Doručení zdarma Stellar Blade

Thymesia (RECENZIA) – Spomienka na morom zničené kráľovstvo

Štúdio OverBorder svojim najnovším počinom Thymesia načrelo do vôd čím ďalej populárnejšieho soulsborne žánra a naservírovalo hráčom nekompromisnú záležitosť, ktorá sa odohráva v morom zničenom kráľovstve. Ako sa ďalšia hra z radu akčných RPG inšpirovaných japonskou sériou Dark Souls podarila, sa dozviete v našej recenzii.

Thymesia; keyart: cover

zdroj: Team17

Thymesia v skratke

Thymesia

• Žáner: Akčné RPG
  • Vývojár: OverBorder Studio
  • Vydavateľ: Team17
  • Čeština, česká lokalizácia: nie

• Dátum vydania a platformy: 18. 8. 2022 na PC, PS5 a Xbox Series X/S

Thymesia (RECENZIA PS5) – Obsah článku

Je čosi zhnitého v štáte Hermes

V temných časoch, keď krajinu sužovali morové rany, sa kráľovstvo Hermes pri hľadaní protilátky uchýlilo k používaniu alchýmie. Úspešným porazením choroby to ale neskončilo, a keďže s jedlom rastie chuť, alchýmia neskôr poslúžila aj na vylepšenie vojska, zvýšenie imunity jednotlivých vojakov voči nákazám a zosilnenie ich sily a zmyslov.

Alchýmia je však dobrý sluha, ale zlý pán, a po niekoľkých desiatkach rokov vojaci zmutovali do desivých krvilačných monštier, ktoré celé kráľovstvo uvrhli do chaosu a zničili všetko, čo im prišlo do cesty. V tejto chvíli nastupuje na scénu maskovaný hrdina Corvus, ktorý sa snaží následky alchymistických pokusov zvrátiť, liek je však ukrytý v spomienkach roztrúsených po celom kráľovstve Hermes. A tak vám nezostáva nič iné, než sa v jeho koži vydať do zdecimovaného kráľovstva a odhaliť dávno zabudnuté tajomstvá.

Thymesia; gameplay: príbeh

zdroj: vlastné

Kedysi prosperujúce kráľovstvo zažíva ťažké časy.

Príbeh je v duchu soulsborne žánra tradične podávaný značne stroho a útržkovito, prevažne pomocou textov a popisov predmetov roztrúsených v úrovniach hry. Ak teda hľadáte nejaké filmovo rozprávané dobrodružstvo pretekajúce bombastickými cut-scénami, budete pravdepodobne sklamaní, pokiaľ ste ale fanúšik pozvoľného skladania čriepkov príbehu dohromady, Thymesia by vám mohla sadnúť ako maska na tvár morového doktora. Oplýva totiž solídnou atmosférou a atraktívnym hororovým ladením, nehovoriac o niekoľkých možných zakončeniach, ku ktorým sa môžete dopracovať.

Na druhej strane však tvorcovia pri tvorbe scenára neboli príliš originálni a pomerne nebezpečne balansujú na hrane medzi inšpiráciou a nepriznaným kopírovaním. Koniec koncov, napríklad tému choroby meniacu ľudí na divoké beštie sme už mohli vidieť lepšie spracované v konkurenčnom Bloodborne od štúdia FromSoftware.

Koľkokrát sa zaženieš šabľou, toľkokrát si Corvusom

Ak ste už nejakú hru, ktorá patrí do soulsborne žánra hrali, v mnohých ohľadoch sa v Thymesii budete cítiť ako doma. Základné herné mechanizmy sú veľmi podobné. Aj tu je o niečo vyššie položená latka náročnosti, po smrti prichádzate o nazbierané skúsenosti a musíte ich znova získať. Svoju postavu môžete levelovať na špeciálnych miestach, tu nazvaných ako „beacons“, ktoré slúžia zároveň ako checkpointy.

