Marvel's Spider-Man: Miles Morales (RECENZIA) – Pavúčie dobrodružstvo novej generácie

Marvel’s Spider-Man: Miles Morales od štúdia Insomniac Games je výbornou akčnou adventúrou a PlayStation exkluzivitou, ktorá symbolicky uzatvára funkčné obdobie pozvoľna odchádzajúcej PS4 a zároveň štartuje éru nedávno vydanej PlayStation 5. Aký je však rozdiel medzi dvoma generačnými verziami jednej hry? Ide len o zanedbateľné odlišnosti, alebo sa dobrodružstvo pavúčieho muža stáva na next-gene úplne novým zážitkom? To sa dozviete v update našej pôvodnej recenzie.

Ako sa hrá na PS5Recenzia PS4

Marvel's Spider-Man: miles Morales; wallpaper: key art

Marvel's Spider-Man: Miles Morales (hra) | Marvel (IP) | Spider-Man (IP) | Marvel's Spider-Man (IP)

Akčná adventúra Marvel's Spider-Man: Miles Morales je spin-off hernej série Marvel's Spider-Man. Titul vyvíja štúdio Insomniac Games a vydáva spoločnosť Sony Interactive Entertainment. Hra vychádza 12. 11. 2020 na PS4 a (19. 11. v SK/ČR) PS5. Titul obsahuje českú lokalizáciu (titulky) a nemá multiplayer. | Homepage

Články: | Recenzia

Marvel’s Spider-Man: Miles Morales (RECENZIA PS5) – Obsah článku

1. Ako sa Miles Morales hrá na PS5?
  2. Spider-Man svižný ako nikdy predtým
  3. Recenzia Marvel’s Spider-Man: Miles Morales: záverečné hodnotenie

Ako sa Miles Morales hrá na PS5?

Prechod na novú generáciu konzoly PlayStation je u pavúčieho superhrdinu Milesa Moralesa rozpoznateľný takmer okamžite, počas nahrávania hry už totiž na mobile nestihnete prejsť novinky na všetkých sociálnych sieťach. Loadingy sú pekne svižné a okrem prvotného načítania hry z hlavného menu sú väčšinou otázkou iba niekoľkých sekúnd.

Marvel's Spider-Man: miles Morales; gameplay: selfie s kočkou
Detaily na kostýmoch Spider-Mana sú rovnako dychberúce ako zaobstarať si selfie na špičke žeriavu s mačkou v batohu.

Aby som bol úprimný, ani na konzole PS4 sa Spider-Man nenačítal vyložene neznesiteľne dlho, o pár desiatok sekúnd ale predsa len išlo, čo sa pri niekoľkých hodinových hracích seansách vo výsledku pekne nasčítalo. Pri hraní na PS5 tieto problémy odpadajú, a dokonca aj Fast Travel tu kvôli svojej rýchlosti robí česť svojmu názvu a pristihol som sa, že na PS5 túto funkciu využívam o poznanie častejšie.

Hrateľnosť je na PS5 samozrejme totožná ako na PS4, koniec koncov, stále tu hovoríme o jednej a tej istej hre, len na iných platformách. Čo sa ale týka plynulosti samotnej hry, to už je iná rozprávka. Ako som už písal v pôvodnej recenzii, základné PS4 už sa v Marvel’s Spider-Man: Miles Morales miestami znateľne nechytalo, dochádzalo k občasným prepadom počtu snímok za sekundu, skrátka bolo poznať, že táto herná mašina už má svoje najlepšie roky za sebou.

Marvel's Spider-Man: miles Morales; gameplay: update sting Marvel's Spider-Man: miles Morales; gameplay: letadlo Marvel's Spider-Man: miles Morales; gameplay: update ulice
Milesovi nová generácia konzol PlayStation svedčí, avšak ani majitelia PS4 verzie nie sú nijako ochudobnení o kvality tejto hry.

