Artifact (RECENZIA) – Klenot zatienený chamtivosťou

S kartovými hrami sa v posledných rokoch doslova roztrhlo vrece. Po veľkom úspechu Hearthstone sa podobne ladené projekty snažia vytvoriť malé aj veľké štúdia. Asi najvýraznejším konkurentom tohto giganta bol doteraz Gwent od CDPR, ktorý prerazil predovšetkým vďaka unikátnym herným mechanizmom, ktoré sme vám prezentovali v našej nedávnej recenzii. Teraz sa však túto dvojicu pokúša zraziť z trónu nový projekt od Valve. Čo na kartovku od tvorcov Doty 2 a Half-Life hovoríme, si prečítajte v nasledujúcich riadkoch.

• Žáner: Kartová hra • Vývojár: Valve • Vydavateľ: Valve • Platformy a Dátum vydania: PC (28. november 2018) • Homepage: playartifact.com

Obsah recenzie Artifact

1. Nepriateľova veža musí padnúť!
  2. Bez hrdinu je línia prakticky stratená
  3. Artifact podrážajú nohy nahnevaní hráči, spoplatnenie a agresívne mikrotransakcie
  4. Ambiciózny Artifact mohol zraziť konkurenciu na kolená, Valve však bohužiaľ zachvátila chamtivosť
  5. Recenzia Artifact: záverečné hodnotenie
  6. HW nároky pre Artifact PC

Nepriateľova veža musí padnúť!

• Recenzia: 5. 12. 2018 • Autor: Ondřej Zeman

Elementárny návrh Artifact prevzalo Valve z kultovej Doty 2, ktorá mu už nejaký ten piatok slušne zarába, hoci je de facto zadarmo. Namiesto jednej hracej dosky známej z väčšiny kartových hier tu preto máte hneď tri bojové polia, ktoré si budete musieť v priebehu hrania starostlivo strážiť. Na každú líniu je na samom začiatku hry postavený vami vyvolený hrdina spolu s jedným či dvoma pešiakmi, ktorí toho sami veľa nezmôžu. Samotný stret je rozvrhnutý do ťahov, počas ktorých vykladáte na jednotlivých na sebe viacmenej nezávislých bojiskách karty až do okamihu, než dôjdu akčné body potrebné na vynesenie dostupných kartičiek, alebo do momentu, kedy niektorý z hráčov zavelí k útoku na nepriateľské rady.

Artifact; screenshot: ogr magi

Artifact má obrovský potenciál, ktorý je však citeľne limitovaný nešťastným monetizačným modelom.

Fáza vynášania je tu navrhnutá skutočne kvalitne. So svojím oponentom sa v tejto etape hry vždy striedate ihneď po tom, ako jeden z vás vyloží kartu, aplikuje v obchode zakúpený predmet alebo aktivuje špeciálnu schopnosť svojho hrdinu. Tvorcovia touto cestou vcelku slušne bojujú s problematickou situáciou, ktorá nastáva predovšetkým v prípade diel so zablokovanými ťahmi, počas ktorých nemôžete nijako reagovať na protivníkove kroky, vďaka čomu vás nepriateľ hocikedy počas jedného ťahu rozdrví, bez toho aby ste mohli čokoľvek urobiť pre svoju záchranu. Podobne ako v Hearthstone sa vám aj tu po každom kole navýši maximálna hodnota magickej energie, ktorú je možné v jeho priebehu použiť na vynášanie obsahu balíčka, takže nie všetky kúzla a zručnosti budete môcť použiť už na začiatku.

Artifact – môj prvý balík (Gameplay)

Niektoré víťazstvá vám v Artifact aj napriek nepriaznivému počiatočnému vývoju nakoniec spadnú do vrecka. Musíte však vydržať až do konca.

