• Autor: Filip Němec
Od vydania The Legend of Zelda: Breath of the Wild, podľa mnohých jednej z najlepších hier posledných rokov, ubehlo už niekoľko rokov, a hoci priame pokračovanie už je oficiálne vo vývoji, hneď tak sa ho zrejme nedočkáme. Fanúšikovia série si však môžu skrátiť čakanie aspoň odbočkou Hyrule Warriors: Age of Calamity, ktorej vydanie je zatienené novembrovým štartom PlayStation 5 a Xboxu Series X/S. Naša recenzia vám prezradí, prečo by ste však hru nemali minúť.
Hyrule Warriors: Age of Calamity (hra) | Dynasty Warriors (IP) | The Legend of Zelda (IP)
Hack and slash Hyrule Warriors: Age of Calamity je spin-off hernej série Dynasty Warriors, ktorá sa odohráva v univerze The Legend of Zelda. Titul vyvíja štúdio Koei Tecmo a vydáva spoločnosť Nintendo. Hra vychádza 20. 11. 2020 na Switch bez českej lokalizácie a obsahuje multiplayer. | Homepage
Články: | Recenzia
Nintendo opakovane prekonáva konkurenciu vynikajúcou starostlivosťou o svoje postavy, ktoré navyše hojne využíva v rámci mnohých crossoverov, nech už sú akokoľvek bláznivé a neobvyklé. Prepojenie sérií The Legend of Zelda a Warriors ale nie je žiadnou novinkou. Už v roku 2014 vyšla pre Wii U podarená bojovka Hyrule Warriors, bolo to však ešte predtým, než sa na svetlo herného sveta dostalo jedno z najobľúbenejších akčných RPG posledných rokov. The Legend of Zelda: Breath of the Wild totiž nielen ukázala, ako sa dajú (mnohokrát dosť netradične a originálne) vytvárať RPG v otvorenom prostredí, ale tiež jasne stanovila vizuálny, zvukový aj výpravný štýl tejto série pre budúce roky.
Toho si autori Hyrule Warriors: Age of Calamity našťastie boli vedomí a pomyselne pred Breath of the Wild pokľakli, poprosili Broma, kráľa Hyrule kráľovstva o povolenie, a do svojej hry citlivo a s úctou implementovali neuveriteľné množstvo prvkov z tejto hry. Inými slovami, zatiaľ čo Hyrule Warriors z roku 2014 sú „len“ podarenou hrou z Warriors série, Hyrule Warriors: Age of Calamity sú ukážkovým príkladom, ako robiť crossovery, a čo predovšetkým – pre fanúšikov série The Legend of Zelda ide o (veľmi akčné) pohladenie po duši, ktoré aspoň na chvíľu dá zabudnúť na bolestivé čakanie na pokračovanie Breath of the Wild.
Ale pekne postupne. Ak ste ešte žiadny titul z veľmi košatej série Warriors nehrali, ide o hack and slash bojovku, v ktorej sa vždy zhostíte niekoľkých ikonických a slávnych bojovníkov, ktorí kosia nepriateľskú armádu, ako keby išlo o cvičné terče. Okrem bossov a silnejších nepriateľov nie je problém jedným švihnutím meča premeniť na prach aj desať nepriateľov naraz. Hlavnou doménou série sú gigantické bitky, kde sa snúbi rytmické budovanie komb a strategické úvahy nad tým, na aký tábor nepriateľov práve zaútočíte a kam pošlete umelou inteligenciou riadených spoločníkov. Samozrejme, znie to epicky, ale svoje predstavy si naskrutkujte na hybridnú konzolu Nintendo Switch – nepriateľská armáda nie je zasa tak veľká, pretože konzola príliš veľa postavičiek na obrazovke neutiahne a mŕtvi protivníci sa skutočne okamžite obracajú v prach, respektíve miznú. Aj tak ide ale o boje zábavné a megalomanské.
A teraz si to celé dosaďte do sveta známeho z The Breath of the Wild. Rad bojísk vám bude neuveriteľne povedomý, autori totiž bitky umiestnili do ikonických miest, takže napríklad uvidíte zámok Hyrule ešte predtým, než ho obsadilo stelesnené zlo Calamity Ganon. Príbeh Hyrule Warriors: Age of Calamity sa totiž odohráva sto rokov pred udalosťami The Breath of the Wild a hoci ide o dosť odlišné žánre, príbeh na seba veľmi šikovne nadväzuje. Znalosť Breath of the Wild síce nie je nutnosťou, ale pre plné pochopenie príbehu je rozhodne žiaduce.