Vývojári z OverBorder Studio ale našťastie osvedčený koncept obohatili o niekoľko zmien. Na rozdiel od iných soulsborne hier tak Thymesia úplne opúšťa systém staminy - behať, bojovať a uhýbať tak môžete vcelku bez obmedzenia. Dobrým nápadom je aj upgradovateľná uzdravovacia fľaštička, ktorej účinky je možné pekne v duchu alchymistickej témy hry ovplyvniť pridaním špeciálnych ingrediencií. Kráľovstvo Hermes navyše nie je vystavané z mnohých navzájom prepojených úrovní, kde sa môžete voľne pohybovať, ale skôr ide o sled niekoľkých hlavných a vedľajších misií, ktorými sa budete musieť prebojovať až na koniec.

Thymesia; gameplay: doraženie

zdroj: vlastné

Finálne údery Corvusa musia nepriateľov naozaj bolieť.

Súboje sú v Thymesii akčné, divoké a tvoria podstatnú časť hry. Zomrieť tu môžete veľmi rýchlo, pri troche nepozornosti pokojne aj rukou úplne radového nepriateľa. Oveľa bližšie ako k hre Dark Souls má ale Thymesia k o niečo rýchlejšiemu súbojovému systému Bloodborne a prípadne k hre Sekiro, z ktorej si požičiava zameranie na jednu primárnu zbraň.

V pravej ruke totiž držíte rýchlu šabľu ako hlavnú zbraň na poškodzovanie súpera, zatiaľ čo v ľavej pevne zvierate malú dýku určenú na odrážanie útokov. Šabľou nepriateľov zraňujete, ale ide iba o povrchové šrámy a tie sa po chvíli zahoja. Na permanentné poškodenie tak musíte vytiahnuť svoje špeciálne pazúry, ktoré v skutočnosti zastávajú funkciu ťažkého útoku, ktorý nepriateľov veľmi zabolí. Hneď ako protivníkovi týmto spôsobom zoberiete všetky hitpointy, môžete mu zasadiť finálnu ranu a efektnou animáciou ho poslať do večných lovísk.

Hra vás tak na jednej strane neustále núti k pomerne agresívnemu prístupu, na druhej strane je v podstate každý nepriateľ v hre schopný regenerácie, a pokiaľ pár sekúnd zaváhate, môžete len bezmocne sledovať, ako mu zdravie zase rastie hore. Pri bežných nepriateľoch to až tak nevadí, avšak u bossov, ktorých health bary zaberajú celú obrazovku a často majú niekoľko fáz, už to miestami hraničí s frustráciou. Než totiž Corvus svoj plášť vôbec natiahne, môžete pokojne dostať dva údery so silou rozbehnutého nákladiaka, a už pozeráte len na jasne červený nápis, ktorý oznamuje koniec hry.

Aj napriek tomu sú boss fighty jednoznačne najlepšou časťou hry. Za originalitu síce príliš bodov nezískajú a väčšina fanúšikov žánra bude mať pocit, že už niekedy niečo podobné videli, sú ale dobre navrhnuté a tak akurát ťažké, takže ten typicky „soulsovský“ pocit zadosťučinenia sa po ich porazení nevyhnutne dostaví.

Čo by si Thymesia počala bez Corvusa?

Corvus v boji spolieha prevažne na svoju šabľu a ďalším zbraniam sa evidentne vyhýba, takže počas celej hry na inú ani nesiahne. Čo je v čase morovej nákazy pochopiteľné, z hľadiska hrateľnosti ale trochu jednotvárne. Nedostatok zbraní v hre čiastočne nahrádzajú takzvané morové zbrane (plague weapons), ktoré je možné pomocou pazúrov buď jednorazovo nasať zo živých nepriateľov, alebo ich v podobe skill shardov zbierať z mŕtvol a následne si ich môžete nasadiť v inventári a upgradovaním zvyšovať ich účinnosť.

Morové zbrane však fungujú prevažne na báze cooldownu, ich používanie je teda ľahko obmedzené. A aj keď tento koncept znie na papieri zaujímavo, vo finále ide len o niečo silnejší doplnok primárneho útoku, ktorý mi k srdcu úplne neprirástol a veľmi často som ho nevyužíval.