S ničím podobným PS5 problém nemá a dianie na obrazovke je úplne plynulé, nehovoriac o vyššom rozlíšení (detaily na Spider-Manových kostýmoch sú úplne šialené) a vylepšených svetelných efektoch, ostrejších textúrach a všemožných odleskoch, či už ide o Spider-Manov odraz na sklenených newyorských mrakodrapoch, či cesty a chodníky so slnečnými lúčmi tancujúcimi na namrznutom betóne.

Spider-Man svižný ako nikdy predtým

Miles na PS5 dáva hráčom na výber medzi dvoma režimami zobrazenia. Prvý z nich preferuje 30 snímok za sekundu a vysokú kvalitu obrazu ponúkajúcu vylepšené svetelné efekty vrátane ray tracingu a ďalších vizuálnych lahôdok, zatiaľ čo druhý sa sústredí na výkon, čo síce znamená žiadny ray tracing a vylepšené svetelné efekty, ale zato hra beží v prekrásne plynulých 60 snímkach, ktoré vyniknú predovšetkým pri akrobatickom poletovaní medzi newyorskými mrakodrapmi. Nech už ale zvolíte akýkoľvek z týchto dvoch režimov, prakticky nemôžete siahnuť vedľa, pretože tá hra vyzerá jednoducho fantasticky.

Spider-Man: Miles Morales takisto využíva aj schopnosti nového PS5 ovládača s názvom DualSense, teda presnejšie adaptívnych triggerov a haptickej odozvy. Nové funkcie sú spoznať, to je bez debát, osobne mám ale pocit, že v tomto ohľade mohli tvorcovia zo štúdia Insomniac Games vyvinúť väčšiu snahu. Tlačidlo R2 síce kladie väčší odpor pri vystrelení pavučiny a následnom kolísaní, rovnako tak ucítite jemnú vibráciu pri prichytení pavúčieho vlákna na stenu budovy, po chvíli ale tieto nenápadné hmatové vnemy prakticky prestanete vnímať.

Marvel’s Spider-Man: Miles Morales – PS5 (gameplay)

Ukážka jednej z vedľajších misií vo „výkonnostnom režime“ a 60 snímkach za sekundu.

Keby som mal svoje skúsenosti z hrania dvoch generačných verzií Marvel’s Spider-Man: Miles Morales nejako zhrnúť, môžem s kľudným svedomím prehlásiť, že v oboch prípadoch ide o skvelú hru, nezávisle na tom, či nové pavúčie dobrodružstvo absolvujete na konzole PS4 alebo PS5. Pri porovnaní detailov je ale PS5 predsa len o niečo definitívnejším pavúčím zážitkom, preto kvôli vylepšenej grafike, väčšej plynulosti a rýchlejšiemu načítaniu hry celkové hodnotenie oproti PS4 verzii poskočilo z pôvodných 83 na 87 %.

Pokiaľ ste ale súčasným vlastníkom PS4 (ako konzoly, tak aj verzie hry) a v budúcnosti plánujete prechod na PS5, nerobte si starosti, že by ste si museli Marvel's Spider-Man: Miles Morales kupovať druhýkrát v príslušnej verzii. Hra totiž obsahuje bezplatný next-gen upgrade, ktorý navyše hráčom umožňuje priamo z hlavného menu hry pohodlne preniesť uložené pozície a získané trofeje do novej konzoly, čo zatiaľ rozhodne nie je v prípade každého titulu pravidlom. Takže aj za to si štúdio Insomniac Games zaslúži veľkú pochvalu.

Táto recenzia bola napísaná pre PS5 verziu hry. Kópiu hry poskytla česká pobočka Sony PlayStation.

Recenzia Marvel's Spider-Man: Miles Morales: záverečné hodnotenie

Hodnotenie 87 % Alza Magazín

Marvel's Spider-Man: Miles Morales je skvelou akčnou adventúrou nezávisle na tom, či si ju kúpite na platformu PS4 alebo PS5. Next-gen verzia ale z nového Spider-Mana vyžmýka predsa len trochu viac potenciálu, hlavne vďaka vylepšenej a úplne plynulej grafike a bleskovým loadingom. Aj na PS5 však platí, že príbehová kampaň by mohla ukradnúť o niečo viac vášho voľného času.

