SnowRunner (RECENZIA) – Keď sa zo škaredého Wartburgu stane Hammer H2

Štúdio Saber Interactive začalo so sériou plnou mazľavého blata a ťažkotonážnej techniky v roku 2014 na Kickstarteri, a hoci išlo o úspešný indie titul, vtedajší vydavateľ to pravdepodobne cítil inak a po rozporoch sa vývoj pokračovanie zastavil, aby v roku 2017 vyšla už pod záštitou Focus Home Interactive vylepšená verzia s názvom Spintires: MudRunner. Pokračovanie s názvom SnowRunner však zaraďuje vyššiu rýchlosť a razí si cestu medzi absolútnu špičku. Viac prezradí naša recenzia.

Snowrunner; screenshot: thumbnail

SnowRunner (RECENZIA Xbox One X) – Obsah článku

1. Naložiť, odviezť a hlavne nezapadnúť
  2. Prednosťou SnowRunneru je otvorený a pestrý svet
  3. Keď cesta je cieľ
  4. Realizmus predovšetkým
  5. Krásna grafika SnowRunneru nie je všetko
  6. Off-roadová nirvána menom SnowRunner
  7. Recenzia SnowRunner: záverečné hodnotenie
  8. HW nároky na hru SnowRunner PC

Naložiť, odviezť a hlavne nezapadnúť

Po jednej väčšej prietrži mračien zostal na kraji mesta strhnutý most, a pretože sa nikto nechcel pustiť do jeho opravy, miestne autority ma požiadali, aby som na miesto priviezol pár železných traverz, a na to môj už mierne jazdený ťahač oregonskej automobilky Freightliner bude stačiť. Stlačením dvoch tlačidiel v miestnom skladisku nakladám na korbu niekoľko traverz a vyrážam na cestu. Benzín je samozrejme drahý, a tak to vezmem najkratšou cestou, ktorá vedie cez plytký brod tvorený malou riečkou a starou popraskanú cestou. Lenže pozor, so železným nákladom je zrazu môj nákladiak o dosť ťažší a ešte než sa predná náprava stihne zahryznúť do pevného podložia, zostávam stáť po kolesá vo vode.

SnowRunner; screenshot: vozidlá
SnowRunner sa môže chváliť zrejme najpestrejšou škálou reálnych vozidiel, ktoré stretnete nielen na ceste, ale aj na poli, v lese alebo uprostred močiara.

Mať tak náhon na všetky kolesá, alebo dokonca odomykateľnú uzávierku diferenciálu. Čo teraz? Našťastie je tu ešte posledná záchrana všetkých benzínových kovbojov – navijak. Zaháknite sa za blízko cesty stojaci smriečok, preradíte na nižšiu rýchlosť a s pomalým pridávaním plynu (a súčasným ohýbaním stromčeka, div že ho nevypáčím zo zeme) začnem pomocou navijaka vyťahovať takmer bezvládny ťahač z vody. Veselo prichádzam k rozpadnutému mostu, skladám traverzy a inkasujem peniaze a skúsenosti.

Zhruba takto vyzerá priebeh mnohých misií, nejde ale len o sústavné zasekávanie sa a následné navíjanie navijakom. A predovšetkým, nie vždy nad mäkkým podložím a zradným terénom zvíťazíte. SnowRunner je krutý simulátor, ktorý vyškolí každého, komu po pár misiách v hrách ako Traktor Zetor stúpne sláva do hlavy.

SnowRunner; gameplay: noc SnowRunner; gameplay: príves
Na romantické prechádzky pri západe slnka zabudnite, toto bude tvrdá práca.

