Zatiaľ čo niektoré remastery predstavujú vyložený odpad herného priemyslu, čas od času sa na scéne objaví kúsok, ktorého autori si na prerobení klasiky dali záležať. V našej dnešnej recenzii vám predstavíme jednu z najočakávanejších prerobených tohto roka, Age of Empires 2: Definitive Edition, za ktorým stáli hneď tri vývojárske štúdiá. Tak čo myslíte, podarilo sa im odviesť kvalitnejšiu prácu než autorom prvého Age of Empires: Definitive Edition?
• Recenzia • Dojmy z Gamescomu 2019 •
• Žáner: Stratégia • Multiplayer: Áno • Vývojár: Forgotten Empires, Tantalus, Wicked Witch • Vydavateľ: Xbox Game Studios • Platformy a Dátum vydania: PC (14. novembra 2019) • Homepage • Čeština: Nie
• Recenzia: 18. 11. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Takmer každá súčasná hra disponuje občas až nepríjemne polopatisticky navrhnutým tutorialom, ktorý vám má vysvetliť elementárne mechanizmy celku. Hoci v čase vydania Age of Empires 2 neboli náučné scenáre úplne bežné, táto RTS ho obsahovala, vďaka čomu ho môžeme nájsť aj v Age of Empires 2: Definitive Edition. Ak sa rozhodnete túto výučbovú kampaň absolvovať, bude vám ponúknutých sedem misií mapujúcich temnú kapitolu škótskej histórie, v ktorej povstal proti útlaku Angličanov vedených kráľom Eduardom I. kultový hrdina William Wallace, ktorého viete prakticky až na popravisko. Za seba musím povedať, že mám na túto úvodnú časť Age of Empires 2 pekne spomienky, takže som rád, že nechýba ani v jeho definitívnej edícii, ktorá je po tejto stránke riadne napchatá.
Obsahuje totiž ako všetky kampane Age of Kings, tak aj scenáre dostupné až po vydaní expanzií The Conquerors, Forgotten, Rise of the Rajas a The African Kingdoms. Prežiť vďaka tomu budete môcť treba ťahanie za saracénského vodcu Saladina, aztéckeho vládcu Montezuma, nezabudnuteľnú Johanku z Arku alebo vietnamského šľachtica Le Loie, ktorý pomohol zjednotiť krajinu proti silám čínskej dynastie Ming, ktorá ju počas občianskej vojny zákerne obsadila. Každý z príbehov zameraných na výrazné okamihy ľudských dejín tú predstavuje riadne navrhnuté dobrodružstvo, ktoré stojí za to do absolvovať až do konca. Keď tak urobíte, budete mať celkom slušnú predstavu o tom, ako vyzeral boj proti čínskym okupantom v roku 1418 alebo čo bolo potrebné na to, aby sa na vrchol dostala Aztécka ríša.
Okrem už nejakú dobu vydaných expanzií ponúka Age of Empires 2: Definitive Edition tiež čerstvé DLC The Last Khans. To hru rozširuje hneď o tri scenáre, ktoré sú zacielené na osudy trojice národov nútených čeliť stabilnému náporu všadeprítomných Mongolov, snažiacich sa podrobiť si všetko vo svojom dosahu. Zahrať si možno za bulharského farmára Ivayla, náčelníka Kumano Kotyana a zakladateľa Tímúrovské ríše, dobyvateľa Tamerlána. Ten popravde predstavuje jednu z najzaujímavejších postáv novo pridaných ťahaní, keďže ide o kontroverzného muža ochotného pre naplnenie svojich ambícií masakrovať svojich vlastných krajanov. Po zdolaní starých aj aktuálnych výprav musím uznať, že dejové kampane majú v Age of Empires 2: Definitive Edition aj po mnohých rokoch niečo do seba.
Pre hráčov, ktorým úplne nevyhovujú celistvé dobrodružstvá, majú autori Age of Empires 2: Definitive Edition pripravené bitky, ktoré podobne, ako všetky ponúkané historické kampane, cielia na zásadné momenty dejín, len v citeľne kratšej podobe. Ide totiž o jednorazové strety, v ktorých máte možnosť obliehať Kyoto, bojovať pri Hastingse alebo utekať pred nepriateľmi od Azincourtu. Ak náhodou netúžite po jasne nalajnovanej bojovej vrave a bažíte skôr po výzvach, je tu k dispozícii režim Art of War, ktorý pred jednotlivca stavia rôzne úlohy, ktoré ho majú vo finále pripraviť na nejednu nepríjemnú situáciu. Keď sa vám ich podarí všetky absolvovať na zlatú medailu, ste viac-menej nachystaný na všetko, čo vás môže v Age of Empires 2: Definitive Edition stretnúť.
