Emise pro AP+ v app - všechny segmenty Alzaboxy

Humankind (RECENZIA) – Máme tu konečne súpera pre Civilizáciu?

Zobraziť katalóg

• Autor: Ondřej Zeman

Dlho očakávaný vyzývateľ všetkými milovanej Civilizácie je konečne tu. Ako sa vývojárom z Amplitude Studios ich dielo podarilo, čo nového prináša a či je revolúciu sľubujúce Humankind schopné konkurovať aktuálnemu kráľovi žánru, vám povieme v našej recenzii.

Recenzia PCDojmy z hrania (Vianoce 2020)Dojmy z hrania (Gamescom 2019)

Humankind; wallpaper: cover

zdroj: Amplitude Studios

Časti článku:


Humankind (RECENZIA PC) – Obsah článku

  1. Formovanie dejín je len na vás
  2. História je v Humankind pevne spätá s vojnami
  3. Držte bránu!
  4. Čas mieru si v Humankind žiada diplomata
  5. Našla Civilizácia svojho pokoriteľa?
  6. Recenzia Humankind: záverečné hodnotenie
  7. HW nároky pre Humankind PC

Formovanie dejín je len na vás


Na prvý pohľad Humankind evokuje dojem, že je klonom Civilizácie. Už v prvých minútach však zistíte, že je to titul, ktorého tvorcovia si vybrali vlastnú cestu. K dispozícii vám dajú putujúci kmeň, ktorý nemá nič než svoje ruky. Nepočítajte preto s tým, že by ste sa mohli usadiť na štartovacej pozícii. Skôr, než si postavíte svoje prvé mesto, musíte získať prestíž, ktorú následne využijete na vybudovanie tábora transformovateľného na metropolu. Transformáciu stanového mestečka na osadu však len tak nezrealizujete, pretože na to, aby mohol váš ľud budovať, potrebujete postúpiť do druhej zo siedmich dostupných ér.

Humankind; gameplay: kultura

zdroj: vlastný

Voľba kultúry je veľmi zásadná. Vždy je nutné zvážiť všetky benefity a predovšetkým to, či dokážete všetky výhody naplno využiť.

Na prekonanie evolúcie je nutné vždy vykonať určité množstvo slávnych činov. V úvodnej fáze vám stačí loviť či hľadať vedomosti, zatiaľ čo tie ďalšie už na vás kladú o niečo vyššie nároky, nikdy však nejde o nič nesplniteľné. Väčšinou ide o expanziu, rozvoj, budovanie, prieskum a vojnové skutky. Jednoducho niečo, čo patrí k formovaniu ríše ako takej. Po dosiahnutí daného počtu hviezdičiek automaticky prichádza čas transformácie, kedy pred vás hra postaví sadu národov dominujúcich danej ére, z ktorých si možno vybrať jeden kus. Rovnaký princíp ako Civilizácia, že? Hlavným rozdielom je fakt, že zoskupenia, ktoré si vyberiete, môžete pri postupe na ďalší evolučný schod jednoducho vymeniť za inú partiu definujúcu dejiny v danom období.

Vždy je tu samozrejme možnosť zostať pri spočiatku zvolenom národe, lenže kto by chcel zotrvať pri zastaranej kultúre, keď je mu ponúknutá nová a lepšia? Koncept evolúcie a následného výberu národov by som sa nebál označiť za jeden z hlavných prvkov Humankind. Každý priechod je vďaka nemu unikátny, pretože nie vždy sa vám podarí postúpiť skôr ako vašim sokom, ktorí dostanú možnosť si vybrať kultúru pred vami, čím vám znemožnia si vziať vášho obľúbenca.

Humankind First Steps

zdroj: vlastný

Prvé krôčiky v Humankind do istej miery definujú to, kto uspeje a komu sa do histórie zapísať nepodarí. Ideálne je preto zohnať čo najviac prieskumníkov a aktivovať im automatický prieskum, aby využili svoje schopnosti čo najlepšie.

História je v Humankind pevne spätá s vojnami


Dejiny vždy písali a pravdepodobne tiež navždy budú písať víťazi konfliktov. Keď vyhráte, je tu predsa len málo jedincov schopných vám oponovať, alebo interpretovať to, ako ste viedli vojnu. Vojnovému šialenstvu sa ako správny titul orientovaný na písanie histórie kvôli tomuto faktu nevyhol ani Humankind. Síce vás do agresívnej politiky vyložene nenúti, ale poznáte to. Kto túži po mieri, je nútený sa pripraviť na vojnu, takže čím skôr začnete zbrojiť, tým menej problémov vás následne čaká. AI navyše neustále skúša vašu schopnosť reagovať na jej podpichovanie. To síce na prvý pohľad vyzerá nenápadne, ale počas chvíle sa môže pri nedostatočnej aktivite zmeniť na krvavú šarvátku, v ktorej praje šťastie pripraveným a nie tým, čo preferujú cestu mieru.

Vzhľadom na to, že ide o historickú stratégiu, len málokto by očakával, že tu nájde pestrú škálu jednotiek, ktoré sa dajú naverbovať. Ak ste s rozsiahlym spektrom veľmi nepočítali, čaká vás v Humankind veľmi príjemné prekvapenie. Okrem základných jednotiek, ku ktorým sa dostávate pri prechode jednotlivými érami, vám každá z kultúr, ktorú v priebehu hrania prijmete, poskytne svojich špecialistov, s ktorých pomocou sa krvou zapísala do dejín. Vďaka možnosti adoptovať nové smery sa dostanete k netradičným kombináciám, ktoré vám však vo finále vďaka svojej vysokej ohybnosti pomôžu vyhrať nejednu vojnu. Sám som počas svojho ťaženia skombinoval anglickýh lukostrelcov s janičiarmi a červenými kabátmi, z čoho vyšla veľmi zaujímavá palná sila.

Humankind; gameplay: bitva

zdroj: vlastný

Niektoré bitky vďaka prítomnosti posíl naberú prekvapivé obrátky. Riadne zavariť vám môžu napríklad jazdci na koňoch kvôli vysokému pohybovému dosahu.

