Nioh 2 Remastered: The Complete Edition (RECENZIA) – Samurajská akcia na PS5 exceluje

Výborné akčné RPG a PS4 exkluzivita Nioh 2 od štúdia Team Ninja sa dočkalo prevažne pozitívneho prijatia a kladných hodnotení, čo krásne dokazuje aj naša vlastná recenzia. Od pôvodného vydania (13. 3. 2020) však uplynul už takmer rok, u konzoly PlayStation došlo ku generačnému striedaniu stráží a tvorcovia svojmu titulu zrejme veria, preto sa oba diely série Nioh dočkali remastrovanej podoby a zamierili na platformu PlayStation 5. Ako sme si démonmi napchatý výlet do stredovekého Japonska užili na novej konzole? Dozviete sa v našom článku.

Recenzia (PS5)Recenzia (PS4)

Nioh 2 Remastered: The Complete Edition; wallpaper: cover

Zdroj: Sony

Nioh 2 (hra) | Nioh (IP)

Akčné RPG Nioh 2 je druhý diel hernej série Nioh. Hru vyvíja Team Ninja a vydáva spoločnosť Sony Interactive Entertainment a Koei Tecmo. Nioh 2 vychádza 13. 3. 2020 na PS4, v edícii s Nioh 1 vychádza  5. 2. 2021 na PC a PS5. Hra vychádza bez českej lokalizácie a obsahuje multiplayer (co-op). | Homepage

Články: | Recenzia Nioh 2 (PS4) | Recenzia Nioh 2 (PS5)

Nioh 2 Remastered: The Complete Edition (RECENZIA PS5) – Obsah článku

1. Nioh 2 plynulejší a krajší ako kedykoľvek predtým
  2. Čo všetko obsahuje remastrovaný Nioh 2?
  3. Nioh 2 rozširuje knižnicu kvalitných PS5 titulov
  4. Recenzia Nioh 2 Remastered: The Complete Edition: záverečné hodnotenie

Nioh 2 plynulejší a krajší ako kedykoľvek predtým

Ešte predtým, než som Nioh 2 spustil s nainštalovaným PS5 upgradom, pár hodín som strávil v pôvodnej PS4 verzii. Po prvé som sa chcel trochu dostať do formy a pripomenúť si opäť herné mechanizmy (ktorých je v Nioh 2 požehnane), a po druhé som si potreboval nahrať uložené pozície z jednej verzie hry do druhej, čo bolo vďaka novo pridanej funkcii v nastavení až prekvapivo jednoduché.

The Nioh Collection – Announce Trailer

Séria Nioh sa dočkala remastrovanej verzie, vďaka čomu oba diely prichádzajú na PS5.

zdroj: Sony

Nioh 2 ale na PS4 bežal a vyzeral viac ako dobre, nečakal som teda od PS5 upgradu nejaké zásadné zmeny, musím tu však bez okolkov priznať, ako hlboko som sa mýlil. V prvom rade sa hra úplne bleskovo načítava, po stlačení tlačidla „continue“ v hlavnom menu vás od kosenia nepriateľov delí naozaj len pár sekúnd (myslené doslova, teda dve), čo v konečnom výsledku znamená výrazne svižnejší a plynulejší zážitok.

Ďalší šok sa dostavil vzápätí, pretože Nioh 2 sa na PS5 hýbe rovnako plynule ako dokonale nabrúsená čepeľ katany porcujúcej ešte nabrúsenejšieho démona. Oproti PS4 verzii je v plynulosti diania na obrazovke skutočne ohromný rozdiel a už nikdy sa nebudete chcieť vrátiť k predchádzajúcej verzii, hoci tá sama o sebe žiadnymi problémami netrpela. Remastrovaný Nioh 2 na PS5 ale dokáže dosiahnuť až 120 snímok za sekundu a 4K rozlíšenie (na oprávnených TV a monitoroch), vďaka ktorému je aj grafická stránka hry o niečo lepšia. Síce z audiovizuálneho hľadiska nejde o nijako zásadný skok, nad vyhladenejšími textúrami a tieňmi ale ohrnie nos asi len málokto.

