Luigi's Mansion 3 pobaví, vystraší aj preverí mozgové závity (RECENZIA)

Snáď kvôli tomu, že Luigi žije celý život v tieni populárneho Maria, sa bojí všetkých temných kútov. Lenže ako by to v Nintende robili naschvál, už tretíkrát ho autori zavreli do strašidelného domu, v ktorom musí nielen prežiť, ale zachrániť aj svojich kamarátov. Či je Luigi's Mansion 3 len ďalšou tuctovou akčnou adventúrou alebo jednou z najlepších hier tohto roku pre Nintendo Switch, zistíte v našej recenzii.

RecenziaDojmy z Gamescomu 2019

• Žáner: Akčná adventúra • Multiplayer: Áno (local, online) • Vývojár: Next Level Games • Vydavateľ: Nintendo • Platformy a Dátum vydania: Switch (31. októbra 2019)Homepage • Čeština: Nie

Obsah recenzie Luigi's Mansion 3

1. Luigi sa už po tretíkrát vracia do strašidelného domu
  2. Krotitelia Duchov podľa Nintenda
  3. Kto saje, nehnevá
  4. V ScreamParku sa nekričí!
  5. Luigi opäť boduje, ocení to niekto?
  6. Recenzia Luigi's Mansion 3: záverečné hodnotenie

Luigi sa už po tretíkrát vracia do strašidelného domu

• Recenzia: 12. 11. 2019 • Autor: Filip Němec

Séria Luigi's Mansion patrí ku stáliciam Nintenda, aj keď táto značka nie je veru príliš presadzovaná. Prvý diel vyšiel v roku 2001 na staručký GameCube a dvojka až o 12 rokov neskôr na Nintendo 3DS. To znamená dve veci: jednak sme veľmi radi, že sme sa dočkali ďalšieho dielu, a navyše nám vďaka dlhej odmlke nebude vadiť, keď dôjde k recyklácii niektorých už známych mechaník.

Luigi's Mansion 3; wallpaper: cover
Postavy ako v iných Nintendo hrách iba vydávajú anglické škreky. Luigi však nemusí vysloviť jediné slovo, aby ste okamžite pochopili, že je na smrť vystrašený. A napriek tomu sa tento malý hrdina (a jeho rôsolovitý parťák Gooigie) opäť vydá zachrániť svojich priateľov.

Z počiatku všetko vyzerá ako obvykle – Nintendo partička v zložení Mario, Princezná Peach, Luigi a Toadovia sa vydávajú na dovolenku, dostali totiž exkluzívnu pozvánku do luxusného hotela. Človek by povedal, že sa do tretice poučia, že? Lenže hotel s vopred varujúcim názvom Last Resort sa po krásnom privítaní lusknutím prsta zmení na mrakodrap plný strachu, obrovských potkanov a jedovatých pavúkov. Vráti sa dokonca záporák King Boo, a tak všetko začína nanovo. Luigi musí nielen prežiť, ale tiež zachrániť svojich kamarátov, ktorí boli uväznení do magických obrazov.

Ako pri väčšine Nintendo hier aj v Luigi's Mansion 3 účel svätí prostriedky, takže tu príbeh funguje len ako zámienka na prieskum dvadsiatky poschodí, ktoré sa podľa očakávaní výrazne odlišujú. Úvod hry síce trošku zaváňa zatuchnutým hotelovým stereotypom, ale ďalšie poschodia už vás zavedú do stredoveku, múmiami prešpikovaných katakomb a prekvapením budú najmä otvorenejšie priestranstvá ako napríklad priestranná záhrada.

Luigi's Mansion 3; gameplay: profesor Elvin Gadd Luigi's Mansion 3; gameplay: Egypt Luigi's Mansion 3; gameplay: Disco
Obrázok 1: Vaším sprievodcom aj dodávateľom vybavenia bude ako v predošlých dieloch profesor Elvin Gadd. Obrázok 2: Okrem strašidelných hotelových poschodí sa Luigi pozrie napríklad do Egypta. Obrázok 3: Alebo na diskotéku.

Krotitelia Duchov podľa Nintenda

Bill Murray na vás síce nevychrlí jednu zo svojich legendárnych hlášok, ale inak sa Luigi's Mansion 3 drží priznanej inšpirácie Krotiteľov duchov. Všemožné prízraky totiž bude Luigi nasávať do Poltergustu G-00, zariadenia kombinujúceho vysávač s baterkou. Základná „zbraň“ v boji s duchmi sa prakticky nijako nezmenila, aspoň vo svojom základe. Opäť je potrebné najskôr ducha osvietiť, čím ho na chvíľu omráčite, a potom začať nasávať, zatiaľ čo analógovou páčkou musíte ťahať do protipohybu, aby sa vám prízrak nevyšmykol.

