Alzaboxy Q1 Emise pro AP+ v app - všechny segmenty

Sony nebude na E3 2020, ako vyzerá budúcnosť najvýznamnejšej hernej výstavy? (TÉMA)

Zobraziť katalóg

Článok

Aktualizované

Herný priemysel sa mení a s ním aj najsledovanejšia výstava herného sveta. Electronic Entertainment Expo, čiže E3, utrpela v niekoľkých posledných rokoch citeľné straty z radov vystavovateľov. Čo ale znamená to, že spoločnosť Sony odmietla účasť po roku 2019 aj tento rok, kedy sa na trh dostanú nové konzoly? Je toto koniec E3 tak, ako ju poznáme? Má Sony geniálny plán, o ktorom zatiaľ nevieme, alebo herný gigant doplatil na svoje sebavedomie nadobudnuté v aktuálnej konzolovej generácii a šliapol vedľa? Viac v dnešnej téme.

E3; photo: Sony conference

Obsah článku

  1. Sony už druhýkrát za sebou nebude na výstave E3
  2. Čo sa deje s E3?
  3. Naozaj potrebujeme výstavy ako je E3?
  4. Neúčasť na E3 môže Sony poškodiť

Sony už druhýkrát za sebou nebude na výstave E3

• Téma: 16. 1. 2020 • Autor: Filip Němec

Keď spoločnosť Sony v minulom roku oznámila, že na E3 2019 v Los Angeles nebude mať obvyklú tlačovú konferenciu ani vlastný stánok, ktorý predtým zaberal dve najväčšie haly výstaviska, bol to šok. Vlani však tento krok šlo ešte rozumne vysvetliť. Sony toho nemalo veľmi čo ukázať, pretože všetky hry pre dobiehajúcu konzolovú generáciu už boli oznámené a na predstavovanie tých nových bolo naopak príliš skoro. Spoločnosť vtedy vyhlásila, že hľadá nové spôsoby, ako komunikovať so svojimi zákazníkmi a jedným z nich bolo napríklad odštartovanie nepravidelnej internetovej relácie State of Play.

Kto ale čakal, že sa Sony do Los Angeles tento rok vráti, bol nemilo prekvapený. Spoločnosť podľa oficiálneho vyjadrenia nie je spokojná s víziou tohto ročníka E3 už tradične usporiadanou asociáciou ESA (The Entertainment Software Association), ktorá nie je v súlade s tým, na čo sa Sony plánuje v tomto roku zamerať. Namiesto toho vraj táto japonská firma plánuje účasť na stovkách akcií po celom svete. Je na tom E3 naozaj tak zle, že sa od nej odvrátilo jedno z najväčších mien zábavného priemyslu?

Sony; screenshot: PlayStation Experience Sony, Square; screenshot: PlayStation Experience
Sony celý rok plný „stoviek podujatí“ odštartovala vo svojom predvádzacom centre v New Yorku, kde prebieha až do 16. februára akcia Experience PlayStation 2020. Podľa jedného z únikov Sony plánuje oznámenie PlayStationu 5 práve na február, A pretože táto udalosť trvá až do polovice budúceho mesiaca, ihneď sa začalo špekulovať nad možným oznámením práve tu. Vzhľadom na komorný charakter akcie sú ale šance veľmi malé.

Čo sa deje s E3?

Na celú kauzu sa možno pozerať z dvoch uhlov pohľadu. Niekto sa môže čudovať, čo sa to stalo so Sony, že premešká takú príležitosť. Iný by sa zasa mohol pýtať, čo je zle s E3, že nedokáže prilákať tak významnú firmu. Na prvý pohľad to síce nevyzerá, ale Sony nie je prvou spoločnosťou, ktorá povedala výstavisku E3 zbohom. Electronic Arts už od roku 2016 organizuje svoju samostatnú akciu EA Play, ktorá začína len pár dní pred výstavou E3 a jej pôsobisko sa nachádza hneď vedľa výstaviska, kde E3 prebieha. Ak teda nie ste priamo na mieste, vlastne si to ani nevšimnete a EA Play, a tak, hoci ide o separátnu súkromnú akciu, berie verejnosť ako súčasť E3.

Podobne je na tom aj Nintendo, ktoré niekoľko posledných rokov nemá svoju vlastnú tlačovú konferenciu. Namiesto toto vysiela vopred pripravenú reláciu Nintendo Direct, ktorá sa dokonca nijako nelíši od epizód vysielaných v priebehu roka. Vždy však má Nintendo pre novinárov aj návštevníkov pripravené stánky s novými hrami priamo na výstavisku E3. Dokonca aj Microsoft zmenil taktiku. Už vlani prezentoval svoje nové hry vo vlastných priestoroch blízko výstaviska, zatiaľ čo tlačová konferencia prebiehala v budove Microsoft Theater v Los Angeles.

