Emise pro AP+ v app - všechny segmenty Motorola

Total War: Three Kingdoms (RECENZIA) – čínska Hra o tróny

Zobraziť katalóg

Recenzia

Aktualizované

Po doslova nekonečnom čakaní na nový historický diel série Total War tu máme konečne kúsok, ktorý má urobiť radosť predovšetkým fanúšikom dejín. Creative Assembly však so stratégiou Total War: Three Kingdoms nechce potešiť len milovníkov našej minulosti, ale aj fanúšikov fantasy vetvy, ktorá je pre komunitu predsa len atraktívnejšia než staré časy. Ako sa nakoniec vývojárom podarilo skombinovať takmer nezlučiteľné, vám povieme v našej recenzii.

RecenziaNovinkyDojmy z hraniaRozhovor (Al Bickhanem, hlavný dizajnér)Preview


• Žáner: Ťahová RTS • Multiplayer: Áno (online) • Vývojár: Creative Assembly • Vydavateľ: SEGA • Platformy a Dátum vydania: PC (23. mája 2019) • Homepage: www.totalwar.com/blog/total-war-three-kingdoms-faq • Čeština: Cz Titulky (oficiálne)


Časti článku:


Obsah recenzia Total War: Three Kingdoms

  1. Zjednotenie Číny je jednoduchšie, ako by jeden čakal
  2. Cisárom sa v Total War: Three Kingdoms bez priateľov nestaneš
  3. Dokážete nasýtiť svoju krajinu?
  4. Stretnime sa v dueli, ty zbabelec!
  5. Total War: Three Kingdoms je dobre fungujúci mix osvedčených fantasy prvkov a histórie
  6. Recenzia Total War: Three Kingdoms: záverečné hodnotenie
  7. HW nároky pre Total War: Three Kingdoms PC

Zjednotenie Číny je jednoduchšie, ako by jeden čakal

• Recenzia: 16. 5. 2019 • Autor: Ondřej Zeman

Dej Total War: Three Kingdoms sa odohráva v nepokojnej etape čínskej histórie, ktorá je známa tiež pod názvom obdobie troch kráľovstiev. V rámci kampane sa ocitáte v úvodnej fáze tejto búrlivej časti dejín, ktorú odštartovala obyčajná roľnícka vzbura, ktorá destabilizovala celú krajinu. O osude Číny tu teraz rozhoduje niekoľko šľachtických rodov, kupeckých rodín, banditov a vzbúrených sedliakov, ktorí v správnu chvíľu povstali proti svojim pánom a pustili sa do boja za slobodu. Vybrať si samozrejme môžete len jedného z účastníkov, väčšina z nich vám ponúkne špecifické bonusy, hrdinov a pár jednotiek, ku ktorým ostatné zoskupenia nemajú prístup. Popri základných rodových líniách sa vám po prvom zdolaní kampane sprístupní tiež frakcia vedená hrozivým tyranom Dong Zhuom, za ktorého sa pozriete na celú problematiku trošku z inej perspektívy, pretože vládne za pomoci strachu a tyranie.

Total War: Three Kingdoms; wallpaper: obliehanie, cover

Total War: Three Kingdoms je hrou, ktorá cieli predovšetkým na diplomaciu, takže to, že má niekto najväčšiu armádu, tu nikdy neznamená automatické víťazstvo, pretože ostatní sa proti nemu môžu spojiť a zraziť ho na svoju chudobnú úroveň.

Častým nešvárom Total War: Three Kingdoms je stereotyp, ktorý je spôsobený predovšetkým elementárnym návrhom kampane, nevyladeným mechanizmom automatického vyhodnocovania bitiek a absenciou väčšej prepracovanosti jednotlivých herných frakcií. Keď hru absolvujete len v rámci krátkeho scenára, zrejme tento problém toľko pociťovať nebudete. Pokiaľ sa rozhodnete však pre dlhé ťahanie, pripravte sa na neustály príval boja. Keby šlo bitky preskakovať bez rizika za pomoci automatických súbojov, možno by sa mi hranie po určitej dobe až tak nepozdávalo.

AI bohužiaľ nie je schopná kvôli pokazenému rozhodovaniu šarvátok strety vyhrať bez toho, aby v nich nemala kritické straty, takže si vždy môžete vybrať buď porážku, alebo ďalší stereotypný duel, na ktorého konci je z vás prekvapivo víťaz bez padlých. Celkovo sa umelá inteligencia v Total War: Three Kingdoms veľmi nepodarila, rovnako ako v minulosti nie je schopná aktívne reagovať na vzniknuté situácie a využívať slabiny vo vašej obrane. Okrem toho má často problémy s ovládaním hrdinov. Neraz ich necháva len tak bez pomoci bojovať, čím z nich robí ľahké ciele pre vašich na boj orientovaných šampiónov, s ktorými dokážete hocikedy zamotať hlavu celej armáde.

Total War: Three Kingdoms – Bitka 2 I Legendary I Alza Magazín (Gameplay)

Bitky majú v Total War: Three Kingdoms slušné tempo, ich dĺžka však nie je niečo, čím by sa mohol nový zástupca historickej série chváliť. Niekedy vám zaberie stret len tri až päť minút, čo nie je veľa.

Cisárom sa v Total War: Three Kingdoms bez priateľov nestaneš

Veľkú časť situácií je v Total War: Three Kingoms našťastie možné riešiť prostredníctvom diplomacie, ktorá bola Creative Assembly opäť vylepšená a obohatená o niektoré aspekty, ktoré sa v priebehu rokov zo série Total War úplne vytratili. Jednotlivé frakcie sa k nej možno práve vďaka jej súčasnej podobe uchyľujú častejšie ako v minulosti, ponúkajú im totiž rad možností, ktoré im dlhodobo umožňujú prežiť v ére plnej vojen, nenásytných diktátorov a podlých zrád ukončujúcich vládu celých dynastií. Úplne ignorovať si ju dovoliť nemôže nikto, takže nakoniec sa pustíte do vyjednania s rebelujúcimi dedinčanmi, agresívnymi banditami, ľstivými šľachticmi a krutými tyranmi, na ktorých slovo by sa stopercentne spoľahol len úplný šialenec.

Pre niektoré zoskupenia je diplomacia vyložene nevyhnutná na prežitie. Pokiaľ odštartujete svoju kampaň za niektorú z menších frakcií, hra vás od počiatku svojej cesty núti vytvárať dohody s podobne ladenými národmi, pretože bez pomoci ostatných vás veľmi rýchlo stiahne niektorá z nenásytných veľmocí, ktorá sa za svoju agresívnu politiku vôbec nehanbí. V ideálnom prípade sa vám podarí so slabším susedom vytvoriť koalíciu, do ktorej následne naberiete ešte pár ďalších utláčaných a pospolu zaútočíte na giganta, ktorý vám podkuroval, a po sérii bitiek si medzi sebou rozdelíte jeho územie. Akonáhle sa tak stane, môžete sa pustiť do aktívneho budovania vzájomných vzťahov prostredníctvom obchodu, sobášov, zapožičiavania špeciálnych spoločníkov a výmeny predmetov rôznorodej kvality.

Total War: Three Kingdoms; gameplay: automatické súboje Total War: Three Kingdoms; gameplay: automatické súboje Total War: Three Kingdoms; gameplay: lode

Umelá inteligencia je, bola a zrejme navždy bude problematickým aspektom série Total War. Keby si však vývojári dali pri Total War: Three Kingdoms záležať na automatickom vyhodnocovaní, jednému by sa ich dielo hralo oveľa lepšie.