Čo všetko obsahuje remastrovaný Nioh 2?

Hrateľnosť Nioh 2 zostala zachovaná takmer bezo zmeny, ide teda stále o tú istú výpravu do stredovekého Japonska s výbornou hrateľnosťou, množstvom zbraní, skillov a možností, ako si budovať svojho vlastného samuraja. Zachovaná zostala aj pomerne vysoká obťažnosť, vďaka ktorej vás aj radový nepriateľ môže zniesť zo sveta niekoľkými trochu úspešnými údermi. Séria Nioh samozrejme nezapiera svoju inšpiráciu konkurenčnou sériou Dark Souls od štúdia FromSoftware, už preverené mechanizmy však štúdio Team Ninja obohatilo vlastnými prvkami a skôr hack & slash prístupom. A stále to funguje skvele.

Nioh 2 Remastered The Hollow Castle PS5 | Alza Magazín (Gameplay)

Gameplay ukážka jedného z boss fightov.

Zdroj: vlastný

Remastrovaný Nioh 2 si však bohužiaľ zachoval neduhy pôvodnej verzie, takže inventár je stále trochu nepraktický; AI pomocníci (ktorých si môžete povolať na pomoc) sú stále trochu tupí a hlavne na začiatku hry hrozí silné zahltenie hernými mechanizmami, čo je ale v prípade tak komplexnej hry viac-menej pochopiteľné.

Nioh 2 Remastered každopádne na PS5 prichádza v podobe kompletnej edície obsahujúcej všetky (tri) existujúce DLC, čo sú konkrétne príbehové dodatky The Tengu's Disciple, Darkness in the Capital a The First Samurai. Ak ste teda tento titul minulý rok nejakým nedopatrením minuli a vlastníte konzolu PS5, máte jedinečnú príležitosť to napraviť. A ak ste Nioh 2 už hrali na PS4 a robiť si ešte kompletnú edíciu už v úmysle nemáte, môžete aspoň využiť bezplatný upgrade na PS5 verziu, čo minimálne poteší.

Nioh 2 rozširuje knižnicu kvalitných PS5 titulov

Nioh 2 na PS5 nestratil nič zo svojej zábavnosti, vďaka upravenej grafike, vyššiemu počtu snímok za sekundu a 4K rozlíšeniu je navyše lepší ako inokedy. Hrateľnosť je stále parádna, takže ak máte radi neúprosné akčné RPG a tematiku stredovekého Japonska, toto je hra presne pre vás. Zmien možno papierovo nie je veľa, celkovo vzaté ale ide o kvalitnejší zážitok, PS5 verzia hry si tak u mňa vybojovala vysoké hodnotenie.

Nioh 2 Remastered: The Complete Edition vyšlo 5. februára 2021 pre PS5 buď samostatne, alebo v rámci bundle Nioh: The Collection, kde nájdete oba diely v remastrovanej podobe a so všetkými DLC. V rovnaký deň bol Nioh 2 takisto vydaný aj na platformu PC, kde doteraz k dispozícii nebol.

Nioh 2 Remastered: The Complete Edition (RECENZIA)

Táto recenzia bola napísaná pre PS5 verziu hry. Kópiu pre recenziu poskytla česká pobočka spoločnosti Sony.

Hodnotenie 9/10 SKVELÁ

Skvelé akčné RPG Nioh 2 je vo svojej remastrovanej podobe ešte skvelejšie. Jadro hry, teda znamenitý súbojový systém, prepracovaná tvorba vlastnej postavy a zábavná hrateľnosť samozrejme zostalo bezo zmeny, PS5 verzia však navrch pridáva lepšiu grafiku, plynulejší obraz a všetky DLC. Lepší úvod na stále čerstvú konzolu PS5 si séria Nioh nemohla priať.

