Na hernej scéne sú desiatky štúdií, ktoré počas svojej existencie nevytvoria žiadne skutočne výrazné dielo, napriek tomu sa však snažia stabilne produkovať nové hry, ktoré by im mohli pomôcť preraziť. Vývojárska spoločnosť Spiders patrí medzi tie menej úspešné, teraz však majú v rukáve ambiciózne vyzerajúce akčné RPG GreedFall, prostredníctvom ktorého sa chcú dostať do vyššej ligy. Ak vás zaujíma, či sa im to podarilo, rozhodne si prečítajte našu recenziu.
• Recenzia (PC) •
• Žáner: RPG • Multiplayer: Nie • Vývojár: Spiders • Vydavateľ: Focus Home Interactive • Platformy a Dátum vydania: PC, PS4, Xbox One (10. september 2019)• Homepage • Čeština: Nie
• Recenzia: 10. 9. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Starý kontinent sa počas šestnástich storočí stal preľudneným kusom krajiny plným vojen a chorôb. Všetci jeho obyvatelia preto v kútiku duše zajasali, keď jedna z námorných expedícií objavila obrovský ostrov Teer Fradee, na ktorý bola ihneď vyslaná celá flotila, aby ho pre korunu osídlila. Domorodému obyvateľstvu sa samozrejme prílišná aktivita kolonizačných síl a inkvizícia veľmi nepozdávala, a tak sa rozhodlo, že sa kolonizátorom vzoprie. Ako pokusy o odpor voči technologicky vyspelejším spoločenstvám väčšinou dopadajú, by nám mohli rozprávať dejiny Ameriky, tu však mali domorodci k dispozícii okrem primitívnych zbraní tiež mágiu. Obe strany preto po niekoľkých rokoch bojov uzavreli mier, ktorého čas kvôli úplne nevyriešeným sporom pomaličky speje ku koncu.
Príbeh GreedFall štartuje v dňoch nepokoja. Starý kontinent je v tejto ére zasiahnutý desivou chorobou, ktorú sa nedarí liečiť, a tak sa väčšina nádejou upiera k ostrovu Teer Fradee, ktorého primitívne obyvateľstvo je schopné podľa niektorých povestí vyliečiť prakticky akúkoľvek chorobu. Tajomný liek však nechce dať dobyvateľom zadarmo, čo nakoniec vyúsťuje v ďalšiu veľkú krízu, ktorej má zabrániť nový guvernér spolu so svojím bratrancom, ktorý je náhodou hlavným hrdinom tohto temného príbehu plného vášne, zrady a intríg. Aj keď to možno niekoho prekvapí, na samom začiatku deja sa primárne protagonista neocitá na bájnom ostrovčeku, ale uprostred veľkomesta Serene, ktoré má byť prvou zastávkou na jeho veľkolepom dobrodružstve.
Hlavná dejová linka je tu navrhnutá veľmi kvalitne, rozprávanie má slušný spád a po väčšinu času nejako zvlášť nenudí. Za vyložene nevýrazné by som popravde neoznačil ani vedľajšie úlohy, cez ktoré som sa mal možnosť pozrieť do krvou pokrytých arén, temnotou zaliatych jaskýň a radu ďalších destinácií, v ktorých sa nachádzali predmety či problémisti, ktorých sa bolo treba zbaviť. Celkovo som bol s dobrodružstvom, ktoré som dostal, spokojný. Než som sa však mohol vydať ústrety neznámym brehom, musel som si v GreedFall podobne ako inde vytvoriť svojho šampióna.
Počiatočná definícia hlavného hrdinu mi prišla v GreedFall mierne obmedzená. Namiesto skutočne komplexnej tvorby protagonistu mi bol ponúknutý relatívne jednoduchý systém, ktorým som preplával v priebehu niekoľkých minút, nedal mi totiž k dispozícii dostatočné alternatívy, nad ktorými by som musel skutočne dlho premýšľať. Hráči očakávajúci komplexné formovanie vzhľadu budú zrejme sklamaní, pretože škála možností je dosť obmedzená. Nejako zvlášť rozsiahle nie je popravde ani spektrum tried. Vytvoriť si možno iba bojovníka, technika alebo mága, čo je na môj vkus trošku málo. Chápem, že vývojári nechceli, aby ich hra ponúkala prílišný počet povolaní, mohli však do svojho diela vtesnať minimálne tradičné zameranie, medzi ktoré zaraďujem napríklad zlodeja, kňaza, či neochvejných paladinov.
