Projekty menších štúdií si pozornosť zaslúžia len v ojedinelých prípadoch. Nezávislé hry, ktoré sú na podobnej, či dokonca rovnakej úrovni ako nami recenzované Divinity: Original Sin 2 či Hellblade: Senua's Sacrifice, jednoducho nevychádzajú každý deň. Aj napriek tomu sa medzi tým množstvom titulov denne sa objavujúcich napr. na platforme Steam nájde množstvo zaujímavých indie kúskov, ktoré stojí za to si vyskúšať a o ktorých by sme vás radi pravidelne informovali v tomto špeciáli.
Po niekoľkých mesiacoch od vypustenia aktualizácie zameranej na päť najzaujímavejších nezávislých projektov roku 2017 a najlepšie indie hry januára – marca 2018 tu pre vás teraz máme update, v ktorom vám predstavíme tituly, ktoré nás zaujali v predchádzajúcom kvartáli.
Arag Shadow Edition | Dead in Vinland | Fort Triumph | MachiaVillain | Omensight | Quantum Replica | Smoke and Sacrifice | The Forest | Yoku's Island Express
Druhý kvartál roku 2018 je za nami, takže je opäť čas na náš súhrn najlepších nezávislých hier, v ktorého spektre nájdete kvôli suchosti júnu predovšetkým indie projekty, ktoré k nám dorazili v priebehu aprílových a májových dní. Predstavených vám bude tentoraz celkom deväť nádejne vyzerajúcich kúskov, ktoré nás zaujali unikátnym vizuálom, pútavým príbehom či jedinečnou hrateľnosťou.
Vybrať najvýraznejší projekt za tento kvartál bolo neuveriteľne náročné, pretože sa v jeho priebehu vyrojil rad zaujímavých diel. Po dlhšom premýšľaní som si nakoniec zvolil temný survival The Forest, ktorého silnou stránkou bol predovšetkým kooperačný prvok a perfektne spracovaný návrh prežívania, vďaka čomu zostali ostatné tituly zo zoznamu najzaujímavejších nezávislých hier v jeho tieni. Nájdete v ňom okrem tohto vydareného kúsku tiež RPG Dead In Vinland, ťahovú stratégiu Fort Triumph, akčné RPG Omensight, budovateľský simulátor MachiaVillain, na mladších hráčov zacielený Yoku's Island Express, cyberpunkovú akciu Quantum Replica, pochmúrnu adventúru Smoke and Sacrifice či dynamický stealth Arago Shadow Edition.
Žáner: Ťahové RPG | Vývojár: CCCP | Vydavateľ: Playdius Entertainment | Platformy a Dátum vydania: PC (12. apríl 2018) | Homepage: deadinvinland.com/ | Hodnotenie: 75 %
Severania sú v poslednom roku tak obľúbení, že je na nich zacielené nejedno veľké dielo. Čas od času sa k nim však dostanú aj indie vývojári, ktorí si tiež chcú získať meno vďaka obľúbeným Vikingom. Medzi skupinku takto naladených spoločností sa nedávno zaradilo aj štúdio CCCP s ťahovým RPG Dead In Vinland, snažiacim sa v určitých ohľadoch kráčať v stopách temného Darkest Dungeon.
Váš príbeh v temne ladenom RPG Dead In Vinland začnete útekom z dediny napadnutej divokými nájazdníkmi zo severu, ktorí sa ani neobťažujú, aby ľudí, ktorým zničili život, prenasledovali. Vďaka ich ignorácii je skupinke preživších umožnené utiecť a začať znovu na nezmapovanom ostrove, kde na všetkých jej členov čaká rad vypätých situácií. Každá z postáv má svoje potreby a predstavy o tom, ako by malo celé spoločenstvo fungovať. Rozprávanie končí v momente, kedy padne niektorý z hlavných hrdinov.
Dead In Vinland je ťahové RPG, ktoré viac ako na súboje vsádza na náročné voľby a obstojne rozprávaný príbeh, podobne ako v nedávno recenzovanej stratégii Frostpunk. Minúť by ho rozhodne nemali hráči obľubujúci ovplyvňovanie životov hlavných protagonistov a severskú tematiku, ktorou je toto dielo prešpikované. Ruky preč by mali dať naopak fanúšikovia projektov zameraných primárne na strety. Dead In Vinland vyšlo na PC 12. apríla 2018. Osobne by som mu udelil 75 %.
Žáner: Ťahová stratégia | Vývojár: Cookie Byte Entertainment | Vydavateľ: Cookie Byte Entertainment | Platformy a Dátum vydania: PC (early access od 26. apríla 2018) | Homepage: forttriumph.com | Hodnotenie: bude doplnené po vydaní
Väčšina známych ťahových sérií je už nejaký ten piatok mimo hru. Legendárny Heroes of Might and Magic (HoMaM) zlikvidoval svojou neschopnosťou Ubisoft a o slávnom King´s Bounty z dielní 1C-SoftClub už tiež nebolo dlhší čas počuť ani slovko. Opraty u tohto žánru prevzali menší tvorcovia, ktorí na Steam dodajú v priebehu mesiaca minimálne desiatku unikátne vyzerajúcich stratégií. V tomto kvartáli našu redakciu najviac zaujal projekt vývojárskej spoločnosti Cookie Byte Entertainment, pokúšajúcej sa zaujať s ťahovkou Fort Triumph, ktorá kombinuje to najlepšie z X-COM a HoMaM.
