• Autor: Jakub Němec
V minulých mesiacoch sme vás niekoľkokrát informovali o posunoch veľkých herných projektov a medzi nimi sme museli spomenúť tiež francúzskeho vydavateľa Ubisoft. Ten sa nevyrovnával iba s koronavírusovou krízou, ale aj internými zamestnaneckými problémami a s nutnosťou zmeniť svoje koncepty tvorby AAA titulov, aby sa neomieľala iba jedna a tá istá premisa pri všetkých jeho projektoch. Medzi tieto tituly patrí tiež Watch Dogs: Legion vychádzajúce po osemmesačnom odklade. Prospel mu čas navyše?
Watch Dogs: Legion (Hra) | Watch Dogs (IP)
Akčná adventúra Watch Dogs: Legion je súčasťou hernej série Watch Dogs. Titul vyvíja štúdio Ubisoft Toronto a vydáva spoločnosť Ubisoft. Hra vychádza 29. 10. 2020 na PC, PS4, Xbox One a Stadiu, 10. 11. 2020 na Xbox Series X/S a 19. 11. 2020 na PS5. Titul bude od 9. marca 2021 obsahovať multiplayer a neobsahuje českú lokalizáciu. | Homepage
Články: | Recenzia | Dojmy z hrania (multiplayer)
V kontúrach dnešnej doby možno niektorí z vás premýšľajú nad svojou, respektíve ľudskou budúcnosťou. O svoj pohľad sa s vami chce podeliť aj torontská pobočka spoločnosti Ubisoft, ktorá ukazuje chmúrne zajtrajšky britskej metropoly. Vo Watch Dogs: Legion sa totiž vydáme do Londýna zažívajúceho rozčarovanie z bombových atentátov, z ktorých je obvinená hackerská skupina DedSec (spojenie medzi všetkými dielmi série), ktorej členom sa krátko na to stanete a musíte očistiť jej meno. Na rozdiel od minulých dielov však nebudete situácii čeliť ako jednotlivec, ale ako celá londýnska bunka, v ktorej vám bude dávať úlohy jej vedúci Sabine a umelá inteligencia Bagley.
Vaše snaženie nebude nijako jednoduché, pretože vmoc nad Londýnom drží v rukách s posvätením vlády totalitná militaristická skupina Albion, na čele ktorej stojí sociopatický Nigel Cass. Ten označil DedSec za hlavných vinníkov atentátu (aj keď my samozrejme vieme, že to tak nebolo) a snažia sa týchto „hacktivistov“ dostať za mreže. Aby toho nebolo málo, zapletiete sa ešte do čachrov v miestnom podsvetí, kde pevnou rukou vládne (Bloody) Mary Kelley, ktorá využila situáciu na ilegálny obchod s otrokmi a ľudskými orgánmi. Všetci záporáci majú čo dočinenia s antagonistickou entitou Zero-Day, ktorej idete po krku v priebehu celej hry. Vedľa ústredného príbehu na vás čaká tiež hromada vedľajších úloh, ako sme pri Ubisofte zvyknutí.
Watch Dogs: Legion vlastne kopíruje mustry svojich úspešnejších akčno-adventúrných kolegov ako Far Cry či Assassin's Creed, len s tým rozdielom, že rozľahlé, prírodou zarastené plochy tu vystriedalo rýdzo mestské prostredie v štýle The Division alebo GTA. Ak sa teda necháte zlákať vedľajšími questami, pripravte sa na hodiny generických úloh, v rámci ktorých budete hackovať rôzne zariadenia, kradnúť dáta, zachraňovať niečích kamarátov alebo jazdiť s autom naloženým liekmi/zbraňami/kontrabandom. Lenže počkať! To isté vlastne vykonávate v hlavnej kampani, len obalené príbehovými sekvenciami a občasným spestrením, ako sú napríklad náročnejšie súboje alebo vzájomne prepojené úlohy. V tomto ohľade sa Watch Dogs Legion drží zavedených Ubisoft poriadkov.
Nechápte to však nijako zle, túto hackerskú akciu si stále môžete celkom dobre užiť, len sa musíte pripraviť, že niektoré misie pôsobia aj napriek snahe o inakosť značne stereotypne. Ústredná príbehová kampaň rozdelená na päť základných smerov ponúkne len niekoľko „nečakaných“ zvratov (z ktorých je jeden naozaj vydarený), relatívne svižne odsýpa a prináša typicky béčkový priebeh plný akcie. Lenže akonáhle sa necháte stiahnuť vedľajšími questami, začnete oslobodzovať jednotlivé londýnske štvrti alebo sa pustíte do hľadania vylepšovacích a zberateľských predmetov, celý zážitok sa vám značne rozdrobí.
Za neosobitosť príbehu z časti môže tvorcami vyzdvihovaná prednosť Watch Dogs Legion – nepreberná ponuka unikátnych postáv. Musíte sa totiž zžiť s celou plejádou ľudí, ktorých môžete striedať ako na kolovrátku podľa svojich potrieb. S tou unikátnosťou to však tiež nie je tak horúce, ako to na prvý pohľad vyzerá. Každému Londýnčanovi bola pridelená odlišná vizáž (aj keď, narazil som na dvojníkov v inom oblečení), hlas, povolanie a podľa toho špeciálna výbava a vlastnosti. Tie môžete, ale po väčšinu času nemusíte využiť. Aby som sa priznal, 95 % hry som si vystačil s ráznou špiónkou Steffanie Mandegrian, u nás familiárne prezývanou Štefka, a po iných postavách som siahol iba v prípadoch, keď to odo mňa vyložene žiadal priebeh misie.
