Séria Dark Souls si v priebehu rokov získala takmer kultový status, nie je preto divu, že sa túto magickú formulu snaží napodobniť čím ďalej viac vývojárov a vydavateľov. V prípade podobných projektov sa však vždy ponúka otázka, či osvedčený koncept dokážu obohatiť, či sa spoľahnú na obyčajné kopírovanie bez výraznejšej inovácie. Do akej kategórie spadá upírske akčné RPG Code Vein od štúdia Bandai Namco?
• Recenzia (PS4) • Novinky • Dojmy z hrania (PS4) •
Žáner: Akčné RPG • Multiplayer: Áno (online, co-op) • Vývojár: Bandai Namco Studios • Vydavateľ: Bandai Namco Entertainment • Dátum vydania a Platformy: PC, PS4, Xbox One (27. september 2019) • Homepage • Čeština: Nie
• Recenzia: 3. 10. 2019 • Autor: Štěpán Lenk
V neďalekej budúcnosti, bližšie nešpecifikovaná katastrofa vyhladila väčšinu ľudstva. Niektorí ľudia boli však privedení späť k životu pomocou umelo stvorených parazitov zvaných BOR, implantovaných priamo do ich sŕdc. Tento proces posledný zástupca ľudskej rasy premenil na nesmrteľné krvilačné bytosti nazvané revenanti, zároveň ich ale pripravil o väčšinu spomienok z predchádzajúceho života.
Títo revenanti už nie sú ľudia v pravom slova zmysle, ale skôr nesmierne silní upíri nadaní mnohými zvláštnymi schopnosťami. Ak však nie je ukojená ich neustály smäd po krvi, hrozí im strata príčetnosti a premena na stratených (Lost) – démonické monštrá sužujúce posledné zvyšky ľudstva zúfalo sa snažiace povstať z popola zaniknutej civilizácie.
Vy sa zhostíte úlohy bezmenného hrdinu, ktorý sa práve prebral ako čerstvý revenant. Zo svojej minulosti si nepamätá nič, o fungovaní tohto nového sveta taktiež nemáte ani potuchy a nezostáva vám tak nič iné, než sa spolčiť s prvými príčetne vyzerajúcimi osobami, na ktorých narazíte. Podarí sa vám znova odhaliť vašu minulosť a raz a navždy sa vysporiadať so stratenými?
Hlavná dejová línia Code Vein seba samého prezentuje značne priamočiaro. Tam, kde Dark Souls siaha po minimalisticky podanej zápletke, ktorá dáva hráčovi priestor pre vlastnú interpretáciu, Code Vein vsádza jednu efektné cut-scénu za druhou a dohromady vytvára trochu prekombinovanú, ale zábavnú akčnú jazdu silne ovplyvnenú japonským anime. Dočkáte sa teda dystopickej sci-fi šialenosti, ktorá síce nedáva príliš zmysel a mnohokrát balansuje na hrane brakovej literatúry (napokon, ako každý správny upírsky príbeh), celkovo ale ide o uchádzajúcu motiváciu na nekonečné zabíjanie stratených.
Aj inak pomerne svižný príbeh sa ale občas zadrhne, hlavne v spomienkových častiach hry, kde odhaľujete minulosť a osudy vedľajších postáv. V týchto inak vizuálne pomerne pôsobivých sekciách sa totiž veľmi pomalým krokom presúvate od miesta k miestu a počúvate často dlhé expozičné dialógy, čo značne brzdia tempo celej hry. A čo je najhoršie, prostredníctvom týchto spomienok si zároveň odomykáte aj nové skilly, takže ich ani nemôžete s čistým svedomím ignorovať. Je to škoda, pretože keby tvorcovia tieto výlety do minulosti poňali trochu inak, mohli efektívne prehlbovať mytológiu a motivácie jednotlivých charakterov, takto ale pôsobia len ako nudné odbočky od hlavnej dejovej línie.
Hra ako taká začína parádne detailným editorom vášho charakteru, ktorý ponúka naozaj neskutočné množstvo nastavení, či už účesov, farby očí, tvarov zreničiek, všemožných uletených doplnkov (mačacie uši, mini klobúčiky), oblečenia a tak podobne. A potom, po 16 hodinách, kedy si z tej kopy možností konečne vytvoríte svojho definitívneho herného avatara, sa môžete pustiť do hry. Hneď v prvých sekundách si naplno uvedomíte, ako veľmi je Code Vein japonským anime „poznamenané“. Môžete sa teda tešiť na typicky štylizované tváre s ostrými bradami, veľké oči a ešte väčšie prednosti ženských postáv oblečených do čo možno najmenších veľkostí oblečenia. Čo neberte ako klad alebo zápor, ale samotné konštatovanie.
