PET AD homeoffice

Next-gen Xbox (Project Scarlett) vyjde na Vianoce 2020

Zobraziť katalóg

Článok

Aktualizované

Presne rok po tom, čo Microsoft na E3 2018 prezradil, že pracuje na nových konzolách, tu máme oficiálne oznámenie next-gen Xbox konzoly. Tá trocha prekvapivo nesie názov Project Scarlett a kúpiť si ju budeme môcť až budúce Vianoce. Čo si na nej zahráme a čo by mala zvládnuť? Zistíte v dnešnej novinke.

V novinkách spomíname aj konkurenčné PlayStation 5, tomu sa však detailnejšie venujeme v samostatnom špeciáli.

Xbox Two project Scarlett; screenshot: E3 2019 stage

Obsah článku Xbox Scarlett

  1. (13. 6. 2019) Project Scarlett vyjde na Vianocie 2020 s Halo Infinite
  2. (1. 2. 2019) Známy insider odhaľuje hardvérové špecifikácie dvoch pripravovaných Xboxov
  3. (19. 12. 2018) Microsoft pracuje hneď na štyroch nových Xboxoch
  4. (30. 7. 2018) Nový Xbox možno vyjde vo dvoch verziách – klasickej a cloudovej

Project Scarlett vyjde na Vianocie 2020 s Halo Infinite

• Novinka: 13. 6. 2019 • Autor: Filip Němec

Keď sme presne pred rokom zakladali tento článok, v redakcii sme debatovali o tom, ako ho pomenovať. Názov konzoly vtedy ešte nebol známy, my sme však prozreteľne zvolili špekulované meno Xbox Scarlett a takmer sme sa trafili. Microsoft na svojej tlačovej konferencii v Los Angeles totiž oficiálne predstavil pripravovanú next-gen konzolu, ktorá prekvapivo nemá vo svojom názve meno konzolovej divízie. Nová herná mašina od Microsoftu sa volá Project Scarlett a chýbajúce slovko Xbox naopak spolu so slovom „projekt“ v názve tak pravdepodobne znamená to, že ide len o pracovný názov a finálne meno (my stále vsádzame na Xbox Scarlett), bude oznámené neskôr s odhalením presných HW špecifikácií či samotného vzhľadu konzoly. Zatiaľ ide ale len o naše dohady.

Project Scarlett – E3 2019 oznamujúci trailer

Autorom Project Scarlett je rovnaký tím, ktorý stojí za Xboxom One X a máme si byť istí, že hlavnou úlohou tohto stroja má byť hranie hier. To je veľmi príjemný obrat oproti tomu, čo Microsoft uprednostňoval v roku 2013, kedy predstavil Xbox One.

Viac špecifikácií pripravovanej konzoly Microsoft neodhalil, vo videu však zaznievali heslá ako 120 fps, 8K rozlíšenie, GDDR6 RAM pamäť či Ray Traycing a podobne, ako v prípade konkurenčného PlayStation 5, aj v prípade Projektu Scarlett sa dočkáme SSD disku. Aj Microsoft totiž vyhlásil vojnu načítavacím obrazovkám. Samozrejme ale musíme stáť nohami na zemi. Rozlíšenie 8K bude síce možné, ale celkom určite nie súčasne so 120 snímkami za sekundu, bude sa tak s najväčšou pravdepodobnosťou opakovať história v tom zmysle, že na rozlíšenie 8K dosiahnu len menej náročné tituly, podobne ako to bolo spočiatku v prípade súčasnej generácie so 4K rozlíšením a 60 snímkami za sekundu. Na druhej strane, vzhľadom na to, že by mal Project Scarlett byť 4× tak výkonný ako Xbox One X, je reálne, že väčšina titulov zvládne 4K rozlíšenie a stabilných 60 fps.

Nakoniec tou najzaujímavejšou správou bolo to, že sa next-gen Xboxu dočkáme budúci rok v priebehu Vianoc. Termín „holiday“, ktorý Microsoft pri konferencii použil, pravdepodobne môžeme interpretovať ako december 2020, ale ani november sa nedá vylúčiť. Microsoft si iste nechá do poslednej chvíle priestor na manévrovanie s dátumom vydania, aby sa zariadil podľa konkurencie. Neskôr sme sa tiež dozvedeli, aký titul si budeme môcť s novým Xboxom kúpiť. Tým nebude nič iné ako Halo Infinite, ktoré sa stalo prvým oficiálne oznámeným launch titulom Projektu Scarlett a dal by som ruku do šarlátového zeleného ohňa, že ďalšou hrou bude Forza Motorsport 8.

Xbox Two project Scarlett; screenshot: Halo: Infinite

Ďalšie dobrodružstvo legendárneho Master Chiefa bude štartovacím titulom budúceho Xboxu.

