Jednou z tých vôbec najpredávanejších grafických kariet, ktoré sú založené na najnovšom grafickom čipe NAVI 10 spoločnosti AMD, je v súčasnosti Sapphire Pulse RX 5700 XT 8G. A nie je sa ani čomu čudovať. Spoločnosť Sapphire je totiž na Radeony úzko a dlhodobo zameraná, a v jej portfóliu tak vlastne ani iný typ grafickej karty nenájdete. Grafickou kartou Sapphire Pulse RX 5700 XT 8G potom spoločnosť Sapphire cieli najmä na všetkých náročnejších hráčov počítačových hier, ktorí však zároveň nechcú kvôli svojmu koníčku siahať príliš hlboko do vrecka. Či sa vám investícia do grafickej karty Sapphire Pulse RX 5700 8G oplatí, o tom sa môžete sami presvedčiť, pretože my sme ju pre vás na Alza.sk otestovali.
Grafická karta Sapphire Pulse RX 5700 XT 8G je postavená na najnovšom hernom grafickom čipe Navi 10 (XT) spoločnosti AMD v plnej konfigurácii, na ktorý sú pomocou 256-bitovej zbernice pripojené moduly grafickej pamäte typu GDDR6 s kapacitou 8 GB. Svojim výkonom potom Sapphire Pulse RX 5700 XT 8G spadá do segmentu grafických kariet vysokého výkonu (high-end), kde zaberá stredné priečky výkonnostného rebríčka.
Grafická karta Sapphire Pulse RX 5700 XT 8G disponuje dvomi BIOSmi (Boost/Silent). V predvolenom nastavení bola grafická karta pomocou prepínača BIOSu nastavená do Boost režimu (BIOS1). V tomto režime je potom základná frekvencia grafického čipu 1 670 MHz, herná frekvencia 1 815 MHz, boost frekvencia 1 925 MHz a TDP grafického čipu 195 W. Frekvencia grafických pamätí potom bola 1 750 MHz, čo v prípade pamätí typu GDDR6 predstavuje efektívnu frekvenciu 14 000 MHz. Oproti referenčným hodnotám je teda karta na jadre pretaktovaná o 65/20 MHz (base/boost) a TDP limit až 15 W. Grafické pamäte sú taktované v referenčných hodnotách Radeon RX 5700 XT.
V režime Silent (BIOS2) je potom grafická karta Sapphire Pulse RX 5700 XT 8G taktovaná plne v referenčných hodnotách Radeon RX 5700 XT, teda 1605/1905/1750 MHz (Base/Boost/VRAM) a TDP 180 W.
Grafická karta Sapphire Pulse RX 5700 XT 8G je pomerne kompaktnou kartou, ktorá na dĺžku meria len 254 mm a na základnej doske vášho počítača zaberie 3 rozširujúce sloty. O chladenie sa stará pasív zložený z hliníkových rebier, ktorý je vybavený piatimi tepelnými trubicami (heatpipes) a pre lepší odvod tepla z grafického čipu tiež medenou dosadacou základňou. Moduly grafických pamätí a napájacej kaskády sú chladené pomocou špeciálneho chladiaceho plátu (heatsink plate). Všetky dôležité komponenty grafickej karty sú tak kvalitne chladené.
Aktívnu časť systému chladenia tvoria dva 95 mm ventilátory DUAL-X, ktoré sú pre dlhšiu životnosť a tichší chod uložené v dvojitých guľôčkových ložiskách. Technológia uchytenia ventilátorov Quick Connect potom zaisťuje ich veľmi jednoduchú výmenu pri poruche alebo odmontovaní pri údržbe. Grafická karta podporuje technológiu Intelligent Fan Control, ktorá pri nízkych teplotách zastaví oba ventilátory, a zamedzí tak zbytočnej hlučnosti (semi-pasívne chladenie). Charakteristika závislosti hlučnosti od otáčok ventilátora je nasledujúca:
Pri testovaní účinnosti chladenia v nástroji 3DMark Time Spy Stress Test dosiahla grafická karta Sapphire Pulse RX 5700 XT 8G v režime boost (BIOS1) skóre 99,6 % (v režime silent potom 99,5 %), a v týchto testoch stability snímkovej frekvencie tak prešla (minimálna hranica je 97 %).