Ak náhodou premýšľate nad tým, prečo by ste vlastne mali niekomu niečo dávať, odpoveď je prostá. S každou hernou partiou si v Total War: Three Kingdoms dlhodobo budujete vzťahy. Vždy je tým pádom dobré sa k väčšine aktérov čínskej hry o tróny správať s určitou úctou a ohľadom, pretože nikdy neviete, kedy sa vám bude ich pomoc hodiť. Nesmiete im však veriť bezhranične. Každá z nich má totiž svojho vodcu, ktorého záujmy a povahové črty dlhodobo určujú politiku, ktorú jeho ľud presadzuje, keď je pri moci. Pokiaľ sa mu náhodou nepáči niektorý z vašich generálov, pri najbližšej príležitosti vás zradí bez toho, že by k tomu mal skutočne pádne dôvody. Osobne sa mi tento mechanizmus minimálne pri frakciách nepozdáva, núti totiž AI k podivným krokom.

Na záver časti o medzifrakčnej diplomacii je potrebné spomenúť, že v priebehu hrania tento aspekt prechádza podobným vývojom ako v nedávno recenzovanej stratégii Imperator: Rome. Na štarte nebudete mať problém komunikovať s väčšinou frakcií, rovnako tak sa príliš nezapotíte pri vytváraní obchodných zmlúv, koaličných dohôd a pri vytváraní rozsiahlych spojenectiev. Akonáhle však dosiahnete určitú úroveň, niektoré národy sa vás začnú obávať a zneprístupní sa vám vytváranie vojenských spojenectiev a uzatváranie špecifických typov dohôd. A aby tých noviniek nebolo málo, tie najväčšie štáty sa s vami rozhodnú súperiť o moc. Áno, presne tak štartuje finálna etapa Total War: Three Kingdoms, v ktorej sa na seba vrhnú dominantní hráči podporovaní vazalmi a dočasnými priateľmi.

Total War: Three Kingdoms – Obliehanie I Legendary I Alza Magazín (Gameplay)

Obliehacie bitky sú v Total War: Three Kingdoms spracované vcelku slušne, mestá sú veľké a ponúkajú dostatok oporných pozícií, takže nepriateľ vás len tak nezdolá.

Dokážete nasýtiť svoju krajinu?

Vojna je niečo, s čím je nutné v Total War: Three Kingdoms počítať, pretože skôr alebo neskôr sa po boku spojencov pustíte do sporu s niektorou z ďalších herných frakcií stojacich vám v ceste na vrchol. Šťastie tu samozrejme rovnako ako všade inde praje pripraveným, disponujúcim nielen rozsiahlou armádou, ale aj riadne vybudovanou infraštruktúrou brániacou vaše sídla a zásobujúcou mužov v poli. Možno vás to prekvapí, ale vojakom sa bez stabilného prísunu jedla nebojuje veľmi dobre, takže ste nútení zabezpečiť plné sklady, inak začnú dezertovať a umierať na podvýživu. Armáda je v tomto diele Total War totiž opäť závislá od zásob spotrebovávaných mimo územia, ktoré má jej frakcie pod kontrolou.

Počítať v Total War: Three Kingdoms taktiež nesmiete s tým, že po naverbovaní dostanete do rúk oddiely plné mužov, ako tomu bolo v Total War: Warhammer. Namiesto vycvičených a vybavených bojovníkov dostanete vždy len malú partičku, ktorá sa postupom času doplní do plného stavu, na ktorý je väčšina hráčov tejto série zvyknutá. Creative Assembly nám týmto spôsobom chce ponúknuť realistický zážitok, vďaka ktorému prakticky pocítite citeľne každú stratu, ktorú v priebehu bitky utrpíte. Počiatočné fázy hry sú vďaka prítomnosti tohto aspektu minimálne pre menšie frakcie veľmi náročné, nemajú totiž k dispozícii toľko bojovníkov ako väčšie štáty, takže aj najmenšia prehraná bitka pre nich môže znamenať kvôli absencii obranyschopných vojsk konečnú.

Total War: Three Kingdoms; gameplay: produkcia Total War: Three Kingdoms; gameplay: výdaj Total War: Three Kingdoms; gameplay: mapa

Jedlo hrá v Total War: Three Kingdoms natoľko zásadnú úlohu, že ho možno použiť aj ako páku pri diplomatických rokovaniach. Osobne som prostredníctvom neho prakticky obral môjho najsilnejšieho oponenta o väčšinu územia bez boja, pretože nebol schopný riadne zásobovať svoje mestá.

Armáda si prekvapivo nevystačí len so stabilnými dodávkami jedla. Za svoje služby požaduje tiež plat. Financie možno v Total War: Three Kingdoms získať rovnako ako potravu predovšetkým pomocou vaše metropoly a osady. Pokiaľ ste mali možnosť hrať Total War Saga: Thrones of Britannia, iste si pamätáte, že pri veľkých mestách ležalo vždy niekoľko dedín. Tu zostala táto mechanika prakticky nezmenená. Opäť tu máme špecializované centrá zameriavajúce sa na farmárčenie, ťažbu, vieru, produkciu alebo obchod s unikátnymi zdrojmi, ktorých v hre rozhodne nie je málo. Popri týchto jasne orientovaných výrobniach sú tu tiež modifikovateľné veľkomestá, ktoré možno zacieliť na výrobu, populačný rast, alebo z nich možno urobiť obranné pevnosti. Všetky budovy majú samozrejme niekoľko vývojových stupňov, ktoré otvárate cez technologický strom.

Stretnime sa v dueli, ty zbabelec!

Vývojový strom vám v Total War: Three Kingdoms neslúži len na vylepšovanie infraštruktúrnych aspektov ríše. Otvárať si prostredníctvom neho možno tiež nové typy jednotiek. Aj keď to niektorých z vás iste zaskočí, spočiatku v kasárňach veľa skúsených bojovníkov nenájdete. Väčšina potenciálnych regrútov pochádza z tých najnižších vrstiev, takže si minimálne po niekoľko desiatok ťahov musíte vystačiť s farmármi. Keď vytrváte, postupom času sa dostanete k pokročilým lukostrelcom, silnej pechote, jazde a samozrejme artilérii, ktorá dokáže často zmeniť priebeh bitky. Ak vám spektrum ponúkaných bojovníkov nestačí, nezúfajte. Kampaň je tentoraz rozdelená na historickú a románovú verziu, v ktorej môžete naverbovať tiež hrdinov, ktorí okrem dejinám verný scenár zastávajú tradičnú generálsku rolu.

Total War: Three Kingdoms – Hrdinovia v akcii I Legendary I Alza Magazín (Gameplay)

Hrdinovia sú v Total War: Three Kingdoms natoľko silní, že s ich pomocou väčšinou definujete to, či bitku prehráte alebo vyhráte.

Hrdinovia sa v románovej kampani radia medzi bohmi vyvolené jednotky schopné vďaka svojmu tréningu zabiť stovku vojakov bez toho, že by sa zapotili. Každý z nich zastupuje určitú triedu špecializujúcu sa vždy na danú funkciu. Naverbovať možno čistokrvných bojovníkov, obchodníkov, diplomatov a veliteľov, bez ktorých sa obyčajní bojovníci ani nevykalia do latríny. Obohacovať ich samozrejme môžete o rôzne zbrane a predmety vylepšujúce ich zmýšľanie o frakcii a bojovú zdatnosť. Aj keď ich však plne vyzbrojíte, stále na nich musíte dávať pozor, ani v legendárnej zbroji totiž nie sú nesmrteľní. Keď náhodou padnú, nastanú vám krušné časy, pretože ich smrť má značný vplyv na morálku ním ovládanej družiny, čo môže mať na celkový priebeh bitky fatálny vplyv.

Ako vývojári vo svojich denníčkoch sľubovali, každá z legendárnych postáv nakoniec disponuje vedľa nebývalej sily a odolnosti tiež určitým systémom osobnosti a vývojom vzťahov s ostatnými obyvateľmi sveta Total War: Three Kingdoms. Všetci majú tým pádom svojich kamarátov a rivalov, po ktorých boku chcú, či naopak nechcú bojovať. No, a keď ich túžbam nevyhoviete, značne tým znížite bojovú zdatnosť a spokojnosť daných jedincov. Celkovo však vzťahy medzi hrdinami vývoj kampane dramaticky neovplyvňujú, je to skôr taký bonus, ktorý sa vám čas od času sám pripomenie prostredníctvom udalosť alebo vypätejšieho momentu v bitke. Za seba musím povedať, že som čakal trošku viac.