Nioh 2 Remastered: The Complete Edition; recenzia

• Výborná hrateľnosť
  • Množstvo zbraní a skillov
  • Super rýchle načítanie hry
  • Vyšší počet snímok za sekundu a 4K rozlíšenie

• Neduhy pôvodnej verzie zostali zachované

Nioh 2 (RECENZIA) – Obsah článku

1. Nioh 2 – Historické Japonsko s poriadnou dávkou fantasy
  2. Hurá do boja s démonickým samurajom
  3. Nioh 2 – Atribúty, skilly a loot
  4. Grafika aj zvuk ostrý ako katana
  5. Odchádza Nioh 2 zo súboja so cťou?
  6. Recenzia Nioh 2: záverečné hodnotenie

Nioh 2 – Historické Japonsko s poriadnou dávkou fantasy

Hneď na úvod by možno bolo dobré spomenúť, že hoci má najnovší počin štúdia Team Ninja v názve číslo 2, odohráva sa približne 50 rokov pred udalosťami prvého dielu a na jeho dej teda logicky nijako nenadväzuje. Ide teda o prequel, ktorý vás zavedie do Japonska okolo roku 1555, teda do takzvanej Sengoku éry, kde naprieč celou krajinou prebiehali takmer neustále vojnové a politické konflikty. A akokoľvek tento námet čerpajúci zo skutočného obdobia dejín ľudstva znie pomerne realisticky, už v intre pochopíte, že ide skôr o historickú fikciu okorenenú nutnou dávkou japonských legiend, mýtických stvorení a fantasy.

Vy sa chopíte úlohy nemého hlavného protagonistu, ktorého si na rozdiel od prvého Nioh môžete vo veľmi detailnom charakterovom editore navrhnúť k obrazu svojmu. Účes, tvár, typy postavy, pohlavie, make-up, tetovanie, jazvy, jednoducho na čo si spomeniete. Je tak celkom dosť možné, že svoju prvú hodinu v Nioh 2 strávite nie zabíjaním japonských démonov, ale hraním sa s vlastnou vizážou.

Nioh 2; screenshot: sólo
V Nioh 2 si môžete hlavnú postavu vytvoriť podľa seba.

A keď už sa konečne dostanete do akcie, zistíte, že sa pred vami otvára pomerne výpravná dejová línia o jednom lovcovi démonov so zábavnými postavami a dosť veľkou porciou animovaných filmíkov, ktoré príbeh podávajú oveľa zrozumiteľnejšie a filmovejšie, než je zvykom napríklad pri otcovskej sérii Dark Souls. Tu sa na nejaké náznaky a nenápadný symbolizmus veľmi nehrá, akcia strieda jednu dej posúvajúcu animáciu za druhou a hra vďaka tomu veľmi dobre odsýpa.

Hurá do boja s démonickým samurajom

Nioh 2 je akčné RPG ako sa patrí, bojom tak strávite drvivú väčšinu hry. Po vzore Dark Souls tu na vás čaká veľmi vysoká obťažnosť, ktorá nováčikov „soulsborne“ žánru môže mierne zaskočiť. Umierať budete pravdepodobne veľmi často a všeobecne platí, že aj ten najbežnejší radový nepriateľ vás môže pokojne zabiť na dve tri rany, ak si nebudete dávať pozor. Nehovoriac o silnejších protivníkoch, ak nie rovno bossoch. Ale k tomu všetkému sa dostaneme.

Hra je rovnako ako v prvom diele rozdelená do mnohých jednotlivých misií (hlavných aj nepovinných vedľajších) odohrávajúcich sa v samostatných úrovniach, ktoré sú ale značne nelineárne, dosť rozľahlé a je radosť ich preskúmavať a pomaly sa presekávať ťažkými nepriateľmi až na koniec. Jedného veľkého prepleteného sveta, ako je to v hrách tohto žánru zvykom, sa tu síce tu nedočkáte, ale ničomu to rozhodne nevadí.