Aktuálna verzia Fort Triumph vám dáva k dispozícii výukový scenár a krátku kampaň, v ktorej máte za úlohu poraziť nekromanta ohrozujúceho celý svet. Na výprave proti zlu povediete družinu pomaly sa vyvíjajúcich hrdiniek, ktoré budú čistiť rozprávkovo ladené univerzum od temných bytostí. Pri súbojoch na náhodne vygenerovaných bojiskách možno proti nepriateľom využiť ako klasické zbrane, tak aj okolité prostredie. Po ruke máte len jednu družinu, takže v momente porážky pre vás hra končí.
Herná prvotina Cookie Byte Entertainment vám ponúkne kvalitný ťahový zážitok, pri ktorom sa budete občas slušne potiť. Už v súčasnej fáze vývoja ju teda môžem odporúčiť obdivovateľom série X-COM či King's Bounty, ktorí sú schopní akceptovať určitú mieru nedotiahnutosti a prítomnosť bugov. Fort Triumph vyšlo na PC v rámci predbežného prístupu 26. apríla 2018. Dokončené by malo byť počas desiatich až dvanástich mesiacov.
Žáner: Kooperačný survival | Vývojár: Endnight Games | Vydavateľ: Endnight Games | Platformy a Dátum vydania: PC (30. apríl 2018), PS4 (neskôr) | Homepage: endnightgames.com/games/the-forest | Hodnotenie: 80 %
Pre rad hier predstavuje predbežný prístup pascu, v ktorej uviaznu na tak dlho, že už potom v ich plné vydanie nikto ani nedúfa. Vezmite si napríklad také DayZ od Bohemia Interactive Studio. Na začiatku vývoja neuveriteľne očakávané dielo, teraz titul, ktorý odpísali aj tí najzarytejší fanúšikovia. U kooperačného survivalu The Forest väčšina už tiež moc neverila, že vyjde. Nakoniec sa však Endnight Games podarilo projekt dokončiť, čím mu zaistili miesto medzi našimi najlepšími indie hrami.
Hneď na začiatku dobrodružstva vám The Forest ukáže, prečo nie je dobré cestovať s deťmi lietadlom. Stroj, v ktorom ste sa vydali so synčekom na výlet, totiž havaruje uprostred lesa plného kanibalov, ktorí sa chvíľu po dopade vášho dieťaťa zmocnia. Ako správny otec sa s jednoručnou sekerkou v ruke vydávate po ich stopách do hlbín lesa, kde budete bojovať s hladom, prírodou, divokými domorodcami a mutantmi. Za neúspech ste tu vždy „odmenení“ stratou väčšiny predmetov alebo veľmi bolestnou smrťou.
Hra pre jedného hráča je v The Forest stvárnená relatívne slušne, celok sa primárne podľa môjho názoru zameriava skôr na kooperáciu vyhľadávajúcich jedincov, ktorí chcú spolu s priateľmi prežívať v nehostinnom prostredí plnom rôznych hrozieb. Poriadne by nad prípadnou investíciou do tohto dielka mali pouvažovať sólisti, pre ktorých by nemusel byť boj o prežitie v tomto svete ideálnou voľbou. The Forest vyšiel na PC 30. apríla 2018. Časom by mal doraziť aj na PS4. PC verzia si u nás vyslúžila skvelých 80 %.
Žáner: Akčné RPG | Vývojár: Spearhead Games | Vydavateľ: Spearhead Games | Platformy a Dátum vydania: PC, PS4 (15. mája 2018) | Homepage: www.omensight.com | Hodnotenie: 70 %
Vizuálne spracovanie niektorých nezávislých hier človeka zaujme na prvý pohľad, väčšinou však tieto krásne kúsky nedisponujú príliš výraznou hrateľnosťou, takže vašu pozornosť dokážu udržať len na pár hodín. V posledných mesiacoch ma na indie scéne práve kvôli tomuto faktu neoslovilo nič natoľko, ako najnovší projekt vývojárskeho štúdia Spearhead Games Omensight, ktorý vyšiel 15. mája na PS4 a PC. Výrazný totiž nebol len vzhľadom, ale aj hrateľnosťou, a tak som sa mu rozhodol dať viac priestoru v našom špeciáli.
Keď vám budú niektorí ľudia hovoriť, že inteligentné zvieratá by proti sebe nebojovali, ukážte im úvodné zábery z Omensight. V tomto svete proti sebe totiž bojujú o nadvládu frakcie rôznych zástupcov živočíšnej ríše. Jedinou šancou na mier bola veľkňažka, ktorá bola krátko pred finálnym stretom zavraždená neznámym páchateľom. Vy sa ako vyšetrovateľ schopný cestovať v čase vydávate po boku významných postáv jednotlivých zoskupení späť v čase, aby ste odhalili skrytú pravdu. Bojovať je vám tým pádom umožnené na oboch stranách, vďaka čomu máte možnosť vidieť konflikt zo všetkých perspektív. Súbojový systém ako taký je dynamického razenia, na vymazanie vašich nepriateľov z histórie budete používať meče, svoju obratnosť a špeciálne schopnosti.
Omensight je akčné RPG, ktoré má sériu vylepšení, vďaka ktorým si zaslúžilo miesto v našom zozname najzaujímavejších indie hier. Najvýraznejším prvkom tohto dielka je podľa môjho názoru rozprávanie príbehu spolu s dynamickým súbojovým systémom. Veľmi mu naopak škodí ovládanie, možno až nadmieru výrazná lineárnosť a problematická kamera, ktorá si občas robí, čo chce. Ohodnotiť som sa ho nakoniec po sčítaní všetkých kladov a záporov rozhodol 70 %.