Prednosťou SnowRunneru je otvorený a pestrý svet

SnowRunner sa od svojho predchodcu Spintires: MudRunner v základe vôbec nelíši. Dostanete prístup k veľkej škále terénnych vozidiel, od malých džípov až po veľké ťahače a ťažkotonážnu lesnú techniku americkej značky Caterpillar, s ktorou budete zdolávať zasnežené pláne a topiace sa mokrade slimačou rýchlosťou s pocitom (falošného) víťazstva človeka nad prírodou. Ale zatiaľ čo Spintires: MudRunner pôsobil ako klasický extrémnym spôsobom vyhranený simulátor, ktorý vás síce dokázal pohltiť, ale neustále vás štvali základné chyby ako krkolomné ovládanie alebo zložitý a škaredý interface, SnowRunner sa už prebil do škatuľky takmer vo všetkých smeroch premyslených titulov, ktoré sa nemusia za nič hanbiť a necielia len na bandu „videoherných blbečkov obľubujúcich fetovanie vysokooktánového benzínu“.

Najzásadnejším rozdielom je rozšírenie základného konceptu krátkych misií, čo vyústilo v prerod do takmer klasickej open world hry. S touto myšlienkou už koketoval predchádzajúci diel, ale až SnowRunner ju plne rozvíja. Dostanete totiž k dispozícii veľký otvorený svet, ktorý môžete preskúmavať podľa svojej ľubovôle. A ten svet nie je rozhodne malý – delí sa celkovo na tri rozsiahle oblasti a každá z nich je rozdelená na tri alebo štyri vzájomne prepojené časti. A každá stojí za to!

SnowRunner; gameplay: Michigan SnowRunner; gameplay: Aljaška SnowRunner; gameplay: Taymyr
Každá z troch oblastí ponúkne úplne iné prostredie, všetky si však zamilujete.

Začnete v americkom Michigane, už po skončení tutoriálu sa ale budete môcť vydať do zasneženej Aljašky či ruskej lesostepi na polostrove Taymyr. Práve sneh pôsobí, minimálne podľa názvu hry či jej prebalu, ako hlavná novinka, ale nie je to tak. Ide skôr o veľmi príjemné a rozhodne vítané spresnenie, ku ktorému sa ale budete musieť prebojovať. Obdivovať krásy Aljašky síce budete môcť už od začiatku hry, ale len z hlavnej cesty. Sneh v spojení s blatom alebo ľadom je niečo iné, než na čo sme boli zvyknutí z predchádzajúcich hier, a tak pred prvým poriadnym výletom do zasneženej krajiny budete musieť svoje vozidlá trochu vylepšiť.

Keď cesta je cieľ

Ako a kedy sa do ďalších častí hry dostanete, je ale úplne na vás. Autori vás vhodia s ľahkým, ale šikovným džípom a obstarožným ťahačom do mapy a tu už je na vašej úvahe, ako a kadiaľ budete svoju kariéru vodiča smerovať. Mapu je potrebné najskôr preskúmať a objaviť dôležité body, ako sú čerpacie stanice na doplnenie paliva, autoservisy, skladisko ponúkajúce jednotlivé materiály, ktoré budete prevážať, a ďalej tiež mnohé inštitúcie, firmy aj jednotlivcov, ktoré vám budú ponúkať prácu. Tá sa síce vždy odohráva za volantom jedného z vašich vozidiel, ale napodiv ide o náplň celkom variabilnú.

SnowRunner; gameplay: mapa SnowRunner; gameplay: garáž
Na výpravy po rozľahlej mape sa budete vydávať zo svojej vlastnej garáže.

Raz vás farmár poprosí o vyslobodenie jeho traktora zo zablateného poľa, inokedy vás dopravná firma pošle vytiahnuť v zákrute prevrátenú cisternu. Stredobodom väčšiny aktivít je síce úloha typu „nalož toto, tamto vytiahni a dôjdi s tým tamto“, ale nenechajte sa zmiasť, toto nie je Grand Theft Auto. V prípade SnowRunneru platí viac než inokedy, že cesta je skutočne cieľ, pretože to najväčšie dobrodružstvo je práve zdolávanie ťažkého terénu, čo je až nečakane uspokojivou zábavou.