Následný vývojový strom je našťastie spracovaný o niečo lepšie ako počiatočná definícia postavy, ktorá svojím návrhom fanúšikov komplexnejších RPG rozhodne neohromí. Vývojári vám totiž prostredníctvom nej ponúkajú možnosť prepájať určitými evolučnými vetvami jednotlivé herné povolania do zaujímavo fungujúcich variácií využívajúcich to najlepšie z oboch tried. Keď svojho bojovníka napríklad zameriate na obojručné zbrane, po čase je mu umožnené, aby si pomocou získaných bodov otvoril kúzlo liečiace jeho zranenie. V prípade, že ho zacielite na jednoručné nástroje smrti, bude mať bližšie skôr k puškám, než k mágii. Pri formovaní vášho hrdinu je preto vždy dobré riadne premýšľať nad tým, akým smerom vlastne chcete, aby sa uberal, pretože nie všetky cesty vedú k tomu istému cieľu.
O niečo menší, avšak nezanedbateľný vplyv má na hlavného hrdinu tiež výber základných štatistík, definujú totiž jeho efektivitu s určitým typom smrtiacich nástrojov. Bojovníkov je tu vždy dobré zamerať na silu a výdrž, ktorá nie je príliš dobrá pre zástupcov technického cechu. Tým skôr sedí navyšovanie obratnosti a presnosti, ktorej hodnota značne posilňuje poškodenia spôsobené zbraňami, ktoré naopak veľmi nepoužívajú v mágii zdatní jedinci. Kúzelníci v GreedFall vyznávajú mentálnu a psychickú silu, ktorá zvyšuje disponibilné množstvo magickej energie a trvanie podarených zaklínadiel. V prípade, že sa náhodou odhodláte k tvorbe hybridu, je ideálne kombinovať elementárne črty oboch tried, ktoré zastupuje, pretože len tak docielite toho, že sa stane zdatným zástupcom svojej profesie.
Elementárne štatistiky spolu s vývojovým stromom určujú predovšetkým bojové zameranie vášho protagonistu. Definovať mu však vedľa nich možno tiež zručnosti, v ktorých má určité nadanie. Talentovaný môže byť vo výrečnosti, všímavosti, vede, páčení zámkov, obratnosti a vo výrobe predmetov. Každá z disciplín ponúka odlišné benefity, ktoré ovplyvňujú priechod hrou mimo krvavé strety. Veda vám pri riešení rôznych problémov napríklad umožní využívať výbušniny schopné vytvárať diery na miestach, kde bola pôvodne stena. S vyššou úrovňou obratnosti budete môcť prekážky ignorovať, pretože ich jednoducho preleziete, alebo sa im obratne vyhnete prelezením neďalekej škáry. Celkovo je systém rozvoja v GreedFall na obstojnej úrovni, uvítal by som však širšie spektrum možností.
Ostrov Teer Fradee, na ktorom sa odohráva veľká časť príbehu GreedFall, je rozdelený do radu rôzne veľkých koridorov, ktoré by pri prípadnom spojení vytvorili vcelku slušný otvorený svet, ktorého jednotlivé časti svojim dizajnom veľmi pripomínajú destinácie z kultového RPG Zaklínač 3: Divoký hon. Rovnako ako v známom titule od CDPR tú nájdeme temné háje, opustené osady, zatuchnuté bane, skazenosťou zaváňajúce veľkomestá, ruiny plné monštier a sídlisko domorodcov, aktívne sa brániacich snahám kolonizátorov. Každú lokáciu navyše obývajú špecifické zoskupenia, s ktorými je možné dlhodobo budovať reputáciu za pomoci plnenia vedľajších úloh, ktoré vám ich zástupcovia ponúknu.