Ak ste už niekedy hrali niektorú z takzvaných „soulsborne“ hier, budete sa v Code Vein cítiť ako upír v krvnej banke. Základný princíp tohto žánru určite poznáte, tak len v rýchlosti: Zabíjaním nepriateľov získavate skúsenosti (tu nazývané Haze), tie slúžia zároveň aj ako herná mena. Skúsenosti môžete minúť pri špeciálnych checkpointoch (Mistle), ak ale cestou k tomuto miestu zomriete, skúsenosti stratíte na mieste vašej smrti a máte jeden pokus sa po nich vrátiť. Ak zomriete znovu, prichádzate o ne definitívne. Tak, základy máme za sebou. Osvedčený princíp bez problémov funguje aj tu.
Podobne, ako väčšina akčných RPG, aj Code Vein obsahuje veľa voliteľných povolaní, ktoré sa tu skrývajú pod označením Blood Codes a ponúkajú klasickú škálu od pomalého ťažkotonážnika, rýchleho bojovníka, špecialistu na útoky na diaľku až po čarodejníka a tak podobne. Zaujímavé ale je, že tieto povolania vám vo svojej podstate upravujú len štatistiky postavy a dávajú vám prístup k určitým skillom, počas hry ale môžete povolanie kedykoľvek zmeniť, rovnako ako používané zručnosti, ktoré možno ľubovoľne kombinovať nezávisle na zvolenom povolaní.
Spomínané skilly sa v Code Vein nazývajú Gifts (Dary) a umožnia vám predvádzať komplikovaná útočné kombá, posilňovať všemožné atribúty, odbúravať účinky jedov či iných efektov, aktivovať rezistencie a tak ďalej. Ponuka ničím netrumfuje ostatné hry z tohto žánru, ich voľné kombinovanie nezávisle od aktuálne zvoleného povolania je ale skvelý nápad a dodáva to budovaniu vlastnej postavy, teda samotnému jadru akčných RPG, úžasnú slobodu.
Ako v prípade každého správneho akčného RPG, sú v Code Vein brutálne súboje alfou a omegou celej hry. Súbojový systém je vydarený, chýba ale tú brilantná presnosť a dynamickosť Dark Souls (či nedávneho The Surge 2). K dispozícii máte ľahký a ťažký útok, blok, odrazenie útoku, úskoky a backstab, teda klasický útočný a defenzívny repertoár „souls“ hier. Mal by som byť spokojný, ale tak úplne nie som, čo je teda zle?
Vlastne nejde o nič zásadné, len som mal celú hru pocit, že by to všetko mohlo byť o máličko lepšie a kultivovanejšie. Nepriatelia často úplne ignorujú vaše útoky, takže aj keď ich buchnete po hlave dvojmetrovým mečom, ani to s nimi nepohne a pokojne si pokračujú vo vlastnom údere, čo je asi zámer, ale aj tak je to trochu na hnev. Zamykanie (lock-on) nepriateľov miestami zmätkuje a aj keď stojíte meter od nejakého strateného, zámok si to svojhlavo prepína na jeho kolegu bežiaceho opodiaľ. Nehovoriac o tom, že aj keď máte cieľ zablokovaný a ste priamo pri ňom, nezriedka jednoducho miniete, aj keď na to nie je najmenší dôvod.
Backstab je trochu citlivý, alebo tak aspoň pôsobí. Mnohokrát by som prisahal, že stojím presne za útočníkovym chrbtom, ale vytúžený útok sa nie a nie spustiť. Inokedy sa zase aktivoval bez problémov. Je to jednoducho pár drobností, ktoré vás sem-tam budú štvať, o celkovo uspokojivý pocit zo súbojov vás ale nepripraví.
V rámci vášho dobrodružstva vám Code Vein umožní prakticky celú hru prechádzať v sprievode AI parťáka, čo je pre tento žáner trochu netradičné, ale rozhodne táto možnosť poteší. Týchto „poskokov“ je na výber hneď niekoľko a v rámci príbehu si postupne odomykáte ďalších, pričom každý oplýva inými schopnosťami, útokmi a skillmi.