O napájanie grafickej karty Sapphire Pulse RX 5700 XT 8G sa stará 7 + 2-fázová napájací kaskáda, ktorá vyžaduje prídavné napájanie pomocou jedného 6-pinového a jedného 8-pinového konektora. Príkon karty bol výrobcom nastavený na 240 W (max. 360 W) a ten na jej prevádzku odporúča zdroj s výkonom minimálne 650 W.
Výstupy na monitor sú v prípade grafickej karty Sapphire Pulse RX 5700 XT 8G riešené pomocou troch konektorov DP 1.3/1.4 (Display Port) a jedného konektora HDMI 2.0.
V dnešnej recenzii sme do testov na porovnanie herného výkonu a prevádzkových vlastností grafickej karty Sapphire Pulse RX 5700 XT 8G zaradili nasledujúce modely zo segmentu vysokého výkonu (high-end):
ŠPECIFIKÁCIE GRAFICKÝCH KARIET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip Variant Family |
Veľkosť Tranzistory Výroba |
SP TMU ROP |
VRAM Veľkosť Bus/Clock |
Base Clock Turbo Clock Real Clock |
Interface
TDP |
Sapphire Pulse RX 5700 XT 8G | Navi 10 Navi 10 XT rDNA |
251mm2 10,300 million 7 nm FinFET |
2560 160 64 |
GDDR6 8.192 GB 256b/14000 |
1 670 MHz 1 925 MHz 1 827 MHz |
PCIe 4.0 x16
240 W |
Gigabyte Aorus RTX 2080 Ti XTREME 11G | TU102 TU102-300A-K1-A1 Turing |
754 mm2 18,600 million 12 nm FinFET |
4352 272 88 |
GDDR6 8.192 GB 352b/14000 |
1 350 MHz 1 770 MHz 1 860 MHz |
PCIe 3.0 x16
300 W |
Gainward RTX 2080 SUPER Phantom GLH | TU104 TU104-450-A1 Turing |
545 mm2 13,600 million 12 nm FinFET |
3072 192 64 |
GDDR6 8.192 GB 256b/15500 |
1 650 MHz 1 860 MHz 1 965 MHz |
PCIe 3.0 x16
250 W |
Asus Dual RTX 2080 O8G | TU104 TU104-400A-A1 Turing |
545 mm2 13,600 million 12 nm FinFET |
2944 184 64 |
GDDR6 8.192 GB 256b/14000 |
1 515 MHz 1 800 MHz 1 860 MHz |
PCIe 3.0 x16
225 W |
MSI RTX 2070 SUPER Gaming X TRIO | TU104 TU104-410-A1 Turing |
545 mm2 13,600 million 12 nm FinFET |
2560 160 64 |
GDDR6 8.192 GB 256b/14000 |
1 605 MHz 1 800 MHz 1 950 MHz |
PCIe 3.0 x16
215 W |
MSI RTX 2070 VENTUS 8G | TU106 TU106-400A-A1 Turing |
445 mm2 10,800 million 12 nm FinFET |
2304
144 64 |
GDDR6 8.192 GB 256b/14000 |
1 410 MHz 1 620 MHz 1 785 MHz |
PCIe 3.0 x16
175 W |
Gainward GTX 1080 Ti Phoenix GS | GP102 GP102-350-K1-A1 Pascal |
471 mm2 12,000 million 16 nm FinFET |
3584 224 88 |
GDDR5X 11.264 GB 352b/11104 |
1 557 MHz 1 671 MHz 1 893 MHz |
PCIe 3.0 x16
250 W |
Sapphire Radeon VII 16G HBM2 | Vega 20 Vega 20 XL GCN 5.1 GEN |
331mm2 13,230 million 7 nm FinFET |
3840 240 64 |
HBM2 16.384 GB 4096b/2000 |
1 400 MHz 1 750 MHz 1 766 MHz |
PCIe 3.0 x16
300 W |
Gigabyte RX 5700 XT Gaming OC | Navi 10 Navi 10 XT rDNA |
251mm2 10,300 million 7 nm FinFET |
2560 160 64 |
GDDR6 8.192 GB 256b/14000 |
1 650 MHz 1 905 MHz 1 850 MHz |
PCIe 4.0 x16
235 W |
Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 | Vega 10 Vega 10 XT GCN 5nd GEN |
484 mm2 12,500 million 14 nm FinFET |
4096 256 64 |
HBM2 8.192 GB 2048b/1890 |
1 247 MHz 1 632 MHz 1 515 MHz |
PCIe 3.0 x16
240 W |
Asus Strix RX Vega56 O8G Gaming | Vega 10 Vega 10 XL GCN 5nd GEN |
484 mm2 12,500 million 14 nm FinFET |
3584 224 64 |
HBM2 8.192 GB 2048b/1600 |
1 156 MHz 1 590 MHz 1 496 MHz |
PCIe 3.0 x16
260 W |
V dnešných testoch grafických kariet sa zameriame výhradne na ich herný výkon, ktorého ukazovateľom pre nás bude rýchlosť snímok. Čím vyšších hodnôt snímkovej frekvencie karta v testoch dosiahne, tým lepšie, a jej výkon môžeme pokladať za vyšší. Snímková frekvencia je v počítačových hrách meraná pomocou nástrojov Fraps a OCAT, ktoré zaznamenávajú časy potrebné na vytvorenie jednotlivých snímok (frame times) v grafickej pipeline. Z týchto nameraných časov je potom následne kalkulovaná nielen priemerná rýchlosť snímok, ale aj ukazovatele plynulosti pohybu 1 % Low a 0,1 % Low (pozri nižšie).
