PlayStation Classic (DOJMY Z PREZENTÁCIE) – Otestovali sme retro konzolu od Sony

Už čoskoro

Tri týždne pred vydaním PlayStation Classic sme dostali možnosť stráviť rovné dve hodinky v spoločnosti pripravovanej retro konzoly od Sony. V rovnaký deň, kedy vyšiel prvý PlayStation a začala sa písať pôsobivá história tejto značky. Aké sú naše pocity zo samotnej konzoly a samozrejme hrania dvadsiatky obsiahnutých titulov? Čítajte naše dojmy z prezentácie.

PlayStation Classic; screenshot: platforma, dizajn, ovládače

PlayStation Classic – Dojmy z prezentácie

1. PlayStation Classic je bránou do histórie
  2. PlayStation Classic poteší dizajnom, veľkosťou aj hmotnosťou
  3. Dvadsiatka hier, ktoré jedného potešia a iného naštvú
  4. Ako sa hrá na PlayStation Classic?
  5. Retro konzola na vzostupe

PlayStation Classic je bránou do histórie

• Dojmy z prezentácie: 15. 11. 2018 • Autor: Filip Němec

Ak z nejakého dôvodu po tejto retro konzole pokukujete či priamo uvažujete nad jej kúpou, je potrebné si hneď zo začiatku objasniť jednu zásadnú vec – PlayStation Classic je retro konzola bez akýchkoľvek ústupkov či naopak vylepšení. Jej cieľom nie je predstaviť vám hry z konca minulého tisícročia v graficky aktulizovanom kabátiku, ale skôr navodiť totožný zážitok z hrania, ktorý by ste pocítili v časoch, kedy tieto tituly vychádzali. Zabudnite tak na akékoľvek skrášlenie, lepšie textúry, pridané vyhladzovanie alebo snáď moderné technológie, akým je napríklad upscaling. Všetky tituly vyzerajú rovnako ako v čase svojho vydania a PlayStation Classic je tak skôr strojom času, nie salónom krásy, kde legendárne herné lahôdky podstúpia dôkladný facelift.

PlayStation Classic; screenshot: krabica

Myslelo sa aj na úplné detaily – samotná škatuľa je tak identickou kópiou svojej dlhoročnej predlohy.

V zásade nejde ani tak o klasickú konzolu ako dobre premyslený produkt. PlayStation Classic totiž obsahuje zbierku hier, ktorú nemožno nijako rozšíriť. Stroj nie je možné pripojiť k internetu a nemá ani ďalšie funkcie (online multiplayer alebo obchod na nákup ďalšieho obsahu), ktoré dnes robia zo zábavných systémov tie pravé konzoly. PlayStation Classic je skôr darčekom od Sony pre nás hráčov, najmä pamätníkov, nostalgikov či zberateľov. Ide totiž v zásade o limitovanú edíciu, ktorej bola vyrobená jedna séria a u tej podľa všetkého aj zostane. Inak povedané, ak o PlayStation Classic premýšľate, moja rada znie: „Kúpte si ju ešte pred tohtoročnými Vianocami“. Potom sa totiž môže stať, že na vás už nezostane.

A prečo popisujem PS Classic ako darček? Samozrejme ho nedostávame zadarmo, avšak za 105 € získate podľa môjho názoru hodnotu oveľa vyššiu. Sony navyše celkom určite ide skôr o budovanie brandu či dobrého povedomia a nie o žiadny biznis. Za túto cenovku sa mi 20 hier, konzola a dva ovládače zdá ako veľmi férová ponuka.

Vyjasnili sme si teda základné otázky, môžeme sa vrhnúť na to, čo konzola vlastne dokáže.

