• Autor: Jakub Němec
Malý ambiciózny tím oznámi veľkolepú hru, ktorá by mala ohromiť všetkých fanúšikov žánru svojou inovatívnosťou, ale nakoniec sa jej vývoj natiahne na niekoľko rokov. Koľkokrát sme už túto situáciu zažili? Do rovnakej skupiny spadajú tiež tvorcovia zo štúdia Experiment 101 so svojím projektom Biomutant oznámeným už v roku 2017. Či sa dostanú do hernej siene slávy, alebo či skončia zabudnutí v prepadlisku dejín, môžete posúdiť po prečítaní našej recenzie.
• Recenzia • Dojmy z Gamescomu 2019 • Dojmy z Gamescomu 2018 •
zdroj: experiment 101
Biomutant (hra)
Akčné RPG Biomutant vyvíja štúdio Experiment 101 a vydáva spoločnosť THQ Nordic. Hra vychádza 25. 5. 2021 na PC, PS4 a Xbox One bez českej lokalizácie a multiplayeru. | Homepage
Články: Špeciál: Všetko, čo vieme | Recenzia
Biomutant patril k hrám, ktoré som mal v hľadáčiku už od jeho oznámenia. Trailer vyzeral fantasticky, autori sľubovali rozmanitý otvorený svet plný nebezpečenstva, ktoré budeme prekonávať s vlastným zvieratkom v štýle kung-fu filmov. Potom sa mi podarilo zahrať si demo na Gamescome 2018, Potešila ma ladnosť pohybu postavy, akčný nárez ako z najlepších sekačiek a komiksová grafika. Niekde však už začal hlodať červíček pochybností, či si autori zo štúdia Experiment 101 nevytýčili až veľmi smelý cieľ, čo sa potvrdilo o rok neskôr, keď sa na stránke THQ Nordic objavila úplne totožná hrateľná ukážka. A potom sa nad Biomutantom zavrela voda a rad mesiacov neprišla žiadna nová informácia.
Našťastie sa počas svojho odmlčania vývojári plne sústredili na dokončenie hry, ktorej sa budeme venovať v dnešnej recenzii. V postapokalyptickom svete som strávil vyše tridsať hodín, preskúmal každý kút rozmanitej krajiny, prehrabal sa všemožným rádioaktívnym bordelom, postavil do laty miestnych zlosynov a zbavil obyvateľov všetkých monštier na dohľad, aby som mohol o Biomutantovi podať podrobnú správu. Nie je na mieste vám niečo nahovárať, z hry mám veľmi rozporuplné pocity, medzi ktorými sa nájde absolútne nadšenie aj totálne znechutenie. V kocke môžem povedať, že ambície sa síce podarilo čiastočne naplniť, ale za cenu značných ústupkov a nedostatkov, o čom si môžete prečítať ďalej.
Od prvej minúty je vám jasné, že hýbateľom všetkého diania v Biomutantovi ste vy (čo vám čo päť minút pripomína rozprávač, ktorého možno našťastie z časti umlčať). Ako malé chlpaté stvorenie zocelené prežívaním v divočine sa vraciate do rodnej rádioaktívnej krajiny, kde na vás čaká taká hora úloh, že by si aj sám Herkules zbalil veci a dobrovoľne sa odobral na večnosť. Mali by ste sa vyrovnať so svojou minulosťou, spasiť všetkých obyvateľov, zachrániť strom života a uzmieriť miestne klany. Nikto vás do ničoho nenúti, pokojne sa môžete na 90 % úloh vykašľať, ísť po hlavnej linke, dohrať príbeh za desať hodín a na celého Biomutanta zabudnúť. Ale takto by ste vyhodili svoje peniaze do kanála, pretože v príbehu kúzlo tohto titulu určite nevezme.