Žáner: Hororová stratégia | Vývojár: Wild Factor | Vydavateľ: Good Shepherd Entertainment | Platformy a Dátum vydania: PC (16. mája 2018) | Homepage: www.goodshepherd.games/games/machiavillain | Hodnotenie: 70 %
Keď Peter Molyneux na konci minulého milénia vydal svoj simulátor pána kobky Dungeon Keeper, všetci z neho boli natoľko nadšení, že ho až do dnešných dní používajú ako vzor pre všetky podobne navrhnuté diela. Kráčať sa v jeho šľapajách pokúšal už nejeden vývojársky tím, žiadnemu sa však nepodarilo uspieť rovnako ako legendárnemu tvorcovi. Svoje šťastie teraz na tomto nedobytnom poli skúša tiež štúdio Wild Factor s hororovou stratégiou MachiaVillain.
V MachiaVillain máte možnosť prežiť si dej niektorého z hororových filmov na vlastnej koži z opačnej strany barikády. Namiesto za ustrašené obete hráte za nemŕtve monštrá, sériových vrahov a vlkolakov, ktorým musíte postaviť útulné obydlia, z ktorých budú následne vyrážať na výpravy do opustenej chaty. Tú máte zhodou okolností na starosti tiež vy. Po čase z nej vytvoríte honosnú rezidenciu, do ktorej sa v priebehu týždňa pozrie niekoľko desiatok návštevníkov, ktorí sa zo svojich ciest nikdy nevrátia, pretože príšery sú neustále hladné.
Na MachiaVillain sa mi páči hlavne zvolená tematika, ktorá mi umožnila naprojektovať si vlastné hororové sídlo so všetkým, čo k nemu patrí. Celok ponúka veľmi osobitý zážitok spolu s chytľavou hrateľnosťou nútiacou tráviť budovaním a expanziou desiatky hodín. Zahrať by si nový projekt z dielní Wild Factor určite mali fanúšikovia prvého Dungeon Keepera a strategickej simulácie Prison Architect. Košom by mu naopak mala dať skupinka uprednostňujúca vizuál pred kvalitou. MachiaVillain vyšlo na PC 16. mája 2018. V rámci nášho hodnotenia som sa rozhodol jej dať krásnych 70 %.
Žáner: Logická adventúra | Vývojár: Villa Gorilla | Vydavateľ: Team 17 | Platformy a Dátum vydania: PC, PS4, Xbox One, Switch (29. mája 2018) | Homepage: www.team17.com/games/yokus-island-express/ | Hodnotenie: 90 %
Tvorba nezávislých vývojárov väčšinou cieli na dospelejšie publikum prístupné novým myšlienkam a inovatívnym mechanizmom. Čas od času sa však medzi menšími projektmi objaví aj titul zacielený na mladších hráčov túžiacich po neveľmi náročných hrách zbytočne nezaťažujúcich ich mozgové závity. Možno práve kvôli určitej neobvyklosti sme sa rozhodli do nášho zoznamu najzaujímavejších nezávislých hier zaradiť pre deti určený kúsok Yoku's Island Express.
Príbeh Yoku's Island Express sa odohráva na tajuplnom ostrove Mokumana, na ktorého pobreží bol Yoku so svojou vernou loptičkou jedného krásneho dňa vyplavený. Ihneď po prebudení sa vydávate na výpravu za dobrodružstvom, pri ktorej sa stretnete s množstvom zaujímavých postáv a budete musieť čeliť nejednému náročnému rozhodnutiu, ktoré ovplyvní vývoj celého príbehu. Hlavnou náplňou hry bude riešenie hádaniek, s ktorými vám budú pomáhať pinballové páčky.
Yoku's Island Express je veľmi pekná logická adventúra, ktorej hrateľnosť je vystavaná na mechanizmoch z kultovej pinballovej hry. Celok sa odohráva v dych vyrážajúcich kulisách a jeho hranie je extrémne návykové, takže ak vás zaujme, len tak vás od obrazovky vášho stroja nepustí. Yoku's Island Express vyšlo na Nintendo Switch, PlayStation 4, Xbox One a PC 29. mája 2018. Za veľmi podarené spracovanie kompletu, sme sa mu rozhodli udeliť nádherných 90 %.
Žáner: Akčná | Vývojár: ON3D Studios | Vydavateľ: 1C Company | Platformy a Dátum vydania: PC (31. mája 2018), PS4, Xbox One (jeseň 2018) | Homepage: www.1cpublishing.eu/game/703-quantum-replica | Hodnotenie: 70 %
Túžba tvoriť hry vedie niektorých vývojárov k spojeniu síl s menšími vydavateľskými spoločnosťami, ktoré sa špecializujú na pomoc začínajúcim tvorcom. Podľa mnohých ľudí týmto krokom autori strácajú nezávislosť. Osobne si však myslím, že im aj napriek spolupráci s väčšou firmou zostáva sloboda a nálepka indie, čo mi umožnilo zaradiť do nášho špeciálu cyberpunkovú novinku od prakticky neznámej partičky ON3D Studios, Quantum Replica, za ktorou stojí 1C Company, vďaka ktorej tu máme napríklad nedávno recenzovanú stratégiu Ancestors Legacy.
Quantum Replica sa odohráva v nie príliš vzdialenej budúcnosti, v ktorej svetu vládne Syndikát, ktorého tvorca prepojil všetky veľké korporácie do jedného všemocného celku. Ľudstvo obýva primárne titánske mestá plné neónových svetiel. Na každom rohu v ich uliciach nájdete kameru, vojaka či robota sledujúceho správanie sa jednotlivcov. Nikto nie je v bezpečí pred systémom, pre ktorý je život úplne nepodstatný. Ako člen odboja sa proti tomuto konaniu zla snažíte bojovať pomocou rôznych futuristických technológií a augmentácie, ktorú využíval napríklad aj Adam Jensen zo série Deus Ex.
