PET Stellar Blade

Ratchet & Clank: Rift Apart (RECENZIA) – Interdimenzionálne dobrodružstvo

Zatiaľ čo na druhom a treťom PlayStation patrila séria Ratchet & Clank ku stáliciam (na obe platformy vyšlo 12 hier a jedna kolekcia), na PS4 vyšiel len remake pôvodného dielu z roku 2002. Skoro sa zdalo, že stále sa zvyšujúci výkon konzolí a viac realistická grafika sa ťažko prezentujú na akčnej adventúre s kresleným, skoro až detským vizuálom. Síce nevieme, či s nápadom na nový diel prišli sami vývojári zo štúdia Insomniac Games, alebo si pokračovanie „objednalo“ samotné Sony, na tom ale vlastne nezáleží. Nasledujúca recenzia vám prezradí, prečo je Ratchet & Clank: Rift Apart nielen vynikajúcou hrou, ale zároveň skvelou ukážkou toho, čo všetko PlayStation 5 dokáže.

Ratchet & Clank: Rift Apart (Hra) | Ratchet & Clank (IP)

Akčná adventúra a plošinovka Ratchet & Clank: Rift Apart je 16. dielom hernej série Ratchet & Clank. Titul vyvíja štúdio Insomniac Games a vydáva spoločnosť Sony Interactive Entertainment. Hra vychádza 11. 6. 2021 na PS5 s českou lokalizáciu (titulky) a nebude obsahovať multiplayer.

Články: | Špeciál: Všetko, čo vieme

Ratchet & Clank: Rift Apart (RECENZIA PS5) – Obsah článku

1. Séria Ratchet & Clank vstupuje do novej éry
  2. Rift Apart predstaví alternatívnych hrdinov aj zloduchov
  3. Zoznámte sa, víta vás lombaxia bojovníčka Rivet
  4. Skvelé súboje s úžasnými zbraňami
  5. Rift Apart by si zaslúžilo viac riftov
  6. Grafika Rift Apart pripomína filmy od Pixaru
  7. Ratchet & Clank: Rift Apart si zamilujete
  8. Recenzia Ratchet & Clank: Rift Apart: záverečné hodnotenie

Séria Ratchet & Clank vstupuje do novej éry

Rift Apart by som s kľudom prirovnal ku štvrtému dielu série Uncharted. Nadväzuje na hráčom známy príbeh, rozvíja obľúbený svet a skvelú hrateľnosť rozširuje o nové mechaniky, bez toho, aby utrpelo tak obľúbené jadro hry. Tým je pochopiteľne lombax Ratchet a jeho robotický kamarát Clank. Analógia so sériou Uncharted však pokračuje, tiež v Rift Apart nové charaktery šikovne rozširujú repertoár postáv a obľúbenému svetu tým dodávajú potrebnú hĺbku. A konečne, rovnako ako Uncharted 4 tiež Ratchet & Clank: Rift Apart výrazne nafukuje veľkosť herných lokácií a viac než predtým koketuje s otvoreným prostredím.

Ratchet & Clank: Rift Apart; screenshot: lombax

Vizuálna kvalita hry pripomína tie najlepšie animáky od Pixaru, akurát že tentoraz ste režisérom a kameramanom vy.

zdroj: Insomniac Games

Séria Ratchet & Clank podobne ako zástupy ďalších hier vďaka výkonu nových konzol naskočila na vlnu otvorenejších lokácií a rovnako ako v prípade Uncharted 4 to dopadlo na výbornú. Všetko je stále riadené lineárnym príbehom, ktorý vás neustále ženie dopredu, avšak možnosť čas od času si odskočiť k nejakej vedľajšej úlohe je vítanou pauzou prinášajúcou často nielen nové a lepšie vybavenie, ku ktorému by ste sa inak nedostali, ale zároveň odhalí niečo z pútavého sveta. Avšak občas sa pozastavíte nad tým, že vám Clank pripomenie nedokončené vedľajšie úlohy, hoci v hlavnej dejovej linke zrovna prenasledujete nejakého zloducha a ešte pred chvíľou to vyzeralo tak, že každá ušetrená sekunda má cenu zlata.