Práve naopak – čo sa hlavnej príbehovej linky týka, až na niekoľko vtipných questov (lovenie príšer ako v Monster Hunter) a popkultúrnych narážok sa skôr uhryziete nudou. Nemôže za to ani tak scenár samotný, ale spôsob jeho prezentácie, kedy sa niekoľko minút pozeráte na podivne hundrujúce zvieratká, ktorých myšlienky vám pretlmočí rozprávač. Netuším, kto dal zelenú tomuto rozhodnutiu, ale či to bolo kvôli vyššej cene za dabing, tak radšej mali nechať postavy mlčať. Podstatu každej úlohy tvorí klasická mantra „tamto dobehni, vybi monštrá a prines nejakú hlúposť, za čo ťa oblažím úsmevnou hláškou a inou hlúposťou do inventára“. Keby nebolo craftingu a túžby skúšať nové veci, Biomutant by vás omrzel po niekoľkých desiatkach minút.
Je podivuhodné, že sa autori Biomutanta odkazujú k veľkým akčným klasikám ako Devil May Cry či sérii Batman: Arkham, ale v samotnej hrateľnosti sa to prejaví len veľmi málo. Podľa svojej ľubovôle môžete kombinovať streľbu, mávanie chladnými zbraňami a mutantné zručnosti, čo znie skvele, ale v skutočnosti všetko pôsobí trochu sterilne. Časom zistíte, že beháte dokola, stláčate spúšť, prípadne útok na blízko, a bohato vám to stačí bez ohľadu na počet a silu nepriateľov. Už po dvoch hodinách v hre som sa dostal ku zbrani s elektrickými pulzmi, ktorej som bol verný až do konca vďaka vylepšovaciemu craftingu, a zložil s ňou aj kolosálnych bossov bez kvapky potu (možno za to môže kruté cibrenie zručností v rámci Returnal, ale skôr by som sa priklonil k nevyváženej obťažnosti).
Podobne by som sa mohol vyjadriť aj k ostatným zručnostiam. Pri prvom nahliadnutí zistíte, že je ich naozaj veľa (nadpozemské duchovné sily, mutácie, ovládanie zbraní, objavovanie nových komb a schopnostných perkov), ale v skutočnosti využijete len pár z nich, aby ste si len tak zablbli a zalaškovali s nepriateľmi. Bohužiaľ si myslím, že pozrieť sa na vydarený zostrih gameplayu s vtipnými momentmi bude zábavnejšie, než ich objavovať sami. Nechápte ma zle, akcia má na začiatku svoje čaro a v miestnom bojovom umení Wung-fu sa ukrýva určitý potenciál, ale časom zovšednie a vybledne kvôli opakovaným vzorcom súbojov so zameniteľnými nepriateľmi. Niekedy vás z letargie vytrhne zaujímavý stret s bossom (štyri hlavné monštrá, vodcovia znepriatelených klanov), ale to je dosť málo.
Zásadný problém vidím v tom, že špeciálne zručnosti nie sú natoľko silné, aby ich chcel hráč používať. Je s nimi sranda a ich provokovanie je osviežujúce, na druhej strane sa však rovnako prikloníte k overenému kombinovaniu streľby a sekania, pretože s nimi budete rozsievať skazu oveľa ľahšie. V mojom prípade sa oplatilo používať mutantné schopnosti len v skákačkových pasážach (trampolínové hríbiky, prípadne plastická nafukovacia bublina prišli vhod), ale inak som sa ku „kúzleniu“ uchyľoval výnimočne, pretože bolo výhodnejšie pražiť príšerky vlastnými zbraňami.
Z môjho pohľadu si v Biomutantovi zaslúži najviac vyzdvihnúť crafting predmetov z nájdených harabúrd. Od piky si môžete vymodelovať zbraň, ktorá bude obsahovať napríklad držadlo zubnej kefky, na ktoré nadviažete počítačovú klávesnicu vyšperkovanú ozubenými kolesami, a to celé navyše rozsieva ohnivé poškodenie. Keď ju potom vidíte v akcii, môžete doladiť jej nedostatky a voilà, postapokalyptický rytier jedna báseň. Svoju vernú, ale pomalú klávesobijku doplníte napríklad tyčou bo od jedného z miestnych klanov, do streleckého arzenálu zaradíte rúrku metajúcu ohnivé projektily či verný elektrický guľomet a smelo sa môžete vydať v ústrety poslednému bossovi, pretože ho v kombinácii s rýchlym uhýbaním zložíte.
