Hyper Scape (DOJMY Z HRANIA) – Ako sa nám páčil hyperaktívny battle royale od Ubisoftu?

Štúdio Ubisoft Montreal 12. júla 2020 na PC spustilo otvorený beta test svojej nadchádzajúcej futuristickej battle royale Hyper Scape. Prináša táto online akčná FPS do populárneho žánru so stále sa zväčšujúcim počtom titulov niečo nové alebo je to jednoducho „len ďalší battle royale“? V našich dojmoch vám túto pálčivú otázku zodpovieme.

Hyper Scape; screenshot: beta title screen

Hyper Scape   (Hra)

FPS, battle royale Hyper Scape vyvíja štúdio Ubisoft Montréal a vydáva spoločnosť Ubisoft. Hra vychádza 12. 7. 2020 na PC v rámci open-bety a neskôr aj na PS4 a Xbox One a obsahuje multiplayer. Informácie o českej lokalizácii nie sú aktuálne k dispozícii. | Homepage

Články: | Dojmy z hrania

Hyper Scape (DOJMY Z HRANIA PC) – Obsah článku

1. Vitajte vo virtuálnom meste Neo Arcadia
  2. Solídny arzenál zbraní a schopností
  3. Hyper Scape vsádza na free-to-play model a Twitch
  4. HW nároky na Hyper Scape PC

Vitajte vo virtuálnom meste Neo Arcadia

Online strieľačka Hyper Scape na battle royale scénu vtrhla priamo úmerne svojmu názvu – teda „hyper“ rýchlo. Krátko potom, čo sa objavili prvé zvesti o novom tajnom projekte Ubisoftu, začali hru prostredníctvom svojich kanálov šíriť profesionálni streameri, a podobne ako v prípade nedávneho Valorantu náhodne rozdeľovali prístupy do hry medzi „obyčajných” hráčov. Ani tento stav však nevydržal príliš dlho. Od 12. júla 2020 je totiž Hyper Scape voľne prístupný v rámci otvorenej bety ako free download na PC. Neváhali sme teda a poriadne si túto futuristickú strieľačku preklepli.

Hyper Scape; screenshot: Neo Arcadia
Na rozdiel od väčšiny ostatných battle royale titulov sa Hyper Scape odohráva na ploche jedného jediného mesta. Menšiu hernú plochu ale zdatne vyvažuje vertikalitou.

Základný princíp hry nijako nevybočuje z mantinelov žánru battle royale, jednoducho v počte 99 hráčov (beta zatiaľ ponúka len režim Squads na tímy s 3 hráčmi) bez zbraní zoskočíte, respektíve sa znesiete v malej „kapsule“, na hernú mapu a snažíte sa zostať nažive ako posledný. V každom zápase sa tradične zmenšuje herná plocha, čo je tu stvárnené pomalým rozpadom celých štvrtí na digitálne častice.

Hyper Scape na prvý pohľad zaujme svojou sci-fi estetikou a „futuristickým“ nádychom – hra sa odohráva v blízkej budúcnosti vo virtuálnej realite, v kompletne digitálnom meste zvanom Neo Arcadia. A práve touto virtuálnou metropolou sa Hyper Scape najviac odlišuje od väčšiny hier žánru battle royale.

Tie sa totiž spravidla odohrávajú na rozľahlom ostrove, kde pustú krajinu sem tam naruší nejaké to menšie mesto alebo iná lokácia, V Hyper Scape ale mesto pokrýva celú hernú plochu, ktorá je možno o niečo menšia ako štandardné mapy v battle royale hrách typu PUBG, Fortnite či CoD: Warzone, nižší počet metrov štvorcových ale Neo Arcadia bohato vynahrádza svoju vertikalitou.

Hyper Scape; screenshot: mono rail Hyper Scape; screenshot: let Hyper Scape; screenshot: rozklad
Výšky a vyvádzanie na strechách nie sú v Hyper Scape nič výnimočné. Dávajte si ale pozor na stále sa zmenšujúcu zónu, ktorá zapríčiní postupný rozklad celých štvrtí.

