Keď v apríli 1998 vyšiel prvý komiks Battle Chasers, ani autor Joe Madureira netušil, aký vyvolá rozruch. Komiksová séria o šestici hrdinov vo steampunkovom svete sa rýchlo stala jedným z najpopulárnejších kreslených príbehov vtedajšej doby. V septembri 2001 séria náhle skončila 9. dielom a pre všetkých čitateľov nepríjemným Cliffhangerom, načo sa Joe nečakane presunul k hernému priemyslu. Niet preto divu, že keď v septembri roku 2015 na Kickstarter pristála kampaň na vývoj JRPG titulu Battle Chasers: Nightwar od Airship Syndicate, fanúšikovia začali slintať blahom a ich peňaženky trpieť pocitom prázdnoty. Cieľ vybrať 500 000 dolárov bol dosiahnutý už po 72 hodinách.
Aj ako komiksovou predlohou nepobozkaný som sa na nové JRPG kombinované s modernými prvkami tešil. Komiksová grafika à la Bastion, ťahový súbojový systém, rozsiahle strategické možnosti... No to je predsa paráda, nie? Krátko po spustení hry ma tak čakalo trochu prekvapenie v podobe nie dobre odovzdaného príbehu. Ako prvá je vám predstavená šestica hrdinov, neľútostne masakrujúcich nebohých kostlivcov, a to vrátane divného robota v baloňáku, ktorý ako by sa bezdôvodne snažil zamaskovať, že má 3 metre na výšku. Tým kostlivcom je to predsa fuk, nie?
Po začatí novej hry na vás vyskočí stručné zhrnutie udalostí a krátky príbeh o tom, ako partia hrdinov letí vzducholoďou hľadať manu bez zjavnej príčiny alebo kontextu, ako ich napadli banditi a ako vzducholoď stroskotala. A potom ste už vrhnutí na herné pole. Pôsobí to unáhlene, povrchne a najskôr vám, ako mne, zostane nad hlavou visieť virtuálny otáznik. Bohužiaľ nezostáva nič iné, než sa zmieriť s tým, že spomínaný otáznik vám bude hodnú chvíľu robiť spoločnosť. Vývojári si totiž s nejakým vysvetľovaním skrátka nerobia hlavu a minimálne do polovice hry na vás veľmi veľa indícií nečaká.
Akonáhle sa ale ponoríte do samotného hrania, prestanete to toľko vnímať. Battle Chasers vás šikovným a nenásilným spôsobom zoznamuje s ďalšími a ďalšími hernými prvkami a strategickými možnosťami a komplikovanosť sa stupňuje vstrebateľnou rýchlosťou, až dosiahne uspokojivú úroveň aj pre ťahového veterána.
Ako hráč vždy putujete po mape s partiou troch hrdinov. Spočiatku máte pevnú partiu zloženú z vojnového golema Calibretta, ostrieľaného bojovníka Garrisona a malého dievčaťa Gully s veľkými kouzlenými rukavicami, ktorých skutočnú silu sa ešte nepodarilo odhaliť. Postupne sa k vám pripojí ešte zvyšok skvadry a vytvoríte tak tú šesticu spoločníkov, z ktorej si môžete zloženie svojho trojčlenného komanda ľubovoľne kombinovať. Každý hrdina má svoj inventár s výbavou, svoje schopnosti a svoje perky – akýsi rebríček talentov, v ktorom pomocou bodov odomykáte pasívne schopnosti hrdinov. Práve perky najviac definujú, akú úlohu v súboji aká postava zaujme, a ponúkajú ďalšie strategické možnosti – bude Calibretto prerastený mechanický medik, alebo deštruktívna artiléria?
Najväčším ťahákom Battle Chasers je bezpochyby prepracovaný ťahový systém súbojov. Každá z postáv disponuje množstvom rôznych schopností. Niektoré nestoja nič, iné vyžadujú manu a každá má samozrejme iný sprievodný efekt. Okrem many, ktorá má tendenciu čoskoro dochádzať, stojí za zmienku predovšetkým mechanika nazvaná overcharge.
Tento bar, generovaný predovšetkým slabšími útokmi, sa s manou čiastočne prekrýva a čiastočne ju dopĺňa. Keď potom použijete schopnosť, ktorá stojí manu, body sa odpočítajú najprv z overcharge baru. Ak teda čaro stojí 20 many a vy máte 15 overcharge, kúzlo vám overcharge vybije a zoberie 5 bodov many navyše. Po skončení súboja všetok overcharge zmizne, nemá teda zmysel si ho šetriť do ďalších potýčok.