Nioh 2; gameplay: súboj so samurajom Nioh 2; gameplay: súboj s iným samurajom Nioh 2; gameplay: dorážka na zemi
Súboje sú v Nioh 2 zákerné a veľmi rýchlo sa môžu zvrhnúť vo váš neprospech.

Okrem tohto rozdielu je ale základný princíp hrateľnosti takmer rovnaký ako v prípade série Dark Souls a jej podobných. Zabíjaním nepriateľov získavate skúsenosti (tu nazývané Amrita), za ktoré potom v blízkosti špeciálnych svätýň (Shrine) levelujete svoj charakter. Pokiaľ však cestou k svätyni kdekoľvek zomriete, všetky skúsenosti, ktoré máte práve pri sebe, zostávajú ležať na mieste vašej potupnej smrti, kam si môžete zabehnúť a zobrať ich. Problém je v tom, že po každom vašom skone spoločne s vami ožije aj väčšina nepriateľov, okrem už porazených bossov a minibossov. A ak po ceste za svojimi skúsenosťami zomriete znova, sú nenávratne fuč. Jednoducho osvedčená soulsovská klasika, ktorá funguje skvele aj tu. Teda ak ste masochisti ako ja a radi pri hraní hier dobrovoľne trpíte.

Súboje v Nioh 2 sú dynamické, adrenalínové a prekvapivo brutálne, často sa stane, že finálnym úderom svojmu protivníkovi oddelíte od tela nejeden úd. A nie, ani v polovici hry sa to neopozerá. Každý váš úder, blok, alebo úskoky avšak spotrebúvajú staminu (tu nazývanú Ki), a ak ju úplne vyčerpáte, nebudete sa môcť hýbať a stanete sa na pár sekúnd úplne bezbrannými. Našťastie ale máte k dispozícii aj šikovnú funkciu s názvom Ki Pulse, ktorou si môžete správne načasovaným stlačením tlačidla okamžite časť staminy vrátiť späť, čo každému súboju pridáva ešte akúsi rytmickú rovinu.

Nioh 2 Enenra Boss fight PS4 | Alza Magazin (Gameplay)

Ukážka jedného z boss fightov. Namále som mal hneď niekoľkokrát, ale eufória pri víťazstve bola neopísateľná.

Na porciovanie nepriateľov máte dispozícii hneď niekoľko typov zbraní – od klasických samurajských mečov, dlhých katan, kopijií, čepelí na reťazi (kusarigama) až po dvojité sekery a switchglaive, čo je akýsi kosomeč podobný transformatívnym zbraniam z Bloodborne. Už v základe pomerne bohatú ponuku zbraní ešte nepriamo rozširujú až prekvapivo účinné pušky a luky a predovšetkým 3 postoje (stance) – nízky, stredný a vysoký, ktoré menia rýchlosť vašich útokov a ich silu. Postoj môžete zmeniť v stotine sekundy prakticky kedykoľvek v závislosti na situácii alebo druhu alebo počte nepriateľov, s ktorými práve bojujete, čo dáva akčným pasážam úžasnú variabilitu. Vďaka prepracovanému súbojovému systému a skvele responzívnemu ovládaniu je tak každá príležitosť prevetrať svoju čepeľ skutočnou radosťou.

Nepriateľov je v Nioh 2 nepreberné množstvo druhov, od obyčajných ľudských protivníkov až po démonov všetkých farieb a tvarov. Nezabudnuteľné sú stretnutia s naozaj tuhými a dizajnovo nápaditými bossmi, pri ktorých sa po niekoľkonásobnom nevydarenom pokuse o ich zdolanie často dostavuje zúfalstvo, zmar a nutnosť kúpiť nový ovládač. Kľúčom k úspechu je trpezlivosť, presné načasovanie vašich útokov a predovšetkým vzývanie všetkých bohov, pretože tá vec sa jednoducho nedá zabiť! Vo chvíľach najťažších si ale môžete na pomoc povolať až dvoch ďalších hráčov, čo je jednoznačné plus, prípadne využiť AI bojovníkov. Tí sú síce tupí ako poleno a ich mnohokrát samovražedné bojové nasadenie je niekedy až kontraproduktívne, majú ale aj svoje svetlé chvíľky a minimálne fungujú ako vcelku slušná návnada.

