• Autor: Ondřej Zeman
Na hernej scéne je dlhodobo možné nájsť desiatky kartových hier, ktoré sa snažia upútať hráčsku obec. Väčšia dieru do sveta sa však doteraz podarilo urobiť len Artifactu, Magic: The Gathering, Gwentu a samozrejme tiež Hearthstone, ktorý už nejaký ten piatok dominuje žánru. V súčasnosti medzi tieto výrazné projekty dorazila tiež kartovka Legends of Runeterra. Či sa jej úspešne podarilo popasovať s konkurenciou, vám povieme v našej recenzii.
• Recenzia • Dojmy z hrania •
Univerzum Runeterra je vďaka League of Legends, ktoré sa v ňom odohráva, jedným z najviac expandovaných vesmírov, ktoré na hernej scéne nájdete. Každý z hrdinov, ktorí ho obývajú, má svoj osobitý príbeh. Rovnako tak sú na tom aj destinácie, z ktorých pochádzajú, čo jeho tvorcom umožnilo postaviť Legends of Runeterra na strete siedmich unikátnych frakcií. Tie mu už po stáročia panujú pomocou silnej mágie a veľkolepých armád, ktoré sa stabilne stretávajú na bojovom poli, ktoré tu dostanete v kartovej podobe.
Ujať sa môžete severanmi obývaného Freljordu, na pechotu zamenené Demacie, kradmosť vyznávajúce Ionie, agresívneho Noxusu, technologicky vyspelých mestských štátov Piltover & Zaun, nesmierne temných Shadow Isles či pirátmi posiateho Bilgewateru. Každá z herných frakcií vám ponúkne odlišný herný štýl, našťastie je možné vždy skombinovať balíčky dvoch zoskupení, vďaka čomu ste schopní vytvoriť skutočne unikátnu zostavu, ktorá bude plne vyhovovať vášmu hernému štýlu. Určité zoskupenia sú zamerané skôr na obranu, iné vsádzajú na útok.
Hoci každý región exceluje v niečom inom, všetky frakcie Legends of Runeterra majú niečo spoločné. Každá disponuje skupinkou šampiónov, ktorí bojujú v jej mene. Škála postáv je tu tvorená primárne vybranými hrdinami z League of Legends, ktorí sú vyložene typickí pre jednotlivé herné zoskupenia tohto univerza. Piltover & Zaun má vo svojich radoch Jinx, Teema, Ezreala, Vi či Heimerdingera. Shadow Isles naopak ponúka Elise, Thresha, Kalista, Maokaja alebo Hecarima, ktorého nie je vôbec zlé dať do kopy s bojovníkmi z Ionio Zedom, Yasuom, Shen, Lee Sinom a Karmou. Celkovo sa dá povedať, že vývojári z ponúkanej škály postáv vybrali skutočne len tie najvýraznejšie mená, ktorých počet bude určite v nasledujúcich mesiacoch rozšírený o nové prírastky posilňujúce určité národy.
Kým v Hearthstone spolu hrdinovia už nejaký ten piatok komunikujú na úrovni ľaknutých rýb, Legends of Runeterra je v tomto ohľade ďaleko agilnejšie. Jeho tvorcom sa totiž podarilo majstrovsky uchopiť príbehy jednotlivých postáv, ktoré hráči poznajú z League of Legends, takže spolu v priebehu zápasov aktívne debatujú a reagujú na seba, čo v človeku vyvoláva pocit, že sa na bojisku stále niečo deje. Z dlhodobého hľadiska sú navyše podľa môjho názoru základy tohto sveta ďaleko flexibilnejšie ako tie z kartovej hry zasadené do univerza World of Warcraft – či mám pravdu, či sa naopak mýlim, však ukáže až čas.