Podobne si možno plniť sny aj v oblasti garderóby, pretože môžete kombinovať ľudské oblečenie s úlomkami šrotu a maškarnými kostýmami. Zostaviť si možno až päť variácií s rôznymi výhodami, ale v mojom prípade zaplnili štyri miesta získané skafandre s maximálnou odolnosťou na radiáciu, žiar, mráz a toxický vzduch (v napadnutých oblastiach sa totiž nájde najviac vzácneho materiálu). Biomutant tak bude svätým grálom všetkých lootovacích fanatikov, pretože nájdete na každom rohu niečo, ale ostatných to zahltí tak, že budú až apatickí. Po hodine intenzívneho hľadania strávite pokojne desať minút rozkladaním nepotrebných vecí na výrobný materiál, čo je až otravné, navyše s celkom neprehľadným rozložením menu.
Aj napriek vyššie menovaným nedostatkom si Biomutant svojich fanúšikov určite nájde, predovšetkým v radoch fanúšikov nenáročného vyvádzania v otvorenom svete s neprebernými možnosťami na rozmanité vyblbnutie. Lenže potenciálna zábavnosť kruto podráža technický stav. Samozrejme, zmienim klasické nešváry open-world hier ako vysoká frekvencia doskakovania objektov, oneskorené vykresľovanie textúr, rozbité questy či občasné bugy a glitche, pretože tým sa nevyhli ani tak veľké tímy ako Ubisoft (Assassin's Creed Valhalla) či CD Projekt RED (Cyberpunk 2077), ale v Biomutantovi sa pripravte aj na väčšie chyby.
Vývojári zo štúdia Experiment 101 síce upozorňovali, že svoju hru optimalizovali na PC a staršiu generáciu konzol, ale takú tortúru na PS5 som nečakal. Biomutant mi pravidelne každú pol hodinu spadol do základného menu, raz dokonca došlo na hardreset celého stroja a ja som sa niekoľkokrát dal do premýšľania, či sa mi chce Biomutant znova púšťať. Postupom času sa každý (relatívne častý) prepad snímkovania premenil na chvíle stresu z pádu hry, pričom rekordom budiž trojnásobné crashnutie behom desiatich minút (nasledované vypnutím konzoly a televízora a upokojujúcou prechádzkou). Dúfajme, že sa stabilita hry doladí (počas recenzovania vyšli tri patche), ale zatiaľ to nie je žiadna sláva a v ohľade technického stavu nič na odporúčanie.
Ako záchranná sieť tak funguje grafická stránka titulu, ktorá poteší oko nejedného estéta. Romanticky sa vlniaca tráva, pestrofarebná príroda, zmutované bytosti s roztodivnými chlpmi a ešte šialenejším oblečením a rádioaktívny opar nad hlavou, čo chcieť viac. V niektorých chvíľach sa ocitnete vo fantasy prostredí, ktoré evokuje takmer Legend of Zelda: Breath of the Wild, s ktorým má spoločné tiež preskúmavanie lokácií vďaka širokej škále pohybov, inokedy navštívite rozpadnuté ľudské zástavby pošramotenú ľudstvom vyhladzujúcou apokalypsou.
Všetko dohromady prepája komiksová štylizácia (najviac vynikajú nápisy v súbojoch) a ďalekovýchodné reálie, ku ktorej odkazuje tiež rad nájdených predmetov a hudobný podkres (ktorý ako jediný z audio stopy znesie prísnejšie meradlo). Bohužiaľ, časom narazíte na recyklované objekty (tábory jednotlivých klanov sú identické), nepekné textúry a podivné modely niektorých postáv. Tá nesúrodosť je zrejme daňou za dlhý priebeh vývoja, takže neskôr vytvárané materiály vyzerajú oveľa lepšie.
Biomutant by mohol byť veľmi podareným akčným RPG v otvorenom svete, ale sužuje ho dlhý rad problémov. Asi najväčšou prekážkou sú ambície tvorcov dostať do svojho titulu všetko, čo im prišlo cool, ale nič nie je úplne dotiahnuté do konca. Hráč je tak zavalený hromadou možností, z ktorých niektoré len vyskúša, ale hneď na ne zabudne. Po niekoľkých hodinách nastúpi stereotyp, ktorý neporazí ani pekne vyzerajúci svet a crafting. Zákernou ranou do chrbta je technický stav titulu, predovšetkým neustále pády hry. Biomutant mal potenciál, množstvo hráčov dokáže zabaviť, ale s ohľadom na konkurenciu ide iba o nadpriemer, z ktorého vystupuje nápaditou štylizáciou a craftingom predmetov. Biomutant vychádza na PC, PS4 a Xbox One 25. mája 2021.
