God Eater 3 (RECENZIA) – lovenie monštier zas a znova

Séria akčných RPG God Eater si aj po takmer jednej dekáde existencie drží pomerne solídny fanúšikovskú základňu, štúdio MARVELOUS! a vydavateľ Bandai Namco preto teraz prichádza s God Eater 3 , kde ľudstvo zvádza nerovný boj s všežravými bytosťami zvanými Arago. Ako sa nám táto výprava do postapokalyptickej budúcnosti, ktorá vyšla 8. februára 2019 pre PC a PS4, páčila, sa dozviete v našej recenzii.

Recenzia (PC)

• Žáner: Akčné RPG   • Multiplayer: Áno (co-op) • Vývojár: MARVELOUS!   • Vydavateľ: Bandai Namco   • Platformy a Dátum vydania: PC, PS4 (8. februára 2019)  •  Homepage: en.bandainamcoent.eu/god-eater/god-eater-3 • Čeština: Nie

Obsah recenzie God Eater 3 (PC)

1. God Eater 3 – ľudstvo opäť na pokraji záhuby
  2. God Eater 3 – neutešená budúcnosť, monštrá a craftovanie
  3. Rúbanie, rúbanie, všetky smútky zaženie
  4. Ľahko zastaraný vizuál v štýlovom kabátiku
  5. God Eater 3 – sľubný koncept, nenaplnený potenciál
  6. Recenzia God Eater 3: záverečné hodnotenie
  7. HW nároky pre God Eater 3 PC

God Eater 3 – ľudstvo opäť na pokraji záhuby

• Recenzia: 20. 2. 2019 • Autor: Štěpán Lenk

Aby som bol úprimný, God Eater je séria, o ktorej som donedávna nikdy predtým nepočul. Potom som ale náhodou narazil na trailer pripravovaného 3. dielu, ktorý vo mne zapálil plamienok záujmu a príjemne ma navnadil. Podľa ukážok totiž God Eater 3 nesie veľa podobností so sériou Monster Hunter (okrem iného majú aj rovnakého vydavateľa – Bandai Namco), ktorému poslednému dielu Monster Hunter: World som prepadol takmer pred rokom. Začal som sa teda na God Eater 3 neskrývane tešiť a keď som túto hru konečne dostal, s úľavou som musel konštatovať, že hoci je tu podobnosť so sériou Monster Hunter očividná, o bohapustú napodobeninu ale nejde. Ale pekne poporiadku.

God Eater 3; wallpaper: cover

God Eater 3

V God Eater 3 sa vžijete do úlohy novopečeného člena špeciálnej jednotky takzvaných AGE, Adaptívnych God Eaterov, geneticky upravených bytostí vytvorených čisto za jedným jediným účelom – aby bojovali a zabíjali Aragami, teda obrie zvieratá všetkých možných tvarov, farieb a schopností. Aj napriek tomu, že sú God Eater vlastne poslednou nádejou na prežitie ľudstva, spoločnosť sa k nim správa ako k úplnej spodine a vo väčšine prípadov ich drží pod zámkom. Na čerstvý vzduch sa dostanú len v prípade nejakej misie.

God Eater 3; gameplay: väzenie God Eater 3; gameplay: story God Eater 3; gameplay: karavana

Na God Eaterov je nazerané ako na absolútnu spodinu a podľa toho sa s nimi aj zaobchádza. Ten, kto je vlastne poslednou nádejou ľudstva, by nemal žiť vo väzení.

Niet preto divu, že jedného člena vašej jednotky, Huga, to prestáva baviť a spriada plán, ako opäť získať slobodu a dôstojnosť. Kým ho však stihne vymyslieť, zapracuje náhoda – počas jednej rutinnej misii sa čosi zvrtne a vám sa naskytne príležitosť získať slobodu, ktorú samozrejme využijete. Zhodou náhod sa dostanete na palubu karavany Chrysanthemum, pancierovaného vozidla veľkosti menšieho mesta, ktorej velenie má na starosti Hilda Henriquez. Tá s vami uzavrie zmluvu – pokiaľ za určitú odplatu dokážete pred Aragami ochrániť karavanu a jej obyvateľov, nechá vás na izbe a budete voľní. Ako však neskôr vyjde najavo, karavana preváži náklad, ktorý rovnakou mierou priťahuje ako mocných ľudí, tak aj oveľa mocnejších Aragami.