Keby sa šampióni jednotlivých frakcií Legends of Runeterra líšili len svojim príbehom a vizuálnym spracovaním, nikto by si z toho iste na zadok nesadol. Každá postava má práve z tohto dôvodu unikátnu cenovku, počet životov, silu útoku a samozrejme schopnosť, vďaka ktorej si ho s jej protivníkmi rozhodne nepomýlite. Zed je napríklad obdarený zručnosťou vyvolať svoj tieňový klon, ktorý po útoku zmizne. Všetci však prechádzajú po absolvovaní určitej podmienky vývojom vylepšujúcimi ich štatistiky a špeciálny výpad. Celkovo možno mať v partii až šesť kartičiek nesmierne silných šampiónov, vedľa ktorých je dobré nasadiť pešiakov.
Špecifickí totiž nie sú len hrdinovia frakcií. Unikátne sú taktiež jednotky, ktoré sa s nimi vydávajú do poľa. Ionia je miestom, z ktorého sa rodia špecialisti na plazivé útoky, na ktoré prakticky nemožno reagovať. Zástupcovia Noxusu sú naopak zameraní na prierazné zranenia, takže každý bod poškodenia, ktorý ich protivník nie je schopný ustáť, automaticky putuje do oponentovo jadra. Vôbec na zahodenie popravde nie je ani Bilgewater, ktorého verní vyložene ťažia z toho, že máte nedostatok kariet.
Elementárna myšlienka Legends of Runeterra funguje na relatívne jednoduchom princípe. Na začiatku kola jeden z hráčov útočí, zatiaľ čo jeho protivník je nútený brániť sa úderom verných svojho nepriateľa. Primárnym účelom je podobne, ako v iných kartových hrách, zničenie oponentovho jadra, ktoré má oproti iným titulom relatívne málo životnej sily. Našťastie je tu už spomínaný koncept útok/obrana, ktorý za normálnych okolností znemožňuje účastníkovi zápasu organizovať výpad, keď nemá k dispozícii žetón útoku. Takže sa vám len tak nestane, že by vás sok zničil počas jediného ťahu. To, že vás protivník počas jediného ťahu eliminuje, však úplne vylúčené nie je, pretože v Legends of Runeterra existujú frakcie, ktoré majú zručnosti, ktorými si sú schopné peniažtek aktivujúci ofenzívnu fázu získať.
Samotné koleso je totiž rozdelené rovno na niekoľko etáp, počas ktorých môžu hráči používať kúzla, ktoré posilňujú, či naopak zraňujú jednotky na bojisku. Počas svojho ťahu máte napríklad tiež možnosť vyniesť karty s bojovníkmi, kedy však začne útok, je definované predovšetkým tým, akú má náladu vlastník útočného žetónu. Ten môže vrhnúť svojich verných do ofenzívy pokojne hneď na štarte, nie je to však pravidlo, takže sa vám môže stať, že po vynesení všetkých vašich jednotiek ich magickým zvitkom zabije a následne svojich verných vrhne proti vašej línii, ktorá kvôli tomu padne. Veľmi zásadné je v Legends of Runeterra preto neustále počítať body energie, ktoré má sok k dispozícii. S ich pomocou je totiž možné mierne predikovať to, čo sa v najbližších sekundách stane.
Magická energia v Legends of Runeterra funguje na veľmi podobnom princípe ako v Hearthstone s tým rozdielom, že hneď na štarte nemusíte vyplytvať všetky svoje sily, pretože ako už bolo povedané, každé kolo môže byť behom na dlhšiu trať, v ktorého priebehu sa vám budú zásoby hodiť. Užívať ich totiž budete nielen na vyvolávanie jednotlivých monštier, ale tiež na praktizovanie mágie. Manu tu čerpáte rovno z dvoch zdrojov. Popri základnej studnici, ktorá sa vám po skončení ťahu vždy naplní, je tu ešte malá zásobáreň, do ktorej sa vám môžu presunúť tri nevyužité body, ktoré slúžia len na to, aby ste s ich pomocou vynášali kúzla. Akonáhle vám však po bitke zostane väčšia hodnota, automaticky sa vyparí, takže je dobré hrať tak, aby vám neostal príliš veľký prebytok.