V prípade Watch Dogs: Legion totiž platí dvojnásobne, že sa hráte presne podľa vašej mustry. Chcete sa infiltrovať do budov a tam všetko nenápadne vyriešiť? Naverbujte (pomocou vedľajšej úlohy) príslušné charaktery, teda robotníka na stavbe, člena gangu Kelleys, ochranku Albionu alebo policajta a zakrádajte sa priestorom ako nepoznaný Hitman. Chcete využiť hackerskú techniku a dokončiť misiu bez osobnej účasti pomocou dronov, elektropavúkov a kamier? Prečo nie! Nič vám nebráni vziať do ruky poriadnu zbraň a vystrieľať celý barák ako John Wick alebo zavolať na pomoc pár hooliganských kamošov a rozbiť prítomným hubu. Bohužiaľ, pre vývojárov si po niekoľkých experimentoch rovnako vyberiete svoju obľúbenú postavu a s ňou zrejme pokoríte väčšinu hry.
Vzhľadom na to, že sa verbovacie misie dosť opakujú (ja som to s nimi vzdal, keď ma tretíkrát poslali do rovnakej garáže, aby som odviezol nákladiak), vystačíte si s troškou opatrnosti alebo s vypnutím permanentnej smrti po celý čas s výnimočnými charaktermi, ktoré získate ako odmenu za získanie jednotlivých štvrtí na svoju stranu. Vaša oslobodzovacia činnosť sa zakladá na vyriešení niekoľkých čiastkových problémov v uliciach, načo sa dostanete k záverečnému questu (podobne ako v Assassin's Creed Syndicate), ktorý je väčšinou založený na puzzle pre vašich robotických miláčikov. Osobne som nijako významne nezaznamenal, že by sa po získaní mestských častí pridalo obyvateľstvo na moju stranu proti Albionu, len mi občas prišlo pár ľudí na pomoc počas pästného súboja.
Akčným pasážam sa vo väčšine prípadov môžete obratne vyhnúť a lišiacky ich vyriešiť pomocou modernej technológie. Nikto vás nenechá na pochybách, že Watch Dogs: Legion je hackerská adventúra, pretože nabúrať možno čokoľvek, čo v sebe obsahuje čip, čo je v Londýne blízkej budúcnosti takmer všetko. Keď sa nebudete chcieť stretnúť s niekým tvárou v tvár, tak jednoducho vytiahnete mobil, nabúrate kamerový systém, očíhate situáciu, aktivujete pasce (ktorých je po budovách nejako podozrivo veľa), po vylepšení svojich zručností obrátite na svoju stranu bojové drony aj guľometné strieľne a do vzniknutého chaosu pošlite svojho robo-pavúka (ja mu hovorím replikant), aby tajne vnikol tam, kam je to potrebné.
Časom však zistíte, že všetko sa dá vyriešiť bezhlavým útokom sa špiónov (a ich hodinkami vyradzujúce zbrane) a zabijakmi (s výnimočne vycibreným bojovým štýlom). Jednoducho sa nepriateľovi zakradnete od chrbta a pri objavení okolo seba rozsievate skazu aj medzi elitnými vojakmi. Neviem prečo, ale aj zbraňami vybavení jedinci vás radšej vyzvú na pästný zápas, ktorý možno vyriešiť mechanikou uhnutia a protiúderu aj proti niekoľkonásobnej presile. Navyše, umelá inteligencia vašich súperov hrá skôr za váš tím, pretože je schopná do otvorených dverí posielať nepriateľov pekne po jednom aj s časom na prebitie zbrane, obkľúčiť vás dokážu iba drony, ľudia sú v tomto ohľade takmer bezzubí.
Táto situácia nahráva rôznym pokusom s netradičnými nástrojmi skazy. Tvorcovia už pred vydaním predstavili možnosť likvidovať protivníkov pomocou nastreľovačky klincov alebo paintballovej pušky. Mojím osobným favoritom sa stal včelár schopný svoje včeličky poslať proti určeným cieľom a ich žihadlá využiť na svoje záujmy. Súboje, ako také, tým dostávajú skôr arkádovejší nádych, čo sa prejavuje aj v ich nižšej náročnosti (na účely recenzie bola zvolená obťažnosť normal). Tá rastie až v záverečných pasážach Watch Dogs: Legion.
Prístupnejší herný model možno pozorovať na každom kroku, čo sa prejavuje niekedy až komickými situáciami. Asi najhoršia situácia vládne v uliciach Londýna, na ktorých vaše vodičské umenie dostane poriadne na frak. Nielenže si musíte zvyknúť na pohyb v ľavom pruhu, ale aj na podivne konajúcich chodcov, ktorí z chodníkov skáču pod kolesá vozidiel. Autá i motorky podivne plávajú po ceste, vôbec nerešpektujú fyzikálne zákony a zrážajú všetko, čo im stojí pred kapotou (okrem absolútne nezničiteľných stromov). Na konanie ostatných vodičov sa nemôžem sťažovať, pretože väčšina áut je bez nich. Rozumiem tomu, že v budúcnosti sa asi o riadenie postará umelá inteligencia, ale prečo prázdne autá korzujú po Londýne, som nezistil.