Zvíťaziť je možné v Artifact celkom dvoma spôsobmi. Buď nepriateľovi zničíte dve z jeho troch veží, čím prakticky prerazíte natoľko, že už nebude mať poriadne ako brániť svoju základňu, alebo sa zameriate pri svojom výpade len na jednu hliadkovú vežu. Tá má na samom začiatku zápasu rovnaké životy ako jej kolegyne. Po prvom zničení sa však premení na štruktúru s osemdesiatimi životnými bodmi, ktorá je priamo zviazaná s jadrom, takže akonáhle je zrovnaná so zemou, hra pre súpera automaticky končí neúspechom. Tretiu cestu, cez ktorú možno dosiahnuť absolútnu dominanciu nad nepriateľom, nepovažujem za adekvátnu, ale aj ju je potrebné zmieniť. Ak svojho súpera značne vydráždite či poškodíte jeho obranu, môže dôjsť k tomu, že sa z bitky odpojí, čím uzná vašu prevahu a zničí svoju základňu, nech už má akúkoľvek pozíciu.

Artifact; gameplay: prerazenie línie Artifact; gameplay: finále Artifact; gameplay: boti

Obrázok 1: Po zničení prvej veže nastáva fáza, v ktorej sa v niektorých prípadoch budete čo najrýchlejšie snažiť zničiť jej kolegyňu, čím si zaistíte víťazstvo. Obrázok 2: Vo finále si väčšinou môžete vybrať, či zničíte už rozpracovanú vežu, alebo zdoláte obnovenú hliadkovú vežu s osemdesiatimi životmi. Obrázok 3: Boti nie sú v Artifact ničím zázračným, hrať je proti nim zábavné len vtedy, keď od nich nič nečakáte.

Stretnúť sa s ostatnými vlastníkmi Artifact môžete bezplatne v klasickom globálnom režime, kde si navolíte svoj vlastný balíček poskladaný z kariet, ktorými disponujete, alebo vo fantóm móde, umožňujúcom vám si na niekoľko kôl vytvoriť dočasnú zostavu z náhodne vybraných kariet. Prítomné sú tu samozrejme tiež dočasné akcie a taktiež hra s priateľmi, s ktorými si môžete vymieňať a požičiavať karty. Rovnako tak si máte možnosť vyskúšať svoje zručnosti proti profíkom a expertom v aréne ponúkajúcej po aplikácii vstupenky režimy, ktoré som uviedol na začiatku. No, a keď už budete mať dosť hráčov, môžete sa pustiť do stretov s umelou inteligenciou, ktorá je vám tu ponúkaná rovno v troch variantoch. Osobne to však neodporúčam, pretože AI tu nepatrí medzi najzdatnejších súperov.

Bez hrdinu je línia prakticky stratená

Doteraz som hral predovšetkým Hearthstone, kde bolo vcelku jedno, či máte v línii hrdinu alebo nie. Obyčajné príšery boli schopné útočiť a kúzliť bez toho, aby po ich boku stál Arthas Menethil, Vereesa Windrunner alebo iná legendárna postava udeľujúca im rozkazy a posilňujúca morálku. V Artifact sa žiadna časť bojiska nezaobíde bez minimálne jedného hrdinu, čo je jedným z hlavných dôvodov, prečo na každom poli štartuje spolu s podradnými pešiakmi niektorý zo šampiónov. Aktuálne ponúkaná škála hrdinov je našťastie dostatočne pestrá. V rámci divokých hier (fantóm mód) vám hra samotná dá k dispozícii celkom 48 unikátnych postáv, odlišujúcich sa od seba elementárnymi štatistikami, schopnosťami, grafickým spracovaním kartičky a farbou.

Artifact; gameplay: akcie Artifact; gameplay: obchod Artifact; gameplay: Axe

Obrázok 1: Dočasné herné akcie vám umožňujú otestovať skompletizované herné balíčky bez toho, aby ste ich vlastnili, čím vás vlastne nalákajú na kúpu, pretože uvidíte, ako pekne fungujú. Obrázok 2: V priebehu bitky budete v Artifact získavať za elimináciu monštier peniaze, ktoré je možné následne investovať do rôznych predmetov, ktorými možno posilniť vášho hrdinu. Obrázok 3: Axe je vďaka svojim nesporným kladom jednou z najvyhľadávanejších postáv, vďaka čomu je jeho cena na komunitnom trhu rovnaká, ako hodnota celej hry.