Veľmi pozitívne musím hodnotiť mechanizmus získavania nových kariet, ktorý je v Legends of Runeterra nastavený oveľa prijateľnejším spôsobom ako v iných projektoch podobného razenia. Každý týždeň totiž dostanete slušný objem čerstvých prírastkov z truhiel, ktorých kvalita rastie po získaní určitého počtu skúseností, takže čím viac budete hrať, tým lepší typ schránok dostanete. Vzhľadom na to, že tie najlepšie kúsky nie je ťažké získať po absolvovaní jednej či dvoch denných úloh, hodnotím túto cestu za ideálnu. Hráč totiž skutočne musí odohrať len skutočné minimum zápasov. Obsah jednotlivých krabíc je samozrejme generovaný náhodne, vďaka čomu sa vám neraz stane, že dostanete kúsok, ktorý už máte dávno v balíčku. Ak sa tak stane, nemusíte smútiť.
Namiesto už niekoľkokrát vlastnenej karty totiž dostanete kryštály, s ktorých pomocou ste schopní vyprodukovať prakticky akúkoľvek kartu, ktorá je v Legends of Runeterra dostupná. Základné typy kartičiek vás budú stáť len pár kryštálov, za tie lepšie už samozrejme zaplatíte viac. Najväčšou investíciou pre vás budú vždy hrdinovia, ktorí majú hodnotu niekoľkých tisíc zelených kamienkov, čo už sa vášho rozpočtu môže citeľne dotknúť. Samotné tempo, ktorým hernú menu generujete, totiž nie je z najrýchlejších. Legends of Runeterra mi v tomto smere veľmi pripomínala League of Legends, ktoré bolo v tomto smere značne náročné. Osobne kvôli tejto skutočnosti počítam, že časom budú, rovnako ako v známej MOBA, kartičky strácať hodnotu s príchodom nových kúskov.
Vyrobiť si v Legends of Runeterra nemusíte nové prírastky do vášho balíčka len pomocou zelených kryštálov. K dispozícii máte vedľa tejto suroviny tiež divoké karty. Tie sú vám ponúknuté rovno v štyroch rôznych variantoch. Najčastejšie sa budete dostávať k zeleným a modrým kúskom. Vzácnejšie naopak budú epické a oranžové. S každou z týchto kariet si môžete odomknúť prakticky akúkoľvek schopnosť či postavu, ktorá patrí do jej triedy. Najvzácnejší samozrejme budú zástupcovia poslednej uvedenej farby, ktorí slúžia na nákup šampiónov, takže je s nimi treba zaobchádzať skutočne obozretne. Celkovo je však možné všetko potrebné na hranie získať tým, že budete jednoducho zápasiť a plniť výzvy, ktoré vám v rámci regiónov umožnia získať väčšinu kariet, ktoré ich zastupujú.
Pokiaľ nepatríte medzi veľkých fanúšikov plnenia každodenných úloh či stabilnejšieho hrania, majú tú pre vás tvorcovia Legends of Runeterra možnosť, ako si ich dielo užiť bez toho, aby ste spomínané aktivity museli absolvovať. Stačí len vytiahnuť kreditku a vysoliť asi 30 € za elementárnu štartovú zostavu, s ktorou si nejakú dobu vystačíte. Osobne jej nákup však nepovažujem za ideálnu voľbu, predsa len je tu viac-menej všetko dostupné za hernú menu. Jediné prvky, ktoré si za kryštály a divoké karty nekúpite, sú tie kozmetické, čo však nepovažujem za problém, pretože každý sa musí niečím živiť. Ak ste ten typ hráčov potrebujúcich odlišnú podložku, špecifické reakcie alebo zviera, majú pre vás autori tohto dielka rad zaujímavo vyzerajúcich alternatív, ktorými si vás iste získajú.