Dosiahnuté hodnoty priemernej snímkovej frekvencie jednotlivých grafických kariet sú do grafov umiestňované zostupne tak, že karta s najvyššou dosiahnutou snímkovou frekvenciou je v grafe umiestnená hore a naopak, model s najnižšou snímkovou frekvenciou úplne dole.
Hodnota ukazovateľa „1 % Low“ je vypočítaná ako 99. percentil z nameraných hodnôt časov snímok (frame times) prevedených na snímkovú frekvenciu. Ak túto hodnotu poznáme, môžeme povedať, že 99 % snímok bolo vytváraných rovnakou a vyššou snímkovou frekvenciou, než je hodnota tohto ukazovateľa. Analogicky potom možno tiež povedať, že zvyšné jedno percento snímok bolo vytváraných snímkovou frekvenciou nižšou. Tento ukazovateľ môžeme využiť na analýze plynulosti pohybu v hrách, keď napríklad jeho hodnota pohybujúca sa nízko pri hranici 30 FPS znamená, že pohyb v hre už nie je pre oko hráča plynulý, ale skôr trhavý.
Hodnota ukazovateľa „0,1 % Low“ sa vypočítava obdobne ako predchádzajúci ukazovateľ, na zreteľ je však braný percentil 99,9. Tento ukazovateľ potom odhaľuje menej časté, zato výraznejšie poruchy v plynulosti hry, kedy sa pri inak plynulom pohybe obraz na okamih akoby zasekne (stuttering). Čím nižší je tento ukazovateľ, tým výraznejšie „záseky“ sa v hre objavujú, a pohyb tak nie je plynulý aj napriek tomu, že priemerná rýchlosť snímok ukazuje vysoké hodnoty.
Ak teda vieme ako, čo a čím bolo testované, môžeme sa smelo pustiť do výsledkov dnešných testov.
Na meranie prevádzkových vlastností grafických kariet využívam nástroj 3DMark a jeho záťažový test s názvom Time Spy Stress Test. Tento test sa skladá z celkom 20 prechodov minútovej scény Time Spy a trvá tak pomerne dlhých 20 minút, počas ktorých grafická karta pracuje na plný výkon a zahreje sa tak na svoju bežnú prevádzkovú teplotu. Až po dosiahnutí pracovnej teploty grafickej karty, najčastejšie v poslednom prechode scény, potom meriam jej prevádzkové vlastnosti. Ako teda grafická karta Sapphire Pulse RX 5700 XT 8G v tomto záťažovom teste dopadla?