Za splnené misie potom dostávate peniaze a skúsenosti. So vzrastajúcou úrovňou sa vám v garáži odomykajú nové vylepšenia pre vaše vozy, ktorá rozhodne budete potrebovať. Niektoré zákazky totiž budete musieť z počiatku odmietať, pretože si vyžadujú napríklad lepšie pneumatiky vyrobené špeciálne na pohyb po ľade, vyšší podvozok alebo šnorchle na výfuky nutné na zdolávanie hlbokých korýt riek. Práve úvod hry tak môže byť pre niekoho dosť odradzujúci, pretože budete často čeliť prekážkam, ktoré sú nad vaše sily. Také obyčajné vytiahnutie traktora z podmáčeného poľa vyzerá ako triviálna úloha, ale bez vylepšeného motora, lepších pneumatík a vyššieho podvozku zapadnete rovnako, ako váš cieľ. To vám ale hra nepovie, a tak najmä zo začiatku sa budete občas cítiť trochu ako pokusný králik.

SnowRunner; gameplay: Jeep na ľade SnowRunner; gameplay: zapadnutý scout
Raz budete zachraňovať na ľade uviaznutý džíp, inokedy budete záchranu potrebovať vy sami.

Realizmus predovšetkým

Až na túto drobnú výhradu, na ktorú, nutné dodať, s postupom hry a vašim narastajúcim vozovým parkom a jeho súčiastkami rýchlo zabudnete, však otvorené prostredie hre skvele padne. Misií a ďalších aktivít je navyše neskutočné množstvo, a ak budete chcieť dokončiť každú výzvu a každú úlohu, nebudú to jednotky hodín, v ktorých budete merať hernú dobu, ale desiatky ba možno aj stovky. Prekvapivá variabilita hernej náplne spolu s rozdielnym prostredím navyše zaručuje, že sa len tak nezačnete nudiť.

K tomu dopomáha zmes fyzikálnych modelov, ktoré v mnohých ohľadoch nemajú konkurenciu. Nenapadá mi jediná ďalšia hra, ktorá by dokázala tak verne pracovať s blatom, snehom alebo vodou. Aj pri bližšom pohľade sa všetky prírodné substancie správajú neuveriteľne realisticky. Neustále musíte počítať s premennými, ako je vzorka vašich pneumatík, trakciou, náklonom vozidla, náhonom, váhou nákladu, otáčkami motora, zaradenou rýchlosťou, podporou pohonu všetkých kolies či zámkom diferenciálu. Do toho všetkého je tiež potrebné čítať každú piaď terénu pred vami, autorom sa totiž podarilo vytvoriť funkčný vizuálny jazyk, ktorým hovoria napríklad to, že toto blato bude mazľavejšie než tamto a mali by ste sa mu radšej vyhnúť.

SnowRunner; gameplay: sneh SnowRunner; gameplay: bahno SnowRunner; gameplay: bahno s vodou
Každé podložie sa správa inak, dokonca ani blato nie je ako blato. To s väčším obsahom vody vás čoskoro vcucne a nepustí, v kombináciám so snehom potom tvoríme ešte nebezpečnejšiu zmes, pretože miestami namŕza.

Krásna grafika SnowRunneru nie je všetko

Nie všetko je ale úplne dokonalé. Často budete napríklad svedkami prelínania niektorých textúr, najmä čo sa týka korby vášho vozidla. Kry, vysoká tráva, ba dokonca bahno a voda špliechajúce od kolies, to všetko bude prechádzať dnom vášho nákladného priestoru, ako by tam žiadna korba vôbec nebola. Rovnako tak zamrzí občasné preblikávanie a neskoré doskakovanie textúr, čo vás ale zase tak veľmi trápiť nebude, pretože väčšina hry sa odohráva v nesmierne pomalom tempe. Miestami prekvapia tiež chýbajúce zvuky pri nárazoch napríklad do zvodidiel.