Fyzika dostáva na frak aj počas hrania za vašu postavu. Je skvelé, že môžete vyletieť do oblakov na nákladnom dronovi, ale je fakt divné, že keď z neho spadnete, normálne to rozchodíte. Podobné zoskočenie zo štvorposchodovej budovy v podpätkoch jednoducho vypružíte v kolenách a idete ďalej (aj keď ste v dôchodkovom veku). Všeobecne možno povedať, že vstupom do organizácie DedSec nedostanete len dokonalé hackerské zručnosti, ktoré si možno ešte vylepšiť pomocou technologických bodov, ale aj prvotriednu akrobatickú prípravu. Hoci sa teda tvorcovia snažia hráčom vnútiť predstavu o perfektne simulovanom Londýne, sami si svoju prácu ničia hlúpymi chybami a nelogicky konajúcou AI.
Na druhej strane, vývojári z Ubisoft Toronto si zaslúžia pochvalu za spracovanie samotného mesta. Prepracovaným Londýnom plným rušného života sa budete naozaj radi prechádzať. Bohužiaľ vám trošku otrávi život, že vás misie budú preháňať sem a tam ako handra na palici, a preto vám prechádzanie Tower Bridge či túlanie sa Westminsterom po niekoľkých hodinách trochu zovšednie. Napriek tomu musím pochváliť vybudovanie atmosféry metropoly, ktorá sa zmieta občianskymi nepokojmi a protestami. Autorom Watch Dogs Legion sa tiež podarilo zachytiť multikulturalitu celého priestoru a pridať mu šmrnc pomocou holografických projekcií. Pamiatky sú spracované s dôrazom na detail, avšak ich interiér si neužijete, pretože do väčšiny budov v meste sa nedostanete.
Watch Dogs: Legion bude lahodiť tiež vaším ušiam, pretože dabing postáv je na skvelej úrovni a autori si dali prácu aj s používaním dialektov (niekedy hraničiacich až s karikatúrou). Ak máte radi poctivý britský akcent a desiatky rôznych štýlov vyslovenia slovíčka „fuck“, potom si výlet do dystopického Londýna užijete. To isté platí aj na počúvanie rádia v aute, kde miestny DJ páli jednu bombu za druhou na staniciach púšťajúcich rôzne žánre. Keď mi v ušiach prvýkrát zazneli Muse, zabudol som na plán misie a nechal sa unášať ulicami britskej metropoly len tak. Zvolená hudba pomáha dokresliť situáciu, napríklad keď utekáte pred Albionom a rádio spustí Fuck You od Lily Allen.
Watch Dogs: Legion rozhodne nie je zlou hrou, len sa nepodarilo úplne dotiahnuť sľuby tvorcov o vymanenie sa zo základného open-world rámca Ubisoft titulov. Príbeh vás nijako neuchváti a rozrieďuje ho hromady vedľajších aktivít, v ktorých však môžu niektorí dobrodruhovia nájsť zaľúbenie. Autorom sa podarilo úžasne previesť londýnske reálie, v hre vám ponúkajú odlišné spôsoby hrania a poteší aj audiovizuálna prezentácia (až na občas doskakujíce textúry v diaľke). Uvidíme, aké grafické kúzla nám ponúkne prechod na next-gen konzoly a čo prinesie multiplayer sľubovaný na december.
Ten by mohol výsledok povýšiť, pretože pri dlhšom hraní bohužiaľ naskočí stereotyp, z ktorého sa vymaníte len v niektorých príbehových misiách, a postupne si tiež začnete všímať dizajnérske chyby, ako je algoritmické opakovanie niektorých udalostí na dedikovaných miestach. Hackerskú akčnú adventúru Watch Dogs: Legion si môžete zahrať od 29. októbra na PC, PS4, Xbox One a Google Stadia a od vydania konzol tiež na PS5 a Xbox Series X/S.
Táto recenzia bola napísaná na PS4 Pro verziu hry. Kópiu hry poskytol český distribútor Conquest entertainment.
• Zdroje: Vlastné
Watch Dogs: Legion skvele predáva britskú kultúru a ponúka arkádovú hrateľnosť s plejádou hrdinov s rôznymi zručnosťami, ktorých si sami naverbujete do svojho tímu. Hackerské dobrodružstvo však trápi postupný nástup stereotypu, nelogicky konajúca AI a podivný model riadenia vozidiel.
Klady
Zápory
Jakub Němec
Hranie počítačových a doskových hier patrí k môjmu životnému štýlu už viac ako dvadsať rokov, pretože ma baví preskúmavať nápadité príbehy a svety, ktoré môžem sám ovplyvniť, prípadne sa rád zabavím v športových a pretekárskych tituloch. O svojich dojmoch z návštev týchto fantazijných miest neobmedzených možností píšem s rôzne dlhými prestávkami cez trinásť rokov, z toho posledné tri roky pre Alza Magazín.
Minimálne HW požiadavky | Odporúčané HW požiadavky | |
---|---|---|
Operačný systém | Windows 10 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i5-4460 3.2 GHz/AMD Ryzen R5 1400 | Intel Core i7-4790 4-Core 3.6 GHz/AMD Ryzen R5 1600 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 970 4 GG/Radeon R9 290X | NVIDIA GeForce GTX 1060/Radeon RX 480 8 GB |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 12.0 |
Operačná pamäť | 8 GB | 16 GB |
Pevný disk | 45 GB | 45 GB |
• Zdroj: game-debate.com (28. 10. 2020)
Chcete si uľahčiť výber? Nižšie pre vás máme tipy na vhodné herné počítače podľa náročnosti.
