IXION (RECENZIA) – Vesmírna stanica je poslednou nádejou ľudstva

• Autor: Jakub Kuneš

V budovateľskej stratégii na prežitie IXION od Bulwark Studios sa chopíte vesmírnej stanice Tiqqun a vydáte sa naprieč nebezpečným vesmírom. Kvôli katastrofickej udalosti sa totiž Zem stáva neobývateľnou a vaším cieľom je dostať poslednú preživšiu ľudskú rasu na inú planétu, kde je možné zabezpečiť pokračovanie nášho druhu. Či stoja ľudia za záchranu, sa dozviete v našej recenzii.

IXION; screenshot: cover

zdroj: Bulwark Studios

IXION v skratke

IXION

• Žáner: Survival, budovateľská stratégia
  • Vývojár: Bulwark Studios
  • Vydavateľ: Kasedo Games
  • Čeština, česká lokalizácia: Nie

• Dátum vydania a platformy: 7. 12. 2022 na PC

IXION (RECENZIA PC) – Obsah článku

Keď sa záchranná misia zvrtne

V titule IXION sa stávate administrátorom vesmírnej stanice Tiqqun. Náplňou vašej práce bude koordinovať prieskum okolia, robiť náročné rozhodnutia, udržiavať morálku vašej posádky, a predovšetkým na palube Tiqqunu stavať potrebné výrobne, obytné komplexy a mnoho ďalšieho, jednoducho také malé, vesmírne mesto.

Príbeh sa odohráva v neďalekej budúcnosti, keď je planéta Zem na pokraji ekologického kolapsu. Ako zamestnanec spoločnosti DOLOS, ktorý sa snaží nájsť inú obývateľnú planétu, ste poverený prvým testovaním prototypu vesmírnej stanice Tiqqun, ktorá má následne zaistiť kolonizáciu nového domova. Bohužiaľ, snaha zachrániť ľudstvo sa razom zmení na jeho skazu, keď pri skúške medzihviezdneho pohonu dôjde k neočakávanej chybe, ktorá spôsobí roztrhanie Mesiaca a zároveň presunie celú stanicu Tiqqun v čase do doby, keď je z našej modrej planéty iba mŕtva pustatina.

IXION; gameplay: sektor v prevádzke

Na prvý pohľad vyzerá IXION veľmi komplexne, hra vás však postupne zoznámi so všetkými mechanikami a poruke sú aj podrobné náznaky.

Krátko po preskúmaní, čo sa vo vašej neprítomnosti dialo, objavujete na Jupiteri skrytú základňu, kde v poslednom ťažení zvládla ľudská rasa ešte postaviť nový, teraz už bezchybný medzihviezdny pohon. S jeho pomocou sa vydávate na strastiplnú cestu naprieč vesmírom za nepatrnou nádejou na záchranu.

Hoci nie je príbeh bohvieako originálny a miestami by sa autori mohli viac rozhovoriť, napriek tomu ma veľmi bavil, predovšetkým sa podarilo vystihnúť zúfalú atmosféru pustého vesmíru a neľahkú cestu posledných preživších ľudského rodu.

IXION; gameplay: tech lab

Nové budovy a ich vylepšenie si odomykáte pomocou výskumu. Škoda len, že je odomykanie nových budov rozdelené do okruhov a v danom okruhu si musíte vyskúmať aj tie, ktoré nechcete, aby ste si mohli začať odomykať budovy z vyššieho okruhu. Hneď ako sa ale dostanete na posledný okruh, môžete si potom začať skúmať vylepšenia konkrétnych budov podľa vašej ľubovôle.

Posádka vám musí veriť, inak sa ďaleko nedostanete

Pokiaľ ste už hrali vydarenú stratégiu Frostpunk od 11-bit studios, budú vám základné herné mechaniky titulu IXION veľmi povedomé. Aj tu budete predovšetkým strážiť dva faktory, ktoré rozhodujú o vašom úspechu, či zlyhaní. Prvým z nich je dôvera vašich podriadených, je teda nevyhnutné starať sa o ich potreby, ako je zabezpečenie ubytovania, jedla, kvalitných pracovných podmienok a taktiež priestor na zábavu a rozptýlenie. Zároveň vás, ako veliteľa, čakajú náročné rozhodnutia, ktoré budú práve túto hodnotu najviac ovplyvňovať.