A ak by vám to nestačilo, nie je problém si na pomoc povolať aj nejakého živého hráča, čo je tu vykonané úplne jednoducho a pohodlne. Jednoducho stlačíte tlačidlo v menu a hra vám automaticky nájde nejakého kolegu, prípadne si môžete nastaviť heslo a prepojiť sa s konkrétnym hráčom či kamarátom. Čo je po trochu komplikovanom multiplayeri v Dark Souls, kedy musíte vlastniť niekoľko špeciálnych predmetov a splniť asi tak bilión rôznych podmienok, aby ste sa prepojili s ďalším hráčom, pomerne osviežujúce.
Koniec-koncov, pomoc možno naozaj niekedy potrebovať budete, pretože Code Vein samozrejme obsahuje aj veľa boss fightov, toľko typických pre „soulsborne“ hry. Treba podotknúť, že štúdio Namco Bandai v tomto ohľade odviedlo dobrú prácu a svojim vzorom sa takmer vyrovnajú. Vďaka vášmu parťákovi, ktorý vás môže v priebehu súboja pokojne aj niekoľkokrát oživiť, síce nie sú tak ťažké, sú ale bezpochyby zábavné a samotní bossovia sú vizuálne dosť variabilní.
Sériu Dark Souls som v tejto recenzii zmienil už niekoľkokrát, doteraz predovšetkým kvôli veľmi podobným základným mechanizmom, zdá sa mi ale, že štúdio Bandai Namco neskončilo len pri obyčajnej „myšlienkovej inšpirácii“. Ak ste milovníci spomínanej konkurenčnej série japonského štúdia FromSoftware, počas hrania Code Vein sa vám zaručene dostaví pocit déjà vu.
Napríklad v lokácii Howling Pit sa motáte v zatopenej oblasti a zapaľujete signálne ohňe pre lepšiu orientáciu, zatiaľ čo bojujete s beztvarými bytosťami pľuvajúcimi jed. Znie to povedome? Áno, prakticky tie isté stvorenia totiž v Dark Souls 3 obývali lokáciu Farron Keep – neprehľadný močiar, kde bolo vaším cieľom zapáliť 3 veľké ohne, aby sa otvorila istá brána. To je mi náhodička. Tým ale Code Vein opisovanie od FromSoftware zďaleka nekončí.
V hre totiž, okrem iného, narazíte na zbraň Zweihander, čo je meč, ktorý sa v Dark Souls objavuje pravidelne. Áno, dalo by sa povedať, že ide o bežný termín pre „obojručák“, jeho tvar ale nápadne pripomína Fume Ultra Greatsword z rovnakej série... Asi už chápete. Korunu týmto podobnostiam ale nasadzuje lokácia Cathedral of the Sacred Blood, čo je úplne neskrývane skopírované Anor Londo z Dark Souls 1 a 3, vrátane typickej gotickej architektúry, úzkych mostíkov, točitých schodísk a ďalších obdobných prvkov. A som si istý, že podobných vizuálnych „náhod“ fanúšikovia série štúdia FromSoftware nájdu viac.
Samozrejme, dalo by sa polemizovať, že ide o určitú formu vyjadrenia úcty predlohe. Osobne si to ale nemyslím, v Code Vein to totiž nedáva príliš zmysel. Keď už si tvorcovia dali toľko práce s výrazne odlišným anime vizuálom, upíriu mytológiou a vcelku originálnym systémom tried a schopností, prečo by sa nakoniec uchyľovali k tak okatému vzdávaniu holdu?
Silná štylizácia ovplyvnená japonským anime tu už bola viackrát spomenutá a treba podotknúť, že hra z grafického hľadiska vyzerá parádne, navyše sa vďaka tomu aj výrazne odlišuje od zvyšku žánru. Lokácie a postavy sú spracované pekne detailne a celkovo to Code Vein jednoducho pristane. A nie, naozaj teraz nemám na mysli vnady preplnené do úzkych tričiek s obrími výstrihmi.
Na druhú stranu zamrzí pomerne časté trhanie obrazu, ktoré sa vyskytuje najmä pri prechode z lokácie do lokácie, čas od času sa ale objavia aj uprostred nejaké na efekty náročnejšie bitky. Čo je v kombinácii s kamerou nezbedné ako divoký byk pustený do ohrady plnej krásnych jalovíc miestami trochu nešťastné.