Hoci cyberpunková akcia Quantum Replica nevyzerá na prvý pohľad veľmi lákavo, ide o nadpriemerné dielko, ktoré má fanúšikom tohto žánru rozhodne čo ponúknuť. Osobne som si ho zamiloval predovšetkým kvôli zasadeniu a celkovej hrateľnosti. Znepokojený som bol primárne hlúpejšou AI, kvôli ktorej som sa mu nakoniec rozhodol udeliť 69 %. Quantum Replica vyšlo na Steame 31. mája. Konzolová verzia dorazí až na jeseň.
Žáner: Adventúra | Vývojár: Solar Sail Games | Vydavateľ: Curve Digital | Platformy a Dátum vydania: PC, Switch (31. mája 2018) | Homepage: www.curve-digital.com/en-gb/games/detail/36/smoke-and-sacrifice/ | Hodnotenie: 85 %
Nezávislí vývojári sa nás v poslednej dobe vo svojich hrách snažia stavať do nezávideniahodných situácií, nútiacich hráčov konať v mene vyššieho dobra až príliš často. Prítomnosť morálnych volieb im totiž umožňuje tvoriť osekané diela, ktoré sú postavené len na tom, že v nich čas od času rozhodujete o životoch virtuálnych protagonistov. Mierne sa odlíšiť od tejto skupiny chcú tvorcovia zo Solar Sail Games s projektom Smoke and Sacrifice, ktorý je založený nielen na náročných voľbách, ale aj na mechanizmoch, ktorými disponuje obľúbená adventúra Don´t Starve.
Po celé generácie žil kmeň mladučkého dievčatka Sachi v strachu z bohov, ktorí nechali okolitý svet zamrznúť, a tak im vždy po pár rokoch obetovali práve narodeného novorodenca. Jedného smutného dňa prišiel rad aj na hlavnú hrdinku, ktorá po vzore ostatných položila svoje dieťatko na teleportačný oltár kvôli vyššiemu dobru. Ochrana nebešťanov bohužiaľ pre všetkých obyvateľov kmeňa jedného dňa zlyhala a Sachi nezostalo nič iné než sa vydať po stopách jej potomka, ktorý by mal byť podľa niektorých informácií nažive na druhej strane portálu. Na svojej ceste je v Smoke and Sacrifice nútená čeliť nevľúdnej klíme a krvilačným protivníkom, ktorí sa ju budú pokúšať prakticky permanentne zabiť.
Hlavným lákadlom Smoke and Sacrifice je rozhodne príbeh. Ten je tu rozprávaný podobne ako v nedávno recenzovanom Dark Souls Remastered. Nič vám tu nie je servírované na striebornom podnose, a ak chcete prežiť, budete musieť bojovať o každý nádych. Podľa môjho názoru je tento kúsok zameraný hlavne na fanúšikov kultového kúsku Don´t Starve, ktorých už nebaví dlhšie stavať a radšej sa chcú sústrediť na boj a dej. Za relatívne vydarené spracovanie si toto dielo zaslúži 85 %. Smoke and Sacrifice vyšlo na PC a Nintende Switch 31. mája.
Žáner: Stealth akcia | Vývojár: Linzu Works | Vydavateľ: Linzu Works | Platformy a Dátum vydania: PC, PS4, Xbox One (5. júna 2018) | Homepage: aragami-game.com/ | Hodnotenie: 79 %
Nie každý nezávislý projekt sa nám podarí objaviť v deň vydania. Autori niektorých diel našťastie svoje hry obohacujú o DLC, ktoré spolu so základným titulom následne vydávajú ako komplet nahradzujúci pôvodne ponúkaný produkt, čím mu opäť dávajú príležitosť zažiariť. Arag Shadow Edition je pútavá stealth akcia od nezávislých vývojárov z Linzu Works, ktorá v našom zozname najlepších indie hier rozhodne nemohla chýbať.
V rámci primárnej príbehovej línie Arago Shadow Edition sa vtelíte do kože červeno vystrojeného zakuklenca, ktorého najväčšou silou je schopnosť využívať tiene na rôzne šibalstvá umožňujúce mu zostať nepozorovaný. Na vašom dobrodružstve sa vám do cesty budú stavať rôzne typy stráží a nepriateľov. Tešiť sa môžete tiež na rad rôznorodých výziev a pohybových rébusov, ktoré vám dajú občas poriadne zabrať. Celková hrateľnosť je však orientovaná na stealth, takže priveľmi akcie či divokých súbojov tu nenájdete.
Linzu Works s Arago Shadow Edition prakticky naprávajú chyby základnej hry a obohacujú ju o rad nových prvkov. Komplet podľa môjho názoru zaujme primárne vďaka unikátnym herným mechanizmom, prepracovanému návrhu stealth mechaník a prijateľne navrhnutému príbehu, ktorý má čo ponúknuť. Prítomné sú bohužiaľ menšie bugy a nedorobky. Arag Shadow Edition vychádza 5. júna na PC, PS4 a Xbox One. Ja sám by som mu udelil v rámci PC 79 %, minúť by ho rozhodne nemali fanúšikovia stealth hier.
Battalion 1944 | Beast Quest | Deep Rock Galactic | QUBE 2 | Slasher 's Keep | Subnautica
Úvodná časť roka 2018 bola doslova preplnená zaujímavými nezávislými hrami. Vybrať si z množstva kvalitných indie hier pár skutočne unikátnych kúskov nebolo preto vôbec jednoduché. Nakoniec sa nám však podarilo oddeliť zrno od pliev, vďaka čomu vám teraz môžeme predstaviť šesť osobitých projektov, ktoré veľké herné weby kvôli prívalu AAA veľakrát ignorujú.