Opätovná hrateľnosť historických kampaní Age of Empires 2: Definitive Edition je aj napriek ich vysokej kvalite prakticky nulová, takže je dobré sa po ich absolvovaní vrhnúť na režim pre jednotlivca, či viacerých hráčov. Pre začiatočníkov je samozrejme lepšie si vybrať prvú z ponúkaných možností, pretože druhá ich hodí do rybníčka plného skúsených dravcov, ktorí im začnú šliapať na päty skôr, než postúpia do ďalšej historickej éry, čo nie je veľmi motivujúce. Keď sa pustíte najprv do šarvátok s umelou inteligenciou, postaví pred vás hra rozsiahlu škálu možností, cez toré definujete nielen podobu herného sveta, ale aj maximálnu možnú populáciu alebo správania AI. Osobne by mi vôbec nevadilo, keby jednotlivé prvky, ktoré možno nastaviť, disponovali vlastným popisom vysvetľujúcim, na čo vlastne slúžia.
V prípade niektorých zložiek totiž nemáte úplne jasno, akým spôsobom hru ovplyvnia až do okamihu, než ich aktivujete a celý zápas spustíte. Dúfam preto, že vývojári časom pridajú aktualizáciu, ktorá situáciu napraví tak, aby bolo celé menu prehľadné a všetko v ňom jasne definované. Škála máp, z ktorej si možno vyberať, je našťastie po tejto stránke spracovaná úplne v poriadku. Ponúknutých je vám v nej niekoľko desiatok perfektne navrhnutých lokácií, ktorým v mojich očiach dominujú bojiská, pri ktorých tvorbe sa autori inšpirovali reálnymi destináciami. Časom sa však iste popri už zavedených kúskoch dočkáme tiež širšieho spektra výtvorov, ktoré budú mať na svedomí samotní hráči, ktorým sa minimálne podľa ponuky komunitných diel zatiaľ do tvorby nových svetov a scenárov veľmi nechce.
Aktuálne dostupné mapy našťastie nepatria medzi zle navrhnuté lokácie, takže si hranie Age of Empires 2: Definitive Edition užijete aj na nich, pred štartom zápasu si však musíte vybrať správnu frakciu, pretože celkový balans nepatrí medzi silné stránky tohto diela. Vybrať si na začiatku môžete celkom z tridsaťpäť národov a kmeňov existujúcich v rôznych etapách histórie. Každá frakcia má svoje pre a proti. V prípade niektorých však zápory výrazne prevažujú nad klady, pretože napríklad nedosiahnu takú technologickú vyspelosť ako ostatné, kvôli čomu následne nemajú k dispozícii žiadny typ kamenných hradieb alebo pokročilých jednotiek. Najviac sú týmto nešvárom postihnutí zástupcovia starších zoskupení, ktorým dominujú napríklad Góti, ktorí sú na tom koľkokrát horšie ako Etiópčan či Inkovia.
Pôvodná verzia mala pritom tento aspekt relatívne slušne vyriešený. Stavala proti sebe totiž primárne frakcie, ktoré boli na podobnej alebo dokonca rovnakej technologickej úrovni, a keď už pri nich došlo k zákazu niektorých technologických výdobytkov, vždy to dávalo zmysel. Age of Empires 2: Definitive Edition v tomto smere bohužiaľ trošku pokrivkáva za svoju predlohou, pretože v ňom súperia dominantní hráči odlišných historických ér. Časom snáď dôjde k určitej revízii, ktorá urobí z nedomyslených zoskupení atraktívneho hráča so všetkým, čo by im malo po práve patriť.
Primárnou úlohou väčšiny remasterov je nahradiť vizuálny kabátec pôvodnej hry novým vzhľadom, ktorý ju sprístupní mladšej generáciu, ktorej zástupcovia sa jednoducho už nechcú pozerať na dvadsať rokov starý titul. V prípade Age of Empires 2: Definitive Edition sa transformácia do novej éry podarila na jednotku. Vývojári dokonca svoje dielo obohatili o nové animácie, takže sa vedľa peknej krajinky možno tešiť na impozantnú demoláciu hradov a veľkolepých chrámov, ktoré váš útok zanechá doslova v troskách. Keby boli takto kvalitne spracované aj iné prerábky, vôbec by som sa nehneval.