Každý šampión v Artifact patrí k jednej zo štyroch farieb, ktorých karty môže v priebehu svojho ťahu na ním kontrolovanej doske vynášať. Postavy zoskupujúce sa pod červenou zástavou sú väčšinou veľmi odolné a disponujú slušným počtom životných bodov, vďaka čomu vydržia dlho na nohách. Ich karty sú zacielené na dočasné vylepšovanie štatistík, stabilné navyšovanie špecifických hodnôt, povolávanie mocných spojencov a elimináciu nepriateľov v smrtiacich dueloch, z ktorých vyjde živý vždy len jeden. Šampióni z tejto triedy sú veľmi obľúbení. Jej najvýraznejším zástupcom je zrejme Axe, pretože má veľa životov, obstojný útok a zranenie redukujúcu zbroj ako príjemný bonus, kvôli čomu sa jeho cena v komunitnom obchode vyšplhala skoro na dvadsať eur za kartu, z čoho sa mi chcelo zvracať.

Zástupcovia modrého krídla na rozdiel od červených bojovníkov v boji nevynikajú. Ich primárnym umom je používanie mágie, ktorá oslabila ich fyzickú schránku natoľko, že nie je vôbec múdre ich stavať do jednej línie so silnými šampiónmi. V balíčku pre tento odtieň nájdete vyvolávacie, podporné a útočné kúzla, ktoré dokážu vo finálnych fázach hry zničiť pokojne aj minimálne poničenú vežu, do ktorej by monštrá za normálnych okolností búšili niekoľko kôl. Aktuálne je najvýraznejším a hlavne najdrahším predstaviteľom tejto skupiny Kanna, ktorá má relatívne veľa životov a je schopná na svoju líniu stabilne povolávať náhodne navolené kontaktne orientované príšery, s ktorých pomocou dokáže urýchliť prielom svoje línie.

Artifact – víťazstvo červeného balíčka (Gameplay)

Pešiaci sa v pravidelných vlnách objavujú na jednotlivých líniách. Keď ich s vaším hrdinom posilníte, dokážu veľmi efektívne brániť vežu, pred ktorou stoja, čím vám v Artifact získajú čas na prerazenie línie.

Postavy patriace k zelenej sú v Artifact predovšetkým preto, aby podporovali svojich spolubojovníkov, liečili ich alebo dočasne upravovali ich silu, zbroj, či počet životov. Väčšina hrdinov z tohto oddielu sa pýši vyššou výdržou, než majú napríklad modrí bojovníci. V spektre ich kariet môžete nájsť liečivé kúzla, život zachraňujúce zvitky, elixíry zvyšujúce dostupnú magickú energiu a zaklínadlá, ktoré z hlbín lesov na bojisko privádzajú monštrá nesmiernej moci, ktoré sú možno efektívnejšie, než akákoľvek forma mágie. Primárnym šampiónom podpornej triedy je v súčasnosti Drow Ranger, zvyšujúci všetkým spolubojovníkom vo svojej línii útok o jeden bod.

Finálna skupina hrdinov, ktorú môžete v tejto kartovej hre nájsť, disponuje čiernou vlajkou. Všetci, majú nadpriemerný útok, málo životov a schopnosti, ktorými dokážu zraniť svojich oponentov. Keď chcete čo najrýchlejšie zdolať nepriateľovu vežu či dočasne odstrániť z poľa niektorého hrdinu, je dobré vyslať k nim práve týchto drsných chlapcov. Nikoho asi veľmi neprekvapí, že balíček, ktorým disponujú, je plný útočných schopností eliminujúcich na jednu ranu pešiakov alebo stabilne zraňujúcich oponentov. Často používaným bojovníkom z tejto partie je Tinker s efektívnym laserom. Šampiónov všetkých farieb je možné v priebehu bitky obohacovať o predmety, ktoré zakúpite v obchode za peniaze zarobené elimináciou monštier a zabíjaním postáv, ktoré sa na vami vybrané bojisko vždy po pár ťahoch vrátia.