• Zdroje: Gamespot, IGN, vlastné



Známy insider odhaľuje hardvérové špecifikácie dvoch pripravovaných Xboxov

• Novinka: 4. 2. 2019 • Autor: Filip Němec

Namiesto (konečne!) nejakého oficiálneho oznámenia tu máme ďalšie špekulácie. Tie však vyzerajú ako pomerne reálne, tak aj prichádzajú od skúseného zdroja, ktorý v minulosti priniesol už niekoľko informácií zo stajne Microsoftu, ktoré sa neskôr ukázali ako pravdivé. Tentoraz jeden z používateľov Reddite prezradil, že vraj vie, aké budú špecifikácie dvoch nových Xboxov s kódovým označením Lockhart a Anaconda, o ktorých sme vás informovali v predchádzajúcej novinke. Originálne vlákno už je samozrejme vymazané, avšak vďaka internetu starostlivo uchované, slová užívateľa Nova Monbasa potom navyše potvrdil aj jeden z ďalších insiderov. Stále však ide (v niektorých ohľadoch o divoké) špekulácie.

Podobne, ako iné zdroje, aj Nova Monbasa popisuje Xbox s označením Anaconda ako nástupcu Xboxu One X, ktorý má ponúknuť najmä vysoký výkon, zatiaľ čo Lockhart by mal byť verziou so slabším grafickým jadrom. Nie je však jasné, či ide o štandardný nový Xbox alebo toľko spomínanú cloudovú verziu. Na tú to ale nevyzerá, výkon je totiž aj tak dosť veľký, je podobný aktuálnemu výpočtovému výkonu PS4 Pro. Rozpätie vo výkone Xboxu Anaconda a Lockhart tak napovedá skôr tomu, že má ísť o klasickú konzolu, avšak pre menej náročných hráčov, rozdiel je podobný ako v prípade aktuálneho Xboxu One a Xboxu One X.

Xbox Two project Scarlett; screenshot: koncept

Ako bude nový Xbox vyzerať, je zatiaľ vo hviezdach. Microsoft aj Sony sa však v posledných rokoch sústredia skôr na konzervatívne vyhotovenie, čo je podľa mňa škoda. Jasno by sme mohli mať už po E3 2019.

Osem jadier AMD Zen 2 a grafický výkon cez 12 TFlops

Aké vnútornosti Lockhart a Anaconda údajne obsahujú? Srdcom oboch konzol by mal byť osemjadrový procesor s architektúrou AMD Zen 2, o ktorej sa špekulovalo už skôr a ide tak celkom o stávku na istotu. O grafiku by sa mala postarať v AMD už známa, ale doteraz neuvedená architektúra Navi, o tej sa špekuluje aj v prípade PlayStation 5. Silnejšia Anaconda by potom mala dostať do vienka 16 GB pamäte a grafický výkon konzoly by mal presiahnuť 12 TFlops, čo je dvojnásobok toho, čo zvládne súčasný Xbox One X. Slabší Lockhart by si potom mal vystačiť s 12 GB pamäte a výkonom grafiky okolo 4 TFlops, čo je zhruba výkon PlayStationu 4 Pro.

Slabší Lockhart je tak dosť silnou konzolou na to, aby išlo o spomínaný cloudový Xbox. Insider Nova Monbasa navyše prišiel s informáciou, že obe konzoly by mali ponúknuť Ray Tracing vďaka technológii DirectX. V tomto prípade sa už názory odborníkov rozchádzajú, pretože grafické karty, ktoré v súčasnosti Ray Tracing zvládnu, stoja ako samotný Xbox One X. Aj keby sme vzali do úvahy zastaranie technológií v rámci roka až dvoch, kedy nové konzoly pravdepodobne vyjdú, stále je to veľmi nepravdepodobné vzhľadom na cenovku, o ktorej sa taktiež špekuluje.

Xbox Two project Scarlett; screenshot: xCloud

Microsoft na konci minulého roka oznámil Project xCloud, s ktorým chce s pomocou streamovacej technológie priniesť svoje hry aj na prenosné zariadenia. Vedľa toho sa špekuluje aj nad špeciálnou verziou Xboxu, ktorá nebude mať klasickú mechaniku a hry bude tiež len streamovať. Ako veľmi je ale tento predpoklad pravdivý, nevieme, v poslednej dobe sa totiž o tomto type Xboxu mlčí.

Najvýkonnejšia „Xbox Anaconda“ by mohol stáť viac ako 400 €

Slabší Lockhart by sa mal predávať za 249 dolárov, čo je zhruba 220 € (cena by však vďaka clu a DPH v našom prípade ešte stúpla). Aj tak je ale 249 dolárov veľmi nízka cenovka. Silnejšia Anaconda by sa potom mala predávať za dvojnásobok, teda 499 dolárov, čo je zhruba súčasná cena Xboxu One X. PlayStation 5 by podľa iných zdrojov mal dostať do vienka „iba“ 12 GB pamäte a grafické jadro s výkonom cez 8 TFlops. Procesor by však mal byť úplne zhodný. Nová konzola od Sony by vďaka tomu mala byť lacnejšia, štát by vraj mohla 399 dolárov, teda necelých 400 €.