Total War: Three Kingdoms; gameplay: hrdina Total War: Three Kingdoms; gameplay: hrdina Total War: Three Kingdoms; gameplay: smrť

Hrdinovia sú veľmi zásadným prvkom Total War: Three Kingdoms, ich spracovanie je však dosť diskutabilné. Keď však zomrú, vždy ich oplačete, pretože väčšinou ide o ťahúňov, ktorí nemajú problémy s rozsekaním celej armády.

Nemálo sklamaný som bol tiež z absencie komplexnejšej formy vývoja, ktorá by mi umožnila vytvárať skutočne špecializovaných hrdinov. Pokiaľ by mi evolučný reťazec u každého bojovníka ponúkol unikátnu schému, s ktorou pomocou by som si ho mohol nadefinovať presne podľa svojich predstáv, nemal by som proti tomuto systému výhrady. Lenže v Total War: Three Kingdoms nedisponuje osobitou paletou schopností nikto. Viac-menej všetci majú nebývalo podobné spektrum zručností, ktorých škála je na pomery žánru neskutočne chudobná. Ak si Creative Assembly takto predstavuje komplexný vývoj postáv, no tak to teda poteš pánboh, pretože toto rozhodne nie je ideálna cesta. Snáď podobne nespracuje koncept pre Total War: Warhammer 3.

Total War: Three Kingdoms je dobre fungujúci mix osvedčených fantasy prvkov a histórie

Total War: Three Kingdoms zrejme nakoniec nebude dielom, pri ktorom by som strávil niekoľko stoviek hodín ako pri Total War: Warhammer. Napriek tomu podľa mňa patrí medzi jedny z lepších zástupcov historickej odnože série Total War, pretože na rozdiel od tých menej vyvedených efektívne kombinuje zavedené prvky s mechanizmami, ktoré sme doteraz mali možnosť vidieť len pri fantasy dieloch tejto strategickej značky. Na celku sa mi najviac páči extrémne prepracovaná diplomacia, systém vzťahov komplikujúci vládnutie a obstojné spektrum jednotiek. Komplet samozrejme nie je bez chýb. Rovnako ako v minulosti ho trápi tupá AI, ktorej diskutabilné správanie zaťažuje ako diplomaciu, tak aj priebeh bitiek. Vedľa umelej inteligencii sa veľmi nepodaril ani vývoj hrdinov či rozsah technologického stromu.

Total War: Three Kingdoms; gameplay: finále

Po osemdesiatich hodinách hrania som nakoniec dorazil do finále Total War: Three Kingdoms, pokorenie oponenta mi však veľmi veľkú radosť neurobilo, pretože som vďaka technickým nedostatkom nemohol kampaň dokončiť. Aká to škoda.

Nový historický Total War je popravde dosť ťažké hodnotiť, pretože sa v rámci kvalít až tak nelíši od svojich predchodcov. Keď ho však porovnáte s Warhammerom, je to skôr niečo, do čoho sa nie je úplne nutné hrnúť, pretože ho prevyšuje snáď len prekvapivo vydareným konceptom diplomacie, vďaka ktorému by mohol byť Total War: Warhammer pokojne 100 % hrou. Ak sa vám páči Hra o tróny, Total War: Three Kingdoms vám má podľa môjho názoru čo ponúknuť, pretože intrigy a vzťahy patria medzi hlavné ťahúny tohto kúsku. Pokiaľ však máte radšej unikátne frakcie a skutočne prepracovaných hrdinov, radšej si kúpte extrémne návykový Warhammer. Za seba nákup hráčom, ktorí majú radi históriu Ázie, odporúčam, pretože im tento titul má čo ponúknuť.

• Zdroje: Vlastné

Recenzia Total War: Three Kingdoms: záverečné hodnotenie

        Hodnotenie 77 % Alza.sk
Hlavné parametre: Hrateľnosť
77 %
Audiovizuálne spracovanie
80 %
Znovu hrateľnosť
75 %
Total War: Three Kingdoms; recenze

Klady

  • Kvalitne prepracovaná diplomacia
  • Vzťahy občas dokážu zavariť
  • Relatívne obstojné spektrum jednotiek
  • Vysoká návykovosť
  • Elementárna myšlienka hrdinov

Zápory

  • Tupá AI neschopná riadne pracovať s hrdinami
  • Veľmi obmedzený systém vývoja hrdinov
  • Občas hnevá technická stránka
  • V neskorých etapách citeľný stereotyp
Ondřej Zeman

Ondřej Zeman

Moje meno je Ondřej Zeman. Hernej žurnalistike sa venujem už viac ako sedem rokov, počas ktorých som mal možnosť vypracovať sa z herného blogera na plnohodnotného žurnalistu na serveri Zing.cz, z ktorého som po čase odišiel na Alza Magazín. Aj keď som hrdým vlastníkom konzoly Nintendo Switch, mojou najväčšou vášňou je hranie na PC, kde som mal možnosť zrecenzovať už viac ako dve stovky rôzne kvalitných titulov. Slabosť mám primárne na ťahové RPG, indie projekty, prepracované FPS a komplexné stratégie.

Total War: Three Kingdoms – dojmy z hrania

  1. Mapa kampane Three Kingdoms zahrnie celú Čínu
  2. Prepadnutie v lese ukazuje veľký význam hrdinov
  3. Three Kingdoms ako čínska telenovela
  4. Vyhraná bitka môže prehrať aj vojnu
  5. Séria Total War sa približuje k novej ére
  6. HW nároky pre Total War: Three Kingdoms PC

Mapa kampane Three Kingdoms zahrnie celú Čínu

• Dojmy z hrania: 20. 9. 2018 • Autor: Filip Němec

Predstavenie a následné hranie Total War: Three Kingdoms na Gamescome bolo dosť odlišné od všetkých ostatných stretnutí. V malej miestnosti len s pár počítačmi som sa zúčastnil kratučkej prezentácie, po ktorej mňa a ďalších dvoch novinárov nechala prítomná PR pracovníčka vydavateľstva Koch Media nerušene hrať. Žiadne veľké pompéznosti, vychvaľovanie hry ani darčeky. Three Kingdoms však hovorilo samo za seba. Dostal som možnosť zahrať si jednu z misií, ktorú ste mohli vidieť v traileroch, ešte predtým mi však bolo umožnené pozrieť si novú hernú mapu.

Total War: Three Kingdoms; artwork: súrodenci

Na Gamescome som sa ujal vedenia hneď dvoch generálov. Súrodencov Sun Quan a Sun Ren. A musím povedať, že ich rodinný vzťah priebehom bitky pekne zamával.

Aj o tej som sa rozprával s hlavným dizajnérom Three Kingdoms v následnom rozhovore. Tam mi bolo medzi riadkami naznačené, že nejde o najväčšiu mapu, akú kedy táto séria uzrela, ale rozhodne ide o prostredie najviac prepracované, rozdielne a rozmanité. V tomto smere musím dať autorom jednoznačne za pravdu, pretože jeho variabilita bola z rýchleho preletu nad významnou časťou mapy úplne evidentná. Južná časť sa vyznačuje veľkými riekami a ťažko prístupnými horami. Nechýbajú však ani vyprahnuté púšte či husté lesy.

Hlavnú zmenu vidím v detailoch, ktoré sú oproti predchádzajúcim dielom podstatne väčšie a okrem prostej vizuálnej odlišnosti môžete z rôznych miest vyčítať ďalšie informácie. Spoznáte, ktoré cesty sú rušnejšie a kde sa veľa obyvateľov nepohybuje, aké mesto bolo nedávno vypálené, ale aj také detaily, ako sú rozdiely medzi jednotlivými riekami. Niektoré sa chvália veľkými lodenicami pri svojich brehoch, iné majú odlišnú farbu, pretože obsahujú veľa slanej vody.

