Dragon Quest Builders 2 (RECENZIA) – japonský Minecraft znovu na scéne

Viac ako tri roky uplynuli od vydania prvého dielu Dragon Quest Builders, open world adventúry s jemnými prvkami RPG, ktorá sa inšpirovala predovšetkým obľúbeným Minecraftom. Na všetko to ničenie kociek a ich opätovné stavanie však vývojári zo štúdia Square Enix namontovali v Japonsku veľmi obľúbenú sériu Dragon Quest, a pretože išlo o zaujímavý koncept, Dragon Quest Builders 2 nie sú ničím iným ako pokračovaním, ktoré má byť väčšie a lepšie.

Recenzia (PS4 Pro)

• Žáner: Akčná adventúra, open-world • Multiplayer: Áno (online, co-op) • Vývojár: Square Enix, Omega Force • Vydavateľ: Square Enix, Nintendo • Platformy a Dátum vydania: PS4, Switch (12. júla 2019) • Homepage: dragonquest.square-Enix • Čeština: Nie

Obsah recenzie Dragon Quest Builders 2 (PS4 Pro)

1. Minecraft je mŕtvy, nech žijú Dragon Quest Builders?
  2. Dlhá, ale veľmi ukecaná kampaň
  3. Bob staviteľ a Béďa Trávníček v jednom
  4. Slabinou Dragon Quest Builders 2 sú súboje
  5. The Legend of Zelda: Dragon Quest Builders
  6. Nové online prvky Dragon Quest Builders 2
  7. Recenzia Dragon Quest Builders 2: záverečné hodnotenie

Minecraft je mŕtvy, nech žijú Dragon Quest Builders?

• Recenzia: 19. 7. 2019 • Autor: Filip Němec

Japonská séria Dragon Quest sa v Európe síce neteší takej popularite ako iné značky z krajiny vychádzajúceho slnka, vo svojej domovine ide ale o ikonickú sériu, ktorá vedľa obrovského množstva dielov ponúka aj rôzne spin-offy. V roku 2016 sa tak autori zo Square Enix inšpirovali od populárneho Minecraftu a prepojili kockový svet s reáliami zo sveta Dragon Quest a čuduj sa svete, fungovalo to veľmi dobre.

Dragon Quest Builders 2; screenshot: cover

Hlavným ťahákom Dragon Quest Builders je spojenie obľúbeného kockového sveta a postáv zo série Dragon Quest.

Dragon Quest Builders 2 sú tak v podstate priamym pokračovaním a to ako čo sa týka herných mechanik, tak aj príbehu. Ten totiž nadväzuje na udalosti jednotky, ak ale prvý diel nie je vo vašej hernej knižnici, vôbec to nevadí. Uplynulé udalosti zhrnie úvodná animácia, v ktorej sa dozviete, že pán zla bol síce porazený, ale fanatická skupinka nasledovníkov Children of Hargon ide v jeho šľapajach a ich cieľom sú okrem iného aj majstri stavitelia, ktorí sú na rozdiel od ostatných ľudí schopní stavať domy a vytvárať rozličné predmety.

Dlhá, ale veľmi ukecaná kampaň

Do jedného zo staviteľov sa v začiatku hry vžijeme aj my a po krátkom tutoriáli, ktorý predstaví všetko potrebné, sa pustíme do objavovania rozsiahleho sveta. Ten je tentoraz rozdelený na štvoricu ostrovov, ktoré v rámci príbehovej kampane postupne navštívime, čo je prvá a veľmi zásadná zmena. Kým v predchádzajúcom dieli bola story rozdelená na samostatné časti, tu môžete plynule prechádzať z jedného ostrova na druhý. Hlavnou výhodou je potom to, že už neprídete o nazbierané suroviny a ďalšie veci, ako to bolo predtým.

Príbehová kampaň vystačí na nejakých tridsať hodín a sama o sebe je jedným veľkým tutoriálom. Zábavnou formou sa na jednotlivých ostrovoch naučíte všetko o poľnohospodárstve, stavebníctve či ťažbe a väčšinou pôjde o rozmanité úlohy, takže sa pri hraní nudiť nebudete. Príbeh ako taký vsádza na jednoduchosť a je na ňom vidieť, že Dragon Quest Builders 2 cieli aj na mladších hráčov.

Dragon Quest Builders 2; gameplay: nepriatelia Dragon Quest Builders 2; gameplay: loď Dragon Quest Builders 2; gameplay: rituál

Úvod hry vás navnadí perfektným introm, ktorého vizuálny štýl by hravo zvládol aj krátky film. V príbehovej kampani sa však už po krásnej CGI animácii autori siahnuť neodhodlali.

