V jednoduchosti je sila. Zrejme touto filozofiou sa riadila aj spoločnosť Gainward pri návrhu grafickej karty s jednoduchým názvom Gainward GTX 1060 3GB. Táto grafická karta totiž disponuje pomerne jednoduchým systémom chladenia s dvoma ventilátormi, pod ktorým sa ukrýva mainstreamový grafický čip GeForce GTX 1060 s iba 3 GB grafickej pamäte. Ako sa tejto grafickej karte darilo v našich testoch?
Grafická karta Gainward GTX 1060 3GB je postavená na hernom grafickom čipe NVIDIA GP106 spoločnosti NVIDIA s jedným deaktivovaným blokom TPC (Texture/Processor Cluster), na ktorý sú pomocou 192-bit zbernice pripojené moduly pamäte typu GDDR5 s kapacitou 3 GB. Svojím výkonom sa Gainward GTX 1060 3GB zaraďuje do segmentu stredného výkonu (mainstream), kde zaberá stredné až vyššie priečky výkonnostného rebríčka.
Frekvencia grafického čipu je 1 506/1 709 MHz (Base/Boost) a frekvencia grafických pamätí 2 002 MHz, čo u pamätí typu GDDR5 predstavuje efektívnu frekvenciu 8 008 MHz. Grafická karta Gainward GTX 1060 3GB je teda nastavená presne na referenčné hodnoty GeForce GTX 1060 3GB danej špecifikáciami spoločnosti NVIDIA.
Grafická karta Gainward GTX 1060 3GB meria na dĺžku 252 mm a na základnej doske vášho počítača zaberie 2 rozširujúce sloty. O chladenie grafickej karty sa stará pomerne jednoduchý chladič zložený z hliníkových rebier, ktorý je pre lepší odvod tepla z grafického čipu vybavený 3 medenými tepelnými trubicami (heatpipes). Moduly grafických pamätí sú chladené pomocou špeciálneho chladiaceho plátu (heatsink-plate), ktorý je umiestnený okolo grafického čipu. Moduly napájacej kaskády grafickej karty sú chladené pomocou menšieho hliníkového chladiča. Všetky dôležité komponenty grafickej karty sú teda chladené.
Aktívnu časť systému chladenia tvoria dva paralelné 85 mm ventilátory s aerodynamicky tvarovanými lopatkami pre dosiahnutie vyššieho tlaku chladiaceho vzduchu. Ventilátory bohužiaľ nepodporujú technológiu Zero RPM Fan (semi-pasívne chladenie), ktorá by v prípade nízkych teplôt grafického čipu oba ventilátory úplne zastavila. Ventilátory sa tak otáčajú rýchlosťou 800 ot./min aj v čase, keď to nie je vôbec potrebné.
Test 3DMark Stress Test |
Pri testovaní účinnosti chladenia v nástroji 3DMark Time Spy Stress Test dosiahla grafická karta Gainward GTX 1060 3GB skóre 98,4 %, a v týchto testoch stability snímkovej frekvencie tak uspela (minimálna hranica je 97 %). Na konci záťažového testu sa teploty grafickej karty držali na 76 °C, pri otáčkach ventilátorov 1 670 ot./min a priemernej frekvencii 1 840 MHz. Charakteristika závislosti hlučnosti od otáčok ventilátora je nasledujúca:
O napájanie grafickej karty Gainward GTX 1060 3GB sa stará 4 + 1-fázová napájacia kaskáda, ktorá vyžaduje prídavné napájanie pomocou jedného 6-pin konektora. Príkon karty bol výrobcom nastavený na 120 W a ten potom k jej prevádzke odporúča zdroj s výkonom minimálne 400 W.
Výstupy na monitor sú u grafickej karty Gainward GTX 1060 3GB riešené pomocou jedného DVI-D (Dual Link) konektora, troch konektorov DP 1.3/1.4 (Display Port) a jedného konektora HDMI 2.0.
Súčasťou balenia grafickej karty Gainward GTX 1060 3GB je tiež firemný nástroj spoločnosti Gainward s názvom Expertool II.