Všetko potom završuje cyklus dňa a noci, ktorý je v sérii Total War úplnou novinkou. Aj tu môžeme hovoriť o dvoch rovinách – čisto vizuálnej, kedy vidíte zapadať slnko nad krajinou, ba dokonca aj tieň vrhaný mohutnými horami či lesy a samozrejme tiež funkčnej – niektoré bitky sa tak odohrajú v noci a iné zase počas dňa. Nie však už na popud vývojárov a ich nastavenie scenára, teraz je všetko dynamicky riešené denným časom.

Total War: Three Kingdoms – prelet nad mapou (gameplay)

Sami sa pozrite, ako prepracovanú mapu pre Three Kingdoms autori pripravili. Oproti predošlým rokom sú vylepšenia okamžite viditeľné.

Prepadnutie v lese ukazuje veľký význam hrdinov

Ak sledujete naše pravidelné spravodajstvo o hre Total War: Three Kingdoms podrobnejšie, určite ste si všimli, že hra bude po novom obsahovať dva pomerne rozdielne herné režimy. Klasickú kampaň, ktorá sa vo svojich princípoch nebude odlišovať od toho, čo poznáme v sérii dnes a nový romantický režim. Rovnako ako bežná kampaň aj romantický režim je založený na historicky autentických dátach a udalostiach, umožňuje však poskytnúť väčší priestor jednotlivým hrdinom a taktiež ich vzájomným vzťahom.

Práve misia z mojej ukážky bola súčasťou romantického režimu, a tak bola hra ovplyvnená predovšetkým konaním dvoch hlavných hrdinov. Ich vplyv na hrateľnosť, respektíve priebeh bitky, je zásadný, a to v mnohých smeroch. Každý generál má pod sebou svoje vlastné vojsko, ktoré je s ním v úzkom spojení. Aj vďaka tomu bola moja ukážka dosť odlišná, pretože som mal hneď dvoch generálov – súrodencov Sun Ren a Sun Quan. Ovládanie je rovnaké ako doteraz, nemusíte rozdávať rozkazy dvakrát len kvôli tomu, že máte dvoch generálov. Rozdiel je predovšetkým v tom, že výkon vojakov ovplyvní morálku generála a naopak. Rovnako tak môže generál použiť špeciálne schopnosti, ktoré budú vo väčšine prípadov ovplyvňovať práve len jeho družinu.

Total War: Three Kingdoms; artwork: Sun Quan Total War: Three Kingdoms; artwork: Sun Ren

Obrázok 1: Sun Quan, syn veľkého bojovníka Sun Jiana, sa zaslúžil o založenie Severného Wu, štátu v blízkosti rieky Yangtze, ktorému vládol od svojich osemnástich rokov. Obrázok 2: Jeho sestra Sun Ren je najmä skvelou bojovníčkou a rozumie si so sečnými zbraňami aj s lukom. Preslávila sa svojou neporaziteľnosťou, ktorú dosiahla aj vďaka oddanej družine výhradne ženských strážkyň.

V podstate tak máte k dispozícii dve výrazne odlišné armády, čo významným spôsobom navyšuje množstvo a variabilitu najrôznejších vojnových stratégií a prístupov k boju. Chce to však dobrý prehľad o jednotlivých generáloch a taktiež ich jednotkách, a to samozrejme ako tých svojich, tak aj tých, ktorí stoja proti vám. Niektorý generál bude dobrým stratégom, ale akonáhle naň vyrazíte so svojou jazdou, pôjde rýchlo k zemi. Iní sú zase statnými bojovníkmi a nájdete ich iba v predných líniách, rovnako ako oni sú však aj ich vojská pekne horúce hlavy a v prípade smrti takého generála klesne morálka jeho vojakov na minimum.

Three Kingdoms ako čínska telenovela

Nový Total War bude hlavne o vzťahoch. Áno, vzhľadom na názov nového režimu pôjde aj o vzťahy romantické, ale rovnako tak o rodinné či rivalské. Reč je o interakcii nielen čo sa generálov v rámci jednej armády týka, ale aj v zmysle súbojov dvoch vzájomne nepriateľských vojvodcov. Aj tu je vývoj vzťahov dynamický a môžete nepriateľského generála naštvať takým spôsobom, že sa na toho vášho bezhlavo vrhne hneď na začiatku samotnej bitky.

Ja som si mohol vyskúšať príbeh aj následky súrodeneckého vzťahu. Sun Ren a Sun Quan sú brat a sestra v zbrani a ich vzťah som otestoval hneď dvomi odlišnými prístupmi. Pri prvom pokuse mi sestra padla v boji, čo samozrejme ovplyvnilo morálku jej vojakov. Väčšina z nich začala horšie bojovať a niektorí sa dokonca rozutekali (tento vzťah ale nemusí byť jednotvárny, v prípade iného generála naopak jeho smrť môže krátkodobo jeho vojsko povzbudiť). Zásadným následkom však bolo to, že preživšieho brata zachvátila zúrivosť a bojoval s ešte väčším nasadením.

Total War: Three Kingdoms; gameplay: boj

Po novom sa určité jednotky zodpovedajú rôznym veliteľom. Aj z tohto dôvodu došlo k miernej úprave ovládacieho rozhrania – ako je ale v sérii zvykom, všetko je veľmi intuitívne.

Hrdinovia budú rozhodne veľkou inováciou pre historickú sériu Total War, a hoci niektorí tradiční hráči mali z počiatku strach z prítomnosti veľmi silných osobností, ktoré dokážu zvrátiť osud celej bitky, postupne aj fanúšikovia začínajú tomuto režimu prichádzať na chuť. Hranie romantického módu dáva hre úplne iný náboj a samotným bitkám pridáva úplne nový, taktický element.

Vyhraná bitka môže prehrať aj vojnu

V rámci mojej ukážky som si však mohol vyskúšať ešte jednu novú a z môjho pohľadu veľmi zaujímavú vec. Každá bitka nemusí nutne skončiť porážkou či víťazstvom jednej zo strán. V prípade, že sa vám to bude hodiť, môžete zaveliť ústup, prehrať bitku, ale zachrániť časť vojakov, ktorí by tak ako tak padli v bitke. A pretože moja misia začala tým, že som bol v úzkej lesnej ceste prepadnutý rýchlym nájazdom nepriateľa, mal som ideálnu príležitosť si túto taktiku vyskúšať na vlastnej koži. Pri nečakanom útoku súpera som síce stihol rýchlo zareagovať, ale moje rady preriedil natoľko, že finálny súboj, ktorý som zo strategických dôvodov započal na vrcholku neďalekého kopca, bol pre mňa fatálny.

Total War: Three Kingdoms – prepadnutie Sun Ren (gameplay)

Ako samotné prepadnutie prebiehalo, si môžete pozrieť na zázname z ukážkovej misie.

Takže, bol som vlastne porazený? Nie. Využil som špeciálne schopnosti mojich generálov a bitku nakoniec vyhral, ale zvyšok môjho vojska by ste nakŕmili dvoma krajcami chleba a jedným džbánkom mlieka. Nebolo zložité vyhodnotiť výsledok ako veľmi zlý. Síce som teda z tohto stretu odišiel ako „víťaz“, ale utrpel som také straty, že vlastne o nejakom úspechu nemohla byť ani reč. Celú bitku som si tak zopakoval, a hoci sa mi už darilo oveľa lepšie a nemal som najmenší problém premôcť súpera klasickou cestou, uspokojil som sa s tým, že ho patrične zosmiešnim... a so zvyškom svojej stále početnej armády som vyrazil na ústup. Dve muchy jednou ranou.