Novej kartovej hre od Riot Games som sa mal možnosť venovať po celú dobu, kedy prebiehala otvorená beta, počas ktorej ma skutočne nadchla. Trošku som sa však obával toho, ako sa Legends of Runeterra podarí prechod do ostrej verzie, v rámci ktorého mal dostať rad nových kariet. Vo finále sa mu to podarilo nadmieru dobre. Komplet je stále hrou ponúkajúcou desiatky stratégií, premyslený koncept regiónov a vzájomne komunikujúcich hrdinov vybavených unikátnymi schopnosťami, na ktorých možno postaviť nejeden balíček.
Aby som povedal pravdu, v tento moment vlastne neviem, čo by som Legends of Runeterra vytkol. Riot Games sa totiž podarilo vedľa už spomínanej hrateľnosti tiež obstojne zvládnuť mechanizmus získavania nových kariet, vďaka čomu vlastne nebudete mať minimálne teraz pri tvorbe balíčka až taký problém ako v iných kartových hrách, ktoré vás vyložene tlačia na investovanie reálnych peňazí. Časom sa samozrejme môže situácia zmeniť, v súčasnosti však disponuje Legends of Runeterra jedným z najviac zmysluplných odmeňovaní v rámci žánru, za čo jeho autorov chválim.
Táto recenzia bola napísaná na PC verziu hry.
• Zdroje: Vlastné
Legends of Runeterra je prekvapivo výraznou kartovou hrou, ktorá stojí na veľmi silných základoch, ktoré jej konkurentom často chýbajú, alebo ich nie sú schopní efektívne využiť. Do istej miery by sa dalo povedať, že ide o titul s potenciálom časom plne zatieniť Hearthstone, takže ak ste fanúšik kartičiek, určite Legends of Runeterra skúste.
Klady
Zápory
Ondřej Zeman
My name is Ondřej Zeman. I've been playing video games since I was a kid, and over the past few years, my hobby has become a professional reality. Now, I write several dozens of video game reviews. I mostly play strategy games, turn-based RPGs, and quality FPS.
• Dojmy z hrania: 29. 1. 2020 • Autor: Ondřej Zeman
Prakticky každá kartová hra súčasnosti vám dáva za cieľ likvidáciu protivníkovho majetku. Legends of Runeterra sa v tomto smere nelíši od konkurencie. Namiesto eliminácie nepriateľského hráča, na ktorú vsádza Hearthstone, či ničenie niekoľkých báz, s ktorými pracuje Artifact, však operuje s jednoduchým konceptom, v rámci ktorého pred vás stavia relatívne fragilné protivníkove jadro (nexus), ktoré je potrebné rozmlátiť na kusy. V naplnení tejto na prvý pohľad jednoducho vyzerajúcej úlohy vám budú brániť sokovi hrdinovia a verní prisluhovači, ktorí sa s vašimi jednotkami a šampiónmi stretávajú v strede jednoduchého bojového poľa, ktoré nemožno opustiť bez ujmy.
Totožne, ako v Hearthstone, má hráč Legends of Runeterra k dispozícii pomaly sa rozširujúce zásoby magickej energie, s ktorej pomocou aktivujete kúzla a povolávate do poľa svojich verných. Celý zápas je rozdelený do kôl, v rámci ktorých vždy jeden z účastníkov stretu útočí, zatiaľ čo druhý je nútený brániť svoj nexus pred výpadom. Ak sa jednotkám v defenzíve podarí plne alebo čiastočne odraziť útok, vracia sa do zálohy, a v ďalšom ťahu stoja na útočiacej strane ony. Primárne je vždy pokryť všetky body, z ktorých prichádza útok, pretože v momente, kedy sa nestretnú dvaja bojovníci, zranenie automaticky utrpí nechránené jadro, ktoré so svojimi dvadsiatimi životnými bodmi v normálnej hre veľmi veľký nápor nevydrží, takže je ho nutné chrániť za každú cenu.