Pomocou tohto nástroja môžete grafickej karte nastavovať rôzne parametre, ako napríklad frekvenciu grafického čipu, frekvenciu grafických pamätí, limit spotreby, napätie grafického čipu, krivku otáčok ventilátorov atp., a upraviť si tak správanie grafickej karty podľa svojich špecifických potrieb. Grafickú kartu môžete napríklad pretaktovať na dosiahnutie čo najvyššieho výkonu, alebo dať naopak prednosť lepším prevádzkovým vlastnostiam, ako je teplota, hlučnosť či spotreba.
Pre sledovanie správania grafickej karty ponúka nástroj Gainward Expertool II tiež monitoring, s ktorého pomocou môžete mať na očiach všetky okamžité aj historické údaje dôležitých hodnôt pri prevádzke grafickej karty, ako je napríklad teplota grafickej karty, otáčky ventilátorov, napätie, spotreba atď.
V dnešnej recenzii sme do testov na porovnanie herného výkonu a prevádzkových vlastností grafickej karty Gainward GTX 1060 3GB zaradili nasledujúce modely zo segmentu stredného výkonu (mainstream):
ŠPECIFIKÁCIA GRAFICKÝCH KARIET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip Variant Family | Veľkosť Tranzistory Výroba | SP TMU ROP | VRAM veľkosť Bus/Clock | Base Clock Turbo Clock Real Clock | Interface TDP |
Gainward GTX 1060 3GB | GP106-3 GP106-300-A1 pascal | 200 mm2 4,400 million 16nm FinFET | 1152 72 48 | GDDR5 3.072 GB 192b / 8008 | 1506 MHz 1709 MHz 1860 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
MSI GTX 1060 Armor 6G OCV1 | GP106 GP106-400-A1 pascal | 200 mm2 4,400 million 16nm FinFET | 1280 80 48 | GDDR5 6.144 GB 192b/8008 | 1544 MHz 1759 MHz 1905 MHz | PCIe 3.0 x16 140 W |
MSI GTX 1060 3GT OC | GP106-3 GP106-300-A1 pascal | 200 mm2 4,400 million 16nm FinFET | 1152 72 48 | GDDR5 3.072 GB 192b/8008 | 1544 MHz 1759 MHz 1904 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
Asus Cerberus GTX 1050 Ti O4G | GP107 GP107-400-A1 pascal | 132 mm2 3,300 million 14nm FinFET | 768 48 32 | GDDR5 4.096 GB 128b/7008 | 1342 MHz 1455 MHz 1725 MHz | PCIe 3.0 x16 75 W |
Gigabyte GTX 1050 OC 2G | GP107 GP107-300-A1 pascal | 132 mm2 3,300 million 14nm FinFET | 640 40 32 | GDDR5 2.048 GB 128b/7008 | 1380 MHz 1493 MHz 1750 MHz | PCIe 3.0 x16 70 W |
Sapphire Nitro + RX 580 8GD5 SE | Polaris Polaris 20 XT GCN 4nd GEN | 232 mm2 5,700 million 14nm FinFET | 2304 144 32 | GDDR5 8.192 GB 256b/8000 | 1430 MHz 1430 MHz 1430 MHz | PCIe 3.0 x16 183 W |
Sapphire Nitro + RX 570 4GD5 | Polaris Polaris 20 XL GCN 4nd GEN | 232 mm2 5,700 million 14nm FinFET | 2048 128 32 | GDDR5 8.192 GB 256b/7000 | 1340 MHz 1340 MHz 1340 MHz | PCIe 3.0 x16 160 W |
Gigabyte RX 560 Gaming OC 4G | Polaris Polaris 21 XT GCN 4nd GEN | 123 mm2 3,000 million 14nm FinFET | 1024 64 16 | GDDR5 4.096 GB 128b/7000 | 1224 MHz 1224 MHz 1175 MHz | PCIe 3.0 x8 48 W |
Asus RX 560 O4G EVO | Polaris Polaris 21 XL GCN 4nd GEN | 123 mm2 3,000 million 14nm FinFET | 896 56 16 | GDDR5 4.096 GB 128b/6000 | 1187 MHz 1187 MHz 1187 MHz | PCIe 3.0 x8 48 W |
V dnešných testoch grafických kariet sa zameriame výhradne na ich herný výkon, ktorého ukazovateľom pre nás bude rýchlosť snímok. Čím vyššie hodnoty snímkovej frekvencie karta v testoch dosiahne, tým lepšie, a jej výkon môžeme pokladať za vyšší. Snímková frekvencia je v počítačových hrách meraná pomocou nástrojov Fraps a OCAT, ktoré zaznamenávajú časy potrebné na vytvorenie jednotlivých snímok (frame times) v grafickej pipeline. Z týchto nameraných časov je následne kalkulovaná nielen priemerná rýchlosť snímok, ale aj ukazovatele plynulosti pohybu 1 % Low a 0,1 % Low (pozri nižšie).