Nioh 2 – Atribúty, skilly a loot

V ťažkých súbojoch vám ale trochu hrá do kariet aj fakt, že hlavný hrdina je napoly človek a napoly démon, ktorí sa v japonskej mytológii nazývajú Yokai. Vďaka vášmu dvojitému pôvodu máte nad rámec klasického súbojového systému prístup aj k dvom ďalším špeciálnym schopnostiam, tie ale nie sú pevne dané a získavate ich z jadra duší (Soul Cores) zabitých Yokaiov. Týchto abilít budete mať po pár hodinách hry na výber naozaj veľké množstvo a pekne rozširujú váš útočný repertoár, pričom si ich môžete vo svätyni ľubovoľne meniť a prepínať. Polodémonická stránka vášho charakteru vám navyše umožňuje takzvaný Yokai Shift, kedy sa prerobíte kompletnou transformáciou na pekelnú beštiu a pár sekúnd budete mať vskutku diabolsky zvýšenú damage. A sú to fenomenálne okamihy.

Tieto ability navyše využijete okrem súbojov s bossmi aj v takzvaných Dark Realm zónach, čo sú niekedy aj celé úseky jednej úrovne pod nadvládou Yokaiov. V týchto oblastiach zahalených do čiernobieleho filtra s červenými akcentmi sa vám pekelne pomaly dopĺňa stamina, a kým v nich neporazíte hlavného minibossa, nemôžete tu otvárať žiadne truhlice s lootom či používať svätyne. A keďže minibossovia (vlastne žiadni nepriatelia v tejto hre) nedávajú svoju kožu zadarmo, Dark Realm sú ideálne príležitosti vypustiť svojho vnútorného démona na svetlo božie a so všetkými Yokaimi si to vybaviť pekne na férovku. Ak sa vám to podarí, Dark Realm nadobro zmizne. Ale nebojte sa, v hre je týchto okamihov viac než dosť a ide vlastne o také pravidelné minihry.

Nioh 2 Waira Dark Realm PS4 | Alza Magazin (Gameplay)

Ukážka jednej z menších, ale nemenej desivých Dark Realm zón.

Ako správne RPG Nioh 2 ponúka skutočnú slobodu pri budovaní vlastného charakteru. V prvom rade tu nenájdete žiadne preddefinované classy, ktoré by vás predurčovali k nejakému zameraniu, máte jednoducho 8 základných atribútov a „aké si to urobíš, také to máš“. Doplnkom týchto atribútov je potom ešte úplne neuveriteľné množstvo odomykateľných skillov, ktoré po prvom nahliadnutí do tejto položky v menu pôsobia až odstrašujúcim dojmom.

Každý typ zbrane má svoj vlastný šikovnostný strom, a čím viac zbrane z tejto kategórie používate, tým viac skill pointov získavate a môžete ich investovať do nových útokov, schopností, pasívnych a aktívnych vlastnosti... Skrátka je toho obrovské množstvo a čo si budeme hovoriť, chvíľu trvá, než sa do všetkých mechanizmov a možností, ktoré Nioh 2 ponúka, naozaj dostanete. Akonáhle si ale všetko sadne, je to jedna veľká jazda.

Nioh 2; gameplay: atribúty Nioh 2; gameplay: skilly Nioh 2; gameplay: inventár
Nioh 2 ponúka širokú škálu možností, ako si hlavný charakter budovať naozaj podľa svojich predstáv.