Aj vďaka tomu, že ide do značnej miery o prequel Breath of the Wild, nájdete okrem Linka medzi postavami, ktoré budete môcť ovládať, tiež napríklad princeznú Zeldu. Medzi bojovníkmi potom nechýba aj Zeldina „opatrovateľka“ Impa alebo štvorica známych a mocných šampiónov: sympatická a blesky vrhajúca Urbosa, odborník na lávu Daruk, trojzubec ovládajúci Mipha a trochu egoistický ostrostrelec Revali. S každou ďalšou odomknutou postavou (a je ich skutočne veľa), budete s otvorenými ústami zízať na to, čo si autori pripravili a pravdepodobne ako ja si nenájdete len jedného obľúbenca. Všetky postavy sú tak odlišné, ako je to len možné a bojovať s nimi je neuveriteľná zábava.
Rovnako ako v iných hrách zo série Warriors, aj tu záleží na zvolenej obťažnosti. Pokiaľ si vyberiete prvú či druhú, prejdete nepriateľskými légiami ako nôž maslom. Na tých vyšších už ale začne prituhovať. Hra navyše pôsobí na prvý pohľad dosť jednoducho, každá z postáv má v základe slabý a silný útok, ktoré sa dajú vzájomne kombinovať a reťaziť do silných a nielen na pohľad pôsobivých komb. K tomu má potom každá z postáv svoj ikonický útok nabíjajúci sa elimináciou nepriateľov, charakteristickú zručnosť (Link napríklad strieľa šípy) a štyri Sheikah runy, tak ako v The Breath of the Wild.
Všetky schopnosti a zručnosti je potrebné kombinovať, hra vám ale necháva (rovnako ako v The Breath of the Wild) sympatickú voľnosť. Stojí proti vám silnejší protivník so sekerou? Perfektne načasovaným úhybom môžete vykonať protiútok a vyviesť ho z rovnováhy, bombovou runou ho ochromiť alebo v momente, keď sa rozoženie, pomocou runy reagujúcej na kovové predmety mu ju vytrhnete z rúk a buchnete ho po hlave.
Okrem útokov a spôsobu boja sa potom každá z postáv tiež po bojisku inak pohybuje. Link dokáže za behu (budem sa opakovať, ale áno, rovnako ako v The Breath of the Wild) naskočiť na svoj štít a svišťať ním krajinou vo vysokej rýchlosti, zatiaľ čo šampión Revali dokáže lietať. Hoci misie majú vcelku variabilnú náplň a nejde vždy len o elimináciu nepriateľských vojsk a zaberanie strategických bodov, u hráčov pre tento žáner menej zapálených môže po chvíli nastúpiť stereotyp. Približne presne v tej chvíli sa vám však odomkne nejaká špeciálna misia, v ktorej budete napríklad pilotovať jednu zo štyroch Divine Beasts, ohromných kolosov známych z The Breath of the Wild.
Stredobodom Hyrule Warriors: Age of Calamity je mapa slúžiaca ako hlavná ponuka hry. Ako už ste asi pochopili, autori vyžmýkali aj tú poslednú kvapku tematiky z The Breath of the Wild, takže mapa (hoci slúži len ako interaktívne menu) je totožná so spomínanou hrou, rovnako ako jednotlivé ikonky a ďalšie grafické aj funkčné prvky. Chcete pred bojom vylepšiť štatistiky postavy? Rýchlo ku kotlíku a podľa vybraného receptu ukuchtite pokrm. Z rovnakých surovín ako v The Breath of the Wild vznikne rovnako pomenované a rovnako vyzerajúce jedlo, na ktorom si pochutí nielen vaša postava ale aj váš vnútorný fanúšik série.
Autori na rokmi odskúšanú kostru série Warriors skrátka namontovali známe reálie tak dobre, že aj po približne 25 hodinách, ktoré vám zaberie dohranie hry, budete priasť blahom. Od Linkovho účesu, štýlu boja jednotlivých postáv, dizajnu zbraní a končiac skvele nadväzujúcim príbehom, do seba všetko parádne pasuje.