Neo Arcadia je totiž plná výškových budov, odrazových mostíkov a štruktúr, po ktorých môžete šplhať, v kombinácii s double jumpom tak môžete pokojne väčšinu zápasu stráviť preháňaním sa po strechách. Vďaka zvýšenej mobilite tak Hyper Scape dostáva naozaj hyperaktívny nádych, kedy si nikdy nemôžete byť úplne istí, odkiaľ príde útok. A aj keď máte dojem, že približne viete, kde sa nepriateľ nachádza, stačí chvíľka nepozornosti a už po vás môže strieľať z ochodze vedľajšej budovy. Súboje sú tak veľmi dynamické a hladina adrenalínu vám počas nich stúpa rýchlejšie, než ubúdajú náboje v zásobníku. Akčné pasáže si teda rozhodne zaslúžia palec hore.

Mapa je navyše vďaka jednotlivým štvrtiam s odlišnými architektonickými štýlmi až prekvapivo rôznorodá a obsahuje veľa výrazných orientačných bodov, ktoré navigáciu ulicami Neo Arcadie uľahčujú. A samozrejme, v týchto lokáciách je aj väčšia šanca na nájdenie lepšieho lootu.

Solídny arzenál zbraní a schopností

Zbraní v Hyper Scape nie je nijako oslnivé množstvo, bez problémov ale pokrývajú všetky zásadné kategórie. V súbojoch sa tak budete môcť oháňať pištoľami, SMG, útočnými puškami, brokovnicou, sniperkami, granátometmi – jednoducho taká akčná klasika, ktorá priaznivcov žánru určite neurazí. Zrazu pri sebe ale smiete nosiť len dve zbrane, správne zvolená konfigurácia tak môže v zápasoch zohrávať pomerne zásadnú úlohu.

Vcelku štandardnú ponuku zbraní rozširujú špeciálne schopnosti zvané hacky. Tie nachádzate na bojisku podobne ako zbrane (tiež môžete mať iba dva hacky), v hre teda nie sú žiadne povolania, ktoré by oplývali presne danými zručnosťami – jednoducho čo si nájdete, to máte. Hacky vám prepožičajú schopnosť sa na krátku dobu zneviditeľniť, teleportovať, získať brnenie, odhaliť nepriateľov vo svojej blízkosti, postaviť pred sebou obriu stenu (zdravíme Fortnite), hádzať míny, uzdraviť sa, vyskočiť vysoko do vzduchu a znova pristáť so zničujúcim úderom a v neposlednom rade sa zmeniť na obrí hopík, ktorý vám pomôže rýchlo uniknúť z prekérnej situácie, ale zároveň slúži aj ako brnenie.

Zaujímavo je tu však vyriešený systém upgradovania vašej výbavy, čím myslím ako zbrane, tak aj hacky. Žiadne upgradovacie stanice v Hyper Scape nehľadajte, nemusíte ani zbierať žiadne materiály alebo si vylepšenia kupovať, je to oveľa jednoduchšie, než by ste možno čakali. Stačí totiž nájsť duplikát zbrane, ktorú máte pri sebe a hra vám automaticky ponúkne možnosť „fuse“, teda zlúčenie oboch zbraní dohromady, čím získate tú istú zbraň vyššej kvality. Rovnaký princíp možno aplikovať aj na hacky a za seba môžem povedať, že mi to príde ako skvelé a efektívne riešenie.

Hyper Scape; screenshot: ripper Hyper Scape; screenshot: ball Hyper Scape; screenshot: komodo
Vcelku štandardnú ponuku zbraní obohacujú špeciálne schopnosti zvané hacky.