Séria Total War sa približuje k novej ére

Zostáva už len dodať, že Total War: Three Kingdoms vyzerá skvele. Nočné misie mali veľmi pôsobivú atmosféru. Všetko začínalo rozhovorom dvoch súrodencov, ktorých armády pokojne putovali lesnou cestou lemovanou poletujúcimi lampiónmi, ktoré vydávali slabé, ale príjemné svetlo. V momente sa však zmenila nálada armády aj celkový vizuál. Z lesa sa začali znášať ohnivé šípy a tiene lesného porastu ustupovali početnej armáde nepriateľa. Scrollovanie z vtáčej perspektívy do neuveriteľných detailov a späť má stále neuveriteľné grády a pochváliť musím najmä skvelé detaily jednotlivých vojakov aj ich animácie.

Total War: Three Kingdoms; gameplay: prepadnutie

Blízke zazoomovanie kamery stále predstavuje z hľadiska boja funkciu prakticky zbytočnú, je však pekné sledovať, ako s každým dielom narastá kvalita textúr a detaily jednotlivých vojakov.

Total War: Three Kingdoms má našliapnuté k niečomu novému a veľmi podarenému. Zdá sa, že sa autorom podarilo nielen skvele spracovať historicky verné a zaujímavé témy, zároveň ale dokázali aj po všetkých tých rokoch prísť s mnohými novinkami, ktoré by mohli opäť vylepšiť a obmeniť hrateľnosť. Na mysli mám teraz najmä romantický režim v spojení s hrdinami, čo je element, ktorý rozhodne stojí za bližšie preskúmanie.

Rozhovor s hlavným dizajnérom Al Bickhanom

• Rozhovor: 20. 9. 2018 • Autor: Filip Němec

Na Gamescome 2018 som si mohol vyskúšať jednu z misií Total War: Three Kingdoms (tu nájdete dojmy z hrania), hneď potom som však mal ešte možnosť vyspovedať hlavného dizajnéra, Al Bickhama zo štúdia Creative Assembly. Rozprávali sme sa najmä o hlavných novinkách Three Kingdoms – romantickom režime a jeho významných hrdinoch.

(Filip Němec): Prečo ste sa rozhodli zasadiť Total War: Three Kingdoms do Číny, do éry troch kráľovstiev?

(Al Bickham): Prečo nie? Na začiatku sme si urobili prieskum a Čína bola pre nás skvelá hneď z troch dôvodov. Po prvé [Three Kingdoms] sú geograficky verné [historickej] predlohe. Ide o nádhernú krajinu, ktorá je ako stvorená pre takmer akúkoľvek hru. Po druhé to je tiež rozmer celého konfliktu, v ktorom zomrelo niečo medzi štyrmi až piatimi miliónmi ľudí, takže ide o jeden z najväčších vojnových konfliktov histórie. A nakoniec to sú práve veľmi zaujímavé postavy, ktoré toto obdobie ponúka. Veľa sme o tejto ére hovorili už skôr a páči sa nám vlastne všetko, čo je s touto érou spojené. Nielen hry, ale aj knihy alebo filmy a teraz sme si skrátka povedali, že už je ten správny čas.

Nemala na toto rozhodnutie vplyv aj veľkosť ázijského trhu? V minulosti niečo podobné napríklad urobil Blizzard so svojím rozšírením Mists of Pandaria pre World of Warcraft.

My sme sa o tomto koncepte rozprávali už dlho a chceli sme všetko okolo Troch kráľovstiev spracovať už dlhšiu dobu. Samozrejme chceme, aby sa hra páčila aj domácemu publiku, pretože ide o ich históriu a ich kultúru. Pracujeme tu so zdrojmi zo 14. storočia, takže to nie je úplne jednoduché, ale chceme byť naozaj presní.

Total War: Three Kingdoms; screenshot: Čína

Zatiaľ nemáme možnosť sa o tom sami presvedčiť, ale autori podľa všetkého veľmi dbajú na historickú presnosť a autenticitu. Od samotného príbehu až po výzbroj, zbrane a ďalšie vizuálne prvky.

Ako veľmi je teda Total War: Three Kingdoms historicky presná hra? Vymýšľali ste si určité veci, aby ste podporili nejaké herné mechanizmy či priniesli lepšiu hrateľnosť?

Všetko je založené na historických dátach, aj vzťahy jednotlivých postáv sme sa snažili stvárniť čo najvernejšie. Samozrejme v romantickom režime (nový herný režim založený na príbehoch Luo Kuan-čung a jeho knihe Príbehy Troch ríš, pozn. redakcie) sa viac hrá na vzťahy a menšie príbehy medzi postavami, ale aj tu sme sa snažili byť čo najpresnejší. Naše dva herné režimy sú dosť odlišné, ale v tomto ohľade sa nijako nelíšia. Romantický režim pracuje s rovnakými informáciami, ktoré sme v rámci výskumu zistili, len v určitých aspektoch sa pozerá pod pomyselnú lupu a niektoré udalosti či dôležité prvky viac rozvádza. Rozhodne ide ale o historicky autentickú hru.

Poďme sa porozprávať o zásadnej novinke Three Kingdoms, a tou sú práve hrdinovia, ktorí majú v bitkách zásadnú úlohu. Prečo ste sa rozhodli ísť týmto smerom?

No, vlastne nebolo možné spracovať toto obdobie vierohodne bez toho, aby sme niečo také nevymysleli. Toto obdobie sa vyznačuje veľkými činmi veľkých ľudí, takže ak sme chceli vytvoriť príbehový režim tak, ako je, museli sme spoločne s ním vytvoriť aj hrdinu.

Môžete mi niečo bližšie prezradiť o príbehu? Ako veľmi je v Three Kingdoms dôležitý?

Radi robíme to, že vytvoríme sandboxový svet, v ktorom na začiatku hry ukážeme hráčovi určitú časť histórie, a je už potom na ňom samotnom, čo sa bude diať ďalej. Máme veľmi rozsiahlu mapu, v podstate je teda na samotnom hráčovi, akým smerom sa vydá, čo tu bude robiť a aký to bude mať vplyv na príbeh. Pri určitej konštelácii môže dokonca dôjsť k tomu, že sa určitá časť histórie odohrá inak. Určite sa ale dosť často stane, že sa dostanete k nejakej významnej bitke či inej udalosti a poviete si: „Jasne, veď toto poznám z filmu alebo z kníh.“

Total War: Three Kingdoms; screenshot: príprava na bitku

Hrdinovia ovplyvnia hrateľnosť nielen svojimi vzájomnými vzťahmi, ale aj odlišným prístupom k boju či špeciálnymi vlastnosťami, ktoré budú rozhodovať o výsledku bitky.

Veľa sa hovorí o tom, že v Three Kingdoms budú vzťahy viac prepracované.

Áno, jednoznačne!

Čo bude iné oproti napríklad Rome II alebo Thrones of Brittania?

Snažíme sa našu prácu s postavami priebežne vylepšovať, čo v tomto prípade znamená viac prepracovať premenlivé a dynamické vzťahy práve medzi postavami. Takže keď teraz dvaja hrdinovia bojujú spolu v jednej bitke a armádu jedného z nich niekto náhle ohrozí útokom z boku, ten druhý mu môže pribehnúť na pomoc, čo hrdina pod útokom patrične ocení a zmenia sa tak vzťahy týchto postáv smerom do budúcnosti. Inak povedané, vytvorí sa medzi nimi priateľstvo. Naopak sa môže vytvoriť určitá forma rivality medzi dvoma charaktermi, a keď sa tieto postavy neskôr stretnú v boji, je to opäť zrejmé.

Bojovať môžu bok po boku aj postavy, ktoré medzi sebou majú nejaký romantický vzťah alebo ide dokonca o príbuzných. V takom prípade môžeme vidieť napríklad vysokú morálku oboch postáv a tiež sklony k obetovaniu sa. A keď potom jedna z týchto postáv zomrie, tá druhá sa stane podstatne agresívnejšou a môže byť ešte nebezpečnejšia než predtým.