Asi najvýraznejším projektom tohto kvartálu (slovensky január – marec) je survival podmorská adventúra Subnautica, ktorá bude s vysokou pravdepodobnosťou patriť medzi najlepšie hry roka 2018. Priestor vedľa nej dostane tiež klasické FPS Battalion 1944, osobito vyzerajúce RPG Slasher's Keep, dynamická kooperácia Deep Rock Galactic, na logiku zamerané Q.U.B.E. 2 či pre deti určené Beast Quest, takže si tu každý určite nájde niečo, čo ho zaujme.
Žáner: Survival adventúra | Vývojár: Unknown Worlds Entertainment | Vydavateľ: Unknown Worlds Entertainment | Platformy a Dátum vydania: PC (27. január 2018), Xbox One (early access), PS4 (neskôr) | Homepage: unknownworlds.com/subnautica/ | Hodnotenie: 95 %
Nezávislá scéna ponúka neskutočne veľké množstvo survival hier. Vybrať si medzi nimi skutočne kvalitné dielo dá poriadne zabrať, nakoniec sa nám však zadarilo nájsť kúsok, ktorý by vám rozhodne nemal uniknúť. Subnautica je príjemná survival adventúra pre jedného hráča z dielní indie štúdia Unknown Worlds Entertainment, ktoré stálo napríklad pri zrode slávneho FPS Natural Selection 2.
Na začiatku vášho dobrodružstva sa v Subnautice ocitáte vo vnútri záchranného modulu, ktorý mieri vysokou rýchlosťou k mimozemskému svetu pokrytého oceánom. Po dopade si môžete vybrať jeden z troch herných režimov definujúcich celkovú náročnosť. Potom, čo si zvolíte vám najviac vyhovujúcu úroveň, sa môžete ponoriť do vôd životom prekypujúceho oceánu, ktorého temné hlbiny skrývajú nejedno tajomstvo.
So Subnauticou budú s vysokou pravdepodobnosťou spokojní milovníci survival hier aj fanúšikovia relaxačných adventúr. Prvej skupine táto hra ponúkne prepracované budovanie základne a stabilnú nutnosť konzumácie jedla a pitia. Zástupcovia druhej spomenutej vetvy v nej naopak nájdu obrovský priestor na prieskum, rad rôznych živočíchov, očarujúcu grafiku, vydarený soundtrack a perfektne navrhnutý príbeh. Plná verzia Subnautica vyšla 27. januára a je kritikmi hodnotená mimoriadne pozitívne, takže by ste ju zaručene nemali minúť.
Žáner: FPS | Vývojár: Bulkhead Interactive | Vydavateľ: Square Enix Collective | Platformy a Dátum vydania: PC (early acces od 1. februára 2018), Xbox One, PS4 (neskôr) | Homepage: battaliongame.com/ | Hodnotenie: bude doplnené po vydaní
Éra, kedy na nás vývojári chrlili jednu futuristickú akciu za druhou, je dnes už dávno minulosťou. Opäť sa totiž vrátila móda FPS zasadených do nie príliš vzdialenej minulosti, po ktorých hráči tak dlho bažili. Najviac možno túžbu po takto ladených tituloch vidieť na predajoch Battlefield 1 a Call of Duty WW2, ktoré sa odohrávajú počas prvej a druhej svetovej vojny. Nemožno sa teda čudovať, že sa na tejto vlne pokúšajú zviesť tiež nezávislí autori z malého štúdia Bulkhead Interactive, ktoré stojí za multiplayerovou strieľačkou Battalion 1944.
Battalion 1944 je klasicky ladená strieľačka pre viac hráčov, zasadená do druhej svetovej vojny. Na rôzne navrhnutých bojiskách v tomto titule bojujú neveľké skupinky hráčov, ktoré majú k dispozícii dobové zbrane bez spätného rázu a extrémne ľahké granáty. Prítomný je samozrejme tiež obľúbený bunnyhoping, umožňujúci strelcom relatívne presnú paľbu, aj keď poskakujú na mieste.
V súčasnosti sa Battalion 1944 nachádza v predbežnom prístupe. Zacielený je teda primárne na staromódnych hráčov, ktorí si pamätajú časy Call of Duty 2 či iných podobne ladených FPS. Ak sa náhodou rozhodnete pre kúpu, je nutné počítať s tým, že celok je stále vo vývoji, takže narazíte na rad bugov a technických nedostatkov. Do Early Accessu dorazil Battalion 1944 prvého februára 2018, dátum vydania finálnej verzie zatiaľ nebol tvorcami pevne stanovený.
Žáner: akčné RPG | Vývojár: Damian Schloter | Vydavateľ: Damian Schloter | Platformy a Dátum vydania: PC, Xbox One (early access od 9. februára 2018) | Homepage: www.slasherskeep.info/ | Hodnotenie: bude doplnené po vydaní
Súbojový systém nebýva v súčasných RPG navrhnutý príliš zložito. Autori vždy chcú, aby si ich produkt zahralo čo najviac ľudí. Niektorí tvorcovia však ignorujú väčšinu a radšej robia hry podľa svojich predstáv. Autor akčného RPG Damian Schloter sa pri tvorbe svojho kresleného diela Slasher's Keep podobne ako Dan Vávra s Kingdom Come: Deliverence zameral hlavne na to, aby bavilo jeho samého.
Prvá sólovka Damiana Schlotera sa odohráva v útrobách monumentálnej pevnosti, v ktorej kobkách bol váš hrdina uväznený. Na svojej ceste za slobodou je nútený stretávať sa rôznymi typmi pascí a nepriateľov, ktorí sa ho snažia zastaviť. K dispozícii má pestrú škálu kontaktných a strelných zbraní. V momente, kedy podľahne protivníkom, je vždy vrátený späť do svojej smradľavej cely, z ktorej už raz utiekol.