Rift Apart predstaví alternatívnych hrdinov aj zloduchov

Fanúšikovia série dobre vedia, že Ratchet je posledným žijúcim lombaxom, čo celé tie roky pomáhalo budovať jeho osobnosť ako niekoho špeciálneho a jedinečného. Na začiatku hry je dokonca spoločne s Clankom oslavovaný za svoje hrdinské činy a niekoľkonásobnú záchranu galaxie, obaja ale pritom v kútiku duše začínajú o svojej jedinečnosti a bezchybnosti pochybovať. Dobrosrdečný Clank tak chce svojmu najlepšiemu priateľovi urobiť radosť a opraví mocný dimenzionátor – zbraň schopnú vytvárať portály do iných dimenzií, vďaka ktorým by mohol Ratchet konečne nájsť svoju rodinu.

Ratchet & Clank: Rift Apart; gameplay: prostorová trhlina Ratchet & Clank: Rift Apart; gameplay: alternativní dimenze

Obrázok 1: Trhliny do alternatívnych dimenzií vpustia do Megalopole najrôznejšie nepriateľov… Obrázok 2: …a otvoria brány do alternatívnych svetov.

Než sa ale stihnete rozhliadnuť a pochopíte, že to, čo sledujete, nie je naleštený filmík, ale hra, ktorú môžete ovládať, dimenzionátoru sa zmocní doktor Zlotrilec. Áno, tak prekladatelia počeštili doktora Nefariousa. Ten je však, ako už znalci série vedia, odolný ťuťmák a pri súboji s Ratchetom a Clankom sa stane pravdepodobne to vôbec najhoršie, čo sa mohlo stať – dimenzionátor vybuchne a spôsobí obrovskú erupciu energie, ktorá realitu Ratcheta a Clanka pomocou neustále sa otvárajúcich a zasa zatvárajúcich portálov prepojí s alternatívnou dimenziou.

Zoznámte sa, víta vás lombaxia bojovníčka Rivet

A práve tu prichádza na scénu nová hrateľná postava Rivet. O koho presne ide, si už budete musieť zistiť sami, aspoň základná znalosť teórie multivesmíru a alternatívnych svetov vám však naznačí, akým smerom sa autori vydali. Samozrejme aj ja som mal obavy z toho, ako zafunguje chémia medzi novými a starými postavami, na svoje prekvapenie ale musím povedať, že už po prvej hodinke s Rivet som mal pocit, ako keby bola súčasťou série celé roky. Ide o niekoľkovrstvovú postavu, ktorú si rozhodne zamilujete, a vôbec by som sa nečudoval, keby sa autori v budúcnosti odhodlali k samostatnému dobrodružstvu s Rivet v hlavnej úlohe, podobne ako štúdio Naughty Dog vymenilo Nathana Drakea v Uncharted: The Lost Legacy za Chloe Frazer.

Ratchet & Clank: Rift Apart; screenshot: Rivet

Rivet je v mnohých ohľadoch iná ako Ratchet, je to však veľká sympaťačka a rýchlo si ju zamilujete.

zdroj: Insomniac Games

Veľkú časť hry sú Ratchet a Rivet vzájomne oddelení a hoci majú spoločný cieľ, príbeh je rozprávaný paralelne a strieda sa podľa toho, za ktorú z postáv momentálne hráte. V záverečnej časti síce spoja svoje sily v epickej bitke pripomínajúcej koniec komiksového blockbustera Avengers: Endgame, vždy však budete ovládať iba jedného z nich. Nečudoval by som sa, keby sme sa v budúcnosti dočkali aj kooperácia pre dvoch hráčov, pretože niektoré časti hry si o ňu priamo hovoria a je vlastne trochu škoda, že ju neponúka už Rift Apart.

Skvelé súboje s úžasnými zbraňami

Nová hrateľná postava a prvky na to nadväzujúce, ktoré ale nebudem prezrádzať, veľmi príjemne menia zažitú hrateľnosť nesúcu sa opäť na vlne bláznivých nepriateľov a ešte bizarnejších zbraní. Autori oživili obľúbené kúsky z predchádzajúcich dielov, ale pridali aj rad nových a neuveriteľne šialených nástrojov, ktoré často ani nemožno nazývať zbraňami, ako skôr nástrojmi totálnej skazy, ale aj humoru. Ja som si najviac obľúbil elektrizujúcu brokovnicu alebo napríklad záhradné kropidlo, ktoré nepriateľov na moment zmrazí. Používaním zbraní zvyšujete ich úroveň a tá následne odomyká nové perky, takže ak si nejakú zbraň zamilujete už na leveli 1, pri maximálnom vylepšení pre vás bude každé vystrelenie projektilu videohernou nirvánou.

