AD elektro Star Wars

Atlas (DOJMY Z HRANIA) – nedokončený, ale napriek tomu zábavný pirátsky reskin Arku

Comming soon

Keď vývojári z Grapeshot Games (dcérskeho štúdia Wildcard games, autorov populárneho titulu Ark: Survival Evolved) oznámili dátum vydania svojho nového MMORPG projektu Atlas s možnosťou výberu PvP aj PvE režimu, zajasalo nejedno hráčske srdce. Predsa len, alternatíva k Sea of Thieves bez jeho preukázateľných nedostatkov vyzerala veľmi lákavo. Ako sa nám hra nakoniec páčila, sa dozviete nižšie.

Dojmy z hrania Oznámenie

Atlas; screenshot: piráti, lode, cover

• Žáner: MOO survival • Multiplayer: Áno (online, co-op) • Vývojár: studio WildcardVydavateľ: Grapeshot Games • Platformy a Dátum vydania: PC (13. decembra 2018 early access), Xbox One (2019 early access) • Homepage: www.playatlas.com • Čeština: nie je

Atlas – Dojmy z hrania

1. Atlas rovná sa Ark?
  2. Len prázdne sľuby, o to v Atlase ide
  3. Lagy na sto podôb a úskalia PvP režimu
  4. Vizuál, ktorý neurazí ani nepoteší
  5. V Atlase vás aj korytnačka vydesí na smrť
  6. Rolničky, rolničky ...
  7. HW nároky pre Atlas PC

Atlas rovná sa Ark?

• Dojmy z hrania: 17. 1. 2019 • Autor: Jiřina Formánková

Čo je teda toto nové dielko zač? Ide o MMORPG a survival v jednom. Základom je udržať postavu pri živote pomocou pitia a jedla, ktoré je tu rozdelené do hneď štyroch položiek, ktoré sa musíte pokúsiť čo možno najviac vybalansovať. Následne sa vrhnete na ťažbu surovín, bez ktorých sa tiež nezaobídete. Našťastie je tu veľmi dobre spracovaný systém craftingu a levelovania postáv ponúkajúci veľkú variabilitu zamerania vášho hrdinu.

Atlas; screenshot: kormidelník

Keď všetkému velí ryšavý trpaslíček, ďaleko sa nedoplavíte, verte mi.

Čo by to bolo za pirátsku hru, keby v nej chýbali mapy s pokladmi alebo truhlice plné zlatiek a ďalších zaujímavých komodít? To všetko v hre je a motivuje hráčov nesedieť doma za pecou, ale púšťať sa do objaviteľských výprav. Tie dokážu znepríjemňovať nielen takzvané Lode zatratených, ale napríklad aj tornáda, na ktoré môžete v určitých oblastiach naraziť. Netreba asi zdôrazňovať, že obom je lepšie sa oblúkom vyhnúť.

Hráči Arku musia chtiac nechtiac pri spustení Atlasu zažívať déjà vu. V tomto prípade netreba ani príliš veľa času na zistenie, že „to snáď nie je..., ale áno, je!“ Atlas prezentovaný otvorene ako DLC Arku by vyznel o poznanie úprimnejšie. Stačí totiž jediný gameplay z jednej aj druhej hry, a bude vám jasné, o čo tu ide.

Atlas; gameplay: tornáda Atlas; gameplay: jedem

Obrázok 1: Na mori so svojou loďou zažijete aj pár horúcich chvíľok. Obrázok 2: A že ich bude naozaj veľa ...

Len prázdne sľuby, o to v Atlase ide

Po štyrikrát odloženom začiatku sme sa konečne dočkali štartu (pôvodný dátum 13. 12. nevyšiel, „vyplávali“ sme až tesne pred Štedrým dňom). Slovami fenomenálnej veštkyne Jolandy by sa tento predbežný prístup dal zhrnúť asi najlepšie ako „Velký špatný“. Avšak aby som bola úprimná, v hre som strávila viac ako sto hodín a stále mňa  a aj niektorých členov našej redakcie dosť baví.