Než som sa však dostal k janičiarom, bol som nútený absolvovať relatívne náročnú cestu. Veľká časť produkcie jednotiek tú je totiž pevne previazaná s dostupnými surovinami. Na vašom území toho vždy nájdete mnoho, nikdy však nebudete mať k dispozícii úplne všetko potrebné na to, aby ste naverbovali všetky typy jednotiek. Sám som túto skutočnosť poznal už v momente, kedy som si chcel naverbovať ťažkotonážnych rytierov. Železo je vzácne, a tak som musel obchodovať. Problém je, že keď váš protivník nemá rovnakú, či vyššiu éru ako vy, nemusí mať k daným surovinám prístup, čo ma napríklad prinútilo k vojne o strelný prach, ktorý mi vygenerovaná mapa úplne uprela, a môj kolega nebol schopný dať.

Vojny sa v Humankind vedú až do úplného vyčerpania obyvateľstva. V bitkách totiž bojujú ľudia a nie stroje, kvôli čomu potrebujete podporu všetkých svojich verných. Keď sa vám bude pri ťažení dariť, ľud vás bude podporovať. Nie vždy to však pôjde tak, ako by ste si predstavovali. Neraz dá osud nepriateľovi lepšie karty, kvôli čomu vám obstojne naloží. Za predpokladu, že takáto situácia nastane, obyvatelia vášho impéria začnú volať po mieri, ktorého podmienky definuje predovšetkým to, ako veľmi sa vám nedarilo. Víťaziaca strana vo finále môže získať mestá, peniaze alebo rovno prinútiť porazeného na prijatie vazalskej povinnosti. Osobne som však v priebehu hrania nenarazil na možnosť si niekoho vziať pod svoje krídla, hoci oponenti neboli nikdy práve v najlepšej kondícii.

Humankind Huns

zdroj: vlastný

Niektoré národy majú silné jednotky, zatiaľ čo iné disponujú skôr bonusmi orientovanými na kultúru a rozvoj. Pekelní sú napríklad Huni s ich smrtiacimi jazdnými lukostrelcami, ktorí nielenže pália z diaľky, ale aj opätujú útok, čo nie je vôbec príjemné.

Držte bránu!


Dlho pred vydaním tvorcovia Humankind prezentovali, že bitky sú jedným z prvkov, na ktorých ich dielo stojí. Ponúknutý je tu hráčovi tradičný ťahový koncept, kedy sa na bojisku stretávajú jednotky orientované vždy na určitý typ protivníka. Základná myšlienka je však obohatená o pár zaujímavých prvkov. Prvým aspektom posúvajúcim tento koncept vpred sú posily. Akonáhle vstúpite na mapu, kde prebieha boj, máte celkom tri ťahy, aby ste protivníka zlikvidovali. Keď to do danej doby nestihnete, stret síce nekončí, ale na miesto môžu dôjsť dodatočné sily schopné slušne zamiešať s priebehom bitky. Do úvahy je navyše nutné vždy brať tiež v okolí stojacich bojovníkov, ktorých je možné kedykoľvek nasadiť.

Myšlienka dodatočných posíl je pekná, občas však mierne problematická, pretože ak máte napríklad väčšiu armádu postavenú na zlom políčku, vysadíte len jediného muža, čo občas vedie k slušným masakrom. Tým sa nedá príliš efektívne brániť. Chápem však, že zahnanie protivníka do kúta je bezpochyby jednou zo zvyčajne používaných taktík, takže ak chcete, aby vaša armáda nebola dočista vyhladená, vyhýbajte sa slepým miestam v krajine. Tá je v Humankind navrhnutá takticky. Pri bitkách tým pádom musíte maximálne využívať terén, ktorý je pred vás postavený. Keď sa s ním naučíte pracovať, vo finále nebude problém poraziť početnú presilu. Stačí sa s ňou stretnúť v dobre zvolenej pozícii a efektívne využiť sily, ktoré máte po ruke.

Humankind; gameplay: silný bod

zdroj: vlastný

Ak sa s nepriateľom rozhodnete stretnúť na zle vybranej pozícii, pokojne sa vám môže stať, že počet prístupových ciest bude natoľko obmedzený, že vaše vojsko prehrá kvôli nemožnosti sa k nepriateľom dostať a uchmatnúť im ich vlajočku.

Veľmi kvalitne sú tu okrem obyčajných bojových polí spracované tiež mestá. Tie v základe disponujú určitou formou obrany. Bez hradieb pre nepriateľa nepredstavujú až taký problém, akonáhle ich však vystaviate, stane sa z mestečka miesto, o ktoré sa budete môcť za všetkých okolností oprieť. V podstate sa dá povedať, že pri jeho dobrom opevnení a následnom rozostavení vašich síl sa z neho stane vlnolam, o ktorý sa roztriešti sebeväčšia vlna. Nesmiete však opustiť hradby, pretože keď z nich vašich verných pošlete von, automaticky stratia bonusy. Za seba musím povedať, že sa mi súbojový systém ako celok neskutočne páči. Dáva totiž veľký priestor taktizovaniu, a predovšetkým využívaniu rôznych stratégií, vďaka čomu možno riešiť jednu situáciu viacerými spôsobmi.

Čas mieru si v Humankind žiada diplomata


Ako už bolo povedané vyššie, pre vojnu je potrebná podpora obyčajného ľudu. Keď sa k vašim zámerom obráti chrbtom, nepohne s ním ani pár volov. Akonáhle sa tak stane, nastáva čas diplomacie a divokých rozhovorov s ostatnými vodcami. Vládcovia jednotlivých frakcií nie sú voči dialógu nijako neprístupní. Práve naopak. S každým z nich sa dá relatívne slušne vyjednávať, vďaka čomu možno uzatvárať zaujímavé zmluvy. Všetci spočiatku ponúkajú len základné spektrum možností. Ak ich však presvedčíte o prijatí obchodnej dohody, zdieľaní mapy a pár ďalších požiadavkách, rovno vám umožnia s nimi uzavrieť alianciu otvárajúcu vám paletu ďalších možností, ako sa ešte viac zblížiť. Na prvý pohľad vyzerá diplomacia a budovanie vzťahov relatívne jednoducho. Našťastie to tak úplne nie je.