V kampani potom zase bude záležať na tom, ako sa chcete k ostatným správať. Pokiaľ si budete vždy stáť za svojím, môže sa stať, že sa niektorá z frakcií od vás odvráti alebo sa stane dokonca vaším nepriateľom. Na druhú stranu môžete ku všetkým pristupovať pokojne a vytvoriť si tak cenné spojenectvá.

Total War: Three Kingdoms; screenshot: vojvodcovia

Každý generál je pre svojich vojakov symbolom cti a odvahy. Pod jeho vedením sa disciplinovane vrhajú do boja, zatiaľ čo v prípade smrti generála sa môžu dať na útek. Pokiaľ ale bude ich morálka aj naďalej dosť vysoká, môžu sa tiež rozhodnúť svojho generála pomstiť.

Pri hraní som si všimol prepojenie medzi generálmi a ich jednotkami, v traileroch to bolo tiež veľmi dobre vidieť. To je pre sériu Total War nový prvok, prečo ste sa tak rozhodli?

Áno, každý hrdina, teda každý generál môže mať pod sebou až šesť jednotiek, ktoré vedie do bitky a zdieľa s nimi niektoré spoločné ukazovatele. V momente, keď generál zomrie, jeho jednotky stratia veľkú časť morálky, naopak ak sa hrdinovi darí, tak jeho získané bonusy prechádzajú aj na jeho družinu. Celý nápad vlastne korešponduje s vtedajšou dobou, pretože sa hralo na lojalitu, takže nielen vojaci slúžili generálovi, ale aj generál im.

Rozprávame sa tu o hrdinoch. Ako veľmi silní sú? Koľko jednotiek dokážu zlikvidovať, kým sami padnú v boji?

To záleží najmä na podmienkach, ale aj na tom, ktorý z herných režimov hráte. V klasickej kampani nie sú tak silní, ale v romantickom režime pokojne porazia aj sto vojakov. Záleží ale tiež na samotnom hrdinovi. Niektorý bude lepší vo tvorení formácií a podpore svojich radov z diaľky, niekto zase ihneď naskočí do prvej línie.

Našich čitateľov by rozhodne zaujímalo, aká veľká bude mapa v kampani. Je väčšia ako mapy v predchádzajúcich hrách?

Nuž, je veľmi veľká. Predstavuje celú Čínu, ale asi by som netvrdil, že ide o najväčšiu mapu, akú sme kedy vytvorili, aspoň nie v zmysle geografickej rozlohy. Máme ale veľa odlišných regiónov, s púšťou na východe a horami na západe. Viac chceme ukázať v najbližších mesiacoch. Ale je naozaj veľká.

Total War: Three Kingdoms; screenshot: mapa kampane

V dojmoch z hrania Total War: Three Kingdoms sa môžete pozrieť na rýchly prelet nad novou mapou, ktorá pôsobí veľmi prepracovane.

Je niečo, čo by ste chceli zdôrazniť? Nejaký element hry, na ktorý ste naozaj pyšní?

Určite to sú jednotlivé postavy. Momentálne pracujeme na špiónovi, ktorým môže byť v podstate ktokoľvek z vašej armády. Ten sa vydá na územie nepriateľskej frakcie a predstiera, že sa chce stať členom jej armády. Po nejakom čase je regrutovaný a správa sa ako riadny vojak, avšak vy, ako jeho pravý vodca, vidíte jeho pohyb po mape a tým pádom aj polohu nepriateľskej armády. Môžete si tak vybudovať celú výzvednú sieť, ale ide o pomalý a dlhotrvajúci proces, ktorý je odlišný od toho, ako predtým fungovali agenti.

To isté sa potom môže stať vám, a tak sa dosť možno dostanete do bodu, kedy si poviete: „hm, to je zvlásštne, možno ma niekto špehuje“, a začnete premýšľať nad tým, kto by to mohol byť. „Je to ten, ktorého som najal vtedy a vtedy?“ Samozrejme sa môžete mýliť a vyhodíte nesprávneho vojaka, ale to už je úskalie tejto funkcie. Pokojne tak môžete byť po dlhú dobu pod vplyvom paranoje a pritom na vás bude donášať najlepší priateľ vášho generála. Možné je naozaj všetko.

Total War: Three Kingdoms; screenshot: vojnová porada

Taktika bude stále hlavným menovateľom všetkého, čo budete v Total War: Three Kingdoms riešiť. A to priamo na bojisku aj mimo neho.

Nakoniec sa musím opýtať aj na budúcnosť Three Kingdoms. Máte v pláne nejaké DLC či inú formu dodatočného obsahu?

Aktuálne sa plne sústredíme na dokončenie hry, takže nič také neriešime, ale rozhodne chceme hru udržiavať živú dlho po vydaní, tak ako je u nás zvykom, takže sa rozhodne je na čo tešiť. Ale ako hovorím, zatiaľ sa sústredíme na dokončenie samotnej hry.

Budem sa teda tešiť, vďaka za váš čas a za rozhovor.

Ja ďakujem.

Total War: Three Kingdoms – Novinky

  1. (17. 8. 2018) Zabitie nepriateľovho hrdinu vám hocikedy pomôže zmeniť neblahú situáciu
  2. (14. 8. 2018) Čerstvé video ukazuje kampaňovú mapu Total War: Three Kingdoms
  3. (7. 6. 2018) Hrdinovia budú posilou, ktorej prítomnosť uvíta v Total War: Three Kingdoms každá armáda
  4. (7. 6. 2018) Milovníkom histórie Total War: Three Kingdoms ponúkne presne to, po čom túžia
  5. HW nároky pre Total War: Three Kingdoms PC

Zabitie nepriateľovho hrdinu vám hocikedy pomôže zmeniť neblahú situáciu

(17. 8. 2018) Po E3 záberoch (nájdete ich v predchádzajúcom update) z obliehacej bitky vedenej mocným generálom Cchao Cchaom, tu pre vás dnes máme čerstvé video. To je zamerané na bitku v lesoch, kde bola jedna z menších armád kontrolovaných deťmi nedávno predstaveného Sun Jiana prepadnutá citeľne silnejším vojskom, ktorého cieľom je eliminovať všetku silu rodu Sun.

Total War: Three Kingdoms – Sun Ren prepadnutie (trailer)

Creative Assembly sa chce vyhnúť „tlačenici“, ktorá nastane so začiatkom herného veľtrhu Gamescom 2018, a tak svoje nové zábery vypúšťa už s niekoľkodňovom predstihom.

Hneď na samom začiatku konfliktu sú nám vo videu z Total War: Three Kingdoms predstavené dvojičky z rodu Sun Jian, ktorých vojsko bolo znenazdania prepadnuté. Obaja súrodenci kontrolujú určitú časť armády, čo v praxi znamená, že každá zo skupín disponuje trošku odlišnými schopnosťami a zvýšeniami, o ktoré ich obohacujú ich vodcovia. V akcii máme možnosť vidieť lukostrelcov, kavalériu a kontaktnú pechotu kosiacu útočníkov po desiatkach. Nanešťastie pre dvojicu ich oponent disponuje mnohonásobne väčšou silou, takže sa súrodenci nakoniec musia stiahnuť na defenzívnu pozíciu.

Pri obrane možno vidieť v chode fungovanie formácií, ktoré hráčovi ponúkajú rôzne dočasné výhody. Rovnako tak máme možnosť vidieť vplyv hrdinov na priebeh bitky. Po páde nepriateľových hrdinov sa misky váh začnú ihneď prikláňať na stranu početne slabších obrancov, ktorí však disponujú tesne previazanými šampiónmi, ktorých muži majú stále motiváciu k tomu, aby ďalej bojovali. V Total War: Three Kingdoms budú vodcovia očividne hrať primárnu rolu, a hra vás za ich stratu väčšinou zrejme potrestá prehrou, čo sa minimálne mojej maličkosti príliš nepáči. Úprimne dúfam, že klasická historická kampaň nebude na generálov zameraná tak veľmi ako románový režim.