E3; screenshot: Show Floor
V septembri minulého roka sa na internet dostali materiály pochádzajúce od usporiadateľa výstavy E3, podľa ktorých by tento ročník mal vyzerať výrazne inak. Zamerať sa totiž má viac na influencerov a celebrity, čo by malo prilákať viac návštevníkov. Možno práve väčšie zameranie na vplyvné osobnosti a odklon od klasickej show veľkých firiem je to, čo Sony vadí.

Ale je to predsa E3. Tá E3! Obdobie niekoľkých dní, kedy sa herný svet zastaví a uprene sleduje len jedno mesto, jednu udalosť. Herní novinári neopúšťajú redakcie, nechodia sa vyspať domov, pretože to je strata času a osobná hygiena je oklieštená na nutné minimum, pretože nový trailer či oznámenie môže prísť takmer kedykoľvek. A keď už k nejakému oznámeniu dôjde, strecha výstaviska sa otriasa pod jasotom novinárov. Herný svet už ale tiež nie je to, čo býval. Keď E3 v roku 1995 odštartovala, všetci hráči na svete opiplali tlačidlo F5 a cez vytáčané pripojenie sledovali magazín IGN so zatajeným dychom. To bolo desať rokov predtým, než vznikol Youtube a asi pätnásť, než začal fungovať Twitch. Dnes má každý väčší magazín vlastnú živú pre-show, prenos z konferencie a ešte post-show. Svet sa skrátka zmenil.

Naozaj potrebujeme výstavy ako je E3?

Pôsobí to vyložene naivne, keď chcete oznámiť novú konzolu a pritom vynecháte najväčší herný sviatok roka. Sony by stačilo položiť maketu PlayStationu 5 na lavičku pred výstaviskom a razom by o existencii konzoly vedel celý svet. Na druhej strane, nie je to žiadne pravidlo, že sa nové konzoly musia ukázať práve na E3 a po príklad nemusíme chodiť ďaleko. Nintendo Switch sa v Los Angeles ukázalo až v čase, keď bola konzola na trhu, predtým na E3 nebola nijako prezentovaná. A v predajoch aj obľúbenosti u zákazníkov si vedie skvele. Avšak Nintendo neignorovalo túto výstavu úplne.

Na druhú stranu, pokiaľ Sony vynechá takúto príležitosť, je to hodená rukavica pre konkurenciu. Asi ako keby ste prišli na majstrovstvách sveta v behu na 100 m a zistili, že Usain Bolt nepríde. Ak sa voláte napríklad Justin Gatlin, môžete sa už dopredu radovať z medaily. Keď vlani spoločnosť Sony ohlásila neúčasť, teoreticky prišla o možnosť ukázať len niekoľko málo už oznámených hier. Nič veľké, dalo by sa povedať. Ale tento rok? V Microsofte musia v týchto dňoch poriadne oslavovať. „Jeden z Xbox manažérov mi vlani na E3 povedal, že to je, ako keby ste dostali možnosť kopať penaltu a súper nepostavil ani brankára“, opisuje situáciu jeden z manažérov Xboxu pre magazín Game Industry.

E3; screenshot: Xbox vs PlayStation
So súčasnými informáciami si nemožno myslieť nič iné, než že súboj o next-gen konzolu výstavy musí chtiac-nechtiac vyhrať Microsoft. Dokáže s tým niečo Sony urobiť, aj keď na výstave nebude?

Význam E3 totiž nie je ani tak v tom, či ste priamo na výstavisku alebo si idete „to svoje“ niekde o ulicu vedľa. De facto ste tak ako tak na E3, pretože tak vás vnímajú médiá, tak vás vníma herný svet. Podľa agentúry Fancensus videlo minuloročný Cyberpunk 2077 E3 trailer 70 miliónov ľudí na Youtube, 37 miliónov zábery z Marvel's Avengers a 24 miliónov E3 fotografie z Watch Dogs: Legion. Druhá najvýznamnejšia výstava na svete, nemecký Gamescom, dokázal vygenerovať najviac 9,2 milióna zhliadnutí a to v prípade traileru na Marvel's Avengers.

V roku 2018, na poslednom ročníku, ktorého sa spoločnosť Sony zúčastnila, dokázali produkty Sony vygenerovať na Youtube 80 miliónov zhliadnutí, zatiaľ čo Nintendo „iba“ 70 miliónov a Microsoftu necelých 55 miliónov. Môže si dovoliť toto všetko Sony zahodiť?

E3; screenshot: návštevníci
Hoci je posledné roky E3 otvorená aj bežným návštevníkom, stále ide o výstavu určenú skôr pre odbornú verejnosť. Kým Gamescom v minulom roku navštívilo 373 000 hostí, E3 len 66 tisíc, čo je dokonca o 3 tisíc menej ako v roku 2018. Aj v tomto smere sa tak usporiadateľom príliš nedarí.