• Zdroje: Vlastné
Záverečné hodnotenie
Táto recenzia bola písaná pre PS4 verziu hry (hrali sme na PS5). Recenznú kópiu titulu Biomutanta poskytla mediálna agentúra Dead Good Media.
Biomutant mohol byť osviežujúcim akčným RPG v otvorenom svete, ale jeho nápaditosť a netradičnosť zrážajú chyby technického charakteru, rýchlo nastupujúci stereotyp a prevažujúci počet možností, ktoré nijako nemotivujú na ich využitie. Avšak aj po vychytaní technického stavu pôjde len o nenáročnú hru, na ktorú aj napriek hromade mechanik čoskoro zabudnete.
Klady
Zápory
Jakub Němec
Hranie počítačových a doskových hier patrí k môjmu životnému štýlu už viac ako dvadsať rokov, pretože ma baví preskúmavať nápadité príbehy a svety, ktoré môžem sám ovplyvniť, prípadne sa rád zabavím v športových a pretekárskych tituloch. O svojich dojmoch z návštev týchto fantazijných miest neobmedzených možností píšem s rôzne dlhými prestávkami cez trinásť rokov, z toho posledné tri roky pre Alza Magazín.
• Dojmy z GC 2019: 5. 9. 2019 • Autor: Jakub Němec
O pôvode postapokalyptického univerza, v ktorom sa Biomutant odohráva, toho veľa nevieme. Vlastne dosť dobre nechápeme, kde sa vzali všetky tvory, ako prežívajú v nehostinnej krajine a kde berú silu bojovať s nadprirodzene rastúcimi a silnými nepriateľmi. Tvorcovia nám však odhalili, že v stredobode celého sveta sa nachádza strom života, ktorý pomaly umiera. Jeho korene totiž obhryzáva pätica gigantických monštier, ktorých likvidácia leží na vašich pleciach. Mal som príležitosť vidieť každú z nebezpečných potvor a musím tvorcom dať pochvalu za to, že sa na nich naozaj vybláznili.
Každý boss disponuje nápaditými vlastnosťami, ktoré musíte poriadne spoznať, aby ste sa mu dostali na kobylku. Navyše, svoje nemesis môžete poraziť hneď niekoľkými spôsobmi – využitie palnej a hrubej sily je samozrejmosťou, ale podľa všetkého bude fungovať rad trikov, ktoré vám môžu pomôcť rozptýliť pozornosť nepriateľa. Aby som veľmi nespoiloval, tak len naznačím, že napríklad na hladine jazera vodnej príšery sa pohojdáva rad gumových kačičiek a vy máte na svojom motorovom člne hák na ich zachytenie. Humor podobného rázu by nás mal sprevádzať po celú hernú dobu, ktorá sa bude rôzniť podľa vášho prístupu na prieskum sveta (viac nám prítomný vývojár neprezradil).
A podľa všetkého bude čo objavovať. Po direktívnej polhodinke hrania, počas ktorej vás autori prevedú základnými mechanikami Biomutanta, sa pred vami otvorí zdanlivo nekonečný svet, ktorý ponúkne široké spektrum vyžitia. Môžete sa vydať, kam sa vám zapáči (ak vás tam niečo silnejšie nezožerie), hľadať tajné miestnosti, bojovať na zlepšenie výkonnostných vlastností alebo sa len tak poflakovať a kochať sa prostredím. Vývojári nachystali päť odlišných biotopov, ktoré budú sprístupnené okamžite, len na dosiahnutie niektorých miest budete potrebovať špeciálne dopravné prostriedky, ktoré si postupne zložíte z nájdených súčiastok na vopred určených miestach.
