AD elektro Star Wars

Monster Energy Supercross (RECENZIA) – blatistá zábava od pretekárskych odborníkov

Pristúpiť k hre Monster Energy Supercross bez predsudkov môže byť pre mnohých ťažké. Už samotná prítomnosť obchodného mena energetických nápojov v názve hry je varovaním, že držíte v rukách rýchlokvas stavajúci na zvučnom mene. Potom ale zistíte, že za hrou stoja talianski milovníci spálených pneumatík z Milestone a razom svitne nádej, že môže ísť nakoniec o veľmi dobrú zábavu. Rozuzlenie tejto zapeklitej otázky nájdete v našej recenzii.

Obsah recenzie Monster Energy Supercross

1. Málo tutoriálov, ale veľa nastavení
  2. Kariéra profesionálneho pretekára v Monster Energy Supercross
  3. V Monster Energy Supercross nájdete skvelý editor tratí
  4. Strohý, ale dobre fungujúci multiplayer
  5. Monster Energy Supercross vsádza na autenticitu
  6. Najlepšie vyzerajúci superkrosový titul súčasnosti
  7. Recenzia Monster Energy Supercross: záverečné hodnotenie
  8. HW nároky pre Monster Energy Supercross PC

Málo tutoriálov, ale veľa nastavení

(25.02.18) Na začiatok rýchle náučné okienko. Ak by ste chceli opisovať Monster Energy Supercross ako motokrosovú hru, nemali by ste pravdu. Motokros je športová disciplína, ktorá sa odohráva výlučne vo vonkajšom prostredí, zatiaľ čo superkrosové preteky prebiehajú iba vo vnútri štadiónov. Toľko k možno bezvýznamnému, no pre fanúšikov dôležitému rozdielu. Bohužiaľ na rozdiel odo mňa hra samotná nie je až tak prívetivá, aby vám čokoľvek vysvetľovala. Po prvom spustení vás totiž okamžite usadí za riadidlá a bez akéhokoľvek predchádzajúceho zoznámenia prakticky s čímkoľvek sa ozve štartový klaksón a je len na vás, ako sa s hodenou rukavicou vysporiadate.

Rýchlo však zistíte, že Monster Energy Supercross je, čo sa týka základných princípov, arkádou ako má byť. Stačí vám len plyn, brzda a jedna analógová páčka na zatáčanie. Akokoľvek sú ale základné herné mechaniky jednoduché a priamočiare, vo výsledku je samotné jazdenie hlavne o schopnostiach a rozume každého hráča. Samotná motorka sa ovláda jednoducho a dostať sa do šmyku je veľmi ťažké, profil každej trate je ale tak zákerný a protivníci neúprosní, že Monster Energy Supercross je napriek svojmu arkádovému vyzneniu nakoniec veľmi ťažká ​​hra.

Monster Energy Supercross; Wallpaper: preteky, skok

Dostať sa na prvé miesto? Žiadna sranda. Udržať sa tam? Ešte zložitejšie! Aj napriek arkádovému jazdnému modelu nie je Monster Energy Supercross jednoduchou hrou.

Zásadným prvkom je pre pretekárske hry obvyklá ponuka, v ktorej si nastavujete jednotlivé uľahčenia. Oproti iným hrám ale v Monster Energy Supercross zmenou nastavenia do značnej miery meníte aj finálnu podobu hrateľnosti, a tým aj váš zážitok. Ťažiskovým prvkom je tu fyzikálny model, ktorý predurčuje zložitosť zaobchádzania s vašou motorkou a tiež vplyv prenášania váhy jazdca. Osobne odporúčam obe funkcie nastaviť do realistického módu. Prekvapilo ma, že hra v takom prípade nie je podstatne ťažšia, je skôr realistickejšia a zábavnejšia.

Podobne sa dá nastaviť aj asistencia pri brzdení či manuálne radenie, pričom každé vypnuté uľahčenie vám pridá percentuálny bonus k vyhratým peniazom, podobne ako to poznáte z iných titulov. Nakoniec sa tak zo Monster Energy Supercross dá vytvoriť celkom realistická superkrosová zábava, hoci svoje arkádové korene nezaprie už vďaka funkcii vrátenia času, ktorú možno nielen používať neobmedzene, ale dokonca vás hra za jej opakované použitie nijako netrestá.