Čerstvé video ukazuje kampaňovú mapu Total War: Three Kingdoms

(14. 8. 2018) Hoci vyzerá Cchao Cchao ako jediný skutočne schopný vodca, bude sa v hernom svete Total War: Three Kingdoms nachádzať ešte niekoľko podobne zdatných jedincov, ktorých nám vývojári z Creative Assembly zrejme predstavia prostredníctvom trailerov poháňaných herným enginom. Druhým protagonistom boja o Čínu bude podľa všetkého Sun Jian, ktorého rodina hrala nezanedbateľnú úlohu v boji o moc v ére Troch kráľovstiev.

Total War: Three Kingdoms – Sun Jian trailer (trailer)

Trailery vytvorené priamo v engine hry Total War: Three Kingdoms nevyzerajú vôbec zle.

Rovnako ako Cchao Cchao sa aj Sun Jian rozhodne po sérii neblahých udalostí postaviť proti tyranovi Dong Zhuovi, ktorý nielenže nedbá na hlas ľudu, ale aj ignoruje šľachtu, čo je prehrešok, ktorý nemožno prehliadať. Prostredníctvom jeho rozprávania o ceste za mocou sa zoznamujeme s čriepkami kampaňovej mapy Total War: Three Kingdoms, na ktorých máme možnosť vidieť pomaly rastúce mestá, kupecké karavany, vojenské tábory a novo vznikajúce metropoly rozširujúce sféru svojho vplyvu za mestské hradby.

Na prvý pohľad vyzerá kampaňová mapa veľmi dobre, pretože ponúka bohatý svet, ktorého podmanenie si určite užijeme. Úprimne dúfam, že sa najnovší plnohodnotný diel série Total War podarí lepšie, než jeho historický predchodca Total War: Rome, kvôli ktorému je táto vetva značky už viac ako päť rokov v zatratení.

Total War: Three Kingdoms; screenshot: tyran

Svojím neuváženým správaním proti sebe vodca primárnej mocnosti, Dong Zhuo, v Total War: Three Kingdoms poštval všetky menšie frakcie.



Hrdinovia budú posilou, ktorej prítomnosť uvíta v Total War: Three Kingdoms každá armáda

(7. 6. 2018) Ako sme vám už povedali v našej minulej aktualizácii, hrdinovia budú postavy, ktorých skutočnú silu zakúsite len za predpokladu, že sa rozhodnete absolvovať kampaň Total War: Three Kingdoms v románovom režime, obsahujúcom rad antihistorických prvkov. Ak dočasne úplne zavrhnete historický mód, bude vám ponúknutých jedenásť bojovníkov z tejto éry, ktorí budú rovnako ako šampióni zo sveta Total War: Warhammer disponovať unikátnymi vlastnosťami a schopnosťami, ktoré budú môcť využiť pri strete so svojimi nepriateľmi.

Total War: Three Kingdoms; wallpaper: Cao Cao

Cchao Cchao bude jedným z hlavných frakčných vodcov v Total War: Three Kingdoms. Zdatný by mal byť predovšetkým v záležitostiach taktiky.

Pred každou bitkou budete môcť do svojej armády nasadiť tri rôzne ladené postavy. Každý hrdina má unikátnu osobnosť. V praxi by sa mali charaktery jednotlivých postáv prejaviť predovšetkým tak, že nebudú chcieť postaviť na bojisku vedľa určitých šampiónov a keď už, značne im to zníži niektoré štatistiky či inak naruší ich bojovú efektivitu. Formované by v tomto diele mali byť špecifické príbehy s odlišným priebehom a finále.

Upravené by mali byť v Total War: Three Kingdoms tiež formácie jednotiek. Jednotlivé oddiely budú v armáde bez hrdinov schopné nastúpiť len do základných postavení. Špeciálne formácie sa im otvoria len za predpokladu, že sa bude v armáde nachádzať špecialista na taktiku, ktorý im umožní zoskupiť sa tak, aby z toho mohli v danom momente vyťažiť čo najviac. Na nedávno prezentovaných záberoch sme mohli napríklad vidieť štítovú hradbu kopijníkov jednoducho odrážajúcu nepriateľský nápor, ktorý vojaci zostavili vďaka rozkazom strategicky zdatného veliteľa.

Prítomné budú podľa všetkého aj duely, ktoré vám v románovom režime umožnia postaviť proti sebe v súboji jeden proti jednému dvoch šampiónov. Tí môžu v boji buď zahynúť, alebo z neho zbabelo utiecť, čím určite značne narušia morálku armády, ktorej hrdina si rozhodne radšej zachrániť svoj život za cenu straty cti. Pred samotným začiatkom boja môžete svojmu vyvolenému nastaviť špeciálne zručnosti, ktoré často rozhodnú o tom, kto nakoniec zvíťazí.

Možno nás šampióni v Total War: Three Kingdoms príjemne prekvapia

Hoci som spočiatku nebol z prítomnosti hrdinov príliš nadšený, začínajú sa objavovať skutočnosti, ktoré ich v mojich očiach trošku zatraktívňujú. Ak sa z nich tvorcom Total War: Three Kingdoms podarí vytvoriť obstojne fungujúce postavy so zaujímavým príbehom a schopnosťami, s vysokou pravdepodobnosťou si nakoniec namiesto historického režimu zahrám najskôr mód s legendárnymi šampiónmi.

Total War: Three Kingdoms; wallpaper: hrdinovia

Klasické armády budete môcť v Total War: Three Kingdoms rozšíriť o hrdinu, ktorí jednotkám umožní vytvárať špecifické formácie.



Milovníkom histórie Total War: Three Kingdoms ponúkne presne to, po čom túžia

(7. 6. 2018) Úvodný trailer k Total War: Three Kingdoms vyzeral skutočne pekne. Vidieť sme v ňom mali možnosť rad zaujímavých detailov mierne načrtávali to, o aký titul pôjde, a čo od neho môžeme v určitých ohľadoch očakávať. Možno práve preto nás mierne vystrašila prítomnosť hrdinov, s ktorými sme sa mohli stretnúť napríklad vo fantasy vetve Total War: Warhammer, kde sú schopní zadržať pomocou svojich schopností pokojne aj niekoľko pechotných oddielov. No povedzte sami, kam by sa asi podela sľubovaná historická presnosť, keby vaši muži museli čeliť takmer nesmrteľným bojovníkom

Total War: Three Kingdoms; wallpaper: vodca Cao Cao

Informácia o možnosti navoliť si štýl hrania potešila najmä priaznivcov historickej vetvy.

Sami vývojári z Creative Assembly naše obavy trošku zmiernili novými informáciami, prostredníctvom ktorých oznámili, že Total War: Three Kingdoms bude hneď pri vydaní ponúkať dva herné režimy. Tie uspokoja ako milovníkov histórie, tak aj fanúšikov diel s nádychom fantasy. Prvý z nich hráčom poskytne svet postavený na zápiskoch historického textu napísaného v treťom storočí, ktorý bude ladený viac sandboxovo. Chýbať v ňom samozrejme budú hrdinovia eliminujúci bez väčších ťažkostí jeden prápor za druhým.

Druhý herný režim sa bude opierať o dielo Luo Kuan-čunga Príbehy Troch ríš, ktoré je plné zrád, politických machinácií, volieb a veľkolepých stretov jednotlivých hrdinov, s ktorými sa môžu stretnúť len im rovní. Celok bude podľa nášho názoru o niečo viac lineárny než prvá alternatíva. Servírovanej by nám malo byť aj viac akcie a zvratov, pretože príbeh tu bude hrať nezanedbateľnú úlohu.

Nahradí Shogun 2 na pomyselnom tróne Total War: Three Kingdoms?