Propagáciu vrátane úvodného traileru by som však označila za prinajmenšom zavádzajúcu. Z vypustených videí som naivne nadobudla dojem, že najneskôr na leveli 5 naskočím na svoj vlastnoručne vyrobený koráb a vyplávam v ústrety svetlým zajtrajškom a novému domovu. Z omylu ma vyviedlo už prvých pár hodín hry, v ktorých som zistila, že „pirátska hra“ z počiatku evokuje skôr „zúfalého stroskotanca“ nekonečne mlátiaceho prázdnou päsťou do stromu. Zber kameňov na pobreží (v lepšom prípade), neustále umieranie po dvoch ďobnutiach sliepky s levelom 285 alebo smrtiace zhluknutie ôsmich krokodílov ihneď po respawne mi naozaj nepríde ako veľké terno.

Atlas; screenshot: free port

Ideálne miesto na začiatok vášho pirátskeho dobrodružstva.

Veľa úvodných problémov už bolo odstránených, vrátane neuveriteľne silných monštier v oblastiach, kam určite nepatria, alebo nekonečného respawnovania postavy na tých najnezmyselnejších miestach, ktoré si len viete predstaviť. Patche upravujúce najväčšie chyby hry vychádzajú prakticky denne. Horúčkovitá snaha vývojárov napraviť počiatočný katastrofálny stav je našťastie dosť vidieť.

Lagy na sto podôb a úskalia PvP režimu

Momentálne najväčším pretrvávajúcim problémom hrateľnosti sú podľa môjho názoru naozaj výrazné lagy. Na sľubovaných 40 000 ľudí na jednom serveri môžeme rovno zabudnúť. V skutočnosti ide o cca 150 hráčov v jednej oblasti (ktorá zvyčajne zahŕňa 3 – 4 ostrovy) na 144 serveroch (na mape rozdelených do štvorcov), medzi ktorými sa dá pri troche šťastia a obrovskej dávke trpezlivosti pohybovať na lodiach. V žiadnom prípade si však v súčasnom stave hry nedokážem predstaviť námornú bitku čo i len 10 lodí vďaka už spomínaným lagom.

Atlas; gameplay: save forest Atlas; gameplay: kurník na vlnách

Obrázok 1: V niektorých pirátskych srdciach sa evidentne nájde aj slabé miestečko pre ekológiu. Obrázok 2: Po ceste sa k nám chceli silou mocou pridať. Nakoniec sme na tento slepačí úlet v Atlas vydaní po zrelej úvahe prikývli. Posádka navyše sa predsa hodí ...

Musím tiež upozorniť prípadných záujemcov o hranie v PvP režime, že ako jednotlivec si tu ani neškrtne (teda aspoň za predpokladu, že plynule neovládate ruštinu alebo ešte lepšie čínštinu). Neprítomnosť serverov pre Áziu (pre mňa dosť nepochopiteľná) nepriamo zavinila inváziu ruských a ázijských hráčov ako na servery pre Ameriku, tak aj na tie európske.

Vizuál, ktorý neurazí ani nepoteší

Vizuálna stránka hry nie je zlá, niektoré momenty, ako napríklad západ slnka pri plavbe na mori sú naozaj nádherné. Pripravte sa ale na to, že minimálne prvú minútu až dve po pripojení si budete pripadať ako v latexovo-plastovom svete. Až po dočítaní všetkých textúr sa situácia zlepší.

Pri tvorbe postavy som v niektorých hrách (napr. Skyrim, Fallout) strávila aj niekoľko hodín. Tu som vzhľadom na momentálny stav Atlasu na túto svoju obľúbenú zábavu úplne rezignovala. Niektorí hráči to však vzali za úplne opačný koniec a dodnes sa môžete stretnúť s ťažko zmutovanými telami okoloidúcich, ktorí ako by sa práve vrátili z dlhodobého ozdravného pobytu pri černobyľskej elektrárni.

Atlas; gameplay: extrémy Atlas; gameplay: postava, tetování Atlas; gameplay: vazoun

Obrázok 1: Dáte prednosť trpaslíkovi či kolohnátovi? Všetko je možné. Obrázok 2: Ľudová tvorivosť v podaní ďalšieho hráča. Túto postavu rozhodne neprehliadnete... Obrázok 3: Od tohoto chlapíka pravý hák dostať naozaj nechcete.

V Atlase vás aj korytnačka vydesí na smrť

Čo sa zvukovej stránky projektu týka, nečakajte nič bombastické. Tematicky sa síce autori trafili, ale pre jedincov, ktorým sa zrovna nedarí pripojiť na server, je hodinové (aj viachodinové) počúvanie jednej a tej istej hudobnej slučky značne frustrujúca záležitosť.

