Gravel (RECENZIA) – aj majster tesár sa niekedy utne

Talianski vývojári z Milestone sú právom považovaní za matadorov pretekárskych hier a je viac menej jedno, či sa rozprávame o dvojstopovom či jednostopovom pretekaní. Doteraz vytvárali často pretekárske tituly s licenciou FIA, tentokrát si však urobili odbočku do čisto arkádového sveta, a to všetko úplne pod svojou vlastnou taktovkou. Gravel tak mixuje viac ako dvadsať rokov skúseností tohto štúdia spolu s rozmanitou paletou exotických destinácií, kde sa budete preháňať na licencovaných vozidlách. Znie to ako sen každého fanúšika arkádových pretekov? Jednoznačne áno. Či sa autorom aj tentokrát podarilo trafiť klinec po hlavičke sa dozviete v našej recenzii.

Obsah recenzie Gravel

1. Gravel ako pretekárska arkádovka bez kompromisov
  2. V Gravel ste profesionálny pretekár aj televízna hviezda
  3. Jazdný model inšpirovaný detskými autodráhami
  4. Vizuálne spracovanie zaostáva za konkurenciou
  5. Gravel je len priemerná pretekárska hra
  6. Recenzia Gravel: záverečné hodnotenie
  7. HW nároky pre Gravel PC

Gravel ako pretekárska arkádovka bez kompromisov

(06.03.18) Ak by ste o tom z akýchkoľvek dôvodov pochybovali, Gravel je arkáda ako má byť. Off-roadové zameranie môže občas naznačovať snahu o simuláciu, pretože na niektorých povrchoch vám autá dokážu pekne zdvihnúť tlak, ale po väčšinu času budete mať nohu na plyne a prechádzať zákruty ukážkovými šmykmi bude možné s minimom predchádzajúceho tréningu. Koniec koncov arkádový nádych potvrdzuje aj prítomnosť neslávne známeho vrátenia času. Hra vás za jeho využívanie nijako nepenalizuje, poprípade neodmeňuje za to, že túto barličku nepoužijete, čo je rozhodne škoda.

Hra vás zavedie do najrôznejších prostredí, najmä ale tam, kde sa pretekárske dráhy skladajú z nevyspytateľného piesku, mazľavého blata alebo čohokoľvek, čo kontrolu trakcie výrazne ovplyvní. Vzhľadom na efekt zveličovania, nadhľad a arkádovosť zabudnite na čokoľvek podobné realite či skutočným predlohám. Brázdiť budete tropické ostrovy plné paliem, kde čas od času zídete na nízko položené pláže a umyjete si zablatené blatníky v azúrovo modrej vode. Inokedy zase zakúsite vyprahnutú pustatinu, zasnežené pohoria, dokonca budete mať možnosť vidieť aj trošku toho asfaltu.

Gravel; Wallpaper: preteky, pláž

Gravel ponúka aj režimy, v ktorých nepretekáte proti ostatným jazdcom (napr. Time Attack), ale tú najväčšiu zábavu pochopiteľne zažijete v prítomnosti protivníkov.

Gravel celkovo ponúka šestnásť rozličných tratí, pričom väčšina z nich má dve až štyri verzie, ktoré sú si podobné iba v samotnom štýle prostredia – profil trate, jej dĺžka a celkový vzhľad je úplne iný. To vám poskytuje približne päťdesiat tratí. Tie sú síce naozaj variabilné, vytknúť im ale musím nie vždy konštantnú kvalitu. Chytľavé esíčka a pekné okolie budú pastvou pre vaše oči, inokedy vás však unudia nezaujímavé prostredia opustenej bane alebo snehovej fujavice.

Ako celok pôsobí ponuka tratí dobre, bohužiaľ však chýba čokoľvek ikonické a vyložene geniálne, čo by vás zatlačilo do virtuálnej pretekárskej sedačky. Sami autori možno uvideli niečo také v nočných pretekoch, kedy jediné zdroje svetla sú dvojice vašich a súperových svetlometov plus občasné lúče okolo trate. Bohužiaľ práve tieto preteky sú frustrujúce, nezábavné a veľmi zložité. Gravel očividne pokukuje napríklad po dnes už zašlom MotorStorm, jeho trate boli ale podstatne nápaditejšie a zábavnejšie.