Väčšinou budú divokú a nespútanú krajinu preplnenú monštrami striedať útočiská, v ktorých povediete rozhovory s NPC, ktoré vám okrem zadávania úloh môžu pomáhať s výrobou predmetov či vás učiť nové schopnosti. Napríklad, ak budeme mať vzácny nerast na výrobu kľúčov, môžete prísť za zámočníkom, ktorý vám rád vyrobí artefakt, ktorému neodolajú uzamknuté dvere, za ktorými sa môže skrývať lákavá odmena, úloha alebo tuhý súboj. Pri hraní titulu Biomutant skrátka budete neustále prekvapovaný novými možnosťami. Niektoré miesta budú tak dobre skryté, že sa na ich objavenie dostanete prvýkrát náhodou, aj keď ste okolo nich niekoľkokrát prešli.
Ďalším herným prvkom s veľkým potenciálom je šestica odlišných kmeňov, pre ktoré môžete vykonávať službičky. Za odmenu vás naučí niektorý z unikátnych bojových štýlov založených na kung-fu, ktoré vám dajú nové možnosti v likvidácii nepriateľov. Voči každému národu budete mať určitú karmu, ktorá sa bude zlepšovať či zhoršovať podľa vášho správania, takže sa môže stať, že si všetky znepriatelíte. Tvorcovia dokonca nevylučujú ani možnosť, že všetky vyhladíte a stanete sa pánom celej krajiny. Biomutant vám skrátka nechce spútať ruky obmedzenými voľbami a tvári sa ako obrovský sandbox.
Podobný prístup razí tiež pri tvorbe charakteru. Na začiatku si vyberiete jednu zo šestice DNA, ktorú však budete upravovať podľa svojho gusta – podľa vlastností sa upraví vášmu bojovníkovi vizáž (charizma podporuje roztomilosť, zatiaľ čo sila mohutnosť atď.), Sami si upravíte farbu a dĺžku ochlpenia a hurá do sveta. Ďalší vývoj postavy bude odvodený od toho, čím sa budete ďalšie hodiny baviť. Máte radi skákanie? Tak vášmu malému stvoreniu narastú stehenné svaly, ako by trávil hodiny v posilňovni. Osobne sa mi tento prístup veľmi pozdáva a dúfam, že v praxi bude fungovať rovnako dobre, ako na papieri.
Nápadmi prekypuje Biomutant tiež z pohľadu správy predmetov. Predovšetkým, k dispozícii budete mať neobmedzený inventár, ktorý budete neustále zapĺňať zdanlivými odpadkami, ktoré nájdete pohodené v krajine. Z týchto nesúrodých súčiastok si potom môžete zmajstrovať na kolene zbraň, akú chcete. Inšpirácii sa medze nekladú, takže ak túžite po baseballovej palici oblepenej črepmi a banánmi(?!), nikto vám v tom brániť nebude. Na základe použitých prvkov sa nadefinujú základné atribúty zbrane. Na podobnom princípe bude fungovať aj oblečenie, ktorého farby budú odrážať odolnosti voči živlom.
Je teda možné, že si budete titul Biomutant užívať ako tradičnú lootovaciu hru, v ktorej budete pátrať za stále lepším vybavením, než sa pustíte do súbojov so záverečnými bossmi. Veľmi sa tak približujeme k tomu, že projekt štúdia Experiment 101 si nakoniec bude každý hrať podľa seba, čo je fajn. Ja som si mohol vyskúšať štvrťhodinové demo (mimochodom, rovnaké ako minulý rok) a musím uznať, že v rámci hrateľnosti som spokojný. Veľmi zábavný gunplay v spojení s bojovými kung-fu chvatmi na blízko proti roztomilým potvorám by mohol uspieť u širokej škály fanúšikov akčných adventúr.
Otázkou však bude, či ich neodradí grafická stránka titulu, na ktorej už možno pozorovať pár rokov od začiatku vývoja. Ani v čase oznámenia sa totiž vizuálna stránka nerovnala vtedajším AAA titulom, čo dnes znamená už možný problém. Predovšetkým srsť vyzerá zblízka dosť podivne, ale v rýchlosti akcie si to ani nevšimnete. Tvorcovia sa všetko snažia zachrániť komiksovými bublinami pri útokoch, ktoré vyzerajú dosť cool na to, aby ste zabudli na nepekné štetiny miestnych tvorov. Možno sa s grafickým podaním tvorcovia ešte pohrajú, pretože do vydania, plánovaného snáď ešte na tento rok, na PC, PS4 a Xbox One ešte nejaký čas majú, ale veľmi by som tomu neveril.