Táto cenová predikcie sa zdá byť veľmi reálna. Za posledné roky sa cenovka 399 dolárov za novú konzolu začala považovať za veľmi dobrý kompromis, ak by ale Microsoft skutočne už na začiatku uviedol dve verzie konzoly, mohol by si dovoliť mať výkonnejšiu verziu o niečo drahšiu.

Xbox Scarlett má vyjsť na Vianoce 2020

Nebola by to správna špekulácia, ak by sme sa neobtreli o hypotetický dátum vydania novej konzoly. Podľa insidera, Nova Monbasa, by malo na uvedenie na trh nového Xboxu (či nových Xboxov) dôjsť tesne pred Vianocami v roku 2020. Zaujímavosťou je, že úpravy hardvéru sú vraj veľmi odvážne, čo by mohlo byť práve kvôli spomínanému Ray Tracingu. Vedúci Xbox divízie, Phill Spencer, sa zároveň v jednom z rozhovorov nechal počuť, že sa zameriavajú najmä na snímkovanie. Podľa neho je to práve frekvencia snímok za sekundu, kde majú konzoly nevyužitý potenciál a vylepšiť by chcel tiež spúšťaciu dobu všetkých titulov.

Zo zaujímavých informácií je potrebné spomenúť aj to, že vývojári vraj ešte nemajú k dispozícii devkity, ktoré by mali dostať niekedy v apríli či máji. To je trochu v rozpore s prieskumom z tohtoročného Game Developers Conference, kde 18 % opýtaných vývojárov prezradilo, že už pracujú na hrách pre novú generáciu konzol. Naopak, v prípade konkurenčného PlayStation 5 sa špekuluje už dlhší čas o tom, že vývojári majú devkity k dispozícii. Je však bežnou praxou, že vývojári začínajú v raných fázach vývoja na počítačových zostavách vytvorených podľa približných špecifikácií budúcej konzoly.

Xbox Two project Scarlett; screenshot: Forza Motorsport

Začína sa aj špekulovať aj o hrách, ktoré nový Xbox odprevadí na trh. Okrem Age of Empires 4 alebo Killer Instinct 2 sa hovorí aj o budúcej Forze Motorsport. Stalo sa totiž už nepísaným pravidlom, že pri launchi novej konzoly nesmie chýbať pretekársky titul.

Oficiálne novinky by sme sa o Xboxe Scarlett mohli dozvedieť už čoskoro a to na ďalšom kole Game Developers Conference, ktoré prebehne koncom marca v San Franciscu. Tam by sa o novom Xboxe mohol rozhovoriť sám Microsoft, pravdepodobne to ale urobí prostredníctvom spoločnosti AMD, ktorá bude hovoriť o novinkách na poli technológií, ktoré sa týkajú aj Xboxu.



Microsoft pracuje hneď na štyroch nových Xboxoch

• Novinka: 19. 12. 2018 • Autor: Filip Němec

V minulej novinke sme vás informovali o tom, že Microsoft pripravuje okrem nového next-gen Xboxu tiež verziu čisto na streamovanie hier. Na E3 2018 napokon vedúci Xbox divízie Phil Spencer potvrdil, že pracujú hneď na niekoľkých nových konzolách, nikto však neočakával, že by išlo o viac ako dva rôzne Xboxy, čo potvrdili správy práve o streamovacej aj klasickej verzii Xboxu. Vyzerá to však, že v Microsofte pripravujú hneď štyri nové konzoly. S touto informáciou prišiel dobre informovaný server Thurrot, ktorý je na počiatku väčšiny špekulácií okolo Microsoftu (ktoré sa v mnohých prípadoch ukázali ako pravdivé).

Microsoft podľa tohto zdroja vyvíja dve verzie Xboxu budúcej generácie. Ten s krycím označením Lockhart má byť menej výkonný a tým pádom cenovo dostupnejší mainstreamovému publiku. Popri tom by potom mala súčasne vyjsť aj výkonnejšia verzia, v súčasnosti označovaná ako Anaconda, ktorá má byť obdobou aktuálneho Xboxu One X. Tá by mala ponúknuť najlepší možný výkon pre tých najnáročnejších fanúšikov konzolového hrania. Obe konzoly by mali vyjsť v roku 2020.