Dosiahnuté hodnoty priemernej snímkovej frekvencie jednotlivých grafických kariet sú do grafov zanášané zostupne tak, že karta s najvyššou dosiahnutou snímkovou frekvenciou je v grafe zanesená hore, a naopak model s najnižšou snímkovou frekvenciou úplne dole.
Hodnota ukazovateľa „1 % Low“ je vypočítaná ako 99. percentil z nameraných hodnôt časov snímok (frame times) prevedených na snímkovú frekvenciu. Ak túto hodnotu poznáme, môžeme potom povedať, že 99 % snímok bolo vytváraných rovnakou a vyššou snímkovou frekvenciou, než je hodnota tohto ukazovateľa. Analogicky potom možno tiež povedať, že zvyšné jedno percento snímok bolo vytvárané nišžou snímkovou frekvenciou. Tento ukazovateľ môžeme využiť na analýzu plynulosti pohybu v hrách, keď napríklad jeho hodnota pohybujúca sa nízko pri hranici 30 FPS znamená, že pohyb v hre už nie je pre oko hráča plynulý, ale skôr trhavý.
Hodnota ukazovateľa „1 % Low“ sa vypočítava podobne ako predchádzajúci ukazovateľ, do úvahy je však braný percentil 99,9. Tento ukazovateľ odhaľuje menej časté, no výraznejšie poruchy v plynulosti hry, kedy sa pri inak plynulom pohybe obraz na okamih akoby zasekne (stuttering). Čím nižší je tento ukazovateľ, tým výraznejšie „záseky“ sa v hre objavujú, a pohyb tak nie je plynulý aj napriek tomu, že priemerná rýchlosť snímok ukazuje vysoké hodnoty.
Keď už teda ako, čo a čím bolo testované, môžeme sa smelo pustiť do výsledkov dnešných testov.
Wolfenstein II: The New Colossus je akčná a dobrodružná herná strieľačka z pohľadu prvej osoby. Hra bola postavená na hernom engine IdTech6 vývojármi zo štúdia MachineGames a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Bethesda. Hra podporuje nové herné rozhranie Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne Manhattan Ruins po dobu 84 sekúnd nástrojom OCAT. Priechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach.
Testy Wolfenstein II: The New Colossus |
Wolfenstein II: The New Colossus je úplne prvou hrou, ktorá bola postavená výhradne na grafickom rozhraní API Vulkan. Z tohto grafického rozhrania viac profitujú grafické karty s čipom AMD. Vďaka novším ovládačom GeForce 398.11 si nakoniec grafická karta Gainward GTX 1060 3GB v tejto hre zas až tak zle neviedla.
Assassin´s Creed: Origins je akčná adventúra v poradí už desiatej série, ktorá sa tentoraz odohráva v starovekom Egypte. Hra bola postavená na hernom engine AnvilNext 2.0 vývojármi zo štúdia Ubisoft Montreal a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Ubisoft. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku po dobu 121 sekúnd nástrojom Fraps. Priechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach.
Testy Assassins Creed: Origins |
Počítačová hra Assassin´s Creed: Origins nie je ku grafickým kartám AMD veľmi prívetivá. Grafické karty spoločnosti NVIDIA tu podávajú oveľa lepšie výsledky.
Middle-earth: Shadow of War je akčná počítačová RPG hra založená na svete postáv J.R.R. Tolkiena a odohráva sa v čase medziobdobí Hobita a Pána prsteňov. Hra bola postavená na hernom engine Firebird vývojármi zo štúdia Monolith Productions a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Warner Bros. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 56 sekúnd nástrojom Fraps. Priechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach.
Testy Middle-earth: Shadow of War |
Mass Effect: Andromeda je akčná RPG hra z pohľadu tretej osoby, ktorá bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia BioWare a vydaná v apríli 2017 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape EOS po dobu 80 sekúnd nástrojom Fraps. Priechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach.
