Výhody nosičov kolies na strechu
Na auto možno väčšinou namontovať nosiče na 3 až 4 kolesá a sú tak ideálne pre rodiny s deťmi, prípadne ak cestujete vo väčšej skupine cyklistov. Výhodou umiestnenia na strechu je tiež to, že nehrozí takmer žiadne zašpinenie bicyklov od cesty (na rozdiel od nosičov bicyklov na ťažné zariadenie). Ďalej odpadajú starosti s vyhotovením tretej ŠPZ alebo s montážou ťažného zariadenia.
Nevýhody nosičov kolies na strechu
Nevýhodou môže byť ťažšia inštalácia bicyklov na strešné nosiče. Je teda vhodné zvážiť, nakoľko je pre vás manipulácia s bicyklami vo výške problémom. Počítajte aj s tým, že umiestnenie nosiča má vplyv na jazdné vlastnosti vozidla, zvyšuje sa spotreba paliva a je potrebné dbať na zvýšenú opatrnosť vzhľadom na celkovú výšku. S bicyklami na streche pravdepodobne v garáži nezaparkuje. Nosičom bicyklov na streche musíte prispôsobiť aj rýchlosť auta. Niektorí výrobcovia maximálnu rýchlosť s namontovanými nosičmi udávajú, niektorí nie. Všeobecne sa neodporúča rýchlosť viac ako 130 km/h. Pri lacnejších nosičoch môže byť maximálna odporúčaná rýchlosť nižšia.
Narozdiel od ostatných typov nosičov, nosiče bicyklov na strechu kupujete vždy na každý bicykel zvlášť. Na štyri bicykle tak musíte zakúpiť štyri samostatné nosiče.
Ako upevniť nosiče bicyklov na strechu
Samotné nosiče sa upevňujú na priečniky. Podľa typu auta montujete strešné nosiče buď na priečniky uchytené priamo na streche auta, alebo priečniky na hagusy. Spôsob inštalácie samotných nosičov na priečniky sa môže líšiť. Stretnúť sa môžete s rôznymi druhmi rýchloupínacích systémov, ktoré môžu inštaláciu nosičov urýchliť. Najviac univerzálne ja však upevnenie pomocou dvoch nasledujúcich systémov.
|
|
T-adaptér
|
U-profil
|
T-adaptér
Hliníkové priečniky väčšinou disponujú drážkou, do ktorej nosič pomocou T-adaptéra jednoducho nasuniete. T-drážku nie je nutné bezpodmienečne využiť (napríklad ak T-adaptér nie je súčasťou balenia nosičov).
U-profil
Systém uchytenia pomocou oceľových strmeňov v tvare U. Tento spôsob uchytenia nosičov je už časovo náročnejší, než pomocou T-adaptéra. Je potrebné aj základné náradie. Používa sa najmä v prípade starších oceľových malých štvorcových priečnikov, ale možno požiť aj hliníkových okrúhlych priečnikov.
Niektoré nosiče obsahujú v základnej výbave oba systémy, niektoré iba U-maticu a T-adaptér musíte dokúpiť.
Ako upevniť bicykle k strešnému nosiču
Rýchloupínací systém
Nosič obsahuje drážku len na zadné koleso. To predné musíte najskôr odmontovať a následne prázdnu vidlicu upevniť do nosiča – rýchloupináka. Nevýhodou toho spôsobu môže byť práve uloženie odmontovaného predného kolesa, na ktoré musíte nechať v kufri dostatok miesta.
Uchytenie za rám bicykla
Predné aj zadné koleso bicykla sa usadí do drážok a upevní sa pomocou sťahovacích pások. Rám bicykla sa upne sťahovacím hákom. V tomto prípade odpadá potreba demontáže predného kolesa, čo môže znamenať značné zjednodušenie.
Nosnosť jedného nosiča sa spravidla pohybuje medzi 15 až 20 kg, pričom väčšina bicyklov dnes važi do 15 kg. Nezabudnite vo veľkom technickom preukaze skontrolovať maximálne možné zaťaženie strechy, ktoré sa môže v prípade jednotlivých áut líšiť. Do celkového zaťaženia sa započítava aj hmotnosť samotných nosičov kolies a priečnikov.
Zabezpečenie proti krádeži
Niektorí z výrobcov nosičov umožňujú uzamknutie bicykla do nosiča a zároveň uzamknutie strešného nosiča k priečniku, čím minimalizujú možnosť prípadnej krádeže.
Skryť popis