Aktívne potlačenie hluku (ANC – Active Noise Cancellation) je technológia, ktorá nám dokáže výrazne spríjemniť počúvanie pri cestovaní hromadnou dopravou alebo pri pobyte na hlučných miestach. Od okolitého hluku nás totiž vedia izolovať výrazne lepšie ako klasické uzavreté slúchadlá. Využíva na to súpravu mikrofónov, pomocou ktorých hluky z okolia sníma a potom ich aktívne eliminuje tvorbou akustických protivĺn. Ako presne technológia funguje, ako je efektívna a kde ležia jej limity, sa dozviete v tomto článku.
Klasické káblové slúchadlá sa rozdeľujú na otvorené a uzavreté. Tie otvorené prepúšťajú voľne zvuk dovnútra aj von a preto sú vhodné pre posluchové miestnosti, ktoré majú samy zvukovú izoláciu. Uzavreté slúchadlá majú vlastnú zvukovú komoru, ktorá sa snaží udržať hluk okolia vonku – a hudbu zase vnútri. Táto izolácia môže byť veľmi kvalitná, ale pasívna izolácia má svoje limity: Buď filtruje hluk len obmedzene – alebo ide o slúchadlá veľmi mohutné, ktoré sa nehodia na počúvanie v pohybe.
S tým, ako sa objavili bezdrôtové slúchadlá, prišla ďalšia, vysoko pokročilá technológia: ANC, Active Noise Cancellation, čiže aktívne potlačenie okolitého hluku. Využíva to, že bezdrôtové slúchadlá majú svoju vlastnú batériu a tiež svoje vlastné mikrofóny, takže dokážu urobiť zdanlivo jednoduchý trik: Počúvať mikrofónom hluk okolia, vypočítať jeho protivlnu a sčítať ju s prehrávanou hudbou tak, že sa v akustickej komore hluk a jeho protivlna navzájom vyrušia – a tým hluk fakticky vymaže.
Teória je jednoduchá, ale vyžaduje množstvo znalostí a skúseností, aby sa ju darilo realizovať efektívne. Obvykle sa nepoužíva jeden mikrofón, ale tri aj viac na každej mušli – a niekedy je mikrofón aj vnútri mušle, aby monitoroval výsledný zvuk a vykonával automatickú kalibráciu systému.
Slúchadlá s ANC musia mať uzavretú komoru, v otvorenej to nejde – a uzavretá komora už sama o sebe niečo potláča, takže riadiaca elektronika nevytvára jednoduchú protivlnu voči okolitému hluku, ale protivlnu voči rezíduu (zvyšku) hluku, ktorý prejde do komory. A to nie je jednoduchá vec, pretože rôzne frekvencie prechádzajú slúchadlami rôzne – a aj hluk môže mať veľmi odlišnú úroveň, ktorú nemusí byť riadiaca elektronika schopná vykompenzovať.
Prvé verzie ANC slúchadiel trpeli rôznymi neduhmi, počnúc tým, že vytvárali subjektívny pocit tlaku, skresľovali prehrávanú hudbu alebo zle reagovali na niektoré typy udalostí, ako je náhly prejazd auta alebo hluk, ktorý prichádza do slúchadiel nerovnomerne (napríklad odrazom od steny na jednej strane). Práve talent vývojárov a pokročilosť technológie dnes odlišuje firmy ponúkajúce špičkové ANC, ako je napríklad Sony, od tých, ktoré sa ho v prípade produktov prvej či druhej generácie ešte učia.
ANC má svoje limity – podľa toho, ako ju vývojári implementovali. V niektorých prípadoch dobre zvláda pravidelné hluky, ako je napríklad zvuk motora či podvozkov koľajových vozidiel, ale zle zvládne napríklad náhly výkrik dieťaťa, ktoré sedí vedľa vás. Nie je to dokonalá technológia a rad audiofilov ju nemá rado preto, že v mnohých prípadoch skresľuje detaily prehrávanej skladby. Aj tie najlepšie modely majú stále limity, ktoré vyniknú v porovnaní s posluchovými audiofilnými slúchadlami – ale je naozaj ťažké urobiť túto technológiu poriadne.
Všeobecne platí, že ak slúchadlá používate vonku, aj relatívne obmedzené ANC pomáha potlačiť javy ako je hluk ulice. Špičkové modely vás potom môžu doslova ponoriť do ticha a ponúkajú veľmi solídnu reprodukciu hudby v akusticky nepriateľskom prostredí.
Na záver musíme upozorniť, že kvalitné ANC môže byť nebezpečné pri pohybe na ulici. Dokáže totiž dokonale vymazať hluk prichádzajúceho auta alebo električky, takže pokiaľ chcete také slúchadlá nosiť, musíte sa naučiť vždy a za všetkých okolností orientovať očami, pretože varovný hluk skutočne nebudete počuť!
Michal Rybka
Michal Rybka je publicista a nadšenec s 20 rokmi skúseností v IT a gamingu. Je kurátorom AlzaMuzea a YouTube kanála AlzaTech. Napísal niekoľko fantasy a sci-fi poviedok, ktoré vyšli v knižnej podobe, a pravidelne pokrýva piatkový obsah na internetovom magazíne PCTuning.