Príbeh God Eater 3 síce nepatrí práve medzi oscarové drámy, na druhej strane v rámci svojho žánru nenudí a pekne odsýpa. Veľkou mierou sa na tom podieľajú aj zábavné vedľajšie postavičky, či už ide o pragmatického a hrdého Huga, bláznivého Zekea alebo spravodlivú Hildu. Za zmienku stoja tiež silne štylizované príbehové animácie, ktoré svojou opulentnou zostrihanou akciou často navodia dojem, že sledujete epizódu svojho obľúbeného anime.

God Eater 3; screenshot: animácie

Efektné animácie vyzerajú, ako by ich tvorcovia rovno vystrihli z nejakého anime. Len škoda, že ich je pomerne málo.

God Eater 3 – neutešená budúcnosť, monštrá a craftovanie

Hneď na začiatku hry si v pomerne detailnom editore stvoríte hlavného protagonistu a pustíte sa do akcie. Na jednotlivé misie sa vydávate v skupinke až 4 bojovníkov, pričom vy vždy ovládate iba svoj charakter, na pomoc si ale môžete vziať 3 ďalších skutočných hráčov, prípadne sa o zvyšok skupinky postará umelá inteligencia. Tá v God Eater 3 funguje veľmi slušne, vaši počítačoví kolegovia sa o seba dokážu s prehľadom postarať a v boji ani nepodnikajú samostatné samovražedné nájazdy ústrety evidentne silnejším oponentom. Mimo misie potom svojim spolubojovníkom môžete meniť aktívne a pasívne vlastnosti, nejako hlbšie sa ale na ich vývoji podpísať nemôžete.

God Eater 3; gameplay: editor God Eater 3; gameplay: charakter

Svoj charakter si môžete stvoriť presne k svojmu obrazu... alebo prijať typicky japonskú výstrednosť a dať mu napríklad králičie uši a ružové vlasy so zelenými odleskami.

Štruktúra misií v mnohých ohľadoch pripomína už spomínanú sériu Monster Hunter. Máte jasne daný cieľ, teda konkrétnych Aragami, ktorých musíte uloviť, a časový limit. Jednotlivé monštrá majú určité rezistencie a slabosti, je teda vhodné si pred každou misiou poskladať adekvátnu výbavu. A tu sa dostávame ku vcelku klasickej slučke. Nepriateľské beštie sú čím ďalej silnejšie, budete teda potrebovať stále silnejšiu výbavu. Materiály potrebné na craftovanie a upgradovanie výbavy však získavate zo zabitých monštier. Je teda vysoko pravdepodobné, že niektoré misie budete opakovať aj niekoľkokrát, aby ste získali potrebné suroviny.

Bohužiaľ, misie samotné po pár hodinách upadajú do pasce stereotypu, keďže v drvivej väčšine prípadov opakujú stále tú istú schému. Nájdi – zabi – získaj suroviny. Kdekto by mohol namietnuť, že to isté by šlo vytknúť aj napríklad Monster Hunter: World, tam sa v rámci každej misie dalo plniť aj X vedľajších úloh, nehovoriac o obrovskom otvorenom svete plnom krásnej rozmanitej prírody a plnom ostatných zvierat, pokojne aj neškodných. Lokácie v God Eater 3 sú okrem pár materiálov pohádzaných po zemi obývané iba nepriateľskými Aragami, level dizajn navyše nie je príliš nápaditý, prostredie sa mení len minimálne a pôsobí veľmi uzavreto a koridorovito, čo výslednému dojmu príliš nepomáha.

God Eater 3; gameplay: misie God Eater 3; gameplay: debata God Eater 3; gameplay: Hugo

Medzi jednotlivými misiami na vás čaká i štandardná príbehová výplň plná hľadania dôležitých postáv a tárania s nimi. Kiež by ale tie dôležité postavy stáli vždy na tom istom mieste!

Medzi jednotlivými misiami si okrem vylepšovania zbraní a doplňovania zásob spravidla musíte obehať určitý okruh rozhovorov s vedľajšími postavami, ktoré dejovú líniu posunú dopredu. Čo je v poriadku, problém je v tom, že vytúžení ľudia sú často náhodne roztrúsení po všetkých troch palubách karavany a vy teda potom beháte na blind z poschodia na poschodie, z miestnosti do miestnosti a hľadáte tú jednu osobu, ktorú ešte potrebujete vybaviť, aby ste odišli z miesta, čo mi po pár hodinách vcelku liezlo na nervy.

