Alzaboxy Q1 Stellar Blade

Sony o spätnej kompatibilite, streamovaní hier a rekordných tržbách

Zobraziť katalóg

• Autor: Filip Němec

V minulej novinke sme vám priblížili, aký hardvér bude poháňať budúci PlayStation. Dnes sa vraciame s videom, na ktorom možno vidieť ako si výkon PS5 poradí nielen s načítacími obrazovkami a že je sa na čo pozerať. Prečítať si tiež môžete, prečo Sony zrazu toľko vsádza na spätnú kompatibilitu, ako veľmi verí streamovaniu hier alebo o koľko lepšie sa darí hernej divízii Sony pred konkurenciou. Zároveň máme potvrdené, že PlayStation 5 nevyjde skôr, ako v apríli 2020.

PlayStation 5; screenshot

Že bude herná konzola PlayStation 5 (a pravdepodobne tiež konkurenčná Xbox Scarlett) používať namiesto klasického pevného disku SSD disk, sme vám priblížili v prechádzajúcej novinke, kde sme pomocou textu prestavali test, ktorý Sony aktuálne prezentuje. A práve ten sa podarilo natočiť redaktorovi denníka The Wall Street Journal. Na videu, ktoré nájdete nižšie, tak môžete vidieť už spomínané načítanie pri rýchlom cestovaní v hre Marvel's Spider-Man, ktoré zaberie necelú sekundu.

Ukážka výkonu PS 4 Pro a nového PlayStation na hre Marvel's Spider-Man

Moment, kedy sa prelet New Yorkom zrýchli na maximum a všetko sa stále okamžite vykresľuje, musí nadchnúť snáď každého hráča.

Čo je ale možno ešte zaujímavejšie, je rýchlosť vykresľovania sveta. Pri veľmi rýchlom prelete New Yorkom na PS 4 Pro je vidieť občasné zasekávanie a oneskorené doskakovanie textúr, čo na súčasnej generácii konzol nie je nič prekvapivé. V podstate neexistuje sandbox, ktorú by do istej miery netrápilo vykresľovanie celých textúr či menších detailov. Práve to by mala eliminovať prítomnosť SSD disku, ktorý umožní rýchlejšie načítanie objektov v hre.

Je však potrebné brať všetky vyhlásenia o konci nahrávacích obrazoviek s rezervou. Zatiaľ sa totiž táto funkcia prezentuje na tituloch z aktuálnej generácie a je tak logické, že PS5 hry nebudú mať nahrávacie časy tak krátke, vzhľadom na to, o koľko náročnejšie tituly na výkon to budú. Architekt konzoly Mark Cerny však zmieňuje, že v rámci rýchlejšieho nahrávania majú pripravených „mnoho nových funkcií“, ktoré na rozdiel od SSD disku ešte neboli spomenuté. Bude hracia konzola PlayStation 5 naozaj prvou konzolou bez nahrávacích obrazoviek? Pravdepodobne nie, ale je isté, že tituly z predošlej generácie, ktoré si budeme môcť zahrať vďaka spätnej kompatibilite, môžu byť na úplne inej úrovni (nielen kratšími loadingami, ale doskakovaním textúr a podobne), ak sa im bude venovať potrebná starostlivosť.

Prečo je pre Sony zrazu spätná kompatibilita tak dôležitá?

Ponechajme teraz bokom, že ešte donedávna Sony tvrdilo, že spätná kompatibilita nezaujíma hráčov zase tak veľmi, ako sa hovorí, a namiesto toho tvrdošijne spoločnosť vyvíjala finančne veľmi úspešné Remastery. Teraz už je všetko inak. Prezident a CEO Sony Interactive Entertainment Jim Ryan vyhlásil, že spätná kompatibilita je „neuveriteľne mocná a dôležitá“. Čo tým myslel? Jednou z kľúčových úloh pri štarte novej generácie konzol je presvedčiť majiteľa generácie predchádzajúcej, aby čo najskôr presedlal na najnovší stroj. A práve v tom vidí Sony spomínanú veľkú silu spätnej kompatibility. Prečo totiž hrať PS 4 tituly na „starom“ Sony PlayStation 4, keď ich môžeme hrať v lepšej kvalite na PS5 a pritom vďaka spätnej kompatibilite nekupovať hru znova?