IXION; gameplay: štrajk

Ak nebudete plniť potreby vašej posádky, jednoducho vyhlási štrajk, ktorý vám poriadne zakúri.

Druhý faktor prežitia je pevnosť trupu vašej stanice. Cesta vesmírom totiž nebude pre vašu stanicu žiadna prechádzka ružovou záhradou, predovšetkým bude stabilitu trupu ovplyvňovať aj váš obmedzený stavebný priestor. Tiqqun je totiž rozdelený do šiestich sektorov, pričom na začiatku máte prístupný iba jeden. Následné odomykanie ďalších sektorov vám síce prinesie ďalšie miesto na výstavbu, bohužiaľ, tým váš koráb stratí na pevnosti, takže ho bude potrebné neustále opravovať.

Podobne ako vo vyššie spomínanom Frostpunku prinášajú tieto faktory neustály tlak na hráča, čo len umocňuje zúfalú atmosféru boja o prežitie. Jediné, čo by som uvítal, je viac udalostí ovplyvňujúcich dôveru, ktorú som takmer až do poslednej fázy hry príliš riešiť nemusel.

V IXIONE budete skúmať vesmír zo všetkých uhlov

Aby vám tvorcovia čo najviac sprehľadnili dianie okolo vašej stanice, stretnete sa s niekoľkými pohľadmi na váš Tiqqun. Vonkajší, kam sa pozriete v podstate iba kvôli stavbe solárnych panelov, ktoré zaisťujú potrebnú elektrinu pre celú stanicu. Ďalší pohľad je na okolie lode. Pomocou medzihviezdneho pohonu totiž budete putovať medzi niekoľkými slnečnými sústavami, a práve tie budú vaším zdrojom potrebných surovín.

IXION; gameplay: pohľad na okolie IXION; gameplay: pohľad na okolie, mračno

V niektorých slnečných sústavách narazíte aj na rôzne mračná, ktoré vám budú sťažovať pohyb.

Budete teda stavať a na okolité asteroidy bohaté na suroviny vysielať ťažobné a nákladné lode, na prieskum planét zase využijete vedecké výpravy. V každej sústave je teda neustále čo robiť, jediným tŕňom v oku mi však bolo ovládanie mojej flotily. Lode na ťažbu a nákladné lode totiž ovládate iba nastavením priority surovín, ktoré majú ťažiť a privážať, čo často viedlo k ich neefektívnemu a nezmyselnému správaniu. Inak je ale v okolí Tiqqunu stále čo objavovať a vedecké výpravy na neznáme planéty sú veľmi vydarené.

IXION; gameplay: prieskum planéty

Prieskum planét riešite v dialógových oknách a pomocou volieb určujete ďalší postup vyslaného tímu.

Najviac času sa hráč pohybuje v útrobách lode z vnútorného pohľadu, kde sa venuje výstavbe infraštruktúry najrôznejších tovární na suroviny, obrích batérií, skladísk či budov pre potreby posádky. Ako som už spomenul vyššie, Tiqqun je rozdelený do šiestich sektorov, ktorých odomykaním hráč rieši nedostatok stavebného priestoru. Hoci je elektrina zdieľaná pre celú stanicu, s ostatnými surovinami (vrátane členov posádky) si každý sektor nakladá samostatne, takže aj keď je možné medzi sektormi transferovať, musí hráč dobre premýšľať, ako si svoje sektory rozvrhne.

Oddelené sektory sú zaujímavou mechanikou, ktorá núti hráča viac premýšľať nad rozvrhnutím svojich budov. Trochu lepšie mohli tvorcovia vyriešiť transferovanie surovín medzi sektormi, ktoré je riešené tabuľkou, v ktorej nastavujete iba to, koľko chcete, aby mal daný sektor minimálny počet určitej suroviny a prípadný prebytok sa transferuje do vybraného iného sektora či sektorov. Aj keď na prvý pohľad pôsobí tento systém prakticky, ukázalo sa, že je, bohužiaľ, dosť neohrabaný.