• Novinka: 25. 10. 2019 • Autor: Jakub Němec
V posledných rokoch sme si už zvykli na fakt, že štúdiá pod krídlami vydavateľa Ubisoft chrlia jeden diel obľúbených sérií za druhým. To sa negatívne odrážalo na kvalite samotných titulov, pretože strácali punc originality a iba prevádzali známy vzorec hrateľnosti do nových prostredí, v čom excelovala séria projektov nesúca názov Assassin's Creed. Práve ticho vraždiaci zabijaci možno ukázali nový smer vo vydávaní diel pod patronátom francúzskeho giganta. Assassin's Creed si dal nútenú prestávku, aby priniesol inovovaný zážitok v Origins, na ktorý nadviazal Odyssey, a nielen podľa našich recenzií to bol krok správnym smerom.
To sa nedá tvrdiť o Ghost Recon Breakpoint, ktorý musel tvorcom čítajúcim recenzie a diskusné fóra ukradnúť spánok na dlho dopredu. Proflém to bol tak veľký, že sám veľký CEO Ubisoftu Yves Guillemont vyložil otvorene karty na stôl vo finančnej správe investorom za uplynulý štvrťrok. Neúspech taktickej strieľačky na ostrove Auroa ho donútil otvoriť oči a čeliť realite – hráči totiž nechcú odvar toho istého a nie sú ochotní za to dávať svoje peniaze, takže Ubisoft musí zmeniť od základu taktiku. Dúfajme, že sa podobné technické a scenáristické problémy ako v prípade Breakpointu už teraz neprejavujú v existujúcom vývoji hackerskej akcie Watch Dogs Legion. V každom prípade tak tvorcovia dostanú ďalšie mesiace na dotiahnutie svojho projektu k dokonalosti.
Áno, čítate správne, po odklade The Last of Us: Part II od Naughty Dog sa svojho posunutiu dočkajú tiež Ubisoft želiezka v ohni Watch Dogs Legion, Gods & Monsters a Rainbow Six Quarantine. 24. október, kedy vyšla daná finančná správa, sa tak zapíše čiernym písmom do kalendárov fanúšikov nádejnej anarchistickej strieľačky, ktorí zaiste pozorne sledujú situáciu okolo britského Brexitu, aby naštudovali reálie a nasiaknuté atmosférou očakávaného chaosu. Nezostáva nám teda než čakať na nové oficiálny dátum vydania, ktorý podľa najskeptickejších odhadov môžeme očakávať pokojne až na jar 2021.
• zdroje: Finanční zpráva společnosti Ubisoft
• Novinka: 26. 7. 2019 • Autor: Jakub Němec
Špekulácií okolo vytvárania unikátnych NPC, ktoré môžete naverbovať do svojej jednotky DedSec v rámci Watch Dogs Legion, už na internete môžete nájsť viac než dosť, a preto je dobre, že sa o detailoch na túto tému rozhovoril vedúci dizajnu v hre Kent Hudson v rozhovore pre stránku Spiel Times, čím nám v problematike urobil aspoň trochu jasno. Dozvedeli sme sa, že tvorcovia vytvorili tzv. Census, unikátnu databázu ľudí rôzneho veku, pôvodu, záujmov a ďalších atribútov. Následne ich rozdelili podľa viacúrovňových faktorov do rôznych štvrtí anglickej metropoly. Algoritmus databázy sa následne postaral o prepojenie jednotlivých postáv do fungujúceho celku, v ktorom má každý svoje miesto a postavenie.
Keď mali tvorcovia hotovú štruktúru obyvateľov, začali pracovať na ich bližšom charaktere. Hudson uvádza ako príklad človeka pracujúceho v boxerskej telocvični. Jeho hlavný prínos teda bude spočívať v boji bez zbrane, ale jeho štýl chvatov sa bude značne líšiť od veterána v barových bitkách bez pravidiel. Podľa všetkého tak budeme svojich špecialistov nachádzať v blízkosti predpokladaného výskytu a nemusíme sa tak spoliehať len na náhodné objavovanie, ako sme videli v oficiálnych gameplay záberoch. Od chvíle, keď sa k nám vyvolený pridá do tímu, si ho môžeme utvárať na svoj obrazu na základe priradených schopností.
Ďalšia vec, ktorej sa záujemcovia o vyčíňanie v Londýne divili, sa viaže k systému zručností. V jeho rámci si môžete urobiť zo svojho prívrženca bojovníka, hackera či zakrádača, čo prišlo fanúšikom Watch Dogs Legion dosť málo. Hudson však všetky upokojuje s tým, že trojica perkov, ktoré sa otvoria na 5., 10. a 15. levelu, vami ovládané charaktery dostatočne diferencujú. Opäť uvádza príklad, kedy môže mať špecialistu zameraného na spider bota, hackovanie dronov alebo na spider hackera, poprípade si jednotlivé vlastnosti namiešať podľa svojho uváženia.