Slasher's Keep je akčné rogue-like RPG, v ktorom sa snažíte dostať preč z väzenia plného monštier. Na prvý pohľad na vás zrejme príliš veľký dojem neurobí, keď mu ale dáte šancu, ponúkne vám naozaj pútavú hrateľnosť a obstojný súbojový systém, ktorý by sa mi páčil napríklad aj vo Vávrovom Kingdom Come: Deliverence. Slasher's Keep vyšlo na PC v predbežnom prístupe 9. februára 2018. Finálna verzia by mala doraziť do piatich až siedmich mesiacov.
Žáner: FPS | Vývojár: Ghost Ship Games | Vydavateľ: Coffee Stain Studios | Platformy a Dátum vydania: PC, Xbox One (early access od 28. februára 2018) | Homepage: www.deeprockgalactic.com | Hodnotenie: bude doplnené po vydaní
Slávna séria Left 4 Dead má rad rôzne kvalitných nasledovníkov. Za najvýraznejšieho z nich možno rozhodne považovať nedávno recenzované akčné RPG Warhammer: Vermintide 2, ktoré slávny titul v mnohých ohľadoch zatieňuje. V jeho stopách však nekráčajú len veľké štúdia, ale aj menšie vývojárske tímy. Vývojári z Ghost Ship Games pre nás majú napriklad svoje dielo Deep Rock Galactic, v ktorom sa vydávate vo vesmírnej lodi v ústrety neznámym svetom.
Samotný koncept Deep Rock Galactic je navrhnutý veľmi zaujímavo. Rovnako ako vo Warhammer: Vermintide 2 si na začiatku vyberiete jedného zo špecificky zameraných trpaslíkov. Tí sa od seba líšia predovšetkým spektrom schopností a výbavou. Potom, čo si zvolíte svojho hrdinu, sa spolu s tromi ďalšími hráčmi vydáte do hlbín, ktoré skrývajú drahé kovy a diamanty. Vaším cieľom je vždy získanie určitého počtu danej suroviny. V okamihu, keď kvótu splníte, privoláte eskortný modul, ku ktorému sa musíte cez zástupy extrémne agresívnych chrobákov dostať.
Deep Rock Galactic je veľmi jednoduché FPS s RPG prvkami, ktoré mu dodávajú šmrnc. Ak sa vám podarí zohnať skupinu priateľov, ponúkne vám osobitý zážitok za relatívne rozumnú cenu. Vyhnúť by sa jej mali hráči neholdujúci kooperácii, pretože bez spolupráce sa tu jednoducho nezaobídete. Deep Rock Galactic vyšlo na PC 28. februára 2018. Finálna verzia by k nám mala doraziť v priebehu dvoch rokov.
Žáner: Logická adventúra | Vývojár: Toxic Games | Vydavateľ: Trapped Nerved Games | Platformy a Dátum vydania: PC, Xbox One, PS4 (13. marca 2018) | Homepage: www.toxicgames.co.uk/qube2/ | Hodnotenie: 85 %
S prvým dielom logickej adventúry Q.U.B.E. oslovilo malé vývojárske štúdio Toxic Games nemalý počet herných kritikov a hráčov. Nemožno sa teda čudovať, že je teraz späť s Q.U.B.E. 2, s ktorým chce zabodovať rovnako ako s jeho predchodcom. Vzhľadom na to, že ide o úplne zanedbateľné dielko, sme sa rozhodli dať mu priestor v rámci nášho špeciálu zameraného na nezávislé hry.
V Q.U.B.E. 2 budete v koži mladučkej archeologičky Amelie Cross preskúmavať ruiny časom zabudnutej civilizácie, ktoré ukrývajú nejedno temné tajomstvo. K dispozícii budete mať futuristické rukavice, s ktorými môžete na špeciálny povrch umiestňovať rôzne typy špeciálne fungujúcich podkladov. Postavené tu pred vás budú desiatky hádaniek, na ktorých zdolanie musíte využiť dostupné technológie.
Q.U.B.E. 2 kráča vo všetkých ohľadoch v stopách prvého Q.U.B.E.. Celok vám rovnako ako jeho predchodca ponúka desiatky detailne navrhnutých hádaniek, zaujímavé príbehové pozadie a príjemný vizuál. Opäť je nutné počítať s kratšou hernou dobou, ktorá je veľkým problémom väčšiny diel zastupujúcich žáner logických adventúr. Q.U.B.E. 2 vyšlo 13. marca 2018 na PC, Xbox One a PS4. V rámci našej hodnotiacej stupnice by som mu udelili 85 %.
Žáner: Akčné RPG | Vývojár: Torus Games | Vydavateľ: Maximum Games | Platformy a Dátum vydania: PC, Xbox One, PS4 (13. marca 2018) | Homepage: beast-quest.com/ | Hodnotenie: 55 – 70 %
Naozaj podarených dobrodružných hier pre násťročných hráčov na trhu veľa nenájdete, rovnako tak sa zatiaľ nepodarilo vytvoriť mnoho titulov podľa literárnych predlôh. Nie príliš radostnú situáciu sa teraz snaží zmeniť štúdio Torus Games, ktoré sa rozhodlo spracovať knižnú ságu Beast Quest. Bohužiaľ si musíme priznať, že pokus previesť do digitálnej podoby strasti dedinského chlapca Toma sa zastavil v polovici cesty. Podarilo sa im síce zachovať ducha paperbackových príbehov vrátane ich roztomilej naivity a vtipnosti, ale technické spracovanie pokrivkáva a zrejme donúti nejedného pravého hráča odložiť ovládač.