Humankind - Siege Battle vs slow empire

zdroj: vlastný

Hradby predstavujú nesmiernu výhodu. Obrancovia mesta majú vďaka nim nezanedbateľné bonusy, ktoré im hocikedy pomôžu odraziť aj väčšie vojsko. Nesmú však disponovať zastaranými zbraňami, pretože potom im ani defenzívne výhody nepomôžu.

Humankind má komplexný systém vzťahov. To, ako na tom s jednotlivými hernými národmi ste, bude vďaka tomu ovplyvňovať rad rôznych aspektov. Vyznávate iné náboženstvo? No tak to máte postarané o problém, pretože susedove dediny cítia tlak a jemu sa to samozrejme nepáči. Pozdávať sa mu tiež nebude, keď sa vaše mestá ocitnú príliš blízko jeho hraníc, čo nie je až tak prekvapivé, ale trošku tolerovať by to predsa len mohol nie? Pokoj v raji tu jednoducho môže narušiť prakticky čokoľvek a je len na vás, či sa rozhodnete požiadavkám susedov vyhovieť v mene mieru, alebo jednoducho zahodíte bielu vlajku a vrhnete sa v ústrety krvavému dobrodružstvu s neistou dobou trvania a predovšetkým výsledkom.

Veľké mocnosti sú v tomto diele občas veľmi nepredvídateľné. Raz si s vami vodcovia susedného štátu trasú rukou a inokedy zasa hrozia mečom kvôli priľahlým mestečkám a rozpínavej viere. Našťastie pre hráčov sú v hre ešte neutrálne frakcie, s ktorými možno budovať vzťahy o niečo jednoduchšie ako s primárnymi národmi. Stačí im len pochlebovať a pchať peniaze a po čase sa k vám buď pridajú, alebo vám za určitú sumu ponúknu svoje jednotky, čo tiež nie je kvôli verbovacej politike vysávajúcej mestskú populáciu vôbec na zahodenie. Do boja o ne sa samozrejme pustia aj vaši súperi, keď sa však posnažíte, získate si nikomu nefandiace mesto počas chvíle.

Humankind; gameplay: vyjednávání

zdroj: vlastní

Vyjednávania sú v Humankind vždy náročné, pretože každá zo strán má svoje požiadavky a nie je jednoduché sa dohodnúť.

Aj keď je začlenenie neutrálnych miest jednoduchou záležitosťou, je potrebné to so zaberaním okolitého sveta príliš nepreháňať. Od začiatku máte totiž jasne stanovený limit, koľko si môžete zaobstarať metropol. Ak to preženiete, zaplatíte za to každé kolo určitým obnosom prestíže nutnej na expanziu a formovanie vášho zriadenia. Povoliť si po tejto stránke môžete ruky za pomoci vedy majúcej podobnú formu ako v Civilizácii. Zapriahnite vedcov a tí idú, až sa z nich dymí. Starať sa okrem vedcov musíte tiež o fungovanie viery, tento prvok však nepatrí medzi najprehľadnejšie, je tým pádom vysoko pravdepodobné, že minimálne prvej desiatke hodín doň úplne nepreniknete. Škoda, že ho tvorcovia nespracovali prijateľnejším spôsobom.

Našla Civilizácia svojho pokoriteľa?


Vývojári z Amplitude Studios počas vývoja Humankind zužitkovali roky skúseností z produkcie kvalitných 4X ťahových stratégií. Ponúknutá je nám vďaka tomu maximálne vyladená hra, ktorá síce neoplýva možnosťami excelentného Endless Legend, avšak aj napriek tomu ponúka nesmierne návykový zážitok, vďaka myšlienke rôzne spracovaných národov, ktorých jedinečné kultúry možno pri hraní adaptovať a vytvoriť si tak takmer zakaždým unikátny zážitok. Na jednotku sa autorom tohto diela podarilo navrhnúť tiež budovanie miest, diplomaciu a bitky nútiace hráčov pestrou škálou jednotiek a prepracovaným konceptom terénu k tomu, aby čo najviac premýšľali nad tým, ako sa so svojím sokom vysporiadajú. Asi by som sa nehneval, keby boli niektoré prvky spracované prijateľnejším spôsobom, nič však nie je dokonalé.

• zdroje: vlastné


Humankind (RECENZIA)


Záverečné hodnotenie

Humankind je 4X stratégia, na ktorej pracujú vývojári z Amplitude Studios a vydáva ju spoločnosť Sega. Hra vyšla 17. augusta 2021 na PC.

Táto recenzia bola napísaná pre PC verziu hry. Kópiu pre recenziu poskytla distribútorská spoločnosť Cenega.

        Hodnotenie9/10 SKVELÁ
Verdikt:

Humankind je výbornou ukážkou toho, že aj do takmer perfektne fungujúceho konceptu možno priniesť nové a predovšetkým zaujímavé myšlienky, s ktorých pomocou dielo stojace predlohou z veľkej časti zatienite. Ak vás už omrzela Civilizácia, alebo jednoducho len hľadáte ťahovú hru s prepracovanými súbojmi a zameraním na históriu, ďalej nehľadajte.

Humankind; recenzia

Klady

  • Pestrá škála kultúr
  • Jedinečný systém vývoja
  • Rozsiahle spektrum jednotiek
  • Majstrovsky spracované bojiská a bitky ako celok
  • Budovanie miest pôsobí prirodzene
  • Fungujúca diplomacia
  • Výborný soundtrack
  • Návyková hrateľnosť

Zápory

  • Menej ústretovo navrhnuté náboženstvo
  • Posily do poľa nemožno vždy efektívne nasadiť, čo je trošku problematické
  • Na normálnych obťažnostiach AI nestíha hráčovo tempo vývoja
Ondřej Zeman

Ondřej Zeman

Moje meno je Ondřej Zeman. Hernej žurnalistike sa venujem už viac ako sedem rokov, počas ktorých som mal možnosť vypracovať sa z herného blogera na plnohodnotného žurnalistu na serveri Zing.cz, z ktorého som po čase odišiel na Alza Magazín. Aj keď som hrdým vlastníkom konzoly Nintendo Switch, mojou najväčšou vášňou je hranie na PC, kde som mal možnosť zrecenzovať už viac ako dve stovky rôzne kvalitných titulov. Slabosť mám primárne na ťahové RPG, indie projekty, prepracované FPS a komplexné stratégie.