Streamovací Xbox a nový Xbox One S v roku 2019

Server Thurror potom potvrdzuje aj vývoj v úvode spomínaného Xboxu s menším výkonom, ktorý bude určený len na streamovanie hier cez internet. Ten má kódové označenie Maverick, podľa skorších špekulácií nemá mať mechaniku a vyjsť by mal už v priebehu budúceho roka. Thurrot dokonca spomína ako prvý možný termín jar 2019. A nakoniec ešte štvrtá verzia – tou má byť revízia Xboxu One S, ktorá prejde redizajnom, aby Microsoft mohol znížiť náklady pri výrobe konzoly, zároveň by však nový Xbox One S mal byť pripravený na stremovanie hier, hoci pôjde stále o klasickú hernú konzolu.

Celá správa je samozrejme v rovine špekulácií, avšak mnoho z nich už bolo viac či menej potvrdené. Patrí sa dodať, že kódové označenie nie je potrebné brať v súčasnej chvíli nijako vážne, Microsoft ich využíva čisto na interné účely a nemusíte sa tak báť, že by sa vaša budúci konzola od Microsoftu volala napríklad Xbox Anaconda. Aktuálny Xbox One X má kódové označenie Chuckwalla, zatiaľ čo pôvodný Xbox One bol označovaný ako Durango. Súčasné neoficiálne označení nex-gen verzie Xboxu Scarlett je správne tak na polovicu. Microsoft totiž takto označuje všetky vyvíjané Xboxy, ktoré chce vydať v roku 2020.



Nový Xbox možno vyjde vo dvoch verziách – klasickej a cloudovej

• Článok: 30. 7. 2018 • Autor: Filip Němec

Hovorí sa o tom už niekoľko rokov a čas od času sa niekto s týmito prorockými slovami prihlási a opäť zdvihne vlny špekulácií. Reč je samozrejme o tom, že herné konzoly jedného dňa prídu o svoju fyzickú schránku a hranie sa kompletne presunie do cloudu. Nakoniec vám bude stačiť len televízor, herný ovládač a áno, kvalitné internetové pripojenie. V herných kuloároch sa v tomto smere počíta skôr až s tou za nasledujúcou konzolovou generáciou, tá nasledujúca by mala mať ešte klasický charakter, teda čo najvýkonnejšie konzoly bezpečne usadené pod našimi televízormi.

Keď ale Phil Spencer z Microsoftu na E3 2018 vyhlásil, že majú vo vývoji niekoľko konzol, ešte nám úplne nenapadlo, že práve jedna z nich má využívať cloudovú technológiu. To až server Thurrott, ktorý je väčšinou dobre informovaný, prišiel s informáciou, že Microsoft pracuje ako na klasickej hernej konzole, tak aj na zariadení, ktoré by dokázalo hry streamovať hry. Zatiaľ čo tradičná herná konzola má za cieľ ponúknuť čo možno najvyšší výkon (v rámci danej ceny) a ktorá zo svojej podstaty po čase zastará, druhá konzola by mala byť ďaleko trvanlivejšia a vďaka absencii vysokého výpočtového výkonu aj oveľa lacnejšia.

Xbox Two project Scarlett; screenshot: Xbox One X Xbox Two project Scarlett; screenshot: PlayStation 4 Pro Xbox Two project Scarlett; screenshot: Nintendo Switch

Obrázok 1: Xbox One X je aktuálne najvýkonnejšou hernou konzolou na svete. Obrázok 2: Aj PlayStation 4 má svoju verziu pre hardcore hráčov. PlayStation 4 Pro bola najvýkonnejšou konzol zhruba rok. Obrázok 3: Konzolovú „svätú trojicu“ uzatvára Nintendo Switch, ktoré uteká trochu iným smerom a rivalitu veľkých stolových konzol sleduje z diaľky.

Ako bude cloudový Xbox vyzerať a koľko bude stáť?

Malo by ísť o podstatne menšiu škatuľku s nižšou výpočtovou silou, avšak podľa serveru Thurrott sa cloudový Xbox neobmedzí výkonovo iba na vykresľovanie prostredníctvom internetom prenášaného obrazu na televíziu. Mal by zvládnuť aj niektoré dáta sám prepočítavať, takže výkon asi úplne zanedbateľný nebude, čo znamená, že aj výsledná cena konzoly bude nakoniec vraj vyššia, než by sa od takéhoto zariadenia mohlo na prvý pohľad očakávať.

Snaha ponúknuť masám hranie pomocou cloudovej technológie vlastne nie je takým prekvapením, o streamovanie hier sa v Microsofte hovorí už dlhšiu dobu a malo byť súčasťou už Xboxu One. Microsoft je majiteľom pomerne impozantnej dátovej banky serverov Azure, avšak problémy pri vývoji a tiež nepochopenie zo strany hráčov, nehovoriac o problémoch s infraštruktúrou viedli k tomu, že sa od využitia tejto technológie u súčasnej generácie Xbox konzol upustilo.

