Vyskúšali sme vo februári vychádzajúcu konzolovú verziu budovateľskej stratégie Two Point Hospital, ktorá sa už v roku 2018 usídlila na osobných počítačoch. Teraz však vychádza aj na PlayStation 4, Xbox One a Nintendo Switch, autori sa tak museli popasovať s úplne odlišným ovládaním. Ako sa im to podarilo, sa dozviete v našich dojmoch z hrania.
• Žáner: Budovateľská stratégia • Multiplayer: Nie • Vývojár: Two Point Studios • Vydavateľ: SEGA • Platformy a Dátum vydania: PS4, Xbox One, Switch (25. 2. 2020); PC (30. 8. 2018) • Homepage • Čeština: Nie
• Dojmy z hrania: 24. 2. 2020 • Autor: Filip Němec
Stratégie to vo svojej podstate nemajú na konzolách jednoduché, výnimkou potvrdzujúcou pravidlo sú však tie budovateľské, ktoré sa viac ako na rýchle rozhodovanie zameriavajú skôr na stratégiu a plánovanie. Achillovou pätou je tu samozrejme ovládanie, respektíve chýbajúca myš a klávesnica. Je pravdou, že niektoré tituly aj na konzolách podporujú PC hráčmi toľko oslavovanú kombináciu „M + K“, ale to nebude dnešný prípad.
Ako už naznačil kolega Ondra, minuloročné oznámenie konzolových verzií vlastne nebolo zase takým prekvapením, pretože už pôvodná hra ponúkala mnoho zjednodušení a nikdy hráča nezahnala tak do úzkych, že museli jazdiť kurzorom po obrazovke ako zmyslov zbavení. Aj napriek tomu však autori vlani v októbri oznámili odloženie konzolových verzií až na rok 2020 a to z jednoduchého dôvodu – s ovládaním skrátka neboli spokojní tak, ako si predstavovali. V oznámení pritom prerobenie ovládacej schémy opísali ako „zložité programátorské puzzle“.
Už na začiatku článku ale môžem prezradiť, že poskladať všetky časti tejto zložitej skladačky sa autorom podarilo skvele. Čas navyše je rozhodne viditeľný, pretože spôsob ovládania sa výrazne zmenil. Pomyselný kurzor sa teraz nepohybuje voľne priestorom, ale je pevne ukotvený v strede obrazovky. Nepohybujete tak len šípkou myši, ale celým obrazom, čím odpadá nutnosť posúvať kurzor aj obraz zároveň, čo by na konzolu nebolo práve veľmi komfortné. Myslím, že tento štýl ovládania ocenia aj zarytí PC hráči, pretože je veľmi intuitívny. Práca s kamerou je jednoduchá a príjemná, vďaka dvojici analógov možno totiž pracovať s posunom obrazu aj priblížením či oddialením súčasne.
Oproti PC verzii sa zmenilo ale aj všetko nasledujúce. Odvážim sa dokonca povedať, že základné úkony, ako je stavanie budov či rozmiestňovanie inventára (pítka na vodu alebo letáky s popismi chorôb), je ešte viac priateľské a vťahujúce do hry než v prípade hrania na PC. Pri navrhovaní miestností totiž musíte v prípade PC verzie jazdiť myšou po stole a sledovať na obrazovke, čo vaše pohyby rúk vytvárajú, ako keď pracujete v grafickom programe. Zatiaľ čo pri ovládaní pomocou konzolového ovládača len intuitívne šmejdíte palcami po analógových páčkach a pripadáte si ako všemohúci boh zhmotňujúci v reálnom čase vaše predstavy.
Až tak je ovládanie jednoduché, aspoň čo sa základných úkonov týka. Samozrejme sa môže stať, že sa vám pred ordináciou vytvorí rad, primár si bude dávať šlofíka a do toho sa vám rozbijú oba prístroje na výrobu základných liekov, pretože údržbár naháňa po chodbách duchov zosnulých pacientov. Ak kedykoľvek začnete mať pocit, že toho je na vás veľa, hra sa dá rovnako ako na PC spomaliť alebo rovno zastaviť a vy získate čas na rozmyslenie a rozdanie úloh personálu. Samozrejme nemôžem spochybniť, že s myšou v ruke je vaše počínanie presnejšie, ale pretože sa prakticky všetko v rámci vašej nemocnice deje na neviditeľnej štvorcovej sieti, ktorá k sebe objekty priťahuje ako magnet, hranie s konzolovým ovládačom je veľmi príjemné.
Kde sa vám naopak po myške bude cnieť, sú okamihy, kedy sa vydáte do ponúk zahŕňajúcich vašich zamestnancov, ich náladu, pracovné vyťaženie, či spokojnosť s platom. Tu už je orientácia v detailnom tabuľkovom manažmente nemocnice predsa len ťažšia, stále však nejde o nič, čoho by ste sa mali vyložene báť. Aj tu si totiž autori pomohli klávesovými skratkami a ďalšími zjednodušeniami.
Podobne ako to býva v prípade iných, neskôr vydaných verzií, aj v prípade konzolového Two Point Hospital je čakanie vyvážené pribalením doposiaľ vydaného dodatočného obsahu. Súčasťou hry tak sú dve rozšírenia Bigfoot a Pebberley Island. Hra tým pádom obsahuje kompletnú ponuku zahŕňajúcu všetkých 21 druhov nemocníc a tiež 119 ochorení. Osobne sa mi páčia tiež jemné nuansy, ktoré dokazujú, že si vývojári dali s konzolovou verziou naozaj prácu. Vo väčšine prípadov totiž bude konzolová verzia hraná na podstatne väčších obrazovkách, a tak sa hodí nová úroveň oddialenia obrazu, ktoré vám zobrazí celú nemocnicu vo forme živého plánika, kde môžete lepšie sledovať príliv a odliv pacientov.
Ak uvažujete o konzolovej verzii Two Point Hospital, odo mňa máte rozhodne zelenú, rovnako ako autori dostávajú pochvalu za niečo, čo sa v dnešnom hernom svete príliš nenosí. Jednak si dali naozaj prácu, pretože dodatočné verzie vydané po „hlavnej“ platforme nie sú odfláknuté, a navyše mali dostatok odvahy hru odložiť, aby sa za svoj produkt následne nemuseli hanbiť.
Tieto dojmy z hrania boli napísané z PS4 Pro verzie hry.
• Zdroje: Vlastné
Two Point Hospital vychádza 30. augusta 2018 na PC a 25. februára 2020 na PS4, Xbox One a Switch. O novinkách vás budeme informovať.