Humankind (DOJMY Z HRANIA) – Obsah článku

  1. Zaberajú toto územie v mene... Koho vlastne?
  2. Viking s babylonsko-olmeckým pôvodom? Nie je problém!
  3. Keď sa starý pes novým kúskom musí učiť
  4. HW nároky na Humankind PC

Zaberajú toto územie v mene... Koho vlastne?

• Dojmy z hrania (Vianoce 2020): 2. 1. 2021 • Autor: Jakub Němec

Projekt Humankind nemá ľahkú pozíciu, aby zaujal fanúšikov historických stratégií, pretože jeho podobnosť so sériou Civilization, ktorú aktuálne završuje šiesty diel, bude tvorcom neustále predhadzovaná. Autori si to pochopiteľne uvedomujú a okamžite od oznámenia na minuloročnom Gamescome sa voči opusu Sida Meiera jasne vymedzujú. Zdôraznil to tiež Jeff Spock (Narrative director), keď sme si spolu rozprávali po predvádzačke Humankind o základných princípoch hry. Vysvetľoval, že v rámci civilizačných stratégií sa hexagonovému rozloženiu mapy a vývojovému stromu zručností zrejme nie je možné vyhnúť.

HUMANKIND™ – „LUCY“ Official Trailer

Myslíte si, že by na dvore španielskej kráľovnej mohol zaznieť rock 'n' roll? V Humankind je možné všetko, čo sa vám zapáči a k čomu ľudstvo dotlačíte.

Preto rozdielna podstata Humankind väzí skôr v samotnej hrateľnosti, ktorú som mal možnosť vyskúšať vo verzii „Lucy“ ponúkajúcej 150 ťahov zahrňujúcich éru od praveku po raný novovek. Už od prvých minút bolo jasné, že s naučenými postupmi z Civilization 6 sa mi nebude úplne dariť. V Humankind sa totiž snažíte zapísať do učebníc dejepisu, zanechať svoju stopu v histórii, čo znamená, že nemusíte byť najsilnejší národ, aby ste v hre zvíťazili. Vašou hlavnou motiváciou je totiž sláva, ktorá je zároveň prostriedkom, ako posunúť svoju ríšu do ďalšej dejinnej éry. Nestačí tak len silou zlikvidovať všetkých svojich nepriateľov, venovať sa len vede a kultúre alebo dominovať v rámci náboženstva, ale získavať ohlas všetkými dostupnými prostriedkami.

V jednom smere môžete totiž získať maximálne tri body slávy a na prechod do nového obdobia ich bude potrebných oveľa viac. Musíte rozširovať svoje mestá, objavovať prírodné divy, vyvíjať nové technológie či získavať nové územia. S osadničením sa stretnete hneď vzápätí v praveku, kedy pobehujete so svojim neolitickým kmeňom, zbierate znalosti a suroviny a s trochou šťastia skolíte mamuta. Už v tento moment je celá hexagonová mapa rozdelená ešte na kraje, ktoré získate vyhlásením, že zaberáte daný priestor, čo potvrdíte založením osady. Tá sa stane základom vášho mesta, s ktorým sa posuniete do staroveku a k prvej voľbe národa. A tu sa pomaly začne rozbiehať historický rendez-vous.

Humankind; gameplay: aliancia Humankind; gameplay: rozhodovanie Humankind; gameplay: udalosti
V priebehu hrania Humankind budete zažívať veľa dilematických rozhodovaní o smerovaní vašej civilizácie. Využijete niektorú z príčin vojny proti spojencom? Budete riskovať hladomor? Budete presviedčať ľudí o guľatosti Zeme, alebo radšej posilníte svoju teokraciu?

Viking s babylonsko-olmeckým pôvodom? Nie je problém!

Národy totiž môžete meniť a kombinovať v priebehu striedania dejinných období. Nevyberáte teda jednu kultúru ako v sérii Civilization, kde sa s vyvoleným vodcom ťaháte od praveku do budúcnosti, ale snažíte sa nájsť vhodné súznenie rôznych národov, ktoré poskytujú rôzne bonusy (samozrejme môžete byť verní existujúcej kultúre, ale to znamená obmedzený prístup k modernejším vojenským jednotkám a stavbám). Vďaka tomu môžete veľmi dobre reagovať na vývoj situácie vo vašom okolí. Vo svojom najúspešnejšom pokuse v preview verzii Humankind som začal s Babylončanmi kvôli ich dôrazu na vývoj vedy (susedné národy nie sú ešte tak agresívne) a vďaka tomu som získal veľký náskok pri budovaní ríše (ale minimum slávy, takže som bol na chvoste rebríčka).

Potom som naskočil na kultúru stredoamerických indiánov, ktorí dokážu prepojiť budovanie infraštruktúry so šírením kultúry (nie je nad to, keď vám z útrob chrámu kňazov kážu ateizmus). To už som začal štvať okolité národy, s ktorými som nebol v aliancii (viac ďalej v texte), a preto bolo nutné vytvoriť bojaschopnú armádu, s čím mi v stredoveku pomohli vikingské jednotky. Vďaka ich výhodám som všetkých agresorov odkázal do patričných medzí a odolal ich výbojným výpadom. Lenže „obyčajné“ prežitie vám veľa slávy nezíska, a preto som sa vydal na more objavovať nové končiny. Vďaka záberu nových území ďalšieho kontinentu som sa vyhupol na špicu rebríčka slávy, na ktorej som sa udržal až do 150 ťahu, čo bol koniec dema.