Xbox Two project Scarlett; screenshot: Crackdown 3, tps akcia Xbox Two project Scarlett; screenshot: Crackdown 3, deštrukcia

Obrázok 1: Pionierom cloudového hrania mala byť na Xboxe One akcia Crackdown 3, avšak vzhľadom na jej opakované odkladanie to príliš nádejne nevyzerá. Obrázok 2: Deštrukcia má byť tak detailná a výkonovo náročná, že ju bude vypočítavať sám Microsoft na svojich serveroch a pomocou cloudovej technológie prepočítané dáta odošle až na váš Xbox One.

Microsoft ako technologická firma navyše rád skúša nové veci a následne sa ich nebojí opustiť a robiť, že sa vlastne vôbec nič nestalo (spomeňme si napríklad na spočiatku veľmi nádejnú mobilnú platformu Windows Phone). Cloudovým Xboxom sa navyše Microsoft snaží vytvoriť a podmaniť si nový trh, keď na tom tradičnom (klasické herné konzoly) v súčasnosti stráca. Na tomto poli navyše nie je úplným nováčikom, sa svojou službou Game Pass, vďaka ktorej máte v rámci predplatného neobmedzene k dispozícii balík titulov, je firma pomerne úspešná.

Podľa serveru Thurrott sa momentálne Microsoftu darí znižovať latenciu na úroveň, akú poznáme napríklad z online multiplayeru akčných hier, čo už je na streamovanie hier odozva viac ako vhodná. To korešponduje s informáciou, že tento cloudový Xbox je vo vývoji už dlhšiu dobu, oproti klasickému náprotivku, ktorý pôjde v šľapajach Xboxu One.

Je tu však jeden podstatný element, ktorý Microsoft ovplyvniť nemôže. Aktuálna infraštruktúra (ovplyvňujúca rýchlosť, stabilitu a celkovú dostupnosť internetu) rozhodne na streamovanie hier nie je pripravená, čo potvrdzujú médiá napríklad aj v Severnej Amerike. Ťažko navyše odhadovať, aká bude situácia o dva roky. Tiež sa môže stať, že ak si tento lacnejší Xbox vyberiete s cieľom ušetriť, práve nároky na vysokorýchlostný a stabilný internet z dlhodobého hľadiska túto voľbu môžu urobiť nevýhodnou.

Xbox Two project Scarlett; screenshot: Xbox One S disk

Doba, kedy fyzická distribúcia hier zanikne, sa možno blíži. Streamovanie hier na tom bude mať určite leví podiel, v najbližších niekoľkých rokoch ale žiadnu veľkú revolúciu neočakávame.

Xbox Scarlett (Xbox Two) zvládne 4K a 60 fps

Zatiaľ čo v prípade novej PlayStation, ktorá sa bude s najväčšou pravdepodobnosťou volať PlayStation 5, už špekulujeme o jednotlivých komponentoch, čo budú skrývať útroby nového Xboxu. To zatiaľ vôbec netušíme. Hovoríme teraz samozrejme o klasickej verzii Xboxu, čo ponúkne tá diskutovaná odľahčená cloudová verzie, je momentálne absolútne vo hviezdach.

Phil Spencer na E3 2018 prezradil, že v aktuálnej chvíli sa pracuje práve na tom, akú bude mať nový Xbox (doteraz prezývaný Scarlett) architektúru a aké technológie ponúkne. Dá sa celkom iste odhadovať, že pôjde rovnako, ako v prípade Xboxu One alebo PlayStationu 4 o klasickú PC architektúru, ktorá je pre vývoj hier najjednoduchšia a zároveň umožní jednoduché portovanie starších titulov a najmä spätnú kompatibilitu. Nový Xbox navyše „stavia“ ten istý tím, ktorý mal na starosti Xbox One.

Xbox Two project Scarlett; screenshot: koncept

Akú bude mať nový Xbox podobu zatiaľ nikto netuší, grafici z celého sveta sa však už teraz predbiehajú vo viac či menej odvážnych konceptoch.

Pripravovaný Xbox Scarlett (či Xbox Two, ak chcete) by mal konečne zvládnuť natívne 4K rozlíšenie pri 60 snímkach za sekundu, čo je niečo, čo nám bolo sľubované už v prípade aktuálnej generácie konzol. PS4 Pro ani Xbox One X však tieto parametre nedokáže ponúknuť, snáď len s výnimkou jednoduchších indie titulov. Phil Spencer zdôrazňuje, že nový Xbox má byť určený pre hráčov, takže to má byť práve magická formulka natívneho 4K a 60 fps, čím sa budú v Microsofte oháňať. To je celkom zaujímavý obrat od toho, čo hlásali v Redmonde na launchi Xboxe One, kde sa marketing zameriaval skôr na služby.

