Octopath Traveler (RECENZIA) – JRPG s nutnou dávkou nostalgie

Square Enix v spolupráci so štúdiom Acquire Switch vyvinulo ambicióznu JRPG Octopath Traveler s atraktívnym vizuálnym štýlom, ťahovými súbojmi a 8 hlavnými hrdinami, s ktorými prežijete nejedno dobrodružstvo a budete postupne odhaľovať ich mnohokrát pohnuté osudy. Či sa táto hra, ktorá vyšla 13. 7. 2018 pre Nintendo Switch podarila, sa dozviete v našej recenzii.

Žáner: RPG | Vývojár: Square Enix, Acquire | Vydavateľ: Nintendo | Dátum vydania a Platformy: Nintendo Switch (13. júla 2018) | Homepage: www.nintendo.com/games/detail/octopath-traveler-switch

Obsah recenzie Octopath Traveler

1. Octopath Traveler – 8 rôznych príbehov v jednom
  2. Tak už konečne ťahaj!
  3. Vizuálne úchvatný Octopath Traveler
  4. Octopath Traveler rozhodne stojí za to
  5. Recenzia Octopath Traveler: záverečné hodnotenie

Octopath Traveler – 8 rôznych príbehov v jednom

(22. 7. 2018) Octopath Traveler na prvý pohľad vyzerá ako pomerne klasické JRPG pripomínajúce napríklad Final Fantasy 6. Od ostatných zástupcov tohto žánru sa ale v určitých oblastiach líši, čo je najviac asi vidieť na príbehu, kedy namiesto jasne danej dejovej línie stavia do popredia partičku 8 hrdinov a ich osobné životné príbehy.

Octopath Traveler; artwork: hrdinovia

Octopath Traveler je skvelé dobrodružstvo, ktoré vsádza predovšetkým na príbehy jednotlivých postáv.

Na začiatku si zvolíte jednu z 8 dostupných postáv líšiacich sa povolaním (bojovník, zlodej, kúzelník, lovec atď.) A hlavne svojimi osudmi. Vďaka tomu je prvých pár hodín v hre radikálne odlišných v závislosti na vybranom hrdinovi, pretože každý začína v inom meste, stretáva sa s inými životnými situáciami a jeho motivácia k výprave do veľkého sveta plného dobrodružstva je úplne odlišná.

Lovkyňa H'aanit sa tak vydáva po stopách svojho strateného mentora, zlodej Therion sa pokúša prísť k bohatstvu lúpežou v tajomnom sídle, učenec Cyrus Allbright sa snaží vypátrať odcudzený zväzok z univerzitnej knižnice a tak ďalej. Jednotlivé príbehy sú prevažne zábavné a napínavé, niektoré ale za ostatnými svojou kvalitou predsa len trochu zaostávajú. Napríklad taká pútnicka výprava Ophilie Clementovej za Plameňom pôvodu (Flame of Origin) ma pomerne nudila, celkovo sa mi ale postavy v Octopath Traveler zdali dobre napísané a často mi prirástli k srdcu viac, než by som na začiatku čakal.

Octopath Traveler; gameplay: Tressa Octopath Traveler; gameplay: Ophilia Octopath Traveler; gameplay: detail

Obrázok 1: Dejová línia obchodníčky Tressy ma naozaj bavila. Obrázok 2: Avšak príbeh mladej Ophilie som nemohol vystáť. Obrázok 3: Lokácie vás potešia úchvatnými detailmi.

Škoda však pomerne pomalého rozjazdu celej hry. Kým sa k vám nezačnú pridávať ostatní členovia partie, hra sa celkom tiahne a najmä u slabších postáv (hlavne klerik a učenec) trvajú niektoré súboje až nepríjemne dlho. Čím viac, tým lepšie tu našťastie naozaj platí a už s druhým členom na palube začne faktor zábavy rapídne stúpať.

Octopath Traveler rozhodne nezaprie svoje JRPG korene, preto môžete očakávať levelovanie postáv, veľa mágie, jedinečných schopností každého charakteru, nakupovanie lepšej výbavy a veľa rozhovorov a vedľajších questov. Fanúšikovia budovania vlastných avatarov si tak určite prídu na svoje, používateľské prostredie by si ale vzhľadom na veľké množstvo štatistík, obrazoviek a tabuliek zaslúžilo vyriešiť trochu intuitívnejšie.

Octopath Traveler; gameplay: menu Octopath Traveler; gameplay: súboj Octopath Traveler; gameplay: interiér

Obrázok 1: Menu by mohlo byť o niečo menej. Obrázok 2: Kde som si len nechal ten postrek proti hmyzu? Obrázok 3: Okrem exteriérov sa tvorcom vydarili aj interiéry.

Tak už konečne ťahaj!

V rámci putovania za osudmi postáv vo svojej skupinke preskúmavate okolitú krajinu, otvárate poschovávané truhličky s pokladmi a dosť často sa dostanete do napínavých potýčok na život a na smrť. Súboje sú ťahové a vzhľadom na rôzne povolania všetkých charakterov a ich schopnosti aj dosť variabilné. Všetci nepriatelia sú citliví na špecifické typy útokov (či už elementárne či fyzické) a majú určitý počet štítov, ktoré postupne odbúravajú úspešnými útokmi. Ak sa vám štíty podarí vyčerpať úplne, nepriateľ je na jedno kolo omráčený a môžete útočiť podľa vašich predstáv, či svoje výpady medzi jednotlivými postavami aj reťaziť.