Vlastnosti samotného Corvusa je možné upravovať levelovaním troch základných atribútov: sily, vitality a moru. S každým novým levelom sa vám pripočíta jeden bodík, ktorý potom môžete investovať do jedného z mnohých talentov. Talenty v Thymesii slúžia ako klasické skilly, sú roztriedené do šiestich kategórií a musím povedať, že sú zväčša dosť užitočné. Navyše vám dávajú veľa príležitostí rozvíjať to, čo skutočne používate.

Ja osobne som sa sústredil predovšetkým na posilnenie základného útoku a pazúrov pre čo najrýchlejší damage, na efektívnejšie úskoky a ďalšie všeobecné vlastnosti, ako je napríklad spomalenie uzdravovania nepriateľov. Keďže som vcelku poleno na rytmus a načasovanie, prirodzene som ignoroval kategóriu talentov zameraných na odrážanie nepriateľských úderov, vy si ale svojho Corvusa môžete zostaviť presne podľa vlastného herného štýlu.

Skilly sú tu ale navrhnuté skutočne parádne. Sú dobre premyslené, efektívne a majú na hrateľnosť podstatný vplyv. Investované bodíky navyše môžete takmer kedykoľvek resetovať a prerozdeliť inak, čo mi pomohlo v nejednom boss fighte. Hráči tak môžu bez obáv experimentovať a skúšať nové postupy, čo vždy poteší.

Thymesia nie je rozmanitým krajom

Audiovizuálna stránka Thymesie nijako neurazí, ale ani nenadchne. Grafika samotná nie je zlá, dopláca ale na značne jednotvárne prostredie. Úrovne samozrejme napĺňajú všetky náležitosti soulsborne hier, takže sú plné nepriateľov, ale aj skratiek, ktorých otvorenie vám uľahčuje ďalší postup. Hra sa odohráva len v malom množstve lokácií, ktorých dizajn je zložený z mnohých navzájom si podobných zákutí, takže často blúdite a na nejaké vizuálne zaujímavé miesto či orientačný bod len tak nenarazíte.

Trochu som dúfal, že nejaká zmena príde aspoň v rámci vedľajších misií, ale nestalo sa tak, bohužiaľ. Opäť sa vraciame do tých istých priestorov, pričom pocit deja tu ešte umocňuje pomerne nízka variabilita nepriateľov. Po kráľovstve Hermes sa síce potuluje všetka možná zberba od radových rytierov po rôzne zmutované monštrá, v skutočnosti sa ale jedná iba o pár typov s občasnými silnejšími variáciami. V tomto ohľade by teda Thymesii pristala väčšia rozmanitosť.

Thymesia; gameplay: level design

zdroj: vlastné

Grafika nie je zlá, dopláca ale na určitú jednotvárnosť herných prostredí.

Oplatí sa výlet do kráľovstva Hermes?

Celkovo je ale Thymesia vcelku vydareným nasledovníkom Dark Souls formuly. Kvalitu svojich duchovných predchodcov síce úplne nedosahuje, disponuje ale solídnym súbojovým systémom, podarenými boss fightmi a sem-tam prekvapí dobrým nápadom. Pokiaľ teda máte chuť na ďalšiu „soulsovku“, navyše za priaznivú cenu, dajte najnovšiemu titulu OverBorder štúdia šancu. Žánrovú revolúciu ale v tomto prípade určite nečakajte.

Thymesia (RECENZIA)

Táto recenzia bola napísaná pre PS5 verziu hry. Kľúč k recenzii poskytol vydavateľ hry Team17.

Hodnotenie7/10 DOBRÉ

Ďalší z radu Dark Souls klonov, ktorý spĺňa náležitosti tohto špecifického videoherného žánra, ale nijako neposúva jeho mantinely. Thymesia je solídnym akčným RPG s vydareným súbojovým systémom a slušne spracovanými boss fightmi, ale aj s pomerne nezaujímavým dizajnom jednotlivých úrovní a malou variabilitou nepriateľov.

Thymesia; recenzia

• Zábavný súbojový systém
  • Vydarené boss fighty