Humankind Lucy OpenDev I Alza Magazin (Gameplay, PC, No Commentary)

V gameplayi Humankind môžete vidieť niektorých z hlavných aspektov hry za mayský národ.

Keď sa starý pes novým kúskom musí učiť

Demo Humankind ukázalo nielen svoj potenciál, ale aj množstvo mechaník, vďaka ktorým sa titul ľahko odlíši od Civilizácie, pričom sme videli iba počiatočné fáze hry. Ďalší vývoj vášho národa, do ktorého sa prejaví systém vyhlášok a zákonov alebo dômyselnejšia aliančná politika, môže priniesť nové možnosti, ako svoju ríšu povzniesť na vrchol a nechať ostatné v prachu (snáď dôjde aj na zákulisné machinácie). Moje prvé dojmy z dema sa zatiaľ nesú na pozitívnej vlne a som naozaj prekvapený, ako iný zážitok som dostal v porovnaní so sériou založenou Sidom Meierom. Nezanedbateľný podiel na tom určite nesie môj herný civilizačný štýl, ktorý v Humankind plne nefungoval, a preto som sa musel prispôsobiť novým pravidlám.

Vykašľať sa na budovanie vojska sa neoplatí, ale celkom agresívna politika tiež veľmi nefunguje, pretože sa ostatní spoja proti vám. Osobne sa mi oplatilo donútiť k spolupráci najbližšieho suseda či dvoch a len podporovať ich obranu. Tým som sa dostal k bodom slávy za vojenskú aktivitu bez toho, aby som sa obával vlečúcich vojen. Na druhej strane si spojencov nepúšťajte príliš k telu, aby ste nad nimi mali výhodu, predovšetkým vo vedeckom vývoji. Pokiaľ sa radi vrháte do šarvátok, oceníte možnosť rozloženia jednotiek priamo na hernom pláne, na ktorom hrá významnú úlohu reliéf terénu (občas stačí vyčkávať na kopci a nechať iniciatívu na súperovi, čo je príjemne osviežujúce).

Humankind; gameplay: div sveta Humankind; gameplay: ovplyvňovanie Humankind; gameplay: kelti
Svojim rozhodovaním v Humankind ovplyvníte tiež svojich susedov. Stavba divu sveta či propagovanie odlišného svetonázoru ich dokáže pekne rozohniť.

Celkovo musím uznať, že Humankind má nabehnuté, aby sa stal zaujímavou alternatívou k sérii Civilization. Vzhľadom na fakt, že nový diel Civilizácie ešte nejakú chvíľu zrejme nevyjde, môže byť projekt štúdia Amplitude čiernym koňom stratégií v roku 2021. Ponúka niekoľko sviežich a neokukaných mechaník, prepájanie národov vyzerá dostatočne zaujímavo a podporuje znovu hrateľnosť, potenciál v sebe skrýva tiež strom zákonov a bojovníci sa môžu vyšantiť v kombinovaní jednotiek v teréne. Audiovizuálna stránka tiež neurazí a poteší radom multikultúrnych detailov pri tvorbe vašej ríše. Humankind sa chystá na pulty kamenných a virtuálnych obchodov od 22. apríla 2021 na PC, takže majú vývojári ešte čas odladiť detaily na základe získaných dát z „Lucy“ verzie.

• Zdroje: Vlastné

Jakub Němec

Jakub Němec

Hranie počítačových a doskových hier patrí k môjmu životnému štýlu už viac ako dvadsať rokov, pretože ma baví preskúmavať nápadité príbehy a svety, ktoré môžem sám ovplyvniť, prípadne sa rád zabavím v športových a pretekárskych tituloch. O svojich dojmoch z návštev týchto fantazijných miest neobmedzených možností píšem s rôzne dlhými prestávkami cez trinásť rokov, z toho posledné tri roky pre Alza Magazín.

Humankind – Dojmy z Gamescomu 2019

  1. Strastiplná cesta na výslní
  2. Angličania so sumersko-aztéckymi koreňmi
  3. Vidím veľké mesto, ktorého sláva sa hviezd bude dotýkať
  4. Bitky v Humankind prebiehajú priamo na mape
  5. Hodiny v spoločnosti vlastného národa
  6. HW nároky na Humankind PC

Strastiplná cesta na výslní

• Dojmy z GC 2019: 28. 8. 2019 • Autor: Jakub Němec

Oznámenie projektu štúdiá Amplitude s názvom Humankind v priebehu Opening Night Show prinieslo viac otázok než odpovedí. Čo stojí za tajomným všetkohovoriacim názvom a čo má znamenať ten podivne extravagantný počiatok traileru s vesmírnym hudobníkom? Tvorcovia sa snažili prítomným novinárom počas prezentácie všetko podstatné vysvetliť a ja sa pokúsim ich myšlienky zosumarizovať, pričom ich doplním o poznatky získané z rozhovoru s Jeffom Spockom, osobou zodpovednou za rozprávanie vášho osobného príbehu v hre (Narrative director).

Humankind; screenshot: Grécko

Národnostné odlišnosti sa v Humankind prejavia nielen v infraštruktúre, ale aj vo vojenských jednotkách.

Nebudeme si nahovárať, že prvé dojmy, ktoré fanúšikov ťahových stratégií okamžite napadli, ihneď smerovali k sérii Civilization. Vývojári sú si podobnosťou vedomí, pretože podľa ich slov sa v rámci žánru popisujúceho vývoj ľudstva na planéte nutne musíte stretnúť so známejším príbuzným, ale zároveň zdôrazňujú, že ich prístup je dosť odlišný od diela začatého Sidom Meierom. Jeff Spock menoval tri styčné body, ktoré sú na Humankind typické a mali by ho jasne odlíšiť od Civilizácie – dôraz na slávu národa, kríženie kultúr a relatívne jednoduchá zmena smerovania národa. Ako sami vidíte, o národoch sa budeme baviť predovšetkým a nie je sa čomu diviť, pretože s celosvetovými kultúrami treba umne zaobchádzať.

