Keď vývojári z Grapeshot Games (dcérskeho štúdia Wildcard games, autorov populárneho titulu Ark: Survival Evolved) oznámili dátum vydania svojho nového MMORPG projektu Atlas s možnosťou výberu PvP aj PvE režimu, zajasalo nejedno hráčske srdce. Predsa len, alternatíva k Sea of Thieves bez jeho preukázateľných nedostatkov vyzerala veľmi lákavo. Ako sa nám hra nakoniec páčila, sa dozviete nižšie.
• Dojmy z hrania • Oznámenie •
• Žáner: MOO survival • Multiplayer: Áno (online, co-op) • Vývojár: studio Wildcard • Vydavateľ: Grapeshot Games • Platformy a Dátum vydania: PC (13. decembra 2018 early access), Xbox One (2019 early access) • Homepage: www.playatlas.com • Čeština: nie je
• Dojmy z hrania: 17. 1. 2019 • Autor: Jiřina Formánková
Čo je teda toto nové dielko zač? Ide o MMORPG a survival v jednom. Základom je udržať postavu pri živote pomocou pitia a jedla, ktoré je tu rozdelené do hneď štyroch položiek, ktoré sa musíte pokúsiť čo možno najviac vybalansovať. Následne sa vrhnete na ťažbu surovín, bez ktorých sa tiež nezaobídete. Našťastie je tu veľmi dobre spracovaný systém craftingu a levelovania postáv ponúkajúci veľkú variabilitu zamerania vášho hrdinu.
Čo by to bolo za pirátsku hru, keby v nej chýbali mapy s pokladmi alebo truhlice plné zlatiek a ďalších zaujímavých komodít? To všetko v hre je a motivuje hráčov nesedieť doma za pecou, ale púšťať sa do objaviteľských výprav. Tie dokážu znepríjemňovať nielen takzvané Lode zatratených, ale napríklad aj tornáda, na ktoré môžete v určitých oblastiach naraziť. Netreba asi zdôrazňovať, že obom je lepšie sa oblúkom vyhnúť.
Hráči Arku musia chtiac nechtiac pri spustení Atlasu zažívať déjà vu. V tomto prípade netreba ani príliš veľa času na zistenie, že „to snáď nie je..., ale áno, je!“ Atlas prezentovaný otvorene ako DLC Arku by vyznel o poznanie úprimnejšie. Stačí totiž jediný gameplay z jednej aj druhej hry, a bude vám jasné, o čo tu ide.
Po štyrikrát odloženom začiatku sme sa konečne dočkali štartu (pôvodný dátum 13. 12. nevyšiel, „vyplávali“ sme až tesne pred Štedrým dňom). Slovami fenomenálnej veštkyne Jolandy by sa tento predbežný prístup dal zhrnúť asi najlepšie ako „Velký špatný“. Avšak aby som bola úprimná, v hre som strávila viac ako sto hodín a stále mňa a aj niektorých členov našej redakcie dosť baví.
Propagáciu vrátane úvodného traileru by som však označila za prinajmenšom zavádzajúcu. Z vypustených videí som naivne nadobudla dojem, že najneskôr na leveli 5 naskočím na svoj vlastnoručne vyrobený koráb a vyplávam v ústrety svetlým zajtrajškom a novému domovu. Z omylu ma vyviedlo už prvých pár hodín hry, v ktorých som zistila, že „pirátska hra“ z počiatku evokuje skôr „zúfalého stroskotanca“ nekonečne mlátiaceho prázdnou päsťou do stromu. Zber kameňov na pobreží (v lepšom prípade), neustále umieranie po dvoch ďobnutiach sliepky s levelom 285 alebo smrtiace zhluknutie ôsmich krokodílov ihneď po respawne mi naozaj nepríde ako veľké terno.
Veľa úvodných problémov už bolo odstránených, vrátane neuveriteľne silných monštier v oblastiach, kam určite nepatria, alebo nekonečného respawnovania postavy na tých najnezmyselnejších miestach, ktoré si len viete predstaviť. Patche upravujúce najväčšie chyby hry vychádzajú prakticky denne. Horúčkovitá snaha vývojárov napraviť počiatočný katastrofálny stav je našťastie dosť vidieť.
Momentálne najväčším pretrvávajúcim problémom hrateľnosti sú podľa môjho názoru naozaj výrazné lagy. Na sľubovaných 40 000 ľudí na jednom serveri môžeme rovno zabudnúť. V skutočnosti ide o cca 150 hráčov v jednej oblasti (ktorá zvyčajne zahŕňa 3 – 4 ostrovy) na 144 serveroch (na mape rozdelených do štvorcov), medzi ktorými sa dá pri troche šťastia a obrovskej dávke trpezlivosti pohybovať na lodiach. V žiadnom prípade si však v súčasnom stave hry nedokážem predstaviť námornú bitku čo i len 10 lodí vďaka už spomínaným lagom.
Musím tiež upozorniť prípadných záujemcov o hranie v PvP režime, že ako jednotlivec si tu ani neškrtne (teda aspoň za predpokladu, že plynule neovládate ruštinu alebo ešte lepšie čínštinu). Neprítomnosť serverov pre Áziu (pre mňa dosť nepochopiteľná) nepriamo zavinila inváziu ruských a ázijských hráčov ako na servery pre Ameriku, tak aj na tie európske.