Ako teda dopadol rozbor krvi akčného RPG Code Vein? Nakoniec vlastne veľmi slušne, na chudokrvnosť to nevyzerá. Celkom originálny prístup k povolaniu a skillom, podarené anime spracovanie, zábavné boss fighty a veľmi detailný editor postavy väčšinu nedostatkov zdatne maskujú a dohromady ponúkajú zábavný výlet do sveta novodobých upírov. Hra obsahuje niekoľko zaujímavých nápadov a ukazuje nespochybniteľný potenciál na prípadné pokračovanie, svojim vzorom ale zatiaľ pozerá cez rameno až príliš okato. Vďaka nižšej obťažnosti by ale tento titul mohol byť pre mnohých hráčov tým správnym vstupným krokom do žánru „soulsborne“.
Táto recenzia bola napísaná na PS4 verziu.
• Zdroje: Vlastné
Klady
Zápory
Štěpán Lenk
Písaniu o videohrách, či už vo forme samostatných článkov alebo recenzií, sa venujem približne od roku 2017, kedy som svojimi textami začal prispievať na server Zing.cz, aby som neskôr napevno zakotvil v redakcii Alza Magazínu. Mojimi obľúbenými žánrami sú RPG a akčné adventúry z pohľadu tretej osoby, nepohrdnem ale aj nejakým tým zápasom o prežitie v battle royale tituloch. Všeobecne ale pri hrách razím heslo, že skvelá hrateľnosť je nadradená nabúchanej grafike.
• Novinka: 13. 6. 2019 • Autor: Štěpán Lenk
Na E3 2019 sa to posledných niekoľko dní novými trailermi len tak hemží. Aj Code Vein si prihral svoju vlastnú polievočku – v novej ukážke poodhaľuje pár príbehových detailov, záverečná montáž sa ale zameriava predovšetkým na boss fighty. Podľa tých záberov to vyzerá, že sa máme načo tešiť a budú pekne variabilné po stránke vizuálnej aj hrateľnosti.
Trailer ale nemá cenu nejako zásadne analyzovať, anime štýl je stále efektný, hrateľnosť vyzerá pekne... Celkovo je to dobre odvedená práca, ktorá na hru nepochybne naláka pár nových fanúšikov. Úplne zásadné oznámenie ale leží v samotnom závere videa. Dátum vydania Code Vein je stanovený na... 27. septembra 2019 a hra vyjde na PC, PS4 a Xbox. Čo je dobrá správa, na druhú stranu majú fanúšikovia Dark Souls a im podobných titulov pred sebou ťažké rozhodovanie. Len 3 dni pred Code Vein totiž vychádza taktiež dystopické The Surge 2, tak schválne, kto z tohto pomyselného súboja vzíde ako víťaz?
• Zdroje: YouTube, Vlastní
• Novinka: 22. 5. 2019 • Autor: Jiří Fait
Spoločnosť Namco Bandai ohlásila dátum na nadchádzajúci Network Test, čo by sa dalo označiť za neoficiálny beta test. Začiatok by mal byť na konci mája a končiť bude tretieho júna. Čas sa samozrejme bude líšiť podľa kontinentu. Pre Európu je štart naplánovaný na 31. mája o 5 hodine ráno a koniec testu by mal nastať 3. júna o deviatej hodine ráno
Bohužiaľ, aj keď je Code Vein vyvíjaný pre Xbox, PC a PS4, testu sa budú môcť zúčastniť len majitelia konzol. Ak teda máte záujem, vytvorte si konto tu a počas 29. mája by ste mali dostať na svojich PS4 a Xbox One účtoch kľúč na prístup k Network testu a možnosť si Code Vein stiahnuť s predstihom, aby ste potom 31. 5. nemuseli čakať.
Test bude obsahovať začiatočnú kapitolu hry a možnosť vyskúšať si multiplayer. Code Vein stavia na tom, že vám, oproti iným souls hrám, bude robiť spoločnosť NPC. Tá vám okrem pomôcť v boji môže dávať rôzne typy o danej lokácii alebo dokonca poukázať na to, že ste niekde nechali ležať vzácny predmet. To síce skutočný hráč väčšinou neurobí, ale hrať s ľudským spoločníkom je predsa len o niečo odlišnejšie zážitok a práve s týmto aspektom by mal Network Test byť. Navyše sa nemusíte báť „invázie“ z Dark Souls alebo Bloodborne, pretože túto vlastnosť Code Vein chýba a zameriava sa hlavne na kooperáciu.