PlayStation Classic poteší dizajnom, veľkosťou aj hmotnosťou

Až do teraz som mohol PlayStation Classic vidieť len na fotkách, po dnešnom zoznámení som však veľmi potešený z celkového dizajnu aj dielenského spracovania. Telo konzoly je o 45 % menšie ako originálna verzia a taktiež nepomerne ľahšie. Zmizla totiž mechanika a tiež skôr mohutný hardvér potrebný na vytvorenie dnes už zanedbateľného výpočtového výkonu. Vďaka tomu sa konzola zdá byť ešte menšia a pôsobí, povedal by som až ... roztomilo.

PlayStation Classic; screenshot: porovnanie

Telo konzoly je takmer o polovicu menšie. Ovládače však zostali zachované bez zmien. Ergonómia je samozrejme nepatrne horšia, ale určite by som nechcel tvrdiť, že sa s nimi zle hrá. Škoda len, že neobsahujú vibračné motorčeky.

Dizajnovo sa konzola zubami nechtami drží svojej predlohy, takže tu je aj odklápacie okrúhle veko na vkladanie diskov. To sa síce odklopiť nedá, avšak tlačidlo na jeho otvorenie nechýba. U hier, ktoré boli na viac diskov, a bolo treba ich počas hry vymieňať, vás konzola donúti toto tlačidlo stlačiť, ako by ste naozaj menili disk s hrou. To je jeden z mnohých skvelých detailov, ktoré rozhodne oceňujem. Ďalej je tu tlačidlo na vypínanie či zapínanie a potom tlačidlo reset, ktorým sa z hry vraciate na domovskú obrazovku. Tu konzola zakaždým ponúkne vytvorenie checkpointu, aby ste mohli pokračovať v hraní presne tam, kde ste skončili. Ďalší z užitočných detailov.

Konzolu potom k televízoru pripájate pomocou klasického HDMI a napájanie prebieha cez USB káble. Nepotrebujete tak mať konzolu blízko elektrickej zásuvky. Napájanie môže obstarať napríklad USB vstup vášho PlayStationu 4 či iné elektronické zariadenie. Veľkú radosť potom mám z toho, že súčasťou balenia sú dva ovládače, ktoré sú vzhľadom na cenu a tiež nostalgický charakter drôtové. Hlavným rozdielom je absencia analógových páčok a ide teda o napodobeninu pôvodného ovládača.

PlayStation Classic; screenshot: konzola

PlayStation Classic je vernou kópiou svojej predlohy a okrem hrania samotných hier oceníte dizajnové aj dielenské spracovanie.

Dvadsať hier, ktoré jedného potešia a iného naštvú

S absenciou analógových páčok potom úzko súvisí aj výsledný herný zážitok. Je zrejmé, že najmä 3D hry sa bez nich hrajú pomerne ťažko, tých však vo výbere nie je veľa. Osobne nezávidím nikomu, kto o výbere hier pre PlayStation Classic rozhodoval, pretože zavďačiť sa všetkým je v tomto prípade nemožné. Každý tak bude mať niekoľko hier, ktoré dosť možno nebude hrať vôbec a tiež niekoľko jasných obľúbencov, u ktorých ich neprítomnosť nebude chápať. Podobne som na tom bol aj ja, avšak je potrebné si uvedomiť, že zakomponovanie určitého titulu je v prípade PS Classic veľmi zložitou operáciou.

PlayStation Classic – oznamujúce video (trailer)

Vo videu sa môžete pozrieť nielen na to, ako konzola vyzerá, ale aj na zábery z dvadsiatky obsiahnutých titulov.

Do procesu prípravy konzoly samozrejme nevidím, ale dokážem odhadnúť, že Sony bojovalo s tým, že už nemá práva na daný titul, pretože konzola ponúka mnoho hier napríklad od Ubisoftu, či išlo o iné licenčné problémy, ktoré sa môžu týkať napríklad pôvodnej hudby. To je podľa mňa napríklad jeden z dôvodov, prečo tu chýba akýkoľvek diel zo série Tony Hawk's Pro Skater. Ďalším dôvodom potom môže byť to, že daný titul by sa nemusel dobre hrať na ovládači bez analógových páčok a mohol by som pokračovať. Pozrite sa tak na zoznam hier, ktoré obsahuje európska verzia PlayStation Classic (v Japonsku niektoré tituly chýbajú a striedajú ich väčšinou obľúbené japonské klasiky) a najmä na jeho základe sa rozhodnite, či o kúpe uvažovať.

