Star Wars: Squadrons (RECENZIA) – Vesmírny pilot to nemá jednoduché

Star Wars: Squadrons – Vesmírny pilot to nemá jednoduché (RECENZIA) | Alza Magazín

Aj keď sú Star Wars jednou z najpopulárnejších franšíz na svete, v hrách čerpajúcich z tejto série sa práve netopíme. A už vôbec sa nedá povedať, že by sme mali často možnosť skočiť do ikonických hviezdnych lodí a preletieť sa vo vákuu. Štúdio Motive sa však rozhodlo túto dieru na vesmírnom trhu zalepiť a vo svojom akčnom simulátore Star Wars: Squadrons nám umožnia zachrániť preďalekú galaxiu z kokpitu ako v single, tak aj multiplayerových režimoch. Stojí za to nasadiť si leteckú helmu?

Star Wars: Squadrons; screenshot: TIE/IN interceptor, EF76 Nebulon-B escort frigate

Alza Gaming

Star Wars: Squadrons (Hra) | Star Wars (IP)

Vesmírna simulácia Star Wars: Squadrons je zasadená do univerza Star Wars. Titul vyvíja Motive Studios a vydáva spoločnosť Electronic Arts. Hra vychádza 2. 10. 2020 na PC, PS4 a Xbox One a bude podporovať VR. Titul obsahuje multiplayer, informácie o českej či slovenskej lokalizácii nie sú aktuálne k dispozícii. | Homepage

Články: | Recenzia

Star Wars: Squadrons (RECENZIA PS4) – Obsah článku

1. Zachráňte galaxiu z kokpitu vesmírnej stíhačky
  2. S čím sa lieta v Star Wars: Squadrons
  3. Strmhlav do online režimov v Star Wars: Squadrons
  4. Ako vyzerá preďaleká galaxia z kokpitu stíhačky?
  5. Misia úspešná, vráťte sa na základňu
  6. Recenzia Star Wars: Squadrons: záverečné hodnotenie
  7. HW nároky na hru Star Wars: Squadrons PC

Zachráňte galaxiu z kokpitu vesmírnej stíhačky

Star Wars: Squadrons sleduje osudy dvoch leteckých jednotiek bojujúcich na opačných stranách barikády galaktického konfliktu. Hra sa odohráva tesne po udalostiach filmu Star Wars Epizóda 6: Návrat Jediho, čo znamená, že obávané Impérium je v troskách, Imperátor Palpatine je mŕtvy a víťazní rebeli v galaxii zakladajú demokratický režim Nová Republika. Vojna medzi oboma frakciami týmto však zďaleka nekončí, Impérium aj bez svojho vodcu stále pre vesmír predstavuje citeľnú hrozbu a rovnako sa ozbrojené sily Republiky snažia zvrátiť vývoj konfliktu vo svoj prospech.

Republika svoje nádeje na definitívne víťazstvo sústredí do tajného projektu obrej bojovej lode menom Starhawk, ktorú ako člen elitnej jednotky Vanguard musíte ochrániť až do jej úplného dokončenia. Avšak vďaka tomu, že Star Wars: Squadrons ponúka možnosť hrať za obe strany, zároveň sa v úlohe pilota imperiálnej jednotky Titan budete snažiť aj o jeho zničenie. A verte, že to bude napínavá cesta plná plazmových striel, explózií a tiesnivých kokpitov chatrných vesmírnych lodí.

Star Wars: Squadrons – „Hunted“ CG Short

Ku Star Wars: Squadrons vyšiel aj krátky animovaný film Hunted, ktorý by nemal žiadny fanúšik Star Wars opomínať.

Príbeh Star Wars: Squadrons je fajn. Nie je síce nijako zásadne komplikovaný, ale je zábavný a pekne zapadá do časovej kontinuity nastavenej filmami a seriálmi. Navyše vás tvorcovia nechajú v pokoji hrať za obe strany konfliktu bez toho, aby vám nejako podsúval, kto sú tí „dobrí“ a tí „zlí“. Úprimne som čakal, že sa scenár stočí podobným smerom ako príbehová kampaň v Star Wars Battlefront 2 a že členovia imperiálnej jednotky Titan si čoskoro uvedomia, že kopú za tých zlých a pridajú sa na svetlú stranu Sily, ale chyba lávky.