Skvelou hrateľnosťou a nevšednými nápadmi sa Nintendo vždy snažilo vyvážiť fakt, že ich konzoly nikdy nepatrili medzi najsilnejšie stroje. U väčšiny exkluzívnych titulov túto vojnu Nintendo vyhrávalo (a stále vyhráva), koniec koncov gigantická veľkosť a detailnosť The Breath of the Wild bola skvele zamaskovaná jednoduchou, napriek tomu ale nádhernou cell-shadovou grafikou, ktorú si osvojili aj Hyrule Warriors: Age of Calamity, a práve aj vďaka tomu budete mať neustále pocit, že hráte a prežívate niečo veľmi známe.
Na limity Switchu však jasne ukazujú početné armády nepriateľov, ktoré sa kvôli obmedzenému výkonu len pár metrov pred vami zjavujú z čista jasna, zatiaľ čo mŕtve telá ešte pred sekundou živých démonov naopak miznú kamsi do neznáma. Hyrule Warriors: Age of Calamity využíva dynamické rozlíšenie, aby vás v pokojných a pomalých pasážach (ktorých ale vskutku veľa nie je), presvedčila, že vizuálne má čo ponúknuť. Vo vypätých bojoch ale rozlíšenie klesne a obraz stratí ostrosť aj posledné zvyšky krásy. Nakoniec sú to ale práve súboje, ktoré pôsobia vizuálne najlepšie, pretože jednotlivé útoky sprevádzajú pekné farebné efekty.
Po vzore pôvodných Warriors hier sú potom bojiská ohraničené neviditeľnou bariérou. Neustále tak budete narážať na nepriechodné miesta, hoci sú vaším hráčskym mozgom oprávnene považované za priechodné, čo pôsobí veľmi spiatočnícky. Nadčasový súbojový systém Warriors série a obľúbené reálie značky The Legend of Zelda sa tak stretávajú s hernými mechanikami pochádzajúcimi zo začiatku tohto tisícročia a technickým spracovaním, nad ktorým ešte pred pár mesiacmi bolo možné prižmúriť oko, ale teraz, keď na vašom televíznom stolíku stojí PlayStation 5 alebo Xbox Series X, už zastaraný vizuál naozaj bije do očí.
Nie je tak pochýb o tom, že Hyrule Warriors: Age of Calamity nie je hrou pre každého. Fanúšikovia série dostanú presne to, po čom túžia a priasť blahom budú tiež milovníci Zeldy, ktorí dostanú v rámci výrazne odlišného žánru v podstate prequel k Breath of the Wild. Ak patríte do jedného z týchto táborov (alebo ideálne do obidvoch), verím, že nad horším spracovaním dokážete prižmúriť oko. V žiadnom prípade sa však Age of Calamity nemôže vizuálne či technicky porovnávať s hrami z next-gen konzol alebo PC. Aj napriek jednoznačným kladom, ktoré prevyšujú spomínané nedostatky hry, sú Hyrule Warriors jasným príkladom toho, že výkonnejšia verzia Nintenda Switch je viac než žiadúca.
Táto recenzia bola napísaná pre Switch verziu hry. Kópiu pre recenziu poskytol distribútor ConQuest.
• Zdroje: Vlastné
Fanúšikovia Warriors série budú rovnako ako hráči The Legend of Zelda: Breath of the Wild priasť blahom. Preniesť postavy, atmosféru ale aj reálie Breath of the Wild do Hyrule Warriors: Age of Calamity sa totiž podarilo na výbornú. Hru však zráža obmedzený výkon Switchu, ktorý na masové bitky vo Warriors štýle nie je stavaný.
Klady
Zápory
Filip Němec
Hry boli mojím najlepším priateľom aj milenkou už od detstva. O hrách som začal písať už na strednej škole, čím som vysedávanie pri herných strojoch ospravedlňoval najskôr pred rodičmi a teraz pred manželkou. V minulosti som vo forme textu aj herných relácií prispieval do magazínov ako Games.cz, Eurogamer.cz či Zing.cz. V Alza Magazíne mám na starosti herné konzoly všetkého druhu a z hier potom najmä preteky, v osobnej rovine som navyše hlavným strojcom vyostrených diskusií medzi konzolistami a PC Master Race.