Marvel's Spider-Man: miles Morales; recenzia

• Skvelá hrateľnosť
  • Výborný súbojový systém
  • Zábavný príbeh
  • Audiovizuálne spracovanie
  • New York
  • Nové superhrdinské schopnosti
  • Kvalitné české titulky

• Relatívne krátka príbehová kampaň
  • Nižší počet boss fightov

Marvel's Spider-Man: Miles Morales (RECENZIA PS4) – Obsah článku

1. Ja som Spider-Man? Ty si Spider-Man!
  2. Nie je Spider-Man ako Spider-Man
  3. New York ako živý
  4. Obstál Miles Morales vo svojom vlastnom dobrodružstve?
  5. Recenzia Marvel's Spider-Man: Miles Morales: záverečné hodnotenie

Ja som Spider-Man? Ty si Spider-Man!

New York je živá a neustále sa meniaca metropola, ktorej ochranu si na svoje plecia kedysi dávno vzal superhrdina Spider-Man, alias Peter Parker v červeno-modrom kostýme. V udalostiach Marvel's Spider-Man z roku 2018 (nasledujú spojlery, ale dva roky po vydaní už si to snáď môžeme dovoliť) však pavúčie schopnosti získal aj mladík menom Miles Morales, ktorý je však zatiaľ stále ešte v zácviku pod Peterovým dohľadom a so superhrdinskými záležitosťami len vypomáha.

Marvel's Spider-Man: Miles Morales Launch Trailer I PS5, PS4

Ochranu New Yorku na seba v komiksovej akčnej adventúre od Insomniac Games berie Miles Morales.

Jedného dňa (respektíve po veľmi výbušnej úvodnej akcii s Rhinom) musí však Peter na pár týždňov odísť z mesta a ochranu metropoly tak zverí do rúk Milesovi. Ani jeden z nich však netuší, že sa v meste schyľuje k otvorenej vojne medzi technologickou korporáciou Roxxon a teroristickou organizáciou Underground vedenou superzločincom menom Tinkerer. Centrom ich konfliktu je nový energetický zdroj s názvom Nuform, na ktorý Roxxon plánuje napojiť celé mesto a potom celý svet. Zvládne neskúsený Miles svoju prvú misiu a ochráni svoju domácu štvrť Harlem?

Príbeh Marvel's Spider-Man: Miles Morales ma aj napriek jeho určitej predvídateľnosť bavil, veľké zásluhy na tom majú predovšetkým podarené postavy na čele so sympatickým Milesom, ktorého postupný prerod v zodpovedného superhrdinu je tu podaný veľmi dobre. Okrem práce s charaktermi ale príbehová kampaň dokáže ohromiť vskutku monumentálnymi superhrdinskými pasážami priamo napchanými akciou a adrenalínom.

Marvel's Spider-Man: miles Morales; gameplay: Underground Marvel's Spider-Man: miles Morales; gameplay: street Marvel's Spider-Man: miles Morales; gameplay: venom
Krásne spracovaný New York ohrozuje silnejúca vojna medzi organizáciou Underground a technologickou korporáciou Roxxon.

Jediným zásadným problémom tak v tomto prípade zostáva dĺžka, hlavnú dejovú líniu totiž môžete dokončiť pokojne za 8 – 10 hodín podľa toho, ako veľmi sa budete kochať počas letu krásne spracovaným vianočným New Yorkom a ako často sa budete venovať plneniu vedľajších aktivít. Pokiaľ ale pôjdete poctivo a budete chcieť odomknúť všetky upgrady a kostýmy, výsledný čas môžete pokojne zdvojnásobiť, osobne by som ale v prítomnosti Milesa Moralesa pokojne strávil aj viac času.

Nie je Spider-Man ako Spider-Man

Hrateľnosť Marvel's Spider-Man: Miles Morales je v mnohých ohľadoch veľmi podobná predchádzajúcemu dielu. V koži (kostýme) pavúčieho superhrdinu tak budete poletovať New Yorkom na svojich hodvábnych vláknach, pomáhať jeho obyvateľom a stavať sa zločinu do cesty všade, kde sa len dá. Okrem hlavného príbehu hra oplýva slušným radom vedľajších misií a aktivít, za ktoré získavate skúsenosti, prípadne špeciálne žetóny slúžiace na výrobu a upgrady technických vychytávok a odomykanie nových kostýmov (spolu ich je 19) a ich pasívnych vlastností.