Tu naozaj hráte za príslušníkov dvoch odlišných frakcií, ktoré sú úprimne presvedčené, že robia to, čo je nevyhnutné na nastolenie poriadku v galaxii. A musím povedať, že možnosť po dlhej dobe hrať za Impérium bez nútených morálnych dilem alebo výčitiek je príjemne osviežujúce.

Jediné, čo mi dobrý dojem z príbehovej kampane Star Wars: Squadrons trochu kazilo, boli pomerne nudné briefingy pred každou misiou, kde na vás statické postavy chrlia jednu vetu za druhou ako v nejakej hre z roku 2000. V týchto momentoch Squadrons citeľne stráca tempo, čo v mojom prípade často viedlo až k mikrospánku. A všetci vieme, že v takom stave neradno liezť za volant, nieto do kokpitu vesmírnej lode.

Star Wars: Squadrons; gameplay: briefing, postavy, NPC Star Wars: Squadrons; gameplay: trosky, kokpit

S čím sa lieta v Star Wars: Squadrons

Star Wars: Squadrons svojim hráčom ponúka celkom 14 singleplayerových misií, kde sa na striedačku vžijete do kože člena už spomínanej imperiálne jednotky Titan a republikovej letky Vanguard. To znamená, že si budete môcť zalietať v ikonických strojoch typu X-Wing, A-Wing, Y-Wing a U-Wing na strane Novej Republiky a v TIE Fighter, TIE Interceptor, TIE Bomber a TIE Reaper na strane Impéria.

Star Wars: Squadrons; gameplay: T-65 X-WING STARFIGHTER Star Wars: Squadrons; gameplay: TIE Fighter Star Wars: Squadrons; gameplay: TIE Interceptor
X-Wing, TIE Fighter alebo napríklad TIE Interceptor – ikonické vesmírne lode vás v Star-Wars Squadrons privítajú s otvoreným kokopitom.

Jednotlivé stroje sa od seba pomerne zásadne líšia, či už výbavou alebo letovými vlastnosťami, hra má totiž svojím poňatím oveľa bližšie k tradičným stimulátorom než k arkádovému lietaniu, takže rozhodne nestačí len držať ruku na knipli a prst na spúšti. Celú hru vnímate len z pohľadu prvej osoby, váš výhľad je teda značne obmedzený a musíte sa spoliehať prevažne na palubné systémy, ktoré vám ukážu polohou vašich nepriateľov, úloh, ale napríklad aj aktuálne hodnoty štítov a „zdravia“.

Letecké súboje na lasery a torpéda sú alfou a omegou Star Wars: Squadrons, samotné ovládanie hviezdnych lodí ale vyžaduje trochu cviku. Nielen, že môžete podľa ľubovôle meniť rýchlosť letu, dôležité je ale aj naučiť sa pracovať s energiou poháňajúcou vašu loď – tú totiž môžete počas letu voľne distribuovať medzi motormi, štítmi a zbraňovými systémami.

Energiu totiž máte defaultne nastavenú rovnomerne medzi všetkými tromi hodnotami (v prípade imperiálnych lodí len medzi dvoma – zbraňami a motormi), jedným stlačením tlačidla ale môžete previesť väčšinu energie do jednej a zvyšok výrazne obmedziť. Ak teda takto „napálit„“ napríklad zbrane, razom budú mať vyššiu kadenciu a väčšie poškodenie, na druhú stranu vaše štíty budú slabšie a vaša loď bude o niečo pomalšia. Podobne to funguje aj v ďalších prípadoch: ak uprednostníte motor, získate prístup ku krátkodobému boostu a úhybnému manévru; ak štíty, budú sa rýchlejšie dobíjať a budú silnejšie.