Môže. Dalo by sa povedať, a je to možno trošku pritiahnuté za vlasy, že Sony pozornosť E3 vôbec nepotrebuje. Na svete je cez 100 miliónov konzol PlayStation 4 a 39 miliónov predplatiteľov PS Plus. Toto je obecenstvo, ku ktorému môže Sony kedykoľvek prehovoriť. Napokon, už ste sa pozreli na svoje herné štatistiky za rok 2019? Sony vie nielen, čo hráte, ale aj kedy a ako dlho. Dostať k vám informácie a dokonca ich personalizovať podľa vašich preferencií (kúpili ste PS4 hneď pri štarte a máte aj PS VR? No tak to musíte mať aj PS5!) Nebude pre takúto spoločnosť problém. A aj keď sme si trošku robili srandu z toho, že na výstave CES Sony ukázala len logo PlayStationu 5, stala sa z neho počas 48 hodín najpopulárnejšia fotografia hernej spoločnosti na Instagrame všetkých čias. Len tým, že ju Sony umiestnila na svoj profil.

E3; screenshot: Sony – Greatness Awaits E3; screenshot: Sony PlayStation
Uvidíme na E3 ešte niekedy niečo podobné, alebo je toto pre Sony konečná a na E3 už nikdy nezavíta?

Neúčasť na E3 môže Sony poškodiť

Áno, Sony pravdepodobne môže E3 vynechať a nijako jej to neublíži, čo sa informácií o novej konzole a následných predajov týka. Kde to však môže spoločnosť veľmi zabolieť, sú jej fanúšikovia, jej zákazníci. E3 nie je akcia ohraničená areálom výstaviska. Je to sociálna bublina, ktorá v rámci niekoľkých dní nasaje všetko z herného sveta a je vlastne jedno, či sa to stalo v Los Angeles. Dvojčlenný indie tím môže svoju novú hru predstaviť cez internet, hoci práve sedí v podkroví svojich rodičov niekde v Európe. Stačí, že to urobia v „E3 období“. Sony tak môže „zachrániť“ jedna jediná vec. Vlastná akcia bezprostredne pred alebo po E3, ako to robí napríklad Electronic Arts.

Tým by zostala súčasťou E3 a pritom si mohla všetko urobiť po svojom. V opačnom prípade sa totiž stane len to, že fanúšikov odstrihne od svojej obľúbenej značky a to je to posledné, čo ako firma v zábavnom priemysle chcete. Pokiaľ bude Sony v priebehu E3 mlčať, budú mlčať aj jej zákazníci a budú mlčať aj médiá. Sony neúčasť na E3 prezentuje ako ústretový krok k fanúšikom, krok, vďaka ktorému im bude bližšie. Ale je to naozaj tak?

E3; screenshot: Sony konferencia
Podobný pohľad bude rovnako, ako vlani, aj tento rok na E3 chýbať. Žiadna tlačová prezentácia, žiadna show, žiadne prekvapenia.

Každý hráč na svete má jún už rok dopredu zakrúžkovaný v kalendári a plánuje, ako kvôli odlišných časovým zónam v noci sledovať konferencie, kde sa predstaví budúcnosť hrania na niekoľko najbližších rokov. Lenže bez Sony, bez PlayStation. Nehovoriac o novinároch, ktorí môžu zvažovať, či sa im nákladná cesta do Los Angeles vôbec oplatí, keď neuvidia PlayStation 5, čo je úprimne asi tak 50 % toho, čo bude väčšinu herného sveta v roku 2020 zaujímať.

A E3? Prežije niekoľko najbližších rokov? Kroky firiem ako Sony, Nintendo alebo Electronic Arts sú nastaveným zrkadlom pre usporiadateľa a je možné, že fyzická „étrojka“, kam tvorcovia hier jazdia ukazovať svoje najnovšie výtvory, zažije ťažké časy a koncept výstavy sa otrasie v základoch. Avšak E3 ako obdobie, ako týždeň plný hier, ako oslava všetkých hráčov, je podľa mňa silnejšia ako kedykoľvek predtým. Spoločnosť Sony možno urobila chybu, ale je príliš skoro na to, aby sme ju za to pranierovali. Možno nás ešte prekvapí.

• Zdroje: Game Industry, GamesRadar+

i Mohlo by vás zaujímať
iPozrite sa na všetky články z hernej sekcie. Ďalšie novinky zo sveta hier, esportu a technológií nájdete na facebooku a instagrame Alza Gaming.
Vytlačiť
P-DC1-WEB01
Zavoláme Vám a odborne poradime
+421 2 5710 1800
Otázka na objednávku
Otázka na tovar
Prosím, zadajte svoj telefón:
Zavolajte mi
Na vašom súkromí nám záleží My, spoločnosť Alza.cz a.s., IČO 27082440, používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom o. i. aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. Kliknutím na tlačidlo „Rozumiem“ súhlasíte s využívaním cookies a predaním údajov o správaní na webe na zobrazenie cielenej reklamy na sociálnych sieťach a reklamných sieťach na ďalších weboch.
Viac informácií Menej informácií