Vizuálna stránka hry nie je zlá, niektoré momenty, ako napríklad západ slnka pri plavbe na mori sú naozaj nádherné. Pripravte sa ale na to, že minimálne prvú minútu až dve po pripojení si budete pripadať ako v latexovo-plastovom svete. Až po dočítaní všetkých textúr sa situácia zlepší.
Pri tvorbe postavy som v niektorých hrách (napr. Skyrim, Fallout) strávila aj niekoľko hodín. Tu som vzhľadom na momentálny stav Atlasu na túto svoju obľúbenú zábavu úplne rezignovala. Niektorí hráči to však vzali za úplne opačný koniec a dodnes sa môžete stretnúť s ťažko zmutovanými telami okoloidúcich, ktorí ako by sa práve vrátili z dlhodobého ozdravného pobytu pri černobyľskej elektrárni.
Čo sa zvukovej stránky projektu týka, nečakajte nič bombastické. Tematicky sa síce autori trafili, ale pre jedincov, ktorým sa zrovna nedarí pripojiť na server, je hodinové (aj viachodinové) počúvanie jednej a tej istej hudobnej slučky značne frustrujúca záležitosť.
U nenajedenej postavy ženského pohlavia sa stretnete s prejavmi, za ktoré by sa nemusela hanbiť ani hysterka pri pôrode. Zver v okolí tiež občas vyludzuje dosť neuveriteľné zvuky. Doteraz si napríklad nemôžem zvyknúť na desivý vírivý zvuk a škvrčanie inak úplne neškodných korytnačiek. Osobne by som bola rada za aspoň trochu väčšiu variabilitu hudobného sprievodu.
Vzhľadom na to, že som nehrala Ark, je pre mňa Atlas úplne nová a značne chytľavá záležitosť. Určite by som však ocenila zmysluplnejšie a hlavne pravdivejšie info pred vydaním (hoci v rámci predbežného prístupu). Je veľká škoda, že sa vývojári nechali do očí bijúcim spôsobom strhnúť predvianočným nákupným prúdom a nenechali si viac času na uvedenie Atlasu do znesiteľnejšieho stavu.
Momentálne nemôžem s pokojným svedomím hru odporúčiť takmer nikomu s výnimkou tých najsurovejších hráčov, alebo tých, ktorí rovnako ako ja nehrali Ark a pirátska tematika v kombinácii so survival prvkami ich oslovuje. Ostatní by mali s investíciou radšej aspoň pár mesiacov počkať.
Jiřina Formánková
Volám sa Jiřina Formánková a o hry sa zaujímam približne posledných 15 rokov. V Alza Magazíne pôsobím od roku 2017. Medzi moje obľúbené žánre patrí RPG a Survival, z platforiem dávam jednoznačne prednosť PC pred všetkými ostatnými.
• Oznámenie: 11. 12. 2018 • Autor: Ondřej Zeman
Sea of Thieves v priebehu tohto roka ukázalo, že vytvoriť hru s pirátskou tematikou nie je vôbec jednoduché. Vývojárska spoločnosť Wildcard sa aj cez tento fakt pokúša zaujať s Atlasom, ktorý nám podobne ako výtvor Rare ponúkne pirátov, tentoraz však budú v trošku inom balení, ktoré na prvý pohľad vyzerá rozhodne atraktívnejšie než zástupy oživených kostier a poloprázdne ostrovy. Celok by mal mať podľa aktuálne prezentovaných informácií veľmi blízko k Ark: Survival Evolved, ktoré doslova pretekalo kvalitným obsahom, takže minimálne v tomto smere sa máme načo tešiť.
Hra samotná nám ponúkne svet, ktorý je v rámci rozsahu asi 1 200× väčší ako mapy z Ark: Survival Evolved, ktoré rozhodne nepatrili medzi drobčekov. Vzhľadom na veľkosť sa na nich samozrejme stretne väčší počet hráčov, celkom sa na jednom serveri bude vraj môcť nachádzať až štyridsať tisíc pirátov, čo považujem za veľmi smelý plán, pretože väčšina podobne ladených projektov operuje s výrazne menšími zástupmi.
Pre tých, ktorí Studio Wildcard poznajú, určite nebude prekvapením, že svoj projekt vypustia už tento týždeň v rámci predbežného prístupu, ktorý zabezpečil úspech ich prvému veľdielu. Ako a kedy k nám dorazí finálna verzia, zatiaľ nie je jasné, s určitosťou však vieme, že minimálne na Xbox One budúci rok vyjde Atlas v programe game preview, ktorý v minulosti hostil napríklad PUBG.
|
Minimálne HW požiadavky | Odporúčané HW požiadavky |
---|---|---|
Operačný systém | Windows 7/8.1/10 64-bit | Bude oznámené |
Procesor | Intel Core i5-2400/AMD FX-8320 | Bude oznámené |
Grafická karta | NVIDIA GTX 770 2GB/AMD Radeon HD 7870 2GB | Bude oznámené |
DirectX | DirectX 11.0 | Bude oznámené |
Operačná pamäť | 4 GB | Bude oznámené |
HDD | 100 GB | Bude oznámené |
Atlas vychádza 13. decembra 2019 v predbežnom prístupe na PC. V rámci programu game preview k nám počas budúceho roka dorazí aj na Xbox One. O novinkách vás budeme pravidelne informovať.