Rúbanie, rúbanie, všetky smútky zaženie

Trochu stereotypnú náplň hry našťastie silne vyvažujú zábavné súboje a predovšetkým zbrane samotné, ktoré sú dosť možno najzaujímavejšou zložkou celej hry. AGE jednotky sa totiž oháňajú takzvanými God Arcami, ultrasilnými smrtiacimi nástrojmi, ktoré by mal obyčajný smrteľník problém vôbec zdvihnúť zo zeme. Vy si môžete vybrať zo slušného počtu variantov – od obrích mečov, dvojitých dýk, kladív až po rešpekt budiacu čepeľ v tvare polmesiaca, pričom každý typ môžete kedykoľvek transformovať aj na zbraň strelnú.

Názov God Eater (Požierač Bohov) nevznikol len tak pre nič za nič, ich God Arc totiž má aj jednu veľmi dôležitú schopnosť – dokáže požierať Aragami, respektíve ich časti, čo sú zriedkavé craftovacie materiály. Musíte ale najprv aktivovať „požierací režim“, kedy sa vaša zbraň premení v démonicky vyzerajúcu spleť ohnivých chápadiel a zubatých čeľustí a vyzerá to jednoducho hrozne cool.

God Eater 3 – Rank 4 misia (gameplay)

Súboje s Aragami sú jednoznačne najlepšou časťou hry. Škoda len, že štruktúra misií je prakticky stále rovnaká.

Každú zbraň potom ešte môžete upgradovať, a to dokonca v oboch módoch, inštalovať do nej nové skilly (pasívne vlastnosti), ale aj špeciálne a oveľa mocnejšie Burst útoky, ktoré nepriateľom uštedria oveľa výraznejšie poškodenie. Zbrane a súbojový systém sú tak rozhodne najlepšou časťou celej hry. Stretnutie s gigantickými monštrami majú atmosféru, napätie, patričnú dynamiku a budete sa pri nich dobre baviť.

Ľahko zastaraný vizuál v štýlovom kabátiku

Audiovizuálne spracovanie je fajn. Grafika vás síce nijak neohromí a väčšina lokácií vyzerá trochu prázdno, na druhej strane sa tu nešetrí efektnými... ehm... efekty a vizuálny štýl á la anime ľahko zastaralú grafiku pomerne úspešne kamufluje a predáva ako zámernú grafickú štylizáciu. Vydarený je aj dizajn jednotlivých druhov Aragami, ktorí často vyzerajú ako bizarná zmeska zvierat, hmyzu, mechanických častí a nočných môr a minimálne na prvý pohľad sú naozaj impozantné. Dabing jednotlivých postáv je v poriadku, hudba a zvuky taktiež.

God Eater 3; gameplay: Aragami God Eater 3; gameplay: Aragami God Eater 3; gameplay: Aragami

O grafike sa nedá vyhlásiť, že by pôsobila nejako oslnivo, vzhľadom na zvolený vizuálny štýl ale funguje vcelku slušne.

Hru sme recenzovali na PC a na zostave Intel Core i7, 16 GB DDR4 SDRAM RAM, NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti 4 GB, všetko bežalo pomerne plynulo na maximálne detaily, trochu nešťastné mi ale prišlo ovládanie na myši a klávesnici. God Eater 3 je konzolovka ako blázon, táto séria koniec koncov vznikla na platforme PSP a je to vidieť. Hra je samozrejme na PC hrateľná, ovládanie ale kazí veľa nedomyslených detailov. Natáčanie kamery myšou je veľmi citlivé, s postavou sa klasicky pohybujete na WASD, ale v hlavnej ponuke sa orientujete pomocou šípok, myš akoby zrazu neexistovala. Neustále tak prehmatávate z jednej strany klávesnice na druhú a nie je to práve príjemné. Dôrazne vám teda odporúčam si na hranie na PC zaobstarať aj gamepad.

God Eater 3 – sľubný koncept, nenaplnený potenciál

Celkovo vzaté ale God Eater 3 nie je zlý počin. Pri súbojoch s monštrami zvanými Aragami som sa bavil, páčila sa mi aj vcelku štýlová grafická podoba, hlavný problém tohto akčného RPG spočíva v trochu stereotypnej hernej náplni a nudnom dizajne lokácií.

Univerzum God Eater v sebe ale skrýva potenciál veľký ako ranná stolica obrích Aragami, úplne naplniť sa ho ale podľa môjho názoru nepodarilo. Dočkali sme sa „iba“ nadpriemernej hry, ktorá pri troche šťastia predĺži životnosť tejto série a my sa tak do tohto postapokalyptického sveta budeme môcť za pár rokov vrátiť.

Táto recenzia bola napísaná pre PC verziu.

Recenzia God Eater 3: záverečné hodnotenie

Hodnotenie 71 % Alza.sk