Testy Mass Effect: Andromeda |
Battlefield 1 je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra, ktorej dej sa odohráva počas I. svetovej vojny. Hra bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA Dice a vydaná v októbri 2016 spoločnosťou Electronic Arts. Hra podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape Avanti Savoia po dobu 57 sekúnd nástrojom Fraps. Priechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach.
Testy Battlefield 1 |
Počítačová hra Battlefield 1 a najnovšie herné rozhranie DirectX 12 sa v prípade grafických kariet NVIDIA veľmi v láske nemajú. Preto by som majiteľom týchto kariet odporúčil hru hrať radšej s nastavením na vykresľovanie pomocou DirectX 11. Radeony spoločnosti AMD sú na tom trochu lepšie a DirectX 12 predsa len nejaký ten výkon navyše prinesú. Aj tak by som ale odporúčal hrať túto hru skôr pod DirectX 11. Vyvarujete sa občasných zásekov v hre, ktoré sa u DirectX 12 sem-tam objavujú, čo dokazuje aj nízka hodnota ukazovateľa 0,1 % Low.
Deus Ex: Mankind Divided je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra s prvkami RPG, stealth a sociálnej interakcie. Hra bola postavená na hernom engine Dawn Engine vývojármi štúdia Eidos Montreal a vydaná v auguste 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra patrí do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 98 sekúnd nástrojom Fraps. Priechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
DOOM je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra odohrávajúca sa uprostred démonickej invázie na zariadení UAC. Hra bola postavená na hernom engine Id Tech 6 vývojármi zo štúdia Id Software a vydaná v máji 2016 spoločnosťou Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape UAC po dobu 109 sekúnd nástrojom OCAT. Priechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach.
Testy DOOM |
Počítačová hra DOOM podporuje vykresľovanie pomocou OpenGL alebo Vulkan. Tu platí jednoduché pravidlo: Ak chcete mať vysokú snímkovú frekvenciu v hre, hrajte ju vždy pod rozhraním Vulkan. Z tohto dôvodu tiež testujeme túto hru iba pod týmto novým a moderným rozhraním.
Tom Clancy's The Division je on-line strieľačka z pohľadu tretej osoby, ktorá prebieha v otvorenom svete. Hra bola postavená na hernom engine Snowdrop vývojármi zo štúdia Massive Entertainment a vydaná v marci 2016 spoločnosťou Ubisoft. Hra patrí do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 96 sekúnd nástrojom Fraps. Priechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach.
Testy Tom Clancy's The Division |
Tom Clancy's The Division je jednou z ďalších hier, kde sa vám rozhodne oplatí opustiť DirectX 11 a prepnúť rendering hry na DirectX 12. To však neplatí v prípade slabších grafických kariet spoločnosti NVIDIA (GeForce GTX 1050/Ti), tam radšej nechajte vykresľovanie na DirectX 11.
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akčná adventúra z pohľadu tretej osoby, v ktorej s Larou Croft preskúmavate rôzne prostredia, riešite puzzle aj bojujete o prežitie. Hra bola postavená na hernom engine Horizon vývojármi zo štúdia Crystal Dynamics a vydaná v januári 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 86 sekúnd nástrojom Fraps. Priechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider tiež podporuje DirectX 12, avšak mainstreamové grafické karty z neho nijako významnejšie neťažia.
Star Wars: Battlefront je akčná strieľačka z pohľadu prvej a tretej osoby, ktorá je založená na téme filmových Star Wars. Hra je postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA DICE a bola vydaná v novembri 2015 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na mape Survival on Tatooine po dobu 105 sekúnd nástrojom Fraps. Priechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akčný RPG (role-playing game) sandbox, v ktorom plníte zadané úlohy z pohľadu tretej osoby. Hra bola postavená na hernom REDengine vývojármi zo štúdia CD Projekt RED a vydaná v máji 2015 rovnakou spoločnosťou. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape White Orchard po dobu 84 sekúnd nástrojom Fraps. Priechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
V počítačovej hre Zaklínač: Divoký Hon je veľmi častým javom stuttering, teda akési chvíľkové „zaseknutie“ obrazu. Hodnoty ukazovateľa „0,1 % Low“ ukazujú, že týmto nepríjemným stutteringom v hre trpia Radeony trochu viac než grafické karty spoločnosti NVIDIA.