Až na drobné nedostatky je ale celková náplň IXIONU nadmieru vydarená a ani chvíľočku som sa nenudil. O všetkom dianí na palube Tiqqunu aj mimo neho máte dobré povedomie vďaka prehľadnému HUDu a systému upozorňovania. Zároveň má hráč po ruke veľmi prehľadný systém pomocníkov, takže sa nestane, že by sa nejako neorientoval.

Krásy vesmíru ako na dlani

Čo sa grafickej stránky týka, IXION rozhodne neurazí. Z vonkajšieho pohľadu na Tiqqun vyzerá stanica monumentálne, v blízkosti je vidieť lietať opravárenské lode a okolitý vesmír vzbudzuje úžas. Na palube to životom prekypuje, každá budova sa nejako hýbe, skladisko sa krásne plní a cesty križujú pochodujúci členovia posádky - škoda len, že blúdia bezmyšlienkovite v kruhoch, čo trochu uberá na uveriteľnosti. Zvukový sprievod sa tiež podaril, najmä v dramatických momentoch umocňuje napätie do parádnych výšin.

IXION; gameplay: vonkajší pohľad IXION; gameplay: vonkajší pohľad

Tiqqun vyzerá nádherne, škoda len, že sa s každým ďalším otvoreným sektorom čím ďalej, tým viac rozpadá. Kde asi súdruhovia urobili chybu?

Stojí ľudstvo za záchranu?

Výprava za záchranou ľudstva na palube vesmírnej stanice Tiqqun, sa až na drobné nedostatky, podarila. Hra sa nachádza v dobrom technickom stave, narazil som iba na jednu chybu, a to keď som poslednú misiu splnil v poslednej možnej sekunde a spustilo sa mi finálne video, ktoré bolo prekryté upozornením, že misia splnená nebola. Momentálne by som hre IXION najviac vytkol chýbajúce nastavenie obtiažnosti. V priebehu prvej hry som niekoľkokrát zlyhal, pretože nebolo hneď jasné, čo sa v danej misii bude diať. Naopak v priebehu ďalšieho pokusu by som možno trochu väčšiu výzvu ocenil.

Aj napriek mojim výhradám môžem IXION s cenovkou 35 € odporučiť. Tvorcovia z Bulwark Studios navyše sľubujú, že sa ešte počas roka 2023 zamerajú na vylepšenie umelej inteligencie, zapracujú na balanse a pridajú obtiažnosť. Pokiaľ svoj sľub dodržia, nebál by som sa neskôr k hodnoteniu pridať ešte bod navyše.

IXION (RECENZIA)

Táto recenzia bola napísaná pre PC verziu hry. Kľúč k recenzii poskytla agentúra PressEngine.

Hodnotenie 7/10 DOBRÉ

Pokiaľ sa vydáte na dobrodružstvo ako administrátor vesmírnej stanice Tiqqun v budovateľskej stratégii na prežitie IXION, určite nebudete sklamaní. Hutná atmosféra, dobrý príbeh, až na pár výnimiek vydarenej mechaniky a zábavná hrateľnosť sú najväčšie klady, na druhej strane zamrzí predovšetkým chýbajúca voľba obtiažnosti. Celkovo však môžem s pokojným srdcom fanúšikom tohto žánru IXION odporučiť.

IXION; recenzia

• Vydarený príbeh o záchrane ľudskej rasy
  • Väčšina zmysluplných mechaník
  • Pekný vizuál
  • Prehľadný HUD
  • Kvalitné náznaky

• Chýbajúca voľba obtiažnosti
  • Nepraktické transferovanie surovín a ovládanie flotily
  • Málo udalostí ovplyvňujúcich dôveru posádky
Jakub Kuneš

Jakub Kuneš

Videohrám sa venujem už od detstva a prvou veľkou vášňou pre mňa bola RTS Warcraft 3, nasledovala Dota, pri ktorej som zakotvil na veľmi dlhý čas. K Alza Magazínu som sa pripojil v roku 2017, čo mi otvorilo obzory aj k iným titulom. Zameriavam sa na akčné RTS a budovateľské stratégie.

HW nároky pre IXION PC

Procesor Intel Core i5-3570K | AMD FX-8310 Intel Core i7-4790 | AMD Ryzen 3 3200G
Grafická karta GTX 1060, 4 GB | Radeon RX 590 RTX 2060, 6 GB | Radeon RX 5700