Koľko bude nový Xbox stáť

Vhľadom na to, že zatiaľ ani nemáme predstavu o výkone či výbave, možno predajnú cenu ťažko odhadovať. Dá sa však predpokladať, že sa aj tentoraz bude pohybovať mierne nad hranicou 400 €, ktorú už predbežne prisľúbila konkurenčná PlayStation 5. Dosť možno však Microsoft staví aj na mierne vyššiu cenovku, najmä ak bude alternatíva v podobe streamovacieho Xboxu výrazne lacnejšia.

Microsoft navyše anoncoval vývoj hneď niekoľkých Xboxov, čo nemusia byť nutne iba dve konzoly. Obom gigantom sa totiž osvedčil systém, kedy vedľa štandardnej verzia neskôr vydá aj jednu menej výkonnú, ale cenovo dostupnejšiu a jednu drahšiu, pre hardcore hráčov. Nebolo by prekvapením, keby už na štarte Microsoft predstavil dve výkonnostne odlišné verzie Xboxu a popri tom ešte „streamovací“ Xbox.

Xbox Two project Scarlett; screenshot: Xbox scarlett

Bude zaujímavé sledovať, ako sa Sony aj Microsoft popasuje s dizajnom svojich konzol. Posledné verzie predstavujú skôr konzervatívny štýl.

Xbox Scarlett (Xbox Two) podľa odhadov vyjde v roku 2020

Aj v tomto smere máme o konkurenciu v podobe PlayStation 5 podstatne viac indícií, na základe ktorých možno odhadovať dátum vydania konzoly. V prípade nového Xboxu „Scarlett“ sa môžeme odpichnúť od niekoľkých špekulácií a najmä potom už spomínaného servera Thurrott, ktorý mal údajne možnosť nahliadnuť do interných dokumentov Microsoftu. Podľa nich je nový Xbox plánovaný na rok 2020. To by bolo 7 rokov po launchi Xboxu One, ale len tri po vypustení Xboxu One X. Na E3 2018 sa však o nových konzolách prakticky nič nepovedalo, skôr predpokladaný rok vydania, 2019, je tak takmer určite mimo hry, pretože je málo pravdepodobné, že na E3 2019 firmy oznámia nové konzoly a hneď na jeseň s nimi pôjdu na trh.

Xbox Two project Scarlett; screenshot: dashboard

Veľmi nás tiež zaujíma, ako bude vyzerať dashboard nového Xboxu, teda jeho používateľské rozhranie. S tým aktuálnym sa Microsoft hrá už od začiatku a každý pol rok ho od základov prekope. Snáď príde Xbox Two s už ucelenou víziou.

Sú tu však dve premenné, ktoré je potrebné vziať do úvahy. S ony má ešte tento rok pred sebou dve akcie – Paris Games Week v októbri a svoju vlastnú PlayStation Experience v decembri, kde by spoločnosť mohla novú konzolu oznámiť a na sklonku roku 2019 s ňou ísť na trh, napriek tomu sa stále viac zdá byť reálnejší až rok 2020, a to vzhľadom na to, koľko exkluzívnych titulov chce Sony stihnúť na aktuálnej generácii ešte vydať.

Druhým faktorom je potom to, že Microsoft má vraj v pláne vyrukovať s novým Xboxom skôr, než obdobný krok urobí Sony s PS5. Podľa skúseností z minulosti sa zdá prípustné vydať konzolu o mesiac či dva neskôr ako konkurencia, ale napríklad ročný odstup by mohol byť priamo likvidačný, ako už história ukázala. A zatiaľ čo Microsoft vypustil najvýkonnejšiu verziu Xboxu ešte len vlani, PlayStation vďaka skoršiemu vydaniu PlayStation 4 Pro už môže pomýšľať na rok 2020, v extrémnom prípade zimu 2019. Rozhodne nás čaká veľmi zaujímavý boj – o čas, fanúšikov a samozrejme naše peňaženky.

Čo sa samotného názvu týka, v prípade Xboxu je tu skôr priestor zavtipkovať si nad spôsobom, akým Microsoft názvy vymýšľa, než nejaké sofistikované predpoklady. Všetko začalo u Xboxu 360, ktorý bol v poradí druhou konzolou od Microsoftu, ale bol konkurentom PlayStationu 3, takže sa logicky nemohol volať Xbox 2. Podradenosť by bola evidentná už zo samotného názvu. Tým celá eskapáda bez logiky začala a Xboxom One a jeho nástupcom s prídomkom X iba nabrala na obrátkach. Aktuálne sa novému Xboxu hovorí Scarlett, čo je dosť možno priamo interné označenie Microsoftu. Rovnaká situácia bola aj v prípade Xboxu One, ktorý sa predtým volal aj verejne Project Scorpio. Microsoft pravdepodobne bude musieť prísť s nejakým úplne novým názvom, pretože snahy o akúkoľvek postupnosť by skončili pravdepodobne len ako dobrá nahrávka na smeč internetovým „vtipálkom“.