Na Age of Empires 2: Definitive Edition je veľmi vidieť, že nebol vylepšený len po grafickej stránke, ale aj absolvoval rad menších úprav v rámci hrateľnosti. Tie ho v mnohom posunuli bližšie súčasným RTS, pre ktoré sa môže s trochou šťastia stať časom určitou formou konkurencie, po ktorej budú siahať hráči znechutení extrémnym zjednodušovaním, ktorí však zároveň túžia po tom, aby sa komplet dobre ovládal. Vylepšené bolo potrebné používateľské rozhranie spolu s niekoľkými ďalšími aspektmi, vďaka ktorým sa mi Age of Empires 2: Definitive Edition hralo oveľa lepšie ako jeho pôvodná verzia. Tá je totiž aj napriek všetkým svojim pozitívnym vlastnostiam už jednoducho zastaraná, bez ohľadu na to, čo hovoria jej skalní fanúšikovia.
Aj keď vývojári z Forgotten Empires, Tantalus Media, a Wicked Witch Software robili určite maximum pre to, aby hráčom priniesli dokonalý zážitok, nakoniec sa im na 100 % nepodarilo. Hlavným nedostatkom Age of Empires 2: Definitive Edition je rozhodne nedomyslený pathfinding, ktorý fakticky definuje cestu, po ktorej postavičky kráčajú k svojmu cieľu. Neraz sa vám pri hraní stane, že sa bojovníci začnú pri honbe za nepriateľom zasekávať o stromy, kamene či dokonca o svojich vlastných spolubojovníkov, ktorí im odmietajú uhnúť, čím nielen ich, ale aj seba často odsúdia na smrť z rúk strelcov. Vedľa tohto nedostatku trápia celok ešte mierne problémy s pripojením, ktoré zaznamenáte primárne, keď sa pustíte do hry pre viacerých hráčov. Či však bude opravený, nie je aktuálne vôbec isté.
Po vydaní nie príliš kvalitne spracovaných HD verzií Age of Empires a Age of Empires 2, som sa popravde trošku obával toho, že vývojári v podobnom stave dodajú aj Age of Empires 2: Definitive Edition. V priebehu vývoja finálnej edície sa však zrejme poučili zo svojich predchádzajúcich chýb, pretože hra, ktorá mi v minulých dňoch pristála na disku, bola na rozdiel od svojich predchodcov až prekvapivo dobre odladená, za čo pravdepodobne vďačí faktu, že na nej pracovali rovno tri herné štúdia. Ponúknuté mi v nej boli hneď dve desiatky historických kampaní, nespočetné množstvo zásadných bitiek, rozsiahla škála herných národov, značne vylepšená grafika a citeľne upravená hrateľnosť zodpovedajúca tomu, čo súčasní hráči chcú. Keby som mal celku niečo vytknúť, zrejme by to bol balans frakcií, ktorý bude snáď vylepšený.
Age of Empires 2: Definitive Edition je takmer perfektný remaster, prostredníctvom ktorého vývojári z Forgotten Empires, Tantalus Media, a Wicked Witch Software umožňujú súčasným hráčom riadne si vychutnať jednu z najvýraznejších realtimových stratégií hernej histórie. Zahrať by si ho rozhodne mali tí stratégovia, ktorí túžia po návrate starých čias alebo jednoducho len nemajú čo hrať pri čakaní na Age of Empires IV, ktorého dátum vydania je aktuálne v nedohľadne. Ak patríte medzi jedincov, ktorým séria Age of Empires nikdy veľmi nesedela, tejto kvalitnej prerábke sa vyhnite širokým oblúkom, ponúka totiž presne to, čo jej predloha. Za seba investíciu do Age of Empires 2: Definitive Edition vrelo odporúčam, pretože ide o kúsok, ktorý dokáže fanatikov RTS zabaviť na stovky hodín.
• Zdroje: Vlastné
Klady
Zápory
Ondřej Zeman
Moje meno je Ondřej Zeman. Hernej žurnalistike sa venujem už viac ako sedem rokov, počas ktorých som mal možnosť vypracovať sa z herného blogera na plnohodnotného žurnalistu na serveri Zing.cz, z ktorého som po čase odišiel na Alza Magazín. Aj keď som hrdým vlastníkom konzoly Nintendo Switch, mojou najväčšou vášňou je hranie na PC, kde som mal možnosť zrecenzovať už viac ako dve stovky rôzne kvalitných titulov. Slabosť mám primárne na ťahové RPG, indie projekty, prepracované FPS a komplexné stratégie.