Crysis 3 je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra odohrávajúca sa vo fiktívnej budúcnosti. Hra bola postavená na hernom CryEngine 3 vývojármi zo štúdia Crytek a vydaná v máji 2013 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne SWAMP po dobu 115 sekúnd nástrojom Fraps. Priechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach.
Testy Crysis 3 |
Herné testy grafickej karty Gainward GTX 1060 3GB máme za sebou, poďme sa teda spoločne pozrieť na to, ako sa vlastne tejto karte darilo v porovnaní so svojimi dnešnými rivalmi. Nasledujúce grafy zobrazujú výkonnostné rozdiely medzi jednotlivými modelmi v rôznych rozlíšeniach. Hodnoty v grafoch sú uvedené v percentách výkonu, ktorý bol spriemerovaný zo všetkých dnešných meraní.
Sumarizácia výkonu |
Výkon grafickej karty Gainward GTX 1060 3GB je daný najmä výkonom samotného grafického čipu GP106 (GP106-300-A1), ktorý sa od iných grafických kariet GeForce GTX 1060 3GB môže líšiť iba prednastavenou frekvenciou grafického čipu, nastavenou frekvenciou grafických pamätí či nastaveným vyšším limitom spotreby, ktorý potom tak výrazne neobmedzuje frekvenciu grafickej karty. Na udržanie vyššej frekvencie grafickej karty, a tým aj jej výkonu, môže pomôcť tiež kvalitný systém chladenia, ktorý udrží grafický čip na nízkych teplotách.
V prípade grafickej karty Gainward GTX 1060 3GB sa reálna frekvencia grafického čipu v testovaných hrách držala v rozmedzí 1 815 – 1 880 MHz (v priemere 1 860 MHz) pri efektívnej frekvencii grafických pamätí 8 008 MHz.
Hoci si Gainward GTX 1060 3GB držal v testoch nižšie frekvencie ako grafická karta MSI GTX 1060 3GT OC, na výkone to poznať nebolo, skôr naopak. Príčinou sú jednoznačne novšie ovládače GeForce 398.11, s ktorými bol Gainward testovaný a s ktorými išiel jeho výkon tiež hore. Najmä v počítačovej hre Wolfenstein II: The New Colossus, v ktorej sa vďaka novým ovládačom zdvihol výkon grafických kariet GeForce GTX 1060 3GB o 30 %.
Prevádzkové vlastnosti grafických kariet boli merané v počítačovej hre Crysis 3 po dobu 30 minút hrania na mape Swamp. Dosiahnuté hodnoty teplôt (°C), hlučnosti (dBA) aj spotreby (W) boli zaznamenané až na konci tohto merania.
Prevádzkové vlastnosti |
Čo sa prevádzkových vlastností týka, ani tu sa grafickej karte Gainward GTX 1060 3GB nedarilo vôbec zle. Teploty Gainward sa v záťaži síce pohybovali okolo pomerne vysokých 75 °C, avšak hlučnosť, ktorú generovali ventilátory chladiča, nakoniec až taká vysoká nebola a pohybovala sa mierne pod hranicou 37 dBA. Obavy, že by grafická karta Gainward GTX 1060 3GB bola najhlučnejším komponentom vo vašom počítači, tak mať naozaj nemusíte. Spotreba tejto grafickej karty sa pohybuje plne v intenciách ostatných GeForce GTX 1060.
Čo však na grafickej karte zamrzí, je absencia semi-pasívneho chladenia, ktoré by v prípade nízkych teplôt grafického čipu úplne odstavilo oba ventilátory chladiča, a znížilo tak jeho hlučnosť na minimum. V prípade Gainward GTX 1060 3GB sa tak ventilátory otáčajú rýchlosťou 800 ot./min aj v čase, keď to nie je vôbec potrebné.
Požiadavky na výkon grafických kariet a vlastne celého systému pre virtuálnu realitu sú oveľa vyššie ako u bežných počítačových hier. VRMark obsahuje celkom tri testy virtuálnej reality, ktoré bežia na monitore počítača a na testovanie nevyžadujú žiadne náhlavné súpravy.