Zaujímavým prvkom v Octopath Traveler je aj možnosť boostovať svoje útoky pomocou špeciálnych bodíkov, ktoré každá vaša postava získa na začiatku nového kola. Tie môžete uplatniť hneď, alebo si ich schovať na neskôr a použiť ich hneď niekoľko naraz. To sa vám bude hodiť predovšetkým pri súbojoch s náročnými bossmi, kedy vám pár rozumne našetrených Boost bodov hocikedy pomôže preraziť aj zdanlivo nezničiteľný štít.

Octopath Traveler; gameplay: boss Octopath Traveler; gameplay: boss Octopath Traveler; gameplay: piráti

Obrázok 1: Prvý boss, na ktorého som v Octopath Traveler narazil. Obrázok 2: Tento boss mi dal naozaj zabrať. Obrázok 3: Piráti toho vydržia naozaj veľa, našťastie ich útoky nie sú zas tak silné.

Pri preskúmavaní krásne spracovaných lokácií ma ale trochu iritoval fakt, že nepriatelia nie sú nikde vidieť. Mapa sa nimi v skutočnosti len tak hemží, ale napriek tomu sú vášmu zraku ukrytí, takže si jednoducho idete v pokoji po ceste, nikde ani živej duše, a zrazu bum! Obrazovka sčernie a už idete do boja, bez toho aby ste ešte pred sekundou niečo tušili. Chápem, že to čiastočne zvyšuje napätie, ale niekedy jednoducho na bojovanie nemáte náladu a mať prehľad o výskyte nepriateľov na mape by sa rozhodne hodilo.

Protivníci sa navyše respawnují desivo rýchlo a často tak budete absolvovať rovnaké súboje dvakrát iba preto, že ste si zabehli na vedľajšiu cestu pre truhlicu a vraciate sa späť cez rovnaké miesto napríklad len o 10 sekúnd neskôr. V Octopath Traveler navyše môžete ukladať hru iba na určitých miestach, takto rýchly respawn oponentov pre mňa bol miestami veľmi frustrujúci. Nie je to tým, že by súboje neboli zábavné, to naopak, majú v sebe ten správny mix napätia, akcie, taktiky a obtiažnosti. Často už ich je ale jednoducho príliš veľa (hlavne pri cestovaní z jedného mesta do druhého) a začnú pôsobiť trošku stereotypne. Väčšinou ale pomôže zaskočiť na chvíľu do mesta, nazbierať trochu sily a čo nevidieť sa zase začnete baviť.

Octopath Traveler; artwork: charaktery

8 hlavných hrdinov Octopath Traveler v celej svojej kráse.

Vizuálne úchvatný Octopath Traveler

V oblasti hrateľnosti je na tom teda Octopath Traveler až na pár drobných nedostatkov veľmi dobre, ako sa mu ale darí po audiovizuálnej stránke? No, grafické spracovanie vzhľadom na svoju retro štylizáciu rozhodne nemusí sadnúť každému a aby som bol úprimný, aj ja sám som najskôr s vizuálnou stránkou Octopath Traveler trochu bojoval. Mohla za to predovšetkým tlmená paleta v počiatočných lokáciách, akonáhle som sa ale v koži zlodeja Theriona dostal z mesta a začal preskúmavať okolité oblasti, Octopath Traveler si ma nadobro získal.

Octopath Traveler; gameplay: sneh Octopath Traveler; gameplay: pláž Octopath Traveler; gameplay: svetlo

Obrázok 1: Jednotlivé lokácie prekvapia mierou detailov a drobných efektov. Obrázok 2: Hra trochu nečakane beží na Unreal Engine 4. Možno preto tá voda vyzerá tak dobre. Obrázok 3: Vydarené svetelné efekty najviac vyniknú v tmavých jaskyniach.

Grafika je v rámci svojej štylizácie krásna, plná detailov a drobných animácií (tráva, koruny stromov, lesknúce sa snehové vločky), ktoré navodzujú ilúziu skutočne živého sveta. Dokonca aj tie malé postavičky sú skvele rozpohybované a s tými niekoľkými pixelmi, ktoré ich tvoria, sú schopné rečou tela odovzdať určitú emóciu či aktuálnu náladu. Prekrásne sú jednotlivé mestá, ktoré vynikajú odlišnou architektúrou a prekvapia aj pôsobivé svetelné efekty v tmavých jaskyniach.

Octopath Traveler; artwork: plánovanie

Okrem štylizovanej grafiky sa Octopath Traveler môže pýšiť aj krásnymi ilustrovanými vizuálmi.

To všetko podfarbuje skvelá hudba skladateľa Yasunori Nishikiho, ktorý sa s jednotlivými hudobnými motívmi naozaj pohral a zdatne strieda monumentálne skladby burácajúce v akčných pasážach s menej agresívnymi, až intímnymi melódiami. Octopath Traveler vďaka tomu ako celok pôsobí čarovným, miestami až rozprávkovým dojmom a aj keď je grafika vo svojej podstate veľmi jednoduchá, o to viac je fascinujúce, aké atmosferické výjavy tvorcovia na obrazovke docielili pomocou pár ťahov. Palec hore.

Octopath Traveler rozhodne stojí za to

Octopath Traveler je ako celok vynikajúce ťahové JRPG, ktoré sa namiesto budovania klasického fantasy príbehu sústreďuje predovšetkým na hlavné postavy a ich osudy. Úprimne povedané to ale vôbec ničomu nevadí, pretože dejovú líniu o zachraňovaní jedného kráľovstva už sme videli najmenej stokrát a Octopath Traveler tak v rámci svojho žánru pôsobí ako závan sviežeho vetra, paradoxne aj napriek svojej retro štylizácii. Ak sú vám podobné hry blízke a vlastníte Nintendo Switch, nemal by vám tento titul uniknúť.

Octopath Traveler; artwork: cesta

Za koho z ôsmich hrdinov najradšej hráte vy?

Recenzia Octopath Traveler: záverečné hodnotenie