Z počiatku sa možno budete pýtať, v čom vidíme problém. Šialený čarodejník Aduro oznámi vidieckemu trhanovi s rytierskymi ambíciami, že v jeho rukách leží osud sveta Avantie. S nadšením sa teda chopíte štítu a meča a vydáte sa po stopách prvej príšery sužujúcej región. Príbehová linka síce nebude búrať pravidlá fantasy žánru, ale poskytne dôstojnú kulisu k hlavnej náplni hry – boju. Dynamické strety v reálnom čase majú dobre budovanú atmosféru. Striedanie sekov, vykrývanie úderov, ohybov a obiehanie nepriateľov sa podarilo v Beast Quest vyvážiť tak, že ho zvládnu aj menej skúsení hráči. To znamená, že pre ostrieľaných matadorov však nepredstavujú žiadnu výzvu.
Beast Quest totiž cieli predovšetkým na mladšie publikum, a preto ho tak musíme tiež hodnotiť. Ak hľadáte titul, pri ktorom sa nebudete musieť strachovať o vývoj svojej ratolesti, pokojne po eskapádach sympatického Toma v rozprávkovej grafike siahnite. Deťom totiž nebudú vadiť generické vedľajšie misie a u technických bugov sa skôr pobavia, než aby ich rozčúlili. Prekážkou tak môže byť len absencia českej lokalizácie. Z pohľadu dospelého musíme byť oveľa prísnejší, predovšetkým kvôli rýchlo nastupujúcemu stereotypu, z ktorého vás vytrhnú maximálne obstojné súboje s bossmi. Detské hodnotenie vidím na slušných 70 %, v rámci odrastenejších hráčov si Beast Quest odnesie priemerných 55 %.
Žáner: Survival RTS | Vývojár: Numantian Games | Vydavateľ: Numantian Games | Platformy a Dátum vydania: PC (early access od 12. decembra 2017) | Homepage: numantiangames.com/theyarebillions/ | Hodnotenie: bude doplnené po vydaní
Nemŕtve hordy z hier ako Left 4 Dead 2, Days Gone či Dayz sa v stratégiách neobjavujú často a keď už, väčšinou nejde o projekty, ktoré by ste si chceli zahrať. Čas od času však nájdete dielo stojace za pozornosť. Minimálne za nás patrí medzi také kúsky budovateľské RTS They Are Billions, ktorého tvorcovia z Numantian Games majú na svedomí napríklad veľmi podarené RPG Lords of Xulima.
Steampunková budovateľská stratégia They Are Billions sa odohráva vo svete zasiahnutom vírusom meniacom obyčajných ľudí na zúrivé, po krvi túžiace monštrá. Ako guvernér provincie preživších sa staráte o to, aby vaša populácie žila v pokoji a mieri. Život vám tu budú sťažovať všadeprítomní zombie, snažiaci sa nakaziť všetky vo svojom dosahu. Brániť sa proti ich útokom budete pomocou modernej techniky. Hru nemožno ukladať, takže v momente, kedy vaša kolónia podľahne, je koniec.
They Are Billions je veľmi náročná budovateľská stratégia, ktorá sa s vami nebude za žiadnych okolností maznať. Určená je primárne pre odolnejších hráčov RTS, ktorí sú schopní aj napriek radu neúspechov pokračovať v hraní až do okamihu, než svojho oponenta zdolajú. They Are Billions vyšlo na PC v predbežnom prístupe 12. decembra 2017, finálna verzia by k nám mala doputovať v prvom kvartáli tohto roka.
Žáner: Akčná bojovka | Vývojár: Motion Twin | Vydavateľ: Motion Twin | Platformy a Dátum vydania: PC (early access od 10. mája 2017), PS4, Xbox One, Switch (koniec 2018) | Homepage: dead-cells.com | Hodnotenie: bude doplnené po vydaní
Japonská séria Dark Souls je natoľko obľúbená, že sa v jej stopách snaží kráčať nejedno štúdio. Podobne ladených titulov sú desiatky, za pozornosť však stojí len hŕstka z nich, pretože si bola schopná definovať svoj vlastný štýl. V neveľkom hlúčiku úspešných duchovných pokračovateľov známej značky možno nájsť prvotinu nezávislého štúdia Motion Twin, akčnú rogue-like bojovku Dead Cells.
Hneď po spustení hry vás Dead Cells nechá vniknúť do tela popraveného trestanca. V jeho koži sa následne musíte dostať z tajomného hradu plného extrémne nebezpečných nepriateľov, ktorí vám dajú zabrať rovnako ako oponenti v Dark Souls III. Vyvíjať sa budete pomocou skúsenostných sfér a peňazí. Keď zomriete, budete vrátení do kobky, v ktorej ste započali vašu cestu, zostanú vám len elementárne predmety, ktorých škálu je možné rozširovať.
Akčné rogue-like Dead Cells je rovnako ako They Are Billions určené predovšetkým pre trpezlivých hráčov, ktorých stabilné umieranie nevyvádza z miery. Ponúknuť im môže kvalitne navrhnuté úrovne, slušný súbojový systém a pestrú paletu nepriateľov. Dead Cells vyšlo v predbežnom prístupe na PC 10. mája 2017, finálna verzia by mala doraziť v treťom až štvrtom kvartáli tohto roka.
Žáner: Plošinovka | Vývojár: Thunder Lotus Games | Vydavateľ: Thunder Lotus Games | Platformy a Dátum vydania: PC, PS4 (28. júla 2017) | Homepage: thunderlotusgames.com/sundered/ | Hodnotenie: 85 %
Keď už som v tomto špeciáli spomenul Dead Cells, nemôžem opomenúť tiež veľmi podobne ladený projekt od Thunder Lotus Games, ktorý je o niečo prístupnejší než dielko, ktoré stvorilo štúdio Motion Twin. Sundered je skutočne pekne ladená plošinovka, ktorá stavila na prieskum sveta, nie na stabilne dávkované umieranie známe z legendárnej série Dark Souls.