Gravel; Gameplay: les Gravel; Gameplay: voda Gravel; Gameplay: sneh

Obrázok 1: Stromy, palmy alebo samotná tráva. Nič z toho sa autorom príliš nepodarilo. Obrázok 2: Početné prejazdy riečnymi korytami či plytkými zátokami patria k tomu krajšiemu, čo prostredie hry ponúka. Obrázok 3: Zasnežených tratí nie je veľa, ale ich prítomnosť poteší. Variabilitu prostredia možno rozhodne pochváliť.

V Gravel ste profesionálny pretekár aj televízna hviezda

Čo by to bolo za arkádovú pretekársku hru, keby jej jadro netvorila poriadna kampaň. V Milestone na to išli múdro, avšak aj celkom klasicky – tradičnú kariéru obliekli do moderného televízneho hávu. Na imaginárnej televíznej stanici Gravel Channel sa totiž každý týždeň vysielajú preteky z ligy Off-Road Masters. V ňom sa pravidelne stretávajú tí najlepší pretekári v piatich cross-country disciplínach, ktoré navyše spestruje pätica rozličných druhov pretekov.

Je trošku škoda, že zaujímavý nápad zakomponovať klasickú kariéru do televíznej šou nedotiahli autori až do konca. Vo výsledku to znamená len to, že jednotlivé preteky sú rozčlenené do sezón, na ktorých konci sa koná veľké finále, v ktorom sa stretnete v troch pretekoch jeden na jedného s víťazom predchádzajúceho ročníka. Snaha urobiť plnohodnotnú televíznu šou je síce viditeľná napríklad z krátkych video medailónikov vašich najväčších protivníkov, tie však svojou trápnosťou konkurujú stupídnym charakterom z tohtoročného Need for Speed: Payback.

Gravel; Gameplay: súper Gravel; Gameplay: turnaj Gravel; Gameplay: preteky

Obrázok 1: Medailóniky vašich protivníkov pôsobia bohužiaľ dosť smiešne a amatérsky. Obrázok 2: Každé prostredie ponúka až štyri rôzne trate. Obrázok 3: Nahrávacia obrazovka vám vždy poskytne informácie o významných častiach každých pretekov.

V každej sezóne sa uskutočnia tri až štyri turnaje, ktoré zjednocuje iba identické prostredie, režimy pretekov sa však neustále striedajú. Ponuka tratí v Gravel síce výrazne kopíruje konkurenciu, ale uznávam, že prísť s niečím vyložene vlastným je prinajmenšom ťažké. Základom sú tak klasické preteky na niekoľko kôl, časovky bez súperov (tie sú však oveľa nudnejšie), ale aj osvedčené klasiky ako eliminácia, kedy v každom kole vypadne pretekár na chvoste. Inak dobrý výber zrádza režim Smash Up. V ňom ste na trati sami a musíte triafať pred vami sa objavujúce bariéry, kde ako na automate rotujú zelené šípky, ktoré vás pustia vpred, a červené krížiky, ktoré vás zbrzdia. Nič nudnejšie som v rámci pretekárskej hry dlho nezažil.

V rámci sezóny máte k dispozícii hneď niekoľko turnajov, medzi ktorými ale možno ľubovoľne preskakovať, takže aj v tomto smere seriálovému stvárneniu trošku chýba zmysel. Ak túžite po niečom ako bol vydarený Split/Second: Velocity, bohužiaľ vás sklamem. Na druhú stranu ma ale potešila možnosť niektoré preteky vynechať, napríklad keď vám určitý režim nesedí, alebo sa už jednoducho chcete posunúť vpred.

Gravel; Gameplay: vrátenie času Gravel; Gameplay: duel

Obrázok 1: Nechýba ani populárne pretáčanie času. Obrázok 2: Duely jeden na jedného sú oveľa zložitejšie ako bežné preteky.