SUMARIZÁCIA PREVÁDZKOVÝCH VLASTNOSTÍ | |||
---|---|---|---|
Sapphire Pulse RX 5700 8G | Boost mode | Silent mode | Poznámka k meraniu |
Pracovná teplota | 72 °C | 74 °C | Merané ako maximum v poslednom prechode |
Junction teplota (Hotspot) | 90 °C | 90 °C | Merané v poslednom prechode |
Teplota VRAM | 80 °C | 88 °C | Merané v poslednom prechode |
Reálna pracovná frekvencia | 1 827 MHz | 1 772 MHz | Merané ako priemer v testu |
Spotreba systému | 319 W | 303 W | Merané ako priemer v poslednom prechode |
Otáčky ventilátorov | 1 650 ot/min | 1 160 ot/min |
Merané na konci testu |
Hlučnosť | 40,7 dBA | 34,6 dBA | Interpolované z otáčok ventilátorov |
V režime Boost mode (BIOS1) sa teploty grafickej karty Sapphire Pulse RX 5700 XT 8G na konci záťažového testu držali na 72 °C pri otáčkach ventilátorov okolo 1 650 ot / min, ktoré pri tejto rýchlosti generovali vyššiu hlučnosť 40,7 dBA. Frekvencia grafického čipu sa na konci záťažového testu pohybovala okolo hranice 1 827 MHz.
V režime Silent mode (BIOS2) sa potom teplota držala na 74 °C pri rýchlosti ventilátorov len okolo 1 150 ot/min a nízkej hlučnosti 34,6 dBA. Frekvencia grafického čipu sa potom pohybovala o nejakých 55 MHz nižšie (1 772 MHz).
Nasledujúce grafy potom ukazujú, ako si prevádzkové vlastnosti Sapphire Pulse RX 5700 XT 8G viedli v porovnaní s ostatnými grafickými kartami v dnešných testoch.
Počítačová hra RAGE 2 je akčná strieľačka z pohľadu prvej osoby, ktorá sa odohráva v post-apokalyptickom svete po páde meteoritu. Hra bola postavená na hernom engine Apex vývojármi zo štúdia Avalanche Studios a ID Software a vydaná v máji 2019 spoločnosťou Bethesda Softworks. Hra podporuje nové herné rozhranie Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape Sekreto Wetlands (Kvasirk’s Laboratory) po dobu 53 sekúnd nástrojom OCAT. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Tom Clancy's: The Division 2 je online akčná RPG hra z pohľadu tretej osoby, ktorá sa odohráva v blízkej budúcnosti vo Washingtone DC. Hra bola postavená na hernom engine Snowdrop vývojármi zo štúdia Massive Entertainment a vydaná v marci 2019 spoločnosťou Ubisoft. Hra podporuje nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané vo vstavanom benchmarku po dobu 89 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Metro Exodus je počítačová hra z pohľadu prvej osoby, ktorá sa odohráva v otvorenom svete postapokalyptického Ruska roka 2036. Ide o tretie pokračovanie zo série Metro, ktorá vznikla na základe románu Dmitrija Glukhovského. Hra Metro Exodus bola postavená na hernom engine 4A engine vývojármi zo štúdia 4A Games a vydaná vo februári 2019 spoločností Deep Silver. Meranie snímkovej frekvencie a frame times sú vykonávané na vstavanom benchmarku po dobu 102 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Battlefield V je už 16. dielom akčnej strieľačky z pohľadu prvej osoby, ktorý nás tentoraz zavedie späť do obdobia druhej svetovej vojny. Táto počítačová hra bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA DICE a vydaná v novembri 2018 spoločnosťou Electronic Arts. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape severnej Afriky v misii Butcher & Bolt po dobu 82 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Shadow of the Tomb Raider je akčná dobrodružná počítačová hra z pohľadu tretej osoby, ktorej dej sa odohráva vnútri peruánskych džunglí. Táto počítačová hra bola postavená na hernom engine Foundation engine vývojármi zo štúdia Eidos Montreal a vydaná v septembri 2018 spoločnosťou Square Enix. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape The Hidden City po dobu 110 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Strange Brigade je dobrodružná kooperatívna strieľačka z pohľadu tretej osoby, ktorá sa odohráva v Egypte minulého storočia. Táto hra bola postavená na hernom engine Asura vývojármi zo štúdia Rebellion a vydaná rovnakou spoločnosťou v auguste 2018. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 59 sekúnd nástrojom OCAT. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Far Cry 5 je akčné počítačové RPG, odohrávajúce sa v otvorenom svete okolo fiktívneho mestečka Hope County v Montane. Hra bola postavená na hernom engine Duni Engine vývojármi zo štúdia Ubisoft Montreal a vydaná v marci 2018 spoločnosťou Ubisoft. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 59 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Wolfenstein II: The New Colossus je akčná a dobrodružná herná strieľačka z pohľadu prvej osoby. Hra bola postavená na hernom engine IdTech6 vývojármi zo štúdia MachineGames a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Bethesda. Hra podporuje nové herné rozhranie Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne Manhattan Ruins po dobu 84 sekúnd nástrojom OCAT. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Assassin's Creed: Origins je akčná adventúra v poradí už desiatej série, ktorá sa tentoraz odohráva v starovekom Egypte. Hra bola postavená na hernom engine AnvilNext 2.0 vývojármi zo štúdia Ubisoft Montreal a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Ubisoft. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku po dobu 121 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing nastavený na LOW.