• Dojmy z GC 2019: 25. 9. 2019 • Autor: Filip Němec
Priznajme si, že každý fanúšik série Age of Empires očakáva štvrtý diel, o ktorom síce vieme, že je vo vývoji, ale autori stále nechcú prísť s oficiálnym dátumom vydania alebo inými novinkami. Od Gamescomu 2017 totiž z Age of Empires IV nepoznáme nič, než len oznamujúci trailer plný artworkov. Tohtoročný Gamescom bol na to navyše priamo ideálnym miestom, Kolín nad Rýnom je hneď po Los Angeles ďalšom priestorom, kde Microsoft rád oznamuje svoje nové hry a pred výstavou sa dokonca o sérii AoE začalo v herných kuloároch znova rozprávať. Namiesto toho sme však dostali oznámenia remasteru druhého dielu nesúceho názov Age of Empires II: Definitive Edition.
Notoricky známa stratégia „Age 2“ je podľa mnohých najlepším dielom série, a tak nie je náhodou, že sa už v roku 2013 dočkala HD edícia. Má teda cenu robiť remaster remastera? Má! Jasne, RTS sline prahnúci po štvrtom dieli vám bude remaster utierať horko ťažko, ale argumentom na zaobstaranie Age of Empires II: Definitive Edition aj v prípade, že máte HD edíciu, nie je len zľava 5 dolárov, ale aj množstvo noviniek, ktoré definitívna edícia prináša .
Tou na prvý pohľad viditeľnou novinkou je samozrejme lepšia grafika, v tomto prípade v 4K rozlíšení, ale samozrejme ide o vylepšenie pôvodných textúr, nie vyložene nový vizuál, takže staroba pôvodnej hry sa rozhodne nezaprie. Všetko je ale o niečo uhladenejšie, jemnejšie a skrátka krajšie. Boľavou pripomienkou dvadsať rokov starej hry však sú pôvodné animácie, ktorých drevenosť ale budete skôr sledovať s historickým obdivom a možno sa pritom aj smiať vo vlastných spomienkach, ako ste Age of Empires II zapli hneď po príchode zo školy, aj keď v aktovke čakala kopa domácich úloh. Záchrana vlastnej civilizácie má jednoducho prednosť.
Mne sa pomer medzi autentickosťou a vylepšeným vizuálom páči, čo som ale ocenil ešte viac, sú novinky spríjemňujúce hranie. Celý interface je značne prepracovaný a ponúka ďaleko viac ponúk a ikoniek, ktoré predtým buď hra nezvládla, alebo sa skrátka nezmestili na maličké CRT monitory. Vďaka tomu sa môžete viac sústrediť na hranie a menej na progamerské stláčanie klávesových skratiek. Autori potom mysleli aj na hrateľnosť a remaster dvojky poučil z chýb z minulosti. Na farmách tak teraz možno nastaviť automatické zasiatie políčok a pri označovaní vojska sa už nestane, že vyšlete do boja len vidlami vyzbrojených farmárov. Novinka v podobe priblíženia kamery je potom čerešničkou na torte.
Siahlo sa tiež do samotných útrob, kde sa vývojári vysporiadali s podvádzajúcou umelou inteligenciou. Už v čase vydania pôvodnej hry bolo preukázateľné, že umelá inteligencia nehrá úplne fér, teraz však došlo k prerobeniu celého systému a nepriateľ tak bojuje rovnakým štýlom ako ľudský protivník a je tak dokonca možné sa učiť zo sledovania hry AI súperov napríklad prostredníctvom záznamov. Kompletne vytrhnutý potom bol zastaraný systém online časti. Tú nahradil balík procesov a nastavení zo štvrtého dielu (áno, z toho, ktorý ešte nevyšiel), takže by multiplayer mal byť stabilný a po všetkých stránkach vyladený.
Ako sa sluší a patrí na správny remaster, Age of Empires II: Definitive Edition ponúkne aj dodatočný obsah. Tým je úplne nová kampaň The Last Khans s tromi scenármi, ktoré do hry okrem nového príbehu prinesú tiež štyri národy. Celkovo tak ponuka hrateľných strán narastie až na úctyhodných 35 národov. The Last Khans má rozprávať príbeh mongolského impéria, jeho pádu a tiež toho, čo bolo po ňom. Viac však zatiaľ o novej kampani nevieme. Ja som si na Gamescomu bohužiaľ nemohol z časových dôvodov vyskúšať hru kompletne od začiatku, teda od výstavby malej osady až po správu prosperujúceho impéria, aj napriek tomu šramotu tisícov návštevníkov okolo mňa som však okamžite zaznamenal pocity, ktoré som zažíval mnoho rokov naspäť.