Výsledky testu Orange Room ukazujú výkon systému v scénach s bežnými požiadavkami na VR, test Cyan Room je potom o niečo náročnejší a pre vykresľovanie scény využíva rozhranie DirectX 12. Test Blue Room ukazuje výkon vo veľmi náročných scénach VR, ktorých požiadavky však uspokoja až niektoré grafické karty budúcej generácie. Benchmark Blue Room tu preto testovaný nie je.
VRMark |
Gainward GTX 1060 3GB na využitie virtuálnej reality príliš vhodná nie je. Hoci si s testom Orange Room poradila a s menšou rezervou sa jej rýchlosť snímkov pohybovala nad požadovanou hranicou 109 FPS, v teste Cyan Room to už však tak veselé nebolo. Prakticky po celú dobu testu sa Gainward GTX 1060 3GB držal pod hranicou snímkovej frekvencie 90 FPS. Ak by ste na svojom počítači radi využívali virtuálnu realitu, radšej sa budete musieť porozhliadnuť po výkonnejšej grafickej karte.
Pretaktovanie grafickej karty Gainward GTX 1060 3GB som uskutočňoval pomocou nástroja MSI Afterburner tak, aby som v žiadnom prípade neohrozil kartu, a neprišiel tak o jej záruku. Na maximum som zvýšil iba hranicu spotreby (+16 % Power Limit) a teploty (92 °C Temp. Limit), napätie grafického čipu som nechal na východiskových hodnotách.
Postupne som zvyšoval hodnoty frekvencie grafického čipu a následne tiež grafických pamätí. Ako stabilná sa nakoniec ukázala hodnota +200 MHz pre čip a +500 MHz pre grafické pamäte. V počítačových hrách sa reálna frekvencia grafického čipu pohybovala v priemere na 2 038 MHz, u grafických pamätí 9 000 MHz (efektívne).
S nastavenou frekvenciou jadra zvýšenou o 200 MHz, pamäťou na efektívnych 9 000 MHz a posunutým Power/Temperature limitom na 116 %/92 °C som následne otestoval niektoré hry z testovacej metodiky s nasledujúcimi výsledkami:
Bez zdvíhania napätia sa mi z grafickej karty Gainward GTX 1060 3GB podarilo získať v priemere nejakých 11 % ďalšieho výkonu, čo je, myslím si, veľmi slušné.
Nasledujúce video ukazuje nárast výkonu a prevádzkové vlastnosti u takto pretaktovanej grafickej karty Gainward GTX 1060 3GB v počítačovej hre Crysis 3.
Grafická karta Gainward GTX 1060 3GB ponúka výkon, ktorým určite nepohrdnú žiadni stredne nároční hráči počítačových hier. Jej slabinou je najmä nízka kapacita grafickej pamäte, kedy sa „obyčajné“ 3 GB VRAM už stávajú brzdou výkonu v niektorých novších počítačových hrách a v budúcnosti to bude ešte horšie. Dobre preto zvážte, či neísť radšej do grafickej karty Gainward GTX 1060 6GB, ktorá disponuje dvojnásobnou kapacitou grafickej pamäte.
Gainward GTX 1060 3GB je vybavená síce pomerne jednoduchým, avšak úplne dostačujúcim systémom chladenia, ktorý jej prepožičiava priemerné prevádzkové vlastnosti. Vlastne celá grafická karta Gainward GTX 1060 3GB ako celok je takým priemerom, alebo radšej akýmsi „zlatým stredom“ v ponuke GeForce GTX 1060. Výkonom ani prevádzkovými vlastnosťami nikoho neurazí a svoju prácu odvedie dobre.
Gainward GTX 1060 3GB
Grafické kartyGrafická karta Gainward GTX 1060 3GB ponúka celkom solídny výkon všetkým stredne náročným hráčom počítačových hier. Jej slabinou je však nižšia kapacita grafickej pamäte, kedy 3 GB VRAM v niektorých novších a náročnejších hrách už nemusia postačovať.
Klady
Zápory
Pavel Šantrůček
My name is Pavel Šantrůček, and I have been working professionally with graphics cards for more than 5 years. I've been mostly focused on structure reviews and graphics cards testing for the last two years, which has become an integral part of my working life at GPUreport.cz. As a programmer, I am also the author of several graphics cards frame-rate analysis tools. One of the most widely known is the Frame Latency Analytics Tool (FLAT), and it is widely used around the world.