Stellar Blade Alzaboxy

Teardown (RECENZIA) – Dynamit, to je môj hit

Zobraziť katalóg

• Autor: Filip Němec

Vytváranie a budovanie je jednou z mnohých herných tém, napokon má svoj vlastný žáner budovateľských stratégií a na možnosti vytvoriť v podstate čokoľvek stojí napríklad celý Minecraft a mnoho ďalších hier. Avšak čo tí, ktorí nemajú také kreatívne cítenie... a naopak radšej ničia? Presne pre nás je tu Teardown, sandboxová adventúra, v ktorej môžete zničiť úplne všetko a budete sa pri tom skvele baviť! 

Teardown; screenshot: cover

zdroj: Tuxedo Labs

Teardown v skratke

    Teardown

  • Žáner: Sandbox, akčná adventúra
  • Vývojár: Tuxedo Labs
  • Vydavateľ: Tuxedo Labs
  • Čeština, česká lokalizácia: nie

  • Dátum vydania a platformy: 21. 4. 2022 na PC

Teardown (RECENZIA PC) – Obsah článku

Teardown je viac než len kópia Minecraftu


Teardown na prvý pohľad pripomína Minecraft, ale hneď na ten druhý dáva jasne najavo, že si ide svojou vlastnou cestou a kockové spracovanie sveta je takmer jediným spoločným menovateľom. Minecraft je totiž najmä o budovaní a tvorení, zatiaľ čo Teardown si berie na paškál pravý opak - ničenie. A robí to naozaj dobre. Pôžitok z hry sa bude pochopiteľne odvíjať od toho, ako veľmi máte radi deštrukciu, ale ako poznám nás hráčov a hráčky, väčšina z nás sa v ničení všetkého možného doslova vyžíva. Napokon hry sú do veľkej miery o tom, že v nich môžeme robiť veci, ktoré v reálnom svete robiť nemôžeme alebo nesmieme. A zrovnať so zemou celú stavbu pomocou obrieho bagra je jednou z takých vecí.

Teardown; gameplay: píla

zdroj: Tuxedo Labs

Milovníci deštrukcie a chaosu budú z Teardown nadšení.

Hra si drží príjemnú sandboxovú hrateľnosť, takže vám len hovorí, čo máte urobiť, ale už nie ako. Proces ničenia je totiž natoľko intuitívny, že netreba príliš radiť. Hneď prvá misia ma doviedla k drevenej chatrči, ktorú som mal zmazať z povrchu zemského. Vedľa ležalo niekoľko propánbutánových fliaš, takže som ich s diabolským úškrnom nahádzal na obvodové steny, avšak statiku domčeka podržalo schodisko a tehlový komín.

Takže čo teraz? Rozhliadam sa a za plotom vidím nádherný žltý bager. Oči mi zaiskria, v rýchlosti preklínam slabé propánbutánové fľaše a okamžite zisťujem, že je možné do bagra nasadnúť. „Aha! Tak o tomto bude Teardown. To bude paráda,“ hovorím si v duchu, zatiaľ čo štartujem bager. V priebehu pár sekúnd po chatke zostáva len prach a ja sa s úžasným pocitom z odvedenej práce rozvalím v kresle.

Teardown; gameplay: mapa

zdroj: vlastný

S orientáciou a plánovaním pomáha skvele navrhnutá mapa.

Kocková Mata Hari


Že ma bude Teardown baviť, mi bolo jasné už po úvodnej misii a potvrdenie som dostal vzápätí. Po nočnej prácičke na chate (ako sa neskôr ukázalo, zbúranie chajdy nebolo práve legálne) sa prebúdzam v posteli a vedľa mňa otravne rinčí budík. V ruke stále držím búraciu palicu, a tak sa pozriem na budík, intuitívne kliknem ľavým tlačidlom myši a PRÁSK! Budík sa rozletí a je mi zase dobre. „Áno, táto hra ma fakt baví,“ pomyslel som si a vydal sa k počítaču prečítať emaily od šéfky, aby som zistil, čo bude mojou ďalšou úlohou.

Na moje prekvapenie som totiž po pár misiách zistil, že Teardown je vlastne špionážna adventúra. Náplňou väčšiny úloh je totiž niekde niečo ukradnúť alebo zničiť a potom sa, pokiaľ možno nepozorovane, dostať preč. Že to nedáva príliš zmysel? To som si hovoril tiež, pravdu povediac, ak niekto niečo skrýva, väčšinou zamkne všetky dvere a iné bežné prístupy a je skutočne najjednoduchšie sa dovnútra jednoducho prebúrať.