Väčšina úloh, ktoré máte možnosť v univerze GreedFall plniť, má povahu nájdi/prines. Čas od času však narazíte aj na zákazky, v rámci ktorých sa namiesto nosenia predmetov zameriate na elimináciu banditov, ktorých nie je na ostrove vôbec málo, či na lov nebezpečných monštier. Kontrakty zacielené na príšery vás väčšinou vyšlú ústrety divokým vlkom, ošípaným so žraločími hlavami a nespočetných ďalších kreatúr, ktoré toto miesto považujú za svoj domov. Na vrchole potravinového reťazca Teer Fradee sú strážcami jednotlivých lokácií, ktoré možno prakticky označiť za bossa v pravom slova zmysle, pretože sa u nich vždy poriadne zapotíte. Keď ich však zložíte, nájdete v ich okolí kráľovskú odmenu.
Ak teraz náhodou premýšľate nad tým, akú presne odmenu dostane hrdina za zloženie monštra, odpoveď je relatívne jednoduchá. Za jeho hrdinský čin sú mu dané pozostatky zabitého netvora spolu s pokladmi ukrytými v okolí, ktorými je možné šampióna a jeho spoločníkov vybaviť. Výstroj hrá v GreedFall veľmi zásadnú úlohu, je od nej totiž závislá vaša výdrž, odolnosť a bojová efektivita, takže čím kvalitnejšie vybavenie na sebe budete mať, tým lepšie budú vaše výsledky v boji. Je preto trošku škoda, že za úlohy nie ste vždy odmeňovaní podľa toho, akú profesiu zastávate, čo nakoniec vedie k tomu, že napríklad na mága dostanete luxusný obojručák, ktorý čoby kúzelník jakživ nepoužijete. Hra našťastie ponúka možnosť výroby predmetov, kompenzujúce tak zlé odmeny za úlohy.
Keď nevezmem do úvahy časť o počiatočnej definícii hlavného hrdinu, vyjadroval som sa o GreedFall doteraz prevažne pozitívne. Teraz však nastal čas prejsť do trošku negatívnych nôt, pretože je potrebné detailnejšie nahliadnuť na fungovanie súbojového systému, ktorý je podľa môjho názoru Achillovou pätou celku. Vývojári zo Spiders nikdy nepatrili medzi tvorcov schopných poriadne odladiť strety, veľmi sa teda nečudujem tomu, že sa im to príliš nepodarilo ani pri ich najnovšej hre, pretože šarvátky sú vďaka nie príliš kvalitne navrhnutej kamere opäť dosť toporné a nie vždy úplne záživné. Osobne som dúfal, že sa pri tomto diele tvorcovia vyvarujú svojich predchádzajúcich chýb, bohužiaľ sa tak vo finále nestalo.
Celku nakoniec v tomto ohľade veľmi nepomáhajú ani spoločníci ovládaní umelou inteligenciou, ktorá má potrebu stabilne vyvolávať šarvátky bez toho, aby jej k tomu niekto dal príkaz. Ostatní členovia družiny navyše nie sú žiadni veľkí bitkári, prakticky ide o za všetkých okolností extrémne fragilných bojovníkov, ktorým to dokáže na vyšších úrovniach obtiažnosti naložiť pokojne aj lesný vlk, na ktorého sa tvrdohlavo vrhnú. Väčšinu súbojov práve vďaka týmto smutným skutočnostiam budete vo finále musieť zvládnuť bez nich, alebo ich jednoducho vzdať a utiecť z dosahu protivníkov, ktorí vás po niekoľkých metroch začnú ignorovať a vrátia sa k svojej pôvodnej činnosti. Jeden by si povedal, že na prerušení súboja sa nedá nič pokaziť, bohužiaľ ani tento aspekt nie je navrhnutý tak, aby sa mi z neho nechcelo chvíľami plakať.