• Zdroje: Vlastné
• Dojmy z prezentácie: 23. 10. 2018 • Autor: Filip Němec
Biomutant patril k najväčším prekvapeniam minuloročného Gamescomu, a hoci sa o ňom v priebehu roka zas toľko nehovorilo, na tohtoročnej výstave v Kolíne nad Rýnom sa opäť dokázal veľmi šikovne pripomenúť. Ja som mal možnosť zúčastniť sa prezentácie s živým hraním, a tak mám konečne reálne predstavy o tom, ako Biomutant vyzerá, ako sa hrá a hlavne čo všetko ponúkne. A podľa všetkého toho bude naozaj veľa. Biomutant je totiž jedna z tých hier, kde vám obyčajné zaškatuľkovanie nepomôže. Ide v zásade o akčné RPG, ale ťažko ho prirovnať k nejakému už existujúcemu titulu.
Základom celej hry je svojbytný a originálny súbojový systém, ktorý dohromady mixuje pomerne klasickú hack and slash adventúru okorenenú o svižné bojové pohyby pripomínajúce Ninja bojovníkov. A aby toho nebolo málo, to všetko môžete kombinovať so strelnými zbraňami, do ktorých sa vám postupne dopĺňa munícia, takže slúži ako doplnkový arzenál podobne ako napríklad v posledných dieloch série Devil May Cry. Takto na papieri to znie ako varenie psíka a mačičky, ale vo výsledku ide o veľmi svieži súbojový systém, ktorý v podstate nie je k čomu prirovnať.
Z ukážky bolo zrejmé, že na seba možno reťaziť najrôznejšie kombá a čo sa ladnosti či nadväznosti jednotlivých útokov týka, zaradí sa Biomutant pravdepodobne medzi absolútnu špičku hack and slash titulov. Charakteristika súbojov sa potom bude líšiť podľa toho, akú hlavnú zbraň vezmete do rúk, pretože s rýchlym jednoručným mečom budete bojovať naozaj inak ako s mohutnou, ničivou obojručnou zbraňou. Zabíjanie rozličných nepriateľov s rozdielnymi pohybovými vzorcami už teraz vyzerá ako jedna z tých činností, ktoré budete chcieť robiť až do zblbnutia.
Takže tu máme rôzne veľké sečné zbrane, najrôznejšie samopaly alebo pištole a.. to je všetko? Ale kdeže! Biomutant je v prvom rade veľmi šialená akcia, ktorá sa rozhodne neberie vážne, a preto si súboje ale aj pohyb po svete budete spríjemňovať rôznorodou plejádou šialených zbraní a gadgetov. V ukážke som napríklad mohol vidieť mocnú kovovú päsť, s ktorou je možné okrem mlátenia protivníkov tiež prerážať oceľové prekážky v podobe dverí, a ďalej napríklad raketu, ktorá sa prilepí na chrbát vybraného nepriateľa a spoločne potom v groteskných piruetách krúži medzi vami a protivníkmi ako neriadená strela. A to doslova.
Bláznivú nadsádzku a inovatívny prístup k súbojom aj priestorovým puzzlom mi ale ukázala vo svojej plnej kráse a šialenosti až bublina, ktorú okolo seba dokáže hlavná postava vytvoriť. Obklopení touto elastickou priehľadnou guľou sa môžete odraziť od zeme a prekonať tak podstatne väčšie vzdialenosti, čo je v rozsiahlom otvorenom svete samozrejme príhodná funkcia, avšak na smiech ma povzbudila až ďalšia schopnosť tohto skákavého vynálezu. Podobne, ako v japonskej hlúposti Katamari, aj tu na seba môžete nabaľovať okolitých nepriateľov tým, že ich prejdete – potom napríklad bublinu necháte prasknúť a protivníci sa rozletia po okolí.