V mnohých prvkoch, ako je obstarožná minimapa, hra priznáva pôvod celej série, čo ale v kontexte dnešných titulov už nepôsobí ako zábavné retro, ale spiatočnícky a mnohokrát až nudný prístup. Celá kampaň je navyše posiata dialógmi, ktoré sú neuveriteľne zdĺhavé a prichádzajú až nečakane často, takže aj keď sú dobre napísané, čoskoro som sa dostal do stavu, kedy som ich divokým stláčaním tlačidla preskakoval riskujúc, že napríklad aj nepochopím ďalšiu úlohu. Úvodnú časť pritom otvorí absolútne fantastický CGI film, takže nechápem, prečo je zvyšok rozprávania odkázaný na nudné a statické diskusie pripomínajúce point and click adventúry.

Bob staviteľ a Béďa Trávníček v jednom

Keď ale príde čas na samotné hranie, je radosť jednotlivé ostrovy preskúmavať a objavovať. Vzájomne sa od seba veľmi líšia a každý ponúka iné suroviny, vo všetkých sa však na značnú dobu zabývate a postavíte tu pár domčekov. Jadrom hry je totiž stále prieskum sveta a jeho tvarovanie na svoj obraz, na čo slúži rozbíjanie všetkého okolo seba a následné transformovanie získaných surovín na stavebné bloky a ďalšie vybavenie.

Dragon Quest Builders 2; gameplay: dom Dragon Quest Builders 2; gameplay: posteľ

Základný bungalov postavíte behom pár minút a to napríklad aj s provizórnym posedením na streche.

Stavanie ako také ostalo bez výrazných zmien, stále tak platí, že stena domu musí mať aspoň dva bloky na výšku a zdrojom svetla, posteľou a dverami vytvoríme obývateľný priestor. Cením si však nový nástroj, ktorým je kladivo na ničenie a ťažbu materiálov. To sa teraz časom nerozbíja, čo vzhľadom na hravé a zároveň svižné vyznenie hry celkovej hrateľnosti veľmi prospieva. Oproti jednotke potom pribudli aj desiatky nových predmetov, ktoré možno na craftovacom ponku vytvoriť.

Než splníte príbehovú kampaň, odporúčam nestrácať čas stavaním len tak pre svoju potechu. Až do poslednej chvíle sa totiž učíte nové recepty a tú pravú sandboxovú hrateľnosť okúsite až po dohraní príbehu, kedy budete mať k dispozícii najviac nástrojov a v stavaní sa vám v podstate nebudú klásť žiadne bariéry. Dokonca hneď na začiatku hry dostanete vlastný ostrov, ktorý môžete pretvoriť na svoj obraz a cez špeciálnu nástenku sa možno so svojím rajom pochváliť ostatným hráčom a dokonca ich naň tiež pozvať.

Dragon Quest Builders 2; gameplay: zámok Dragon Quest Builders 2; gameplay: iron man sídlo Dragon Quest Builders 2; gameplay: strašidelný hrad

Akonáhle sa váš staviteľ vyvinie na najvyššiu úroveň, budete mať vo svojej tvorbe úplne voľné ruky.

Slabinou Dragon Quest Builders 2 sú súboje

Keď zabudnem na nudné a zdĺhavé dialógy, na Dragon Quest Builders 2 je jasne vidieť, že si autori oproti prvému dielu vymedzili, čo od hry očakávajú a v podstate nenarazíte na žiadne polovičné riešenie, teda až na jednu výnimku. Súbojový systém mi príde úplne rovnaký ako v prvom dieli, čo znamená, že je rovnako tragický. Ten „systém“ spočíva iba v stláčaní jedného tlačidla na útok, čo je vzhľadom na komplexnosť hry absolútne nedostatočné.

Žalostne chýbajú akékoľvek úskoky alebo úhyby, útokom nepriateľov sa totiž nedá akokoľvek vyhnúť. Jedinou možnosťou je raz zasiahnuť protivníka, na päte sa otočiť a utekať preč. Zase sa otočiť, bežať k nepriateľovi, seknúť, a zase utekať preč. Asi nemá cenu spomínať, že toto naozaj robiť nechcete. Na prvky ako zamykanie cieľov čí úkroky do strán bohužiaľ musíme zabudnúť, hoci hry ako Portal Knights, pracujúce na rovnakom princípe kockového sveta, tieto prvky skvele implementovali.

Jedinou barličkou v súbojoch sú tak ostatné postavy, ktoré s vami putujú. Od začiatku hry budete mať napríklad vždy pri sebe verného brata v zbrani Marlotha, ktorý síce na craftovacom ponku nespojí ani dve drievka k sebe, keď mu ale dáte do ruky meč, vie sa s ním pekne oháňať. Neohrabanosť súbojového systému to však nevynahradí. Jednoduchosť šarvátok je potom o to mrzutejšia, že Dragon Quest Builders 2 ponúka celkom pekných protivníkov a veľkosť či rozmanitosť niektorých bossov je tiež zlepšením oproti prvému dielu.