Novinkou dostupnou už od začiatku hry je spätný chod Poltergustu, ktorý naopak okolité predmety nenasáva, ale odpudzuje ich. Ten sa hodí pri riešení niektorých puzzlí a hádaniek a tiež v momente, kedy nasajete nejaký veľký guľatý predmet, ten zapchá Poltergust a opačným chodom potom predmet vystrelí na vami zamerané miesto. Páči sa mi tiež novinka v podobe vystreľovacích záchodových zvonov zakončených lanom. To možno totiž nasať a stlačením tlačidla objektom, ku ktorému je zvon pricucnutý, vystreliť do diaľky, čo je ďalší prvok slúžiaci na prieskum strašidelného hotela a objavovanie nových lokalít.

Luigi's Mansion 3; gameplay: baterka, Luigi Luigi's Mansion 3; gameplay: Luigi
Prednosťou Luigi‘s Mansion 3 sú tiež skvelé animácie postáv. Luigi pri najmenšom zarachotení začne škrípať zubami a jeho strach mu naozaj veríte.

Nové zručnosti sa logicky odomykajú postupne a hrateľnosť tak nikdy vyložene neupadne do stereotypu, od ktorého ma osobne držal najmä Gooigi. Rôsolovitá alternácia Luigiho sa hodí v momentoch, kedy potrebujete prejsť cez zle dostupné miesta, ako sú ostré bodáky či úzky kanál, naopak si ale musíte dávať pozor na vlhko, kde sa Gooigi rýchlo rozpustí. Spracovanie tejto zelenej hrudy rôsolu je neuveriteľne zábavné, rovnako ako jeho používanie.

Kto saje, nehnevá

Podľa očakávania je najpoužívanejšou funkciou práve nasávanie prakticky všetkého s pomocou Poltergustu G-00. Ten neslúži len na boj s duchmi, ale hodiť sa vám bude pri preskúmavaní na túto sériu nezvyčajne veľkých lokácií. Luigi's Mansion 3 je na switchi pomerne klasickou akčnou adventúrou s fixnou kamerou, takže si autori nachystali zaujímavé lokácie so skvelým level dizajnom, kde si práve vďaka fixnej kamere môžu šikovne pohrávať s vašou pozornosťou.

Jednotlivé úrovne sa zdajú na prvý pohľad prázdne, ale opak je pravdou. Veľa väčších aj menších objektov je interaktívnych a ctia zákony fyziky. Všetko od potkanov cez pavúky až po vankúše alebo kvetináče možno nasať, zatiaľ čo ostatné predmety vám zapchajú ústie Poltergustu či sa len zachvejú ako napríklad veľké skrine. Práve vo vysávaní spočívajú tie najdrobnejšie puzzle, kedy sa jednoducho snažíte vnoriť všetko, čo okolo seba vidíte, podobne ako v každej Lego hre rozbíjate všetko, na čo dosiahnete. Dlhé hodiny mi bohužiaľ trvalo, kým som sa naučil pravým analógom poriadne mieriť, pohľad z boku totiž zameriavaniu príliš nesvedčí.

Luigi's Mansion 3; gameplay: duch strážnik Luigi's Mansion 3; gameplay: duch ohnivák Luigi's Mansion 3; gameplay: duch modrý
Nasávanie roztodivných duchov vás neprestane baviť po celý priebeh kampane, ktorá zaberie 12 až 15 hodín podľa toho, ako veľmi budete dôslední v prehľadávaní všetkých úrovní.

Hneď v úvode hry ma prekvapilo napríklad to, kedy som v inak bezvýznamnej kúpeľni nasal jeden koniec uteráka, chvíľu s ním bojoval, a keď som ho aj s držadlom vyrval zo steny, otvoril sa mi tajný priechod k pokladu. Podobných múdrych a ľstivých priestorových puzzlí a hádaniek je hra plná a neprestanú vás do konca hrania prekvapovať. Mrzí ma snáď len to, že neustále zbieranie (aj za pomoci vysávača) všade vyskakujúcich mincí, zlatých tehličiek a bankoviek začne byť čoskoro otravné. Nejaký imaginárny magnet, vďaka ktorému by mince lietali priamo k Luigimu, ako to robia iné hry, by sa tu rozhodne hodil.

V ScreamParku sa nekričí!

Samotná kampaň pre jedného hráča by mi vlastne bohato stačila, autori však ešte prihodili dvojicu režimov pre viacerých hráčov. ScreamPark je séria minihier, do ktorých môžete pozvať až sedem ďalších kamarátov, podporovaná je však len hra na jednej konzole či lokálny multiplayer, nie online. Avšak aj v dvojici ide o skvelú zábavu.