Podobných husárskych kúskov by v hre mal byť celý rad, ja však musím spomenúť aspoň ešte robotické machy. Ich vzhľad aj fungovanie ide opäť ruka v ruke s trafenými nápadmi vývojárov, posúďte sami: po nepriateľoch budete môcť strieľať roztomilé oranžové veveričky, ktoré idú potom nasať späť, navyše sa na ne môžete neustále pozerať, lebo sú napchaté v priehľadnom kontajneri na chrbte každého mecha . Tých má byť v hre veľa druhov a ich úloha bude vzhľadom na rozsiahlosť sveta podstatná, a preto sa budete musieť aj patrične starať o ich fungovanie. Na svoj chod totiž potrebujú olej, ktorý sa vyskytuje na rôznych miestach a jeho hladinu bude potrebné neustále strážiť.
Kde sa vlastne všetky tie olejové škvrny vzali? A prečo sú niektoré miesta poničené vysokou radiáciou či napríklad nedostatkom dusíka? Biomutant sa odohráva vo svete sužovanom prírodnou katastrofou, vďaka ktorej je fiktívna planéta zamorená rôznorodými látkami. Niektoré z nich potom spôsobujú zaujímavé mutácie, ktoré sú v podstate ďalšou úrovňou samotnej hrateľnosti. V priebehu hry totiž môžete svoju postavu vystavovať rôznym mutáciám a tým zvyšovať alebo znižovať jednotlivé štatistiky (Biomutant má byť totiž okrem všetkého spomenutého tiež RPG hrou) alebo prinášať úplne nové zručnosti.
Napokon, už na samotnom začiatku jasne pochopíte, že práve RPG prvky budú dôležitou súčasťou hry. Na štarte nás totiž čaká celkom obvyklá tvorba postavy, kde si vyberáte z piatich atribútov ako sila, intelekt alebo charizma. Podiel jednotlivých zložiek si potom vyberáte úplne podľa seba, je však zaujímavé, ako toto formovanie postavy ovplyvňuje tiež výsledný vzhľad. Ak budete zvyšovať intelekt postavy, uvidíte, ako sa hlava vášho charakteru zväčšuje. Naopak, v prípade uprednostnenia charizmy dostanete roztomilého chlpatého kamaráta, kým v momente, keď si vytvoríte silného hromotĺka, bude váš hrdina svalnatým a otrhaným bitkárom s vytrhanými chumáčmi tuhých a mastných chlpov.
Z hrateľnej ukážky som úplne všetky aspekty Biomutanta nepostrehol, ale počas končiacej prezentácie som stihol prehodiť pár slov priamo s vývojármi a dozvedel som sa, že hra ponúkne rozsiahly otvorený svet, kde bude do značnej miery len na vás, ako sa s hlavnou úlohou popasujete. Okrem systému karmy, ktorú budete ovplyvňovať svojím správaním a rozhovormi, nás čakajú aj vetvené dialógy a rôzne príbehové odbočky. V zásade tak môžete byť hodným Biomutantom a zachrániť svet, alebo ho tiež zničiť. Ako už totiž vieme, päť koreňov prastarého stromu života požiera päť monštier a vašou úlohou bude tieto beštie poraziť. Či tým ale korene zachránite, alebo ich naopak neskôr zničíte, je už len na vás.
Minimálne HW požiadavky | Odporúčané HW požiadavky | |
---|---|---|
Operačný systém | Windows 7/ 8.1/10 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i5-4690K/AMD FX-8350 | Intel Core i7-6700K/AMD Ryzen 5 1600 |
Grafická karta | GeForce GTX 960/Radeon R9 380 | GeForce GTX 1660Ti/Radeon RX 590 |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operačná pamäť | 8 GB | 16 GB |
Pevný disk | 25 GB | 25 GB |
• Zdroj: Steam (21. 5. 2021)
Chcete si uľahčiť výber? Nižšie pre vás máme tipy na vhodné herné počítače podľa náročnosti.
• Novinka: 13. 12. 2018 • Autor: Jakub Němec
Podľa dojmov kolegami Filipa Němca z výstavy GamesCom 2018 vám zrejme dochádza, že sa v redakcii na akčné dobrodružstvo v koži roztomilého mutanta naozaj tešíme. Zaujímavo vyzerajúce prostredie, rozličné biotopy a deformovaná príroda postapokalyptického sveta dáva vývojárom dostatok priestoru na realizáciu ich fantázie, čo sa im zatiaľ darí na výbornú. Z najnovšieho traileru môžeme odvodiť, že sa nebudeme preháňať iba lesom vyrastajúcou civilizáciu, ale pozrieme sa aj do horského prostredia či k vodným plochám. Všade na nás budú číhať prapodivní tvorovia značne prerastajúci našu maličkosť a túžiaci roztlačiť nás na kašu.