Každé kolo, ktoré v Legends of Runeterra ubehne, automaticky navýši hodnotu magickej energie, ktorou disponujete. Čím viac many budete mať po ruke, tým silnejšie monštrá budete môcť povolať do boja. Spočiatku sa však budete musieť uspokojiť s nepríliš efektívnymi postavami a roztomilo vyzerajúcimi zvieratkami, ktoré veľmi dlho neprežijú. Keď však pár kôl vytrváte, objavia sa vo vašom balíčku rozličné monštrá a hlavne hrdinovia, ktorí predstavujú primárnu silu tejto kartovej hry, čo je možno jedným z dôvodov toho, prečo je ich maximálny počet vopred jasne definovaný. Do bitky si možno vziať celkom šesť postáv, ktorých zoznam nie je tvorený nikým iným ako najvýraznejšími šampiónmi League of Legends, ktorých si fanúšikovia v Legends of Runeterra vyložene žiadali.
Celkovo je aktuálna škála postáv Legends of Runeterra tvorená dvadsiatimštyrmi epickými hrdinami, medzi ktorými nechýba Teemu, Garen, Lux, Hecarim, alebo Thresh. Každá z postáv má pred sebou vždy na začiatku hry určitú úlohu, ktorú jej následne umožní postúpiť na vyššiu úroveň, a tak si prakticky vylepšiť útočné a obranné čísla. Obe spomínané hodnoty sú tu veľmi dôležité, pretože vo väčšine súbojov rozhodujú o tom, kto prežije a kto nie. Teemu má napríklad zadanie, v rámci ktorého musí umiestniť pätnásť explodujúcich hubiek, Fiora musí zabiť dvoch protivníkov a Tryndamere jednoducho musí padnúť, aby sa transformoval do svojej silnejšej verzie, ktoré vyvoláva strach a disponuje väčším počtom životnej energie než karta, ktorú dostanete na vynesenie.
Aby váš balík nebol príliš silný, pracuje Legends of Runeterra s myšlienkou šiestich unikátnych regiónov. Pri jeho definovaní si do neho tým pádom môžete dať vždy iba karty z dvoch odlišných destinácií z ktorých monštrá, hrdinovia a kúzla pochádzajú. Medzi Demacii zastupujúcimi postavy nájdete napríklad Luciana, Lux, alebo Garena, Noxus vám naopak ponúkne Dariusa, Katarinu či Dravena. Akonáhle si však namiešate balík z dvojice destinácií, pridávanie príšer z iných lokácií sa vám automaticky uzavrie, čo nie je vôbec zlý nápad. Ak sa časom vývojárom podarí expandovať aktuálnu škálu kariet, komplet bude môcť v tomto smere smelo konkurovať konceptu ponúkanému obľúbeným a hlavne prístupným Hearthstone.
Hoci sú kartové hry veľmi chytľavou záležitosťou, ak nie ste profesionálny hráč, po čase vás každý zástupca tohto žánru omrzí kvôli absencii výrazných inovácií, alebo jednoducho len preto, že sa ho obohráte. Čas od času kvôli tejto skutočnosti vítam príchod nového titulu, ktorý rozvíri stojaté vody a prinesie do žánru novinky, ktorých sa ostatní boja. Legends of Runeterra je dielom, na ktorom si dali vývojári z Riot Games skutočne záležať. Aj keď bude potrebné jednotlivé karty ešte riadne vybalansovať, celok vo mne v aktuálnom stave budí naskrz pozitívne dojmy, zápasy nie sú nijako dlhé, koncept hrdinov je zaujímavý. Príjemným prekvapením je popravde tiež politika mikrotransakcií, ktorá je vďaka absencii náhodných balíčkov nastavená tak, že vyložene nenúti k hazardu.