Angličania so sumersko-aztéckymi koreňmi

Základný princíp hry Humankind tkvie v sledovaní cesty vami vytvoreného unikátneho národa, ktorého budúcnosť sa bude meniť v priebehu šiestich dejinných etáp. Svoju historickú odyseu začnete s tlupou praľudí, ktorí sa po pár ťahoch dostanú na rázcestie určujúce ich ďalší vývoj. Vstupom do doby kovovej sa musíte rozhodnúť, či z nich budú egyptskí stavitelia, čínski vedci či stepní bojovníci, čím túto možnosť zaberiete svojim súperom. Celkovo sa v ponuke ukáže desiatka národov, ktorého hodnoty si privlastníte. Jednotlivé kultúry majú svoje prednosti a negatíva, unikátne stavby a vlastné jednotky. Postupne zakladáte mestá, ktoré majú svoj vplyv na okolitú krajinu, staviate poľnohospodárske, remeselné a kultúrne budovy a pokúšate sa získať svoj diel slávy v danom období.

Humankind; screenshot: národy Humankind; screenshot: vývoj

Hlavným rozlišovacím prvkom v Humankind budú predovšetkým národy, ale v rámci rozvoja epochy sa budete tiež starať o politický, náboženský a vedecký vývoj.

Keď dospejete k ďalšiemu míľniku, napríklad stredovekému, ponúkne sa vám ďalšia desiatka národov typická na dané obdobie. Prijatím ich princípov sa pozmení vytvorená infraštruktúra, ale významné pamiatky si svoju tvár zachovajú. Budete tak po celú hru vedieť, kde začínala vaše staroveká zástavba a ako sa ďalej rozširovala, čo teraz môžeme sledovať napríklad v Ríme alebo v Londýne. Nakoniec tak môžeme nakombinovať až milión rôznych kultúr podľa našich želaní. Musím priznať, že to vyzerá ako veľmi osviežujúci a zaujímavý nápad, nie som si však istý, či to bude na odlíšenie Humankind od Civilizácie stačiť, pretože všetko ostatné sa veľmi blíži práve tejto stratégii.

Vidím veľké mesto, ktorého sláva sa hviezd bude dotýkať

Pokiaľ by som chcel byť naozaj minimalistický, tak v Humankind pôjde iba o všeobecnú známosť, slávu, resp. o zanechanie stopy v histórii. Takže ak budete v niektorom ohľade vynikať, napr. sa vám podarí založiť div sveta, zvíťazíte v epickej bitke alebo objavíte nový kontinent, pripočítajú sa vám príslušné bodíky do rebríčka. Pokojne sa tak môže stať, že v záverečných etapách hry budete živoriť na pokraji zničenia, ale celú partiu vyhráte, pretože ste mali obrovský význam v staroveku a stredoveku (napríklad ako mala v skutočnosti rímska, poťažmo byzantská ríša). S týmto konceptom autori pracovali osem rokov a stále vlastne nemajú úplne jasno, čo hráčom dovolí.

Humankind; gameplay: starovek Humankind; gameplay: stredovek Humankind; gameplay: novovek

Vývoj ľudstva môže byť v Humankind dosť nevyspytateľný, takže sa z Egypťanov stanú Vikingovia, aby v novoveku naskočili do nemeckej éry.

S Jeffom Spockom sme totiž veľa polemizovali o negatívnej sláve, ktorá vlastne zviditeľňuje daný národ rovnako dobre, stačí si spomenúť na Attilu, Nera, Adolfa Hitlera či Josifa Stalina. Vývojári sa sami seba pýtajú, či by bolo pre ich titul dobré hráčom umožniť, aby robili zlé veci, pretože teraz má Humankind idealizovaný pozitívny náboj, ktorý ukazuje, že história bola vlastne fajn. Vyhýbajú sa tak mnohým etickým problémom, ako napr. otrokárstvu v Egypte, ktoré však dostalo severoafrickú ríšu na výslnie dejín. Na záverečnú podobu si musíme počkať až do roku 2020, ale do tej doby budú autori svoj projekt upravovať na základe spätnej väzby, takže sa zrejme dočkáme beta testovania alebo early accessu.

Bitky v Humankind prebiehajú priamo na mape

Vývojári sú tiež veľmi zvedaví, ako hráčska verejnosť prijme ich poňatie bitiek priamo na mape sveta. Pri strete dvoch armád sa jednotky rozložia priamo v reliéfe krajiny a pre výsledok bitky bude veľmi záležať na ich strategickej polohe. Vojaci na kopci budú mať jasne navrch pri obrane, zatiaľ čo branci v údoliach budú ľahkými terčami. Pri súbojoch má významnú úlohu zohrávať aj viditeľnosť, pretože ak na niektorú blízku časť mapy nevidíte, môže sa stať, že vás prekvapí nepriateľský regiment spoza kopca.

Humankind; screenshot: přírodní div

Slávu vášmu národu zaistí nielen civilizačný pokrok, ale aj objavovanie nových kontinentov alebo prírodných divov.

Terén bude hrať významnú úlohu aj pri vývoji mesta, pretože metropoly pri rieke obklopené úrodnými pláňami budú mať lepší poľnohospodársky potenciál, zatiaľ čo mestečko obklopené horami nebude trpieť núdzou o nerastné suroviny a bude sa oveľa lepšie brániť. Každé mesto má svojím vplyvom kontrolovať pridelený región, o ktorý samozrejme prídete okamžite po dobytí danej metropoly. Po asi trištvrte hodine v spoločnosti tvorcov som teda naplnený opatrnou nádejou v podarený titul, ktorý môžu posunúť o kus ďalej samotní fanúšikovia.