A aby toho nebolo málo, Nioh 2 na vás neustále sype novú výbavu v podobe lootu vypadávajúceho zo zabitých nepriateľov. Zbrane a zbroje rôznych kvalít sa na vás budú valiť s takou kadenciou, že si čoskoro budete pripadať ako v Diable. A aj keď sa budete občas cítiť zahltení tými stovkami nových predmetov v inventári, paradoxne vás to bude nútiť skúšať nové zbrane a výbavu, pretože tá sekera level 35 jednoducho stojí za hriech.

O to viac by si však Nioh 2 zaslúžil lepší inventár. Ten síce nie je vyložene zlý, na prechádzanie veľkého množstva predmetov ale nie je práve najlepšie prispôsobený a niečo v ňom hľadať nie je ktovieako radosť. Je skrátka a dobre trochu neohrabaný a zaslúžil by si lepšie usporiadanie predmetov než do jedného dlhého stĺpca.

Grafika aj zvuk ostrý ako katana

Blížime sa do samotného záveru recenzie, poďme teda ešte v rýchlosti prebrať audiovizuálnu stránku hry. Grafika Nioh 2 je veľmi pekná a nedá sa jej uprieť istý špecifický vizuálny štýl. Poteší aj niekoľko možností nastavenia pre tých, ktorí preferujú skôr plynulosť obrazu, stabilné rozlíšenie alebo v rozumnej miere kombináciu oboch faktorov. Pochvalu si zaslúži tiež rozmanitý dizajn úrovní, ktoré sú miestami až nečakane rozľahlé a plné vetviacich sa ciest a všemožných zákutí, skratiek a výbavy na objavovanie. Na druhej strane zamrzí trochu divoká kamera, tá sa ale prejavuje predovšetkým pri súbojoch s podstatne väčšími bossmi.

Nioh 2 ale okrem pohľadného vizuálu navyše oplýva podarenými zvukmi, všetci Yokaiovia správne démonicky vreštia, samuraji sa na vás vrhajú s odhodlaným krikom, to všetko navyše v sprievode skutočne krásnej orchestrálne hudby, ktorá vyniká najviac počas adrenalínových stretnutí práve s už niekoľkokrát spomínanými bossmi. Celkovo vzaté je Nioh 2 z audiovizuálneho hľadiska precízne vyvážený ako katana z dielne pravých japonských kováčov.

Nioh 2; gameplay: grafika Nioh 2; gameplay: štýl Nioh 2; gameplay: triple
Nioh 2 síce neoplýva tou najrealistickejšou grafikou pod slnkom, ale zato má štýl.

Odchádza Nioh 2 zo súboja so cťou?

Najnovší počin štúdia Team Ninja sa bezpochyby vydaril. Neprináša síce mnoho zásadných zmien oproti prvému dielu a skôr len tak zľahka vylepšuje drobné detaily, stále ale ide o prvotriedne akčné RPG s vybrúsenou hrateľnosťou, podareným audiovizuálnym spracovaním, zaujímavou mytológiou historického Japonska a prepracovaným súbojovým systémom. Mix obťažnosti á la Dark Souls a loot systému podobného Diablu funguje skvele a Nioh 2 je vďaka tomu rovnako lákavý ako čerstvo pripravené sushi – svieže na pohľad, s ľahko exotickou chuťou a okorenený poriadne veľkou dávkou wasabi.

Nioh 2 vyšlo 13. marca 2020 iba na platformu PS4

Recenzia Nioh 2: záverečné hodnotenie

Hodnotenie 87 % Alza Gaming

Najnovší počin štúdia Team Ninja je síce ďalším z radu akčných RPG vsádzajúcich na osvedčenú Dark Souls formulu, neuspokojí sa však s jednoduchým kopírovaním a prináša dosť vlastnej invencie na to, aby sa zo škatuľky svojho žánru vyčnieval. Ak hľadáte výbornú hrateľnosť, skvele odladený súbojový systém a nekompromisnú obťažnosť, nemôžete s Nioh 2 siahnuť vedľa.

Nioh 2; recenzia

• Výborná hrateľnosť
  • Zábavný príbeh