Keď som minulý rok Legends of Runeterra zbadal, veľmi mi neučaroval, po pár zápasoch som však teraz rýchlo zmenil názor, pretože ide o veľmi podarenú kartovú hru, ktorá nebude mať problém si vďaka spojeniu s League of Legends vytvoriť rýchlo stálu základňu hráčov. Či sa mu však podarí stať sa konkurenciou pre Hearthstone, si v tento moment nie som vôbec istý, keďže je tento titul v mnohom menej prístupný ako hra od Blizzardu. Do vydania však majú tvorcovia z Riot Games dostatok času na to, aby komplet vyladili, tak snáď sa im podarí vytvoriť niečo, čo sa tu nejaký ten piatok udrží. Pokiaľ chcete Legends of Runeterra tiež otestovať, stiahnuť ho možné bezplatne na oficiálnych stránkach.
• Zdroje: Vlastné
Minimálne HW požiadavky | |
---|---|
Operačný systém | Windows 7, 8.1, 10 |
Procesor | 3 GHz |
Grafická karta | Grafická karta s 512 MB + VRAM |
DirectX | Verzia 9 |
Operačná pamäť | 4 GB RAM |
Pevný disk | 1,4 GB voľného miesta |
• Zdroj: game-debate.com (5. 5. 2020)
• Oznámenie: 22. 11. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Vzhľadom na vysokú obľúbenosť kartových hier by chcela mať každá väčšia spoločnosť svoj vlastný projekt, ktorý by jej pomohol stabilne dojiť hráčov o ich peniaze. Keď sa však tlak na peňaženku preženie, len málokedy to dopadne dobre. Svoje o tom iste vedia vývojári z Valve, ktorých Artifact bol založený primárne na tom, že ste boli nútení dokupovať karty a predmety definujúce hranie ako také za reálne peniaze. Niektoré kartičky stáli dokonca pätnásť eur, čo bola takmer hodnota samotného titulu. Vo finále celok aj napriek vysokým nádejám, ktoré sme do neho vkladali, neuspel, alebo minimálne nebol takým víťazstvom, aké si spoločnosť Valve predstavovala, a tak ho následne viac-menej pochovala.
Vytvorený tak bol priestor pre nový titul, ktorý by sa teoreticky mohol stať konkurenciou aktuálnych veľkých hráčov na čele s Hearthstone, Gwent a Magic: The Gathering Arena. Využiť sa túto príležitosť rozhodol herný gigant Riot, ktorého má väčšina hráčov spojeného s League of Legends. Univerzum tejto hry sa však pred niekoľkými týždňami rozšírilo o nové sféry, medzi ktorými nakoniec nechýba ani kartový titul Legends of Runeterra disponujúci aspektmi typickými pre tento nesmierne rozsiahly vesmír. Tešiť sa tým pádom môžeme na relatívne rozsiahlu škálu šampiónov, ktorí sa budú spolu s rôzne silnými jednotkami snažiť zničiť sídlo nepriateľa. Jednoducho nám bude ponúknutý podobný elementárny koncept ako v League of Legends, vďaka čomu už sa nemôžem dočkať, až si tento kúsok zahrám.
Rovnako, ako Hearthstone ,nie je Legends of Runeterra niečím, čo by šlo hodnotiť po niekoľkých hodinách v hre. Väčšina z tých, ktorí ho však mali možnosť otestovať, tvrdia, že ide o dielo s veľkým potenciálom, ktoré by mohlo byť štartovacím titulom pre hráčov, ktorým sa už nechce naskakovať do rozbehnutého vlaku väčšiny kartových hier a túžia po tom byť pri hre, ktorej cesta je ešte len na začiatku. Legends of Runeterra zatiaľ nemá určený dátum vydania. Otvorená beta by však mala odštartovať o niekoľko mesiacov. Akonáhle bude celok dostatočne vyladený, dočkáme sa plnej verzie, ktorá by mohla v prípade, že všetko pôjde podľa plánu Riotu, dostupná v priebehu roka 2020.
• Zdroje: YouTube (Phreak), Polygon