Špión s búracím kladivom


Teardown ale nie je žiadny Splinter Cell. Predstavte si hlavnú postavu skôr ako Hulka, ktorému Nick Fury povie, nech mu odniekiaľ niečo donesie. A čo robí Hulk? Hulk smash! Vo výsledku tak predsa len ide o ničenie, ale účelné - musíte si často dopredu naplánovať cestu dovnútra aj von, pretože môžete spustiť alarm a to potom nie je na nejaké rozhliadanie sa čas. Veľa misií teda vyzerá tak, že si najskôr pokojne aj dvadsať minút chystáte rôzne priechody, vozidlá na rýchly presun a až potom spustíte samotnú akciu tým, že ukradnete to, pre čo ste pôvodne prišli. Tým začína napínavá naháňačka s časom plná parkourov a zničených múrov, budov, ciest, áut a tak ďalej.

Ako budete plniť ďalšie misie, začne sa zdvíhať vaša úroveň a hra vás bude odmeňovať novými nástrojmi, a dokonca aj zbraňami. Taký rotačný guľomet alebo brokovnica si totiž tiež vie pekne prekliesniť cestu. Inokedy ale namiesto hrubej sily použijete mozog a napríklad pomocou dosiek si stlčiete lávku. Ako sa totiž postupne zvyšuje náročnosť, začínate vidieť možnosti, ktoré vám dovtedy zostali skryté.

Teardown; gameplay: vylepšovanie zbraní Teardown; gameplay: požiar

zdroj: vlastný

Jednotlivé nástroje si budete priebežne vylepšovať, takže napríklad hasenie požiaru, ktorý inak môže spustiť alarm, vám pôjde ľahšie.

Raz tak napríklad dostanete za úlohu ukradnúť závodný automobil z lodného kontajnera, lenže vozidlo je napojené na alarm a hneď ako ho naštartujete, spustí sa odpočet. Nie je ale problém ukradnúť blízko stojaci žeriav, preložiť kontajner na loď a s ním vozidlo presunúť (bez toho, aby sa spustil alarm) bližšie únikovej trase. Na druhej strane predsa len po čase možno dostanete pocit, že niektoré misie sú o ničení len minimálne a začnete túžiť po niečom trošku inom.

Deštrukčný sandbox


Na jednej strane oceňujem, že autori vytvorili kampaň sledujúcu príbeh stavebného robotníka, ktorý sa vplyvom osudu stane špecialistom na dostávanie sa na nedostupné miesta, ale bolo by samozrejme nesmiernym plytvaním potenciálu hry, keby sa zameriavala len na vopred nalinkované misie, keď Teardown už od prvej sekundy jasne demonštruje svoje možnosti bezbrehého ničenia. Preto vedľa kampane nájdete 9 máp, kde si môžete robiť úplne, čo chcete. Teda skôr ničiť, čo a ako chcete.

Pokiaľ máte skúsenosť s podobnými sandboxovými titulmi, možno už niekoľko odsekov hľadáte zmienku o módoch. Áno, Teardown ich podporuje, sú ich stovky a vlastne sú tým úplne najlepším, čo Teardown ponúka. Všetky nájdete vo Steam Workshope a hneď ako ich začnete skúmať, dôjde vám, že originálna hra je vlastne len malou ukážkou toho, čo sa dá s enginom hry robiť a že je toho naozaj veľa. Môžete začať zľahka a stiahnuť si len prídavné moduly, ako sú používateľmi vytvorené zbrane či úpravy fyzikálnych pravidiel, takže si pôvodnú hru rozšírite napríklad o dva rotačné guľomety či efektné spomalené výbuchy.

Tá pravá zábava ale prichádza v momente, keď začnete skúšať hráčmi vytvorené úrovne, respektíve celej hry. Veľmi ma baví napríklad simulátor hasiča, pretože hoci je Teardown postavený z kociek, parádne pracuje s tekutinami, ohňom aj dymom. Nechýbajú ani prerábky máp z Counter-Striku či kúsky siahajúce do úplne iných žánrov. Ja som si najviac obľúbil únik z letiaceho lietadla alebo mód pridávajúci do hry Portal gun, čo ešte v spojení so zničiteľným prostredím originálny Portal povznáša na novú úroveň.

Teardown; gameplay: portal Teardown; gameplay: lietadlo

zdroj: vlastný

Nie je úplne prekvapením, že výtvory komunity často prekračujú možnosti pôvodnej hry.

Teardown odporúča 10 z 10 pyrotechnikov


Teardown neobjavuje nič nové, ani v hre nenájdete jediný prvok, ktorý by ste už nepoznali z iných hier. Autorovi (za hrou stojí v podstate jediný človek) sa však podarilo v spleti herných žánrov, prvkov a mechaník zachytiť samotnú podstatu hrania. Jednoduchosť hry súčasne znamená aj to, že si môžete ihneď po jej prvom zapnutí plnými dúškami užívať jej obsah.

O Teardown sa navyše nedá povedať, že by mal škaredú grafiku, aj keď je celý svet vytvorený podobne ako Minecraft z malých kociek. Môžu za to najmä dve veci: jednak je základný kameň celého prostredia, teda tá kocka, menšia ako napríklad v prípade Minecraftu, takže sa všetko javí ako detailnejšie a skutočnejšie... a jednak hra podporuje ray-tracing, ktorý dokáže vykúzliť skutočne nádherné scenérie.