Preto sa budete musieť rozhodnúť, na koho sa pri plnení misie obrátite. Ako sme videli v gameplay záberoch, bude tiež veľmi záležať na fyzických schopnostiach hrdinov. Spomínate si na zabijácku babičku preliezajúcu zábradlie? Tú by sme asi ťažko posielali pobehovať po streche v akrobatických variáciách, ale museli by sme nájsť alternatívne spôsoby, ako úlohu vyriešiť. Osobne si myslím, že práve na rôznorodosť v prístupoch riešení problémov vsádza tvorivý tím Ubisoftu vo Watch Dogs Legion predovšetkým. Napkon, misie by mali byť navzájom previazané bez ohľadu na zvoleného hrdinu, pričom budeme sledovať päť unikátnych dejových liniek zameraných na rôzne aspekty verejného života v Londýne.
Do deja by vás mala vtiahnuť aj audiovizuálna stránka titulu. O grafických kvalitách sme sa presvedčili z radu záberov vypustených v priebehu či po E3 2019, ale o dabingu postáv sme sa zatiaľ veľa nedozvedeli. Je ohromujúce, že Hudson potvrdil, že jednotlivé NPC nekomentujú situácie rovnakými frázami len s iným hlasom, ale každá z postáv reaguje na udalosti odlišne. Niektoré nadávajú, iné zľahčujú ťažké chvíľky vtipom či utrúsia niečo sarkastické. To by malo skvele dokresľovať atmosféru počas hrania a zároveň vás zblížiť s vašimi agentmi.
Ako už vieme, tak sa príbehová linka vo Watch Dogs Legion točí okolo zvrhnutia vlády uzurpujúcej moc po Brexite, čo však nebol prvotný zámer tvorcov, pretože o odstúpení Veľkej Británie z Európskej únie sa začalo rokovať až v priebehu vývoja titulu. Podľa Hudsonovho tvrdenia sa scenáristi ponúkanej šance ozvláštňujúcej príbeh veľmi radi chopili v priebehu vývoja. Prečo by tiež vymýšľali fiktívnu organizáciu v Londýne, keď sa ponúkal presah politickej aktivity dneška do blízkej budúcnosti? Autori však svojou prácou nechcú predbiehať udalosti po Brexite, iba rozprávajú jeden z dystopických scenárov, kedy sa k moci dostala banda zlých ľudí. Ako proti nim budeme bojovať, zistíme už 6. marca na PC, PS4, Xbox One a Google Stadia.
• Zdroje: Spiel Times
• Novinka: 17. 7. 2019 • Autor: Jakub Němec
Pred rokom sa na prezentácii Ubisoftu v rámci E3 2018 objavil Joseph Gordon-Levitt (jasne, nie je to taká bomba ako silverhandí Keanu Reeves), aby predstavil nový koncept spolupráce komunity na jej obľúbených hrách. Francúzsky vydavateľský dom prepojil chystaný titul Beyond Good and Evil 2 s platformou Hitrecord, na ktorej môžu začínajúci umelci zdieľať svoje výtvory. Tu si ich vyhliadnu potenciálni záujemcovia o ich prácu a napríklad ich osloví s ponukou zamestnania či ich počin priamo kúpia. Tento prístup rozdelil vývojársku obec na dve časti – jedni cítia sľubný potenciál nových tvorcov, iní zase kritizujú tzv. spekulative work, teda vytváranie práce iba s vidinou odmeny.
Či už vidíte tento spôsob zapojenia fanúšikov ako vydieranie ich kreativity či ako jednu z možností preraziť do sveta počítačových hier, musíte sa zmieriť s tým, že Ubisoft plánuje s oslovovaním komunity pokračovať. Ambiciózny projekt Watch Dogs Legion k podobnému prístupu priamo vyzýva. Samozrejme, tvorcovia si vzali z kritiku hitrecordového prístupu ponaučenie a vypísali teraz podmienky, ktoré skôr pripomínajú súťaž. Na desiatku skladieb rôznych hudobných žánrov reflektujúcich atmosféru Watch Dogs Legion a ducha Londýna sa vyhradila suma 20 000 dolárov, teda dvetisíc za pesničku.
Láka vás vidina obrovského budgetu a túžite získať ho celý pre seba? V rámci platformy Hitrecord to totiž nie je tak jednoduché, pretože jej hlavná myšlienka je založená na spolupráci tvorivých ľudí. Vy napríklad vytvoríte unikátnu rockovú skladbu, o ktorej si myslíte, že je perfektná, nahráte ju na svoj účet v Hitrecord a čakáte, až sa vám na účet pripíše sľúbená odmena. Lenže ktokoľvek z komunity si môže povedať, že vám tam chýbajú vokály, a tak ich nahrá, a celá odmena sa delí na polovicu. Iný pridá ďalšie gitarové riffy a posledný to zremixuje, čím sa obnos rozštvrtí. Nakoniec za svoju „dokonalú“ skladbu môžete dostať zlomok celej čiastky.
Uvidíme, aké výtvory sa do plnej verzie vychádzajúcej 6. marca 2020 na PC, PS4, Xbox One a Stadia nakoniec dostanú a koľko za ňu autori nakoniec zinkasujú. Aby ich vo finále len nehrial blažený pocit, že ich skladbu počúvajú milióny hráčov na svete a oni za to dostali mizerných pár dolárov.
• Zdroje: YouTube
• Novinka: 20. 6. 2019 • Autor: Jakub Němec
Začnime v dojmoch z neoficiálnych gameplayov hneď zostra a pre niekoho možno dosť kriticky. Otvorene priznávam, že obyčajné tri povolania na papieri vyzerajú ako veľmi malý priestor na rozvoj agentov v službách hackerskej odbojovej skupiny DedSec. Už v našom preview som písal, že sa dá zamerať na strelné zbrane (Enforcer), nabúranie elektronických zariadení (Hacker) alebo zakrádanie v spojení s kontaktným bojom (Infiltrator). Každé povolanie má obmedzený prístup k zručnostiam ostatných dvoch, ale v rámci špecializácie skrátka dokážu obdivuhodnejšie kúsky. Osobne dúfam, že do vydania ešte nejaká trieda pribudne, ale podľa rozdelení existujúcich spôsobov boja budem asi sklamaný.