Ak si doteraz nie ste istí a chceli by ste vedieť, do čoho idete, môžete sa na záver pozrieť na 45 minútové gameplay video od herného webu Gamespot. Alebo si počkajte na E3 2019, kde by sme sa o Code Vein mali dozvedieť ďalšie podrobnosti.
• Zdroje: Youtube (Gamespot Gameplay); gamespot.com
• Novinka: 23. 12. 2017 • Autor: Jiří Fait
Lakonické slovné spojenie „You Died“ je určite známe širokému hráčskemu spektru. Je to najčastejšia „informácia“, ktorú na obrazovke uvidíte, ak si v tituloch ako Bloodborne alebo v sérií Dark Souls nedávate pozor. Objavuje sa totiž hneď potom, čo vás zarezala jedna z mnohých potvor v tamojších svetoch. V Code Vein sa síce (pravdepodobne) neobjaví rovnaké slovné spojenie, ale niečo nám hovorí, že umierať sa tu bude veľa.
Príbehové video zrejme začína zrodením vášho avatara. Teda skôr jeho zmŕtvychvstanie, pretože vás vítajúca „opatrovateľka“ informuje o tom, že ste niekde natiahli papuče a zrovna sa prebudili. Parádne vyhliadky. Ďalej sa dozvedáte, že patríte k spoločnosti Revenantov, nesmrteľných tvorov, ktorí sa snažia zachrániť posledné zvyšky svojej ľudskosti a hlavne toho, čo zostáva zo sveta okolo. A ak si nedáte pozor, stane sa z vás jeden zo „stratených“ (Lost), čo sú všetky tie bezduché príšery okolo.
Takže nám vlastne zrekapitulovalo to, čo už vieme. Tvorcovia Code Vein ďalej prezradili niečo o špeciálnych schopnostiach našich upírich charakterov. Ako sme už spomenuli v našom skoršom preview, okrem očividného sekania okolo seba, budeme mať k dispozícii aj špeciálne magické útoky, takzvané Gifts. Na ich použitie potrebujete Ichor, čo je vzácna tekutina vyskytujúce sa vo svete Code Vein (a podľa gréckej mytológie v podstate krv bohov). Tú potom môžete použiť na zoslanie mocných kúziel, akým je napríklad magický útok nazývaný Ivy. Podľa vývojárov postava vyvolá tŕne z hlbín zeme, ktoré potom za vás urobia z nepriateľa sitko. Takýchto útokov je celý rad a okrem Ivy vieme aj o Hounds, Ogre a Stinger. Ako vyzerajú a aké sú ich účinky, to nie je zatiaľ známe.
Mimochodom – hudba z traileru je od J-rockovej skupiny Vamps, ktorá prepožičia niektoré svoje melódie do soundtracku Code Vein a animácie sú z dielne Ufotable.
Výživný stream začína rovnakým trailerom, ktorý sme už ukázali v dnešnom update. Potom nás už privítali dvaja členovia zo štúdia Namco Bandai. Hrateľný build, ktorý je v streame predstavený, bol pôvodne už ukázaný na Toky Games Show, takže ide o pomerne starú verziu. To však neznamená, že by ste video mali len tak prejsť, pretože ukážka obsahuje mnoho scén z gameplayu, ktoré ste mohli minúť.
Celý stream je v podstate rozdelený na dve sekcie. V tej prvej sa pozrieme primárne do oblasti Underground, čo je podzemie prelezené monštrami (a lootom). Hneď na začiatku možno vidieť zvláštny svetlý útvar, pripomínajúci kvetinu, čo je vlastne checkpoint (bonfire pre Darksoulárov), kde sa vaša postava objaví po svojom skonaní. Tu môžete odpočívať, upravovať kúzla a samozrejme očakávať nový prísun potvor, pretože po každej smrti (či odpočinku pri tejto „rastline“) sa okolie okolo vás zresetuje.
Tvorcovia Code Vein hovoria o niektorých základných schopnostiach a tiež o tom, že vás v hre bude sprevádzať jeden spoločník. V tomto deme to bola Mia Karnstein, ale ako už vieme, na výber ich je oveľa viac. Takže sa pohodlne posaďte a kochajte sa prechádzaním temného prostredia pod ruinami mesta. Koniec videa je venovaný pomerne dlhému (a neúspešnému) pokusu pokoriť jedného z bossov Code Vein, ktorý je v tomto prípade Queen's Knight. Už vidím tie škodoradostné úškľabky medzi veteránmi série Dark Souls a Bloodborne.