Z vlastnej skúsenosti už vieme, že bitky s obrovskými monštrami vyzerajú skvele, rovnako ako zručnosti malého chlpáča. V deme sme si však mohli nastaviť len niektoré atribúty, ktoré sa prejavovali na výzor mutantného bojovníka. Nový trailer ale potvrdzuje, že prispôsobenie hrdinu na svoj obraz pôjde ešte oveľa viac do hĺbky vďaka vyrábaniu rôznorodých kúskov odevu, ktoré pravdepodobne budú mať vplyv aj na bojové štatistiky a budú z nich profitovať príslušné bojové štýly. Či sa naše domnienky ukážu ako správne, sa dozvieme v priebehu roka 2019, kedy Biomutant vyjde na PC, PS4 a Xbox One.
• Preview: 31. 8. 2017 • Autor: Jiří Fait
Hra Biomutant bude akčným RPG zasadeným do otvoreného sveta a svojho hrdinu budete ovládať z pohľadu tretej osoby. Namiesto svalnatého týpka dostanete k dispozícii akéhosi medvedíka čistotného-myšiaka ovládajúceho rôznorodé palné zbrane a bojové umenia. Keďže ide o RPG, budete si môcť svojho „plyšáka“ dostatočne upraviť. Pohlavie, výška, šírka, srsť, tesáky a ďalšie šialenosti nebudú len kozmetickým prvkom, ale majú mať priamy vplyv na štatistiky postavy počas hry.
Nebude chýbať ani zvyšovanie vašej úrovne a systém „kraftenia“ zbraní. Levelovaním vášho protagonistu získate tiež možnosť vylepšovať a pridávať iné bojové kombá, ktoré zahŕňajú kombinácie útokov na blízko a na diaľku a tiež zbrane, ktoré môžete v priebehu hrania meniť. Váš bojový štýl sa z väčšej časti priamo odvíja od zbraní, ktoré práve používate. Tým, že budete svoj výzbroj v Biomutant rôzne meniť a vylepšovať, dostanete k dispozícii ďalšie kombá. Okrem zbraní pôjde meniť (čiže mutovať) aj vášho hrdinu a každá takáto zmena bude mať priamy vplyv na štýl hry.
Čo sa príbehu týka, máme tu na dnešnú dobu pomerne otrepaný scenár. Sci-fi neo-punkový svet, v ktorom sa Biomutant odohráva, bol zasiahnutý prírodnou pohromou, ktorá spôsobila vytekanie jedovatej tekutiny z hlbín zeme na povrch. Tá potom otrávila strom života, ktorý bol strojcom všetkého žitia. Teda strom samotný na tom má leví podiel, ale jeho korene sú tým najdôležitejším faktorom. Tých je celkom päť, a aby hráč zachránil celú tú veľmi dôležitú rastlinu, musí sa postupne ku všetkým koreňom prepracovať.
Okrem samotnej tekutiny na konci každého koreňa čaká nejaké monštrum, ktoré koreň postupne zožiera. Odstráňte príšeru a zachráňte svet. Teda strom. A koreň. Do toho si ešte primiešajte šesť klanov, keď tri z nich chcú strom života zachrániť a zvyšok má iné plány a máte o celosvetovú krízu postarané. O aké klany ide a či do neho patria podobné prapodivné tvory, ako je váš hrdina, zatiaľ nevieme. Bude len na hráčovi, komu pomôže, ku ktorému klanu sa pridá, alebo či sa rozhodne urobiť si veci po svojom bez pričinenia ostatných.
Nie je toho veľa, čo by sme vám ešte prezradili. Biomutant vyzerá prinajmenšom zaujímavo a vzhľadom na jeho zasadenie do cyberpunkového „zoo“ tiež úplne divne a napriek tomu zábavne. Ako veľmi bude otvorený svet „otvorený“ a koľko váhy budú mať vaše činy na vplyv dianie okolo vás, tak na to si budeme musieť ešte nejakú chvíľu počkať.