Naopak, pohľad z kabíny už konečne nie je urážkou všetkým vodičov. Kým v minulých dieloch palubnú dosku zastúpil unifikovaný čierny obdĺžnik sa vždy rovnakými budíkmi, vozidlá v hre SnowRunner majú skvele prepracované a unikátne kabíny. Radosť pozerať je tiež na jednotlivé vozne, ktoré sú vždy verné svojim reálnym predlohám snáď vo všetkých smeroch a potešia aj drobné detaily, ako je teplý vzduch vzlínajúci sa od výfukov alebo kapoty.

SnowRunner; gameplay: rieka SnowRunner; gameplay: zasnežený most SnowRunner; gameplay: ľad
Zasnežená Aljaška sa autorom obzvlášť podarila.

Celkovo sa samozrejme SnowRunner nemôže vizuálne merať s úplnou špičkou, ale rozhodne nejde o hru, ktorá by niekoho svojou grafikou dokázala uraziť. A zatiaľ čo tie najslabšie momenty sú prinajhoršom priemerné, často sa budete kochať dychberúcim spracovaním snehu a jeho deformáciou, rovnako ako váš automobil realisticky obtekajúcou vodou, ktorej správanie hra vypočítava v reálnom čase.

Off-roadová nirvána menom SnowRunner

SnowRunner je gigantickým, prepracovaným a predovšetkým zábavným pokračovaním série, ktorá sa zrodila ako simulátor pre hŕstku nadšencov obľubujúcich zdolávanie nedostupného terénu. Z pôvodnej myšlienky nezišlo, možno práve naopak, pretože vďaka zasneženej Aljaške na vás čakajú výzvy, aké doteraz táto séria neustále striedajúca názvy zatiaľ nezažila. Všetko je ale zabalené v prijateľnom a zábavnom balení, takže aj hráči, ktorí na prvý pohľad niečo tak zvláštneho nemusia priťahovať, sa budú nakoniec po kolená brodiť bahnom, loviť staré vraky z tekutých pieskov a náramne sa pri tom baviť. Práve nováčikom potom skvele poslúži celkom vydarený český preklad.

SnowRunner; screenshot: cisterna
Tá najväčšia zábava podľa očakávania prichádza v okamihoch, kedy sa do zdolávania terénu pustíte s ďalšími hráčmi.

Nezabudlo sa ani na kooperatívnu hru, do ktorej môžu naskočiť ďalší traja hráči, a práve v týchto momentoch sa dostáva SnowRunner do najvyšších otáčok. Vzájomné pomáhanie si a kombinovanie jednotlivých druhov vozidiel je tým najlepším, čo hra ponúka, a tak zamrzí snáď len to, že postup sa uloží iba hostiteľovi, hoci zvyšní traja parťáci dostanú peniaze aj skúsenostné body. Len sa v ich hre práve dokončená úloha nezmení na dokončenú.

Autori navyše chystajú poriadnu kopu dodatočného obsahu v rámci hneď niekoľkých DLC, ale ja zatiaľ po ničom ďalšom netúžim. Svet SnowRunneru je tak obrovský, rozmanitý a plný rozličných činností, že mám čo hrať do chvíle, než tu u nás napadne skutočný sneh a ja sa svoje virtuálne zručnosti vydám otestovať v reálnom svete. Snáď to všetko poisťovňa preplatí.

Táto recenzia bola napísaná pre Xbox One X verziu hry.

Recenzia SnowRunner: záverečné hodnotenie

Hodnotenie 84 % Alza Gaming

SnowRunner nie je nič iné ako splnený sen fanúšikov predchádzajúcich dielov. Je väčší, krajší, rozmanitejší, uhladenejší a vydrží naozaj dlho. Iste, nejaké chybičky sa nájdu, ale ak vás slová ako zámok diferenciálu alebo viacstupňová prevodovka dvíhajú zo stoličky (v pozitívnom zmysle slova), nenájdete aktuálne lepšiu hru.

SnowRunner; recenzia

• Prechod z krátkych misií na otvorený svet
  • Rozličné úlohy a vedľajšie aktivity