• Zdroje: Youtube (Bandai Namco); pcgamer.com
• Novinka: 30. 9. 2017 • Autor: Jiří Fait
Ako už sme skôr napísali, Code Vein bude z dielne Namco Bandai Studios, takže nie je až takým prekvapením, že štýlom pripomína Dark Souls sériu. Ďalšia podobnosť nasleduje v obťažnosti. Na začiatku hry si totiž nebudete môcť vybrať z ľahkej, strednej alebo ťažkej. Hra vás jednoducho hodí do vody a povie: „Plávajte, ak to dokážete“. Pre starých harcovníkov to zrejme nebude žiadny problém, ale ostatní si zrejme zo začiatku vytrhajú vlasy na hlave, pokiaľ im bude chýbať trpezlivosť a chuť sa učiť zo svojich chýb.
To samozrejme neznamená, že je všetko vopred pevne nastavené. Nebudete si síce môcť po desiatej smrti u prvého bossa znížiť úroveň obťažnosti na „zelenáč“, nič vám však nebráni zmeniť Blood Code. Pre vysvetlenie: Blood Code predstavuje vlastne povolania, ktorých je v hre momentálne niekoľko. Bude na výber z heavy (ťažké), technical (technické), overal balanced (vybalansované), long distance (na diaľku), buff type (vylepšujúce) a magic (magické). Presné mená povolaní zatiaľ nie sú k dispozícii, takže si momentálne môžeme len predstaviť, čo ktoré znamená.
Každopádne v Code Vein neplatí, že ak v úvode začnete ako bojovník (čo bude asi heavy), musíte týmto povolaním zostať až do konca. Počas hry môžete zmeniť svoje povolanie (Blood Code) napríklad na magické a pritom zachovať dosiahnutý postup. V praxi to znamená, že nie je problém levelovať ako mága, tak bojovníka a v prípade núdze ich medzi sebou prepínať.
Toto nebude jediná možnosť, ktorá vám na strastiplnej ceste bude na pomoc. Ako sme už napísali skôr, v Code Vein je možné mať po svojom boku spoločníka, ktorý vám pomôže v boji, poskytne liečenie a celkovo vás môže dostať z kaše, z ktorej by ste sa sami nevyhrabali. Momentálne vydavateľ potvrdil dve postavy: Mia Karnstein – Revenantka potulujúca sa pustatinou, ktorá používa podivnú zbraň zakončenú bajonetom. Ďalšia je Yakumo Shinonome – vraj pôjde o „cool týpka“ a zároveň niekoho, na koho sa budete môcť spoľahnúť.
Zhrnuté a podčiarknuté, ak budete trpezliví a využijete každú možnosť, ktorú vám hra ponúka, tak nebude nič neprekonateľné. V Souls sérii alebo Bloodborne ste mohli privolať pomocníka len v určitých situáciách a na obmedzenú dobu, takže by Code Vein malo byť teoreticky jednoduchšie. Ale počítačom riadené NPC väčšinou nikdy nerobí to, čo práve v danú chvíľu potrebujete, takže nemáme obavy, že by hra bola príliš jednoduchá. Ale to nikdy žiadna zo spomínaných nebola, že?
• Zdroje: Youtube (Bandai Namco); gamespot.com
• Dojmy z hrania: 8. 6. 2019 • Autor: Štěpán Lenk
Code Vein sa odohráva v dystopickej a nie príliš vzdialenej budúcnosti, kedy sa hráč prebúdza ako Revenant – človek obdarený nesmiernou mocou, ktorý po svojej smrti znovu precitol vďaka parazitickej nákaze. Úplne evidentne patrí k tým šťastnejším, väčšina Revenantov totiž po oživení okamžite zošalie a zmení sa na agresívne, krvilačná monštrá. Pre tých sa zaužíval názov „Lost“ (Stratení) a budú vám zo života robiť peklo zrejme po celú hru, samozrejme v rôznych farbách a tvaroch.