Ratchet & Clank:  Rift Apart gameplay (fidelity mode) I Alza Magazín

Pirátska kolónia s robo-pirátmi? V alternatívnych svetoch je možné všetko.

Skvelý zážitok z akčných pasáží spôsobuje hneď niekoľko prvkov. Podľa očakávania Rift Apart žmýka maximum z haptickej odozvy aj adaptívnych triggerov a po vzore rogue-lite akcie Returnal funguje okrem iného tiež ako perfektná ukážka toho, ako možno s ovládačom DualSense poštekliť aj naše ďalšie zmysly, než je len zrak a sluch. Zároveň vďaka výkonu PlayStation 5 je na scéne oveľa viac nepriateľov ako v predchádzajúcich dieloch a množstvo projektilov všetkých farieb a tvarov pripomína bullethell zo spomínaného Returnalu. A nakoniec to sú samotní nepriatelia, ktorých je radosť likvidovať. Ich dizajn je aj tentoraz premyslený a najmä zábavný – čo je však výsostnou inováciou Rift Apart, je ich postupný rozklad a ničenie. Keď ich napríklad spražíte spomínanou brokovnicou, jej elektrizujúci výboj ich odstrčí a spáli, tých slabších dokonca na chvíľu omráči a máte tak čas pozorovať, ako sa pomaly dvíhajú zo zeme.

Ratchet & Clank: Rift Apart; gameplay: dinosaurus, nepřítel Ratchet & Clank: Rift Apart; gameplay: zničení nepřítele

Obrázok 1: Dizajn nepriateľov je aj tentoraz skvelý. Obrázok 2: Detaily ako odlietavajúce skrutky zo zničených protivníkov jasne demonštruje starostlivosť, akú hra dostala.

Rift Apart by si zaslúžilo viac riftov

Pravdepodobne v tejto chvíli čakáte, že vyzdvihnem tiež priestorové trhliny (Rifty), ktorými je možné preskakovať a okamžite sa tak dostať na druhú stranu bojiska. Autori sa naozaj snažili, aby práve tento prvok rezonoval všetkými gameplay zábermi a hoci preskakovanie trhlín funguje presne tak, ako nám bolo prezentované, vo výsledku ide pre mňa skôr o sklamanie. Trhliny sa totiž objavujú len zriedka – rozhodne ich nenájdete v každom, alebo aspoň v každom druhom súboji. Vo výsledku navyše slúžia skôr pre rýchly únik z bitky, ktorá sa neodohráva podľa vašich predstáv než pre vpád do tyla nepriateľa.

Rozhodne ale nechcem túto hernú mechaniku iba kritizovať. Svoje miesto si našla v skákacích pasážach a puzzle hádankách, ktoré navyše výborne zapadajú do základnej myšlienky celej hry, ktorou je vďaka dimenzionálnym trhlinám možnosť takmer kedykoľvek sa pozrieť na miesta a lokácie úplne odlišné a stačí vám na to iba jeden krátky okamih. Ide teda o príjemné osvieženie klasickej hrateľnosti, ktoré navyše skvele pasuje do príbehu hry, len ma sklamalo, že práve v súbojoch nie sú trhliny tak využívané, ako sme pravdepodobne všetci očakávali.

Ratchet & Clank: Rift Apart; gameplay: puzzle Ratchet & Clank: Rift Apart; gameplay: skákací pasáž

Ako je už v sérii zvykom, akčné pasáže sú prekladané najrôznejšími puzzle a priestorovými hádankami, ale aj skákacími pasážami, ktoré preveria vaše reflexy.

zdroj: vlastní

Grafika Rift Apart pripomína filmy od Pixaru

O vizuálne spracovanie som sa otrel už v úvode, ale jeho kvality musím výslovne pochváliť. Hry zo série Ratchet & Clank, hoci som ich fanúšikom, pre mňa boli v rámci PlayStation exkluzivít vždy skôr druhoradé akčné adventúry s hravou pestrofarebnou grafikou. Také tie hry, ktoré sa nemusíte báť ukázať aj svojim deťom, pretože neobsahujú krv a príbehové cutscény sú preplnené humorom typickým pre animované filmy pre deti. A zatiaľ čo tento štýl zábavy, ktorá koniec koncov baví aj nás dospelých, zostal, grafické spracovanie posúva Rift Apart na úplnú špičku hernej produkcie súčasnosti.