• Battle Arena Toshinden
  • Cool Boarders 2
  • Destruction Derby
  • Final Fantasy 7
  • Grand Theft Auto
  • Intelligent Qube
  • Jumping Flash
  • Metal Gear Solid
  • Mr Driller
  • Oddworld: Abe's Odyssey
  • Rayman
  • Resident Evil Director's Cut
  • Revelations: Persona
  • Ridge Racer Type 4
  • Super Puzzle Fighter 2 Turbo
  • Syphon Filter
  • Tekken 3
  • Tom Clancy's Rainbow Six
  • Twisted Metal
  • Wild Arms

Ako sa hrá na PlayStation Classic?

A moje dojmy z hrania? Veľmi protichodné a vyplývajúce práve zo spomínaného subjektívneho výberu obľúbených titulov a absencie analógových páčok. Tituly využívajúce predovšetkým dvojrozmerné hranie sú úplne fantastickým výletom do minulosti. Bojovky Tekken 3 alebo Battle Arena Toshinden sa hrajú veľmi dobre a vďaka versus módu a pribaleným dvoma ovládačom pôjde rozhodne o najväčšie lákadlá PlayStation Classic. Aj skákačky, ako Rayman si zahráte veľmi komfortne a len o niečo horšie na tom sú už trojrozmerné, ale našťastie málo akčné tituly, ako je Resident Evil v Director's Cut verzii.

PlayStation Classic; screenshot: Tekken 3

Jedným z hlavných lákadiel je pre mňa celkom určite Tekken 3. PlayStation Classic však ponúka aj iné bojovky.

Potom je tu bohužiaľ pár titulov, ktorých prítomnosť by som pravdepodobne oželel, hoci ide o veľmi silné značky. Príkladom za všetky je ikonické Grand Theft Auto. Ovládanie je vďaka absencii analógov tak krkolomné a nekomfortné, že si ho len vyskúšate a zaspomínate na vtedajšiu grafiku, ale nepôjde o žiadne dlhšie hranie. Ďalším takým titulom je aj Tom Clancy's Rainbow Six, čo je FPS akcia, ktorú skrátka nie je príliš zábavné na PlayStation Classic hrať.

Väčšina titulov je však vybraná veľmi dobre a vcelku pohodlne sa hrajú aj pretekárske hry alebo snowbordová „simulácia“ Cool Boarders 2. Dosť možno u mnohých titulov zauvažujeme o tom, ako ste niečo tak primitívne mohli kedysi hodiny v kuse hrať. Ako poznamenal jeden z kolegov, hodnotiť tieto hry dnešnou optikou, neobstáli by logicky nielen vďaka grafike, ale tiež kvôli ovládaniu, hrateľnosti alebo celkovej jednoduchosti. Lenže potom si pustíte prvý Metal Gear Solid a na vlastné oči uvidíte, aký veľký bol Hideo Kojima vizionár. Sám som zabudol na to, ako veľmi bol prvý diel tejto špionážnej akcie revolučný a na svoju dobu dokonalý. A presne o tom PlayStation Classic je. Zaspomínať si, dostať autentický zážitok. Ak chcete staré hry vo vylepšenej grafike a s upraveným ovládaním, siahnite radšej po nejakom remasteri.

PlayStation Classic; screenshot: Metal Gear Solid

Vybrať jeden titul, ktorý by ste na PlayStation Classic nemali minúť, bol by to celkom určite prvý Metal Gear Solid.