Ešte pred samotným štartom hry dovolila beta Code Vein svojim hráčom navrhnúť si svoju postavu v naozaj detailnom charakterovom editore. Štylizácia a jasná inšpirácia štýlom anime bola z hry samozrejme zrejmá už v tejto fáze, takže tu bolo na výber z množstva oblečkov, všemožných úprav fyziognómie, účesov, jaziev, make-upu a farby očí, dostalo sa ale aj na pomerne bizarné doplnky, akú sú nasadzovacie mačacie uši, miniatúrne klobúčiky, príčesky či slúchadlá. Možností bolo skrátka toľko, že som sa až bál, či si vôbec do konca časovo obmedzenej bety stihnem postavu dokončiť a dostanem sa aj k nejakému tomu hraniu. Teraz už ale bez preháňania – editor postavy je tu jednoducho parádny.
Po spustení hry na vás dýchne pekná atmosféra zničeného mesta, apokalyptická vízia budúcnosti v Code Vein nie je príliš pozitívna, čo by ste ale chceli od sveta, ktorému vládnu parazitom nakazení upíri? Samotná hrateľnosť rozhodne nezaprie svoj vzor, teda slávnu sériu Dark Souls, ktorej stopy v DNA Code Vein nájdete bez väčších ťažkostí aj krvných testov.
Opatrne teda prechádzate lokácie plné nepriateľov, aktivujete si checkpointy nazvané Mistle (niečo ako bonfire v DS) a snažíte sa nezomrieť, respektíve umierať čo najmenej. Máte k dispozícii ťažký a ľahký úder, blok, backstab, parry, skúsenosti slúžia zároveň aj ako platidlo, jednoduchá taká soulsborne klasika. Súbojový systém je podarený, veteráni série Dark Souls sa tu budú cítiť ako doma, spočiatku možno až príliš. Po chvíli hrania ale predsa len vyplávajú na povrch isté zmeny a novinky.
Okrem klasických sečných, bodných, drviacich a inak ubližujúcich zbraní máte k dispozícii aj špeciálne schopnosti nazvané „Gifts“ (Dary), ktoré Revenanti čerpajú z moci skonzumovanej krvi. Ide o všemožné útočné či defenzívne boosty a krátkodobé bonusy, prípadne zložitejšie útočné kombá, magické útoky a tak podobne. Tieto schopnosti ale nemôžete čerpať do zblbnutia, každá totiž spotrebuje určitý počet veličiny zvanej „Ichor“ (tento výraz pochádza zo starogréčtiny a znamená niečo ako „krv bohov“), ktorých máte len obmedzené množstvo. Ichor si ale môžete doplniť pomocou určitých predmetov, prípadne odpočinkom pri checkpointoch, používanie darov a samotné bojovanie je tak v peknej rovnováhe.
Jednou z tých najväčších noviniek je celkom určite možnosť prejsť väčšinu hry s NPC partnerom, prípadne iným hráčom. Code Vein tak priamo nabáda ku kooperatívnemu hraniu, pretože na rozdiel od Dark Souls táto funkcia neotvára vašu hru inváziám ostatných hráčov, ktorí sa rozhodli pokaziť vám deň. Či ale tento PVP prvok autori do hry dostanú nejako inak, napríklad v podobe priamo tomu určenému režimu, bohužiaľ zatiaľ nevieme.
NPC bude v Code Vein na výber zrejme dosť, pričom každý bude disponovať unikátnymi darmi, pravdepodobne teda budete služieb niektorých využívať viac, iných zasa menej, podľa toho, ako budú kompatibilné s vaším herným štýlom. Rad týchto pomocníkov sa navyše bude nepochybne ešte rozširovať, priamo úmerne vášmu postupu príbehom.
Z audiovizuálnej stránky som bol s Code Vein spokojný. Lokácie, nepriatelia a hlavné postavy sú nadizajnované pekne a na grafiku je radosť pozerať, už len kvôli neprehliadnuteľnému anime looku. Jediné, s čím som mal vo vizuálnej oblasti trochu problém, je čiastočná „preplácanosť“. Vďaka špeciálnym efektom, rôznym iskrám, časticiam a ďalším vizuálnym vymoženostiam bolo občas dianie na obrazovke dosť divoké, až by z toho nemal radosť nejeden epileptik.
Rozumiem tomu, že to bol zámer, koniec-koncov tento štýl k anime jednoducho patrí, k upírskej téme by mi ale sadla trochu umiernenejšia grafika. Je to však samozrejme vec názoru a vkusu. Inak som v rámci tejto betaverzie nenašiel nič, na čo by som sa mohol nejako dôrazne sťažovať.