V prípade štítov potom môžete ešte nezávisle od investovanej energie rozhodnúť, či budú chrániť viac prednú alebo zadnú časť vašej lode, alebo budú rozprestreté súmerne. Vesmírne bitky v Star Wars: Squadrons teda nie sú len o obyčajnom lietaní medzi hviezdami a strieľaním, okrem solídneho manévrovania tak budete musieť často konať aj takticky a dobre si rozmyslieť, či je pre vás v danej situácii dôležitejšie (napríklad) vyššie damage, alebo silnejšie štíty. A musím povedať, že tieto mechanizmy leteckým súbojom veľa pridávajú na zábavnosti a dynamike.

Star Wars: Squadrons; gameplay: fregata, trosky Star Wars: Squadrons; gameplay: explózia Star Wars: Squadrons; gameplay: light speed, rýchlosť svetla
Obrie vesmírne krížniky, explózie a rýchlosť svetla nemôžu chýbať v žiadnej správnej Star Wars hre.

Strmhlav do online režimov v Star Wars: Squadrons

Vo vesmírnych lodiach sa preletíte ako v už spomínanom singleplayerovom režime, ale aj v niekoľkých (slovami „dvoch“) online módoch určených pre dva tímy po piatich hráčoch. Dogfight je klasický tímový deathmatch – vyhráva ten tím, ktorý najrýchlejšie nazbiera stanovený počet bodov. Jednoducho multiplayerová klasika. Druhý režim už je o poznanie komplikovanejší, nesie meno Fleet Battles a prichádza k vám v dvoch variantoch – buď v podobe rankových zápasov vedených striktne so živými spoluhráčmi a protivníkmi, alebo v odľahčenejšej, nerankovej verzii proti AI nepriateľom.

Nech už ale budete hrať akýkoľvek variant, vaším cieľom tu bude zničiť nepriateľskú materskú loď – to je ale iba špička ľadovca. Predtým totiž musíte splniť pár čiastkových úloh, poraziť niekoľko menších (hoci stále obrích) krížnikov a podľa toho, ako si v určitých fázach zápasu vediete, sa striedate v úlohe útočníkov a obrancov. Ktorá strana príde o svoju materskú loď, prehráva.

STAR WARS™: Squadrons Dogfight PS4 | Alza Magazin (Gameplay)

Elitným pilotom by som sa vďaka svojim manévrovacím schopnostiam asi nestal, ale atmosféru leteckých súbojov Star Wars sa štúdiu Motive podarilo vystihnúť takmer dokonale.

Režimy, ako také, sa podľa môjho názoru podarili. Sú dostatočne zábavné a v prípade Fleet Battles aj dosť nepredvídateľné a napínavé. Máp nie je veľa, a aj keď potreby hry zatiaľ spĺňajú bez problémov, časom sa zákonite musia „obohrať“, najmä ak sa plánujete púšťať do rankových zápasov. Z rovnakého dôvodu by som tiež uvítal jeden, možno aj dva herné módy navyše, ktoré by pridali ešte nejakú tú bonusovú variabilitu. Skvelou správou však je, že Star Wars: Squadrons obsahuje funkciu cross-play, môžete si teda hru zaobstarať na akúkoľvek dostupnú platformu akú chcete (PC, PS4, Xbox One) a stále si bez problémov zahrajte s priateľmi nezávisle od toho, kto vlastní aké herné železo.

Podľa toho, ako sa vám bude v multiplayeri dariť, si odomykáte upgrady pre svoje vesmírne lode, ktorými môžete pomerne razantne upraviť ich vlastnosti ako bojové, tak aj letové a defenzívne. Ani vizuálna customizácia nezostala pozadu a za hernú menu si môžete kúpiť nový lak na vaše plavidlo, symboly, ale aj hologramy, sošky na palubnú dosku a prívesky na spätné zrkadlo, ktoré vo vesmírnych lodiach nie je. Ale rozumieme si.

Star Wars: Squadrons; gameplay: tabuľka, skóre Star Wars: Squadrons; gameplay: customization, kabína, doplnky Star Wars: Squadrons; gameplay: upgrady, zbrane, weapons
Svoje lode môžete upravovať pomocou slušnho radu vizuálnych aj technologických upgradov.