Retro konzola na vzostupe

V prípade PlayStation Classic sa Sony určite inšpirovalo úspechom Nintenda s jeho mini NES a SNES. Avšak Nintendo rozhodne nemá Sony čokoľvek čo vyčítať, ak viete, ako vlastne prvé PlayStation vzniklo a ako tieto dve japonské firmy spolu pôvodne veľmi úzko spolupracovali, určite mi dáte za pravdu. O tejto veľmi unikátnej konzole by ste mali uvažovať v prípade, že ste vyložený retrofil či veľký fanúšik Sony. Ako som už ale písal, odporúčam konať rýchlo. A ak by ste chceli dotiahnuť výsledný zážitok k dokonalosti, kúpte si redukciu z HDMI na VGA alebo Scart výstup, zo zberných surovín si doneste CRT televízor a ideálne sa u toho posaďte pekne na zem. Tak ako kedysi.

Obsah článku PlayStation Classic

1. Odtajnený zoznam titulov PlayStation Classic je plný herných legiend
  2. PlayStation Classic je prvá retro konzola od Sony
  3. Tekken 3, Ridge Racer Type 4 alebo Final Fantasy VII
  4. PlayStation Classic vychádza 3. decembra za 105 eur

Odtajnený zoznam titulov PlayStation Classic je plný herných legiend

• Update: 1. 11. 2018 • Autor: Filip Němec

Koncom septembra oznámilo Sony svoju retro konzolu PlayStation Classic. K plnej radosti chýbal iba kompletný zoznam podporovaných titulov, pretože sú to práve hry, ktoré rozhodnú o úspechu či neúspechu tejto retro lahôdky. Pôvodná štvorica oznámených titulov však bola konečne doplnená o ďalších šestnásť herných trhákov a od začiatku do konca ide o veľmi zvučné mená. Legendárna mestská akcia Grant Theft Auto, Metal Gear Solid, Resident Evil alebo napríklad Twisted Metal. Úplný zoznam si môžete prezrieť nižšie:

• Battle Arena Toshinden
  • Cool Boarders 2
  • Destruction Derby
  • Final Fantasy 7
  • Grand Theft Auto
  • Intelligent Qube
  • Jumping Flash
  • Metal Gear Solid
  • Mr Driller
  • Oddworld: Abe's Odyssey
  • Rayman
  • Resident Evil Director's Cut
  • Revelations: Persona
  • Ridge Racer Type 4
  • Super Puzzle Fighter 2 Turbo
  • Syphon Filter
  • Tekken 3
  • Tom Clancy's Rainbow Six
  • Twisted Metal
  • Wild Arms

PlayStation Classic – kompletný zoznam hier (trailer)

Dvadsiatka hier, ktorá sa pripomína zábermi z hrania. Tomu teda hovoríme retro.

Zaujímavosťou je, že verzia pre Japonsko bude mať lineup hier mierne odlišný. Niektoré západné tituly nahradia klasické japonské RPG, ktoré sú nám menej známe. Z japonského zoznamu tak napríklad vymizlo Grand Theft Auto alebo Rayman. To je veľmi zaujímavý krok, ktorý ale môžeme nakoniec iba chváliť – je vidieť, že v Sony všetko premysleli do najmenších detailov. Japonská verzia konzoly PlayStation Classic u nás vďaka tomu určite vzrastie na cene. PlayStation Classic vyjde 3. decembra a bude stáť približne 100 €. Súčasťou balenia potom budú tiež dva drôtové ovládače. Viac o samotnej konzole si môžete prečítať v pôvodnom článku.

PlayStation Classic je prvá retro konzola od Sony

• Oznámenie: 21. 9. 2018 • Autor: Filip Němec

Nintendo vlani vydaním novej verzie svojej konzoly SNES ukázalo, že retro konzoly sú dobrým ťahom. Že dnes láka iba realistická grafika a textúry vo vysokom rozlíšení, nie je tak úplne pravda. Svoje si o tom myslia aj v Sony, kde pred pár dňami oznámili svoju prvú retro konzolu, ktorá napodobňuje prvú PlayStation z polovice deväťdesiatych rokov. Tá totiž 3. decembra 2018 oslávi svoje 24. narodeniny a logicky tak práve na tento deň pripadlo vydanie PlayStationu Classic.