Dragon Quest Builders 2; gameplay: slimák Dragon Quest Builders 2; gameplay: súboj Dragon Quest Builders 2; gameplay: stonožka

Súboje patrí k najväčším slabinám hry, čo je škoda aj kvôli dobre navrhnutým protivníkom.

The Legend of Zelda: Dragon Quest Builders

Nezábavné a miestami až frustrujúce súboje, rovnako ako zdĺhavé dialógy, sú ale vo výsledku len občasnými problémami, hlavnou náplňou hry je totiž popri stavaní a ďalších budovateľských chúťkach objavovanie sveta, pretože niekde tie suroviny na stavanie a craftingu rovnako musíte nájsť. Práve putovanie v rámci štvorice ostrovov patrí k tomu najlepšiemu, čo Dragon Quest Builders 2 ponúka. Tento žáner nie je síce novinkou, keď sa ale uchopí dobre, väčšine hráčov sa pri pohľade na rozsiahle svety, ktoré nabádajú na priesku a podmanenie, rozšíria zreničky.

Častokrát som zaspomínal na The Legend of Zelda: Breath of the Wild, pretože pocit z objavovania nového a nepreskúmaného prostredie je tu veľmi podobný. Aby tiež nie, autori sa totiž od Zelda dosť inšpirovali. Niekedy menej okato a inokedy bez očividného zastierania, kto bol ich predlohou. Novinkou druhého dielu je totiž klzák, s ktorým môžete plachtiť nad mapou rovnako ako Link vo svojom poslednom dobrodružstve.

Dragon Quest Builders 2 Gameplay I Alza Magazín

Postaviť palác alebo zámok je na desiatky, skôr ale stovky hodín. Jednoduché obydlia s rovnou strechou však možno vybudovať veľmi rýchlo.

Detskú radosť z objavovania potom dopĺňa všadeprítomná možnosť rozsekať takmer každučký kváder, ktorý okolo seba vidíte. Kampaň je navyše nastavená presne tak, aby ste jednotlivé ostrovy prešli krížom krážom a ich jednotlivé tajomstvo objavili a rozlúštili úplne sami. To nakoniec nie je zase až taký problém, pretože nízko položená obťažnosť aj celkový nádych hry dáva jasne najavo, že sa počíta aj s mladším publikom.

Nové online prvky Dragon Quest Builders 2

Okrem spomínanej Zeldy som pri hraní často spomínal aj na Portal Knights, čo je dva roky stará hra, ktorú môžete s miernymi ústupkami brať ako veľmi dobrý substitút druhého dielu Dragon Quest Builders. Ten podobne, ako Portal Knights, konečne ponúka aj online kooperáciu, pri ktorej možno pozvať do partie ďalších troch hráčov a spoločne potom budovateľsky aj inak vyčíňať na svojom vlastnom ostrove. Z nepochopiteľných dôvodov ale nie je možné hrať spoločne kampaň, hoci som nenarazil na dôvod, prečo by to mal byť najmenší problém. Aj v tomto smere tak Portal Knights, dva roky stará hra, sériu Dragon Quest Builders stále poráža.

Dragon Quest Builders 2; screenshot: záhradka

Autorov musím pochváliť za vydarený fotografický režim.

V podobnom štýle sa potom nesie aj grafika, ktorá rozhodne neurazí, ale fakt, že PS4 verzia si nevezme z pevného disku ani 2 GB, tiež niečo značí. Hravá grafika však k sérii dobre sedí a nižšie nároky na výkon potom znamenajú napríklad aj to, že Dragon Quest Builders 2 beží veľmi plynule a dohľadová vzdialenosť je vynikajúca, čo je niečo, čo v prípade hry založenej na prieskume a objavovaní naozaj chcete.

Nebyť zdĺhavých rozhovorov a súbojového systému, ktorý sa vôbec nikam neposunul, nebál by som sa Dragon Quest Builders 2 odporučiť všetkým hráčom, ktorí túžia po objavovaní, sú to aspoň trošku kreatívci a princípy Minecraftu im nie sú cudzie. Napriek tomu nejde o zlý titul, a ak dohráte ukecanú kampaň, čaká na vás bezbrehé kreatívne šialenstvo, ktorému sa len máločo vyrovná.

Táto recenzia bola napísaná na PlayStation 4 Pro verziu.

Recenzia Dragon Quest Builders 2: záverečné hodnotenie

Hodnotenie 75 % Alza.sk