Práve vo dvojici ma najviac oslovil mód Cannon Barrage, v ktorom sa hráči rozdelia na dva tímy a musia určiť, kto sa bude venovať noseniu delových gúľ, obsluhe dela a streľbe na terč. Delové gule si navyše môžete vzájomne kradnúť, pričom najzábavnejší mi prišiel paradoxne tento režim v dvoch, kedy musíte obstarať všetky činnosti. Naopak Coin Floating s hľadaním mincí v bazéne pôsobí na prvý pohľad zábavne, ale vďaka chaotickému ovládaniu už v skutočnosti toľko radosti neprinesie, podobne ako Ghost Hunt, ktorý je len o tímovej eliminácii duchov.

Luigi's Mansion 3; gameplay: Cannon Barage Luigi's Mansion 3; gameplay: Scare Scraper
Kompetitívne režimy tu rozhodne nie sú len do počtu, Luigi’s Mansion 3 by však aj bez nich bola skvelá hra.

Zrejme najlepším režimom je tímový ScareScraper, ktorý možno hrať online, v dvojici na jednej konzole či pomocou lokálnej hry viacerých hráčov na viac konzolách. V rámci časového limitu preskúmavate strašidelný hotel a snažíte sa objavovať cennosti a najmä nasať viac duchov ako súperiaci tím a práve rivalita pri lokálnej hre je veľmi návyková. Vďaka časovému limitu je navyše hrateľnosť ozvláštnená o nový prvok.

Luigi opäť boduje, ocení to niekto?

Pesimisti by mohli namietať, že Luigi's Mansion 3 je stále o tom istom a vlastne to je z časti pravda. Lenže komu vadí, že Nathan Drake stále skáče po útesoch a vo Forze stále pretekáte v nadupaných superšportiakoch? Vo výsledku ponúka tretí diel pomerne dosť noviniek, ktoré sa do charakteristickej hrateľnosti podarilo implementovať veľmi dobre, zároveň hra predvádza povestnú originalitu Nintenda, ktoré aj po všetkých tých rokoch dokáže robiť jednoduché hry, ktoré vás neprestanú prekvapovať.

Rovnako ako Luigi nie je medzi Nintendo postavami na výslní, ani Luigi's Mansion 3 pravdepodobne nebude onen „system seller“ ako Zelda, ale bola by škoda tento veľmi vydarený titul opomenúť podobne, ako to neustále zažíva samotný Luigi. Puzzle a hádanky sú originálne a nápadité, level dizajn vynikajúci a súboje s rozličnými protivníkmi postupom hrou ozvláštňujú nové zručnosti hlavného hrdinu.

Luigi's Mansion 3; gameplay: kulečník Luigi's Mansion 3; gameplay: koupelna
Luigi‘s Mansion 3 má veľmi dobre zvládnutú fyziku, znalosť ktorej využijete pri riešení priestorových puzzlí a hádaniek, alebo keď si budete chcieť zahrať napríklad biliard.

Kooperačne zameraní hráči navyše budú potešení možnosťou hrať Luigi's Mansion 3 v dvojici, hoci je ako v iných hrách vidieť, že kampaň je dizajnovaná na singleplayer hranie. Gooigi, do ktorého sa vtelí druhý hráč, je ale dobrým pomocníkom najmä pri súbojoch a celkovo ide o podarenejšiu kooperáciu než režim pre dvoch hráčov v štýle „aby sa nepovedalo“ zo Super Mario Odyssey alebo Donkey Kong Tropical Freeze. Luigi's Mansion 3 jednoducho poteší snáď každého fanúšika Nintenda a ide o jeden z najlepších titulov pre Nintendo Switch tohto roka.

Recenzia Luigi's Mansion 3: záverečné hodnotenie

Hodnotenie 83 % Alza.sk
90 %
75 %
75 %
Luigi's Mansion 3; recenze

• Zábavná a inovatívna hrateľnosť
  • Rozliční nepriatelia
  • Nápadité priestorové puzzle a hádanky
  • V neskorších fázach hry premenlivé prostredie
  • Fungujúca kooperácia pre dvoch hráčov

• Spočiatku mierne stereotypné prostredie
  • Neohrabané zameriavanie Poltergustu
  • Po čase otravné zbieranie halierov a bankoviek

Luigi's Mansion 3 – Dojmy z Gamescomu 2019

1. Krotitelia duchov podľa Nintenda
  2. Lov duchov nikdy nebol zábavnejší
  3. Obtiažnosť Luigi's Mansion 3 je vysoká

Krotitelia duchov podľa Nintenda

• Dojmy z GC 2019: 1. 10. 2019 • Autor: Filip Němec

Jedným z najväčších stereotypov článkov zameriavajúcich sa na hry od Nintenda je zmienka o nesúmernom vzťahu Maria a Luigiho. Taliansky fúzatý inštalatér dlhodobo zoslabuje svojho brata so zelenou čiapkou, ktorý tak celé roky žije v jeho tieni. Ale viete čo? V Luigi's Mansion 3 je Luigi ďaleko väčší sympaťák ako Mario v mnohých svojich hrách. Ak sa totiž má niekto vydať do strašidelného domu, je to práve Luigi. Alebo je to tak, že práve on by tam chodiť za žiadnu cenu nemal?