Sony sa tak bude očividne snažiť majiteľov PS4 čo najrýchlejšie premeniť na majiteľov PS5, ale aby sme spoločnosť neupodozrievali len z prostého kalkulu okolo spätnej kompatibility, musíme dodať, že si Sony zaslúži veľkú pochvalu za to, že umožní hrať multiplayer medzi Sony Playstation 4 a PS5, hoci aj tu ide aj o premyslený ťah. Generálny riaditeľ Sony John Kodera pripomína, že „generačné priepasti sú bežným miestom, keď hráč zmení platformu alebo prestane hrať úplne“. Aj tu je tak evidentné, že „cross-gen“ multiplayerom chce Sony na jednej strane udržať majiteľov konzoly PlayStation vo svojej stajni a zároveň nechať majiteľov PS5 presviedčať ich spoluhráčov s PS 4, nech už si to „nové stejšn“ konečne kúpia.

Na vlastníkov Sony PlayStation 4 však Sony neplánuje zanevrieť. Jim Ryan oznámil, že PS4 plánuje firma plne podporovať minimálne tri roky od vydania jej nástupcu. Základné PS4 aj výkonnejšie Sony Playstation 4 Pro tak bude náhle atraktívnym nákupom pre všetkých, ktorí neplánujú do herného stroja investovať príliš veľa financií, ale zároveň si chcú zahrať hry ako Death Stranding, The Last of Us: Part II alebo Ghost of Tsushima.

Streamovanie hier je pre Sony dôležité rovnako ako krabicovky

Novinkou okrem spätnej kompatibility by pre PlayStation 5 malo byť aktuálne tak hojne diskutované streamovanie hier. Z nedávneho spojenectva medzi Sony a Microsoftom na poli vývoja streamovacích služieb je zrejmé, že práve táto oblasť bude pre Sony dôležitá, čo napokon firma potvrdila aj na stretnutí s akcionármi, kde predviedla svoj plán pre budúcu generáciu, podľa ktorého bude streamovanie hier na PS5 rovnako podstatné a rovnako prístupné ako digitálna či fyzické kópie hier na blu-ray diskoch. Veľmi pravdepodobne sa tak blíži doba, keď si takmer ľubovoľný titul budeme môcť v PlayStation Store kúpiť v jeho digitálnej podobe či hru rovno streamovať.

PlayStation 5; screenshot: streaming

Na prezentácii ilustrovalo Sony svoj plán jasne a prehľadne. PS5 hry si budeme môcť kúpiť na disku, stiahnuť ako digitálnu kópiu alebo ich streamovať.

V súvislosti s tým budí záujem aj ďalšia novinka – obchodovanie s digitálnymi kópiami. Pamätáte si, ako na E3 2013 Sony oznámilo podporu bazárových hier (zatiaľ čo Xbox One túto funkciu mať nemal) a aj vďaka tomu sa stalo jasným víťazom celej výstavy? Dnes sme na bazárový predaj fyzických kópií zvyknutí, ale v prípade tých digitálnych to vždy bolo náročné. Aj to sa však možno zmení. Kým všetko napísané vyššie vychádza z oficiálnych zdrojov, v tomto prípade ide len o dohady založené na patentu, podľa ktorého by mohlo Sony v budúcnosti ponúknuť bazárový predaj či darovanie digitálne vyrobených hier.

PlayStation 4 vs. Xbox Scarlett vs. Google Stadia

Jedným z dôvodov, prečo Microsoft a Sony uzavreli spoluprácu na poli cloud gamingu, je nedávne oznámenie streamovacej hernej služby Google Stadia. Tá podľa svojich špecifikácií výrazne prekoná výkon Sony Playstation 4 Pro aj Xboxu One X, ktorý je v súčasnosti najvýkonnejšou konzolou na svete. Vývojári pracujúci na next-gen hrách však majú jasno v tom, že novú generáciu konzol rozhodne výkonovo neprekoná. Vzhľadom na to, že poznáme hardvér všetkých spomenutých platforiem, to nie je žiadnym prekvapením, čo už je ale zaujímavejšie, je vyhlásenie Frederika Schreibera z 3D Realms, podľa ktorého bude na novej konzole tiež jednoduchšie vyvíjať hry.

Presný výkon PlayStation 5 zatiaľ nepoznáme, majitelia vývojárskych verzií však mnohokrát nedodržiavajú dohodnutú mlčanlivosť, a tak sme sa mohli nedávno dozvedieť, že výkon grafického jadra PS5 sa blíži k 13 TFlops, nemožno však túto správu brať nijako smerodajne. Do vydania PS5 ostáva veľa času, a inžinieri v Sony budú výkon novej konzoly ešte ladiť. Len pre porovnanie dodám, že Google Stadia má mať výkon 10,7 TFlops, zatiaľ čo herná konzola PS4 Pro končí na 4,2 TFlops a Xbox One X na 6 TFlops.