Monster Energy Supercross; Gameplay: pred pretekmi Monster Energy Supercross; Gameplay: nastavenie uľahčenia Monster Energy Supercross; Gameplay: na štarte

Obrázok 1: Pred každými pretekmi prebieha predstavenie pretekárov, supercross je totiž predovšetkým show. Obrázok 2: Nechýba pre pretekárske hry obvyklá ponuka s nastavením uľahčenia. Obrázok 3: V prípade, že vynecháte kvalifikačné kolo, automaticky dostanete tú najhoršiu štartovaciu pozíciu.

Kariéra profesionálneho pretekára v Monster Energy Supercross

Na zoznámenie s hrou možno trošku netradične odporúčiť režim Time Attack, pretože vás pustia na trať bez ostatných súperov, a vy sa tak môžete ponoriť do osvojenia si technicky pomerne zložitého superkrosového umenia. Stredobodom hry pre jedného hráča je však kariéra, ktorá je minimálne v singleplayer režimoch jednoznačne najväčším lákadlom. Na začiatku si vo veľmi strohom editore postavy vytvoríte jazdca, vyberiete sponzora a tiež svoj prvý šampionát.

Voliť je možné z dvoch kubatúr – 250 a 125, pričom silnejšia dvestopäťdesiatka funguje pod záštitou kategórie 450SX a tá slabšia pod obvyklou dvojicou 250 East a 250 West. Ak vás toto rozlíšenie mätie, nenechajte sa tým vyviesť z miery, pre pôžitok z hry to nie je nijako kľúčové. Dokončením všetkých troch šampionátov ale kariéra nekončí. Vďaka otvorenému koncu môžete ľubovoľne opakovať všetky turnaje a naďalej zvyšovať úroveň vášho pretekára, robiť radosť sponzorom a samozrejme zarábať. Pokiaľ ale neraňajkujete skrutky zaliate vyjazdeným motorovým olejom, dosť rýchlo sa dostaví stereotyp.

Ústredným bodom kariéry nie je vlastne ani tak pretekanie ako za pretekanie získavané odmeny. Tie dostávate predovšetkým vo forme SX kreditov, za ktoré následne nakupujete lepšie vybavenie nielen pre svojho pretekára, ale najmä jeho stroj. Kým kombinézy alebo helmy sú skôr kozmetickým doplnkom, vylepšené brzdy či rýchlejšie radenie výrazným spôsobom vylepšia štatistiky vašej motorky a výraznejší upgrade je v samotných pretekoch ihneď viditeľný.

Vďaka jednoduchému, ale o to návykovejšiemu systému vylepšovania pretekára aj jeho vybavenia možno u Monster Energy Supercross zostať relatívne dlho. Hoci budete točiť stále dookola 17 reálnych tratí, môžete si časom kupovať ďalšie motorky a tie si upravovať podľa určitých druhov pretekov. Rovnako tak je nastaviteľná časová dotácia pre jednotlivé preteky. Môžete sa nechať vhodiť ihneď do samotného pretekárskeho zápolenia, avšak potom sa budete musieť uspokojiť s tým najmenej výhodným štartovým postom, alebo sa pekne prehryziete kvalifikáciou aj zahrievacími kolami. Podobne si možno vybrať aj dĺžku pretekov. Môžete si tak prejsť päťminútovú rýchlovku, alebo takmer polhodinový maratón.

Monster Energy Supercross; Gameplay: jezdec Monster Energy Supercross; Gameplay: sponzor Monster Energy Supercross; Gameplay: tvorba postavy

Obrázok 1: Na svojom pretekárskom stroji môžete vylepšovať všetko, od riadidiel až po výfuk. Obrázok 2: AXO, Alpinestars a samozrejme Fox. Z najznámejších značiek nechýba žiadna. Obrázok 3: Svojmu pretekárovi navolíte prezývku a upravíte pretekársky dres.