Jazdný model inšpirovaný detskými autodráhami

Už sme si ujasnili, že trate sú dobré (ničím ale nevynikajú) a rovnako je na tom aj kariéra. Tá vám necháva voľnú ruku v tom, ako budete postupovať, a ponúka vám dobre namiešaný mix rôznych prostredí a rozličných pretekov. Lenže ako sa to vlastne celé vôbec hrá? Je jasné, že arkádové preteky nemusia ponúkať veľa detailov a perfektné spracovanie, pokiaľ ide o trate alebo vozidlá. Hlavne aby to bola zábava. Bohužiaľ Gravel ma sklamal najmä v tom, ako sa autá riadia, ako na seba reagujú a koniec koncov tiež ako vyzerajú.

Inak pomerne široká ponuka vozidiel je podľa výkonu a druhu rozčlenená do šiestich kategórií. Vozidlá v každej kategórii sa však bohužiaľ líšia len množstvom koní pod kapotou, na ďalšie aspekty, ako je zrýchlenie, ovládateľnosť, maximálna rýchlosť a ďalšie atribúty, už autori nejako zabudli. Vo výsledku som ale nespoznal ani rozdiel v celkovom výkone. V rámci jednej kategórie sa všetky vozidlá správajú identicky a vyberáte skôr podľa toho, ako sa vám daný stroj páči. V tomto ohľade sa arkádovosť dostala až na nezdravú úroveň. Občas tiež narazíte na anomáliu, kedy napríklad Porsche 911 aj na asfaltovej trati síce brzdí lepšie ako monopost Formuly 1, ale inak sa chová ako Bugatti Veyron Super Sport driftujúci na želatíne.

Gravel; Gameplay: let Gravel; Gameplay: v daždi

Obrázok 1: Skákanie si užijete! Tam, kde bol nedostatok prírodných prekážok, pre vás autori pripravili ešte ďalšie umelé rampy a skokany. Obrázok 2: Čas od času zavítate na špeciálne asfaltové trate. Priľnavý povrch ale vyvažuje neúprosný dážď.

Skrátka a dobre jazdný model nemožno pochváliť takmer vôbec. Aspoň nejaká variabilita v rámci vozového parku by sa hodila, inak totiž Gravel pôsobí takmer ako Cars 3 a podobné tituly. So spomínanou animovanou arkádou má bohužiaľ Gravel spoločné aj vizuálne stvárnenie vozidiel. Pri prvom spustení som kontroloval, či sa mi nesťahuje ešte nejaký HD balík textúr, pretože vzhľad vozidiel je jednoducho odfláknutý. Autá pripomínajú nesympatické škatule na kolesách, ktoré síce reflektujú tvary karosérie svojich skutočných predlôh, ale pri pohľade na ne budete spomínať na krásne modely vozidiel z takisto arkádových titulov ako je Forza Horizon alebo už spomínané Need for Speed: Payback.

Tomu zodpovedá aj správanie vozidiel na trati. Vzájomné strety pôsobia ako pošťuchovanie plastových modelov na detskej autodráhe, a to vizuálne aj zvukovo. Jedinou svetlou stránkou sú pekne sa deformujúce karosérie vozidiel, čo je niečo, čo jednoznačne uvítate, pretože pozerať sa počas celých pretekov na nevzhľadné plasty karosérie s umelou pastelovou farbou je niečo, čo u tohto typu hry naozaj nechcete.

Gravel; Gameplay: Toyota Gravel; Gameplay: z kokpitu Gravel; Gameplay: Porsche

Obrázok 1: Nevzhľadné škatule. Niektoré vozidlá naozaj nie je možné opísať inak. Obrázok 2: Kokpity áut v rámci jednej výkonnostnej triedy sú vo väčšine prípadov takmer identické. Obrázok 3: Porsche 911 je nádherné auto, ale toto vizuálne spracovanie pripomína skôr detské autíčko.

Vizuálne spracovanie zaostáva za konkurenciou

Okrem vizuálneho spracovania vozidiel nás samozrejme zaujímajú aj samotné trate. Ich diverzitu sme už pochválili, bohužiaľ čo sa grafického spracovania týka, už si toľko chvály nezaslúžia. Kým sa preteky odohrávajú na uzavretom štadióne, je kvalita vizuálu porovnateľná s aktuálnou konkurenciou. Suchá hlina prechádza rovnomerne do mäkkého blata, ktoré sa v slnečnom svite pekne leskne. Akonáhle ale vyrazíte do exteriérov, kde sa odohráva väčšina pretekov, nie je sa čím veľmi kochať. Piesočné trate sú ešte relatívne pekne spracované, ale akonáhle zahliadnete čokoľvek zelené, ​​vrátite sa v Gravel minimálne o päť rokov späť.