Hodiny v spoločnosti vlastného národa

Studio Amplitude sa totiž nebráni tvorbe priaznivcov, ba naopak ju podporujú otvoreným enginom. Pokiaľ sa teda niekto rozhodne, že vytvorí špecifiká svojej vlastnej kultúry, dajme tomu napríklad českého stredovekého kráľovstva (ktoré v ponuke nie je) a tvorcovia budú súhlasiť s vybalansovaním národa, pokojne ho zaradia do plnej verzie, čo by znamenalo obrovský prísun ďalších možností do jednotlivých etáp (až sa bojím, aby to hráča nezahltilo). Už v súčasnom stave sa totiž môžete v jednej partii zdržať šesť až desať hodín, ale pri širšom rozhodovaní sa môže tento čas značne natiahnuť.

Humankind; screenshot: korunovácia Humankind; screenshot: Egypt

Aký význam, či ak vôbec nejaký, budú mať v Humankind osobnosti, tvorcovia neprezradili. Možno nebudú zaradení, aby sa tak odlíšili od novších dielov série Civilization.

Nádejne vyzerá aj multiplayer, ktorý by mal otvoriť priestor až pre osem národov, ktoré môžu byť ovládané ako vašimi kamarátmi, tak umelou inteligenciou, ak po tom budete túžiť. Sám som zvedavý, ako sa bude projektu Humankind dariť a či vystúpi z tieňa série Civilization, podľa mňa majú však nakročené slušne. Zaujmú nielen nevšednými princípmi, ale aj atraktívnou grafickou stránkou. Ako sa javí vám tento projekt určený na PC a MAC vychádzajúci budúci rok?

• Zdroje: Vlastné (Gamescom 2019)

HW nároky pre Humankind PC



Minimálne HW požiadavky Odporúčané HW požiadavky
Operačný systém Windows 7 64-bit Windows 7 64-bit
Procesor Intel Core i5-4430 3.0GHz / AMD FX-8300 Intel Core i5-6600K 3.5GHz / AMD Ryzen R5 1600
Grafická karta NVIDIA GeForce GTX 770 / Radeon R9 290 NVIDIA GeForce GTX 1060 / Radeon RX 5500 XT 8GB
DirectX DirectX 11.0 DirectX 11.0
Operačná pamäť 8 GB 8 GB
Pevný disk 25 GB 25 GB

• Zdroj: game-debate.com (29. 12. 2020)

S akým herným PC na Humankind?

Chcete si uľahčiť výber? Nižšie pre vás máme tipy na vhodné herné počítače podľa náročnosti.

Alza GameBox Core GTX1650

Základná zostava:

Alza GameBox Core GTX1660 Super

Alza BattleBox Core RTX3060 Gungnir

Optimálna zostava:

Alza BattleBox Core RTX3060 Gungnir

Alza BattleBox Ryzen RX 6800 XT Master

Zostava pre náročných:

Alza BattleBox Ryzen RX 6800 XT Master

i Mohlo by vás zaujímať

Čo sme skôr napísali o Humankind

Humankind – Novinky

  1. (18. 12. 2019) Vzhľad vášho šampióna definujú v Humankind rozhodnutia, ktoré urobíte
  2. HW nároky na Humankind PC

Vzhľad vášho šampióna definujú v Humankind rozhodnutia, ktoré urobíte

• Novinka: 18. 12. 2019 • Autor: Ondřej Zeman

Už od začiatku bolo viac-menej jasné, že Humankind hráči umožnia formovať si svoj národ podľa ľubovôle. Nikto však úplne iste nevedel, ako presne bude fungovať systém vodcov. Niektorí v minulosti pracovali s myšlienkou vyložene historických postáv, iní naopak špekulovali nad tým, že bude možné si definovať primárne osobnosť celého zoskupenia od piky. Ako môžeme vidieť na nedávno vypustenom traileri, pravdu mala nakoniec druhá skupina, ktorá stavila na to, že vývojári dajú priestor hráčskej kreativite. Na počiatku všetkého budete mať, podľa pred niekoľkými dňami vydanej tlačovej správy, vami navrhnutého šampióna, ktorého elementárny výstroj má značne ovplyvniť to, v akej ére sa nachádza, takže možno počítať s tým, že minimálne na štarte bude mať len veľmi jednoduché rúško s kyjakom.

Humankind – „Your Story“ (Gameplay Trailer)

Každý národ má mať v Humankind nielen unikátny príbeh, ale aj vodcu, ktorého podobu sformujú vaše činy a kultúra, ktorú sa rozhodnete zastupovať.

Ako sa však vaša spoločnosť bude posúvať, má sa meniť aj vzhľad jej vodcu. Keď sa napríklad zameriate na kultúru majúcu blízko k Japonsku, bude podľa všetkého vysoko pravdepodobné, že ho časom vybavíte kimonom a samurajským mečom. Príklonom k Európe naopak získate Vikinga či rytiera v žiarivej zbroji, s veľkou túžbou po ťažení do cudzích krajín. Vzhľadom na to, že má vášho reka formovať prakticky všetko, čo urobíte, počítam s tým, že viac diplomaticky zacielená postava bude pri rokovaniach prezentovaná ako diskutér, zatiaľ čo po bojovaní túžiaci šampión nám bude predstavený ako agresor, s ktorým si neradno zahrávať. Spektrum variácií má byť v Humankind nebývalo pestré, takže sa máme načo tešiť, minimálne teda ak aktuálne trailery neklamú.

• Zdroje: Tlačová správa, YouTube (HUMANKIND)

Humankind – Oznámenie

  1. Amplitude Studios majú vďaka skúsenostiam možnosť vytvoriť prvotriednu stratégiu
  2. HW nároky na Humankind PC

Amplitude Studios majú vďaka skúsenostiam možnosť vytvoriť prvotriednu stratégiu

• Oznámenie: 21. 8. 2019 • Autor: Ondřej Zeman

Len máloktoré vývojárske štúdio za sebou má taký výpočet kvalitných diel ako Amplitude Studios. Keby ich náhodou niekto z vás nepoznal, ide o partiu vývojárov, ktorá stvorila jednu z najvýraznejších 4X stratégií vôbec Endless Space, na ktorú nadviazali s nemenej vydareným Endless Space 2. SEGA možno práve kvôli tejto skutočnosti ponúkla nezávislému tímu možnosť spolupráce, na ktorú indie štúdio veľmi rýchlo kývla, a tak začala práce na veľmi špecifickej 4X stratégii Humankind, ktorá sa v prvých záberoch prezentuje ako prípadný konkurent série Civilization.