Xbox Two project Scarlett; screenshot: Microsoft E3 2018

Práve na tomto pódiu počas E3 2018 v Los Angeles oznámil Phil Spencer, že Microsoft pracuje hneď na niekoľkých nových konzolách.

Spätná kompatibilita je takmer istotou, VR nie

Kým konkurenčné PlayStation 4 sa vydalo skôr cestou Remasterov, Xbox One po vzore Xboxu 360 využíva výhody spoločnej PC architektúry a v rámci spätnej kompatibility ponúka tituly z predchádzajúcej generácie. Nič nenasvedčuje tomu, že by to v prípade nového Xboxu malo byť inak, najmä keď Microsoft práve za spätnú kompatibilitu získava toľko potrebný pozitívny ohlas verejnosti. Phil Spencer navyše v poslednej dobe rád hovorí o vytváraní akéhosi Xbox ekosystému: v momente, keď si nejakú Xbox hru kúpite, môžete počítať s tým, že si ju o pár rokov budete môcť zahrať na novšom hardvéri bez toho, aby ste museli znovu platiť.

Xbox Two project Scarlett; screenshot: HoloLens Microsoft Xbox Two project Scarlett; screenshot: HoloLens, augmentovaná realita Xbox Two project Scarlett; screenshot: HoloLens Minecraft

Obrázok 1: Hololens fungujú na princípe augmentovanej reality (AR), kedy do skutočného prostredia okolo vás vnáša virtuálne objekty. Obrázok 2: Možností na využitie AR je nespočetné množstvo. Vo všetkých oblastiach priemyslu, v domácnosti a samozrejme aj v oblasti videohier. Obrázok 3: Spojiť dohromady vašu obývaciu izbu a virtuálne prostredie, v ktorom ide simulovať úplne všetko, to je naozaj veľký potenciál pre zábavný priemysel.

Keď ale príde reč na virtuálnu realitu, je to v Microsofte ako na hojdačke. Pred niekoľkými rokmi predstavené Holo Lens vyzeralo viac ako sľubne. Dokonca aj v rámci segmentu videohier išlo o zaujímavú technológiu, pretože rozšírená realita sa na najrôznejšie hry hodia možno aj lepšie ako klasická virtuálna realita. Strieľať emzákov na Marse je síce super, ale keď sa cudzinci objavia priamo vo vašom obývacej izbe, to je ešte len niečo! Microsoft však v tomto smere vydáva zmiešané signály. Mike Nichols, vedúci Xbox marketingu, sa nechal počuť, že zvesti o VR pre Xbox nie sú pravdivé a rozhodne nemajú v pláne pre Xbox žiadnu formu virtuálnej ani augmentovanej reality.

Na druhú stranu, Microsoft pre Xboxu One X oznámil podporu rôznych VR platforiem z Windows 10, hoci nemá ísť o podporu nijako výraznú. To je zvláštne z niekoľkých dôvodov. V prvom rade je zjavné, že Microsoft evidentne má (alebo aspoň mal) funkčný prototyp Holo Lens, hlavne je však táto očividná ignorácia VR trhu udivujúca vzhľadom na to, že konkurenčnému PlayStation VR sa pomerne darí (hoci celkovo trh s virtuálnou realitou nerastie tak rýchlo, ako mnohí očakávali). Je Microsoft skrátka presvedčený, že vo VR a AR nie je budúcnosť, alebo chystá nejaké veľkolepé, prekvapivé odhalenie?

Xbox Two project Scarlett; screenshot: Microsoft kinect

Ešte zhruba pred dvoma rokmi to vyzeralo, že nepriamou odpoveďou Microsoftu na PlayStation VR je Kinect, ktorému sa Sony horko ťažko snažilo konkurovať Move ovládačmi. Zatiaľ čo pri štarte Xboxu One bol Kinect prezentovaný ako neoddeliteľná súčasť konzoly, na konci roku 2017 Microsoft ukončil jeho výrobu a naďalej už pre túto platformu nevychádzajú žiadne tituly.

Aké hry si zahráme na budúcom Xboxe

Samozrejme sa tu ponúkajú odpovede: „všetky z Xboxu One vďaka spätnej kompatibilite.“ Rozhodne sa môžeme tešiť na launch ako žiadny predtým, pretože ak nový Xbox ponúkne aspoň svoje exkluzívne tituly v rámci spätnej kompatibility, bude mať majiteľ Xboxu novej generácie k dispozícii významné hry plánované na rok 2019, ako sú napríklad Gears of War 5 alebo Crackdown 3.