V Monster Energy Supercross nájdete skvelý editor tratí

Hernú dobu významne predlžuje aj editor tratí. Zatiaľ čo z počiatku na mňa pôsobil ako zaujímavý bonus, postupom času sa však ukázal ako hlavný ťahák Monster Energy Supercross. V rámci svojej hry môžete mať uložených až desať vlastných tratí, pričom ich je možné ľubovoľne nahrávať na internet a sprístupniť ich tak ostatným hráčom. Rovnako tak môžete vy sťahovať ostatnými hráčmi vytvorené trate a užívať si ich tak v rámci singleplayer režimov aj napríklad v multiplayeri. Iba kariérny režim zostáva používateľským obsahom nedotknutý, lebo si z logických dôvodov zakladá na realistickosti.

Samotná tvorba tratí prebieha prekvapivo jednoducho. Najskôr si zvolíte tvar štadióna a potom už môžete skladať jednotlivé kúsky trate veľmi intuitívnym a tiež rýchlym spôsobom za seba. Jednotlivých dielikov nie je veľa, ale bohato stačia na vybudovanie vašej vysnívanej dráhy. K dispozícii je navyše úplne všetko, čo nájdete aj v autormi vytvorených tratiach, takže vás hra vo vašej kreativite nijako neobmedzuje. V tvorbe vám bude pomáhať vzdialenejší 2D pohľad a tiež jeho bližší 3D variant, pri ktorom dokážete najlepšie odhadnúť správanie trate v reálnych podmienkach.

Itinerár editora ponúka okrem širokej ponuky základných tvarov štadiónov ďalšie súčiastky, ako sú kratšie či dlhšie rovinky, menšie a väčšie rampy a samozrejme tiež rôzne klopené a zahnuté zákruty. Kreatívnejší jedinci, ktorí chcú vytvoriť dlhšie a rozmanitejšie trate využijú tiež nadjazdy, ktorými môžete premostiť už postavenú dráhu a značne tak natiahnuť dĺžku trate aj zvýšiť jej variabilitu. Zmazať či editovať jednotlivé časti možno veľmi rýchlo a rovnako tak bleskovo možno jediným stlačením tlačidla skočiť na motorku a trať si vyskúšať na vlastnej koži.

Monster Energy Supercross; Gameplay: editor Monster Energy Supercross; Gameplay: výber štadióna

Obrázok 1: Editor tratí umožní rýchlo a jednoducho navrhnúť vlastné pretekárske trate. Obrázok 2: Prvým krokom je výber štadióna, respektíve jeho tvaru, čo určí finálne obrysy vášej trate.

Strohý, ale dobre fungujúci multiplayer

Ak vás hranie osamote omrzí, Monster Energy Supercross samozrejme ponúka aj multiplayer, ktorý taktiež dokáže hernú dobu predĺžiť. V každých pretekoch sa môže stretnúť až 12 hráčov, pričom prázdne miesta na štartovom poli možno vyplniť umelou inteligenciou, nie je to ale nutnosť. Ako už bolo povedané, pre online zápolenie možno využiť aj neoficiálne trate, takže ak máte superkros v krvi, ponúka multiplayer takmer neobmedzenú zábavu. Snáď len herných režimov by mohlo byť viac, aby online pretekanie nebolo tak jednotvárne.

Potešujúce je, že som za celý čas nezaznamenal žiadne technické problémy. Ak máte dostatočne stabilné pripojenie k internetu, nie je sa čoho báť. Občas som zaregistroval spolujazdcov, ktorí mali práve spomínané problémy s rýchlosťou pripojenia, mne osobne však online hranie bežalo plynulo bez akýchkoľvek problémov. Možno si tiež úplne vypnúť kolízie, pretože stačí jeden agresívnejší hráč s cieľom sabotovať ostatných a razom máte po zábave. Na druhú stranu, strkanice na štarte pretekov a dojazdy na zadných kolesách v ostrých zákrutách sú jedným z poznávacích znakov superkrosu.

Monster Energy Supercross; Wallpaper: závod, zatáčka, súboj

Pri hre viacerých hráčov možno vypnúť kolízie. Síce sa tým pripravíte o určitú autenticitu, v niektorých momentoch sú však hromadné strety veľmi nešťastné.