U nenajedenej postavy ženského pohlavia sa stretnete s prejavmi, za ktoré by sa nemusela hanbiť ani hysterka pri pôrode. Zver v okolí tiež občas vyludzuje dosť neuveriteľné zvuky. Doteraz si napríklad nemôžem zvyknúť na desivý vírivý zvuk a škvrčanie inak úplne neškodných korytnačiek. Osobne by som bola rada za aspoň trochu väčšiu variabilitu hudobného sprievodu.

Rolničky, rolničky ...

Vzhľadom na to, že som nehrala Ark, je pre mňa Atlas úplne nová a značne chytľavá záležitosť. Určite by som však ocenila zmysluplnejšie a hlavne pravdivejšie info pred vydaním (hoci v rámci predbežného prístupu). Je veľká škoda, že sa vývojári nechali do očí bijúcim spôsobom strhnúť predvianočným nákupným prúdom a nenechali si viac času na uvedenie Atlasu do znesiteľnejšieho stavu.

Atlas; screenshot: západ slunka

Vyplávajte aj vy a možno sa na mori stretneme.

Momentálne nemôžem s pokojným svedomím hru odporúčiť takmer nikomu s výnimkou tých najsurovejších hráčov, alebo tých, ktorí rovnako ako ja nehrali Ark a pirátska tematika v kombinácii so survival prvkami ich oslovuje. Ostatní by mali s investíciou radšej aspoň pár mesiacov počkať.

Jiřina Formánková

Jiřina Formánková

Volám sa Jiřina Formánková a o hry sa zaujímam približne posledných 15 rokov. V Alza Magazíne pôsobím od roku 2017. Medzi moje obľúbené žánre patrí RPG a Survival, z platforiem dávam jednoznačne prednosť PC pred všetkými ostatnými.

Atlas – Oznámenie

1. Na jednom serveri sa v Atlas zíde až štyridsať tisíc hráčov
  2. HW nároky pre Atlas PC

Na jednom serveri sa v Atlas zíde až štyridsať tisíc hráčov

• Oznámenie: 11. 12. 2018 • Autor: Ondřej Zeman

Sea of Thieves v priebehu tohto roka ukázalo, že vytvoriť hru s pirátskou tematikou nie je vôbec jednoduché. Vývojárska spoločnosť Wildcard sa aj cez tento fakt pokúša zaujať s Atlasom, ktorý nám podobne ako výtvor Rare ponúkne pirátov, tentoraz však budú v trošku inom balení, ktoré na prvý pohľad vyzerá rozhodne atraktívnejšie než zástupy oživených kostier a poloprázdne ostrovy. Celok by mal mať podľa aktuálne prezentovaných informácií veľmi blízko k Ark: Survival Evolved, ktoré doslova pretekalo kvalitným obsahom, takže minimálne v tomto smere sa máme načo tešiť.

Atlas – The Game Awards 2018 (trailer)

Na predstavených záberoch vyzerá Atlas ako veľmi akčné MMO, po ktorého hraní sa na Sea of Thieves už zrejme ani nespomeniete

Hra samotná nám ponúkne svet, ktorý je v rámci rozsahu asi 1 200× väčší ako mapy z Ark: Survival Evolved, ktoré rozhodne nepatrili medzi drobčekov. Vzhľadom na veľkosť sa na nich samozrejme stretne väčší počet hráčov, celkom sa na jednom serveri bude vraj môcť nachádzať až štyridsať tisíc pirátov, čo považujem za veľmi smelý plán, pretože väčšina podobne ladených projektov operuje s výrazne menšími zástupmi.

Pre tých, ktorí Studio Wildcard poznajú, určite nebude prekvapením, že svoj projekt vypustia už tento týždeň v rámci predbežného prístupu, ktorý zabezpečil úspech ich prvému veľdielu. Ako a kedy k nám dorazí finálna verzia, zatiaľ nie je jasné, s určitosťou však vieme, že minimálne na Xbox One budúci rok vyjde Atlas v programe game preview, ktorý v minulosti hostil napríklad PUBG.

Atlas; screenshot: monštrá Atlas; screenshot: lov

Obrázok 1: Atlas by mal pirátom do cesty postaviť neprebernú škálu mýtických monštier. Obrázok 2: Pri plavbe po oceáne sa budete môcť stretnúť s radom podmorských príšer.

HW nároky pre Atlas PC