Séria Age of Empires má nezameniteľný charakter, ktorý spoznáte z dizajnu jednotlivých budov, jednotiek, ale aj napríklad lesného porastu. Vďaka schopnosti ľudského mozgu skrášľovať staré spomienky som najskôr veľmi ťažko hľadal grafické novinky, avšak pri pohľade na porovnávacie screenshoty si človek uvedomí, ako veľmi sa vizuál zmenil. Označenie Definitive Edition je potom viac ako príhodné, pretože ide o tú rovnakú hru, iba v lepšej kondícii, ktorá sa lepšie hrá. Vidíte viac jednotiek, hra je prehľadnejšia, jednoduchšie sa ovláda a napriek tomu je zážitok prakticky rovnaký.
Verím, že Age of Empires II: Definitive Edition bude patriť do škatuľky tých najlepších remasterov, pretože ponúka nové prvky hrateľnosti a navyše aj nový obsah. Hra bude navyše dostupná ako na Microsoft Store, tak aj prostredníctvom Steamu či služby Xbox Game Pass na PC, a to 14. novembra, kedy vychádza na osobné počítače.
• Zdroje: Vlastné (Gamescom), YouTube (IGN)
Minimálne HW požiadavky | Odporúčané HW požiadavky | |
---|---|---|
Operačný systém | Windows 10 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core 2 Duo E4600 2.4 GHz/AMD Athlon 64 X2 Dual Core 5600+ | Intel Core i5-650 3.2 GHz/AMD APU A6-3620 Quad Core |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GT 420/Radeon HD 6850 | NVIDIA GeForce GTX 650 2 GB/Radeon HD 5850 2048 MB |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operačná pamäť | 4 GB | 8 GB |
Pevný disk | 30 GB | 30 GB |
Age of Empires II: Definitive Edition vyšlo 14. novembra 2019 exkluzívne na PC. O novinkách vás budeme informovať.
• Oznámenie: 20. 8. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Hry starnú, to je známa pravda, s ktorou bohužiaľ nemôžeme nič spraviť. Po uplynutí nejakého času sa z väčšiny diel stanú tituly, na ktoré sa už takmer nedá pozerať, a tak sa ich ich tvorcovia snažia renovovať. Age of Empires II: Definitive Edition je prakticky stará dobrá klasika, ktorá prešla citeľným vylepšením po stránke vizuálu a hrateľnosti tak, aby vyhovovala čo najviac súčasným hráčom. Aj napriek radu zmien sa však má ísť o dielo, ktoré sme hrávali pred rokmi, čo znamená, že sa môžeme tešiť na klasiku, ktorá nás pútala na desiatky hodín k obrazovkám stolových počítačov.
Okrem už dobre známeho obsahu nám Age of Empires II: Definitive Edition ponúkne tiež rozsiahle DLC The Last Khans, ktoré hru obohacuje o tri nové ťahy a štyri národy, za ktoré sa profesionálni hráči tejto stratégie budú musieť naučiť hrať. Podľa slov vývojárov by nám mal celok ponúknuť niečo vyše 200 hodín, ktoré budeme môcť stráviť na výpravách proti rôznym historickým postavám. No a keď nás náhodou omrzí boj s umelou inteligenciu, bude možné sa vrhnúť do vôd online multiplayeru, v rámci ktorého sa ujmeme jedného z tridsaťpäť herných národov, ktoré sa za pomoci unikátnych technológií snažia zraziť na kolená konkurenciu.
Fanúšikovia, ktorí nedočkavo čakajú na to, až si budú môcť opäť Age of Empires II: Definitive Edition zahrať, by si mali v kalendári zakrúžkovať 14. november 2019, pretože práve v tento deň k nám Age of Empires II: Definitive Edition dorazí. Ako milovník stratégií sa na návrat starého dobrého Age skutočne teším, škoda len, že nedošlo popri tomuto odhaleniu tiež na predstavenie nového zástupcu série Age of Empires, na ktorý už nejaký ten piatok netrpezlivo čakáme. Snáď sa nových informácií dočkáme v nasledujúcich dňoch, kedy bude ešte teoreticky dostatok priestoru na to predstaviť svetu hru, ktorú tak dlho očakáva.
• Zdroje: YouTube (Forgotten Empires)