Prvýkrát v živote som mal pocit, akoby som hral animák od Pixaru. Hneď niekoľkokrát som si myslel, že sa hra zasekla a vopred pripravený filmík sa len zastavil, pritom však išlo o začiatok misie, ktorý voľne prešiel z cutscény a Ratchet len čakal na to, kedy sa pustím do hrania. Najväčším prínosom je ray-tracing, ktorý dodáva celému svetu plasticitu a reálnosť, avšak pochváliť je navyše potrebné aj stabilné snímkovanie alebo absenciu iných problémov hier s otvoreným svetom. Za celý čas ani v tých najvyťaženejších súbojoch nedošlo k poklesu fps, žiadnemu grafickému glitchu, neskorému doskočeniu textúr v otvorených lokáciách a podobne.

Ratchet & Clank: Rift Apart; gameplay: bitva Ratchet & Clank: Rift Apart; gameplay: přesila

Množstvo neustále sa objavujúcich nepriateľov všetkých možných tvarov a farieb mnohokrát pripomína sériu Serious Sam.

zdroj: vlastní

Na druhej strane musím spomenúť, že hneď dvakrát mi hra spadla do hlavného menu konzoly a štyrikrát som musel reštartovať misiu, pretože sa kvôli zaseknutému protivníkovi nespustila naskriptovaná udalosť. Vývojári však na deň vydania hry pripravujú veľký opravný balíček, takže sa dosť možno s ničím podobným vôbec nemusíte stretnúť.

Ratchet & Clank: Rift Apart si zamilujete

Záverečné titulky na mňa vykukli po približne pätnástich hodinách, avšak vzhľadom na otvorený charakter sveta sa môže herný čas v prípade, že pocítite túžbu nájsť každú zlatú skrutku a vylepšiť všetky zbrane, vyšplhať pokojne na dvojnásobok. Osobne sa mi ale páči, že sa autori nenechali bezhlavo zlákať súčasným pozlátkom otvorených svetov a držali sa toho, čo vedia najlepšie – príbehového dobrodružstva bez mnohých zbytočných a poloprázdnych odbočiek. Po skončení hry vám je ponúknutý klasický návrat pred poslednú misiu, kedy môžete pokračovať v prieskume osmičky dostupných planét, alebo sa hneď pustiť do režimu Výzva, čo je v podstate mód New Game +, takže vám zostanú nakúpené zbrane a celé dobrodružstvo si prejdete od začiatku.

Ratchet & Clank: Rift Apart je skvelá akčná jazda, ktorá novinkami ako je otvorenejší svet, ďalšia hrateľná postava či vynikajúce zbrane v spojení s ovládačom DualSense robí z najnovšieho dielu doteraz najlepší prírastok do obľúbenej série naznačujúcej kam by sa značka mohla uberať v ďalších rokoch. Nás poteší aj veľmi kvalitný český preklad, kde samozrejme skalní fanúšikovia nájdu muchy, ide ale o vítanú čerešničku na ďalšom podarenom videohernom zákusku zo stajne PlayStation.

Ratchet & Clank: Rift Apart; gameplay: džungle Ratchet & Clank: Rift Apart; gameplay: město pirátů

Zväčšenie lokácií skvele korešponduje so základnou zápletkou hry, dimenzionálne hrátky otvárajúce celý (a navyše aj alternatívny) vesmír si skrátka väčšie a bohatšie lokácie zaslúži.

Ratchet & Clank: Rift Apart (RECENZIA)

Kópiu hry pre recenziu poskytla spoločnosť Sony. Všetky gameplay zábery a screenshoty pochádzajú z grafického režimu vernosť (fidelity) umožňujúceho 30 fps, ray-tracing, vylepšené osvetlenie a ďalšie vizuálne efekty. Režimy performance a performance RT neboli v čase recenzovania hry dostupné.

Hodnotenie 9/10 SKVELÁ

Séria Ratchet & Clank na steroidoch – inak sa najnovší diel opísať nedá. Autori sa našťastie nenechali ukolísať len skvelou grafikou a menšími inováciami ako sú nové zbrane, ale rozšírili univerzum série nielen doslova o nové dimenzie, ale predovšetkým o novú hrateľnú postavu. Ďalšia skvelá PlayStation exkluzivita, ktorá ukazuje, čo dokáže PS5 a vývojári zo Sony.

Ratchet & Clank: Rift Apart; recenze

• Skvele spracovaná nová hrateľná postava
  • Perfektná grafika