Podobne netradične je riešené aj oživovanie padlých spoluhráčov. Tí sa po svojej smrti totiž prevtelia do akýchsi „digitálnych ozvien“ a môžu stále pobehovať po bojisku, označovať nepriateľov a loot, len nemôžu pôsobiť žiadne poškodenia ostatným. Do hry ich môžete vrátiť na miestach skonu vašich nepriateľov, pričom podobnú resurekciu môžete vykonať pokojne 10× za zápas, pokiaľ teda ostane aspoň jeden člen tímu nažive.

A aj keď sa mi možnosť nekonečného oživovania spoluhráčov vo svojej podstate páči, tak nejako cítim, že by malo dôjsť k určitému obmedzeniu, buď v podobe časového limitu, alebo konkrétneho počtu oživení na jedného člena tímu. Dostatočne schopný hráč totiž svojich parťákov môže oživovať prakticky nepretržite do konca zápasu, čo je z pozície protihráča pomerne otravné, navyše kvôli tomu smrť v Hyper Scape čiastočne pôsobí len ako menšia nepríjemnosť, ktorú nie je problém napraviť.

Hyper Scape vsádza na free-to-play model a Twitch

Napriek práve prebiehajúcej beta fáze Hyper Scape chce byť plne free-to-play titulom, čo v súčasnej dobe znamená takmer nevyhnutnú prítomnosť mikrotransakcií. Hra momentálne ponúka (zadarmo) battle pass s 30 úrovňami, v rámci ktorého môžete získať kozmetické predmety (skiny zbraní, pristávacích kapsúl, ikonky charakterov, emoty atď.). Jednotlivé úrovne odomykáte prirodzene hraním a plnením klasických challengov, čo je ok. Kozmetiku si ale môžete zaobstarať aj napriamo za hernú menu zvanú „bitcrown“, tú však môžete nakúpiť iba za reálne peniaze, čo k hráčom nie je práve prívetivé. Tak uvidíme, či sa tento systém v plnej verzii hry dočká nejakých zmien.

Hyper Scape; screenshot: battlepass Hyper Scape; screenshot: bitcrown Hyper Scape; screenshot: marketplace
Hyper Scape jazdí na free-to-play model, mikrotransakciám a battle passu sa teda nevyhnete. Pay-to-win praktiky ale našťastie v Bete prítomné nie sú.

Poslednou vecou, ktorou sa Hyper Scape výrazne odlišuje od ostatných battle royale hier, je priame prepojenie so streamovacou platformou Twitch, ktorá dáva tamojšiemu publiku možnosť rozhodovať o práve prebiehajúcich eventoch v hre. Diváci môžu v určitých okamihoch vyberať z troch náhodných efektov (nekonečná munícia, nízka gravitácia, odhalenie všetkých hráčov atď...) a ten s najväčším počtom hlasov sa následne prejaví v hre.

V princípe sa to javí ako zaujímavý mechanizmus, po pár hodinách strávených v hre to ale vnímam skôr len ako marketingový trik, ktorý má za úlohu prilákať ľudí ku streamom a zvýšiť tak povedomie o samotnej hre. Keby z ponúkaných možností náhodne losoval počítač, výsledok by bol úplne rovnaký. A úprimne, v žiary bitky som často eventy vybrané komunitou na Twitchi ani nevnímal...

Celkovo vzaté sa ale Hyper Scape zatiaľ javí ako nádejný battle royale titul, ktorý sa len nevezie na aktuálnom trende a prináša do ždímaného žánru aj niekoľko vlastných nápadov. Ako veľmi sa osvedčí v praxi, asi uvidíme až po nejakej dobe, zábavná dynamická hrateľnosť, štýlový vizuál, vyššia mobilita a pomerne neopozerané prostredia obrieho mesta by ale pre mnoho ľudí mohlo byť solídnym lákadlom.

Tieto dojmy z hrania boli napísané na PC verziu.

HW nároky na Hyper Scape PC

Minimálne HW požiadavky Odporúčanie HW požiadavky