Gravel; Wallpaper: preteky, štadión

Vizuálnu stránku Gravel nie je príliš za čo pochváliť, snáď len tie odlesky vody a mazľavého blata vyzerajú naozaj dobre.

Textúry v nízkom rozlíšení sú doplnené dvojrozmernými kríkmi, ktoré pri kontakte s vozidlom zmiznú a zase sa objavia až keď zadný nárazník opustí inkriminovanú oblasť. Podobne ako v prípade nevzhľadných vozidiel som očakával, že sa mi stiahne nejaký dodatočný update s kvalitnejšími textúrami, pretože prvé spustenie ma zaskočilo. Bohužiaľ skutočnosť je taká, že Gravel je po vizuálnej stránke zastaralým titulom, ktorý neoslní kvalitou a ani umeleckým spracovaním. Určite tiež zamrzí iba 30 snímok za sekundu. Pri horšom vizuálnom spracovaní by som očakával, že autori vytlačia z hry vyššie snímkovanie, ktoré každej pretekárskej hre prospeje.

Otestovať technické špecifiká hry viacerých hráčov sa mi podarilo iba na polovicu. Síce som si zahral, a je potrebné dodať že bez technických problémov, ale nie vždy som mal to šťastie nájsť skutočných spoluhráčov. O multiplayer pravdepodobne nie je príliš veľký záujem, pretože som v žiadnych pretekoch nesúťažil s viac ako štyrmi pretekármi, pričom sa niekoľkokrát stalo, že sme súťažili iba dvaja alebo traja. Hra síce zvyšok štartového poľa doplnila umelou inteligenciou, ale tým pádom sa z hry stali takmer klasické singleplayerové preteky. Je však pravdou, že multiplayer je v Gravel skôr do počtu. Okrem rýchlej hry možno pozvať aj priateľov do spoločných pretekov, ale nič ďalšie bohužiaľ tento režim neponúka.

Gravel; Gameplay: príroda Gravel; Gameplay: lesné preteky

Obrázok 1: Dvojrozmerné kríky a tráva pri kontakte s vozidlom nečakane zmiznú. Obrázok 2: Lesné trate vyzerajú na prvý pohľad pekne, výsledok však degraduje zlá kvalita textúr.

Gravel je len priemerná pretekárska hra

Aj napriek všetkým svojim chybám nie je Gravel vyslovene zlou hrou, len jej skrátka chýbajú jedinečné prvky. Výsledok podkopávajú aj nešťastné prvky, ako stupídny komentár televízneho hlásateľa, ktorý zo seba sype hlášky v štýle: „Ak ste pri sledovaní dnešnej epizódy neomdleli, určite ste zvyknutí na silné emócie.“ Takisto ma neustále iritovala geniálna funkcia hry, ktorá vás po skončených pretekoch náhodne presunie na šampionát, ktorý ste buď vôbec neprešli, alebo rovno na ten, ktorý máte zatiaľ úplne uzamknutý. Podobných nelogických prvkov je v hre bohužiaľ viac.

Napriek všetkému vyššie spomenutému je Gravel celkom zábavnou arkádovou hrou, nemôžete k nej však pristupovať s príliš veľkým očakávaním. Konkurencii napríklad v podobe Forzy Horizon 3 sa bohužiaľ nevyrovná. Ak teda váhate, či Gravel stojí za vašu investíciu, poteší vás, že na všetky tri platformy je k dispozícii demo verzia. Gravel vyšla 27. februára 2018 pre PC, PlayStation 4 a Xbox One.

Gravel; Wallpaper: zatáčka, šmyk

Gravel bohužiaľ nepatrí medzi pozitívne prekvapenia roka, ale aj tak si svoje publikum môže nájsť.

Recenzia Gravel: záverečné hodnotenie