Hlavnú úlohu v Sundered nehrá extrémna náročnosť. Hlavným ťahákom celku je príbeh. Na začiatku svojho putovania sa tu ocitáte pred bránami vedúcimi do sveta padlej civilizácie Valkýr, ktorá drieme pod pieskami času. Po vstupe do vnútra strateného impéria začnete pomaličky odkrývať jeho temnú minulosť. V priebehu svojej výpravy cez perfektne navrhnuté úrovne budete musieť čeliť rôznym hrozbám. Za smrť vás Sundered žiadnym spôsobom netrestá.
Sundered je na rozdiel od Dead Cells zacielené na širšie publikum, pretože je o niečo prístupnejšie. Začiatočníkov aj stredne pokročilých hráčov osloví toto dielo predovšetkým prepracovaným návrhom úrovní, mechanikou morálnej voľby, slušným príbehom, krásnou grafikou a veľmi kvalitne spracovaným súbojovým systémom. Sundered vyšlo na PC a PS4 28. júla 2017. V rámci nášho hodnotiaceho systému by som sa mu nebál dať krásnych 85 %.
Žáner: Survival | Vývojár: Hinterland Studio | Vydavateľ: Hinterland Studio | Platformy a Dátum vydania: PC, Xbox One, PS4 (1. augusta 2017) | Homepage: www.thelongdark.com/ | Hodnotenie: 80 %
Hry zacielené na prežívanie sa v poslednej dekáde tešia obrovskej obľube, za reč však stojí kvôli ich extrémnemu počtu len pár skutočne výrazných kúskov. Väčšina hráčov samozrejme pozná na multiplayer zacielený ARK či Rust, pre milovníkov samoty tieto diela však veľmi nie sú. Na túto skupinu sa zameriava survival The Long Dark vytvorený nezávislou spoločnosťou Hinterland Studio.
The Long Dark je veľmi špecifický survival. Vysadení v ňom totiž nie ste na žiadnom tropickom ostrove, ale v krutej a napriek tomu krásnej severokanadskej divočine. Pri hraní kvôli tomuto faktu musíte riešiť rad rôznych faktorov ovplyvňujúcich správny chod vašej postavy. Takmer neustále bojujete s hladom, smädom, únavou, úbytkom telesnej teploty a nie príliš priateľskou divou zverou.
Hra samotná vám samozrejme dáva k dispozícii niekoľko úrovní obtiažnosti. Zahrať si ju tým pádom môžu veteráni aj neskúsení hráči túžiaci po ničím nerušenom prieskume severnej časti kanadskej divočiny. Primárnym kladom tohto diela je osobitý grafický kabátik a prepracovaný systém prežívania. The Long Dark vyšlo na PC, Xbox One a PS4 1. augusta 2017. Osobne by som mu udelil 80 %
Žáner: Akčná adventúra | Vývojár: Ultra Ultra | Vydavateľ: Ultra Ultra | Platformy a Dátum vydania: PC, PS4 (19. septembra 2017) | Homepage: www.echo-game.com/ | Hodnotenie: 80 %
Niektoré žánre sú v nezávislej hernej sfére zastúpené skutočne hojne, o iné naopak zavadíte, len keď máte skutočne veľké šťastie. Veľmi málo je napríklad akčných adventúr, ich vývoj je totiž nákladný. V priebehu minulého roka sme sa kvôli tomuto faktu stretli snáď len s jedným výrazným indie zástupcom tohto typu hier. Špecifické sci-fi dielko s názvom ECHO nám vlani priniesol malý vývojársky tím Ultra Ultra.
Určite vás to prekvapí, ale rovnako ako v sérii Uncharted, aj v nezávislom dielku ECHO zohráva príbeh zásadnú úlohu. Kvôli osobným dôvodom sa vydávate na tajomnú planétu, ktorá podľa niektorých informácií dokáže priviesť mŕtvych späť k životu. Bohužiaľ to však nie je až tak úplne pravda, takže chvíľu potom, čo dorazíte do cieľovej destinácie, začína boj o život, v ktorom rozhodne nie ste v pozícii lovca. Umelá inteligencia, ktorá po vás v rozsiahlych úrovniach, z ktorých srší hororová atmosféra, ide, sa stabilne adaptuje, takže je permanentne potrebné meniť taktiku.
Veľmi netradičná akčná adventúra ECHO bola vytvorená hlavne pre milovníkov kvalitných príbehov, ktorí si chcú zahrať hru s prepracovaným dejom bez ohľadu na celkovú hernú dobu, ktorá je tu extrémne krátka – priechod kompletom vám zaberie asi päť až šesť hodín. Nezávislý počin ECHO vyšiel na PS4 a PC 19. septembra 2017. Za seba by som mu udelil 80 %.
Ondřej Zeman
Moje meno je Ondřej Zeman. Hernej žurnalistike sa venujem už viac ako sedem rokov, počas ktorých som mal možnosť vypracovať sa z herného blogera na plnohodnotného žurnalistu na serveri Zing.cz, z ktorého som po čase odišiel na Alza Magazín. Aj keď som hrdým vlastníkom konzoly Nintendo Switch, mojou najväčšou vášňou je hranie na PC, kde som mal možnosť zrecenzovať už viac ako dve stovky rôzne kvalitných titulov. Slabosť mám primárne na ťahové RPG, indie projekty, prepracované FPS a komplexné stratégie.