Code Vein sa bezpochyby profiluje ako nádejné akčné RPG s upírmi, pardon, Revenantmi, v hlavnej úlohe. Výrazná anime štylizácia a niekoľko nových mechanizmov tomuto titulu pomáha vymaniť sa zo škatuľky „len ďalší Dark Souls klon“ a potvrdzuje, že si najnovší počin štúdia Namco Bandai zasluhuje našu plnú pozornosť. Hier nasiaknutých krvou s hlavnými hrdinami vybavenými ostrými očnými zubami koniec-koncov nevzniká toľko, aby sme nejakú mohli len tak z plezíru ignorovať. Code Vein vyjde na PC, PS4 a Xbox One pravdepodobne už tento rok, presný dátum vydania ale nie je známy.
• Zdroje: Vlastné
Minimálne HW požiadavky | Odporúčané HW požiadavky | |
---|---|---|
Operačný systém | Windows 7 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i5-2300 2.8 GHz/AMD FX-8120 | Intel Core i5-7400 3.0 GHz/AMD Ryzen 3 2200G |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 760/Radeon HD 7850 | NVIDIA GeForce GTX 960 2 GB/Radeon R9 380X |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 12.0 |
Operačná pamäť | 6 GB | 8 GB |
Pevný disk | 50 GB | 50 GB |
Chcete si uľahčiť výber? Nižšie pre vás máme tipy na vhodné herné počítače podľa náročnosti.
Code Vein vychádza 27. septembra 2019 na PS4, Xbox One a PC. O novinkách vás budeme informovať.
• Preview: 21. 8. 2017 • Autor: Jiří Fait
A máme tu neslávne známu apokalypsu, pretože inak by to bola nuda a nebolo by čo zachraňovať a za čo obetovať život. Zatiaľ toho teda nie je veľa známe. Vieme len, že v neďalekej budúcnosti svet postihla akási strašná pohroma a zdecimovala ho na nepoznanie. Z veľkej väčšiny sú mestá premenené na ruiny a zo zeme trčia zvláštne obrie tŕne (Thorns of Judgement). Odkiaľ sa vzali alebo čo sú zač, zatiaľ nie je isté.
V strede deštrukcie existuje a bojuje o prežitie spoločnosť Vein a pár statočných. Ide o neobvyklého jedinca, Revenanta, ktorý sa snaží vo všetkom tom chaose nejako zorientovať. Nie sú to obyčajní ľudia, ale mocní krvisavci. Ako sa zdá, armageddon v týchto situáciách prepožičiava ľuďom nadprirodzené schopnosti a v tomto prípade pôjde o upírie hltanie ľudskej krvi. Lenže nič nie je bez rizika. Poddajte sa krvilačnosti úplne a môžete stratiť aj ten zvyšok ľudskosti, ktorý vám ešte zostáva, a stanete sa jedným zo stratených (Lost).
V Code Vein budete vy jedným z Revenantov. Čo znamená, že máte za úlohu „prepiť“ so svetom a pri tej príležitosti aj zistiť, čo sa to s ním vlastne stalo. Sanie krvi tu nebude len klasickou upírskou delikatesou, ale prepožičia vám špeciálne schopnosti zvané Gifts (dary). Tie môžete použiť na zvýšenie vašej moci, oslabenie nepriateľov alebo na zmenu vlastností vašich zbraní. Svet je okrem stratených duší posiaty rôznymi monštrami a bossmi. Nebola by to akčná soulovská RPG bez súbojov s bossmi.
Na záver treba spomenúť partnerov, ktorí vám budú na tejto dystopickej ceste robiť spoločnosť. Code Vein ponúkne možnosť cestovať zrejme iba s jedným (alebo jednou) z nich po svojom boku a nie je zrejmé, či ich môžete v priebehu striedať, alebo zostanú natrvalo „prikovaní“ k vašej postave. Bandai Namco Studios sa vyjadrilo, že pôjde ako o pomocníkov v boji, tak aj o dôležité faktory v príbehu. Ich vzťah k vám sa bude postupne prehlbovať a podľa všetkého bude ich AI rozhodovať o tom, ako by vám napríklad v boji mohli najlepšie pomôcť. Znie to zaujímavo, takže sme zvedaví, ako to celé v praxi bude vyzerať.