Napriek tomu nie je na mieste hádzať flintu do žita a rozčuľovať sa nad premárneným potenciálom Watch Dogs Legion, pretože každý z dvadsiatky prijatých charakterov ešte dotvárame špeciálnymi schopnosťami, ktoré postupne vylepšia vašich agentov. Pre každé povolanie sa ponúka tucet unikátnych skillov, pri ktorých musíte popremýšľať, ako ich namixovať vzhľadom na povahu svojho prívrženca. Uveďme si príklad – barovému bitkárovi, ktorý rozdáva silnejšie rany v prípade opojenia alkoholom, posilním jeho údery o ďalšie vlastnosti, ktoré využije v davových bitkách. Ak totiž prihliadnete na pôvod a osobný príbeh vašich agentov, mali by ste z nich vhodnou správou vlastností vyžmýkať maximum.
Pri gameplay záberoch som niekoľkokrát tiež nadobudol dojem, že nájsť správneho človeka obohacujúceho váš tím podvratných živlov nebude len tak. Počas svojho pobehovania po Londýne neustále skenujete okolo stojace obyvateľov a následne si ich prelustrujete. Naverbovanie potom nie je len otázkou pekného úsmevu agenta lákajúceho adepta do vašich služieb, ale jeho súhrn postojov voči vašim akciám. Niektorých Londýnčanov štve autoritárska vláda organizácie Albion, takže stačí len postrčenie, aby sa pridali k odboju, iní sa budú vašich partizánskych aktivít priamo štítiť. Popularita DedSecu totiž odráža všetko, čo urobíte v jej mene – dopúšťate sa viac zabití, omračujete nepriateľov alebo sa úplne vyhýbate konfrontácii?
Všetko sa vám pekne spočíta a podľa spoločenského vysvedčenia sa bude odvíjať náročnosť presviedčania o vstupe do služieb bojovníkov za až anarchistickú slobodu. Kedykoľvek oslovíte svoju vyvolenú „obeť“ na ulici, zverí sa vám s tým, čo ju ťaží. Akonáhle jeho problém vyriešite, rastie pravdepodobnosť, že sa na vašu stranu pridá. Práve nad verbovacími úlohami visí z môjho pohľadu najväčší otáznik, pretože regulárne hrozí postupné opakovanie aktivít, ako sme si v prípade titulov od spoločnosti Ubisoft často museli zvykať.
Ak sa však tejto skrytej hrozbe vyhnú, tak sa v dystopickom Londýne budúcnosti zrejme nudiť nebudeme. Striedanie hlavných (päť hlavných príbehových liniek v šesťdesiatich dynamicky sa vyvíjajúcich misiách) a vedľajších misií spolu s pytačkami nováčikov do tímu a dobrovoľnými aktivitami tvorí sľubný open-world, v ktorom budeme tráviť desiatky hodín. Mimo graficky vyladenej anglickej metropoly nám autori sľubujú vizuálne odlíšiteľné charaktery, ktoré budeme môcť poupraviť nakupovaným oblečením a ďalšími detailmi.
Vzhľadom na to, že sa z pohľadu francúzskej firmy Ubisoft stáva Watch Dogs Legion hlavným želiezkom v ohni v prvom kvartáli roku 2020, budeme ho naďalej pozorne sledovať. 6. marec, kedy hackerský projekt vyjde na PC, PS4, Xbox One a Google Stadia, sa zrazu zdá veľmi ďaleko.
• Zdroje: YouTube (UbiCentral), Game Informer
• Preview: 11. 6. 2019 • Autor: Jakub Němec
Nočná mora George Orwella o totalitnom štáte v srdci Anglicka naberá reálne kontúry. Aspoň podľa vývojárov Ubisoftu z pobočky v Toronte, ktorí z Londýna vytvorili skanzen dystopickej diktatúry, kde vládne silná ruka uzurpátorom moci. V čele britského národa stojí extrémistická organizácia Albion, ktorá odmieta akékoľvek náznaky politického nesúhlasu, v uliciach vyčíňa organizovaný zločin a medzi obyčajných ľudí sa vkráda strach a chaos. Nemôžeme sa preto čudovať, že sa v občanoch bez slobody pomaly, ale isto začnú prebúdzať pocity vzdoru, ktoré môžu prerásť v absolútnu rebéliu proti systému.
V čele vzbúrencov sa vyprofiluje skupinka okolo hackerskej skupiny DedSec, ktoré začne organizovať odbojovú sekciu. Komunikáciu medzi členmi zaisťuje všestranná a učiaca sa umelá inteligencia Bagley. Spoločenstvo nesúhlasu sa pod vaším vedením bude postupne rozrastať vďaka tomu, že do neho budete priberať ďalších členov. A práve tu sa ukazuje inovatívnosť Watch Dogs Legion. Ak teda budeme veriť vyhláseniu tvorcov, tak si môžete do svojho tímu pribrať kohokoľvek, kto sa vám práve hodí. Každá postava by mala mať unikátne príbehové pozadie, inú podobu a dabing, predpoklady na prácu v teréne rozdelené do troch tried – Enforcer (ťažké zbrane), Infiltrators (zakrádači) a Hackers (vlastníci Spider Bota) a ďalšie špeciálne perky upravujúce základné vlastnosti.