Najnovšie video k Total War: Three Kingdoms v nás vzbudzuje pocit, že sa novinka od Creative Assembly bude skutočne veľmi podobať na Total War: Shogun 2. Bojová vrava je opäť plná divoko plajúcich vlajok, ktoré na svojom chrbte nesú do boja neohrození vlajkonosiči. Celkový dojem mierne kazili hrdinovia, keď však teraz vieme, že sa s nimi nebudeme musieť stretnúť, je človek hneď o niečo pokojnejší. Vyjsť by tento kúsok mal až na začiatku budúceho roka. Snáď nám vývojári predstavia na E3 čo najväčší počet informácií, ktoré nám pomôžu prečkať nasledujúce mesiace.

Total War: Three Kingdoms; wallpaper: súboj

Nikto nepochybuje o guráži a schopnostiach dávnych čínskych hrdinov. Ale uznajte, že postaviť sa sólo hordám nepriateľov a poraziť ich s ľahkosťou a la Karl Franz či Tyrion... aspoň zdanie realistickosti si u Total War z historickej vetvy praje snáď každý.

V rámci Total War: Three Kingdoms sa pozriete na miesta, kam sa séria Total War ešte nevydala

Naprieč jednotlivými dielmi série Total War sme už mali možnosť zavítať do mnohých krajín v rôznych etapách ich dejín. Mali sme možnosť navštíviť staroveký Rím (Rome, Rome II), feudálne Japonsko (Shogun, Shogun 2), stredovekú Európu (Medieval, Medieval II) či novovekú Ameriku (Empire). Teraz nás vývojári z Creative Assembly vezmú v Total War: Three Kingdoms do Číny, ktorá si prakticky po celú dobu svojej histórie žila svojím životom.

Aby som bol presný, v Total War: Three Kingdoms sa pozrieme do starovekej Číny zmietanej nepokojmi. Tie spôsobilo panovanie bábkového cisára z dynastie Chan, ktorý sa nechal príliš ovplyvňovať názormi despotického vojvodcu Tung Čua, ktorý prostredníctvom neho celú ríšu ovládal – a to neskutočne tvrdou rukou, čím ju nakoniec priviedol na cestu, z ktorej už niet návratu.

Total War: Three Kingdoms; Wallpaper: generáli, Čína

Tento diel historickej série Total War bude zasadený do obdobia hrdinov. Zatiaľ to vyzerá tak, že si Total War: Three Kingdoms vypožičia systém generálov z Total War: Warhammer, v rámci ktorého ste mohli dianie na bojisku veľmi zásadne ovplyvniť.

i Mrknite na náš nový Herný magazín!

Kampaň Total War: Three Kingdoms, ktorá by mala byť podobne rozsiahla ako v klasických dielach série Total War, začne v roku 190, takže by sme mali mať možnosť detailnejšie sledovať, ako sa cisárovi bábkarovi kvôli prítomnosti troch hrdinov bojujúcich proti jeho krutej vláde rozpadá jeho nemalé impérium pod rukami. Zakončená by mala byť teoreticky rokom 260, ktorý je považovaný za koniec éry troch kráľovstiev, ktoré bojovali o moc po tom, čo posledný cisár z dynastie Chan abdikoval.

Total War: Three Kingdoms sa odohráva v ére hrdinov

Minimálne z doteraz zverejnených informácií je možné vydedukovať, že sa v boji o čínsky trón stretnú tri až štyri hrateľné frakcie. Najväčší podiel moci bude mať spočiatku dynastia Chan vedená Tung Čuom, podobne ako Rímska ríša však bude musieť už od samého začiatku bojovať o to, aby si zachovala svoju celistvosť. Na severe proti nej bude stáť kráľovstvo Wu, na západe zase Šua, z juhu povedie útok Wej.

Štruktúra vojsk všetkých zúčastnených zatiaľ nie je známa, isté je snáď len to, že v Total War: Three Kingdoms nájdeme, podobne ako v trilógii Total War: Warhammer, hrdinu schopného zásadne ovplyvniť dianie na bojisku. Prítomnosť tohto prvku je radom hráčov veľmi kritizovaná, pretože podľa ich názoru značne naruší celkovú vierohodnosť, ktorou sa historická séria doteraz pýšila. Osobne si však myslím, že by ich prítomnosť mohla zásadnejšie odlíšiť jednotlivé herné frakcie, čo by výslednej hre mohlo len prospieť. Či nakoniec dostaneme do rúk legendárnych šampiónov a aká bude ich podoba, uvidíme však až v nasledujúcich týždňoch a mesiacoch. Zatiaľ by bolo teda unáhlené tento krok odsudzovať či oslavovať.

Total War: Three Kingdoms; wallpaper: Hory

Prostredie bude veľmi tajomné

Prečo je Total War: Three Kingdoms zasadené v starovekej Číne?

Veľa hráčov sa na fórach pýta, prečo bol nový diel historickej vetvy Total War zasadený práve do Číny. My vám na ňu celkom jednoducho odpovieme. Primárne tu ide o zisk, ktorý minimálne čínsky trh vývojárom z Creative Assembly na rozdiel od toho európskeho rozhodne ponúkne. Rozhodli sa preto svoj nový titul zasadiť do zeme a éry, ktorá nie je pre západné publikum práve dvakrát zaujímavá. Už teraz je však isté, že sa im peniaze investované do vývoja vrátia rýchlejšie ako pri dielach z obdobia feudálneho Japonska či stredovekej Európy.

Úvodný trailer Total War: Three Kingdoms nám ukázal dielo, ktoré by mohlo pri troche šťastia preraziť aj na európskom trhu. Snáď sa tvorcom pred vydaním podarí poriadne prepracovať herné mechanizmy, ktorými bude ich projekt disponovať. Total War: Three Kingdoms by malo na PC doraziť na jeseň tohto roku, a my sa na neho rozhodne tešíme.

iPozrite sa na všetky články z hernej sekcie. Ďalšie novinky zo sveta hier, esportu a technológií nájdete na facebooku a instagrame Alza Gaming.

HW nároky pre Total War: Three Kingdoms PC


Minimálne HW požiadavky Odporúčané HW požiadavky
Operačný systém Windows 7 64-bit Windows 7/8 (8.1)/10 64-bit
Procesor Intel Core i3-2140 Intel Core i7-4790
Grafická karta NVIDIA GeForce GTX 555 1 GB/AMD Radeon HD 7670 1 GB NVIDIA GeForce GTX 960 4 GB/AMD Radeon R9 290 4 GB
DirectX DirectX 11.0 DirectX 11.0
Operačná pamäť 4 GB 8 GB
Pevný disk 60 GB 60 GB

S akým herným PC na Total War: Three Kingdoms?

Chcete si uľahčiť výber? Nižšie pre vás máme tipy na vhodné herné počítače podľa náročnosti.

Alza GameBox GTX1060

Minimálne požiadavky:

Alza GameBox GTX1060

Alza GameBox GTX1070

Odporúčané požiadavky:

Alza GameBox GTX1070

Alza GameBox RTX2080

Pre náročných:

Alza GameBox RTX2080

i Mohlo by vás zaujímať

Súvisiace články

Hodnotenie metacritic

  • Total War: Three Kingdoms PC:? %
  • Total War: Three Kingdoms PS4: na túto platformu hra zatiaľ nevyšla
  • Total War: Three Kingdoms Xbox One: na túto platformu hra zatiaľ nevyšla

Total War: Three Kingdoms vychádza 23. mája 2019 na PC. O novinkách vás budeme informovať.


Vytlačiť
P-DC1-WEB06
Zavoláme Vám a odborne poradime
+421 2 5710 1800
Otázka na objednávku
Otázka na tovar
Prosím, zadajte svoj telefón:
Zavolajte mi
Na vašom súkromí nám záleží My, spoločnosť Alza.cz a.s., IČO 27082440, používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom o. i. aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. Kliknutím na tlačidlo „Rozumiem“ súhlasíte s využívaním cookies a predaním údajov o správaní na webe na zobrazenie cielenej reklamy na sociálnych sieťach a reklamných sieťach na ďalších weboch.
Viac informácií Menej informácií