Humankind – Oznámenie (trailer)

Na prezentovaných záberoch vyzerá Humankind skutočne zaujímavo, teoreticky môže ísť o 4X stratégiu, ktorá konečne zrazí z trónu súčasného vládcu.

Primárnym aspektom, ktorým si má Humankind získať pozornosť hráčov holdujúcich Civilization, je skutočnosť, že pri formovaní vášho národa vám bude daných k dispozícii šesťdesiat špecifických prvkov, s pomocou ktorých ho bude možné uplácať. Systém čítajúci niekoľko frakcií tým pádom zmizne a bude nahradený formátom, v rámci ktorého je ponúkaných niekoľko stoviek rôznorodých kombinácií. Osobne dúfam v to, že si vývojári dajú záležať na balancii. Pokiaľ nie, dostaneme nakoniec do rúk síce koncept s rozsiahlym spektrom možností, nie všetky však budú využiteľné, čo fakticky spôsobí, že na tom vo finále budeme rovnako ako pri Civilization.

Podobne ako v Civilization nám aj Humankind ponúkne niekoľko historických ér, na ktorých začiatku bude možné vždy národ ako celok zamerať jedným z mnohých smerov, ktorý mu dá určitú výhodou nad ostatnými kmeňmi, ktoré budú orientované inam. Vaša frakcia sa napríklad môže zameriavať na boj, výskum jej však nepôjde toľko, ako konkurenčnému druhu, ktorého panovník sa vydá po ceste vedy a poznania. Tešiť sa podľa dostupných informácií môžeme na šesť rokov, ktoré civilizácia absolvuje pri svojom putovaní k vrcholu, takže tu o náročné rozhodnutia zaručene nebude núdza.

Humankind; screenshot: éry

Vaša rasa absolvuje v Humankind niekoľko historických ér, ktoré z nej urobia špecifický druh.

Základný koncept Humankind sa príliš neodkloní od toho, čo nám ponúkajú konkurenčné 4X stratégie. Počítať je možné s tradičným prieskumom herného sveta, bojom o moc s ostatnými kmeňmi, vývojom rôznych technológií, priechodom ľudskými dejinami a diplomaciou, ktorá tu snáď bude rovnako vyvedená ako v Endless Space 2. Bitky tu budú spracované podobne ako v Civilization či Endless Space, čo v praxi znamená, že nám bude daný k dispozícii ťahový súbojový systém s veľkým dôrazom na podobu bojiska. V prípade, že sa nič nepokazí, Humankind dorazí už v roku 2020. Ak vás zaujal, rozhodne sledujte naše novinky, v ktorých vám o ňom povieme v najbližších dňoch viac.

• Zdroje: YouTube (HUMANKIND), Tisková zpráva

Civilization VI Bizantium & Gaul Pack – PC DIGITAL
Herný doplnok /DLC–elektronická licencia, kľúč pre Epic Games Store, žáner: stratégia, na uplatnenie je vyžadovaná základná hra
8,99 €
Ihneď na stiahnutie
Objednávací kód: MVE005097
5,0
Civilization VI New Frontier Pass – PC DIGITAL
Herný doplnok /DLC–elektronická licencia, kľúč pre Steam, žáner: stratégia, na uplatnenie je vyžadovaná základná hra
14,80 €
Ihneď na stiahnutie
Objednávací kód: MVE005098
Civilization VI – Maya & Gran Colombia Pack – PC DIGITAL
Herný doplnok /DLC–elektronická licencia, kľúč pre Steam, žáner: stratégia, na uplatnenie je vyžadovaná základná hra
8,99 €
Ihneď na stiahnutie
Objednávací kód: MVE005096
4,6
Sid Meiers Civilization VI – PS4
Hra na konzolu – PS4/PS4 Pro, PS5 (s mechanikou), krabicová verzia, žáner: stratégia, pre online hranie vyžaduje predplatné PlayStation Plus, – Civilization VI pre konzoly obsahuje všetky posledné vylepšenia, opravy a tiež štyri dodatočné herné rozšírenia
19,90 €
Na sklade 1 ks
Do polnoci objednáš, ráno v AlzaBoxe máš!
Info
Objednávací kód: MSX718
Sid Meiers Civilization VI (MAC) DIGITAL
Hra na PC – elektronická licencia, kľúč pre Steam, žáner: stratégia,
6 €
Ihneď na stiahnutie
Objednávací kód: MVE002987
Sid Meiers Civilization: Beyond Earth – Rising Tide (PC) DIGITAL
Herný doplnok /DLC–elektronická licencia, kľúč pre Steam, žáner: stratégia, na uplatnenie je vyžadovaná základná hra
29,99 €
Ihneď na stiahnutie
Objednávací kód: MVE001160
Sid Meier's Civilization V: Korea and Wonders of the Ancient World Combo Pack
Herný doplnok –elektronická licencia, kľúč pre Steam, žáner: stratégia a simulátor
4,99 €
Ihneď na stiahnutie
Objednávací kód: MVE000766
2,0
Sid Meier’s Civilization VI + BONUS DIGITAL
Hra na PC – elektronická licencia, kľúč pre Steam, žáner: stratégia, - Steam
6 €
Ihneď na stiahnutie
Objednávací kód: MVE001273
Vytlačiť
P-DC1-WEB04
Zavoláme Vám a odborne poradime
+421 2 5710 1800
Otázka na objednávku
Otázka na tovar
Prosím, zadajte svoj telefón:
Zavolajte mi
Na vašom súkromí nám záleží My, spoločnosť Alza.cz a.s., IČO 27082440, používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom o. i. aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. Kliknutím na tlačidlo „Rozumiem“ súhlasíte s využívaním cookies a predaním údajov o správaní na webe na zobrazenie cielenej reklamy na sociálnych sieťach a reklamných sieťach na ďalších weboch.
Viac informácií Menej informácií