Mnohí z vás teraz určite spozorneli pri zmienke hernej meny v multiplayerovom titule a už určite očakávate záplavu loot boxov, neférových mikrotransakcií a podobných neduhov, ktoré v posledných rokoch sužujú videoherný priemysel. Nedivím sa vám, konal by som úplne rovnako, avšak v tomto prípade vám s radosťou môžem oznámiť, že štúdio Motive v ničom takom nejde a všetok obsah v Star Wars: Squadrons si môžete odomknúť jednoducho hraním, čo je v prípade hry vydávanej neslávne známou spoločnosťou Electronic Arts takmer neuveriteľné. Tak či onak, tvorcovia, a v tomto prípade aj EA, si zaslúžia pochvalu.

Ako vyzerá preďaleká galaxia z kokpitu stíhačky?

Ešte si povieme, ako sa na Star Wars: Squadrons pozerá a môžeme sa s pocitom dobre odvedenej práce vrátiť späť na základňu. Na rovinu – grafika nie je z ranku tých najreálnejších a efekty z najnabitejších, hre však nemožno uprieť špecifický vizuálny štýl. Pilotné kabíny sú pekne detailné a tvorcovia navyše dokázali z vesmíru, teda zo stereotypnej čierne plochy ožiarenej pár hviezdami, urobiť vizuálne celkom rozmanitú záležitosť.

Star Wars: Squadrons; gameplay: hviezda, vesmír Star Wars: Squadrons; gameplay: clouds, hmlovina, vesmír Star Wars: Squadrons; gameplay: asteroidy, vesmír
Star Wars: Squadrons sa darí aj zo svojej podstaty temný a stereotypný vesmír stvárniť zaujímavo.

Modely lodí vyzerajú presne tak, ako si ich fanúšikovia pamätajú zo slávnej predlohy, v tomto ohľade potom určite poteší aj hudba a zvuky, ktoré akoby filmovej sérii Star Wars z ucha vypadli. Na testovacej PS4 verzii som počas hrania nezaznamenal žiadne prepady snímkovania či ďalšie technické problémy, bez väčšieho váhania teda môžem prehlásiť, že som s audiovizuálnou stránkou hry, celkovo vzaté, spokojný.

Misia úspešná, vráťte sa na základňu

Misia Star Wars: Squadrons sa dá bez väčších ťažkostí označiť za úspešne splnenú. Kanadské štúdio Motive vytvorilo solídny akčný simulátor vychádzajúci z populárneho sci-fi univerza, ktorý s úctou pracuje so svojou predlohou a naďalej rozširuje jej mytológiu. Zábavnú hrateľnosť a dobre spracované lietanie s vesmírnymi lietadlami možno z oblohy trochu zráža k zemi relatívne malá ponuka herných režimov a máp a nezáživné briefingy medzi príbehovými misiami. Plusové body ale naopak zbiera nižšou cenou a funkciou cross-play, čo dohromady dáva titul, ktorý by nemali zabúdať ako fanúšikovia Star Wars, tak aj fanúšikovia simulátorov. Hra vyšla 2. októbra 2020 na PC, PS4 a Xbox One.

Táto recenzia bola napísaná pre PS4 verziu hry.

Recenzia Star Wars: Squadrons: záverečné hodnotenie

Hodnotenie 78 % Alza Magazín

Star Wars: Squadrons je vydarený akčný simulátor zo Star Wars univerza, ktorý by mal bez väčších problémov potešiť ako fanúšikov Hviezdnych vojen, tak aj žánru vesmírnych simulátorov. Kanadské vývojárske štúdio Motive stvorilo solídny akčný titul so slušnou príbehovou kampaňou, zábavnou hrateľnosťou a kvalitnou multiplayerovou zložkou, ktorá by si však zaslúžila o trochu viac herných módov a máp.

Star Wars: Squadrons; recenzia

• Solídna hrateľnosť
  • Odlišné typy lodí a ich customizácia