Jednotlivé charaktery majú svoju vlastnú motiváciu, prečo sa do odboja pripojiť. Otázkou ostáva, či si svoje rozhodnutie budú môcť rozmyslieť, pretože vy chvíli, keď sa k vám pridajú, ich môžete úplne kontrolovať a plniť s nimi rôznorodé príbehové úlohy. V ukážke sa ovládané postavy neustále dohadovali s umelou inteligenciou, komentovali okolie a reagovali na vonkajšie podnety. Ich činy ďalej posudzovali ostatné pripojenia do jednotnej siete. Misia hľadania vhodného špecialistu na drony tak ukázala, že si jednotlivých Londýnčanov môžete prelustrovať (ako sme vo Watch Dogs zvyknutí) a následne ich sledovať. Vo vhodnej chvíli ich môžete osloviť, podať im pomocnú ruku, zachrániť pred poriadkovými zložkami či vykonať určitú službičku. Za to sa k vašej skupine verne pridajú.
Vo svojom tíme budeme môcť mať maximálne dvadsať členov, ale je len na nás, či vytvoríme rozsiahle siete agentov po celom meste, alebo budeme pracovať v menších diverzných skupinkách. V každom prípade si po dlhšom pôsobení v londýnskych uliciach vytvoríte k jednotlivým postavám vzťah. Niektoré budete nenávidieť, ale budete ich trpieť kvôli ich schopnosti, s inými budete sympatizovať viac, a preto sa k nim vrátite častejšie ako k ostatným. Lenže všetci do jedného sú rebeli, ktorí sú v ohrození života pri odhalení. Z problému sa môžete skúsiť prestrieľať alebo utiecť.
V prípade neúspechu pravdepodobne dôjde k zatknutiu (a možno následnej záchrane), alebo k smrti postavy, ktorá je vo Watch Dogs Legion trvalá. Vďaka tejto mne veľmi sympatické mechanike sa so svojimi favoritmi nebudete púšťať do bezhlavých akcií a každý krok starostlivo naplánujete. V rámci plnenia misií využijete ako agresívny prístup, tak zakrádanie alebo moderné technológie, ktorými je Londýn budúcnosti doslova prešpikovaný. Ovládanie zrejme bude vychádzať so zavedeného princípu predchádzajúcich dielov, kedy sa vyznačia objekty, s ktorými je možné manipulovať vaším šikovným mobilom.
Svoj aktuálny pohyb po lokácii musíte prispôsobiť zvolenému hrdinovi, pretože z gameplay traileru vyčítate, že mladšie ročníky nemajú problém s preskakovaním prekážok, šplhaním na drony a dopichávaním nepriateľov efektnými chvatami, zatiaľ čo nemenej drsná babča s ťažkosťami prelezie železné zábradlie (ale jej taser dokáže napáchať neplechu). Na Watch Dogs Legion je skrátka vidieť, ako si tvorcovia dali záležať na každom detaile. Osobne som nadšený z masiek, ktoré si postavy natiahnu cez tvár pri konaní trestnej činnosti, alebo z dôrazu na dabing postáv. Vôbec by som sa nečudoval, keby rodení Briti dokázali určiť, z ktorých končín aký charakter pochádza.
Nemenej unesený som zo stvárnenia lokácií, v ktorých sa naši zverenci pohybujú. Snáď ukážkové zábery reflektujú skutočný stav hry, pretože takto žijúci svet si nechám páčiť (aj keby to bol skript, ktorý sa vždy spustí rovnako, tak po smrti postavy ho nezažijeme v rovnakej situácii). Hrdinovia reagujú na svoje okolie, ktoré je odporne špinavé vo futuristickom šate, grafitti a načmárané odkazy všade po stenách, policajné zátarasy na každom rohu – skrátka totalitná nálada na vás vydýchne svoj nechutný nádych z každého detailu. Stačí sa zamerať na scénu, keď prvá postava zomrie. Čo je to za protestný pamätník? Pôjde preskúmať? Nebudem mať problém, keď ma tam niekto prichytí?
To budú zrejme otázky, ktoré si budete klásť počas celého priebehu hry. Ako byť nenápadný, splynúť s davom a kedy vziať opraty do vlastných rúk. Byť hrdinom všedného dňa totiž nesie svoje riziká, ktoré vás v dystopicky ladenom Watch Dogs Legion môžu stáť život. Teraz, keď sa vraciam k svojmu doteraz napísanému textu, priznávam, že u mňa vládne mierny optimizmus, ktorý sa nie vždy stotožňuje s realitou AAA hier. Ale ja si skrátka prajem, aby toto vyšlo, pretože nápad je to úchvatný.
Keď si navyše pridáte možnosť hrať až so štyrmi kamarátmi v kooperácii, rad vedľajších aktivít (ako pouličný futbal, sprejovanie agitačných hesiel po stene alebo návštevu pamätihodností anglického hlavného mesta) mohlo by ísť o hit, ktorý prekope poňatie open world akčných adventúr. Uvidíme na vlastné oči 6. marca na PC, PS4, Xbox One a Google Stadia.