Crysis 3 je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra odohrávajúca sa vo fiktívnej budúcnosti. Hra bola postavená na hernom CryEngine 3 vývojármi zo štúdia Crytek a vydaná v máji 2013 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne SWAMP po dobu 115 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. Anti-aliasing bol nastavený v rozlíšení 1 920 × 1 080 pixelov (FHD) na MSAA ×4, v rozlíšení 2 560 × 1 440 pixelov (WQHD) na MSAA ×2 a v rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol potom anti-aliasing úplne vypnutý.
Herné testy grafické karty Sapphire Pulse RX 5700 XT 8G máme za sebou, poďme sa teda spoločne pozrieť na to, ako sa vlastne tejto grafickej karta darilo v porovnaní so svojimi dnešnými rivalmi. Nasledujúce grafy zobrazujú výkonnostné rozdiely medzi jednotlivými grafickými kartami v rôznych rozlíšeniach. Hodnoty v grafoch sú uvedené v percentách výkonu, ktorý bol spriemerovaný zo všetkých dnešných meraní.
V prípade grafickej karty Sapphire Pulse RX 5700 XT 8G sa reálna frekvencia grafického čipu v záťažovom teste 3DMark Time Spy Stress Test pohybovala v priemere okolo 1 827 MHz pri efektívnej frekvencii grafických pamätí 14 000 MHz.
Reálna frekvencia Sapphire Pulse RX 5700 XT 8G teda bola o približne 20 MHz nižšia ako v prípade grafickej karty Gigabyte X 5700 XT Gaming OC, a mali by sme tak pri nej tiež počítať s o niečo nižším výkonom. Ako ale môžete z našich herných testov vidieť, on ten výkonnostný rozdiel nebol nijako dramatický, či skôr vôbec žiadny. V hrách sa totiž výkonnostný rozdiel medzi oboma Radeonmi pohyboval v priemere len do 1 % v prospech Gigabyte, a tak som bol s výkonom grafickej karty Sapphire Pulse RX 5700 XT 8G spokojný.
Pretaktovanie grafickej karty Sapphire Pulse RX 5700 XT 8G som prevádzal pomocou nástroja MSI Afterburner tak, aby som v žiadnom prípade neohrozil kartu, a neprišiel tak o jej záruku. Na maximum (50 %) som zvýšil iba hranicu spotreby (Power Limit), napätie grafického čipu som nechal na východiskových hodnotách 1,200 V (viac ani oficiálne nastaviť nejde).
Postupne som zvyšoval hodnoty frekvencie grafického čipu a grafických pamätí a následne potom testoval stabilitu v počítačových hrách. Ako stabilná sa nakoniec ukázala hodnota 2 110 MHz pre grafický čip a 930 MHz pre grafické pamäte (14 880 MHz efektívne).
S nastavenou frekvenciou jadra navýšenou na 2 110 MHz a pamäťou na efektívnych 14 880 MHz som potom otestoval niektoré hry z testovacej metodiky s nasledujúcimi výsledkami:
Pomocou ručného pretaktovania sa mi z grafickej karty Sapphire Pulse RX 5700 XT 8G podarilo získať v priemere ešte zhruba o niečo viac ako 7 % ďalšieho výkonu, čo samozrejme nie je veľa, avšak v niektorých hrách by sa to predsa len hodiť mohlo. Na spotrebe celej zostavy sa však toto pretaktovanie prejavilo v počítačovej hre The Division 2 výraznými takmer 100 W navyše.
Musím ale poznamenať, že po takomto pretaktovaní sa otáčky ventilátorov grafickej karty Sapphire Pulse RX 5700 XT 8G pohybovali nad hranicou 2 500 ot/min a karta bola veľmi hlučná. Je vidieť, že kvôli kompaktnému systému chladenia nie je táto grafická karta na nejaký väčší OC príliš vhodná, a preto si jej pretaktovanie najskôr veľmi dobre rozmyslite. Aj napriek vysokým otáčkam sa totiž Junction teplota grafického čipu (Hotspot) pohybovala nad hranicou 100 °C.
