Super Mario Party z roku 2018.

Mario Party Superstars; recenzia

• Veľký výber minihier
  • Premyslené a vzájomne odlišné hernej dosky