Luigi‘s Mansion 3; screenshot: Luigi

Najväčšou hviezdou hry je neustále na smrť vystrašený Luigi.

Strachopud Luigi je stálicou Nintendo scény a keď dôjde na akúkoľvek duchárčinu, je pri tom paradoxne práve on. Kým Luigi si musí zabaliť na svoju ďalšiu výpravu plný kufor plienok pre dospelých, vy si nachystajte celé balenie papierových vreckoviek, pretože sa budete zahýbať smiechom. Hneď prvá miestnosť, do ktorej som s rozklepaným Luigim vkročil, mi jasne ukázala, že o zábavu bude postarané. Vrhla sa na mňa totiž partička prízrakov, ktorú bolo treba v štýle krotiteľov duchov zlikvidovať.

Lov duchov nikdy nebol zábavnejší

Dobre načasovaný záblesk baterky duchmi na krátky čas znehybní a potom už treba len dobre zamieriť a vysávačom, teda pardon Poltergustom G-00, nasať vo vzduchu stále sa vznášajúce prízraky. Nie je to ale tak jednoduché, ako sa zdá. Aj omráčený duch je stále dosť živý, a tak je treba jeho nasávanie korigovať natáčaním analógu do opačného smeru. Práve „vysávanie“ nepriateľov bude jednou z hlavných úloh v hre a je vidieť, že autori z tejto činnosti urobili chytľavú a zároveň nie vyložene jednoduchú a stereotypnú zábavu.

Luigi's Mansion 3 Gameplay Pt. 1 – Nintendo Treehouse: Live | E3 2019

Program Nintendo Treehouse ukázal úvodnú časť hry, ktorej prvé minúty sme mohli vyskúšať na Gamescome.

Nie však iba vysávaním duchov bude Luigi živ. Novinkou tretieho dielu je Gooigie, čo je želatínová verzia Luigiho, ktorú môže kedykoľvek vyvolať. Rôsolovitá skulptúra pripomínajúca Luigiho sa dostane napríklad prostredníctvom špicaté bodáky, na ktoré v strašidelnom dome narazíte na každom kroku. Popri tom bude jednou z vašich zbraní tiež prísavka pripomínajúca gumový záchodový zvon. Tú je možné vystreľovať nielen na nepriateľov, ale aj na objekty okolo vás, a tieto tri základné mechaniky tak budú vašimi hlavnými zbraňami pri hraní Luigi's Mansion 3.

Obtiažnosť Luigi's Mansion 3 je vysoká

Z pomerne krátkej hrateľnej ukážky je poznať, že Luigi's Mansion 3 bude opäť citlivým mixom hravej akcie a predovšetkým priestorových puzzlí a hádaniek. Ako je navyše pri Nintendo exkluzivitách zvykom, môžete ich síce dať do rúk aj mladším hráčom, ktorí budú očarení celkovou štylizáciou, aj pre skúsenejších hráčov však bude Luigi's Mansion 3 predstavovať výzvu. Minimálne súboje s bossmi preveria nielen logické uvažovanie či rýchle reflexy, ale tiež vyžadujú istú dávku sebaovládania, nutkanie prehodiť ovládač televízorom totiž v takých momentoch dosahuje najvyšších úrovní.

Luigi‘s Mansion 3; screenshot: strašidelný dům

Každé z poschodí strašidelného domu je štylizované odlišne. Pozrieme sa tak napríklad do Egypta, kde budeme bojovať s múmiami, či na cintorín alebo do strašidelných pivníc.

Tretí diel je jasným dôkazom toho, že v Nintende stále vedia robiť veľmi zábavné a originálne hry, hoci majú jednoduchú grafiku a neponúkajú rozsiahle online svety či najmodernejšie funkcie. Luigi si navyše ďalší návrat do strašidelného domu zaslúži, veď prvý diel pre GameCube vyšiel už v roku 2001 a dvojka až o dvanásť rokov neskôr na Nintendo 3DS. Ja osobne sa navyše teším aj na nový režim Scream Park, v ktorom sa proti sebe postaví až osem hráčov a v rámci arény budú súťažiť o čo najvyššie skóre. Zatiaľ to vyzerá na podarený hetrik, istí si však budeme až 31. októbra, kedy Luigi's Mansion 3 vychádza na Nintendo Switch.

• Zdroje: YouTube (Nintendo), vlastné (Gamescom 2019)