PlayStation Classic; veľkosť

Jediným zásadným rozdielom medzi pôvodnou verziou PlayStationu 1 a PlayStation Classic je veľkosť. Inak čo sa dizajnu týka, ide o veľmi vernú kópiu.

Sony veľmi šikovne stavilo na dobový a autentický dizajn. Ak by ste PlayStation Classic doniesli menej skúsenému majiteľovi záložne, možno by váš prístroj prijal práve ako PlayStation 1. Väčšina z nás si však samozrejme okamžite všimne jednu zásadnú zmenu: PlayStation Classic je o 45 % menší ako jeho predchodca. Je jasné, že v tomto prípade inžinieri nemali problém s umiestneným hardvéru, ktorého výpočtový výkon asi nebude nijako oslnivý, vzhľadom na náročnosť titulov, ktoré si na konzole budeme môcť zahrať.

Playstation Classic; ovládače Playstation Classic; ovládač

Obrázok 1: Ani predná strana konzoly nijako neprekvapí. Aj na tejto „modernej“ verzii nájdete dva sloty na ovládače. Obrázok 2: Súčasťou balenia sú dva drôtové ovládače v dobovom vyhotovení.

Tekken 3, Ridge Racer Type 4 alebo Final Fantasy VII

Celkom by mal PlayStation Classic pojať dvadsať hitov práve z dôb prvého PlayStation, zatiaľ však poznáme iba prvú päticu. Tá je plná zvučných mien, z doposiaľ oznámených hier totiž môžete počítať s Final Fantasy VII, Ridge Racer Type 4, Tekken 3, Jumping Flash! a Wild Arms.

Ako bolo povedané, momentálne nie je zrejmé, ktoré ďalšie legendárne herné kúsky Sony pre svoju staronovú konzolu vyberie, ale určite to nebudú o nič menšie hity. Keby medzi nimi boli napríklad Gran Turismo alebo Metal Gear Solid, určite by sme sa nehnevali.

PlayStation Classic; obsah balenia

V balení z nie úplne jasných dôvodov chýba sieťový adaptér. Postačí však akýkoľvek kábel s usb-mini konektorom.

PlayStation Classic vychádza 3. decembra za 105 €

Na prepojenie s televízorom poslúži priložený HDMI kábel, na prepojenie s vašimi retro hrania chtivými končatinami potom dôjde prostredníctvom dobovo vyhotoveného drôtového ovládača. Sony týmto krokom nielen pomáha navodiť atmosféru 90. rokov strávených u prvého PlayStation, okrem toho aj múdro šetrí na nákladoch. Snáď bude kábel ovládačov dostatočne dlhý, predsa len uhlopriečka televíznych obrazoviek za tých 24 rokov značne nabrala objem a sedieť pri „debne“ ako za starých čias sa nám príliš nechce.

PlayStation Classic – oznámenie retro konzoly (trailer)

Sony v traileri ukazuje nielen to, ako samotná konzola vyzerá, ale aj aké tituly si na nej zahráme.

PlayStation Classic má však ešte jednu zaujímavosť. Môžete na ňom síce vidieť charakteristickú kruhovú „pokrievku“, ktorá sa po stlačení tlačidla odklopila, aby bolo možné vybrať či vložiť disk s hrou, v tomto retro prípade však konzola žiadnu mechaniku neponúka, hoci dizajn napovedá opak. Nechýba ani spomínané tlačidlo na otvorenie, to však prekvapivo nie je nefunkčné. Po jeho stlačení prepnete na ďalšiu hru, ktoré budú uložené v pamäti samotnej konzoly.