Monštrá majú v GreedFall vždy určitý priestor, ktorý obývajú. Keď ho narušíte, alebo na jeho obyvateľov niektorý z vašich tupých spoločníkov začne strieľať, automaticky sa odštartuje bitka, na ktorej konci môže byť len jeden víťaz. V prípade, že stojíte v strede teritória príšer, väčšinou všetko prebieha, ako má, horšie je to v okamihu, keď sa nachádzate pri jeho okraji a zle skočíte, či sa pokúsite vyhnúť rane nepriateľa a vystúpite z územia, ktoré kontroluje. Za takýchto okolností sa totiž kreatúra vracia na svoju východiskovú pozíciu a zregeneruje si všetky životy, čo rozhodne nepoteší. Za seba by som uvítal, keby vývojári v nasledujúcich týždňoch rozšírili zvieracie zóny tak, aby ponúkali dostatok priestoru na riadnu bitku.
Diskutabilný súbojový systém nie je jediným problémom GreedFall. Hoci musím uznať, že sa vývojárom skutočne podarila optimalizácia, technická stránka ako celok na tom nie je vôbec slávne. Primárnym nešvárom sú bugy, s ktorými som sa stretával snáď po celú dobu hrania. Úlohy nie vždy fungovali tak, ako mali, a aby toho nebolo málo, nepriatelia sa často zasekávali o neviditeľné prekážky či reagovali dosť podivne na niektoré vzniknuté situácie. Vzhľadom na to, ako dlho sa čakalo na vydanie, som dúfal, že nakoniec dostaneme stopercentne vyladenú hru, snáď na nej tvorcovia ešte zapracujú.
Vzhľadom na povesť vývojárov, ktorí na tomto projekte pracovali, som od neho popravde nečakal veľké zázraky. Možno práve vďaka tomu som bol vo finále relatívne príjemne prekvapený prepracovaným príbehom, radom náročných volieb a životom kypiacim herným svetom. Kvalitu celku v mojich očiach bohužiaľ značne znížila hlúpa AI a nie vždy úplne plynulý súbojový systém spolu s hromadou otravných bugov. Aj napriek spomínané nedostatky je však GreedFall podľa môjho názoru solídnym akčným RPG, ktoré ukazuje, že aj malé štúdiá sú schopné robiť hry na určitej úrovni. Nabudúce sa možno Spiders podarí konečne vylepšiť spomínaný mechanizmus stretov a plne sa vyhnúť technickým nedostatkom, ktoré ich aktuálne dielo trápi.
Ako už bolo povedané v predchádzajúcom odseku, GreedFall je podarené akčné RPG, ktorému by možno prospelo, keby jeho tvorcovia odložili dátum vydania. Vytvorené je prevažne pre stredne náročných hráčov hľadajúcich akciu, kvalitné dejové linky a rozsiahly, do koridorov rozdelený svet, ktorého prieskumom sa dá stráviť nemálo času. Úplne sadnúť naopak nemusí komunite pohybujúcej sa okolo komplexnejších zástupcov tohto žánru či diel s na jednotku spracovaným súbojovým systémom, ktorý by tu potreboval doladiť. Hoci nejde o dokonalý titul, za seba tento kus odporúčam, stojí totiž za pozornosť.
Táto recenzia bola napísaná na PC verziu.
• Zdroje: Vlastné
Klady
Zápory
Ondřej Zeman
My name is Ondřej Zeman. I've been playing video games since I was a kid, and over the past few years, my hobby has become a professional reality. Now, I write several dozens of video game reviews. I mostly play strategy games, turn-based RPGs, and quality FPS.
Minimálne HW požiadavky | Odporúčané HW požiadavky | |
---|---|---|
Operačný systém | Windows 7 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i5-3450 3.1GHz/AMD FX-6300 | Intel Core i5-4690 3.5GHz/AMD FX-8300 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 660/Radeon HD 7870 | NVIDIA GeForce GTX 980 4GB/Radeon RX 590 8GB |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operačná pamäť | 8 GB | 16 GB |
Pevný disk | 25 GB | 25 |
Chcete si uľahčiť výber? Nižšie pre vás máme tipy na vhodné herné počítače podľa náročnosti.
GreedFall vychádza 10. septembra na PC, PS4 a Xbox One. O novinkách vás budeme informovať.