Artifact; gameplay: Kanna Artifact; gameplay: Drow Ranger Artifact; gameplay: Tinker

Obrázok 1: Kúzelníčka Kanna je v komunitnom obchode Valve veľmi obľúbená. Ak si ju budete chcieť zaobstarať, vyjde vás na takmer osem eur. Obrázok 2: Drow Ranger je ideálny support na prerážanie nepriateľských línií, pretože posilňuje svojich spolubojovníkov navýšením útoku. Obrázok 3: Tinker je veľmi dobrý proti hrdinom, ktorých dokáže dočasne zbaviť zbrane, ktorú ste im zakúpili v obchode.

Artifact podrážajú nohy nahnevaní hráči, spoplatnenie a agresívne mikrotransakcie

Existujúca herná komunita okolo Artifact je zložená z relatívne slušnej základne, ktorá už má v tomto type hier niečo nahrané. Aj napriek tomu však môžete vcelku často naraziť na jedincov so slabšími nervami, vďaka ktorým sa z hocikedy veľmi pekných zápasov stávajú frašky, na ktorých je vidieť, že ak sa labilnému oponentovi nedarí, ihneď opúšťa bitku bez ohľadu na to, či je v polovici alebo vo finálnej rovinke. Osobne by som takýto prístup čakal skôr u bezplatného projektu, nie však u dielka, za ktoré utratím takmer dvadsať eur. Úprimne dúfam, že Valve časom pridá do svojho titulu penalizácie nabádajúce hráčov k tomu, aby zo zápasu v záchvate hnevu neutekali, keď ešte nie je úplne rozhodnutý, pretože týmto spôsobom značne narušujú zážitok ostatným, ktorí túžia po kvalitnom strete, ktorý má začiatok aj koniec.

Okrem absencie citeľnej penalizácie pre bitky opúšťajúcich hráčov považujem za zásadný problém Artifact tiež cenu, za ktorú sa predáva. Keď sa pozriem na Hearthstone alebo na Gwent, vidím projekty, ktoré sú v rámci vyladenosti na rovnakej alebo dokonca vyššej úrovni ako novinka od Valve. Ich tvorcovia za ne však nepožadujú v základe ani cent, takže sú nakoniec pre komunitu oveľa lákavejšie než hra, v ktorej si aj potom, čo si ju za nemalú sumu kúpite, musíte dokupovať kartové balíčky za reálne peniaze. Keby bol Artifact zadarmo, bol by som schopný hravo akceptovať prítomnosť spoplatnených herných prvkov, v ktorých spektre okrem nových balíkov nájdete tiež lístky na zápasy pre expertov, ktoré tu nahrádzajú Arénu z Hearthstone, za ktorej absolvovanie ste odmeňovaní.

Artifact; gameplay: balík Artifact; gameplay: balíček Artifact; gameplay: vstupenky

Obrázok 1: Ak sa chystáte Artifact venovať po dlhšiu dobu, je ideálne si hneď zo začiatku uvedomiť, že sa investíciám nevyhnete. Obrázok 2: V každom balíčku máte dvanásť náhodne navolených kariet, takže keď nebudete mať šťastie, zo štartovacích balíčkov vám padnú samé nezmyselné kúsky, s ktorými veľa neurobíte. Obrázok 3: Nové balíčky možno v Artifact aktuálne získať len cez expert režim, do ktorého sa dostanete len vstupenkami, ktoré môžete kúpiť za peniaze, alebo vytvoriť kus z dvadsiatich kariet.

Hoci to určite väčšinu hráčov kartových hier nepríjemne prekvapí, aktuálne nie je možné nové balíčky získať inak, než cez spomínaný expert režim a klasický nákup za reálne peniaze. Ak sa k nim budete chcieť dostať bez toho, aby ste do Artifact museli vraziť ďalšie financie, nezostane vám nič iné, než riadne trénovať a absolvovať zápasy sprístupnené len cez jednorázové lístky až v momentoch, kedy na ne budete mať nacvičené. Keď sa do nich pustíte nepripravení a premárnite lístok bez určitého počtu výhier, jednoducho prepadne, a vy budete musieť aplikovať nový. V prípade, že vám skutočne nebude priať šťastie, Valve vám nakoniec ponúkne možnosť nakúpiť päť kupónov za štyri a pol eura. Prakticky možno prísť k vstupenke tiež rozkladaním kariet, kde ich ale vziať, to už je otázka, na ktorú existuje len jedna odpoveď ...