Xbox Two project Scarlett; screenshot: spätná kompatibilita

Vďaka spätnej kompatibilite sa ponuka hier na Xboxe One poriadne rozrástla. Pri štarte novej konzoly to navyše prinesie poriadnu výhodu. Každý si rád zahrá svoje obľúbené hry na silnejšom stroji, hoci vizuálne či technické zlepšenie môže byť zanedbateľné.

Pokiaľ však ide o tituly úplne nové, zoznam je zatiaľ celkom krátky. Z tých ostro sledovaných je to sci-fi RPG Starfield a The Elder Scrolls 6. Tieto dve hry sa určite nepozrú na súčasnú generáciu konzol a špekulovať o tom istom môžeme aj v prípade Cyberpunk 2077. Z exkluzivít je to potom najmä Halo: Infinite, ktoré bolo oznámené na E3 2018 v Los Angeles a ktorého vývoj je stále v začiatkoch. A úprimne povedané, ťažko si predstaviť lepší štartovací titul než práve ďalšie plnohodnotné Halo. Na žiadnom launchi potom nesmie chýbať pretekárska hra, to už je tak nejako za tie roky pravidlom, a je to práve štúdio Turn 10 a ich Forza Motorsport, kto bude na ťahu.

Xbox Two project Scarlett; screenshot: Starfield Xbox Two project Scarlett; screenshot: Cyberpunk 2077 Xbox Two project Scarlett; screenshot: Halo Infinite

Obrázok 1: O sci-fi RPG Starfiled odohrávajúcom sa vo vesmíre zatiaľ nevieme vôbec nič. Obrázok 2: Cyberpunk 2077 sa na E3 2018 predviedol. Súčasnú generáciu konzol ale možno vôbec nestihne. Obrázok 3: Nový diel Halo je už vo vývoji, s jeho vydaním sa ale príliš neponáhľa. Čerešnička na torte súčasnej generácie, alebo ideálne štartovný titul pre Xbox Scarlett? Alebo oboje?

Čo teda od nového Xboxu čakať? Čisto herný stroj zameraný na maximálny výpočtový výkon, rovnako ako v prípade PS5. Teda aspoň čo sa klasického Xboxu (Xboxu Scarlett/Two) týka, pretože o jeho cloudovej verzii si v tomto ohľade nateraz netrúfame špekulovať. Microsoft v rámci tohtoročnej E3 odhalil jasné sklony k návratu medzi hernými producentmi, čo si poistil najmä nákupom niekoľkých štúdií, takže môžeme čakať zaujímavé štartovacie tituly, ktoré bude Microsoft rozhodne potrebovať, pretože na tomto poli má jeho konkurencia aktuálne stále veľký náskok.

Tiež bude zaujímavé sledovať, či Microsoft dohady o svojej snahe rozšíriť pole pôsobnosti smerom ku streamovaným hrám nakoniec potvrdí. Tu sme veľmi skeptickí, podľa nás je na takýto krok ešte skoro, a to najmä kvôli nepripravenej infraštruktúre. Aj napriek tomu ale Microsoftu držíme palce. Všetko budeme podrobne sledovať a článok priebežne aktualizovať. Ako ste na tom vy? Tešíte sa viac na Xbox „Scarlett“, alebo PlayStation 5?

Filip Němec

Filip Němec

Hry boli mojím najlepším priateľom aj milenkou už od detstva. O hrách som začal písať už na strednej škole, čím som vysedávanie pri herných strojoch ospravedlňoval najskôr pred rodičmi a teraz pred manželkou. V minulosti som vo forme textu aj herných relácií prispieval do magazínov ako Games.cz, Eurogamer.cz či Zing.cz. V Alza Magazíne mám na starosti herné konzoly všetkého druhu a z hier potom najmä preteky, v osobnej rovine som navyše hlavným strojcom vyostrených diskusií medzi konzolistami a PC Master Race.

iPozrite sa na všetky články z hernej sekcie. Ďalšie novinky zo sveta hier, esportu a technológií nájdete na facebooku a instagrame Alza Gaming.
i Mohlo by vás zaujímať

Project Scarlett, môžeme očakávať na Vianoce 2020. O novinkách vás budeme pravidelne informovať.

Vytlačiť
P-DC1-WEB18
Zavoláme Vám a odborne poradime
+421 2 5710 1800
Otázka na objednávku
Otázka na tovar
Prosím, zadajte svoj telefón:
Zavolajte mi
Na vašom súkromí nám záleží My, spoločnosť Alza.cz a.s., IČO 27082440, používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom o. i. aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. Kliknutím na tlačidlo „Rozumiem“ súhlasíte s využívaním cookies a predaním údajov o správaní na webe na zobrazenie cielenej reklamy na sociálnych sieťach a reklamných sieťach na ďalších weboch.
Viac informácií Menej informácií