Nasledujúce video potom ukazuje nárast výkonu a prevádzkové vlastnosti v prípade takto pretaktovanej grafickej karty Sapphire Pulse RX 5700 XT 8G v počítačovej hre The Division 2.
Grafická karta Sapphire Pulse RX 5700 XT 8G, respektíve Radeony RX 5700 XT, ponúka zaujímavý herný výkon všetkým náročnejším hráčom počítačových hier. Ten sa pohybuje mierne nad úrovňou konkurenčnej GeForce RTX 2070, avšak na novú GeForce RTX 2070 SUPER predsa len nejaké to percento stráca. Oproti konkurenčným RTX kartám avšak tieto Radeony neponúkajú podporu akcelerácie real-time ray tracing, čo však zatiaľ nevidím ako veľký problém, pretože hier s podporou ray tracingu je v súčasnosti celkom málo. Možno neskôr, s pribúdajúcim počtom ray tracingových titulov, by to však problém byť mohol. Ak teda budete chcieť ray tracing využívať už dnes, budete musieť siahnuť po ponuke konkurencie a zaobstarať si nejakú tú GeForce radu RTX. Najlepšie potom tie úplne najvýkonnejšie, ako sú GeForce RTX 2080 Ti či GeForce RTX 2080, ktorých obstarávacia cena je však v porovnaní s Radeonmi RX 5700 XT takmer astronomická.
Samotná Sapphire Pulse RX 5700 XT 8G je pomerne kompaktnou grafickou kartou, ktorá pri svojej dĺžke len 254 mm ponúka slušne technicky spracovaný systém chladenia s dvoma ventilátormi Dual-X. Na karte nechýba podpora semi-pasívneho chladenia (Intelligent Fan Control) alebo LED osvetlenie, ktoré však nemožno nijako ovládať. Zabudnúť potom nesmieme ani na Dual BIOS, vďaka ktorému si môžete Sapphire Pulse RX 5700 XT 8G prepnúť do tichého režimu Silent (BIOS2), v ktorom potom túto grafickú kartu vo svojom PC takmer nepočujete. Síce tak prídete o trochu výkonu, pretože v režime Silent sa vám na karte nastavia automaticky tiež nižšie (referenčné) takty grafického čipu, v hrách to však nijako dramaticky nepocítite a odmenou potom pre vás budú oveľa lepšie prevádzkové vlastnosti tejto grafickej karty.
Kompaktné rozmery grafickej karty Sapphire Pulse RX 5700 XT 8G si však vybrali tiež svoju daň. Menšie rozmery chladiča znamenajú tiež nižší chladiaci výkon, a tak v predvolenom nastavení (BIOS1) nie je grafické karta Sapphire Pulse RX 5700 XT 8G žiadnym ticháčkom. Hlučnosť tesne pod hranicou 41 dBA síce nie je nič tragické, avšak pre toho, kto má vo svojom PC rád absolútne ticho, je to už celkom dosť. Druhou vecou je potom pretaktovanie. Grafickú kartu Sapphire Pulse RX 5700 XT 8G môžete síce taktovať až kamsi k hranici 2 000 MHz, ale pravdupovediac by som vám to práve kvôli nižšiemu výkonu kompaktného chladenia príliš neodporúčal
Sapphire Pulse RX 5700 XT 8G
Grafické kartyGrafická karta Sapphire Pulse RX 5700 XT 8G ponúka atraktívny herný výkon všetkým náročnejším hráčom počítačových hier. Táto karta disponuje v pomerne kompaktných rozmeroch celkom solídnym systémom chladenia. Na nejaký väčší overclocking však s touto grafickou kartou radšej zabudnite.
Klady
Zápory
Pavel Šantrůček
Volám sa Pavel Šantrůček a grafickým kartám sa profesionálne venujem už viac ako 5 rokov. Architektúra, recenzie a testy grafických kariet sú presne to, čo ma posledné dva roky živí a čo stalo neoddeliteľnou súčasťou môjho pracovného života na GPUreport.cz. Ako programátor som tiež autorom niekoľkých nástrojov na analýzu snímkovej frekvencie grafických kariet, z ktorých asi najznámejší FLAT (Frame Latency Analytics Tool) je hojne využívaný na celom svete.