Teardown; gameplay: ray tracing Teardown; gameplay: ray tracing

zdroj: vlastný

Ray-tracing podobne ako v prípade Minecraftu vytvára pôsobivú kombináciu reálne pôsobiacich odleskov, ktoré ale vnímate v nereálnom kockami vytvorenom svete, čo je trošku bizarné, ale krásne zároveň.

Kde hra na moje prekvapenie trošku pokrivkáva, je fyzika. Gravitácia totiž nepôsobí tak prirodzene, ako by ste očakávali. Stačí, aby bol obrovský dom spojený so základmi len jedinou doskou a bude stáť. Bohužiaľ, hra nepracuje s váhou alebo rozložením ťažiska objektov, ale aj to už modderi riešia. Zároveň mi v Teardowne výrazne chýba multiplayer. Zatiaľ čo by kampani pristala napríklad kooperácia, sandboxové vyčíňanie si priamo hovorí a prítomnosť viacerých hráčov, navyše keď ide v Teardowne vytvoriť mapy určené napríklad na preteky alebo kompetitívne strieľačky.

Vzhľadom na obľúbenosť hry by som sa ale nedivil, keby aj multiplayer v budúcnosti hra ponúkla. Nie je ale načo čakať, pokiaľ vás voľnomyšlienkarské ničenie v podstate všetkého okolo vás aspoň trošku zaujalo, alebo sa chcete zahrať na špióna, ktorý namiesto pakľúča nosí búracie kladivo, Teardown by ste nemali vynechať.

Teardown; gameplay: sídlo Teardown; gameplay: doky

zdroj: vlastný

Jednotlivé úrovne príjemne prekvapia rozlohou aj mierou detailov.

• Zdroje: Vlastné


Teardown (RECENZIA)


Záverečné hodnotenie

Táto recenzia bola napísaná pre PC verziu hry. Kópiu na recenziu poskytlo vývojárske štúdio Tuxedo Labs.

Hodnotenie8/10 VEĽMI DOBRÉ
Verdikt:

Fanúšikovia ničenia budú z Teardown nadšení, oslovia však aj tých, ktorí si pri dobrej hre radi potrápia mozog. Vďaka komunite modderov navyše Teardown len tak z disku nezmažete, potenciál hry je totiž takmer neobmedzený.

Teardown; recenzia

Klady

  • Veľmi zábavná hrateľnosť
  • Intuitívne ovládanie
  • Špiónska kampaň aj sandboxové úrovne
  • Množstvo nástrojov i spôsobov, ako riešiť úlohy
  • Podpora módov

Zápory

  • Absencia multiplayera
  • Horšie fyziky objektov
  • Špiónska kampaň nemusí sadnúť každému
Filip Němec

Filip Němec

Hry boli mojím najlepším priateľom aj milenkou už od detstva. O hrách som začal písať už na strednej škole, čím som vysedávanie pri herných strojoch ospravedlňoval najskôr pred rodičmi a teraz pred manželkou. V minulosti som vo forme textu aj herných relácií prispieval do magazínov ako Games.cz, Eurogamer.cz či Zing.cz. V Alza Magazíne mám na starosti herné konzoly všetkého druhu a z hier potom najmä preteky, v osobnej rovine som navyše hlavným strojcom vyostrených diskusií medzi konzolistami a PC Master Race.

HW nároky pre Teardown PC



Minimálne HW požiadavky Odporúčané HW požiadavky
Operačný systém Windows 7 64-bit Windows 10 64-bit
Procesor Quad Core CPU Intel Core i7
Grafická karta NVIDIA GeForce GTX 1060 NVIDIA GeForce GTX 1080
Operačná pamäť 4 GB 4 GB
Pevný disk 4 GB 4 GB

• Zdroj: Steam (5. 5. 2022)

S akým herným PC na Teardown?

Chcete si uľahčiť výber? Nižšie pre vás máme tipy na vhodné herné počítače podľa náročnosti.

Alza GameBox Core GTX1650

Základná zostava:

Alza GameBox Core GTX1660 Super

Alza BattleBox Core RTX3060 Gungnir

Optimálna zostava:

Alza BattleBox Core RTX3060 Gungnir

Alza BattleBox Ryzen RX 6800 XT Master

Zostava pre náročných:

Alza BattleBox Ryzen RX 6800 XT Master

i Mohlo by vás zaujímať
Vytlačiť
P-DC1-WEB16
Zavoláme Vám a odborne poradime
+421 2 5710 1800
Otázka na objednávku
Otázka na tovar
Prosím, zadajte svoj telefón:
Zavolajte mi
Na vašom súkromí nám záleží My, spoločnosť Alza.cz a.s., IČO 27082440, používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom o. i. aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. Kliknutím na tlačidlo „Rozumiem“ súhlasíte s využívaním cookies a predaním údajov o správaní na webe na zobrazenie cielenej reklamy na sociálnych sieťach a reklamných sieťach na ďalších weboch.
Viac informácií Menej informácií