Osobne si myslím, že keby bol Artifact prístupný všetkým zadarmo, nejeden hráč by si k nemu našiel cestu ľahšie, než k podobe, v akej je ponúkaný teraz. Rovnako tak by mal byť podľa môjho názoru upravený systém odmien tak, aby mohli karbaníci získať nové balíčky aj cez bezplatné výzvy, za hraním získateľnú hernú menu či v rámci náhodného odmeňovania za určitý počet odohraných zápasov. Aktuálny návrh tohto aspektu mi popravde príde dosť nešťastný, pretože vyložene núti hráča k tomu, aby nakupovali buď balíčky s dvanástimi kartami, alebo už vybalené kúsky, ktoré majú často väčšiu hodnotu než hra samotná. Keby bol tento prvok nastavený lepšie, komunita by teraz zrejme Valve tak veľmi nekritizovala. Hoci nerád, sám musím uznať, že je to primárny nedostatok tejto inak podarenej kartovky.

Artifact – balíček červená-modrá-zelená (Gameplay)

Keď na línii stojí len jedna postava proti väčšiemu počtu protivníkov, je ich útok smerovaný náhodne, takže môžu pri výpade zraniť buď naproti nim stojaceho osamoteného vlka, alebo vežu.

Ambiciózny Artifact mohol zraziť konkurenciu na kolená, Valve však bohužiaľ zachvátila chamtivosť

Nejeden hráč označoval pred vydaním Artifact za najambicióznejší projekt tohto roka, ktorý mal zosadiť Gwent spolu s Hearthstone z ich trónu. Keby Valve nepodľahlo chamtivosti, zrejme by to tak nakoniec aj bolo. Bohužiaľ sa vývojári rozhodli, že do svojho diela zakomponujú na mikrotransakcie zameraný systém balíčkov, ktorý kupujúcich tlačí k múru a núti k nákupu predražených kariet, bez ktorých si hranie tohto kúsku neužijú na sto percent. Keď sa zameriam na samotnú hrateľnosť, ide o titul nesporných kvalít s prepracovaným konceptom, rozsiahlou škálou hrdinov, vyššou náročnosťou a chytľavými mechanizmami, ktorým veľmi rýchlo prídete na chuť. Je skutočne škoda, že celok značne zatieňuje nešťastne zvolená politika Valve ponúkajúca nám aktuálne kartičky v hodnote celej hry.

Artifact; screenshot: Meep

Artifact mal pred vydaním značné ambície na to, aby z trónu zosadil doterajšie dominantné tituly. Snáď sa Valve časom spamätá a problematické mechanizmy upraví.

Artifact je kartová hra s veľkým potenciálom do budúcnosti. Bez obáv si ju môžu kúpiť jedinci, ktorí majú radi výzvy, rôzne stratégie a prepracovanosť, pre ktorých to bude 80 – 90 % hra. Počítať však musia nielen s obstarávacou cenou, ale aj s tým, že budú musieť investovať do prídavných kartových balíčkov, vďaka ktorým získajú plnohodnotný herný zážitok. Naozaj veľkým oblúkom by sa jej mali vyhnúť hráči zvyknutí na to, že sa k väčšine obsahu môžu časom prehrýzť stabilným hraním, na ktoré v súčasnej podobe rozhodne nie je určená. Ako zástupca druhej skupiny za seba aktuálne nákup neodporúčam, pretože je na trhu množstvo lacnejších, či dokonca bezplatných alternatív, ponúkajúcich veľmi podobný zážitok. Pokiaľ bude upravený platobný model, nákup zvážte, do tej doby však radšej počkajte.

Recenzia Artifact: záverečné hodnotenie

Hodnotenie 67 % Alza.sk
60 %