Monster Energy Supercross vsádza na autenticitu

Značka kvality v podobe milánskych vývojárov z Milestone znamená až nečakane prepracovaný fyzikálny model. Je pravdou, že ak necháte zapnuté všetky asistencie, hra nemá ďaleko svojou zložitosťou od detskej autodráhy, ale ak si s nastavením trošku pohráte a popustíte uzdu realistickosti, budete potešení. Prenášanie váhy, ktorá je kľúčovým prvkom pri dopade z početných skokanských mostíkov, funguje na jednotku, rovnako ako ďalšie fyzikálne atribúty, ktoré sú pre superkros kľúčové.

Významným prvkom je tiež možnosť upravovať si každú motorku pred štartom pretekov a pohrať sa napríklad s nastavením bŕzd jednotlivých kolies či mäkkosťou obidvoch pneumatík. Výsledné úpravy sa v hre naozaj prejavia, najväčšie zmeny však spôsobí v nekrytých halách dážď, ktorý z už tak mazľavého blata urobí riedku kašu, ktorá je s predlžujúcim sa dažďom redšia a redšia. Ako sa načítajú jednotlivé kolá, trať mení svoju podobu a s ňou sa mení aj ideálna stopa. Aj v tomto ohľade tak Monster Energy Supercross ponúka nečakané prvky realizmu, hoci na prvý pohľad pôsobí ako čistá arkáda.

Monster Energy Supercross; Gameplay: tuning Monster Energy Supercross; Gameplay: vo vzduchu

Obrázok 1: Aj napriek arkádovému zameraniu ponúka Monster Energy Supercross detailné nastavenie jazdných vlastností, ktoré naozaj menia ovládateľnosť vašej motorky. Obrázok 2: Skočiť niekomu za krk? Vo svete supercross úplne normálne.

Najlepšie vyzerajúci superkrosový titul súčasnosti

S fyzikálnym modelom ide ruka v ruke aj grafické spracovanie. Monster Energy Supercross je rozhodne najlepšie vyzerajúcim superkrosovým titulom súčasnosti, pričom najlepšie vyzerajú samotné trate. Ich blatistý terén na čele s vyjazdenými doskokmi a ideálnou stopou poznačené zákruty sa autorom podarilo stvárniť dokonale a podobne na tom sú aj jazdci so svojimi motorkami. Práve pretekárske stroje sa pýšia najväčšou autenticitou, pretože ide vždy o licencované výrobky známych značiek, ktoré sú do bodky podobné svojim predlohám.

Monster Energy Supercross; Gameplay: stupne víťazov Monster Energy Supercross; Gameplay: cieľ

Obrázok 1: Po víťazstve nasledujú patričné oslavy, len to spracovanie tribún a štadiónov mohlo byť podstatne prepracovanejšie. Obrázok 2: Spomalené prejazdy cieľom. Jeden z poznávacích znakov pretekárskych hier od Milestone.

Bohužiaľ s veľmi pekným vizuálom tratí naopak vystupujú nedostatky samotných štadiónov. Ich plochosť a unifikovaný vzhľad vám v rýchlych pretekoch väčšinou unikne, ale keď sa vám náhodou podarí vystúpiť na stupne víťazov, práve v týchto momentoch uvidíte strohé a nevýrazné textúry. To je vzhľadom na skvelé detaily, ako sú napríklad plápolajúce trikoty jazdcov vo vetre veľká škoda.

Monster Energy Supercross treba odporúčiť všetkým milovníkom tohto bahnitého športu. Pýši sa chytľavou kariérou, sedemnástkou reálnych tratí, skvelým editorom a tonou licencovaného obsahu. Avšak aj hráči, ktorým jednostopové beštie skákajúce pod strechami štadiónov nie sú natoľko blízke, tu môžu zažiť príjemné chvíľky vďaka širokým možnostiam nastaviteľnosti. Samotná hra je navyše podstatne väčšou výzvou, než sa na prvý pohľad môže zdať. Akokoľvek nezaprie svoje arkádové korene, úplne ovládnuť jazdu na bahnitom teréne chce veľa tréningu. Monster Energy Supercross vyšlo 12. 2. 2018 pre PC, PlayStation 4, Xbox One a Nintendo Switch. Recenzia bola napísaná na PlayStation 4 Pro verziu.

Monster Energy Supercross; Wallpaper: preteky, súboj

Správne dopady z početných skokov, to je o čo tu ide. Naučte sa ladne pristávať a máte vyhrané.

Recenzia Monster Energy Supercross: záverečné hodnotenie