Okrem hlavnej dejovej línie sa tak môžete pustiť do slušného množstva vedľajších misií, ktoré vám obyvatelia NYC zadávajú prostredníctvom spidermanovskej mobilnej aplikácie, hľadať zberateľské predmety (časové schránky, debny underground, pohľadnice, hudobné sample), zastavovať zločincov a ich zločinné úmysly, čistiť nepriateľské brlohy alebo sa venovať tréningovým výzvam, ktoré si pre vás pred svojím odchodom pripravil Peter.

Niektoré činnosti trochu zaváňajú stereotypom (napríklad náhodné zločiny, ktorých je len pár druhov), vedľajšie misie sú ale príjemne variabilné a ukazujú, že byť superhrdinom nie je vždy len o epických bitkách so superzločincami, ale často to znamená pomôcť obyčajnému človeku s jeho zdanlivo banálnym problémom.

Marvel's Spider-Man: Miles Morales – gameplay

Ukážka jednej z menších vedľajších aktivít, ktorým sa v koži Milesa Moralesa môžete venovať.

Keď už ale príde na epické bitky so (super)zločincami, dosahuje Marvel's Spider-Man: Miles Morales svoj pomyselný vrchol. Súbojový systém je stále perfektný a ponúka hráčom na pohľad efektný mix akrobatických úderov, skokov, používania pavučín a presne načasovaných úskokov, zamrzí snáď len pomerne celkom nízky počet bossfightov s ikonickými záporákmi. Miles má každopádne okrem svojich pästí a nôh k dispozícii aj niekoľko gadgetov (vystreľovacie pavučiny, holografické drony, elektrické diaľkové míny, gravitačné granáty), v porovnaním s arzenálom Petera Parkera v predchádzajúcej hre je ale ponuka výrazne užšia.

Tento nedostatok však Miles kompenzuje niekoľkými novými vlastnosťami, teda svojím umením sa krátko zneviditeľniť a predovšetkým bio-elektrickými schopnosťami s názvom „venom“ (boh vie prečo, so známym symbiontom Venomom nemajú nič spoločné), ktoré vyzerajú sakramentsky cool a ešte vašu ponuku bojových chvatov rozširujú o štyri silné útoky (venompäsť, venomšprint, venomskok, venommegašľah). Či už svojich nepriateľov udriete plnou ranou, v zbesilej rýchlosti do nich narazíte, všetkých v okolí vymrštíte do vzduchu alebo ich omráčite úderom do zeme svojou bio-elektrickou päsťou, budete sa pri používaní týchto schopností skvele baviť a cítiť sa ako naozajstný superhrdina.

Marvel's Spider-Man: miles Morales; gameplay: bio-electric
Bio-elektrické schopnosti Milesa Moralesa skvelo osviežujú už v základe veľmi vydarený súbojový systém.

O to príjemnejšie je, že sa venom sily počas súbojov úspešnými kombami a údermi pomerne rýchlo nabíjajú a v ich používaní vás tak nikto neobmedzuje otravnými cooldownmi a podobnými limitmi. Milesove ability je možné navyše naďalej vylepšovať levelovaním a investovaním skill pointov do troch zručnostných vetiev (bojové zručnosti, venom-schopnosti a maskovacie zručnosti), vďaka ktorým sa pozvoľna stáva stále silnejším a sebavedomejším superhrdinom. A z hráčskeho hľadiska je skutočne zábavné túto cestu absolvovať s ním.

New York ako živý

Čo sa týka audiovizuálneho spracovania, nový Spidey nesklamal ani v tomto ohľade. Treba podotknúť, že Marvel's Spider-Man: Miles Morales bol spočiatku prezentovaný ako PS5 launch titul a zároveň aj exkluzivita, hra ale súbežne vyšla aj pre pomaly odchádzajúce PS4, na ktorom sme ju tiež testovali. A musím povedať, že táto de facto next-gen hra na starej generácii šliape viac ako obstojne.