Celá partia tiež zdieľa ešte tzv. burst bar, ktorého nabitie umožňuje použiť jednu až tri ultimatívne schopnosti natoľko silné, že môžu zmeniť výsledok celého súboja. Je preto dobré používať ich s rozumom.
Okrem súbojov, ku ktorým dochádza pri pohybe na mape, nájdete ešte v Battle Chasers množstvo náhodne generovaných dungeonov plných rôznych minihier, hádaniek a ďalších doplnkových činností zabraňujúcich stereotypu. Nudiť sa rozhodne nebudete.
Každý dungeon má navyše tri stupne obťažnosti a čím vyššiu obťažnosť zvládnete, tým lepšia vás čaká odmena. Bohužiaľ však musím konštatovať, že obťažnosť hry nie je nastavená najlepšie. Spočiatku je všetko úplne triviálne. To je v prípade hier normálne, počíta sa s nejakým časom na adaptáciu hráča, avšak v Battle Chasers trvá táto výučbová fáza približne 10 hodín herného času. Okolo 5. dungeonu naraz narazíte na obrovský nárast obťažnosti, ktorého prekonanie bude chcieť trochu tej vôle, a potom, z ničoho nič, máte totálne imba partiu, ktorej hrdinovia sú schopní zložiť bossa na jednu ranu. Ako sa raz do tohto stavu dostanete, vedzte, že sa už do konca hry nezmení.
Z grafického hľadiska je hra podarená – z herného prostredia na vás dýcha komiksová atmosféra. Postavy sú pekne prepracované, animácie je radosť sledovať a žiadny grafický bug na mňa ani po desiatich hodinách hrania nevykukol (len v daždi ma na PS4 čakalo nepríjemné kolísanie fps). Najmä dizajnom postáv pôsobí Battle Chasers ako poskladaná z rôznych zdrojov. Treba však brať ohľad na to, že pôvodný komiks pochádza z roku 1998, takže je skôr otázka, či sa práve Battle Chasers nepôsobili ako inšpirácia (okrem toho, že Gully vyzerá trochu ako Zelda).
Sklamaný som na druhú stranu z nedostatku bojových prostredí. Kedykoľvek bojujete na jednej mape, v jednom dungeone, súboj má vždy pozadie korešpondujúce s oblasťou ako celkom. Je teda fuk, či ste práve v knižnici alebo sa hojdáte na lanovom moste – v rámci jedného dungeonu budete bojovať vždy v rovnakých priestoroch. Prostredie ale inak na priebeh súboja nemá žiadny vplyv.
Ako Battle Chasers vyzerá, tak aj znie. Hudba je v pohode, dabing tiež. Ťažko to zhodnotiť iným spôsobom. Hudobných variácií nie je príliš, a aj keď sú jednotlivé skladby na počúvanie „oukej“, nie je to ktovieaký atmosférický zážitok. V dabingu postáv sa bohužiaľ tiež odráža plochosť ich charakteru. Celkovému dojmu práve nepomáha ani to, že dabing je skôr „príležitostný“. Niektoré rozhovory nahovorené sú, iné nie.
Celkovo vzaté v Battle Chasers: Nightwar vidím príjemné a zábavné ťahové RPG v „starom“ štýle, ktoré umožňuje relatívne hlboké strategické plánovanie, ale priamo ho nevyžaduje. Vo vyššej kvalite stratégie sa tak bohužiaľ negatívne premieta nedostatočná obťažnosť hry, a keď si mechaniky a systém osvojíte, zistíte, že ani najťažšie súboje pre vás nie sú výzvou. Battle Chasers je hra, ktorá vás osloví grafickým spracovaním a súbojovým systémom, udrží vašu pozornosť bočnými aktivitami a nestratí vás ani v žiadnom inom aspekte. Zahrajte si ju, bude vás baviť. A potom na ňu zabudnete. Battle Chasers: Nightwar vyšlo 3. 10. 2017 na platformách PC, PS4, Xbox One a Switch. Táto recenzia bola napísaná pre PS4 verziu.
Minimálne HW požiadavky | Odporúčané HW požiadavky | |
---|---|---|
Operačný systém | Windows 7 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | S fekvenciou 2,0 GHz | Intel Core i5 – 2.5 GHz |
Grafická karta | Intel HD 4000 alebo jej ekvivalent | NVIDIA GeForce GTX 950 alebo jej ekvivalent |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operačná pamäť | 4 GB RAM | 4 GB RAM |
HDD | 10 GB | 10 GB |
Klady
Zápory