• Zdroje: Youtube, watchdogs. Ubisoft. com
• Update: 5. 6. 2019 • Autor: Jakub Němec
Keď Ubisoft v priebehu mája naznačil, že pripravuje štyri neoznámené AAA tituly, začali všetci novinári a fanúšikovia šalieť. Okamžite sa predbiehali s fantastickými a zaručene pravými informáciami o budúcich projektoch uznávaného vydavateľa z Francúzska, ktorý má rozosiate vývojárske štúdiá po celom svete. Ich prezentácia na E3 mala byť úchvatná a plná prekvapení. Lenže najskôr im prekĺzol arkádovo športový titul Roller Champions a teraz niekto vypustil psy, teda Watch Dogs Legion, čo potvrdili tweetom. Bohužiaľ stále netušíme, ako sa bude hrať a o čo v ňom pobeží, dá sa však tušiť, že ovládanie NPC bude mať veľký vplyv.
• Zdroje: Twitter
Nasleduje pôvodný článok, špekulácie Watch Dogs Legion.
• Špekulácie: 4. 6. 2019 • Autor: Jakub Němec
VVeľké vydavateľské domy sa väčšinou boja pálčivých aktuálnych politických tém, preto je pre mňa prekvapením, akým smerom sa vydáva Watch Dogs Legion, ďalšia novinka Ubisoftu prezradená ešte pred E3. Podľa popisu tretieho dielu hackerskej akčnej adventúry na stránkach Amazon UK (už stiahnuté, ale pravdivosť informácie následne potvrdili aj odborníci z radov herných novinárov) sa totiž vydáme do Londýna blízkej budúcnosti, kde sa rúca spoločnosť následkom brexitu. V rozbúrenej spoločnosti sa pre vás otvárajú nové možnosti, ako využiť moderné technológie a presadzovať svoje ciele. Vaše činy by tiež mali ovplyvniť vývoj britskej metropoly, ktorá sa podľa scenáristov Ubisoftu dostala na perifériu európskeho, poťažmo celosvetového záujmu.
Zasadenie deja Watch Dogs Legion určite vzbudí mnoho otázok o politickej korektnosti a ďalšie pripomienky (zaujímalo by ma, ako sa k situácii stavajú sami Briti, ktorí pomaly až teraz zisťujú, čo vlastne brexit znamená), ale z hráčskeho pohľadu je oveľa zaujímavejšia novátorská mechanika, s ktorou Ubisoft vyrukoval. Podľa uniknutých správ totiž bude možné hrať za akúkoľvek prítomnou NPC postavu a rokovanie v jej koži ovplyvní ďalšie odvíjanie deja. Každý charakter by mal mať unikátny vizuál a dabing, čo muselo byť neuveriteľne náročné na prípravu a obhajuje niekoľkoraké odkladanie pre mnohých očakávaného titulu.
Otázkou však zostáva, ako sa prevteľovanie do rôznych ľudí v londýnskych uliciach podarí vysvetliť príbehovo. Znamená dystopia v popise napríklad ovládanie ľudí pomocou čipov či podobnej technológie, od ktorej sa budú chcieť hackerskí bojovníci oprostiť (tiež vás napadá Matrix, priznajte sa)? Možno práve na to odkazuje podtitul Watch Dogs Legion (Légie), čo môže zastupovať symbol masy ľudí, zástupu bezmocných, ktorí potrebujú ochrániť pred systémom. Ponúka sa tiež vysvetlenie cez heslo hnutia Anonymous (We are Anonymous. We are Legion. Expect us), ktoré priamo odkazuje na citát z Biblie (Marek 5:9), kde človek posadnutý duchom odpovedá Ježišovi: „Moje meno je Légia, lebo je nás mnoho.“
VVďaka prepojeniu myslí cez technologické implantáty by sa dalo sťahovanie do rôznych NPC obhájiť pohodlne, takže by som tento smer vzhľadom na hackerský podtext vôbec nezavrhoval. Lenže Ubisoft nás v minulosti presvedčil, že sa s kostrbatými vysvetleniami vôbec nepára. Pamätníci si totiž spomenú na automobilovú arkádu Driver: San Francisco, v ktorej hlavný hrdina bojuje v kóme so svojou nemesis tým, že jeho vedomie môže preskakovať z mysle jedného vodiča rozbehnutých vozňov do druhého. Pri našom redakčnom brainstormingu padla ešte zbesilá teória využívajúca sérii Assassin's Creed, resp. prístroje Animus (že by Abstergo zašlo až tak ďaleko?), ale to je už zrejme veľmi pritiahnuté za vlasy.
Dúfajme, že podobným šialenostiam sa scenáristi Watch Dogs Legion vyhnú a pripravia nám uveriteľný sci-fi tematikou previazaný svet, v ktorom bude radosť odhaľovať jeho tajomstvo. Stále existuje možnosť, že si vyberieme iba jednu postavu z anonymného davu, za ktorú budeme absolvovať celú kampaň (pozdvihnutie jedného vyvoleného charakteru funguje skvele, že Neo? Zase ten Matrix), ale to by sa zrejme nezlučovalo s obrovským kvantom práce na dizajnovaní veľkého počtu NPC postáv. Zanechajme špekulácie, pretože viac informácií sa zatiaľ bohužiaľ neuvoľnilo, ale predstavenie Watch Dogs Legion už klope na dvere. Nepochybujem, že ambiciózny projekt si odhryzne riadnu porciu minút na prezentácii Ubisoftu 10. júna na E3.
• Zdroje: Gamespot