Marvel's Spider-Man: miles Morales; gameplay: souboj Marvel's Spider-Man: miles Morales; gameplay: Vánoce Marvel's Spider-Man: miles Morales; gameplay: Venom hit
Audiovizuálne spracovanie Milesovho dobrodružstva je vydarené a vyzerá veľmi dobre aj v PS4 verzii.

Vizuálne hra vyzerá skvelo, New York je snáď ešte pôsobivejší a živší ako v Marvel's Spider-Man a prelietavať medzi naleštenými mrakodrapmi, šplhať po bytových domoch či hojdať sa medzi stromami v Central Parku je stále úchvatné. Výrazne dopredu poskočila aj mimika jednotlivých postáv, tvorcovia sa navyše pohrali aj s pohybovými animáciami, vďaka čomu sa Miles pohybuje a bojuje inak ako Peter Parker, čo je pekný detail.

Samozrejmosťou je aj vydarený dabing, hudba a soundtrack, ktorý má príjemne hip-hopový nádych, veľa hráčov tiež určite ocení aj prítomnosť českých titulkov, ktoré sú až na pár drobných nepresností v preklade naozaj kvalitné. Čo sa ale plynulosti obrazu týka, tu už je miestami naozaj zrejmé, že konzola PS4 v týchto dňoch spieva svoju labutiu pieseň, počas hry totiž občas dochádza k pomerne výrazným prepadom fps, hlavne pri pavučinovom cestovaní New Yorkom. Takisto nahrávanie je výrazne dlhšie, než čo ponúkne nadchádzajúce PS5 so svojím SSD diskom.

Okrem vyššie spomenutých generačných neduhov a občas trochu chaotickej kamere som ale na žiadne zásadné technické nedostatky počas hrania nenarazil a už sa nemôžem dočkať, až si Milesove dobrodružstvo zopakujem na PS5 a doplním túto recenziu o next-gen dojmy. Aj vo svojej PS4 verzii však audiovizuálna stránka Marvel's Spider-Man: Miles Morales získava palec hore.

Marvel's Spider-Man: miles Morales; gameplay: hrdinové
Dočkáme sa v nevyhnutnom ďalšom diele oboch Spider-manov v spoločnej akcii?

Obstál Miles Morales vo svojom vlastnom dobrodružstve?

Ako som už spomínal vyššie, hrateľnosť Marvel's Spider-Man: Miles Morales je v mnohých ohľadoch podobná predchádzajúcemu komiksovému počinu štúdia Insomniac Games. Nový hlavný hrdina, a predovšetkým jeho unikátne schopnosti však osvedčenú formulu dostatočne osviežujú a hra tak nepôsobí dojmom iba nastavovanej kaše. Tvorcovia naopak hráčom servírujú podarené komiksové dobrodružstvo s výbornou hrateľnosťou, skvelým súbojovým systémom a podarenou príbehovou kampaňou, hoci trocha krátkou. Akčná adventúra Marvel's Spider-Man: Miles Morales od štúdia Insomniac Games vychádza 12. novembra na PS4 a PS5, v ČR/SK si na PS5 zahráme až 19. novembra, teda v deň vydania konzoly u nás.

Táto recenzia bola napísaná pre PS4 verziu hry. Kópiu hry poskytla česká pobočka Sony PlayStation.

Hodnotenie 83 % Alza Magazín

Najnovšia komiksová akčná adventúra od štúdia Insomniac Games prináša osvedčenú hrateľnosť, ktorú však osviežuje novým pavúčím hrdinom v hlavnej úlohe a jeho unikátnymi schopnosťami. Hráči sa tak môžu tešiť na zábavnú hrateľnosť, výborný súbojový systém a podarenú príbehovú kampaň, ktorá by však mohla byť o niečo dlhšia.

Marvel's Spider-Man: Miles Morales; recenzia

• Skvelá hrateľnosť
  • Výborný súbojový systém