PlayStation zažilo rekordný rok

Zaujímavé informácie vždy ponúknu výročné správy. Podľa predajov PlayStation 4 v roku 2018 to totiž vyzerá tak, že k vydaniu PS5 ju netlačia ani tak hráči ako konkurencia. Hracia konzola PS 4 sa totiž stále predáva výborne, pokles predajov oproti minulému roku bol len o necelý jeden milión kusov, čo je vzhľadom na životnosť konzoly perfektný výsledok. Sony pritom očakáva, že v najbližších dňoch či týždňoch predá sto milióntu konzolu PS4.

Výnimočne sa darí tiež službe PlayStation Network, kam patrí napríklad predplatné PlayStation Plus či predaj digitálnych hier. Práve tržby z PSN sú totiž vyššie, než tržby celého Nintenda a o jednu miliardu vyššie, než tržby celej hernej divízie Microsoftu (11,5 miliardy dolárov), do ktorých sa počíta nielen predaj digitálnych kópií a ďalších služieb, ale aj predaje krabicových hier, konzol a príslušenstva. Celá herná divízia Sony potom v roku 2018 generovala tržby na úrovni 20,7 miliardy dolárov, teda približne dvakrát toľko, čo herné divízie Microsoftu.

PlayStation Network; screenshot: tržby

Tržby PlayStation Network v rokoch 2008 – 2018 v japonských jenoch.

Herná konzola PS5 najskôr v apríli 2020

Z výročnej správy sme sa potom tiež dozvedeli, že PlayStation 5 nemáme čakať vo fiškálnom roku 2019, inak povedané hracia konzola PS5 nevyjde skôr ako v apríli 2020. Je možné, že konzola naozaj vyjde v prvej polovici roka, pretože predchádzajúca generácia ukázala, že porekadlo „kto skôr príde, ten skôr melie“ platí pri vydávaní nových konzol dvojnásobne. Ako Sony, tak Microsoft sa budú snažiť vydať nové konzoly čo najskôr, s tým však zároveň bude kolidovať to, že ideálny čas je skôr ku koncu roka pred Vianocami.

Drobné indície sme potom dostali tiež čo sa týka ceny. Z počiatku médiá predpokladali cenu 399 dolárov, čo bola tiež úvodná cenovka PS4, ale na Twitteri architekt konzoly Mark Cerny vyhlásil, že cena PlayStation 5 bude ospravedlnená jeho funkciami a výkonom. Nemusí to samozrejme nič znamenať, ale vzhľadom na to, čo všetko máme sľúbené (ray tracing, SSD disk atď.), sa mi zdá výsledná predajná cena 499 dolárov pravdepodobnejšia. Kedy plánuje Sony nové PlayStation predstaviť zatiaľ nevieme, vzhľadom na absenciu na výstave E3 však pravdepodobne pôjde až o decembrové PlayStation Experience. Menej pravdepodobné je potom odhalenie na Paris Games Week alebo Tokio Games Show či dokonca Gamescome.

• Zdroje: Den of Geek, digitaltrends.com, IGN, Gamespot, GamesRadar+, Game Rant, Push Square, SegmentNext, SIE, thurrott.com, Variety, YouTube (ATW Tech - Alpha R2), VG247YouTube (Eurogamer)

i Mohlo by vás zaujímať
4,7 344×
PlayStation 5 Pulse 3D Wireless Headset
Herné slúchadlá – bezdrôtové, s mikrofónom, cez hlavu, okolo uší, uzatvorená konštrukcia, rádiofrekvenčné pripojenie, k PC a PlayStation 5, herný režim, priestorový zvuk 7.1, s ovládaním hlasitosti
78,90 €
Na objednávku – termín upresníme
Objednávací kód: MSX005PU1
Vytlačiť
P-DC1-WEB14
Zavoláme Vám a odborne poradime
+421 2 5710 1800
Otázka na objednávku
Otázka na tovar
Prosím, zadajte svoj telefón:
Zavolajte mi
Na vašom súkromí nám záleží My, spoločnosť Alza.cz a.s., IČO 27082440, používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom o. i. aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. Kliknutím na tlačidlo „Rozumiem“ súhlasíte s využívaním cookies a predaním údajov o správaní na webe na zobrazenie cielenej reklamy na sociálnych sieťach a reklamných sieťach na ďalších weboch.
Viac informácií Menej informácií